Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

AAW kirjoitti:^On ollut kestävät polttimot ja ilmeisesti jokunen öljynvaihto jäänyt välistä jos on vielä alkuperäinen tehtaan filtterikin käytössä. :crazyeyes:
Joo, unohtui sana tuosta eli alustasta ei ole muita osia vaihtunut.
Yksi kaveri oli keskustellut erään ison alustanosia valmistavan firman edustajan kanssa ja hän kertoi, että ei ole mikään ongelma tehdä niveliä autoon, mitkä kestää auton koko käyttöiän, mutta autonvalmistajat vaatii osat tehtäväksi niin halvalla, että jonkun sentin halvemmalla nivelet ei kestä. Eli kyseessä on suunniteltu osan rikkoontuminen ja 90-luvun Toyota:t on hyvä esimerkki siitä, että halutessaan autonvalmistajat pystyy tekemään osat niin, että ne kestää.
Tietysti voi spekuloida, kannattaako autoihin vaihtaa alkuperäisosia.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juu, ei se mikään yllätys ole, että hyvin kestävää voi tehdä jos haluaa, mutta tarpeeksi kestävästä saa paremman katteen.

Mitä alkuperäisosiin tulee, niin E9x etuakselisto on aika kuuluisa siitä, että tarvikeosissa kannattaa olla vähintään tarkkana, orggiksen kesto on paljon keskimääräistä parempi. Ja kyllähän tämä nivel on selvästi antautunut ennen aikojaan, 100-200tkm näille kehtaa käyttöikää odottaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Se ei montaa euro senttiä maksa ylimääräistä, että nilvelten pinnoite on erillainen tai materiaali kokonaan toinen, puhutaan kuitenkin niin isoista määristä.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei, mutta sentti on sentti kotiinpäin ensimmäisessä, tehtaalla asennettavassa kappaleessa - ja se moninkertaistuu ensimmäisessä sen korvaavassa varaosassa, kunhan kestää tarpeeksi, että valmistaja ei itse joudu korjauksen maksumieheksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Hölmöltähän se muutamien senttienkin tinkiminen joka osasta kuulostaa, mutku tavisauto pitäisi saada kyhättyä luokkaa 3000 € materiaalikuluilla... Kun pitäisi jäädä katetta myös suunnittelun, tuotantolinjan rakentamisen yms. kattamiseen ja matkan varrella autoliikkeen pihaan tulee mone välikäden kulut+katteet+verot. Joten kuluttajahinta on sitten 10x.

Tietysti voisi ajatella, ettei yhden euron palikan korvaaminen kahden euron palikalla johtaisi automaattisesti kuluttajahinnan nousuun 10 €, koska se ei vaikuta suunnittelun, viranomaishyväksyntöjen yms. kuluihin. Vaan taitaa silti myyntihinta (sis. verot) olla 3x valmiin auton hinta liukuhihnan päässä, joten materiaalibudjetin korotus tonnilla -> 3 tonttua lisää kauppahintaan. Ei taida ihan toimia hinta edellä -luokan peleissä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Materiaaleissakin varmaan eroja, mutta ei kai vaseliini nyt NIIN kallista ole, että sitä kannattaa pihdata? Tässä Lemförderin taidonnäyte:
https://1drv.ms/i/s!AiQwQq0Hz81SgYkmvo6NFSTZzeEcvw
Lienee sanomattakin selvää, ettei tuollaisella voitelulla kovin pitkäikäistä niveltä saada.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuossa vielä toinenkin raidepää:
https://1drv.ms/i/s!AiQwQq0Hz81SgYkofK1VWM_E3uCAzg
Oma lukunsa on vielä se, että noiden kotelointi ei ole vesitiivis, vaan vesi pääsee helposti niveleen pilaamaan sen. Kotelosuojalla kun lopuksi käsittelin, niin on nyt kestänyt jonkun aikaa:
https://1drv.ms/i/s!AiQwQq0Hz81SgYkrvrSFEm0mWccbHA
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

unknown kirjoitti:
AAW kirjoitti:^On ollut kestävät polttimot ja ilmeisesti jokunen öljynvaihto jäänyt välistä jos on vielä alkuperäinen tehtaan filtterikin käytössä. :crazyeyes:
Joo, unohtui sana tuosta eli alustasta ei ole muita osia vaihtunut.
Yksi kaveri oli keskustellut erään ison alustanosia valmistavan firman edustajan kanssa ja hän kertoi, että ei ole mikään ongelma tehdä niveliä autoon, mitkä kestää auton koko käyttöiän, mutta autonvalmistajat vaatii osat tehtäväksi niin halvalla, että jonkun sentin halvemmalla nivelet ei kestä. Eli kyseessä on suunniteltu osan rikkoontuminen ja 90-luvun Toyota:t on hyvä esimerkki siitä, että halutessaan autonvalmistajat pystyy tekemään osat niin, että ne kestää.
Tietysti voi spekuloida, kannattaako autoihin vaihtaa alkuperäisosia.
Aika monella valmistajalla ( muillakin kuin japsella ) 90-luvulla tehtiin laadukkaita autoja, mm. MB 190-sarja, BMW:n bensakuutoset yms.
ehkä Fiat/Alfa/Opel poislukien .... myös ranskalaiset nostivat tasoaan ysärin lopulla. 2000-luvulla alkoi kaikilla tuo em. senttien jahti tuotantokustannuksista ja alihankkijoiden lähes vereslihalle kilpailuttaminen. Miksikö ? Kannattavuus, Quarter economy ja sijoittajat pääosin . Nykyään ei kai sitten kannata tehdä liian kestäviä autoja. Toyotakin on laskenut rimaansa joissakin malleissa, valitetettavasti... :roll: Sitä kyllä paikkaa Suomessakin hyvä jälkimarkkinointi ( sanoisin jopa paras )
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja rausku »

Jiitee kirjoitti: vereslihalle kilpailuttaminen. Miksikö ? Kannattavuus, Quarter economy ja sijoittajat pääosin . Nykyään ei kai sitten kannata tehdä liian kestäviä autoja. Toyotakin on laskenut rimaansa joissakin malleissa, valitetettavasti... :roll: Sitä kyllä paikkaa Suomessakin hyvä jälkimarkkinointi ( sanoisin jopa paras )
Muutaman esimerkin jos ottaa niin s-sarja, 7-sarja jne hommataan maailmalla pääasiassa liisaamalla. Ensimmäistä kuskia ei kiinnosta kuin 3 ensimmäistä vuotta joten jälleenmyyntiarvolla ei ole niin isoa merkitystä ja vuosikymmenen kestolla ei ole mitään merkitystä kohderyhmälle.
Vastaavasti sitten jonkun tavallisemman version osalta auto hankitaan omaksi joten jälleenmyyntiarvo ja siten vaikkapa 150 tkm kesto on tärkeä ostopäätökseen vaikuttava asia.

Kyllä ne autot räätälöidään niin tarkkaan kohderyhmälle koskien myös tuota auton uutena ostavan ryhmän hankintatapaa (leasing, omaksi, firmalle)

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

rausku kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: vereslihalle kilpailuttaminen. Miksikö ? Kannattavuus, Quarter economy ja sijoittajat pääosin . Nykyään ei kai sitten kannata tehdä liian kestäviä autoja. Toyotakin on laskenut rimaansa joissakin malleissa, valitetettavasti... :roll: Sitä kyllä paikkaa Suomessakin hyvä jälkimarkkinointi ( sanoisin jopa paras )
Muutaman esimerkin jos ottaa niin s-sarja, 7-sarja jne hommataan maailmalla pääasiassa liisaamalla. Ensimmäistä kuskia ei kiinnosta kuin 3 ensimmäistä vuotta joten jälleenmyyntiarvolla ei ole niin isoa merkitystä ja vuosikymmenen kestolla ei ole mitään merkitystä kohderyhmälle.
Vastaavasti sitten jonkun tavallisemman version osalta auto hankitaan omaksi joten jälleenmyyntiarvo ja siten vaikkapa 150 tkm kesto on tärkeä ostopäätökseen vaikuttava asia.

Kyllä ne autot räätälöidään niin tarkkaan kohderyhmälle koskien myös tuota auton uutena ostavan ryhmän hankintatapaa (leasing, omaksi, firmalle)
Räätälöinti ei kohdistu niinkään käyttäjään (vaikka toki tarpeet on täytettävä) vaan enemmänkin omistajaan eli leasing-yhtiöön. Ekan kolmen vuoden kulut on oltava tosi pienet ja jälleenmyyntiarvon korkea jotta kk-hinta pysyy edullisena. Siksi joillakin merkeillä esim. jarrunesteen ensimmäinen vaihto on kolmen vuoden kohdalla ja sen jälkeen kahden vuoden välein. Kolmen vuoden sopparilla ei siis välttämättä tule yhtään vaihtoa ja neljän vuoden sopparillakin varmuudella vain yksi.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No, vähän yli satasen tukivarsi on onneksi pikkutekijä. Vähän enemmän jännitti aamulla, kun ajelin helikopterisaattueessa töihin - P3283 Fuel pressure control bank 1. Saas nähdä millainen kustannustekijä tästä saadaan luotua.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Polforea kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Myyjän väittämä vuosimallista kyl uskomatonta paskaa. Vain tässä maassa voi olla, että ensirekisteröinti = vuosimalli.
Voi toki olla toimittajankin sekoilua, mutta tuossa on kyllä erinomaisen vahva aivopieru.
Ja minä tosiaan tarkoitin sitä, että vain tässä maassa voidaan ilman automaattista sanktiota sanoa vuonna 2015 kasattua autoa vuoden 2017 malliksi vain siksi, että se on ensirekisteröity silloin.

Parinkin automyyjän kanssa kinastellut aiheesta...

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:No, vähän yli satasen tukivarsi on onneksi pikkutekijä. Vähän enemmän jännitti aamulla, kun ajelin helikopterisaattueessa töihin - P3283 Fuel pressure control bank 1. Saas nähdä millainen kustannustekijä tästä saadaan luotua.
Ykköspankki? Tästä hämähäkkivaistoni vetää Nikke Knattertonit ja hälyttää murheen eksyneen muiden merkkien osastolle vaikka taidetaan olla ytimessä? Tai siis - jos olen arvuutellut oikein niin Opelin lohkoon kiinnitetyn Alfan kansitekniikan etupuskurinpuoleinen osio?
Ja jos olen väärässä ja koodi kuuluu baijerilaisen moottoritehtaan tuotevalikoimaan - niin pahoittelut siitäkin sekä bodya ja tsemppistä asian ratkaisuun!

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyllä se oli tuo saksanihme joka sanoi bling ja kyllä siellä painehaaste oli koko moottorilla eikä vaan etupytyillä, vikakoodin selite vaan on ykköspankille niissä, missä on erilliset paineet eri pankeille.

Isojötsissä tuo olisi ihanasti tarkoittanut sitä taaempaa puoliskoa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^luonnollisesti sitä taaempaa.

Mutta voihan pentele. Minä kun olen pitänyt i6 koneita BMW:ltä ikonisina taidonnäytteinä. Mutta niin ne kaikki autot joskus kiukuttelee... Jos lepyttelet sitä soittamalla marssimusiikkia ja annat sen ihan vähäsen hyökätä Puolaan? Jos vaikka lebensraumin tavoittelu takaisi paineisiin rauhan eliniäksemme?

Pahoittelut näppäryydestäni - sopuisaa diagnoosia toivoen!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

insinörtti kirjoitti:Tietysti voisi ajatella, ettei yhden euron palikan korvaaminen kahden euron palikalla johtaisi automaattisesti kuluttajahinnan nousuun 10 €
Kun autoja valmistetaan miljoona kappaletta on yhden euron säästö miljoonan euron säästö. Myyntihinta on sitten ihan eri juttu.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^No, täysin ongelmaton moottori olisi ensimmäinen kohtaamani täysin ongelmaton moottori. Olenhan minä tuolla reilun 80Mm jo höylännyt, eikä tyyppiongelmistakaan ole kohdalle osunut kuin pari puolaa ja kaksi suutinta.

Puolaan hyökkäämisessä voisi olla ideaa, mutta koetetaan nyt ensin Pasilaa. Nythän mää hokasin, että tämähän voi olla uhittelua siitä, että auto joutui tiistaina viettämään melko pitkän päivän Espoossa :silly:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Kuva

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Noh - ei vain Espoo. Kävin illalla firman salilla ja meininkin Vantaalla oli auringon laskettua erilainen kuin toimistotuntien aikana:

(En tiedä minkä merkin murhe oli kyseessä mutta epäilen että ihmisyyden)
Liitteet
Koivuhaka 15.10..jpg
Koivuhaka 15.10..jpg (46.09 KiB) Katsottu 7413 kertaa

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

quppe kirjoitti:Aisinin fordiin pultattu tf-80sc.

E: Lisätään vielä kysymys että onko kellään kokemusta Shellin Spirax S5 atf öljystä, kun tuota tyrkyttivät huuhtelua varatessa BG:n oman öljyn tilalle
Muille Aisinia käyttäville voin suositella spiraxia. BG:n öljyt oli aikaisemmin ja nämä toimivat paljon paremmin jo alusta alkaen. BG onkin sellaista joka lootan kompromissi öljyä.

Vaikuttaa siis siltä ettei ollut pelkkä reilu 300e talvirenkaiden vaihto. 8)

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mitähän sitikan 17v/470kkm tuulilasissa tapahtuu?
Ruostuu?
Liitteet
IMG_20181028_024958-800x600.jpg
IMG_20181028_024958-800x600.jpg (60.72 KiB) Katsottu 7209 kertaa

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ja tossa isoin kolhu ja seki ruosteessa.
10c kolikko verrokkina.

Tässähän semne lämpöä vähentävä juttu, eli auringonpaisteessa ei kuumene sisätilat niin dramaattisesti.
Liitteet
IMG_20181028_025643-800x600.jpg
IMG_20181028_025643-800x600.jpg (68.26 KiB) Katsottu 7209 kertaa

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Pitäskö jo tollekki tehä jottai?
Yli 12v ainaki ollu paljaana, isontunu toki. Vieläki kova.
Ei nää mätäne. Saati muutoinkaa hajoa, vaikka haluaiski.
2001 tää härveli siis.
Liitteet
IMG_20181028_031625-800x600.jpg
IMG_20181028_031625-800x600.jpg (94.51 KiB) Katsottu 7203 kertaa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ roststopperia hiukan pintaan , ja taas 10 vuotta kovaa ajoa :-D
Joo, aika hyvä sinkitys ja kaikkiaan rakenteiden suunnittelu ruosteen
iskemän minimoimiseksi
näissä C-femmoissa...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jame »

2004 vuoden 1.6 focus jätti tielle sähkön puutteessa. Paikallisessa merkkihuollossa vaihdettiin uusi laturi joka oli yllättäen Magneto Marelli, tosin kunnostettu Puolassa. Muuten ihan jees, mutta sytyttää nyt latausvalon n. 20 s käynnistyksen jälkeen. Googlaamalla opin että Fordilla on oma smart charge systeemi jossa ecu valvoo ja ohjaa laturia esim. akun lämpötila-arvionsa mukaan. Google löysi myös muita joilla latausvalo ruvennut palamaan laturin vaihdon jälkeen. No tuon systeemin vuoksi nämä latausongelmat ovat kinkkisiä ratkottavia.
Auto takaisin huoltoon ja testasivat että uusi laturi olisi kuitenkin ehjä ja uusi aika piuhojen testaamista varten. Reilut pari tuntia sitten testailivat ja vaihdettiin vielä uusi akku, mutta latausvalo jäi vaan palamaan. Huollon arvio oli että vika olisi moottorinohjausboksissa, hinta reilun tonnin eli nostivat kädet pystyyn.

Mites jos tuolla kuitenkin kykenee ajamaan (täytyyhän tuon ladata kun ei näytä akku tyhjenevän), tuleeko tuosta varoitusvalosta kuitenkin ongelmia katsastuksessa? Ja sen riesan tuo myös tekee ettei anna laittaa tuulilasin lämmitystä päälle latausvalon palaessa.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ mulla oli mondeossa samavalo kiusaamassa. Vaihtoivat liikkeen piikkiin merkkihuollossa laturin kertaalleen akun yms. vaihtojen jälkeen. Uusi ensimmäinen laturi näytti olevan kunnossa, mutta valo sammui vasta toisella laturilla . Mutta tiiäppä näistä tosiaan..

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jame »

quppe kirjoitti:^ mulla oli mondeossa samavalo kiusaamassa. Vaihtoivat liikkeen piikkiin merkkihuollossa laturin kertaalleen akun yms. vaihtojen jälkeen. Uusi ensimmäinen laturi näytti olevan kunnossa, mutta valo sammui vasta toisella laturilla . Mutta tiiäppä näistä tosiaan..
No se tuli itsellekin ensimmäiseksi mieleen että nämä kunnostettujen latureiden älysäätimien halpiskomponentit ei kestä sitä että laturin voimalla ladataan tyhjentynyttä akkua jättämällä auto vaan tyhjäkäynnille. Ei ole varmaan laturia tuohon hommaan alunperin suunniteltukaan.

Mutta mitäs teet, huollossa meinasivat suuttua kun uskalsin kysyä että miten tuon vaihdetun laturin eheys on varmistettu. Kun kuulemma on asentajalla näistä hommista 25 vuoden kokemus, niin ei sovi asiakkaan kysellä joutavia. No eipä tainnut fordillakaan olla vielä 90-luvun alussa näitä älylatureita escorteissa tai sierroissa:)

Avatar
nipaka
Viestit: 2074
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Ota yhteys kuluttajaviranomaiseen kun merkkikorjauksen jälkeen auto ei toimi normaalisti.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Deltalla kävi Mitsun kanssa just noin, että OEM-laadun korjattu ei toiminut.

Oikea alkuperäisosa toimi..

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Tämä nyt ei niinkään ole murhe, mutta laitetaan silti tänne ketjuun.

Isä osti joku kuukausi sitten uuden Mazda 3:n. Navigaattori lisävarusteena olisi maksanut 900 €, joten jätti ottamatta. Pienen Googlettelun jälkeen todettiin, että navi on auton mediajärjestelmässä aina asennettuna, mutta siitä puuttuu vain kartat. Ostin sitten isälle ebaysta tällaisen Mazdan virallisen EU-kartan SD-kortilla (41 €). SD-kortti vain pesään, ja alkoi navigaattori toimia. Kyllä tuossa ihan tuntipalkoille pääsi. :lol: Ilmeisesti parittuu tuo SD-kortti auton kanssa, ja ei enää sen jälkeen toimi muissa autoissa. Eli uutena tuo kortti on ostettava.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jame kirjoitti:Huollon arvio oli että vika olisi moottorinohjausboksissa, hinta reilun tonnin eli nostivat kädet pystyyn.
Mistä syystä päädyttiin arvioon eikä tietoon?
Ota yhteys kuluttajaviranomaiseen kun merkkikorjauksen jälkeen auto ei toimi normaalisti.
Tarvitaanko joka väliin kuluttajaviranomaista? Itse olen tähän saakka saanut asiat sovittua itseäni tyydyttävällä tavalla ihan vaan keskustelemalla asiallisesti aiheesta osapuolten kanssa. Asiat ei ylipäätään ole yleensä ihan niin mustavalkoisia kuin netissä saatetaan oma näkemys asiasta kertoa.

Entäs vaikka vaihtoehto, että vaurioitunut laturi on rikkonut autosta laturin ohjaukseen liittyviä komponentteja, joiden viat paljastuivat vasta laturin uusimisen jälkeen, eikä asiakas tahdo maksaa jatkovianmäärityksestä? (Näissä tapauksissa diagnoosi on yleenä arvioita...) No miksi koko järjestelmän toimintaa ei tutkittu ensimmäisellä kerralla? - No siksi, kun on toteutettu asiakkaalle edullisinta toimintamallia, ja lähdetty uusimaan varmasti viallista komponenttia, jonka uusiminen on joka tapauksessa tarpeellista ja useimmissa tapauksissa riittää korjaamaan koko ongelman. Jos vianmääritystä tarvitsee jatkaa, niin jatketaan ja jos ei, niin asiakas ei maksa turhasta epäilystä. Ei siis lähdetä tutkimaan koko autoa epäillen, että jossain saattaa olla vikaa, joka pahimmillaan saattaisi johtaa satojen eurojen vianmäärityskustannuksiin, kun on tutkittu ehjää järjestelmää.

Onko asiakas tilannut koko latausjärjestelmän diagnosoinnin vai latauksen korjauksen?

Mitä lukee alkuperäisen työn tilauksessa? Entäs kuitissa, jossa vikadiagnoosi? Onko esim. kerrottu, että järjestelmä voi vaatia lisää tutkimista, kun ensimmäinen varmuudella rikkoutunut komponentti on uusittu? Onko luvattu, että auto tulee laturin uusinnalla 100% varmasti kuntoon?

Paljon voisi kysellä lisääkin. En kuitenkaan lähtisi ensimmäisena suosittelemaan viranomaisreitin käyttämistä, kun ei tiedetä asioista mitään.

Tämä "tuumailu" yleisesti vallitsevaan kuluttajasuoja-tuputtamiseen asiassa kuin asiassa... :drinking:

--------

Fordin latauksen toimintaperiaatetta en tunne, mutta olettaisin tuolla kuvauksella laturin olevan ns. itseheräävä ja ohjaus lienee LIN-tyyppinen ratkaisu. Ei tuon kuvittelisi mahdoton olla diagnosoida toimintaperiaatteen tuntevalle.


Onhan noita uusia viallisia latureita tullut vastaan ihan tehdasuusissakin, joten pitäisin yllä useammankin esittämää laturivikaa ihan uskottavana (vaan tutkihan se täytyisi, jos 100% haluaisi olla) .

Avatar
nipaka
Viestit: 2074
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Jarsan kirjoitti:
Jame kirjoitti:Huollon arvio oli että vika olisi moottorinohjausboksissa, hinta reilun tonnin eli nostivat kädet pystyyn.
Mistä syystä päädyttiin arvioon eikä tietoon?
Ota yhteys kuluttajaviranomaiseen kun merkkikorjauksen jälkeen auto ei toimi normaalisti.
Tarvitaanko joka väliin kuluttajaviranomaista? Itse olen tähän saakka saanut asiat sovittua itseäni tyydyttävällä tavalla ihan vaan keskustelemalla asiallisesti aiheesta osapuolten kanssa. Asiat ei ylipäätään ole yleensä ihan niin mustavalkoisia kuin netissä saatetaan oma näkemys asiasta kertoa
Hienoa että olet saanut asiat hoidettua keskustelemalla,.
Nettikeskustelussa vastaan kirjoitettuun asiaan. En lähde arvioimaan mitä on sovittu.
Tähän mennessä: Focus jätti tielle sähkön puutteessa. Vaihdettu uusi laturi joka polttaa latausvaloa eikä kaikki auton toiminntot toimi.
Asiantunteva huolto olisi kertonut asiasta asiakkaalle ja sen mistä vika johtuu. (vianselvitys laskutettavaa työtä). Sitten hinta-arvio korjauksesta, jonka asiakas päättää.
Liikaa on näitä jotka tekevät vain välttämättömän ja jättävät puolivalmiin asiakkaan riesaksi. Ei stana vaivauduta ilmiottamaan mikä on tilanne. Autoa "valmiina" noudettaessa todetaan sen olevan ajokelvoton mutta välttämätön osa on vaihdettu.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

nipaka kirjoitti:Nettikeskustelussa vastaan kirjoitettuun asiaan.
Ihan hyvä näkökulma - en ajatellut asiaa tuolta kantilta. Ylläolevaa "tuumailua" en toki sulle suoraan suunnannutkaan tai pelkästään (siksi jätin lainauksesta nimimerkin pois).

En kuitenkaan ota kantaa onko huoltoliike toiminut asiallisesti vai ei, tai en ainakaan itse uskalla osoitella ketään asiassa, josta en tiedä kuin yhden puolen näkökulman.

Avatar
nipaka
Viestit: 2074
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Enpäs huomannut nimmarin puuttumista kun oman tekstin tunnistin.
Yleensä ottaen suomalainen kuluttaja on nössö joka ei pidä puoliaan. Siksi varsin kärkkäästi kehoitan turvautumaan kuluttajaviranomaiseen.
Kaupallinen toimija yleensä vastuissaan turvautuu takuuseen ja sen päättymiseen. Ja asiakas uskoo myyjän sanaan, vaikka asia ei näin olekaan. Takuu on myyjän myyntikikka, virhevastuu on lainsuoja.
Siksi kehoitan turvautumaan viranomaiseen. Jonkin kerran olen tätä käyttänyt. Antaa molemmille osapuolille mahdollisuuden antaa vastineensa. Sen jälkeen tekee suosituksen. Tämän jälkeen asia ratkaistaan oikeudessa jos sopuun ei olla päästy.
Itse olen käyttänyt seuraavaa tapaa jos olen tyytymätön tavaraan/palveluun.
-suullinen huomautus toimijalle
-kirjallinen huomautus toimijalle
-valitus kuluttajaviranomaiselle

Viimeksi renkaanvaihdon yhteydessä rikotusta aurinkolaseista päästiin sopuun kirjallisen, pääkonttorille tehdyn reklamaation jälkeen.
Mode katsonee tälle vuodatukselle sopivan paikan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja legza »

Noissa Fordin uudelleen kunnostetuissa latureissa (ja uudelleen kunnostetuissa osissa yleisestikkin Fordilla) on ollut ongelmia, mutta takuuhan niissäkin on. Ihan uusissa tarvike latureissa usein jää Fordissa latauksen valo palamaan, vaikka laturi siis toimiikin täysin normaalisti. Vastapainoksi näissä voi myös jäädä latauksen merkkivalo syttymättä, vaikka laturi olisi oikeasti rikki. :-D

Vikaan sanoisin, että jos johto, Laturi-> PCM on ehjä ja pinnit myös tiukat, niin vika on ennemmin siinä "uudessa" laturissa.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Taannoin isäni ford mondeossa oli nykimis/jne vikaa.
Ford huoltoon meni reilu viissataa euroa osiin/töihoin. Nyki korjausten jälkeen edelleen. Tuo oli useasti tapahtuvaa ajoittaista häröä.

Noh.
Loppupeleis liki aidossa nyrkkipajassa nuorehko virolaisasentaja 15min ihmettelyllä/työllä löysi vian, oliko suuttimen liitin/tms, ja neppaili sitä.
Ei maksanu mitään ja vika poistui.
Oli sanonut; että jos uudestaan nykii, niin roplaa tuota liitintä...
Vuoden voorti toimi, kunnes porokohtaaminen vei koslan lunariin.

Keskisuomen pajoista kyse tuossa rävellyksessä.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Emännän 2004 CR-V tuli eilen hinurilla kotiin. Oli työpaikalla meinannut peruuttaa ruutuun niin sammui, sen jälkeen vain vaivoin röpeltämällä käyntiin eikä kierrä kuin 1500rpm houkuttelemalla. Ei väliä onko kone kylmä vai lämmin.

Tulpat kaikki märkiä, bensapumppu toimi. On antanut pari viikkoa vikakoodia nakutunnistimesta, mikä näkyy olevan likimain tyyppivika ja lähes aina kontaktihäiriö. Nyt jos saa käyntiin niin ehkä vikakoodia etummaisesta nokkatunnistimesta, joka ohjaa muuttuvaa ajoitusta. Mutta vaikea sanoa, kun ei saa kunnolla käyntiin ainoastaan röpeltämään muutaman sekunnin, välistä ei anna mitään koodia. Koiteltu kaikkia antureita irti ja niistä tulee irrallaan vikakoodi. Ihan kuin olisi käynyt vähän paremmin ilman MAPpia.

Tuo P0341 viittaa yleensä jakopäähän, tässä idioottivarma ketjupää joka ei ole tässä yksilössä pitänyt mitään meteliä. Alkaa venyneenä rallattamaan äänekkäästi, ei pitäisi hyppiä kuin ääritapauksessa.

Visioitu että pakoputki olisi voinut sortua tukkoon, mutta en saa mitään pultteja suosiolla auki, pitäisi saada auto kunnolla ylös. Ja korjataan tietty pihalla.

Ilmeisesti kaikki muut anturit paitsi kampuran asentotieto on merkkiliiketavaraa. Vikakoodin mukaisen imunokan anturin ei pitäisi vaikuttaa noin dramaattisesti käyntiin, ainoastaan sytyttää vikavalo.

Jotenkin ei nyt taas jaksa.. töitäkin lykkäs yllättäen niin, ettei ehtisi olla kotona ollenkaan. Ja henkisen loppuunpalamisen takia piti pitää loppuvuosi vähän löysempää..

Piti vaihtaa tulpat, mutta ne on mun autossa jolla emäntä meni töihin..

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Löysin Hondan ohjeet ajoituksen ja ohjausventtiilien tutkimiseen. Ilmeisesti ajoitus tarkistetaan nimenomaan ekoina sekunteina kun moottori lähtee käyntiin, joten tämä rykiminen ja takaisin potkiminen voinee sekoittaa mittauksen.

Joten oletan että jakopää on ok.

Pitää kai porata reikäporalla reikä pakoputkeen että saa sen vaihtoehdon testattua, se on kohtuuhelppo hitsata umpeen. Muuten pitäisi katkaista pultit ja porata uudet jne...

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Sain joustoliitosta raotettua todetakseni vaikutuksen uupuvan. Tänään jaon tarkistus, kävin jo kysymässä oikeasta varaosaliikkeestä antureiden ja jakopään saatavuuden, kaikkia saa. Täydellinen jakopää rattaineen ja ohjureineen 165 €.

Toivottavasti joku vika löytyisi eikä tarvitse alkaa arpomaan eri antureita..

Miksi aina mulle osuu näitä mysteerivikoja? Voihan tuossa olla nokkasäätö jumissa, johtosarjassa vikaa..

Joku vitsiniekka aina joskus heittää, ettei nykyautoja tarvitse osata korjata kun OBD kertoo missä vika :lol: :lol:

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eikä japsitkaan mene koskaan rikki.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mutt kirjoitti:Eikä japsitkaan mene koskaan rikki.
Eihän italiaanotkaan ...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

hagger16 kirjoitti:Kaverilla seuraava keissi Opel Vectra 1.8 -07:n kanssa.
Hän otti minuun yhteyttä ja kertoi, että yhden ison ketjun pikahuollossa oli hänen autossaan todettu olevan ilmeisesti kansivika. Puristukset oli ollut huonot ja päästöt kuusin kertaiset.
Tarkoitus oli myydä auto siinä kunnossa pois ja ostaa uusi tilalle.

Uusien ja vähän käytettyjen autojen hinnat sai kuitenkin vielä miettimään mahdollisuutta, että vanhan kunnostaisi.
Auto meni toiselle korjaamolle ja siellä eivät löytäneet mitään vikaa!?!

Tässä vaiheessa vasta ymmärsin kysyä mikä autossa oli vikana. Auto ei kuulemma aina käynnistynyt hyvin ja käynti oli vähän huonoa. Etenkin, kun tankin tankkasi täyteen ei auto meinannut käynnistyä.
Tätä ongelmaa googlasin ja löysin samoja ongelmia Vectran 2.8 moottorissa. Vika oli korjaantunut jumittavan evap-venttiilin vaihdolla. Tätä tarjosin kaverillekin ja hän sanoi googlanneen saman ja tarjonneen tätä jo ensimäisellä korjaamokäynnillä. Se oli kuitenkin torjuttu "hakuammuntana" ja olivat mielummin todenneet olemattoman kansivian.

No, nyt auto oli käynyt Opelin merkkihuollossa ja olivat vaihtaneet bensansuodattimen. Ohje oli nyt ajaa tankki tyhjäksi, tankata ja seurata toimintaa.

Jään mielenkiinnolla odottamaan lopputulosta. Eniten asiassa vatsahappoja kiehuttaa tuo pikahuollon aivan käsittämätön diagnoosi, jonka perusteella auto oli jo pullakahvien hinnalla myynnissä yhden vuorokauden..
Case closed. Ehdotin kaverille, että tilaa autoon evap-venttiilin ja vaihdattaa sen. Näin oli tehnyt ja saanut nyt auton takaisin -> vika poissa.
Uskomatonta. Auto käy kahdella korjaamolla, yhdellä merkkikorjaamolla (josta olivat vielä kyselleet apua Helsingistä) ja vian paikantaa perusinsinööri päiväkahvilla googlea selatessaan.
Ei paljoa kyllä luo uskoa ainakaan näihin korjaamoihin..
Senza cuore saremmo solo macchine

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ juuri näin, mihinkään ei voi luottaa. EVAP viat taitaa vaan olla vähän harvinaisia ja välillä haasteellisia kaikkine vuotoineen. Huomasin että yllättävän moni perus tekniikkaa tunteva ei edes tuntenut järjestelmän olemassa oloa, kun renaultin vikavalon syytä selittelin. Niinkuin en itsekkään alkuun :roll:

E: ja ikinä en saanut korjattua vikaa täysin vaikka vaihteli sitä ja tätä.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

pentele..

Koitin tarkistaa Hondan ajoitusta, mikä katotaan rattaista ykk:ssa, mikä pitää mitata tulpan reiästä. Ei ollut kaveria joten koitin tulpat irti nokkarattaasta kääntää, minkä seurauksena jako hyppäsi. Ketjukin meni löysälle mutta kiristyi uudelleen kampurasta kääntämällä ja kiristin vaikutti lukittuvan

Onkohan kiristimen räikkä jo aiemmin pettänyt vai eikö se vaan kestä kun tulee painetta? No nyt ei saa tietää oliko ajoitus aiemmin pielessä, ei kun jakopäätä tilaukseen, auton purkamista ja kasaamista pihalla ja sitten mittaamaan puristuspaineita.

Rattaat näytti aika kuluneilta. Sinänsä jaon hyppääminen kiristimen pettämisen seurauksena selittäisi ongelman, vaikka ei löysän ketjun ongelmia ollutkaan. Sormet ristiin ettei mennyt venttiilit. Niin ja enää ei moottori pyöri käsin ympäri..

Koko ajan kysellään lisää töihin loppuvuoden aikana, mistä aika tähänkin moottoriremonttiin? Vittu.. Ja auto pihalla, tietty.

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jiitee kirjoitti:
mutt kirjoitti:Eikä japsitkaan mene koskaan rikki.
Eihän italiaanotkaan ...
No nehän onkin just pahimpia. Pajalla koko ajan, paitsi silloin, kun ovat matkalla sinne tai sieltä pois. Jos Lappiin ennustetaan vesisadetta, helsinkiläisestä fiiatista (kaikkihan ne on fiiatteja) sekoaa sähköt.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Anoppilan 40k ajettuun Pösöön jakoketjuremppa. Ei vissiin ihan ainoa laatuaan noissa uudemmissa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Voyagerin hammastanko tiputtelee öljyä. Ei kai sen vaihtaminen mikään amerikantemppu ole, mutta kun tuo on rhd, niin uusia(korjattuja) hammastankoja ei ole liiaksi tarjolla.
:roll:

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Vittorio Jano kirjoitti:Anoppilan 40k ajettuun Pösöön jakoketjuremppa. Ei vissiin ihan ainoa laatuaan noissa uudemmissa?
No siihen nähden ei tämä 240tkm tunnu niin pahalta.. :-D

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

sämpy kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:Anoppilan 40k ajettuun Pösöön jakoketjuremppa. Ei vissiin ihan ainoa laatuaan noissa uudemmissa?
No siihen nähden ei tämä 240tkm tunnu niin pahalta.. :-D
Puretechi on jo kolmannen kerran valittu vuoden moottoriksi.
Ilmeisesti valinta on tehty alle40tkm/v ajomäärällä. :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Naah, alle 40tkm/v lukemilla se olisi yli vuoden moottori.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin