Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

h_lauri kirjoitti: miksi helve.tissä kaikki ajoivat tappituntumalla satasen vauhdissa :eggface: Väkisin piti tunkea väliin ja toivoin että olisi ollut liukkaria. :?
Tätä samaa ihmettelen. Sen lisäksi ihmettelen, minkä takia nuo tappituntumaspedet painelee rääkkää ja vilkuttelee valoja, kun siihen väliin ajaa. Eikö järki sen vertaa sano, että jättäisi hieman väliä edelläajavaan. :?
VMP

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tappituntumaspedet rikkovat lakia riittämättömällä turvavälillä mutta niin rikkoo myös se sinne väliin tunkija. Ohitukseen ei saisi lähteä jos ei voi palata omalle kaistalle häiritsemättä sen liikennettä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^joo joo. Sittenhän ei kukaan ohittaisi ketään. :? Oikeastihan sitä liikennettä ei tarvitsisi "häiritä" ilman noita tolloja, niin että muna-kana...

Ja joo ohitan yleensä koko paskan kerralla, niin ei tule "häirittyä" niitä en nyt sano mitä. :drinking:

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Tuo taitaa vaatia nopeusrajoituksen ylittämisen, joka sekin on kiellettyä. :mrgreen:

Onnistunut ohitus perustuukin täydelliseen yllätykseen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Jos tekee noita "jono-ohituksia" niin ajatuksen puolikkaan voisi antaa vastaantulijoillekin. Chicken game ilman etukäteissopimusta on melko mulkkua toimintaa yleisellä tiellä. Pientareellekiin on pitänyt väistää kun ei enää pokka pitänyt - ja joo, tuolloin painoin tympeänä ihmisenä rääkkää melko pitkästi. Fair is fair...

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Mistäköhän tässä jonojen muodostamisvimmassa mahtaa olla kyse? En muista nuoruusvuosilta että olisi ollut ilmiö näin vahva...
Käyn moottoritieverkon ulkopuolella about 6-8x vuodessa, puolet Satakuntaan toinen setti Hämeeseen - kakkostie tuntuu ainakin olevan jonosta toiseen osumista!

Hassua on myös jonon viimeisenä ohituskaistaosiolle saapuminen, kun autojono jonka juuri sait kiinni häipyy horisonttiin - ja taas pian sama jono vastassa autot eri järjestyksessä... :mrgreen:

MikaT
Viestit: 181
Liittynyt: 24 Huhti 2012, 21:43
Car(s): MB C 300e -22
Ex:Giulia 2.0T Super -18
Kia Rio 1.0 120hv EX -18
Ex: Giulietta MA Speciale Business -12
Ex:Peugeot 206 -06
Ex:Peugeot 406 Sport -00,
Ex: Mazda 626 GLX
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Piipahdin 800 km muuttokuormalenkin vetojuhtana, ajelin paljon vakkarilla. Useampi auto otti kiinni ohituskaistalla ja jäi aina ohituskaistojen välissä. :shock: :lol: Mikä idea? Välillä välissämme ei ollut ketään, joskus selvästi estettiin muiden tuleminen väliimme.
Toisaalta monesta autosta menin myös ohi vakkarilla, jotka olivat aiemmin minut ohittaneet. Tasaisen nopeuden ylläpitäminen on haasteellista?

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

lerppu kirjoitti:Mistäköhän tässä jonojen muodostamisvimmassa mahtaa olla kyse? En muista nuoruusvuosilta että olisi ollut ilmiö näin vahva...
Käyn moottoritieverkon ulkopuolella about 6-8x vuodessa, puolet Satakuntaan toinen setti Hämeeseen - kakkostie tuntuu ainakin olevan jonosta toiseen osumista!

Hassua on myös jonon viimeisenä ohituskaistaosiolle saapuminen, kun autojono jonka juuri sait kiinni häipyy horisonttiin - ja taas pian sama jono vastassa autot eri järjestyksessä... :mrgreen:
Sinänsä "jonon muodostusvimmassa" ole mitään vikaa, voi ajaa hitaamminkin kuin rajoitus syystä x, kunhan ei vaarallisen hitaasti muuhun liikennevirtaan nähden, mutta tuolloin pitäisi olla sen verran hereillä että vaikka kerran varttiin / puoleen tuntiin päästäisi letkan ohi P-paikalla, bussipysäkillä, huoltoasemalla, tms piipahtamalla tai muutoin auttaisi ohipääsyä. Täytyyhän se usean kymmenenkin auton letka huomata perässä, eikö?

Rekkakuskeilta en tiedä voiko tällaista vaatia koska ilmeisen tiukat aikataulut ja yleensä kyllä vinkkailevat vilkulla ohitse, mutta muilta ainakin.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

^ Sekin jo varmaan riittäis kun laitettais siinä marssirivistössä välit kuntoon, että pääsee säällisesti ohi. Ja kyllä tuolla täytyy normaaleissa olosuhteissa pystyä etenemään rajoitusnopeuksilla, sen verran alhaisia kuitenkin ovat. Jollain konstilla vaan pitäis saada ihmiset tarkkailemaan ympäristöään ja omaa käyttäytymistään. Lappeenranta - Tampere -väliä tulee ajettua suht usein ja sillä matkalla kyllä ohitan lähes jokaisen näkökenttään ilmestyvän edellä menevän kulkineen, mutta pyrin sen tekemään niin, ettei minun toimintani vaikuttaisi muiden etenemiseen. Poislukien leveäkaistoilla keskiviivan höylääjät, joita pyrin parhaani mukaan kiilaamaan laitaa kohti, ihan vaikka vittumaisuuttani vaan. :twisted: Mahdollisimman tasaisen marssinopeuden pyrin pitämään ja vakkaria käytetään, jos sellainen käytettävissä on. Ohittaa saa ihan vapaasti, jos siltä tuntuu, en pane pahakseni. Mutta jösses mitä tumpuloita tuolla pyörii; nuortakin porukkaa. Ei ollu vielä viis vuotta takoppäin meininki tämmöstä. Ilmeisesti tuo nykykalusto eristää ihmisen ajamisesta niin tehokkaasti, että ei sitä vaan enää opita. Ei oikein uskalleta tehdä mitään, kun kaluston ääritilannekäytös on täysi mysteeri.
Operating at the speed of dark

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

mutt kirjoitti:^Tuo taitaa vaatia nopeusrajoituksen ylittämisen, joka sekin on kiellettyä. :mrgreen:

Onnistunut ohitus perustuukin täydelliseen yllätykseen.
Sepä.se. Mutta ainakaan ei häiritse muuta liikennettä. :eggface:

Näin muuten viikon aikana Lapissa enemmän poliisiautoja tai ainakin yhtä paljon kuin pk-seudulla vuodessa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ruokoton kirjoitti:Sinänsä "jonon muodostusvimmassa" ole mitään vikaa
Siis nämä OK?
  • - yksikseen körötellään 85 km/h satkun alueella tai 75 kahdeksankympin alueella, mutta kun eteen ilmaantuu vaikka sivutieltä auto tai joku ohittaa, niin nopeutta nostetaan kympin verran, koska edelläajava pitää kiriä kiinni, jotta pääsee ajamaan turvallisesti jonossa, perävaloja "tappituntumalla" seuraten

    ^ Tästä tarjosi tänäänkin Fiat 500 mallisuorituksen. Ensin köröteltiin tasaisesti 85 km/h satkun alueella pakettiauton perässä. Vastaantulijoita piisasi, joten ohituksesta ei toivoakaan. Kun paku kääntyi sivutielle, vetovastuu siirtyi Fiatille, joka oli tähän asti työntänyt pakuun vauhtia. Paalupaikalle päästyään Fiat pumppasi nopeuttaan 75 ja 85 välillä. Ei mitenkään ennennäkemätön suoritus, päinvastoin, skodavagdatsun -järkiautoilijat näin toimii hyvinkin yleisesti.

    - kun mitään mahdollisuutta ohitukseen ei ole, esim. vastaantulijoita jatkuvana virtana tai keskikaidetie, missä vain 1 kaista, nopeutta lasketaan selvästi (esim. yksi skeida viime viikonloppuna, muualla veteli 95-100, mutta keskikaideosuudella n. 80-85), tavoitteena varmaankin, että mahdollisimman moni saisi liikenteen veritulpan kiinni = jono muodostettua, tämä on datsunien ominta aluetta...

