Totuus 2,0JTS koneesta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Kertokaapas totuus tuosta moottorista. Onko mainettaan parempi vai ihan jotain muuta?
Kautta likaisten varpaitteni!

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

No ainakin minulla on toiminut ilman suurempia ongelmia. Öljyä syö, joskus enemmän ja joskus vähemmän :silly:

Avatar
JanneR
Viestit: 26
Liittynyt: 21 Marras 2014, 21:37
Car(s): Alfa Romeo 156 JTS
Ducati 749
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja JanneR »

Itsellä toinen JTS menossa. Ensimmäinen oli GT, jolla oli ajettu 150tkm ja söi öljyä 0.5-1l/1000km. :shock:
Nyt 156, jolla ajettu 250tkm ja ajanut sillä nyt 1500km ja öljyn taso pysynyt samassa. (Tämä ollu mulla vasta 1kk)
Eroja tuntuu olevan... Tiedä sitä sit mistä moiset erot johtuu, että toiselle öljy maistuu ja toiselle ei :roll:

Muuten itsellä ei pahaa sanottavaa koneesta ole. Hyvin kiertää :twisted:

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja ismout »

Rölli ja metsänhenki kirjoitti:Kertokaapas totuus tuosta moottorista. Onko mainettaan parempi vai ihan jotain muuta?
Syö öljyä, kun öljyrenkaat ovat liian kapeat ja tiukat Suomen oloihin. Jumittavat ja kuluvat väärin.
Jatkuva öljyn lisäyksen tarve tekee riskin.

Myös vikavalot syttyvät ja sammuvat ilman korjattavaa vikaa. Itselläni on ollut mixture strenght mix match herjaa epäsäännöllisen säännöllisesti.

Työkaverilla suunnilleen samat kokemukset.

JTS moottorin omistajalla on syytä olla hyvät tekniset taidot ja välineet itsellään tai vaihtoehtoisesti syvä lompakko.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Öljynkulutuksen syihin on vaihtoehtoisiakin näkemyksiä. Oma kuluttaa n. 0,1-0,2dl/1000km. Ei silläkään kannata ajaa 20tkm katsomatta tikkuun, muttei myöskään tarvitse joka viikko lisäillä, pari kolme kertaa öljynvaihtovälillä riittää.
187tkm ja alakerran laakerit hajalla kun ostin. Muut isot viat olleet moottorista riippumattomia. Tosiaan moottorivikavaloa pukkaa aika herkästi mutta ei ole haitannut ajoa kun varoitusäänetkin on poissa.
Vääntö on ihan toista kuin tavallisessa vaparissa, paperilla laakeampi kuin V6, mutta bensankulutus sama kuin perusnelosissa. Käytännössä V6 pukkaa vääntöä tasaisemmin kun JTS on hiukan keinotekoinen ja vaatii oikeanlaisen ajotavan.
Tuon väännön takia tykkään, vaparinelikko ei ole vaihtoehto, ainoastaan V6. Omaani harkitsen myyväni vain, kun en ole ajanut sillä pitkään aikaan. 10km ja myyntiaikeet loppuu siihen paikkaan. Ei ehkä hienostunein saati Alfamaisin moottori käytökseltään, mutta tällaiselle mutteripäälle oikein sopiva. Nyt vissiin 3,5 vuotta täynnä omistamisen iloa, alun hankaluuksien jälkeen.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Eikä pidä unohtaa nokka-akselien nopeaa kulumista.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Noh, ite 160000km moottorin puolesta loppujen lopuksi murheetta. Toki mittaririssa vasta n 210tkm, joten kestotesti lyhyenläinen. Ei ole vikavalot loimottaneet paitsi kun puola pettänyt ja sitten ihan ite paskomani katti sai tarpeekseen. Avaamaton motti, paitsi reilun satkun kohilla oli koppa auki, ku hihnan vaihto paloilla (ainoa kerta paloilla). Öljyä menee. En tiedä onko n. 50tkm alkuvuosina väärillä öljyllä tehnyt tehtävänsä, vai muuten syöppö yksilö. Moottorin käytös 4 pyttyselle vaparille parasta a-luokkaa. Motti ei mitenkään ilmoita rasiittuvansa, eikä ääni rumene, vaikka menee rajottajalle. Helvetin vahva, ratapäivillä useasti rajottajalla ja suurimmat kierrokset olleet 8600rpm . Remmi tullu aina vaihdettua ajallisesti yliaikaisena.
"puhun niin totta kuin osaan"

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Oli mukava arkimoottori kunnes söi nokka-akselinsa 198tkm lukemilla. Vääntö on vapaasti hengittäväksi erittäin kelpoisaa ja vetää jo tonnista ylöspäin nätisti, mutta korkeilla kierroksilla tuntui koko omistusaikana hieman tukkoiselta eikä merkittävästi ripeämmältä kuin edellinen 1.8TS, mutta se varmaan johtui jo alkaneesta nokkien kulumisesta. Mitään muuta vikaa ei ollut 60tkm aikana mitä ajelin, jollei sellaiseksi lasketa että jakohihnan kiristin meinasi hajota 1kk ennen vaihtoaikaa (~52tkm ajettuna), mutta se ehdittiin saada kiinni äänen perusteella ennen täystuhoa.

Kulutus pyöri 6,5 (maantie) - 11 (kaupunkipyöritys talvella) välillä. Öljynkulutus oli pari desiä / 1000km, että ihan myötäänsä ei tarvinut kytätä, mutta söi sitä kuitenkin.

Nyt moottori on saattohoidossa kun ehjäys on vähän turhan suolaisen hintaista.

Avatar
Turre
Viestit: 330
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Yksilöitä ovat...

Täällä tulee kesällä täyteen yhdeksän vuotta ja sinä aikana n. 80tkm ongelmatonta yhteiseloa JTS:n kanssa, mitään normihuoltoa kummempaa ei ole tuona aikana koneelle tarvinnut tehdä eikä vikavalot ole vaivanneet. Öljyä on mennyt luokkaa 0.1-0.2dl / 1000km eli tosiaan vaihtoväliä ei lisäämättä aja mutta toisin kuin tuohon TS:ään sitä ei myöskään tarvitse olla joka tankkauksella lisäämässä. Se vääntö tekee arkiajosta paljon hauskempaa kun reipasta kiihdytystä varten ei tartte huudattaa punaisen rajalle -> joka risteys on mahdollisuus, kanssaihmisiä sen kummemmin häiritsemättä. Koukuttavaa suorastaan :lol:
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

7v sitten ajelin 156 JTS:llä, oli vuosimallia '03, noin 80tkm ajettuna. Ei kulutanut öljyä kuin ehkä 0,5l/10000km (<--- ei pilkkuvirheitä!), lambdat, nokat, sytytys aina kunnossa, ainoa mikä aiheutti harmaita hiuksia oli kaasuläpän löystyvä liitin.
Tykkäsin myllystä, harmi että oli naitettu vain viisi vaihteiseen laatikkoon... eli heikko kohta löytyi pitkistä moottoritie siirtymistä. Pätevin peli kuitenkin mutkapätkille siihen maailman aikaan sillä hinnalla ja kaupungissakin juuri alaväännön takia äärimmäisen mukava. useasti vertasivat diiseliin...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tossavainen
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
Car(s): 159 SW v. 2010, 156 2.5 V6 -03, 166 2.5 V6 -04, 147 2.0 T.S. -02
Paikkakunta: Akaa

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Tossavainen »

Vähän jännitti kun JTS:ni ostin...Moni alfisti tälläkin foorumilla piti ongelmallisena ja vikaherkkänä pelinä. Siitä huolimatta päädyin ostamaan. Toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen, tokikin JTS-kilsoja alle 50 tuhatta vasta takana. Minusta ominaisuuksiltaan hieno moottori. Vetää tasaisesti, tehoa löytyy kuin pienessä kylässä ja sopivasti äriseekin kun kierrättää.

Miinuspuolena se öljynkulutus, joka ilmeisesti monella muullakin vaivaa. Alle litra/1000 km tahtoo olla vaikea päästä, varsinkin jos on pätkäajoa paljon.Päästöjen kanssa ei ole ollut ongelmia kuitenkaan. Nyt 220 tkm mittarissa.

Vikailmoa on pari kertaa tullut ajotietokoneen näytölle. Jopa se pahaenteinen "motor control failure - go to dealer." Ensimmäinen kerta oli tyypillinen "italiavaiva", mitään ei varsinaisesti ollut vialla, eikä moottorin toiminnassakaan huomannut mitään. Poistui omia aikojaan. Toinen kerta olikin sitten ihan oikea vika eli vaati puolan vaihdon. Sekään ei maltaita maksanut.

Loppukaneettina todettakoon vielä, että teknistä taipumusta löytyy melko niukasti eikä se kukkarokaan isommin pullota.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Rölli ja metsänhenki kirjoitti:Kertokaapas totuus tuosta moottorista. Onko mainettaan parempi vai ihan jotain muuta?
Foorumin kokemusten mukaan -ihan jotain muuta. Elämän tylsyyden ja joutenolon loistava poistaja, kun valitsee huoltokirjattoman , pohjanvaihtohuoltoa kaipaavan 156- selespeed-yksilön vielä samaan pakettiin mukaan :mrgreen: :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Mielenkiintoista kyllä nuo yksilöerot jotka eivät selity (täysin) edes huollon poikkeamilla. Onko ollut noin rajua heittelyä osien toleranssien kanssa vai onko voitelujärjestelmässä jotain muuta vikaherkkää öljynkulutuksen lisäksi joka aiheuttaisi tilapäisesti riittämätöntä voitelua ja laakeri / nokka-akselivikoja. Sen tiedän ettei omani ole kuivana tai edes yli puolta litraa vajaana käynyt öljyiltään minun aikana, mutta toki sillä oli jo ajettu 138tkm kun ostin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Ruokoton kirjoitti:Mielenkiintoista kyllä nuo yksilöerot jotka eivät selity (täysin) edes huollon poikkeamilla. Onko ollut noin rajua heittelyä osien toleranssien kanssa vai onko voitelujärjestelmässä jotain muuta vikaherkkää öljynkulutuksen lisäksi joka aiheuttaisi tilapäisesti riittämätöntä voitelua ja laakeri / nokka-akselivikoja. Sen tiedän ettei omani ole kuivana tai edes yli puolta litraa vajaana käynyt öljyiltään minun aikana, mutta toki sillä oli jo ajettu 138tkm kun ostin.
Tätä moottorimallia Alfa ei mielestäni ole oikein osannut valmistaa laadukkaasti.
Perheessä meillä ollut vastaava Mitsubishin
Made in Japan - laihaseos-bensasuorasuihkutusmoottori (plus Aisinin automaatti ) , johon on 180 tkm:n kohdalla vaihdettu sähköinen kaasuläppäkotelo ja 270 tkm:n kohdalla uusi laturi. Muuten perushuolloilla menty ja nyt taulussa kohta 340 tkm... keskikulutuksella 7,0 l/sata km
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tai se normaali laatu ei riittänyt kun alettiin paukuttamaan samoilla palikoilla 170-200Nm vääntöä 2000-3000rpm Twinsparkin alle 130 sijaan. Oliko sitä öljysuositustakaan alunperin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

sämpy kirjoitti:Tai se normaali laatu ei riittänyt kun alettiin paukuttamaan samoilla palikoilla 170-200Nm vääntöä 2000-3000rpm Twinsparkin alle 130 sijaan. Oliko sitä öljysuositustakaan alunperin.
Totta. Siinä kaksi hyvää syytä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

2L 16V koneessa on pari rakenteellista ongelmakohtaa, korkealta kiertäväksi koneeksi siinä on lyhyet kiertokanget ja todella pitkä isku. Tästä seuraa aika reilusti ns painepuolen hankausta mäntiin ja samalla renkaisiin myös. Tähän sitten päälle kaikenlaiset sytytys häiriöt niin bensaa menee öljyn joukkoon josta se haihtuu vieden öljyä mukanaan ja bensalla ohennettu öljy aiheuttaa tietty myös kulumaa moottorissa. Kyllä tuon kanssa varmasti pärjää, kun pitää öljynvaihtovälit järkevinä.
Giulia Super -69

Avatar
JanneR
Viestit: 26
Liittynyt: 21 Marras 2014, 21:37
Car(s): Alfa Romeo 156 JTS
Ducati 749
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja JanneR »

En löytänyt haulla vaikka yritin..... Paljonkos on porukka onnistunu JTS koneella ajamaan?
Omassa nyt mittarissa 250tkm ja tässä miettiny paljonko kone kestää ennen kuin pitää ruveta avaamaan. :roll:

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Omalla oon ehtiny ajaa vissiin vajaa 10kkm.
Jossain tääl voorumilla kehuin öljyntarpeesta. En muista paljonko meni, mut muutama desi.
Koneen jatkona sele.

Repikää siitä nössöt.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

50 tkm ja vajaa viisi vuotta tuli ajeltua jötsillä. Varsin ongelmaton yksilö, yhden puolan vaihdoin (puolan alta löytyi vettä, eli liikkeessä oletettavasti pesty moottoritila josta vesi väärään paikkaan) ja lambda-anturien liittimet. Öljyä meni 0,3 litraa tonnilla.

Lambda-anturien johtosarjan puoleiset liittimet on tyyppivika mutta halpa korjata.

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 467
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Rakennussarjana ainakin ihan opettavainen puuhapaketti :D Kohta pääsee keräämään käyttäjäkokemustakin!
Money well spent? Well, money spent...

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Iteltä suli mäntä hieman alle 200tkm kohalla ja söi myös öljyä varmaan sen 1 l/1000 km. Männnän sulatti luultavasti vikaantunut suutin. Empä tuota tajunnut, kun auto kävi ongelmitta. Silloin tällöin herjasi P0430 catalyser 2 (anomaly of catalyzer functioning being detacted) ja taisi misfireä kanssa joskus. Oletin tuota vain lamdaongelmaksi, mitä näissä tuppaa olemaan (liittimet?).

Eli kannattaa vakavammin suhtautua vikakoodeihin, kuin tein.


Jos hommaa, kannattaa yrittää esim. parin päivän koeajoon minkä aikana seurata öljyn kulutusta. Tai ainakin tarkistaa mitä öljyä koneessa käytetty ja kokeilla jos sattuisi joku edellisestä omistajista olemaan reilu ja kertomaan jos ollut ongelmia. (miulla ei kertonut öljynkulutuksesta vaikka varmaan hyvin tiesi, kun soitin ennen autoliikettä auton omistaneelle...)

En ole ite lukenut todeksi, mutta taitavat puhua, että uudemmissa(fl?) jts koneissa on vähän eri ohjelma ja ei niin herkästi kuluvat nokat?


Ps. Tietenkin jälkikäteen joku kirjoitti forumilla. "joo minulla herjasi suunnilleen samoja, kun oli suurin rikki mikä rikkoi männän" :silly: Harmi ettei kukaan etukäteen huomannut tuota suutinta ehottaa syyksi. Tietenkin enemmän olisin voinut forumilla kysellä noista vikakoodeista kun muistaakseni kyselin ja käydä jonkun ammattilaisen puheilla.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja palkus »

sämpy kirjoitti:Tai se normaali laatu ei riittänyt kun alettiin paukuttamaan samoilla palikoilla 170-200Nm vääntöä 2000-3000rpm Twinsparkin alle 130 sijaan. Oliko sitä öljysuositustakaan alunperin.
Oli se öljysuositus heti, kuten Gta myös. Joihinkin alkusarjan autoihin oli vain lipsahtanut sellainen tarra konetilaan, missä ei muistaakseni mainittu racinkia. Kaveri osti uuden autounionin tuotteen joku vuosi sitten ja siellä oli Delvac tarra lätkästy. Noh, jos siellä sitten oli ensiasennusöljynä kunnon delvakkia.
"puhun niin totta kuin osaan"

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Kertokaapa mistä kannattaa tilata jakohihna+ vesipumppu, vieläpä mielellään sillä metallisella kiristimellä?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ei niitä kiristimiä muita olekaan kuin metallisella kiristimen jousella, ymmärsit hieman väärin sen viestini toisaalla kun jappasin jakohihnan kumiaineksen haurastumisesta.

Eipä sillä väliä ole mistä tilaa tai oikeastaan edes minkä merkkistä laittaa, kunhan vaan pysyy suositellussa vaihtovälissä. Motonet, paikallinen tarvikepulju, itse olen suosinut viimeaikoina Autodoc.fi netissä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Kiristimen hammaspyörästä ilmeisesti oli kyse. Niitä ainakin oli muovisiakin alkuaikoina, kenties yhä?

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Olen vähän erimieltä siitä, että mitä remmisarjaa laittaa. Ite en laita kuin alfan laatikosta tai sitte gates.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ehkä ei kirjaimellisesti ihan mitä tahansa, mutta eiköhän minkä tahansa tunnetun oe-valmistajan osat toimi siellä riittävällä luotettavuudella.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Kiristimen hammaspyörästä ilmeisesti oli kyse. Niitä ainakin oli muovisiakin alkuaikoina, kenties yhä?
Tätä varmaan tarkoitin, epäselvää ilmaisua

Eipä tuo GATES näytä kauheissa hinnoissa olevan. Sain maltillisen tarjouksen työnkin osalta, niin verrattuna aikasempiin kulkineisiin ei mikään pääse samoihin hintoihin jos kokonaissumma jää noin pieneksi (400-500€). No ehkä Brava, mutta siitäkin on aikaa jo yli 10 vuotta.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

palkus kirjoitti:Olen vähän erimieltä siitä, että mitä remmisarjaa laittaa. Ite en laita kuin alfan laatikosta tai sitte gates.
Fiiufoorumin puolella oli ammatikseen autoja korjanneiden kanssa puhetta jakohihnojen valmistajista, siellä nimenomaan kehotettiin välttämään Gatesia. Tästä viisastuneena olen hommannut kauppaan eniten suositeltuja Contitech hihnoja ja sarjoja, jos vain saatavana.

Vaikkakin omissa autoissa on toiminut vaihtovälin aina kaikki mitä on kaupasta kotiin kannettu.

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Nyt kun on jötsin jakoremmeistä puhetta niin onko tässä kaikki oleellinen https://www.fixusnet.fi/fin/vesipumppu_ ... -609627-0/ ja uskaltaako tuota koneeseen laittaa?

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jaa juu unohtu yks minkä omaankin autoon voisin laittaa, eli dayco. Onkohan tuo contitech parantanut tuotteitaan. Edelleen se on ainakin halvin näistä merkki remmilöisistä.
Edit: aika saman hintasia näkyvät kuitenkin olemaan. Hmm omassakin remmi jo yliaikanen, joten tarttee kytätä joko orggis tai daycon setti kaikkineen. Mitään
kiirutta en pidä, koska orggigsen laitoin viimeksi ja orggis vesipumpulla vasta toinen remmi. Tarttee se vesipumppukin nyt uusia, koska kolmas remmi voi olla jo liikaa.
Edit2: Kyllä tuo contitech varmaan ihan kohtuulinen on, vaikkakaan ihan kaikkein kestävimpänä ns. ongelma jakopäissä pidä.
Viimeksi muokannut palkus, 23 Kesä 2018, 16:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Contitechillä ja Daycolla jo reilummin hintaeroa ainakin autodocilla joten sikäli kiinnostais kyllä mikä on "riittävän" hyvä= kun jos kestää niin maksaa toki mielellään enemmän mutta jos ei eroa niin rahaa voi kyllä käyttää muuhunkin.
Varsinkin kun vian etsintä muutenkin autossa kesken ja voi olla että loppuu budjetti tässä kuussa jo siinäkin... :x

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kertsu kirjoitti:Nyt kun on jötsin jakoremmeistä puhetta niin onko tässä kaikki oleellinen https://www.fixusnet.fi/fin/vesipumppu_ ... -609627-0/ ja uskaltaako tuota koneeseen laittaa?
Tasapainoakselien remeli ja kiristin ainakin puuttuu.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Omaan nyt vaihdettu Daycon sarja, meni ilman ongelmia. Muut pulmat (käyntihäiriö) edelleen vaiheessa..

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Ostin 2004 2.0JTS Sportswagonin liikkeestä vajaa kolme vuotta sitten, mittarissa oli silloin 158.000km. Oli suht asiallinen ja siisti, enemmän tilaa kuin vaihtoehtona olleessa, hienossa, mutta kytkinvikaisessa 3.0 GTV:ssä. Järkihankinta? Kahden viikon ajelun jälkeen MCF valo paloi silloin tällöin ja kuukauden päästä ostosta, sopivasti ennen leimaa, koko ajan.

Koska ostin farkun työmatka-ajoon, oli pakko viedä Alfa Filaroon, jossa siitä uusittiin toki jarrut kokonaan ym. kuluvaa, mutta myös taisteltiin toista viikkoa päästöjen ja seilaavan tyhjäkäynnin kanssa ja mm. uusittiin kaikki puolat ja joku suutin, tehtiin tyyriiltä tuntunut Forte moottorinpesu, lambdoja putsailtiin, mitattiin pieni ohivuoto yhdessä sylinterissä... No heidän avullaan sain auton leimasta läpi ja MCF luki pian taas kojelaudassa.

Sain kuitenkin ajettua talven töihin, kunnes takaiskunvaimennin katkesi moottoritiellä. Vaihdatin tilalle ostamani Konin Str.t alustasarjan ja samalla helmoihin hitsattiin neliö peltiä, etualatukivarret uusiksi ehkä 165.000km kohdalla. Samoihin aikoihin jokin kateista poltti itsensä auton ollessa hetken pihalla tyhjäkäynnillä, mitä olin osannut odottaa, tässä on joku nuorisoputkisto muutenkin tiensä päässä.

Ölynkulutus 10w60 Castrolia, Seleniaa tai Biltemaa ei mitään eroa, aina noin 1-2 litraa 1000 km. En jaksanut kirjata kunhan lisäsin viikottain.

Auto lähinnä seisoi kesän eikä mennyt päästöjen ja etualatukivarsien(!) takia leimasta läpi, joten nostin välillä kädet pystyyn, kunnostin itse Ducatoni pohjan ja alustan, jolla sitten ajelin talven yli murheitta (no alapalloniveliä ja vetareita syö kuin JTS öljyä.). Talvella vein Alfan tallille ja onnistuin matkalla poiketessa pihatielle kolhimaan toisen helman johonkin jääkimpaleeseen, vähän korpesi. No peltiä se on vaan, tuleepa sitten itse tehtyä muutenkin helmat paremmin kuin korjaamolla seuraavalla kerralla.

Nyt kesällä kaivoin 156:n työn alle, koeajolenkillä lämmöt nousivat ja sain lisätä jäähdytysnestettä tien varressa. Tilasin ebayn kautta uuden jäähdyttimen, ne etu alatukivarret, koko putkiston, uuden pakosarjan kateilla ja uudet jarrulevyt nyt jo kuluneiden tilalle. Hankkimalla edes osat itse säästää kyllä pitkän pennin, esimerkiksi pakosarja maksoi postikuluineen noin 260 euroa Saksasta hankittuna, vakioputkisto taakse asti 160 euroa, jäähdytin ehkä 140e ja alatukivarret noin satasen pari Englannista.

Mittarilukema on 175.000 km paikkeilla, auton huoltoon on kulunut lähemmäs seitsemän tonnia ja vielä pääsen tekemään aika paljon. Jakohihnakin kannattaisi vaihtaa nyt kun jäähdytin on irti. Eikä se silti ole mikään kukkanen. Onhan se kiva toimiessaan, mutta aika petollinen tapaus ja ihan perseestä vaikka 155:een verrattuna luotettavuudeltaan ja laadultaan.

Jos puhutaan järkiautoista, suosittelen ostamaan selvästi vanhemman Alfan. Ne kivempia, tuntuvat nopeammilta, ylläpito kohtaa ymmärryksen ja niissä on tyyliä monin verroin enemmän. Voihan niitäkin huollattaa jos ei itse pysty laittamaan ja kulutusosia saa nykyään todella hyvin. En siis voi olla miettimättä, kuinka paljon mielekkäämpää olisi ollut laittaa samat rahat selkeästi juuri 70-luvun Giuliaan tai Berlinaan ja nauttia joka hetkestä. Noh, JTS:stä ei ole ainakaan taloudellista järkeä eikä pinnaa enää luopua, mutta jää taatusti viimeiseksi laatuaan minulla, toivottavasti ajan sillä sata tonnia lisää mittariin tulevina talvina ja oletan korin mätänevän ennen koneen hajoamista. Jatkossa on vakavissaan tarkoitus siirtyä täysin 70-luvun alkuun perheemme autoissa. Tuleepahan tehtyä ekoteko ja palattua samalla juurilleen.
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja puuha »

Ainakin ensimmäisen vuosien JTS koneissa oli jokin ecu ongelma, johtuen juuri tuosta JTS systeenistä. Jolloin mcsf valo loimotti vaikka mitään vikaa ei ollut. Tämä johtui lambdoista ja ecun väliltä keskustelusta. Tuliko siihen sitten ikinä mitään softa päivitystä, en tiedä. Nyös ontuva hieman röpektävä tyhjäkäynti kuuluu ominaisuuksiin.
Makaroonia jo vuodesta -98

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja AVe »

Olisko kellään hyviä ideoita mikä voisi aiheuttaa moottorin käymistä kolmella sylinterillä moottorin ollessa ns. välilämpöinen? Eli kylmänä käynnistäessä ei mitään ongelmia, eikä lämpimänä. Mutta kun auto seissyt noin tunnin ajon jälkeen niin silloin käy huonosti ja mcsf palaa mittarissa.
Heti kun käynti normalisoituu, valokin sammuu mittarista.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kyllä vikakoodi tarvitaan, jotta pääsisi jälille.
"puhun niin totta kuin osaan"

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja AVe »

Kun ei jätä mitään vikakoodia.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jos vikavalo palaa pitäisi sen myös kirjata viivakoodi muistiin. Millä olet lukenut koodeja?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Samoilla oireilla puolavika ainakin jätti jäljen muistiin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja AVe »

Tuomas K kirjoitti:Jos vikavalo palaa pitäisi sen myös kirjata viivakoodi muistiin. Millä olet lukenut koodeja?
Messillä, pitänee kattoa uudelleen kun on nyt muutaman kerran taas tehnyt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^pidä lukija kytkettynä tai jos vikavalo palanut, niin lue koodit ennen sammutusta
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

- ööli maistuu ja sitä menee sattumanvaraisesti
- em huono ominaisuus, kun ei ole anturia öljyn määrälle
- yläkierroksilla tukkoinen, vaatisi nokat ilman egr:ää
- mcsf ilman oikeata syytä
- 5v loota typerä idea moottorin pariksi
- 1 sukupolven suoraruiskun suuttimet surkeita, kannattaa tarkistuttaa, ettei polta laihalla mäntään reikää.
- säätyvien nokkien variaattorin kanssa ongelmaa.
- kalliit öljyt 10w-60
- imusarja karstoittuu ja sen myötä tehot katoavat
(Korjaantuisi varmaan asentamalla huohottimeen öljynerottimen)

+ diiselmäinen vääntö, tuntuu kenkimättä tehokkaammalta kuin on
+ ei pakkasongelmia
+ menee rauhallisella ajolla todella pienellä (5-6L/100km)

Hyvin pidettynä hyvä moottori. Öljyä ei saisi kulua juuri desiä enempää tonnilla, nakutusta ei saa kuulua alakierroksilla ja diiselimäinen käyntiääni kylmänä kertoo tarinaa variaattorin huonosta kunnosta.

Muistelen lukeneeni, että näihin käy virinokiksi jonkun muun myllyn nokat suorilta. Ehkä jostain saisi paremmat männätkin paremmilla renkailla. Vielä paremmat suuttimet ja softasta laihaseokset pois, niin vois olla oikeasti hyvä motti :D

Edit: ilmeisesti softalla ja nokkien ajoitusta hieman muuttamalla saadaan lisää paukkua yläkierroksille ja egr pois. Samalla pitää poistaa myös laihaseostoiminto tai kissat palavat.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja GTJu »

1 sukupolven suoraruiskun suuttimet surkeita, kannattaa tarkistuttaa, ettei polta laihalla mäntään reikää.


Ebaysta löytyi Boschin suuttimia ja tilaus lähti ok - kunnes nyt tulikin viesti että "out of stock"...perhana. Kyselivät etsivätkö korvaavia osia...
Jo voi olla hankalaa löytyy autonosia...

Kun autolla ajelee suht. säännöllisesti ( niinku ajelin ennenkuin tiesin vian luonnetta) ja laittaa polttoaineen puhdistusainetta ei käyntihäiriötä juuri ole. Mutta jos on useampi päivä väliä niin silloin on pahempi. Ei kyllä ns. huviajeluja kuitenkaan tuu nyt tehtyä. Kakkosautoa ei ole niin muutama "pakkoajo" iisisti kaasutellen on tullut tehtyä. Mutta tosiaan..paremmin toimisi jos olis säännöllistä. Ja paras olis saada koko paska kuntoon.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Sain rahat takaisin (ks. ed. viesti) mutta mistähän noita suuttimia kannattais tilata? Maksaa yli 200€ / kpl liikeessä ja jos sais vähänkin säästettyä niin olis kotinpäin. Niiden vaihtamistyökään ei ole parin tunnin homma. :shock:

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Ehdin vihdoin aloittaa JTS:ni remontin ja purin putkiston pois, pakosarjan kanssa tarvitaan melkoisesti sorminäppäryyttä ja muutaman mutterin esille kaivaminen edellytti aikamoista kokoelmaa vanhoja pieniä hylsyjä, lyhyitä varsia, piippuavaimia, jne. Ilman nosturia olisi ollut aika hankalaa.

Mutta! Aiemmin linkkaamani pakosarja on sittenkin aivan erilainen kuin alkuperäinen, periaatteessa ehkä jopa paremmin virtaavat lähdöt kyllä, mutta laipan reiät ovat pienemmät ja pyöreät kuin JTS:n alkuperäisessä pakosarjassa. Myöskin hitsauspurseet tukkivat laipan reikiä niin, että pitäisi hitsata kovalla virralla ulkopuolelle lisää ainesta laippojen juuriin ja sitten vingulla avartaa reilusti aukkoja. Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa tarvikesarjaan alkuperäinen laippa, mutta aika tarkkana saisi olla että saa sopimaan kiinni.

Palauttaahan se pitäisi, mutta kaiken hatuksi paketissa tullut pakosarjan tiiviste ja tarvikkeet ovat hukassa, joten taitaa jäädä omaksi harmikseni. Toisaalta jos siitä nappaa vain katit tuohon vanhaan sarjaan, tosin n3kin ovat aika erilaiset.
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Eipä löytynyt linkkiä enään mutta kyseessä on siis Saksasta ostettu ATP-Autoteilen 156 JTS katalysaattori paketti n. 250 euroa eBayssä plus postikulut, en voi suositella.

Suuttimien puhdistusaine kuten purkkien perusteella aika moni muukin STP, CRC jne. ovat lähinnä naftaa tai xyleeniä, jos ne suuttimet toimivat vielä ajoittain niin ne varmaan voi putsata Bilteman tinnerillä tai xyleenillä? Kannattaa liottaa kansi päällä, aine haihtuu aika vauhdilla. Asiasta toiseen, jopa Hempelin venemaalien ohenne on muuten myös pelkkää ksyleeniä, hinta vaan on yli kymmenkertainen kuin saman rautakaupan toisella hyllyllä...
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Totuus 2,0JTS koneesta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ökykallis Tikkurilan epoksiohennekin on suurimmaksi osaksi ksyleeniä. Ostan nykyisin kyseistä litkua tokmannista ja ohennan sillä käytännössä kaiken mitä maaliruiskulle tyrkytän. Epoksit, uretaanit ja hammerit. Ei haise niin pahasti päähän kuin tinneri.

Aiheeseen: alakertavammainen JTS Alfa liikkuu yhä, laakerien alakauttavaihdosta kai 35tkm. Se kansirempan jälkeinen tehomittaus edelleen uupuu eikä ole oikein aikaakaan.

Vastaa Viestiin