Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Mikähän pyyhinautomatiikan ominaisuus on, kun automatiikan ollessa ykkösnopeudella, saattaa lasinpyyhkijät nousta pari senttiä ja jumahtaa paikoilleen? :roll:
Jumahtaminen vaikuttaisi koskevan vain ykkösnopeutta. Lähtevät kyllä siitä liikkeelle kun muuttaa nopeutta.
Automatiikka saattaa toimia moitteettomasti pitkäänkin, mutta sitten esim. tänä aamuna teki samaa jumittelua koko ajan.
Mikä parasta, tekee tuota satunnaisesti.

Saakohan sadetunnistinta otettua pois käytöstä? Paljon mielummin käyttäisin nopeudensäätöä manuaalisesti.
Tässä parin vuoden yhteiselon aikana en ole vielä täysin vakuuttunut laitteen toiminnasta.
Pyyhinnopeudella ei näytä olevan paljoakaan tekemistä pyyhinsulkien kunnon tai tuulilasin puhtauden kanssa.
Pyyhkimet saattaa riuhtoa pienellä tihkusateella täysillä ja päinvastoin rankemmassa sadekuurossa saa odotella, että pyyhkäiseekö tänään vai huomenna. :mrgreen:

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Sadetunnistimen saa pois Multiecuscannilla.
Hyvät sulat täytyy olla että toimii sadetunnistin kunnolla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jazma »

Maunu kirjoitti:Sadetunnistimen saa pois Multiecuscannilla.
Hienoa. :-D Voisiko tästä saada hieman tarkemmat ohjeet? Mistä tämä valinta löytyy multiecuscannista?

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

jazma kirjoitti:
Maunu kirjoitti:Sadetunnistimen saa pois Multiecuscannilla.
Hienoa. :-D Voisiko tästä saada hieman tarkemmat ohjeet? Mistä tämä valinta löytyy multiecuscannista?
Täytyy tutkia valikkoa. Palaan asiaan kunhan keksin mistä kohtaa se oli.


Onko tämä osa ns Uniball? http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product= ... h-159brera
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Sadetunnistimen poisto

Multiecuscan Body valikosta CAN Setup / Proxi alignment
Valitse F7 adjustments ja valikosta rain sensor. F10 execute, jonka jälkeen voit valita onko päällä vai pois.

Omaa kokemusta hommasta ei ole joten täyttä varmuutta toimivuudesta en voi antaa.
Voi olla että täytyy vielä ottaa johdot irti sensorista.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ On uniball.

Kiitos vinkistä. Vielä kun saisi mäkilähdön estosysteemin poistettua...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Onko minkäänlaista haisua polttoainetankkien tilavuudesta: '06 berlina koppainen 2.2 JTS verrattuna '11 SW TBI? Nykyisessä tuntuu olevan tripissä sellaiset lukemat, että edellinen 2.2 olisi jo jäänyt tien laitaan, eikä tämä ole vielä edes sytytänyt valoa :shock:
Viimeksi muokannut DaViega, 08 Loka 2018, 19:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^3.2:ssa ainakin tankki on vaan yksinkertaisesti liian pieni :lol:
Polforea kirjoitti:Isojötsissä kaksi pientä hämmennystä:
Nää oli molemmat EVAPin hässäköitä. Kiitokset valistavista kuvista ja vinkeistä Tiigelle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

DaViega kirjoitti:Onko minkäänlaista haisua polttoainetankkien tilavuudesta: '06 berlina koppainen 2.2 JTS verrattuna '11 SW TBI? Nykyisessä tuntuu olevan tripissä sellaiset lukemat, että edellinen 2.2 olisi jo jäänyt tien laitaan, eikä tämä ole vielä edes sytytänyt valoa :shock:
Mun ymmärrys on, että sama tankki?
Isoin ero on siinä, että TBi on "hieman" taloudellisempi moottori... Ja tuo uudempihan saattaa olla kevyempikin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

"hiema"... oke :lol:

mä luulin, että ei noilla ole käytännön ajossa eroa - mutta tämähän on ollut positiivinen yllätys :-D
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

Mitäs öljyä työ ootta käyttänyt 159 Tbi:ssä? Muistaakseni mitä lukee ohjekirjasessa ei ole käypästä tavaraa??
"Having no way as way, having no limitation as limitation"

Avatar
Mikael J
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Kesä 2013, 20:41
Car(s): Alfa 159 2.2jts
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Mikael J »

Mikael J kirjoitti:Merkillistä. Molemmat elektroniset virta-avaimet eivät enää lukitse,- avaa ovia. Metallisella avainosalla saan ovet auki ja kiinni. Uutta paristoa kokeilin ei auttanut. Akkua kytkin irti.
Mahtaakohan vastaanotin olla sökönä? Mitään sulaketta tälle ei taida olla.
Kaikki kokemukset vastaavasta ongelmasta ja vihjeet tervetulleita.
No niin, ongelma ratkesi. Akku oli vaihtokunnossa. 4½ vuotta kesti exide prerium akku.
Merkillistä, että akku on sökönä ja auto käynnistyy normaalisti, mutta auton elektroninen virta-avain lakkaa toimimasta. Kai tämä menee kategoriaan "alfan mystiset sähköviat"

Onko normaalia, että nykyään akut ei kestä neljää vuotta pitempään? Ennen oli toisin.

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

DragonForce kirjoitti:Mitäs öljyä työ ootta käyttänyt 159 Tbi:ssä? Muistaakseni mitä lukee ohjekirjasessa ei ole käypästä tavaraa??
Selenia Sport Power 5W-40. Alfistinetistä 50 € 5 litran pänikkä

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mikael J kirjoitti:
Mikael J kirjoitti:Merkillistä. Molemmat elektroniset virta-avaimet eivät enää lukitse,- avaa ovia. Metallisella avainosalla saan ovet auki ja kiinni. Uutta paristoa kokeilin ei auttanut. Akkua kytkin irti.
Mahtaakohan vastaanotin olla sökönä? Mitään sulaketta tälle ei taida olla.
Kaikki kokemukset vastaavasta ongelmasta ja vihjeet tervetulleita.
No niin, ongelma ratkesi. Akku oli vaihtokunnossa. 4½ vuotta kesti exide prerium akku.
Merkillistä, että akku on sökönä ja auto käynnistyy normaalisti, mutta auton elektroninen virta-avain lakkaa toimimasta. Kai tämä menee kategoriaan "alfan mystiset sähköviat"

Onko normaalia, että nykyään akut ei kestä neljää vuotta pitempään? Ennen oli toisin.
Tuo Exiden malli on aika heikko kestoinen. Yleensä ne on kestänyt minun 159:ssä noin 2 vuotta. Eli yhteensä 4 vuotta kun kerran vaihtaa takuuseen.
Vaihdoin suosiolla halvempaan Hankook merkkiin, joka tuntuu toimivan huomattavasti paremmin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tervehdys kaikille. Ensimmäinen viesti Alfa palstalle.
159 JTDm 2.4 -08 ja ratin audiopainikkeet. Vasemman puolan painikkeet aiheuttavat ihmetystä. Vasemmalle on luurin kuvake ja oikealle jonkinlainen signaalin lähetys(?). Miten toimivat ja mitä tekevät? Saako Puhelinta liitettyä?
Autossa on Bosen äänentoisto.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jos autossa on blue&me tai navi niin sitten saa toimimaan.
Puhelimenkuvasta aukeaa valikko tai vastataan puheluun.
Signaalin lähetys on puheen tunnistus eli tyyliin sanot CALL PERTTI niin Pertti vastaa jos jaksaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Kiitosta vastauksesta. Ilmeisesti puhelinta ei saa liitettyä. Navia ei ole kuin irtonainen Tomtom ja blue&me:stä ei missään mainita. Fiateista tuttu termi, aiemmissa kamppeissa ei moista ole ollut.

Käyn painelemassa ratin ja puhelimen nappuloita :wink:

Edit: Ei samsung jutellut samaa kieltä Alfan kanssa. En itsekään Googlen kanssa juttelisi jos oli olisi vaihtoehtoa .Firman puhelin, jolla pärjättävä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

SempreAlfa
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Heinä 2018, 19:08
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja SempreAlfa »

Tänään tuli alle uudet punaiset takajouset a la Eibach 8)

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

nipaka kirjoitti:Kiitosta vastauksesta. Ilmeisesti puhelinta ei saa liitettyä. Navia ei ole kuin irtonainen Tomtom ja blue&me:stä ei missään mainita. Fiateista tuttu termi, aiemmissa kamppeissa ei moista ole ollut.

Käyn painelemassa ratin ja puhelimen nappuloita :wink:

Edit: Ei samsung jutellut samaa kieltä Alfan kanssa. En itsekään Googlen kanssa juttelisi jos oli olisi vaihtoehtoa .Firman puhelin, jolla pärjättävä.
Ajotietokoneen näytössä lukee virtojen päälle laiton yhteydessä Blue&Me ja hanskalokerossa on usb liitin mikäli kyseinen järjestelmä autossa on.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

tennis
Viestit: 32
Liittynyt: 10 Huhti 2014, 10:51

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja tennis »

Mittariston valot
Pystyykö multieculla laittaa mittariston valot päälle kun virrat on päällä vaikka valot on auto asennossa näkyisi päivällä paremmin

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Miksi ihmeessä valot pitää olla auto asennossa? Eikös ne ole silloin ns. tunnelivalot millä ei tee mitään Suomessa.
Kun laittaa valokatkaisijan toiseen ääriasentoon niin silloin mittarivalot toimii ja valot kyllä sammuu kun virrat katkeaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

tennis
Viestit: 32
Liittynyt: 10 Huhti 2014, 10:51

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja tennis »

Sorry kysymys saattoi tuntua hölmöltä mutta kun kyseessä on Spider ja auto asennossa nokalla palaa ledit niin mittarivalot ei pala.Varsinkin kun ajelee katto auki kirkkaalla kelillä mittariston harmaat numerot vaalean harmaalla taustalla näkyy tosi huonosti.Ajatus oli pystyykö multieculla tekemään kyseisen Taikatemput.

Ohranja
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 20:16
Car(s): Alfa 159 2,4jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ohranja »

Olisiko hyvää vinkkiä liittyen 2,4 jtdm käynnistymiseen. Kun auto on seissyt muutaman päivän, niin vaatii aika pitkä starttauksen ennen käynnistymistä. Onko kyseessä ominaisuus, vai onko esim hehkutulpat ns loppu?

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pystyykö 159:sin nelivedon väljyytä jotenkin säätämään. Nyt varsinkin 1-2 vaihto paukahtaa jonkin verran. Pitäisikö vaihtaa diffiöljyt tai jotain, että vaihteisto toimisi tasaisemmin?
Tämä taitaa olla silti enemmän ominaisuus kuin vika.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Apua!

No, ei alkanut päivä hyvin.

Lähdin töihin ja olin ajanut noin 150 metriä kun auton "alta" mielestäni kuului ääni ikäänkuin joku osa olisi raahannut hetken matkaa kevyesti maata. Tätä kesti noin 20 sekuntia. Moottorista tämän täytyi kuitenkin kuulua. Huomasin, että hetken päästä mittariin syttyi akun kuva ja auto tuntui jotenkin "voimattomalta" kun painoin enemmän kaasua.

En uskaltanut sammuttaa sitä tienvarteen kun se toimi muuten ihan hyvin mutta ajaessani sen firman parkkihalliin ja sammutettuani sen huomasin, että se ei enää lähtenyt käyntiin.

Tuosta autosta on noin 1,5 vuotta sitten vaihdettu laturi. Jakopään hihna siinä on vaihdettu jossain 170 tkm kohdalla ja nyt ajattu noin 260 tkm.

Nyt siis minulla auto tässä Vantaan jumbon lähellä parkkihallissa ja se ei lähde käyntiin.

Ideoita mikä sitä voisi vaivata?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joku apulaite jumissa, jonka seurauksena jompikumpi apulaitehihna palasina kehäkolmosen reunalla? Toimiko ohjaustehostin?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

... lisäystä vielä edelliseen viestiini.

Kävin äsken uudestaan kokeilemassa Alfa 159:ä, ei lähtenyt käyntiin.

Auto yrittää startata ihan normaalisti mutta sammuu heti (tai siis oikeastaan ei lähde millään edes käyntiin kun kierroslukumittari ei nouse yhtään).

Mitään vikavaloja näytössä ei pala. Eikä tainnut palaa edes sitä akunkuvaa (voi olla että syttyisi myöhemmin jos auto siis edes lähtisi käyntiin)?

Konepellin avasin ja epäilin että laturin hihna olisi poikki mutta kyllä se mielestäni siinä ihan jämptisti kireänä oli oikeassa etukulmassa (vasemmalla kun konepelti auki ja tutkii moottoria).

Onpa ihme juttu. Jakopään hihna kun spragaa niin mitä oireita siinä on? Sammuuko lennosta? Pahaan pelkään että tämä alfa oli sitten r.i.p?

Auto nyt lämpimässä tallissa tässä Vantaan Jumbon lähellä jos joku Alfa mies sattuu ajamaan ohi *wink wink*

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Polforea kirjoitti:Joku apulaite jumissa, jonka seurauksena jompikumpi apulaitehihna palasina kehäkolmosen reunalla? Toimiko ohjaustehostin?
Ohjaustehostin toimi mielestäni ihan normaalisti.

Tuo kuvaamani ääni olisi voinut olla joku sellainen, että joku hihna menee poikki ja hetken pyörii kunnes tippuu tielle raahautuen hetken mukana?

Silloin kun vielä autolla ajoin, niin se tuntui jotenkin voimattomalta.

Nyt ei siis lähde enää käyntiin.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Polforea kirjoitti:Joku apulaite jumissa, jonka seurauksena jompikumpi apulaitehihna palasina kehäkolmosen reunalla? Toimiko ohjaustehostin?

Mitä noi apulaitteet voisivat olla?

Tässä nyt kelailen, että kannattaakohan tuota edes yrittää enää fiksata kuntoon vai onkohan jo parempi keskittyä nettiauton tarjontaan?
Harmittaa vaan, kun jotenkin tykkäsin tuosta Alfasta eikä kovin moni muu auto voisi vähempää kiinnostaa (tai sitten ne maksaa sen verran paljon että eipä taida olla järkeä ;=)

Voi *ittu!

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

ilmastoinnin kompura, laturi, ohjaustehostajan pumppu lienee apulaitteet tuossa tapauksessa. vesipumppu kun pyörii jakoremmillä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nuo juu. Ja niitä remmejähän on viispytyssä siis kaksi - se perusremmi pyörittää ohjaustehostinta ja ilmastoinnin kompuraa, mukana on toki vielä kiristin ja muistaakseni joku ohjausrulla, jotka voi tietty myös porsia. AC-kompuran vapaapyörä puolestaan on tuplapyörä, joka pyörittää sitä kuuluisaa laturin venyvää remmiä, joten kumpi tahansa remmi katketessaan lopettaa lataamisen, mutta laturin remmin katkeaminen ei poista ohjaustehostusta eikä ilmastointia.

Jakohihnan luovuttaminen näkyy erittäin vahvalla todennäköisyydellä välittömänä sammumisena, kun venttiilikoneisto ei pyöri mukana. Lisäksi siinä on odotettavissa varsin epämiellyttäviä ääniä, kun mäntä kohtaa venttiiliä ja keinuvivut napsahtelee.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Erikoinen ääni moottorista, sitä seurannut voimattomuus ja nyttemmin käynnistymättömyys sopisi hyvin hypänneeseen jakohihnaan. Latauksen valon syttyminen viittaa katkenneeseen apulaitehihnaan, ja hihnan rämmäleet menevät todella helposti jakohihnan väliin.

Kun auto kerran sattumuksen jälkeen vielä kävi, ei siellä välttämättä ole mitään isompaa vikaa vaikka jako olisikin hypännyt, vaan voi hyvin selvitä uusilla hihnoilla.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Kiitokset ammattimaisista kommenteista.

Nyt kun tuota ääntä miettii, niin se tosiaan kuulosti siltä että "joku puun oksa olisi jäänyt auton alle ja siellä jonkun matkaa laahannut auton alla".

Mulla oli radio aika hiljaa päällä mutta sen verran tuo ääni kuului, että pienensin volaa ja mietin että wtf? Mistään kolinasta tms. ei puhettakaan. Nyt kun tuo ääni kuuluu päässäni, niin hyvin voisi olla ääni jossa joku remmin pätkä läpsyttää jonkun aikaa johonkin toiseen osaan ennenkuin irtoaa.

Äsken kun kävin tuossa autotallissa taas starttaamassa ja katsomassa auton alle niin...

1) mitään öljyjä tms. ei näy missään lattialla

2) moottoritilasta yksi ohuen ohut sellainen "narumainen" pätkä roikkui ulkona... voisi hyvin olla jostain hihnasta. Ei mitään kumia tms. vaan sellainen "säie" jostain hihnasta varmaankin.

3) autoa käynnistäessä mietin, että kun painaa normaalisti jarrun pohjaan automaattikonetta käynnistäessä niin se jarrupoljin tuntui jotenkin "kovalta / tunnottomalta". Auto ikäänkuin lähtisi käyntiin mutta sammuu heti. Tai no, ei kai se mitenkään käyntiin lähde kun kierroskulumittari ei nouse yhtään.

Onko tuo hihna mahdollista vaihtaa itse vai vaatiiko pakosti käynnin korjaamolla? Mulla nyt siis auto täällä lämpimässä autotallissa mutta ei lähde käyntiin.

Kiitos vielä kommenteista, katsotaan miten tämä päättyy?

ps. soitin äsken tälle "luottomiehelleni" joka tuota autoa fiksaillut ja hän epäili, että tuskin se on jakopään hihna. Epäili, että olisi sammunut heti?
Ja sanoi, että jos on jakopään hihna niin se on nopea korjaus eli auto seuraavalla hinurilla kaatopaikalle ;=D

Tuossa Tuomas K kirjoitti "hypänneeseen jakohihnaan". Tämä siis ihan eri juttu kuin jakopään hihna?

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ei kannata pohtia enempää. Järjestä auto korjaajan tai korjaaja auton luo.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Waverunner kirjoitti:Onko tuo hihna mahdollista vaihtaa itse vai vaatiiko pakosti käynnin korjaamolla?
Itsehän voi tehdä kaiken paitsi naapurin lapset. Tai nekin voi, mutta ei kannata. Eri asia sitten kuitenkin on, mitä haluaa tehdä, mihin oma taito ja oppimishalu riittää ja kuinka nopeasti pitää saada ehjää.

Järkevää kuitenkin on olla ajamatta rikkinäisellä autolla, mikäli ajamista on mahdollista välttää.
Waverunner kirjoitti: Tuossa Tuomas K kirjoitti "hypänneeseen jakohihnaan". Tämä siis ihan eri juttu kuin jakopään hihna?
Jakohihna on nimenomaan se jakopään hihna. Luottomiehesi ajatteli heti (kuten minäkin) katkeavaa hihnaa, mutta tosiaan Tuomaksen mainitsema hyppy (eli jako menee yhden hampaan verran pieleen) ei välttämättä vielä tee venttiilisoppaa vaan voi tuottaa kevyemmätkin oireet.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

hjpp kirjoitti:Ei kannata pohtia enempää. Järjestä auto korjaajan tai korjaaja auton luo.
Näin se tietysti on.

Nyt on hinaus tilattu, ehkäpä auton toiseksi viimeiselle matkalle, viimeinen taitaa olla se kaatopaikka :=D

Ei vaan millään jaksaisi miettiä että mitäköhän romua sitä ostaisi seuraavaksi tilalle.

Sitä vaan en tässä snaijaa, että jos auto tänne päin tullessani kävi liikennevaloissa tyhjäkäynnillä ihan ok eikä sammunut, sitten sen sammutettuani se ei enää lähtenyt käyntiin. Jos jakopää porsinut niin tota noin... ööh... ?!?

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tyhmä kyselee:
Onko siis mikä moottori kyseessä? Diesel luultavasti kun puhutaan jakohihnasta.

Omasta 2.4:sta meni muutama viikko sitten turbo, joka aiheutti vastaavanlaista ongelmaa eli ensin pamahti, mutta auto kävi suht normaalisti kunnes pysähdyin.
Uusinta startti ei enää kunnolla onnistunut, luultavasti kone ei jaksa lähteä käyntiin kun välijäähdytin on täynnä öljyä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Maunu kirjoitti:Tyhmä kyselee:
Onko siis mikä moottori kyseessä? Diesel luultavasti kun puhutaan jakohihnasta.

Omasta 2.4:sta meni muutama viikko sitten turbo, joka aiheutti vastaavanlaista ongelmaa eli ensin pamahti, mutta auto kävi suht normaalisti kunnes pysähdyin.
Uusinta startti ei enää kunnolla onnistunut, luultavasti kone ei jaksa lähteä käyntiin kun välijäähdytin on täynnä öljyä.

Voishan se tosiaan turbokin olla? Tuo tuli ensimmäisenä mieleen kun painoin kaasua niin meno oli jotenkin "laiskaa".
Mitään öljyä ei kyllä näy missään maassa tms.

Ajaessani kun painoin kaasua niin kyllä se turbon paine mittari nousi mutta ei mielestäni ihan tappiin kuitenkaan...

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Onko täällä turboja vaihtaneita?

Mistä kannattaa ostaa jos haluaa selvitä mahdollisimman halvalla? Vanhaan autoon ei enää mitää järkeä laittaa "parasta" kiinni vaan sellaista että se toimisi vuoden kaksi ja sitten Ämmässuolle, kiitos ja hyvästi!

Vinkkejä?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Maunu kirjoitti: Onko siis mikä moottori kyseessä? Diesel luultavasti kun puhutaan jakohihnasta.
Ainakin aiemmin kysyjällä oli 2.4JTDm ja ainakin minä olen automaattisesti olettanut, että auto on edelleen sama.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Juu, 2,4 Jtdm kyseessä meikäpojalla.

Sitä tuossa lenkillä äsken mietin, että mitenköhän se turbon ja akkuvalo liittyy toisiinsa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Molemmat remmit (siis apulaite) näkyy hyvin konehuoneessa. Jos et näe kahta, sieltä on toinen porsinut ja se selittäisi sen latausvalon hyvinkin.
Remmi melkein aina menee myös jakohihnan väliin...

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Aquatica kirjoitti:Molemmat remmit (siis apulaite) näkyy hyvin konehuoneessa. Jos et näe kahta, sieltä on toinen porsinut ja se selittäisi sen latausvalon hyvinkin.
Remmi melkein aina menee myös jakohihnan väliin...
Keulalta kuin katsoo perään päin niin vasemmalla edessä (siis kun seisot naama kohti auton perää) näkyi joku hihna, mitään muuta en bongannut mutta valaistus oli aika huono. Muistatko missä se toinen hihna pitäisi olla?

Kiitos teille kaikille tänään jeesanneista avusta... ilmoittelen miten tämä päättyy.

Nyt on hinaus tilattu huomisenhuolto.fi ja se maksoi 89 euroa. Pariin muuhun paikkaan soitin mutta ne oli 140-160 elttonia.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

Näin ne hihnat kulkevat:

Kuva

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

ok, kiitos kuvasta.

Täytyy huomenna katsoa jollain lampulla vähän tarkemmin.

Veikkaisin, että tuo pidempi hihna näkyi?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Lyhyempi (sisempi) on se perkeleen venyvä kakkapaskehihna, joka niitä murheita yleisesti aiheuttaa. Ja se on tosiaan myöskin se laturin hihna.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ja näin hyvin ne muuten oletusarvoisesti näkyy sieltä konehuoneesta:
Kuva

Kyllä sitä vähän tarkemmin saa tiirata laturin hihnan nähdäkseen, kuin mitä minä muistelin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo, ei helposti näy. Helpottaa, muistaakseni, jos päällissuojan ottaa pois. Sehän ei ole (oikein kiinnitettynä ainakaan) pultattu kiinni, että lähtee helposti kyllä.

Ohjaustehostimen nestesäiliön ja tuon harmaan suojakopan välistä muistelen nähneeni molemmat hihnat, valon kanssa?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Waverunner kirjoitti:ps. soitin äsken tälle "luottomiehelleni" joka tuota autoa fiksaillut ja hän epäili, että tuskin se on jakopään hihna. Epäili, että olisi sammunut heti?
Ja sanoi, että jos on jakopään hihna niin se on nopea korjaus eli auto seuraavalla hinurilla kaatopaikalle ;=D

Tuossa Tuomas K kirjoitti "hypänneeseen jakohihnaan". Tämä siis ihan eri juttu kuin jakopään hihna?
Jakohihna voi hypätä sinne väliin joutuneiden apulaitehihnan palojen takia niin, että ei sammu lennosta, mutta päästää kummia ääniä, käy huonosti eikä myöhemmin enää käynnisty. Arvaa mistä tiedän :roll:

En lähde veikkaamaan paljonko on "turvallista" hypätä, mutta kun auto kerran kävi vahingon tapahduttua on venttiilit todennäköisesti ehjät, jos ei hihna ole hypännyt kahdesti.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Auts,

Eli siis se toinen hihna mennyt poikki, ja siitä sitten jotain paloja mennyt toisen hihnan väliin aiheuttaen nyt vielä tietämättömiä vahinkoja moottorille?

Tämä lienee konsensus että näin on käynyt?

Pidän teidät ajantasalla miten tämä juttu sitten päättyi.

Jos näin on ja venttiilit ym. ehjät niin uutta hihnaa vaan tilalle. Luuletteko että pitää jakopään hihna nyt vaihtaa vai voiko käydä tuuri ja riittäisi sen toisen hihnan uusiminen?

Auto tosiaan kävi ihan ok kun oli käynnissä, ei sammunut liikennevaloihin. Kehä III kun painoin kaasua aikaisemmin niin tuntui tehottomalta Toyota Yarikselta ;=D

Vastaa Viestiin