Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
munkkirinkeli
Viestit: 49
Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
Paikkakunta: Seinäjoki

Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm

Viesti Kirjoittaja munkkirinkeli »

Pari videolinkkiä ohessa, joista ongelman laatu selviää. Tuo ylimääräinen ääni on alkanut ihan varovaisesta pikku vinkaisusta ja nyt on jo noin paha. Turboa epäilin aluksi, mutta sitten näin youtubessa vastaavan videon kuin tuo minun jälkimmäinen, jossa irrotellaan letkuja paineensäätimeltä, ja oletin että vika olisikin alipainepumpussa. Pumpun vaihto uuteen ei kuitenkaan vaikuttanut ollenkaan. Ihme kyllä ääni silti vaikuttaisi tulevan pumpun suunnalta.

Turboa siis epäilen taas, mutta voisiko johtua jostain muusta? Olisiko jotain mitä voisi vielä itse tsekata ennen kuin vie turboremppaan / korjaamolle ihmeteltäväksi?

Voiko tuo turbon paineensäädin olla jotenkin viallinen ja aiheuttaa tuollaista kiusaa? (Jos joku kurko haluaa selittää tarkemmin tuota alipainejärjestelmän toimintaa, niin mielelläni otan oppia vastaan kun on sitä tullut tässä pähkäiltyä)

Vai kuuleeko tuosta heti, että nyt on turbossa siipivaurio tms?

Ääni kuuluu oikeastaan vain tuossa 0-0,4 bar välillä ja vaimenee jonkin verran kun kone on lämmin. Ajossa muuten ainakin vaikuttaa ahtavan normaalisti.

Käsittääkseni turboa ei ole koskaan vaihdettu ja auton mittarissa kohta 300tkm

https://youtu.be/XzgC3iasGeE
https://youtu.be/uA094AMnK5c

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ei kyllä oo tullu ihan vastaavaa eteen.

Turbon hajoamista muutaman kerran pelännyt. Ekalla kerralla oli laturi joka vinkui ennen kuin hajosi ja toisella kerralla haljennut egr putki joka ujelsi pakokaasut pihalle.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Turbolle tulevan alipaine letkun voisi irroittaa ahtopaineen säätimeltä ja tukkia vaikka sormella säätimen reiän.
Näkisi onko vika turbon vai alipaine systeeminen piiirissä.
Itse piirissä on Alipaine pumppu -> alipaine "säiliö" tulipellin luona -> Turbon alipaine säädin -> Turbon Alipaine "kello"

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Ekan kabiinin puolelta otetun videon perusteella olisin veikannut, että pakosarjasta on mennyt pultteja poikki ja ujeltaa pakosarjan ja kannen välistä. Kuulosti meinaan ihan samalta kuin oma 159 silloin kun pakosarjan pultteja oli katkennut. Samoin koneen lämmetessä ulina/vihellys loppui.

Toisen videon perusteella en ookkaan niin varma oisko vika siellä, mut eihän se mitään maksa tsekata pakosarjan vuodot...

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ääni on tuttu, mutta hieman erilaisena. Tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään, mutta ajossa jostain 0,6 baarista alkaen kuuluu. Hiukkassuodattimen täyttyessä ääni voimistuu. Olen katsellut, että pakopaineet olisivat hiukan korkealla.
Turbosta lähtöisin ääni vaikuttaisi olevan.

Avatar
munkkirinkeli
Viestit: 49
Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm

Viesti Kirjoittaja munkkirinkeli »

KimmoKo kirjoitti:Turbolle tulevan alipaine letkun voisi irroittaa ahtopaineen säätimeltä ja tukkia vaikka sormella säätimen reiän.
Näkisi onko vika turbon vai alipaine systeeminen piiirissä.
Itse piirissä on Alipaine pumppu -> alipaine "säiliö" tulipellin luona -> Turbon alipaine säädin -> Turbon Alipaine "kello"
Eli turbon päästä, siitä alipainekellosta letku irti? Vai onko tuo ahtopaineen säädin nyt joku ihan eri vekotin jossain (ei siis se kello tai paineenmuuntaja)?

Paineenmuuntajalta tosiaan kokeilin molempia letkuja irti, ja ylimääräinen meteli lakkaa heti kun irrottaa kumman tahansa. Sormella koitin noita tukkia, ei vaikutusta.
Paineenmuuntajan letkun ollessa irti ei myöskään ahtopainemittari hievahdakaan kun antaa kaasua, eikö siis turbossakaan ole silloin mitään liikettä?

Avatar
munkkirinkeli
Viestit: 49
Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm

Viesti Kirjoittaja munkkirinkeli »

No niin, nyt vasta bongasin tämän kommentin tuosta jo aikaisemmin mainitsemastani videosta :roll: :

It's not the pump, it's the exhaust manifold.
When you remove the vacuum, the turbo geometry opens and the exhaust doesn't have restriction, but when you put it back it closes again, and the pressure leaks through the manifold.
The problem is the manifold itself, it bends like a banana with the heat of sporty driving, especially when cold.
I had the same problem at 490.000km. Fitted a new manifold from scrap, and it went away.
Don't leave as that for too much, or at least drive calm, it will bent more and in the end it will break the stud, leaving one half inside the cylinder head, which is a pain to remove, a lot more of work than just replacing the manifold!


Vaikuttaisi järkeenkäyvältä. Eri moottorihan tuossa on, mutta ääni kuulostaa tismalleen samalta kuin minulla.
(Tuossa nyt se videokin vielä: https://youtu.be/hvuEEtL30xA )

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Pakosarja oli omastakin mutkalla, edellinen omistaja oli oikaissut ja samalla hiukkaspöntön tyhjentänyt (plus ohjelmointi)

Edit : Ahtopaineen säädin on juuri se mikä on tossa videossa.

Avatar
munkkirinkeli
Viestit: 49
Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm

Viesti Kirjoittaja munkkirinkeli »

Kiitän vastauksista!
Korjaamohommiksi menee siis, saavat ihmetellä siellä. Ilmoittelen kun on ongelma ratkaistu.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Samanlainen hujellus kuului itsellä pakosarjasta. Ei näkynyt päästömittauksissa tms ja yleensä katosi koneen (pakosarjan?) Lämmettyä.

Tainnut tulla jo muutaman kerran esiin tämä tässä ketjussa :D

Avatar
munkkirinkeli
Viestit: 49
Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm

Viesti Kirjoittaja munkkirinkeli »

Vainio kirjoitti:Ekan kabiinin puolelta otetun videon perusteella olisin veikannut, että pakosarjasta on mennyt pultteja poikki ja ujeltaa pakosarjan ja kannen välistä. Kuulosti meinaan ihan samalta kuin oma 159 silloin kun pakosarjan pultteja oli katkennut. Samoin koneen lämmetessä ulina/vihellys loppui.
Tämä oli tosiaan eniten bingo! Pakosarjasta pultti poikki ja vuoto.
Samalla purkuhommalla saivat turbon tarkistettua, siinä oli kuulemma jonkin verran väljää ja päätin sitten että vaihtakoot senkin uuteen samalla.
Ei tullut halvaksi tämä homma. No, turboremppaa ei ainakaan toivottavasti ihan heti tarvitse tehdä.

(Vanha turbo pitäis koittaa myydä pois. Turbotukusta sanottiin että maksavat kuljetuksen ja 20-30€. Mahtaakohan saada tuon enempää mistään..?)

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Diagnoosiapua, turboko tuota meteliä pitää? 159 2.4 jtdm

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Uusi turbo maksaa Saksasta tilattuna noin 700e ja pelkkä siipi osuus ebaysta about 200e, josta näppärä korjaaja kunnostaa rikkinäisestä ehjän kohtuu kustannuksilla.
Itse myin käytetyn turbon 50 eurolla, joka taisi olla vähän alihintainen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin