Mikä Alfa minulle

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jokander
Viestit: 54
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 20:58
Paikkakunta: Porvoo

Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja jokander »

Olen pari vuotta ajellut Citroen C5 bensa farmarilla. Ihan ok auto , mutta ajattelin vaihtaa lähiaikoina johonkin toiseen. Monesti olen miettinyt Alfaa, varsinkin tuo 159 sedan-malli kiinnostaisi korimallin takia. Sitä ei vain taideta enää tehdä. Mitä mallia arvon raati voisi minulle suositella? Toivoisin kokemuksia uudemmista malleista. Pikkuautot ei siis kiinnosta, vaan pitää olla noin 1500 - 1600 kiloinen vähintään.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja molsky »

Jos pakko oltava farmari tai sitä kokoluokkaa niin ei oikein muita vaihtoehtoja ole kuin 159 tai sitten Stelvio.

Giulietta ja Giulia vaihtoehtoja jos ei tarvitse farmari olla tai Brera joka täyttää tuon oudon painovaatimuksen (ja joka juuri painon vuoksi ei ehkä täysin edusta sitä parhainta ajettavuutta tuossa luokassa).

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

140 tkm suhannu TBi berlinalla, vm 2010. Ihan soiva pelihän se on, mitä nyt takaloosterin luukku on jännän muotoinen pahvilaatikoita pakatessa. Tetristä pelaamalla pärjää. :silly:

Kaikki jouset on vaihdettu kerran ja oikean puolen molemmat pyöränlaakerit. Yläpään etutukivarret menee uusiksi ens viikolla, parkkitutkan etupään johtosarja viime viikolla. Takaovien tiivisteet (verhoilun takana) on korjattu ja rajoittimet vaihdettu etuovi-mallisiin.

Jos löydät moisen niin osta pois imho.

FinPat
Viestit: 7266
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja FinPat »

(Diesel) Stelviot ovat lähes järkihintaisia Ruåtsissa ja möhköfanttifaktori on kohdallaan jos sellaista hakee.

P.S. Suosittelen etsimään yksilön Velocen penkeillä!

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ei kun koeajamaan maahantuojalla Giulia ja Stelvio, niin sitten voi murehtia että pitääkö sellainen saada vai ei.

Josko mieli siis tekee kohtuu uutta. 159:llä alkaa tosiaan olla ikää, niin saa varautua hiukan remppaamaankin. Mutta toisaalta eri versioiden viat on jo tiedossa. Aika moni osanen niissä on Opelilta peräisin.

Jos itse hakisin puhdasta käyttöautoa, saattaisin silti valita pienemmän Giuliettan.

Avatar
lerppu
Viestit: 5875
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Uusi bensaGiulia saa äänen! Niitä tarvitaan paljon lisää liikenteeseen. Ovat nättejä katsella ja toivon valinnanvaraa itselle kun muutaman vuoden päästä ryhdyn MiTolle korvaajaa käytettyjen markkinoilta etsiskelemään. :mrgreen:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4303
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:Uusi bensaGiulia saa äänen! Niitä tarvitaan paljon lisää liikenteeseen. Ovat nättejä katsella ja toivon valinnanvaraa itselle kun muutaman vuoden päästä ryhdyn MiTolle korvaajaa käytettyjen markkinoilta etsiskelemään. :mrgreen:
Komppis ... :mrgreen: :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

MikaT
Viestit: 181
Liittynyt: 24 Huhti 2012, 21:43
Car(s): MB C 300e -22
Ex:Giulia 2.0T Super -18
Kia Rio 1.0 120hv EX -18
Ex: Giulietta MA Speciale Business -12
Ex:Peugeot 206 -06
Ex:Peugeot 406 Sport -00,
Ex: Mazda 626 GLX
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja MikaT »

lerppu kirjoitti:Uusi bensaGiulia saa äänen! Niitä tarvitaan paljon lisää liikenteeseen. Ovat nättejä katsella ja toivon valinnanvaraa itselle kun muutaman vuoden päästä ryhdyn MiTolle korvaajaa käytettyjen markkinoilta etsiskelemään. :mrgreen:
Kannatan ehdotusta. On kiva ajellla kyllä!

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jokander kirjoitti:Monesti olen miettinyt Alfaa, varsinkin tuo 159 sedan-malli kiinnostaisi korimallin takia. Sitä ei vain taideta enää tehdä.
Taisi porukka missata tuon korimallihuomion työntäessään Giuliettaa ja Stelviota, kun et osannut kirjoittaa Alfalaisittain Berlina vaan tylsän tavallisesti sedan.

Berlinassa tosiaan oli ikävästi pitkä katko 159:n ja Giulian välillä. En minäkään huomannut että mitä ikäluokkaa Citikkasi on, mutta jos ikä ei "pelota", niin tutustu ihmeessä 159:iin. Jos taas hinta ei pelota, tutustu ihmeessä Giuliaan. Jos olet utelias, tutustu ihmeessä molempiin. Ja jos pystyperä on vaihtoehto (esim. minulle ei ole), niin Giulietta siitä välistä on toki myös tutustumisen arvoinen.

Mutta muista. Muista, että ne kaikki ovat Alfoja. C5:sta olet astumassa täysin erilaiseen maailmaan. Saavut autokaupan pihaan maanteiden Hästensillä rauhallisesti kurvaillen, huomaamatta että onko tienpinta asfalttia, soraa, mursketta vai kivierämaa. Astut ylös tuosta pehmeyden tyyssijasta, jutustelet hetken myyjälle vilkuillen silmäkulmalla koko ajan enemmän italialaisia linjoja, joita on piirtänyt taiteellinen käsi. Vedät nimen koeajolappuun ja saat avaimet. Alfa tervehtii napinpainallusta väläyttäen vilkkuja samalla, kun luimistelee vähän aggressiivisen näköisenä kulmiensa alta. Avaat oven ja istut kuljettajan penkille. Huomaat istuvasti sohvan sijasta hävittäjän ohjaamossa - poterossa, jossa kaikki on käsillä, liikaa liikkumavaraa ei ole, mutta ei tarvikaan. Laitat ehkä avaimen sille varattuun aukkoon ja painat starttinappia. Mittaristo herää henkiin, katkaisijavalot syttyvät ja 1,7-3,2 -litrainen bensiinimoottori murahtaa käyntiin, hyrissen tasaisesti mutta uhkuvasti. Laitat vaihteen tupaan ja lähdet liikkeelle. Ajaminen on vaivatonta ja mukavaa - mutta huomaat tuntevasi, millainen pinta tiessä on. Havaitset tasaisen pinnan, epätasaisen pinnan, kallistussuunnan ja ennen kaikkea pidon määrän ja auton kulkusuunnan. Todettuasi auton toimivan aika normaalisti kaupungissa, suuntaat moottoritielle. Rampilla kaasuttaessasi Alfa murahtaa innokkaasti eteenpäin ja tajuat pian, että mittariston skaala on yllättävä ja viisarin osoittaessa tuttuun tapaan ylöspäin vauhtia onkin pitkälle yli sallitun. Himmaat takaisin rajoitusnopeuteen ja kruisatessasi toteat Alfan toimivan moottoritielläkin aika normaalisti ja mietit jo hieman, että onhan tää ihan kiva, mutta missä tässä on se taika? Nouset rampilta pois ja päätät palata liikkeeseen sitä toista reittiä, sitä mutkaisempaa. Käännät ensimmäiseen kaarteeseen ja huomaat, miten auto kääntyy. Seuraavaan painat vähän kaasua ja huomaat, että auto haluaa lisää. Enemmän, kovempaa. Seuraava mutka - ja seuraava, aina vaan vähän kovempaa, innokkaammin, tiukemmin. Huomaat innoissasi ajaneesi autokaupasta ohitse, teet U-käännöksen ja palaat takaisin. Seuraavaksi tajuat siirtäneesi nimikirjoituksen koeajolapusta kauppasopimukseen ja hyvästelet ranskalaisen ystäväsi, joka kuljetti perille pehmeästi ja mukavasti, mutta ilman italialaista intohimoa.

Lähesty siis varoen - tiedosta, että intohimo voi viedä mennessään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4678
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

^Hienosti kirjoitettu!
Giulia Super -69

Avatar
Janne
Viestit: 2118
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja Janne »

Polforean kirjoitus on hyvä allekirjoittaa. You have been warned :)
Alfa Romeo 155 V6 1992

Paikalla
A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja A Bart »

^^^ Ja havahduttavin hetki on yleensä koeajossa niillä kohtiin kun on ajellut alfalla (riittävän pitkään että siihen "tottuu") ja sitten toteaa että eihän tämä alfa nyt niin ihmeellinen ole ajaa ja palaa takaisin omaan tuttuun autoon jolloin huomaa kuinka erilainen voi ajokokemus olla.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4303
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

A Bart kirjoitti:^^^ Ja havahduttavin hetki on yleensä koeajossa niillä kohtiin kun on ajellut alfalla (riittävän pitkään että siihen "tottuu") ja sitten toteaa että eihän tämä alfa nyt niin ihmeellinen ole ajaa ja palaa takaisin omaan tuttuun autoon jolloin huomaa kuinka erilainen voi ajokokemus olla.
Jes allekirjoitan tämän ja samoin Polforean mainion vuodatuksen... eilen juuri ajoin peräkkäin aamu- ja iltapäivällä 156 JTD:llä ja Cfemmalla niin siinä on kaksi vastakkaista maailmaa ajokokemukseltaan... (lähes unettava ) automaatio ja hypermukavuus vs tanakka, tarkka ohjattavuus ja selkeä kaasu/jarruvaste sekä "imuttava" mutkatie-ajettavuus
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

@Polforea,
Erittäin hyvin kirjoitettu :-D

MikaT
Viestit: 181
Liittynyt: 24 Huhti 2012, 21:43
Car(s): MB C 300e -22
Ex:Giulia 2.0T Super -18
Kia Rio 1.0 120hv EX -18
Ex: Giulietta MA Speciale Business -12
Ex:Peugeot 206 -06
Ex:Peugeot 406 Sport -00,
Ex: Mazda 626 GLX
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Alfan maahantuojaportaaseen olisi näköjään ihan innostunut kaveri olemassa. Suosittelijoitakin löytyisi foorumillinen.
Edes freelanceriksi mainososastolle!?
Voitas kerätä Polforealle joku adressi? :)

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2331
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Polforea...en tiedä pitäiskö mennä keskellä yötä ajelulle vai vaihtaa kalsarit! :lol:
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Well... why not both?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

sämpy kirjoitti:Aika moni osanen niissä on Opelilta peräisin.
Ihan heti ei tule mieleen muuta, kuin joissain bensakoneissa käytetyt moottorilohkot ja osa vaihteistoista jotka ovat GM-osaa. Osakokonaisuuksina siis nollasta puoleentoista, ei nyt varsinaisesti "aika moni" :)

Edit: vai olikos 159 tarjolla jollain markkinoilla prolemallina kokonaisella Opelin 1,8-litraisella nakkikattilalla?

KL
Viestit: 211
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja KL »

Eiköhän ne katkeilevat jousetkin ole sieltä GM:n kätköistä kotoisin? Ikinä en ole ennen GM:n aikaa kuullut, että italiaanoista olisi jouset katkeilleet.

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja jamper »

Tuomas K kirjoitti:
sämpy kirjoitti:Aika moni osanen niissä on Opelilta peräisin.
Ihan heti ei tule mieleen muuta, kuin joissain bensakoneissa käytetyt moottorilohkot ja osa vaihteistoista jotka ovat GM-osaa. Osakokonaisuuksina siis nollasta puoleentoista, ei nyt varsinaisesti "aika moni" :)

Edit: vai olikos 159 tarjolla jollain markkinoilla prolemallina kokonaisella Opelin 1,8-litraisella nakkikattilalla?
Pohjalevy ja alustarakenne on käsittääkseni yhteistä suunnittelua, vaikka sitä ei kai käytetty missään GM:n vehkeissä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

KL kirjoitti:Eiköhän ne katkeilevat jousetkin ole sieltä GM:n kätköistä kotoisin? Ikinä en ole ennen GM:n aikaa kuullut, että italiaanoista olisi jouset katkeilleet.
156?
Tosin siinäkin enempi ongelma mätänevät iskarin lautaset, kuten 159:ssä vielä katkeilevien jousien kaverina...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä Alfa minulle

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

jamper kirjoitti:Pohjalevy ja alustarakenne on käsittääkseni yhteistä suunnittelua, vaikka sitä ei kai käytetty missään GM:n vehkeissä.
Yhteinen suunnittelu GM:n kanssa on aika lailla eri asia kuin että autossa olisi Opelin osia. Samaa pohjalevyä toki harkittiin ilmeisesti Opel Insigniaan, mutta GM päätyi halvempaan vaihtoehtoon. "Opelin osia" ei siis käytännössä ole juuri mitään. GM-peräistä suunnittelua toki hiukan enemmän.

Vastaa Viestiin