    - kun ohitukseen on hyvä mahdollisuus, jonon hinaaja sovittaa nopeutensa niin, ettei kukaan pääse ohi, esim. rekoille ja matkailuvaunun vetäjille riittää, kun nopeuden nostaa 75 ->85, mutta henkilöautoista koostuvaa jonoa hinattaessa on suorilla syytä kiihdyttää 95 ja ohituskaistoilla vähintään 100 ja mieluummin 110 km/h vauhtiin
Tietysti biomassan harrastama "vauhdin työntäminen" on siinä mielessä toimivaa & järkevää, että moni autoilija todellakin nostaa nopeuttaan, kun huomaa takanatulijan olevan iskuetäisyydellä. Olen erheellisesti mainostanut, että nykyään valtaosassa autoja on jo vakionopeussäätimet + biomassakin on niitä oppinut käyttämään. Juuei, nyt on taas viimeisen viikon ajalta kertynyt enemmän kuin tarpeeksi näyttöjä autoista, jotka säätävät nopeuttaan takanatulijan mukaan (paitsi tietenkin silloin, kun ohitukseen ei ole mitään mahdollisuutta). Vai onko näillä erikoisspeciaali adaptiivinen vakkari taaksepäin katsovalla tutkalla (optio #356 "ohituksenestopaketti").
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Olin ehkä epäselvä:

Tarkoitin että vaikket syöksy ensimmäiseen mahdolliseen rakoon ohitusta tekemään hitaamman ajoneuvon tullessa eteen, se on ok, vaikka hetkeksi jono muodostuisi. Tai että odotat jonossa omaa ohitusvuoroa sen sijaan että "aktiivisesti" alat poimimaan hänniltä edellä menevät tehden n ohitusta, sekin on ok - tässä on suuria eroja millaisia riskejä on valmis itsensä ja muiden puolesta ottamaan päästäkseen ohi. Tälläinen jononmuodostusvimma on siis mielestäni ok, ei muunlainen perseily, johon kovin urheiluhenkiset "ne menee jotka uskaltaa" ohituksetkin lasken. Että ei ne jonot itsessään, vaan miten niissä käyttäydytään, kun niitä kuitenkin aina muodostuu :-D

Vaikka jonossa on ankeaa ajaa, todella veemäiseksi se muuttuu kun laitetaan aktiiviset toimijat hämmentämään sekaan - joista osa on sitten P-paikalla 10km päästä ja sama ohitusrumba uudestaan, kaikkien iloksi. Toistakin mieltä toki voi olla, mutta hyötyä / haittaa (riskiä) kai siinä arvioidaan kun edessä on vaikkapa 50 auton letka.

Itse selitän tuota ohitettavan auton pakenemista juuri ennen ohitusta ja vastaavaa imua ohituksen jälkeen magnetismilla :wink:

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Vakavemmin ottaen jonojen, ruuhkien ja muun harmin esiintymistä on takuulla lisännyt ihmisten pakkautuminen kohti etelää ja samanaikaisesti autokannan kasvu.

http://www.aut.fi/tilastot/autokannan_k ... an_kehitys

1997: 2 207 771
2017: 3 096 961

Kai tuollainen vajaan 900 000 ajoneuvon kasvu jossain näkyy liikenteessä ilman ihmisten tyhmentymistäkin...

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ruokoton kirjoitti: Vaikka jonossa on ankeaa ajaa, todella veemäiseksi se muuttuu kun laitetaan aktiiviset toimijat hämmentämään sekaan


Epäilemättä, jos nuohoaa edellä menevän persettä. Välit kuntoon.
Ruokoton kirjoitti:Itse selitän tuota ohitettavan auton pakenemista juuri ennen ohitusta ja vastaavaa imua ohituksen jälkeen magnetismilla :wink:
Vai niin... Minä puolestani selitän sitä idiotismilla.
Operating at the speed of dark

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Mitä se turvaväli auttaa kun se katoaa aktiivisen ohittajan toimesta kun vastaantulija keskeyttää etenemisen? Sitten jarrutetaan koko letka turvavälin verran taaksepäin jotta saadaan uusi pesä seuraavalle tulijalle?

Magnetismin voi kuitata huumorina, tai sitten olla kuittaamatta. Huumorilla kestää niitä muita idiootteja helpommin oman kokemuksen mukaan. Verenpaineet tapissa ajaen tunnissa on vähintään 90 minuuttia. :silly:

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ruokoton kirjoitti:Verenpaineet tapissa ajaen tunnissa on vähintään 90 minuuttia. :silly:
No tuokin se on tavallaan totta. :lol: Mutta jos keskinopeutta ei pidä yllä, on matka-ajassa äkkiä ylimääräiset 30 minuuttia pitemmällä sivulla.
Operating at the speed of dark

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Näitä possujunia näkee nykyisin aika paljon tuolla tien päällä ja lieneekö syynä se, että ajotapa opetetaan jo alle kouluikäisille.

Kuva

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Pitää jatkaa vielä Hannu Karpoilua viestin verran kun vauhtiin pääsi:

Oulussa on käynnissä iso tietyömaa kun 4-tietä uusitaan kaupungin molemmin puolin. Suurta jaappasua ja parkua aiheuttaneet Kuusamontien ja moottorientien liittymärampit uusittiin ensimmäisenä, kun niitä ilmeisesti vaikeimpina kohtina pidettiin (tätä en ihan täysin ole ymmärtänyt 20 vuoden aikana, aina on ehtinyt sekaan). No, ajoin nyt ensimmäisenä avatusta rampista ruokakauppaan pohjoista kohti. Uuden turvallisen pitkän kiihdytyskaistan loppuosalla oli Peugeot osittain kaistallle uupuneena, varoituskolmiokin oli mutta ei niin etäällä että sillä juuri lisäarvoa oli. Vähän ihmettelin pysäköintiä ja jatkoin ostoksille.

Palatessa vilkkuikin sitten sinivaloja runsaasti ko. rampin kohdalla ja mietin että noinko joku puusilmäisenä on ajanut Peugeotin konttiin. Ei suinkaan, kuinka matalamielistä tuollaista oli ajatella: saksalaisperäinen ajajan auto oli ilmeisesti törmännyt sellaisen liikenteenohjaus kuorma-auton kanssa, sellaisen jossa siis on koko perän kokoinen liikennemerkki vihjaamassa väistötarpeesta. Yhteen oli kuitenkin osuttu uuden turvallisen pitkän kiihdytyskaistan puolinvälin tienoilla. Kaikki luotu lisäturva voidaan ulosmitata ajamisella, MOT. Toki voi olla että kuorma-auto on tehnyt jotain hölmöä, mutta asetelma huvitti kovin (kun näytti siltä ettei henkilövahinkoja ollut) :roll:

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ruokoton kirjoitti: Kaikki luotu lisäturva voidaan ulosmitata ajamisella, MOT.
Sen vähän, mitä ameriikan ihmemaassa on päässyt/joutunut ajamaan, niin se lienee juuri näin. Tiellä on 107 kaistaa. Jengin on joko pakko olla aivan naamat, tai muuten vaan matkustaa nollat taulussa kuskin paikalla, että yleensäkään pystyy osumaan mihinkään.

Lerppu/Finpat voinee lyödä omakohtaisia faktoja tauluun paremmalla otannalla.

(Ja jonoahan ei muodosta se ensimmäinen auto, vaan toinen ja kolmas.)
VMP

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ainakin Texasissa liikenne sujuu pe & la yönä siistimmin kuin muulloin - johtuen siitä ettei ole varaa joutua pysäytetyksi! :lol:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ruokoton kirjoitti:Mitä se turvaväli auttaa kun se katoaa aktiivisen ohittajan toimesta kun vastaantulija keskeyttää etenemisen? Sitten jarrutetaan koko letka turvavälin verran taaksepäin jotta saadaan uusi pesä seuraavalle tulijalle?
Eiköhän ne aktiiviset ajajat jatka siitä jälleen matkaa eteenpäin kun rako syntyy.

Se ei muuten ole mikään turvaväli jos se katoaa yhteen autoon kokonaan.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ja vielä kun ohittajat ymmärtäisi jättää väliä siihen edellä ajavaan, niin ne vastaantulijat ja ohituspaikat olisi paljon helpompi ennakoida. Just vkloppuna yhden tällaisen perässä ajoin ja ajattelin, että odotan vuoroani, kun selvästi haki ohituspaikkaa. Pidin välimatkaa ja näin hyvin eteenpäin: nyt ehtisi, nyt ehtisi, taas olisi ehtinyt, mutta toinen kärkkyy edellä menijän perseessä, eikä pysty reagoimaan. Pari saumaa lisää katsoin ja painoin molemmista ohi tilaisuuden tullen.

Leveäkaistatiellä ei ole minkäänlaista älyä isoimmalla osaa ohitettavilla, eikä monella ohittavallakaan. Mikä on niin vaikeaa ajaa siellä oikeassa reunassa. Ja jos ohitettava ajaakin oikeassa reunassa, niin ohittaja silti koukkaa vastaantulijan kaistalta. Ei ne leveät kaistat ole sen takia, että vastaantulija voi väistää, vaan sitä varten, että mahtuu menemään ohi omalla kaistalla. Siihen kaistalle mahtuu kaksi normihenkilöautoa ilman minkäänlaista tuskaa ja pelkoa osumisesta.

Joka päivä kahteen suuntaan leveäkaistatietä 10km pätkä ja ihmiset vaan ei osaa. Se on hämmästyttävää, kuinka vähän tolla pätkällä tulee osumia siihen nähden, miltä se näyttää, mutta on siinä vuosien varrella lakanakyytejäkin haettu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tuomas K:

Ei toki kokonaan, mutta ei se yksi sovelias (toki todellisessa maailmassa usein niukanpuoleinen) väli muutu kahdeksi auton tullessa siihen. Joku siinä roikkuu aivan liian lähellä edellä ajavaa ellei väliä kasvateta vauhtia hidastamalla. Ei se seuraava ohitus aina oitis lähde käyntiin.

Hiukan taidan jäädä yksin näkemykseni kanssa siinä että nuo vastaantulevan liikenteen raoissa tehdyt poukkoilut jonoissa ovat minusta huonoa liikennekäytöstä ja ylivertaisista kuljettajantaidoista ja/tai auton voimavaroista huolimatta lopulta muiden turvallisuuden riskeeraamista heiltä mitään kysymättä. Mielenkiintoista olisi kuulla sellaisen jono-ohittajan näkemys jonka ohitus on joskus päättynyt vastaantulijan tai eteen kiilatun auton valojen räpsyttelyyn / torven soitoon / pientareelle väistöön - pitääkö kummoisena tapauksena, hävettääkö, muuttaako mitään vai onko vika vain joustamattomassa liikennekulttuurissa.

Maantienopeuksissa nokkakolarissa on hengenlähtö nykyautoillakin todennäköisempi kuin ei, siksi olen noihin tilanteisiin lähdössä itse sangen konservatiivinen ja pidän reilut marginaalit kaistalle paluuseen. Jyrkästi ajatellen sekin on jo liian nafti suoritus jos vastaantulija joutuu miettimään ehtiikö tuo nyt vai ei tahi ohitettava katselemaan sivu-silmällä pitääkö kohta jarruttaa ettei kolise.

Sen tämä liikennejeesustelija vielä toteaa että kertaakaan koko ajouran aikana ei ohitus- tai muuten töhöilijänä ole ollut Alfa Romeo omalla kohdallani, joten kollektiivinen synninpäästö kaikille, pidetään se noin ja jätetään ne ikävämmät stereotypiat muille merkeille. Ripeästi, mutta kohteliaasti edeten. :drinking:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ruokoton kirjoitti:...tahi ohitettava katselemaan sivu-silmällä pitääkö kohta jarruttaa ettei kolise.
Ja ohitettava autohan ei koske mihinkään polkimiin, ei hidasta, eikä kiihdytä, vaan ohittaja tekee päätökset vauhdistaan ja haluaako mennä eteen vai taakse. Jos on sellainen tilanne, että menisi tiukille ja pitäisi jättää ohitus kesken, niin siinä kohti on helvetti irti, kun haluat taakse ja vierellä olija päättääkin omasta mielestään auttaa hidastamalla. Ei hyvä ja sekunnit loppuu liian nopeasti kesken.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Alfissimo kirjoitti:Just vkloppuna yhden tällaisen perässä ajoin ja ajattelin, että odotan vuoroani, kun selvästi haki ohituspaikkaa.
APV.

Kaksi asiaa olen oppinut.

1. Kun toisen auton saavuttaa, siitä pitää mennä ohi heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. On emämunaus kuvitella, että "tuohan ajaa vain pari km/h hitaammin kuin minä haluaisin = en lähde turhaan poukkoilemaan". Kas kun se edelläajava kiihdytti siinä hyvän ohituspaikan kohdalla ja/tai nähdessään taustapeiliinsä ilmaantuneen auton. Vaan sitten kun alkaa mäkinen/mutkainen osuus tai vastaantulijoita lappaa niin taajaan, ettei ohitus enää onnistu (siististi, siis ilman sellaista "katotaan kumpi väistää" kisaa), edelläajavan nopeus lerpahtaa 10-30 km/h alemmas ja sitten hatuttaa.

2. Kun jonon saavuttaa, niin ohittaa pitää HETI tilaisuuden tulleen. Vaikka auto kerrallaan, jos ei ole niin mahtipaikka, että koko letkan saa kuitattua kerrallaan. Kuulostaa mulkku toiminnalta, mutta ziljoona kertaa on tullut oltua kohtelias ja odoteltua, että siellä jonon keulilla keskiviivan päällä kärkkyvät autot lähtisivät ohi. Pari hyvää ohituspaikkaa tulee ja menee eikä mitään tapahdu TAI joku uuvelo miettii koko 1 km mittaisen suoran ajan, uskaltaisiko, ja lähtee vastaantulijoiden kaistalle seikkailemaan vasta sitten, kun seuraava kaarre ja keltainen katkoviiva jo alkaa ... nostaa ihan liikaa verenpainetta moisen katselu.

Sehän on kanssa selvä, että ne uuvelot ajaa ihan rekan/matkailuauton tms. perseessä eikä näe eteensä eikä pysty kelaamaan vauhtia ennen vastaantulijan kaistalle siirtymistä. Kunhan vaan keskiviivan päälle koukkiessaan blokkaavat näkymää eteenpäin jonossa taaempanakin olevilta. Aika usein ainoa tapa päästä ohi on "kolikon heitto" eli vilkku päälle ja vastaantulijoiden kaistalle ja vasta siellä ollessa näkee tarpeeksi pitkälle eteenpäin, ohi jonon keulan, että voiko/kannattaako lähteä yrittämään ohi.

En koe haittaavani liikennettä ohittelemalla uuveloita - päinvastoin. Ei ole ihan kerta tai kaksi, kun sieltä jonostakin on muutama auto mallisuorituksen nähtyään uskaltautunut ohittamaan jonon hinaajan. Siis juuri näitä sankareita, jotka tätä ennen missasivat pari loistava ohituspaikkaa. Lisäksi se jonon hinaajakin joskus nostaa 1. ohituksen seurauksena nopeuttaan 85->95, ettei loput suurella työllä ja vaivalla kerätyistä perävaunuista karkaisi... eli taittuu muidenkin matka tästä eteenpäin mukavammin :-D

BTW ne kuskit, jotka osaavat ajaa & ohittaa, eivät ne noihin jonoihin jämähdäkään.
Viimeksi muokannut insinörtti, 07 Elo 2018, 07:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

lerppu kirjoitti:Ainakin Texasissa liikenne sujuu pe & la yönä siistimmin kuin muulloin - johtuen siitä ettei ole varaa joutua pysäytetyksi! :lol:
Selvät jättävät highwayt ennen puolta yötä! :)

Omat kokemukseni Ämerikän ihmemaassa autoilusta rajoittuvat Texas, Colorado, Connecticut, New York, Florida ja Wisconsin alueilla tapahtuneille pörräilyille ja minusta homma kyllä pelaa/pelasi kohtalaisen hvyin. Poikkeuksena NYC joka yksinkertaisesti on liikaa yksinkertaisen suomalaisen juntin hahmoitettavaksi vuokra-auton ratin takaa. Helpointa ajaminen minusta oli Coloradossa ja Lone Star statessa.
Mutta kuten sanottu, ei ollenkaan kokemusta ympärivuotisesta jokapäiväisestä autoilusta tuolta päin, tai jostain Californian työmatkaliikenteestä

-Tazio

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^^ Just noin, ohi vaan heti kun tilaa tai jos mahdollista. Kun vituiks se kohtelias ajatus menee kuitenkin.

Itsehän menen monesti ohi, vaikka tietäisin kääntyväni ”kohta” ja varsinkin, jos sillä tiellä, minne käännyn, ei ole tilaa ohittaa, joten isommalla tiellä ohi ihan vaan vaikka varuiksi, jos se hitaampi kääntyykin samaan suuntaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Malttia ja aikaa liikenteeseen , vanha Karpon ohje pätee edelleen.
Mulla taitaa olla jotakin vikaa kun tykkään myös ajaa jonossa...
ja tykkään Toyotoista :wink:
Toki rajansa kaikella.

Lisääntyneet automäärät ja lisääntyvät seniorikuskit vaativat
lisää ymmärtämistä ja joustavuutta liikkumiseen.
Ei se matkanteko muutamista minuuteista ole kiinni,
oman testin tein välillä Ilmajoki- Sulkava talon ja farmin välillä
400 km:n siivulla. Nopein aika aina ohitellen 4,5 tuntia ilman taukoa ja Max
5,5 tuntia kahdella yhteensä 45 min tauolla pulssi alhaalla nautiskellen. Aikasäästö vain noin 15 -20
minuuttia noinkin pitkällä siivulla.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jiitee kirjoitti: Ei se matkanteko muutamista minuuteista ole kiinni,
oman testin tein välillä Ilmajoki- Sulkava talon ja farmin välillä
400 km:n siivulla. Nopein aika aina ohitellen 4,5 tuntia ilman taukoa ja Max
5,5 tuntia kahdella yhteensä 45 min tauolla pulssi alhaalla nautiskellen. Aikasäästö vain noin 15 -20
minuuttia noinkin pitkällä siivulla.
Niin, tai jos kääntää toisinpäin niin työkseen paljon ajavilla se on ihan merkittävä asia. Sama esimerkki kun sinulla, mutta tehtynä 150 kertaa / vuosi (kuten omilla ajoilla kilometrejä kertyy), aikasäästö vaikka tuo 20min/kerta ==> 50h lisää vapaa-aikaa vuodessa (pois auton penkiltä istumasta). Kokonainen viikko lisää harrasteaikaa, 10h päivässä harrastaen arkipäivinä. tuon ylimääräisen, pienellä ylinopeudella "tienatun" lomaviikon aikana voi pulssin sitten laskea :mrgreen:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ja vaikka ajansäästö ei olisikaan kynnyskysymys, niin siihen lisäksi se rauhassa omaa vauhtia eteneminen pitää stressitason huomattavasti alhaisempana verrattuna pumppujalan vetämässä jonossa ajamiseen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ruokoton kirjoitti: Hiukan taidan jäädä yksin näkemykseni kanssa siinä että nuo vastaantulevan liikenteen raoissa tehdyt poukkoilut jonoissa ovat minusta huonoa liikennekäytöstä ja ylivertaisista kuljettajantaidoista ja/tai auton voimavaroista huolimatta lopulta muiden turvallisuuden riskeeraamista heiltä mitään kysymättä.
Et jää. Oma oletukseni on ollut, ettei vastaan tule liikennettä. Kunhan ihmettelen ihmisten taipumusta ajaa nenä toisen pyllyssä. Jättäisivät sen 15m enemmän väliä, niin kaikkien elämä olisi helpompaa.
VMP

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Alfissimo kirjoitti:
Ruokoton kirjoitti:...tahi ohitettava katselemaan sivu-silmällä pitääkö kohta jarruttaa ettei kolise.
Ja ohitettava autohan ei koske mihinkään polkimiin, ei hidasta, eikä kiihdytä, vaan ohittaja tekee päätökset vauhdistaan ja haluaako mennä eteen vai taakse. Jos on sellainen tilanne, että menisi tiukille ja pitäisi jättää ohitus kesken, niin siinä kohti on helvetti irti, kun haluat taakse ja vierellä olija päättääkin omasta mielestään auttaa hidastamalla. Ei hyvä ja sekunnit loppuu liian nopeasti kesken.
Yleensä ottaen juuri näin, mutta jos kaistalle palaaja on jo osin edellä ja tulossa kylkeen eikä vaikuta jarruttavan, siinä ainoa poikkeus. Itselläkin on kokemus tuosta että peräännyin hyvissä ajoin ohituksesta, koska olikin vastaantulija, niin ohitettava jarrutti voimakkaasti. En siis ollut edes rinnalla vielä ja tuli turhan jännä tilanne aluksi täysin vaarattomasta.
Hyvä kun täsmensit tuon, hankala näistä on puhua yleispätevästi. :oops:
Viimeksi muokannut Ruokoton, 07 Elo 2018, 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

mattijus kirjoitti:
Et jää. Oma oletukseni on ollut, ettei vastaan tule liikennettä. Kunhan ihmettelen ihmisten taipumusta ajaa nenä toisen pyllyssä. Jättäisivät sen 15m enemmän väliä, niin kaikkien elämä olisi helpompaa.
Näinhän se menisi, kyllä.

Varmaan se "eteenkiilauksen" aiheuttama mielipahakin on tuon variaatio, kun usein tuntuu että kaistalle palataan siihen metrien päähän eteen vaikka tilaa olisi enemmänkin. Tyhmät ihmiset pilaa hommat kaikille ja sitten nihkeä suhtautuminen leviää kaikkien kesken.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Nyt kun vauhtiin päästiin keskustelussa, miten ohitusvuorot jonossa:

Jos taaempana jonossa joku on lähtenyt tai samanaikaisesti lähtee ohitukseen, kuka perääntyy vai mennäänkö huoletta letkassa vastaantulevien kaistaa. Entä onko ohittajan vanaveteen soveliasta lähteä. Molempia näkee tehtävän.

Kun aika hapokkaasti on kommentoitu hyvien ohituspaikkojen missaamista, niin ei ole kerta tai kaksi että kun kiihdytät omalla kaistalla vilkku päällä alkuvauhtia ohitukseen, niin joku taaempaa onkin jo puikannut ohituksen käyntiin, varmaan kiroten että ei ne muut osaa :-D

Noissa tilanteissa olen omani keskeyttänyt ja jatkanut jononmuodostusvimmassa hetken lisää.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Niin, tai jos kääntää toisinpäin niin työkseen paljon ajavilla se on ihan merkittävä asia. Sama esimerkki kun sinulla, mutta tehtynä 150 kertaa / vuosi (kuten omilla ajoilla kilometrejä kertyy), aikasäästö vaikka tuo 20min/kerta ==> 50h lisää vapaa-aikaa vuodessa (pois auton penkiltä istumasta). Kokonainen viikko lisää harrasteaikaa, 10h päivässä harrastaen arkipäivinä. tuon ylimääräisen, pienellä ylinopeudella "tienatun" lomaviikon aikana voi pulssin sitten laskea :mrgreen:
Tuo on kyllä aika työläs tapa hankkia vapaata, mutta ymmärrän halun niin tehdä. :)

Isäukko istui viimeiset reilun 10 työvuottaan 92km suuntaan työmatkaa, mutta ei alkanut minuutteja keräämään vauhdin avulla, koska ei ole hänen luonteista, vaan teki autossa istumisesta siedettävämpää ja kuunteli läpi kaikki äänikirjat mitä kirjaston kautta kykeni (kauko) lainaamaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos viereinen kaista on vastaantuleva, niin se ohituspaikka aukeaa ensimmäisenä jonossa etummaisena ajavalle. Onhan se tavallaan kohteliasta odottaa että "lähtisiköhän tuo", mutta jos se ei lähtenyt ennenkö ohituspaikka aukeaa itselle, voi aika vahvasti todeta että "ei mennyt". Vastaavasti jos itse miettii ohitukseen lähtöä ja takanatulija ehtii eka, voi todeta että "en sitten mennyt" (ja muistaa, että ohitukseen lähtö on kiellettyä, jos itseä ollaan jo ohittamassa). Jos laiskalla autolla lähtee kiihdyttämään vasta, kun paikka aukeaa, voi peli helposti olla jo menetetty, kun seuraava on ennakoinut paremmin tilanteen ja paikan.

Nämä olettaen toki, että takanatulija ei lähde vastaantulijaa hipoen, keltaisen viivan yli tms etukäteisidiotismilla, vaan oikeasti paikan auetessa.


Mitä tulee useaan ohitukseen samaan aikaan samalla suoralla, niin mikäjottei, jos tilaa on tarjolla. Pitkä suora, näkyvyyttä horisonttiin eikä vastaantulijaa näkyvissä, niin tyhmää ja tehotontahan se on ajatella, että vain yksi auto kerrallaan vastaantulijan kaistalla. Toki se, että kaksi jonoa ajaa vierekkäin tappituntumalla, on tuhon kutsumista, mutta jälleen jos niitä välejä on, niin elämä helpottuu.


Leveäkaistatiet on perseestä, aikansa aivopieru. Periaatteessa ihan ok idea, mutta konsepti tuntuu tosiaan olevan vaikea käsitettävä. Eikä kuitenkaan tarttisi kovin paljoa enää leventää että kehtaisi maalata ne kaksi katkoviivaa lisää ja elämä helpottuisi ihmeesti.


^^Tuon takia pitää olla auto, jossa istuminen ei kauheasti vituta, kertoo nimimerkki "jo 11 vuotta min 45min/suunta työmatkoja". Silti siinä on yllättävän rankka ero, meneekö työpäivään vuorokaudesta 10h (8h työpäivä + 30min ruokis + 45min/suunta matka) vai 10h 20min (samat, mutta 55min matka) - ja tuo ero on parhaimmillaan yllättävän helppo tehdä jopa ressaamatta, riskeeraamatta ja pelkäämättä, kun vähän ajoittaa ja ehtii niihin edellisiin valoihin.

Ja jos joku sanoo, että "lähtisit aikaisemmin liikkeelle" pitäisi vastaukseksi lähes poikkeuksetta lyödä, yleensä kovaa. Oletushan tottakai on, että ennen lähtöä istutaan 15 minuuttia hiljaa paikallaan, jotta on se vartti jonka voi aina helposti leikata lähtöajasta pois. Reaalimaailma tuppaa olemaan jotain ihan muuta ja kun ei tiedä, mitä siihen viimeiseen minuuttiin asti ennen lähtöä on tapahtunut, on parempi olla hiljaa ja niellä täydellisen tietämättömyyden suoma erehtymättömyyden tunne omaan hanuriin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: Ei se matkanteko muutamista minuuteista ole kiinni,
oman testin tein välillä Ilmajoki- Sulkava talon ja farmin välillä
400 km:n siivulla. Nopein aika aina ohitellen 4,5 tuntia ilman taukoa ja Max
5,5 tuntia kahdella yhteensä 45 min tauolla pulssi alhaalla nautiskellen. Aikasäästö vain noin 15 -20
minuuttia noinkin pitkällä siivulla.
Niin, tai jos kääntää toisinpäin niin työkseen paljon ajavilla se on ihan merkittävä asia. Sama esimerkki kun sinulla, mutta tehtynä 150 kertaa / vuosi (kuten omilla ajoilla kilometrejä kertyy), aikasäästö vaikka tuo 20min/kerta ==> 50h lisää vapaa-aikaa vuodessa (pois auton penkiltä istumasta). Kokonainen viikko lisää harrasteaikaa, 10h päivässä harrastaen arkipäivinä. tuon ylimääräisen, pienellä ylinopeudella "tienatun" lomaviikon aikana voi pulssin sitten laskea :mrgreen:
Totta teoriassa, mutta miten realisoit käytännössä tuon päivittäin säästetyn 20 min ? Yhden tulpan siinä kerkiää ehkä vaihtamaan, ainakin meikän roppaustaidoilla... ehkä . No joo nämä on mieltymyskysymyksiä. Olen ajanut paljon lomareissuja Saksassa vuodesta 1992 lähtien , ja siellä
on tottunut ajamaan jonossa rennosti ilman sykkeen nousua. Toinen juttu omassa autohistoriassani
on Kupla-Vw:n käyttö harrasteautona parikymmentä vuotta ( ennen Alfakautta ). Siinä totuin ajelemaan
rennosti ja omaa 80 km/h vauhtia ja nauttimaan vain matkanteosta.

Onneksi sulla on Giulia alla, eikös sillä työmatkakin muutu puoliksi huviksi :mrgreen: ?
Mulla tulee näitä 800 km-työajosiivuja farmille tosin vain n. 12- 14 kertaa vuodessa,
mutta teen ne joko JTD:llä tai prätkällä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Pätevää pohdintaa Polforea, mutta miten sitten kun letka on todella pitkä? Varaako 10+ auton päässä takana ohittava ohitusvuoron kärkeen asti.

Itsellä kävi vasta vieläpä siviilipoliisiauton kanssa tilanne jossa molemmat lähdettiin samanaikaisesti ohittamaan rekkaa kahden auton jonostamme. Tässä jatkoin ohitusta kun koin liikahtaneeni ensin ja poliisit tappituntumalla perässä :)

Pian ohituksen jälkeen rajoitus muuttui 100-80 ja poliisit tulivat ohi ja jatkoivat eteenpäin 100+ vauhtia. Se että perässä oli poliisit paljastui vasta ohituksen jälkeen, mutta eipä niillä kiinnostanut ohitukseen aikainen nopeus tai muukaan, katosivat horisonttiin.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ruokoton kirjoitti:Itselläkin on kokemus tuosta että peräännyin hyvissä ajoin ohituksesta, koska olikin vastaantulija, niin ohitettava jarrutti voimakkaasti. En siis ollut edes rinnalla vielä ja tuli turhan jännä tilanne aluksi täysin vaarattomasta.
Hyvä kun täsmensit tuon, hankala näistä on puhua yleispätevästi. :oops:
Sehän se, että monesti asiat esitetään yleispätesti, mutta tuossa riipaisi myös sen verran henk.koht. tilannetta, etten meinannut päästä takaisin, kun vierellä olija jarruttaa. Suora tie, ei ketään vastaan ja tilaa oli ohitukseen lähtiessä. Olevinaan. Tiessäpä oli kauempana notko, mitä en syystä tai toisesta huomannut ja sieltäpä tuli auto näkyviin ja oma jarru oli ainoa vaihtoehto. Ei ollut kivaa, kun ohitettava jarruttaa myös. Käsi ylös, lähtötilanne oli omaa syytä, kun en nähnyt, mutta jälkipäin sen tilanteen rauhoituttua, olisi ihan oikeasti tehnyt mieli mennä koputtelemaan siltä ohitettavalta, onko älyn tilalla kusta vai paskaa. Vaiko lie ihan täydellistä ymmärtämättömyyttä siitä, mitä just meinasi tapahtua ja miksi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ruokoton kirjoitti:Pätevää pohdintaa Polforea, mutta miten sitten kun letka on todella pitkä? Varaako 10+ auton päässä takana ohittava ohitusvuoron kärkeen asti.
Minun nähdäkseni ei, vaan ohitukset pitäisi laskea yksi kerrallaan - käytännössä joka toinen auto pystyy letkassa ohittamaan niin, että muut ohitukset ja liikenne eivät häiriinny kunhan mukana on vähänkin järkeä, mutta harvoin niin moni lähtee kerralla. Kolmen jaolla on tullut oltua mukana "ohitusjonossa", jossa pääsi aika optimaalisesti ohitse ne, jotka ohittamassa olivat.

Toisaalta, noissa tilanteissa joissa itse olen ollut mukana, on tosiaan ne muutkin ohittajat olleet hereillä siellä edempänä ja lähteneet matkaan jo paikan auetessa. Jos eteenpäin oikeasti näkyy 10 autoa ja tarpeeksi vapaata vasenta kaistaa, niin mitä pirua se toinen ohituksen aikoja vielä tekee siellä jonon viidentenä? Sen jälkeen on paikka auennut jo viidelle muullekin kuskille.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Kuljettajilla on erilaisia riskinottohaluja, toisen "ihan hyvä" ohituspaikka voi olla toisen mielestä hulluutta. Samalla tapaa tuo toimii kuin ne virhearviot toiseen suuntaan joista voi lukea sitten lehdistä.

Voi olla myös haluttomuus ohittaa jonoa yksi kerrallaan joten odottaa että näkyvyyttä on sen tekemiseen tarpeeksi, tämä yleensä on itselläni syy jättää se yhden auton poimintaan sopiva paikka vielä käyttämättä. Haluan siis nähdä koko suunnitelemani ohituksen loppuun ennen siihen lähtemistä, ei niin että näkymä avautuu vasta ohituksen edetessä ja sitten puikataan takaisin jos/kun vastaan tuleekin liikennettä.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

insinörtti kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Just vkloppuna yhden tällaisen perässä ajoin ja ajattelin, että odotan vuoroani, kun selvästi haki ohituspaikkaa.
APV.

Kaksi asiaa olen oppinut.

1. Kun toisen auton saavuttaa, siitä pitää mennä ohi heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. On emämunaus kuvitella, että "tuohan ajaa vain pari km/h hitaammin kuin minä haluaisin = en lähde turhaan poukkoilemaan". Kas kun se edelläajava kiihdytti siinä hyvän ohituspaikan kohdalla ja/tai nähdessään taustapeiliinsä ilmaantuneen auton. Vaan sitten kun alkaa mäkinen/mutkainen osuus tai vastaantulijoita lappaa niin taajaan, ettei ohitus enää onnistu (siististi, siis ilman sellaista "katotaan kumpi väistää" kisaa), edelläajavan nopeus lerpahtaa 10-30 km/h alemmas ja sitten hatuttaa.

2. Kun jonon saavuttaa, niin ohittaa pitää HETI tilaisuuden tulleen. Vaikka auto kerrallaan, jos ei ole niin mahtipaikka, että koko letkan saa kuitattua kerrallaan. Kuulostaa mulkku toiminnalta, mutta ziljoona kertaa on tullut oltua kohtelias ja odoteltua, että siellä jonon keulilla keskiviivan päällä kärkkyvät autot lähtisivät ohi. Pari hyvää ohituspaikkaa tulee ja menee eikä mitään tapahdu TAI joku uuvelo miettii koko 1 km mittaisen suoran ajan, uskaltaisiko, ja lähtee vastaantulijoiden kaistalle seikkailemaan vasta sitten, kun seuraava kaarre ja keltainen katkoviiva jo alkaa ... nostaa ihan liikaa verenpainetta moisen katselu.

Sehän on kanssa selvä, että ne uuvelot ajaa ihan rekan/matkailuauton tms. perseessä eikä näe eteensä eikä pysty kelaamaan vauhtia ennen vastaantulijan kaistalle siirtymistä. Kunhan vaan keskiviivan päälle koukkiessaan blokkaavat näkymää eteenpäin jonossa taaempanakin olevilta. Aika usein ainoa tapa päästä ohi on "kolikon heitto" eli vilkku päälle ja vastaantulijoiden kaistalle ja vasta siellä ollessa näkee tarpeeksi pitkälle eteenpäin, ohi jonon keulan, että voiko/kannattaako lähteä yrittämään ohi.

En koe haittaavani liikennettä ohittelemalla uuveloita - päinvastoin. Ei ole ihan kerta tai kaksi, kun sieltä jonostakin on muutama auto mallisuorituksen nähtyään uskaltautunut ohittamaan jonon hinaajan. Siis juuri näitä sankareita, jotka tätä ennen missasivat pari loistava ohituspaikkaa. Lisäksi se jonon hinaajakin joskus nostaa 1. ohituksen seurauksena nopeuttaan 85->95, ettei loput suurella työllä ja vaivalla kerätyistä perävaunuista karkaisi... eli taittuu muidenkin matka tästä eteenpäin mukavammin :-D

BTW ne kuskit, jotka osaavat ajaa & ohittaa, eivät ne noihin jonoihin jämähdäkään.
Tämän olisin voinut kirjoittaa itse. Allekirjoitan joka sanan.
Operating at the speed of dark

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Teddy kirjoitti:
insinörtti kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Just vkloppuna yhden tällaisen perässä ajoin ja ajattelin, että odotan vuoroani, kun selvästi haki ohituspaikkaa.
APV.

Kaksi asiaa olen oppinut.

1. Kun toisen auton saavuttaa, siitä pitää mennä ohi heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. On emämunaus kuvitella, että "tuohan ajaa vain pari km/h hitaammin kuin minä haluaisin = en lähde turhaan poukkoilemaan". Kas kun se edelläajava kiihdytti siinä hyvän ohituspaikan kohdalla ja/tai nähdessään taustapeiliinsä ilmaantuneen auton. Vaan sitten kun alkaa mäkinen/mutkainen osuus tai vastaantulijoita lappaa niin taajaan, ettei ohitus enää onnistu (siististi, siis ilman sellaista "katotaan kumpi väistää" kisaa), edelläajavan nopeus lerpahtaa 10-30 km/h alemmas ja sitten hatuttaa.

2. Kun jonon saavuttaa, niin ohittaa pitää HETI tilaisuuden tulleen. Vaikka auto kerrallaan, jos ei ole niin mahtipaikka, että koko letkan saa kuitattua kerrallaan. Kuulostaa mulkku toiminnalta, mutta ziljoona kertaa on tullut oltua kohtelias ja odoteltua, että siellä jonon keulilla keskiviivan päällä kärkkyvät autot lähtisivät ohi. Pari hyvää ohituspaikkaa tulee ja menee eikä mitään tapahdu TAI joku uuvelo miettii koko 1 km mittaisen suoran ajan, uskaltaisiko, ja lähtee vastaantulijoiden kaistalle seikkailemaan vasta sitten, kun seuraava kaarre ja keltainen katkoviiva jo alkaa ... nostaa ihan liikaa verenpainetta moisen katselu.

Sehän on kanssa selvä, että ne uuvelot ajaa ihan rekan/matkailuauton tms. perseessä eikä näe eteensä eikä pysty kelaamaan vauhtia ennen vastaantulijan kaistalle siirtymistä. Kunhan vaan keskiviivan päälle koukkiessaan blokkaavat näkymää eteenpäin jonossa taaempanakin olevilta. Aika usein ainoa tapa päästä ohi on "kolikon heitto" eli vilkku päälle ja vastaantulijoiden kaistalle ja vasta siellä ollessa näkee tarpeeksi pitkälle eteenpäin, ohi jonon keulan, että voiko/kannattaako lähteä yrittämään ohi.

En koe haittaavani liikennettä ohittelemalla uuveloita - päinvastoin. Ei ole ihan kerta tai kaksi, kun sieltä jonostakin on muutama auto mallisuorituksen nähtyään uskaltautunut ohittamaan jonon hinaajan. Siis juuri näitä sankareita, jotka tätä ennen missasivat pari loistava ohituspaikkaa. Lisäksi se jonon hinaajakin joskus nostaa 1. ohituksen seurauksena nopeuttaan 85->95, ettei loput suurella työllä ja vaivalla kerätyistä perävaunuista karkaisi... eli taittuu muidenkin matka tästä eteenpäin mukavammin :-D

BTW ne kuskit, jotka osaavat ajaa & ohittaa, eivät ne noihin jonoihin jämähdäkään.
Tämän olisin voinut kirjoittaa itse. Allekirjoitan joka sanan.
Ettekö siis aja yhtään minkään auton tai jonon perässä, never :roll: ?

Ne ohittajat, jotka lähtevät riskillä yksittäisen auton tai jonon ohi , aiheuttavat itselleen tai muille pulssia nostattavan potentiaalisen vaaratilanteen.... eikä ole kerran tai pari kun vastaan on tullut tällainen urho , jonka aiheuttaman riskinoton olen pelastanut voimakkaalla jarrutuksella. Komppaan tässsä Ruokottoman mielipidettä, ohitus on hyvä suunnitella alusta loppuun ennen toteutusta.

Jostakin kumman syystä tulee täällä esitetyistä muutamista kommenteista mieleen, että tieliikenteessä on kisa jostakin...vain muutaman minuutin tähden. Ottakaa immeiset iisisti liikenteessä :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:Jostakin kumman syystä tulee täällä esitetyistä muutamista kommenteista mieleen, että tieliikenteessä on kisa jostakin...vain muutaman minuutin tähden. Ottakaa immeiset iisisti liikenteessä :wink:
Siellä muuten on. Ei pitäisi olla, mutta on. Tämän huomaa, kun kruisaa työmatkaa pk-seudulle ja ihastelee, miten ihmiset oikeasti kisaa sijoituksesta valoihin - oma esimerkkireittini esittelee aika-ajot Ruskeasuon valoristeykseen, jossa olemalla 3 autoa edempänä voi päästä edellisiin vihreisiin ja yhdistettynä muutamiin seuraaviin valoihin olla minuuttitolkulla aikaisemmin töissä ja se kannustaa ihmisiä pääsemään tuon, tuon ja tuon auton edelle eli kilpailemaan niitä muita työmatkalaisia vastaan. Onneksi nuo tuolla reitillä tuohon asti kisaa moottoritiellä tai vastaavalla tieosuudella, eli sellaisella pätkällä, jossa vastaantulijat ovat eri väylällä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Ruokoton kirjoitti:Kuljettajilla on erilaisia riskinottohaluja, toisen "ihan hyvä" ohituspaikka voi olla toisen mielestä hulluutta. Samalla tapaa tuo toimii kuin ne virhearviot toiseen suuntaan joista voi lukea sitten lehdistä.
Aina ei ole kyse halusta. Mulla riskinottohalukkuus lienee koko ajan osimoilleen sama, mutta alla oleva kalusto sanelee aika paljon riskinottokyvykkyyttä. 85hv/1000kg on aika eri menijä kuin 280hv/1650kg kun puhutaan nopeusalueesta +80km/h.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Omalla työmatkallani ”kisa” tapahtuu nimenomaan valoja, ei toisia autoja vastaan. Joskin joillekin autoille isoin paha, jonka voit tehdä, on mennä tyhjää kaistaa ohi. Ratkaisevat tämän ajamalla vierekkäin. Alkupäässä tarvitsee ripeän kiihdytyksen, jotta pääsee edes suunnilleen toimivaan vihreään linjaan. Toisinsanoen, jos edessäsi on auto(t), et ehdi... Jos lähdön ja vihreän linjan missaa, ei mikään toimi enää koko loppumatkalla. Vihreään linjaan päästyä tarvitsee edelleen seurata etenemisvauhtia, ja joutuu todennäköisesti muutaman ”sijoituksen” poimimaan vain, jotta pääsee läpi Mafian valoista. Peilistä voi katsoa, kun nämä ohitetut jää niihin valoihin. Jos näihin valoihin jää, ei taaskaan toimi loppumatka, mutta jos ja kun näistä selviää kunnialla, on loput valot suunnilleen suosiollisia. Viimeisten valojen jälkeen jäljellä on enää ihmettely puuttuvista kaasupolkimista, kun valojen jälkeen alkaisi välittömästi 80, mutta jonon keula vetää ~60 seuraavan 500m, kunnes ehkä huomaa siellä tarjolla olevan 100-kyltin. Kiihtyminen on silti edelleen väärä sana.

Tästä lähteekin mainittu 10km leveäkaistatietä, jossa pitää katsoa enemmän muiden, kuin omaa tekemistä, jotta selviää hengissä töihin asti.

Joka aamu :bad-words: Iski ressi taas pelkästä kirjoittamisesta ja jo työpaikan sijainti ja paikalle pääsemiseen vaadittu reitti riittää saamaan ajatuksen siihen, että missähän muualla niitä töitä voisi olla tehtäväksi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kuulostaa masentavan rajulta... ei sitten ole mikään ihme jos vaikka iskä/äiskä vie kisafiiliksissä aamulla muksujahoitoon jne... lapset imevät aikuisista käyttäymismalleja kaiken aikaa...jatkumo on valmis.

Jos Suomen kansainvälisesti pienissä ruuhkissa ja jonoissa alkaa stressata liikaa, niin PKseudulla ainakin voi aina hypätä julkiseen kyytiin. Vaihtoehtoja löytyy. Sopivat työmatkat voi sopivassa kelissa ajaa fillarilla ja hankkia samalla hyvän mielen lisäksi raikasta ilmaa ja kuntoakin. Sitten jos auto on ainoa sopiva väline niin popit soimaan suosikkeja ja varaa riittävästi aikaa ( Älä Polforea ny kuitenkaan ammu :wink: ).

Toinen vaihtoehto
->työaikaliukuma tullut jo onneksi moniin töihin, samoin kuin etätyömahdollisuus.

Totean tässä vielä olevani lihansyöjä ja muutenkin hetero mies :mrgreen:

Case rakas vaimoni: lyhyehkö pinna joskus, inhoaa jonossa ajamista, (ajaa yleensä kovempaa kuin minä ja on taitava autoilija = ollaan yhtä hyviä :wink: )
--> lähtee aina reilun varttitunnin etuajassa 20 min työmatkalle liikkeelle, kun täällä Sjoen alueella on pientä jonoa aina varttia vailla 7,8 ja 9 - aamulla -- toteaa että kiva olla töissä ekana.

Tää on tätä ja kaikilla on hiukan erilainen elämöntilanne vielä päällä.
Tsemppiä kaikille palstalaisille työmatkaliikenteeseenkin.

Pakollinen loppukevennys : https://www.youtube.com/watch?v=QWWt37IIK5g
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:Jos Suomen kansainvälisesti pienissä ruuhkissa ja jonoissa alkaa stressata liikaa, niin PKseudulla ainakin voi aina hypätä julkiseen kyytiin.
Tämä on kanssa mahtava harhakuva. Joo, tiettävästi toimii, jos koko elämä on metrolinjan varrella tai toinen pää joka matkalle on Kampissa, mutta "aina" on aika kaukaa haettua, vaikka jotkut niin koettavatkin hypettää. Kyllä siihen on ihan oikea syy, miksi pk-seudulla henkilöautojakin liikkuu vähän perkeleesti.

Ja se, että emme ruuhkissa pärjää Kiinalle tai Jenkkilälle ei tarkoita, etteikö tilannetta ja parannuksia voisi kannattaa miettiä täälläkin. Aina ei kannata odottaa siihen että tuulettimessa on maailman haisevin läjä, joskus voisi yrittää parantaa omaa tonttia jo vähän aiemmin. Naapurin pihassa oleva 2-metrinen haiseva läjä ei tee oman pihan metrisestä läjästä kultakasaa. Et tätä toki sanonutkaan, mutta nyt kun kansainvälinen vertailu on esillä, nostan samantien esiin myös vastaväitteet, niin päästään aiheesta nopeasti ohi :D
Jiitee kirjoitti: Vaihtoehtoja löytyy. Sopivat työmatkat voi sopivassa kelissa ajaa fillarilla ja hankkia samalla hyvän mielen lisäksi raikasta ilmaa ja kuntoakin.
Taikasanat sopivat ja sopivassa. Erittäin toimiva vaihtoehto monelle ihmiselle ja kovasti käytössäkin. Varsin kannatettavaa, etenkin jos ajaa siististi. Ja kun joku tähän toteaa että on niitä perseilijöitä autojenkin ratissa, niin niin on, niitähän tässä on viestitolkulla taas kirottu. Ylipäätään perseily liikenteessä on ellei suoraan pois muilta niin helposti ainakin haitaksi.
Jiitee kirjoitti: Sitten jos auto on ainoa sopiva väline niin popit soimaan suosikkeja ja varaa riittävästi aikaa ( Älä Polforea ny kuitenkaan ammu :wink: ).
En, käytän itse tätä tyyliä, mutta lisään listaan vielä poppien lisäksi itseä miellyttävän työmatka-auton. Hämmästyttävän paljon on niitäkin ihmisiä, joilla on 2h/pvä -työmatka-autona laite, jossa istuminen selvästi vituttaa. Ei ole hyvä tilanne sekään, pahentaa matkan ressaamista ja road ragea.

Aikaa minulla on työmatkalla aina varattuna riittävästi paitsi kokemuspohjaisen aikataulun, myös joustavien työaikojen ansiosta - minulle ei kukaan huuda jos tulen töihin 5, 10 tai 15 minuttia myöhemmin. Ajelen yleensä leppoisasti ja sihtaan marssivauhtini melko lähelle suurinta sallittua. Siihenkin on syy, miksi meikäläisen työmatka-ajossa autot kuluttavat vähemmän kuin juuri kukaan osaisi odottaa.

Meitä on pienestä asti opetettu, että myöhästyminen on maailman pahin asia ja siksi vaikka lähtö viivästyisi, perillepääsy ei ikinä koskaan missään tilanteessa saa viivästyä. Eihän myöhästyminen kohteliasta ole, mutta joskus välttämätöntä ja yleensä järkevästi paikattavissa, kunhan ei tavaksi tule. Kuitenkin mieluummin myöhässä kuin poliisisaattueessa, kaiteessa tai pää punaisena.

Se "lähtisit aiemmin"/"olisit lähtenyt aiemmin" mistä aiemmin sanoin on vaan niin tyypillinen ignorantti heitto, jonka heittäjä lähes poikkeuksetta ei omaa hajuakaan siitä, mistä kohtaa sen aiemmin lähtemisen minuutit olisi voinut leikata pois ja miten se olisi vaikuttanut matkaan, että siitä pitäisi päästä eroon. Toki normaalit työpäivät pitää kyetä aikatauluttamaan järkevästi ja normaalisti, mutta niissäkin aamuissa voi reaalimaailmassa olla ylläreitä, jotka tekee viivettä tai ainakin estää lähtemästä aikaisemmin juuri sinä päivänä, jona bussi hajoaa tielle ja aiheuttaa myöhästymisen takanansa autoilleille ihmisille. Saatika sitten kun ollaan menossa jonnekin, minne ei ole vakioreittiä, -aikataulua tahi vastaavaa ja jonne lähtöaika riippuu jostain aiemmasta tekijästä (esim. menossa töiden jälkeen jonnekin ja vähän venähtävä työpäivä - jos ei ole tuttu tilanne, kannattaa olla onnellinen ja laittaa lotto vetämään).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

TeroPee kirjoitti:Aina ei ole kyse halusta. Mulla riskinottohalukkuus lienee koko ajan osimoilleen sama, mutta alla oleva kalusto sanelee aika paljon riskinottokyvykkyyttä. 85hv/1000kg on aika eri menijä kuin 280hv/1650kg kun puhutaan nopeusalueesta +80km/h.
Tottahan tuo on, tehokkaammalla ehtii ohi helpommin ja turvallisemmin, kunhan ei ulosmittaa sitä eroa tekemällä suurempia "urotekoja". Ihmisten erot sitten vielä päälle, mutuillen niitä epävarmoja kuljettajia on paljon liikkeellä autoilla joilla ohitus on jo lähtökohtaisesti hankalampaa, joten yhteisvaikutus on mitä on. Tieliikenteeseen osallistumiselle lain vaatima taitotaso ei kovin huima ole, joten ymmärrystä tarvitaan tai sitten paineiden purkua foorumeilla. :-D

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ruokoton kirjoitti:Jos taaempana jonossa joku on lähtenyt tai samanaikaisesti lähtee ohitukseen, kuka perääntyy vai mennäänkö huoletta letkassa vastaantulevien kaistaa. Entä onko ohittajan vanaveteen soveliasta lähteä. Molempia näkee tehtävän.
En näe mitään estettä sille, että useampi auto ohittaa samanaikaisesti. Tarkoitan siis tilannetta, missä ohittajilla on reilummin välimatkaa, esim. ovat ohittamassa autojonon ensimmäistä ja kuudennetta autoa. Täyteen vauhtiin päässeen ohittajan keulan eteen vetäisy ei tietenkään ole OK.

On tätä tullut sillä viisiin sovellettuakin, että auto letkaa vetävää rekkaa ohittamassa ilmaisee, ettei vastaantulijoita voi olla ihan lähellä = voin ohittaa letkan viimeisenä nopeuttaan pumppailevan hlöauton, vaikkei loivasti kaartavan tien vuoksi näkyvyyttä olekaan niin paljoa, että saisin lähimmän kilometrin pätkän tähystettyä vapaaksi vastaantulijoista. Omalle kaistalle pitää tässä tapauksessa palata heti, kun ”tienraivaajakin” palaa oikealle.

Myös ”jonossa” ohitus onnistuu, mutta tämä vaatii jo erittäin hyvän/pitkän ohituspaikan ja pelisilmää muilta autoilijoilta = onnistuu harvoin. Esim. ei kannata lähteä peesaamaan mitään skodatojotadatsun järkiautoilijaa, jonka kiire loppuu heti kun kisa ohitettavan kanssa on voitettu ja joka palaa omalle kaistalleen ohitettavan puskuria hipoen. Fiksu ohittaja vetää ohituksensa reilusti pitkäksi, kun huomaa muita autoja peesissään. Tie on siis selvä (ainakin) niin kauan kuin ensimmäisenä ohitukseen lähtenyt pysyy vasemmalla kaistalla. Kun 1. auto palaa oikealle kaistalle, on muidenkin varminta toimia samoin. Hyvässä paikassa pääsee 2-3 autoa kertalaakista rekasta ja jopa parista ”perävaunustakin” ohi.

Possujuniin nämäkään temput eivät auta, kun ei ole niitä koloja, mihin taaemmat ohittajat voivat tarpeen tullen paeta. Koko junasta on pakko päästä kertalaakista ohi ja sehän tarkoittaa, että pitää olla näkyvyyttä aika hemmetin pitkälle eteenpäin. Sekin yleensä melkoinen haaste, kun osa possuista tykkää tähdätä autonsa niin, että keskiviiva vilkkuu kuskin perseen alla. Nuo ovat vastaantulijoinakin "kivoja", kun saa pelätä, että meinaako se oikeasti lähteä ohittamaan, vaikka auto tulee vastaan... No, noita keskiviivan päällä köröttäjiä saa väistellä pientareelle silloinkin, kun yksinään tulevat vastaan.

Nuo possujunailijat ovat muutoinkin "hilpeitä". Satasen alueella 85 konttaavan junan ohittavalle kaaharille vilkutellaan pitkiä. Toisaalta samat pellet paineli hetkeä aikemmin 95 mittarissa 80-rajoitusalueella (pienempi tie, missä ei ole peltipoliiseja) TAI matka jatkui järkähtämättä 80+ mittarivihre päälle vauhdilla myös maaseututaajaman tai tietyömaan rajoitusten läpi... Itseasiassa parhaat sankarit ohittavat minut 40/50/60 rajoitusalueella päästäkseen konttaamaan 75/85/95 km/h satkun rajoituksella. Sattuneesta syysta en halua olla kohtelias heitä kohtaan...

JiiTee: ne riskinottajat, jolle pitää välillä tilaa tehdä, ovat juurikin uuveloita, jotka eivät lähde ohitukseen heti tilaisuuden tullen, vaan pohtivat ja puntaroivat asiaa huolella. Siis 1 km suora edessä näyttää tyhjältä ja hyvältä ohitustpaikalta. Ja ½ min kuluttua tilanne on edelleen sama -> lähden ohitukseen. Tosin se suora on jo päättymässä, joten varsinainen ohitus suoritetaan keltaisilla viivoilla ja täysin sokkona/tuurilla. Juuri näiden hitaalla sytytyksellä varustettujen uuveloiden vuoksi rekatkin ovat lakanneet antamasta ohitusmerkkiä, mikä on suuri harmi.

Ja nämä kommentit siitä, ettei ohitukseen voi/kannata lähteä, jos ei ole sellainen paikka, että voi koko 5+ auton letkan ohittaa kertalaakilla. Se on käytännössä sama kuin jäädään jonoa tekemään. Toivottavasti edes tarpeeksi pitkää väliä pitäen. Kas kun noin pitkiä suoria on harvassa ja yksikin sen suoran kohdalle osuva vastaantulija pilaa koko suunnitelman. Ohi pitää lähteä, jos on mahdollisuus edes yhden auton ohitukseen. Sieltä vastaantulijan kaistalta näkee yleensä paremmin eteensä ja usein käy hyvä tuuri eli pääseekin useammasta autosta kerralla ohi. Eikä sekään ole mikään maailmanloppu, jos suunnitelma kusahtaa eli pitää palata omalle kaistalle pääsemättä ohi yhdestäkään autosta. Sitten vasta menee reilusti pieleen, jos auto punnerretaan rekan rinnalle ja tässä kohtaa huomataan, että vastaantulija on parin sadan metrin päässä...

BTW kaikessa ei kehitys ole mennyt huonompaan suuntaan. Ennnewanhaan oli ainakin idan suuntaan liikuttaessa enemmän sääntö kuin poikkeus, että ohittajia piti väistellä pientareelle plus se, että urposaabien yms piti ohitella silloinkin, kun jonoa piisasi silmänkantamattomiin.

PS. jonnosa tosiaan tulee ajettua kiltisti, jos ohitus ei mitään auta, koska jono jatkuu silmänkantamattomiin tai seuraavan jonon pää odottaa jo puoli km edempänä. Eikä ylipäätään ole paha rasti ajaa tasaisella nopeudella ajavan jonon mukana. Puhumattakaan rekoista, jotka aika hyvin pitävät reilun 80 km/h marssivaudin. Vaan nämä järkiautoilijat, joilla keskinopeus sama, mutta hetkellinen nopeus pumppaa 70-110... niitä nyt ei vaan jaksa katsella. Plus on tässä vähän opetustarkoitustakin. Päivän hyvä työ tulee tehtyä, jos pääsen tuollaisesta urposta ohi sopivasti ennen jotain risteyksen/taajaman/tietyömaan rajoitusta, jolloin pääsen opettamaan tasakaasu-urvelolle nopeusrajoitusten merkitystä. Lähes poikkeuksettahan näiden urprojen rajoitus -15 satkun alueella muuttuu tietyömaiden kohdalla +30 ylinopeudeksi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Vastaa Viestiin