Autonvaihtoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

gaylord
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 09:02
Car(s): Giulietta -11
Linea -08

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja gaylord »

^ ehdotin jo aikaisemmin. Kiinnostaisi, tykkää, pitää nättinä, mutta ei uskalla :mrgreen:

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jos Insightissa loppuu tila, niin Jazz tai Note. Jazzin CVT toimii miellyttävästi, mitä ei voi sanoa kaikista variaattoreista. Notella en ole ajanut.
Civic taitaa myös mahtua budjettiin, ja on maantiellä miellyttävämpi.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

gaylord kirjoitti:^ ehdotin jo aikaisemmin. Kiinnostaisi, tykkää, pitää nättinä, mutta ei uskalla :mrgreen:
Viisas nainen :) ... itse juuri näitä samoja kattellu sillä silmällä mutta mutta... kun en tarvitse lisäautoja ...
paitsi kesäajan hupiauto n:o kakkoseksi ehkä. Karmiton ovi, TCT, Multiair , alfasähköt ei tykkää kauheasti loskasta ...kesäautona tuo olisi ihan loistava.

Kaikkea sitä Giulian/Stelvion downvaluing- odottelu ihmisessä saakin aikaan... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

Hybridi Yaris. 10:llä jo alkaa saamaan. Pitää hintansa paremmin tulevaisuudessakin niin voi perustella paria tonnia isomman investoinnin ja luotettavampaahan ei ees oo.

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja 155156 »

gaylord kirjoitti:^ kiitos vinkistä.

Tuollasesta evo puntosta kellää sanottavaa?

https://www.nettiauto.com/fiat/punto-ev ... ginautobil
Parempi puolisko ajoi Fiat Punto Evo 1.4 8V (tosin perus manuaalivaihteisto) reilut 100 000 km ja tuona aikana autossa ei ollut yhtään vikaa, ellei pariin kertaan vaihdettuja ajovalopolttimoja lasketa. Ja eihän niitä lasketa. Bensaa vei mittausjakson (02/2011-06/2017 )aikana keskimäärin 6,34 litraa/100 km. Autoon oltiin tyytyväisiä ja se vaihtui uuteen Fiat 500X kesällä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jiitee kirjoitti:
gaylord kirjoitti:^ ehdotin jo aikaisemmin. Kiinnostaisi, tykkää, pitää nättinä, mutta ei uskalla :mrgreen:
Viisas nainen :) ... itse juuri näitä samoja kattellu sillä silmällä mutta mutta... kun en tarvitse lisäautoja ...
paitsi kesäajan hupiauto n:o kakkoseksi ehkä. Karmiton ovi, TCT, Multiair , alfasähköt ei tykkää kauheasti loskasta ...kesäautona tuo olisi ihan loistava.

Kaikkea sitä Giulian/Stelvion downvaluing- odottelu ihmisessä saakin aikaan... :wink:
Ei tästä oikein harrastekippoa saa. Enemmän käyttöauto ripauksella sielua. Karmittomuus on huono juttu oikeestikin - aiheuttaa lisäjumppaa talvella (mutta sama on F34, ei siis MiTon syy - vaan karmittomuuden yleensä). TCT & MA, kaikenlaista juttua kuulee, itselle ei ole osunut ongelman ongelmaa. Kuten ei sähköihinkään. Mielestäni aivan loistelias kaupunkikippo ja kakkosauto, ei ainoastaan ”tähän rahaan” vaan PISTE! :wink:
Oon pari siivua vetänyt maantielläkin, kyllä tällä parisataa kilsaa siirtyy tauotta ihan ilman tuskaa. Ei ehkä eniten kotonaan, mutta hiukan kun sovittaa matkalle mutkapätkää, niin johan taas saa virnistellä kuljettaja! Siltikin - näkisin että on käyttöä varten, QV:n jotkut harvinaisemmat sarjat voisi kelvata harrastukseen säilymistä varten.

Pavunlaskija
Viestit: 130
Liittynyt: 04 Touko 2009, 13:09
Car(s): VW Golf mk1 cabrio, Ford Fiesta ST
Ex Alfat: 156 V6, Giulietta, -88 Spider
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Pavunlaskija »

Heinäkuussa tuli myytyä Saab 9-3 talvikäyttis ja hetken päähänpistosta myös kesäkäyttis MB S500. Pari kuukautta eleltiin ilman autoa. Pääkaupunkiseudulla aika helppoa, kun vaimon kanssa molemmilla lyhyet työmatkat. Nyt viikonloppuna tuli hankittua VW Golf mk1 cabrio. Tekniikkana isolohko 1,8 ja 5-vaihteinen loota. Ässämersun jälkeen sisämeteli on "hieman" kovempi, mutta ihan sulassa sovussa tuonne mahtui kolme henkeä ja koira. Tekniikkakin on nykyautojen jälkeen piristävän yksinkertaista. Mahtuu kädetkin konehuoneeseen.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Isola kirjoitti:Jos Insightissa loppuu tila, niin Jazz tai Note. Jazzin CVT toimii miellyttävästi, mitä ei voi sanoa kaikista variaattoreista. Notella en ole ajanut.
Civic taitaa myös mahtua budjettiin, ja on maantiellä miellyttävämpi.

Kerran tullut notea testattua, kun oli äidillä huollon sijaisautona. Ihan oklta pikkuautolta note tuntui, koneen (ikävä) ääni kuului turha paljon sisään ja noiden pikkunissaneiden vaihdelaatikot on tehty eläkeläisisten liikkeiden nopeudelle(ainakin note&juke). Vaihtaminen sujuu mukavammin kuin huokaisee aina joka välissä ennen kuin tekee seuraavan asian: Kytkin pohjaan-huokaisu-, vaihde vapaalle-huokaisu- vaide silmään. :D

Nopeasti tai edes normaalisti vaihtessa laatikko "pistää vastaan" vaihdettä pois silmästä ja seuraavaa sisään laittaessa, vähän kuin olisi uuden auton laatikolla jo + 300tkm takana.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Wanha sairaus koittaa iskeä läpi- saabismi ... :wink:

Sanokaas saitin Saab/ webasto-tietäjät, onko mahdollista lisätä ajastinrele webastoon jälkeenpäin
9-3 TiD :iin ( 2006 ) ? ( Saabin koodistolla : Timer Relay, Engine Heater Without Timer Relay, Engine Heater 841-010 )

Hyvä italomoottori ( JTD 150 hp) plus Aisinin huuhtelulla öljyt vaihdettu boxi plus Webasto farkussa on houkutteleva yhdistelmä talviautoksi .... :wink:

Jotenkin 159 -tarjonta on vastaavilla varusteilla surkeaa tai olematonta , ja Croma tai vastaava Opelix eivät yhtään nappaa...
Saabissa on Alfan jälkeen kuitenkin jotakin tyyliä ja ajamisen iloa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Mistä ambomaasta tuo on tuotu? Orggiseberiin pitäisi ajastus löytyä, kun sanoo sopivalla merkkitesterillä klik-klik-aktivoi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:^Mistä ambomaasta tuo on tuotu? Orggiseberiin pitäisi ajastus löytyä, kun sanoo sopivalla merkkitesterillä klik-klik-aktivoi.
Från Sverige :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No, sitten tuon pitäisi olla ihan vaan markkinajargonia ja ajastuksen lisättävissä tosiaan ihan ohjelmallisesti. Toimii auton ajotieturista ja tarjoaa puolen tunnin lämmitysajan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:No, sitten tuon pitäisi olla ihan vaan markkinajargonia ja ajastuksen lisättävissä tosiaan ihan ohjelmallisesti. Toimii auton ajotieturista ja tarjoaa puolen tunnin lämmitysajan.
Paitsi että kaivoin ruotsalaisen rekkarin avulla VIN-numeron, jonka avulla saabilta saa täydellisen listauksen ko.yksilön varustuksesta. Tuo 841-010 on Saabin oma koodi.

Saattaa toki olla juuri noin kuin sanoit.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, markkinajargonilla tarkoitan nimenomaan markkinajargonia - on helpompi myydä x euroa/x*10 kruunua maksava lisävaruste, kun se nimetään niin että kuulostaa fyysiseltä, vaikka olisikin vain ohjelmistotekninen asia. Sehän siis kuulostaa asiakkaalle kauhealta, että setä laittaa piuhan kiinni, tökkii muutamaa nappia ja velottaa touhusta ison kasan rahaa. Mutta jos kuulostaa siltä että pitää vallan ruuvata, on summa helpommin ymmärrettävissä.

Jostain syystä ihmisillä on usein käsitys, että mikä on myyjälle halpaa, pitäisi olla myös ostajalle halpaa, vaikka oikeasti se jälkimmäinen hinta tuppaa määräytymään vaihtoehtojen hinnan perusteella.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Mitähän kannattaisi tiirailla kun tekisi mieli päivittää nykyinen käyttis uudempaan? Nykyisessä Meganessa menee kohta neljännesmiljoona rikki ja se näkyy ainakin hetkellisesti vaadittavan ylläpidon määrässä.

Kriteereinä on:
- ilmastointi, automatiikasta plussaa
- vakionopeudensäädin, adaptiivisuudesta plussaa
- nahkaratti
- bensa
- manuaali
- järkevä kulutus
- bensa
- manuaali
- melko vähän ajettu (lue: 80-100tkm alkaa olla yläraja)
- melko uusi (lue: max. 4v)
- järkevä hinta (lue: 10ke autosta en maksa 12ke, enkä 15ke autosta 18ke, muutenkin hinta saa jäädä alle 20ke. Mitä enemmän alle niin sen parempi)

Kilometrejä vuodessa tulee n. 20tkm eli ratin ja penkin välissä istuminen ei saisi ihan hirveästi ahdistaa. Harraste-Alfa on toki erikseen joten huimaa suorituskykyä ja jännitystä ei käyttöautosta tarvitse löytyä.

Toistaiseksi hakutuloksiin on osunut neloskorin farkku-Clio 90 TCe, neloskorin Megane 130 TCe, sekä jokunen Astra ja Focus. Mitä muita kannattaisi katsella? Kokemuksia ja suosituksia kuunnellaan. Yhtä 130 TCe Zen Meganea kävin koeajamassakin ja se tuntui niin perus-ok autolta kuin voi olettaakin, mutta suuremmin tunteita se ei herännyt.
Tein itse - säästin

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ kaikista huolettomimmat autot tulevat nykyään Hyundailta tai Kialta ( pitkät takuut) , sitten toinen kasti on premiummerkeistä Mercedeksen ja BMW:n aloitussarjojen mallit tai kalliimmat reilummin käytettyinä ja taviksista Toyota ja Nissan sekä Skoda /VW/Seat-.> näillä kaikilla jälkimarkkinointi toimii Suomen pienellä markkina-alueella hyvin tai ainakin riittävän hyvin.

Mutta jos tykkäät vain ranskiksista niin silvuplee... :wink:
Ranskikset minä lasken sellaiseen väljään " puoliharrastekategoriaan" :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

Uusin Clion koppa on ollut aina omaan silmään mieluinen ja yleensäkkin aina tykännyt renuista. Todella lähellä oli ettei olisi tullut sellaisesta kaupat emännän kulkineeksi mutta valinta päätyi uuteen i10:iin. Ihan kiva semmonen Clio ajellakkin, riittävästi käyttikseksi liikkuukin vaikka pieni kone on ja kulutuskin maltillinen. Ylläpidosta sitten ei mitään käryä miten vaivaton on mutta jotain kertoo sekin että muutkin kuin Renu ja Dacia sitä moottoria uskaltavat tuotteissaan käyttää.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyllä ei kannata tunkea käsiään alle 4-vuotiaaseen, alle 100tkm ajettuun alle 20ke penariin, tuskin myöskään mersuun. Sillä kombolla saa nimittäin kaupasta juur niin aneemisen perusmallin, että parempi säästää ja ostaa se Kia, jossa talvirenkaat ja Defan vihreä rautakanki mahtuu tuohon hintarajaan.

Tuon hintaluokan penari voi kyllä olla ihan ok valinta, kunhan tinkii kilsa- ja ikärajasta ja etsii ehjän auton (mielellään jonokuutosella, mutta se tuo lisää ikää), mutta täysin annettuihin rajoihin se ei vaan mahdu. Minä ekalla tuon hintaluokan penarilla ajoin jotain 90tkm ja tokalla on nyt tuupattu omaa ajoa reilu 80tkm, eikä tähän ole todellakaan mennyt kymmentä vuotta aikaa (lue: lokakuu 2014 -> lokakuu 2018 ~180tkm). Esim. tuo voi olla ihan ok kulkine: https://www.nettiauto.com/bmw/320/9899245

Toisaalta, miksi ei säästäisi paria tonnia ja iskisi näppejään mieluummin esim. tähän: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulietta/9842703

Tai jos Opel on vaihtoehto, niin kohtuu tuoreita Astroja saa tosiaan järkirahalla, eikä sen pitäisi huono auto olla. Ellei kaipaa Astman massiivisia tiloja, niin voi kannattaa tutustua myös Corsaan, sellainen mahtuu budjettiin jopa uutena, jolloin värin saa valita itse.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Hyundai voisi olla tosiaan myös yksi vaihtoehto mitä harkita. Viime vuosikymmenellä olin kyseistä merkkiä edustavan liikkeen hommissa ja siitä jäi ihan hyvä fiilis Hyundaita kohtaan.

Saksalaista premiumia en oikein haikaile. Kun pistää eurot jonoon ja katsoo mitä sillä saa, niin saman hinta/kilometriluokan vehkeitä saakin jo paljon edullisemmin muilta valmistajilta. Etenkin Italia-Ranska-akselilta. Sen takia en oikein osaa itselleni Mersua tai Bemaria perustella vaikka varmasti kelvollisia autoja ovat.

Jälkimarkkinoinnin hoidolla ei omalla kohdallani ole niin väliä kun katse on takuun ulkopuolisissa autoissa ja huollot suoritan itse.
Tein itse - säästin

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Oliko se niin bemareissa, et mustilla ikkunalistoilla ei kannata valoissa kisailla kirkkaitten listojen kanssa?
Löyhästi liittyen auton hakuun...

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Oleino:
Focus on ollut alla muutamana huoltokertana ja kyllä sitä voi autona arvostaa. Vuokra-autot ovat vain karvalakkeja, joten joku perustasoa parempi tulisi itse etsittyä. Kulkee maantiellä hyvin kaikilla tavoin ja on kaupungissa looginen, helppo ja tunnokas. En tiedä millainen on omistaa.

Mahtuuko Golf budjettiin..? Tai jollei se "50 Shades of Gray" -henkensä puolesta kelpaa, niin Beetle? Molemmat lienevät aivan reaalisesti hyviä autoja.

Meillä oli kerran isomman rempan yhteydessä seitsemän viikkoa lainassa Nissan Pulsar 1.2 DIG-T. Ohjauksen osalta parannettavaa olisi paljonkin talvinastoin, mutta muuten tilava, toimiva ja helppo auto. Vähän setämiesvalinta kylläkin ja ennen kaikkea ei tule kenenkään mieleen. Hinnat taitavat mahtua hyvin budjettiisi. Omissa mielikuvissani viimeisin Megane ei ole yhtä mukava ajokokemus kuin tämä. Tuntumaltaan samanlainen, mutta Meganesta ei näe ulos ja ahdistaa moni muukin asia. Rellut ovat minulle tuttuja, enkä ostaisi omaa kuin 20-30 tkm ajettuina. Sen verran se 2000-luvun mallien epäluotettavuus takaraivossa kytee.

edittiä: Pözö 308 (uudempi kori) on minusta aina ollut hieno auto. Lehdistö kehuu ajettavuutta, minä sisustaa Allure-varustein. Kävisin ajamassa, jos pitäisi vaihtaa käyttistä. Meillähän sellaisena on Fiat 500L ja se kyllä myös osuu myös useimpiin halukriteereihisi. On ollut erittäin luotettava 24-135tkm välin meidän käytössä.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Sinne läks e91. Hyvä peli mutta meille liian pieni.
Mukava/suorituskykyinen/taloudellinen mutta saa kyllä käsiään liata urakalla jos meinaa ajossa pitää.. seuraavaks ois tila-auto hommii. Grand espace tai mitää(?) Kellää kokemuksia

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jiitee kirjoitti:
Polforea kirjoitti:No, sitten tuon pitäisi olla ihan vaan markkinajargonia ja ajastuksen lisättävissä tosiaan ihan ohjelmallisesti. Toimii auton ajotieturista ja tarjoaa puolen tunnin lämmitysajan.
Paitsi että kaivoin ruotsalaisen rekkarin avulla VIN-numeron, jonka avulla saabilta saa täydellisen listauksen ko.yksilön varustuksesta. Tuo 841-010 on Saabin oma koodi.

Saattaa toki olla juuri noin kuin sanoit.
Huoltohistoria on yhdellä tsekkamallani yksilöllä mielenkiintoinen... 30 -45 tkm vaihtovälit,
joista yksi väli oli 4 vuotta ja 40 tkm samoilla öljyllä... :crazyeyes:
Samoin jakopäällä painettu jo yli 100 tkm ja kohta 5 vuotta...
Onko JTDt kestävämpiä Saabin nimisenä ....?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuo övv kuulostaa kyllä rankalta, jos ei siinä ole jäänyt paria vaihtoa vain välissä merkkaamatta. Jakopään speksit on Saabissa olleet ajankohdasta riippuen aina 150tkm/10v asti, eli voi olla vielä virallisen speksin rajoissa (vaikka silti ehkä kannattaisi vaihtaa).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:Tuo övv kuulostaa kyllä rankalta, jos ei siinä ole jäänyt paria vaihtoa vain välissä merkkaamatta. Jakopään speksit on Saabissa olleet ajankohdasta riippuen aina 150tkm/10v asti, eli voi olla vielä virallisen speksin rajoissa (vaikka silti ehkä kannattaisi vaihtaa).
Jep, tsekkasin myös Saabin viralliset suositukset eli -07 asti 1,9 TiD 120 tkm tai 8 vuotta. On näissä kestävät
vesipumput vrt. Alfat :mrgreen: . Tarkennuksena tuohon yhden tsekkaamani yksllön öljynvaihtoihin:
aina on vaihdettu 2 vuoden välein ( Saabin ohjelman mukaan ) , mutta kaksi viimeistä ajettu sitten 40 ja 45 tkm välein.

Ei tuo aika nyt tarkistettuna ihan paha ole ( vaikkakin itse vaihdan joka vuosi ja max 15 tkm:n välein ) , mutta kyllä riisselin
ölppä on aika lurua jo 40 tkm ajettuna... Pitää käydä kuitenkin koeajamassa ja kuulostella moottoria.
Viimeksi muokannut Jiitee, 23 Syys 2018, 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Me aloitettiin katselemalla Hyundaita ja KIA:ja mutta päädyttiin Megane farkkuun hyvän tarjouksen ja satunnaiseen trailerin vetämiseen riittävän vetomassan vuoksi.

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Nyt on tutkiskelutyötä polkaistu sen verran eteenpäin että kävin koeistumassa useampiakin malleja. Ideaparkin liikkeet kun ovat auki sunnuntainakin.

Hyundai (ja KIA) ovat ilmeisesti vapaastihengittävillä bensakoneilla? Näin ainakin päättelisin iskutilavuuden ja tehon suhteesta. Alle 50tkm ajetun i30 ohjaamossa istuessa mieleeni palasi miten kaikki Hyundain ratit kuluvat sileäksi hyvin nopeasti. Niin myös tässä autossa.

Corsa tuntui onnettoman pieneltä, etenkin tavaratilan kohdalla. Ei jatkoon koska taloudesta jo yksi terveisten kuljettamiseen sopiva auto löytyy (Fiat 500)

Focus tuntui yllättävän järkevältä. Mittaristoa viitsii katsella mutta kojelauta on täynnä nappuloita. En selvittänyt mihin tarkoitukseen ne olivat. Radio ainakin vaikutti niin yksinkertaiselta että tuskin sitä varten. Mitään tunteita se ei kylläkään herättänyt, mutta varmaankin ihan perushyvä valinta.

Peugeot 308 yllätti tuntumaltaan positiivisesti. Jos se olisi ollut bensakoneella niin olisin käynyt koeajamassa. Täytyy tutkailla näitä vähän tarkemmin.

Renault Clion kävin myös koeistumassa. Yllättävän hyvin tilaa etupenkillä, takapenkillä taas ei niinkään. Se ei tosin haittaa. Varustelistalta oli ruksittu kääntyvät etupyörät, läpinäkyvä tuulilasi ja 1.2 vaparikone. Täytyy jossain välissä koeajaa vähän paremmin varusteltu 90 TCe ja katsoa miltä se tuntuu. Tilaa oli ainakin enemmän kuin pelkäsin.

Astraa ei ollut tyrkyllä.

Katsotaan miten homma etenee. Kaikki näistä on kyllä sen verran perustylsiä että hirmuisesti en haluaisi maksaa rahaa yhdestäkään. :?
Tein itse - säästin

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^no älä sitten vaan sellaista osta. Tylsällä autolla on ikävä ajella. :(
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Eikö noilla spekseillä käydä hakemassa Giulietta enempiä ihmettelemättä?
Vaikka tuo: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulietta/9842703
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

^hmmm, tuo Giulietta. Kuulin pyytämättä osan puhelinkeskustelussa, jossa nimeni mainittiin. Elikäs muija sanoi äidilleen suurinpiirtein näin: "ei tässä meillä nyt mitään suurempia hankintoja ole edessä, paitsi Alfa taitaa mennä piakkoin vaihtoon". En tiennytkään olevani autoa vaihtamassa/uusimassa, mutta näin nyt ilmeisesti on :shock: Tuollainen vähäajettu Giuluetta olisikin varteenotettava vaihtoehto kyllä, vaikkakaan tuo viistoperä ei niin kiehdokaan. Ei sentään olisi pitkää kattoa :-D
Ja sitten corsan takatilasta sen verran, että pieni on :-D Pikkupuntossa on tilavampi :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Giulietta on kyllä pyörinyt mielessä, ja kävin itse asiassa sitä pitkään myynnissä ollutta mattamustaa QV:ta vilkaisemassa jo pari kuukautta sitten. Se oli tosin aika nuhjuinen ja antoi vikakoodia nokan ajoituksesta niin kiinnostus lakkasi sillä erää siihen. Kuittien mukaan samaa vikaa oli koetettu korjata jo aiemminkin. Sen verran mitä olen tarjontaa seurannut niin multiairia tuntuu liikkuvan välillä myös alle 10ke hintaan jos nostan kilometrirajausta vähän ylemmäs ja lasken ikärajaa alemmas. Jutun juoni oli vaan edukas tuore auto, ja siinä esimerkiksi Clio ja 308 nousee Giuliettan ohi. Eikä semmoisella niin kurja ole varmasti ajella jos hinta osuu kohdalleen.
Tein itse - säästin

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

palkus kirjoitti:En tiennytkään olevani autoa vaihtamassa/uusimassa, mutta näin nyt ilmeisesti on :shock:
Nyt pitää vaan pohdiskella, että oliko tuo lupa vai vihjaus :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

^joo, tässä on nyt varmaankin jotain pohdiskelua harrastettu, koska 1 lainanlyhennys vielä ja sitten olen velaton jamppa. Muija myös aloittaa täyspäiväsen työskentelyn samalla hetkellä. Eli "nyt se perkele lähtee autokaupoille" tai "eikö se perkele jo vihdoin lähde autokaupoille" :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja molsky »

Oleino kirjoitti:Giulietta on kyllä pyörinyt mielessä, ja kävin itse asiassa sitä pitkään myynnissä ollutta mattamustaa QV:ta vilkaisemassa jo pari kuukautta sitten. Se oli tosin aika nuhjuinen ja antoi vikakoodia nokan ajoituksesta niin kiinnostus lakkasi sillä erää siihen. Kuittien mukaan samaa vikaa oli koetettu korjata jo aiemminkin..
Muuramessa tarjolla ollut Giulietta QV? No selittää kyllä miksi edelleen myynnissä ja hinta tippunut jo 10k alaspäin alkuperäisestä pyynnistä. Kilometrejäkin mukavasti takana.

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Oleino »

^Jep, sama vehje. Nyt se alkaa olla jo siinä hintaluokassa että joku aiheesta innostunut vielä hankkii projektin itselleen. Sinällään vika ei välttämättä ole iso. Sitä oli vaan kuittien mukaan etsitty vääristä paikoista. Vikakoodi oli siis toisen nokan ajoituksesta. Kuittien mukaan (muistaakseni) kampiakselin asentotunnistin vaihdettu ja epäilty johtosarjavikaa. TBi on mulle vieras moottori, mutta tuo olisi mun järkeen ennemminkin 1) jako pielessä 2) ajoituksenmuunnin rikki 3) ajoituksenmuuntimen solenoidi rikki, kuin johtosarjavika.

Kävin koeajamassa 90 TCe Clio farkkua. Ihan kivan oloinen ja ainakin matalissa nopeuksissa kiihtyi yllättävänkin hyvin. Ajotietokoneen muistissa oli keskikulutus 5,7 l/100km joka vähän aiheutti kulmakarvojen nousemista. Kuvittelin pienemmäksi, mutta paha vetää johtopäätöksiä kun ei tiedä millaista ajoa on ollut. Kyseisen yksilön varustelutasossa oli 7" MediaNav tms. radio/navigaatio laite ja ihan ok äänentoisto tuon luokan autoksi. Kolmipyttyinen pitää hassua papatusta ja vaatii hieman korkeammilla kierroksilla ajamista vrt. nelisylinterinen. Ihan ok vehje. Vielä täytyy jossain välissä koeajaa 308 ja Astra.

Nykyisen auton vaihtohyvitykset on ollut tähän mennessä sen verran unelmia murskaavia, että täytynee myydä se ensin kaikessa rauhassa pois.
Tein itse - säästin

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Janne »

Minulla oli aikoinaan 159 TBi:ssa sama koodi vikamuistissa kun käytin autoa katsastuksessa. Hylkyhän siitä tuli. Vikavalo ei kyllä loimottanut kojelaudassa katsastuksen yhteydessä, vaan vilahti jonkun käynnistyksen yhteydessä aiemmin ja sammui sen jälkeen. Autosta vaihdettiin kyllä jakopään huollon yhteydessä kampuran alapyörä, Oulussa kun asun ja ratas oli selkeästi kulunut (Oulun tautia!). En vain muista diagnosoitiinko näillä olleen jokin yhteys - saattoipa ollakin. Katsastaja väitti, että autosta on jakoketju venynyt ja tiedossa on iso remontti :) Kävin tosin vain kuittaamassa valon pois ja ajelin autolla aika pitkään sen jälkeen, eikä koodi uusiutunut - eikä uusinut minua seuraavallakaan omistajalla.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja willez »

Jaaha, lexu lähtee ja volvo tilalle :lol:

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

^Ei ollut kovin pitkä matka yhdessä?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Aika tarkkaan 7 vko lexun kanssa :roll: Sanotaanko, että ajo-ominaisuudet ja siihen liittyvät seikat eivät miellyttäneet... Muuten kyllä "luxus" auton tuntu.

Nyt on sitten "scandinavian luxury sedan" alla. Jumalauta, että menee tasaseen kuin juna (vaikka pyöränlaakeri edessä on paskana ja renkaat sisäkantilta kankailla) :mrgreen: Ministeri-tason kyytiä 8)

Kuva

Kuva

Mitään järkevää alfaa ei löytynyt, vaikka koitin nettiauto kuumana zoomailla vaikka ja mitä.. Ei vaan löytynyt mitään.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Erinomainen valinta ja 2.5T on semmonen mukavan letkee kiuas. Pieni varoituksen sana kuitenkin; tuolle on vaikea löytää samalla tasolla suorittavaa korviketta vastaavasta hintaluokasta. 8)
Operating at the speed of dark

Avatar
Rauta
Viestit: 432
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Hyundai Kona Electric ja Peugeot e2008 (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Höh. Kasikoneella olisin ymmärtänyt. Tai no toki tämä menee samaan jatkumoon noiden eläkeläisautojen kanssa :mrgreen:

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja willez »

Letkee kuvaa hyvin tätä autoa. Uskomatonta, että -35 profiilin 20” renkailla (joissa sisäreunat sileät) ja paskana olevalla pyöränlaakerilla menee silti kuin juna maantiellä :shock: Nämä tietysti laitetaan kuntoon.. Kulutus on tuttu bussoista, simmosta 11l/100km hörppii. Katotaan miten vanha göteborin ori pysyy läjässä :P

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

willez kirjoitti: Katotaan miten vanha göteborin ori pysyy läjässä :P
Ori? Eikö Volvo olekaan Göteborgin Prancing Moose?

P.S. Torslandaverken fabriken B tuli tutuksi 80-luvulla Nordjob työharjoittelussa...

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Olen kyllä viime vuosien aikana alannut tykkäämään tuon korimallin S80:stä. En tiedä miksi.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja willez »

Mandeprkl kirjoitti:Olen kyllä viime vuosien aikana alannut tykkäämään tuon korimallin S80:stä. En tiedä miksi.
Kyllä kyllä, mark 2 eli ford/volvo pohjalevy mondeo,v70 3 jne , hyvä ajaa 8)

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Rauta kirjoitti:Höh. Kasikoneella olisin ymmärtänyt. Tai no toki tämä menee samaan jatkumoon noiden eläkeläisautojen kanssa :mrgreen:
No jep. Ihan yleismukavia autoja noi vulvat, mutta aika nopeasti jää siihen. Ärrämalleja ei ole kyllä tullut ajettua, josko olisivat yhtään parempia. S80 kyllä ihan siedettävän näköinen!

Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Tänään lähti reilun kolmen vuoden jälkeen Alfa liikkeeseen ja tilalle tuli '06 Volvon S40 220 heppaisella T5:lla ja automaattina. Nollasta sataseen noin 7 sekuntia ja vitoskoneen ääni tuntuu melkoisen sporttiselta 2.2 JTS:n jälkeen. 8) :drinking:

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

jeQQ kirjoitti:
Rauta kirjoitti:Höh. Kasikoneella olisin ymmärtänyt. Tai no toki tämä menee samaan jatkumoon noiden eläkeläisautojen kanssa :mrgreen:
No jep. Ihan yleismukavia autoja noi vulvat, mutta aika nopeasti jää siihen. Ärrämalleja ei ole kyllä tullut ajettua, josko olisivat yhtään parempia. S80 kyllä ihan siedettävän näköinen!
Tuon mallin Volvojen ajettavuudessa hyvää on suuntavakavuus. Hyvää myös matala melutaso, penkit, valot ja kartanomallin takakontti. Mutkatkin taittuu, mutta eiväthän nämä missään nimessä ultimaattisia ajajan autoja ole. Jousitus suodattaa aika hyvin tärinät ja värinät, mutta volvomaisesti päästää terävät töyssyt läpi. Jotenkin tämä oma yksilö on pysynyt kasassakin. Takatuennan puslat ehkä sellaiset äkkiä kuluvat osat. Juuri tuli omalla V70:llä 120 tkm täyteen ja puslat meni uusiksi.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ranttall kirjoitti:Tänään lähti reilun kolmen vuoden jälkeen Alfa liikkeeseen ja tilalle tuli '06 Volvon S40 220 heppaisella T5:lla ja automaattina. Nollasta sataseen noin 7 sekuntia ja vitoskoneen ääni tuntuu melkoisen sporttiselta 2.2 JTS:n jälkeen. 8) :drinking:
Come on, jos 5-pyttyisen ääni ja hiukan yli 200hp kiehtovat niin olisihan 159:kin saanut moisilla varusteilla... ;)

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Maatalousmoottorit sitten erikseen :lol:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Vastaa Viestiin