Alfa Romeo GT harkinnassa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
jnyalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 10 Loka 2017, 12:43
Car(s): 156 2.5 v6 2001
Paikkakunta: Turku

Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja jnyalfa »

Terve!

olisin utelias kuulemaan mielipiteitä / kokemuksia alfa romeo gt:stä. kävin yhtä 2.0 geeteetä koejamassa ja olin pirun tyytyväinen autoon mutta jäi kuitenkin askarruttamaan tuo 3.2 v6 malli että pitäisikö siihen kallistua. itselläni ollut 3 vuotta nyt 156 1998 2.0ts ja kesäautoksi meinasin tuon gt:n hommata. kertokaa vapaasti kiitos! :)

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Bokserin, twin sparkin, JTDn, 3.2 busson ja 1.4 Multiairin omistaneena kehoitan käymään koeajolla 3.2lla ja katsotaan sitten sen jälkeen, tarvitseeko asiaa enää pohtia :silly:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

3.2 Bussolle ääni.

Paikalla
Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Jep, oli Alfan malli mikä vaan niin moottorien ykkönen on Busso. Valitettavasti sitä ei kaikkiin malleihin saa.

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja 155156 »

fahlsjy kirjoitti:Jep, oli Alfan malli mikä vaan niin moottorien ykkönen on Busso. Valitettavasti sitä ei kaikkiin malleihin saa.
Hear hear!

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Nyt GT ollut itsellä 10 vuotta ja tarkoitus olisi säästää poitsulle autoksi kun täyttää 18v. Poika vasta 3 vuotta, hetken menee ennen kuin pääsee ajelemaan laillisesti. V6 on aika luotettava kone, itse koneessa ei pitäisi mitään ihmeempää olla. Autolla on jo ikää vähintään 10 vuotta, kannattaa tarkistaa korin kunto.

Ja V6 moottorihan on loistava :-D :-D

Avatar
jnyalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 10 Loka 2017, 12:43
Car(s): 156 2.5 v6 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja jnyalfa »

kiitos vastauksista. kyllä se taitaa olla pitkän pohdinnan jälkeen että tuo gt tulee tähän talouteen 8) , vaikka halvemmalla saisi 156 2.5 v6 mutta tuossa geeteessä on vaan sitä jotain niin ulkonäöllisesti kuin ajettavuudeltaankin. onko millaiset verot / vakuutukset näissä? niin 2 litraisessa kuin 3.2:sessa

Avatar
j.kuutti
Viestit: 71
Liittynyt: 09 Loka 2004, 09:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja j.kuutti »

^Bussossa autovero 518,665€ vuodessa. Vakuutuksien hinta riippuu monesta tekijästä mutta kun kilpailuttaa niin ihan kohtuuhinnalla saa.

Avatar
jnyalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 10 Loka 2017, 12:43
Car(s): 156 2.5 v6 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja jnyalfa »

allright! kiitos vastauksesta

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se isobusson iso vero voi sitten olla aika merkityksetön tekijä, jos vaihtoehtoisen JTS:n huoltohistoria on huono. Näissä kai JTS:t on jostain syystä vähän vähemmillä ongelmilla kuin 156:ssa, mutta ei silti lie mahdotonta että laiminlyönti kostautuu kun sitä vähiten kaipaisi.

Eli tarkista se huoltohistoria (oikeastaan koneesta riippumatta) - tärkeätä on, että öljyt on vaihdettu tarpeeksi tiheään ja laitettu oikeata lajia. Sekä se, koska viimeisin jakopää on tehty ja onko samalla vaihdettu vesipumppu vaiko eikö.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja palkus »

Juu, gt on sen vertta uudempi malli, että jts on uusinta painosta ja huoltoliikkeilläkin on ollut jo paremmin tajuntaa käytettävästä öljystä. Mun my04 156 jts on kans viimisintä moottoriversiota, mutta gt:n lambda johdotus+liitokset on uudempaa/parempaa mallia. Ihan alkupään gt:n lambdoista en tiiä, että ovato jo uudempaa mallia.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
jnyalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 10 Loka 2017, 12:43
Car(s): 156 2.5 v6 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja jnyalfa »

juu sen verran autojen kanssa tullut pelattua että tuo jakopää on hyvin tärkeä ja öljyjen vaihdot että jos niitä ei löydy huoltokirjasta niin kaupat jäävät tekemättä. esim kävin yhtä koeajamassa ja kysyin että onko jakopäätä laitettu kun ei löytynyt mainintaa vihosta, * joo on se laitettu vanha omistaja kertoi* mutta ei siis ole mitään kuitteja tai todistusta että olisi tehty? no sen verran selityksiä tuli että kaupat jäivät siihen :D en osta kyllä yhtäkään autoa jos on tärkeimmät huollot laiminlyöty on meinaan aika pommi sellainen ostaa. peruasiat osaan katsoa autosta kyllä mutta kiinnostaa juuri nuo gt:n heikkoudet että mihin kiinnittää huomiota.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja AVe »

Huomenna pitäis mennä paria 2.0 koneista kattomaan, niin onko näissä muuta tarkempaa huomioitavaa kuin nuo öljyjen vaihdot ja hihna? Onko gt:ssä 156:sen ruostevikoja tai muuta ihmeellistä?


Sent from my iPhone using Tapatalk

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja ismout »

JTS koneiden kesto on säkää, sillä hyvin vähän tekemistä huoltojen kanssa. mikäli hihnat on vaihdettu ohjeisen mukaan ja autossa on käytetty suositeltua öljyä niin sen pitäisi riittää. En tiedä henkilökohtaisesta ainuttakaan Alfistia, jonka JTS ei veisi öljyä 1l/1000km. Eräs ystäväni yritti kovasti selittää tätä normaaliksi, jonka vuoksi hänen Alfansa ei "oikeasti" vienyt öljyä.

Paras niksi on tarkistaa onko takakontissa öljykanisteria, jos on niin auto kannattaa unohtaa. Jos takakontista löytyy 10-40 öljyä, voi heti päätellä että myyjää on luovuttanut auton suhteen. Normi JTS omistaja käyttää öljyihin jonkun 350€ vuodessa.

Öljyn kulumisen isoin ongelma ei ole se, että sitä kuluu, vaan se että siihen pitää muistaa varautua koko ajan. Aina takakontissa kanisteri, jossa on vähintään 1l öljyä.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Ainakin moottorin vikavalo kannattaa ottaa vakavasti..
Oma GT JTS taas vaihteeksi hoidossa (yli vko menny tällä kertaa) kun ei löydy syytä käyntihäiriöille..
Muuten kiva peli (jos pääsis vielä välillä ajamaankin) :shock:
Öljyä ei vie kyllä. Ainakaan mainittavasti, tai kun ei oo nyt kauheesti ehtiny autolla ajaa...

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Tiige »

AVe kirjoitti:Onko gt:ssä 156:sen ruostevikoja tai muuta ihmeellistä?
Sama pohjalevy kuin 156 joten kyllä ne geeteetkin ruostuu.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^^^höpölöpö.
Tai siis mulla 156, toki voi syödä vähempi oliota tos kopas.

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja molsky »

ismout kirjoitti:JTS koneiden kesto on säkää, sillä hyvin vähän tekemistä huoltojen kanssa. mikäli hihnat on vaihdettu ohjeisen mukaan ja autossa on käytetty suositeltua öljyä niin sen pitäisi riittää. En tiedä henkilökohtaisesta ainuttakaan Alfistia, jonka JTS ei veisi öljyä 1l/1000km. Eräs ystäväni yritti kovasti selittää tätä normaaliksi, jonka vuoksi hänen Alfansa ei "oikeasti" vienyt öljyä.

Paras niksi on tarkistaa onko takakontissa öljykanisteria, jos on niin auto kannattaa unohtaa. Jos takakontista löytyy 10-40 öljyä, voi heti päätellä että myyjää on luovuttanut auton suhteen. Normi JTS omistaja käyttää öljyihin jonkun 350€ vuodessa.

Öljyn kulumisen isoin ongelma ei ole se, että sitä kuluu, vaan se että siihen pitää muistaa varautua koko ajan. Aina takakontissa kanisteri, jossa on vähintään 1l öljyä.
Oon kyllä pärjännyt kolmisen vuotta noin 50-70 eurolla per vuosi öljyjen kanssa (10W-60). Onko JTS:ni sitten viallinen kun öljyä ei tahdo kulua. :shock: Aiemmat omistajat kun ovat välillä käyttäneet vääriä öljyä huoltokirjan mukaan (luultavasti paikallinen korjaamo laittanut sitä 5W-30 tai muuta perus öljyä jokaiseen autoon mikä tullut huoltoon).
Itsehän säilytän aina mukana litran pönikkää, sillä sitten kun sitä öljyä tarvitsisi lisäillä niin tietenkään mistään paikallisesta putiikista ei oikeaa öljyä saa tai sitten lähimpään kauppaan on turhan pitkä matka.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Huh huh!

Silmissäni nään kun bensatankillakin tankkauksen jälkeen mietitään että lisätäänkö öljyä bensan sekaan 1,0 vai 1,5 %?

No, tämä oli jo legendaa...

N.E.E.Kulkku
Viestit: 33
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 19:33
Car(s): 155TS 2.0 - 156 2.0 sele sportwagon - 155Q4 - 159TB ti sportwagon - GT 3,2
Paikkakunta: Lapinjärvi

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja N.E.E.Kulkku »

kuukauden olen 3,2 gt:llä huristellut ja siitä ~1000km "hyötyajoa" loput (reilu 4000km) pelkästään siksi että se vaan on niin mahdottoman hauskaa :)

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Ostin JTS:n kun ajattelin että säästän kustannuksissa... no jaa.. ei ollut tietoa että tuo JTS se vasta onkin mystinen kapistus hankalasti paikannettavine/korjattavine käyntihäiriöineen...ja rahaa menee kivasti.. :shock:

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Syksyn tullen saanut huomata, että GT:ssä vm. 04 on kyllä hyvät kaukovalot. Parhaimmat mitä monessa autossa pitkään aikaan. Suuttimia jo 2/4 koossa, lisää vielä odotellen jos vaihtais kaikki kerralla..

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Garmund »

ismout kirjoitti:JTS koneiden kesto on säkää, sillä hyvin vähän tekemistä huoltojen kanssa. mikäli hihnat on vaihdettu ohjeisen mukaan ja autossa on käytetty suositeltua öljyä niin sen pitäisi riittää. En tiedä henkilökohtaisesta ainuttakaan Alfistia, jonka JTS ei veisi öljyä 1l/1000km. Eräs ystäväni yritti kovasti selittää tätä normaaliksi, jonka vuoksi hänen Alfansa ei "oikeasti" vienyt öljyä.

Paras niksi on tarkistaa onko takakontissa öljykanisteria, jos on niin auto kannattaa unohtaa. Jos takakontista löytyy 10-40 öljyä, voi heti päätellä että myyjää on luovuttanut auton suhteen. Normi JTS omistaja käyttää öljyihin jonkun 350€ vuodessa.

Öljyn kulumisen isoin ongelma ei ole se, että sitä kuluu, vaan se että siihen pitää muistaa varautua koko ajan. Aina takakontissa kanisteri, jossa on vähintään 1l öljyä.

Melko yleistä tuo jts öljynsyönti, mutta ei se kuitenkaan ole itsestäänselvyys että ne kaikki syö.

käyntihäiriöön sanoisin suuttimien testaus/vaihto jos ei puolan/lat ja tulpat vaihtamalla&jaon kohdallaan olon tarkistamalla mitään löydy. Puristuspaine ja ohivuotomittaus varmaan tehtykin/voisi olla hyvä tehdä.
Suoraan vaan suoraa

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

käyntihäiriöön sanoisin suuttimien testaus/vaihto jos ei puolan/lat ja tulpat vaihtamalla&jaon kohdallaan olon tarkistamalla mitään löydy. Puristuspaine ja ohivuotomittaus varmaan tehtykin/voisi olla hyvä tehd
Suuttimien vaihto auttoi täällä.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Hieman olisi tekemistä:

1. Millainen työmaa tuo puskurin irroitus on? Pitäisi xenonit vaihtaa niin kannattaako samalla kun umpion saa käsiin niin vaihtaa kaikki polttimot kerralla?

2. Onkos kukaan vaihtanut soitinta tuon Bose+Navi-systeemin tilalle? Tarvisiko jotain muuta adapteria vielä vai pärjäisikö jollain yksinkertaisemmalla bluetooth hässäkällä joka kytketään alkuperäiseen soittimeen?

https://www.hifitalo.fi/alfa_romeo_147- ... viadapteri
https://www.hifitalo.fi/alfa_romeo_147- ... inadapteri
https://www.hifitalo.fi/alfa_romeo_147- ... din_sovite
https://www.hifitalo.fi/pioneer-mvh-a200vbt (Esimerkki)

3. Ja edelleen vaihteet tuntuvat aika oudoilta. Kaikki menee silmään mutta esim. kun 2. vaihde on silmässä, keppi liikkuu vielä hieman kaarevasti sivusuunnassa. "Vaihdekaaviosta" puuttuu selkeys ja vaihteita vaihtaessa täytyy hieman ajatella mihin koloon sen tuikkaa.

4. Liikennevaloissa sisälle tulee joskus palaneen pien haju. Uskon ja toivon että tuo on jotain massaa jota on pohjaa massatessa päässyt pakoputkiston pinnalle. Ei ole normaalin palaneen öljyn haju vaan enemmän asfalttimainen. Vai onko JTS:ssä jotain tuttua vuotokohtaa mistä pääsee valumaan katalysaattorin tjms kuuman osan päälle jotain öljyä?

5. Ja yksi vaimennin olisi mukava lisä.. Nyt taitaa olla ainut tuo Supersprintin takapönttö. Kuullostaa ihan mukavalle mutta pikkuisen hiljaisempi voisi olla tietyillä taajuuksilla.

Vinkkejä kanssaihmiset?

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^
1) Ei tarvii koko puskuria kiskoa irti, riittää että saa raotettua puolta josta umpion poistaa. Muistaakseni pyörän kotelosta pääsee käsiksi pultteihin, helpointa on ottaa auto ylös ja irroittaa eturengas. Mutta nyt ollaan muistin varassa, eikä asia ole ihan kirkas mielessäni - anywho, ei ihan "pikku juttu parkkiksella", kantsii vaihtaa kaikki sisuskalut...
2) Ei tietoa.
3) Vaihteisto vaatii työtä, ei ollut kuvauksesi mukainen tuoreempana. Vain kakkosen sisään meno oli "huono", piti vetää kuskin penkkiä kohden samalla kuin painoi alas pykälän sisään.
4) Ei tietoa. Ei aikoinaan haissut kuskia pahemmalle.
5) Tarkista jousto-osa. Ainakin kertaalleen vaihdettu mokoma. Jos kierroslukusidonnainen äänen rasittavuus, voi olla että resonoi juuri sieltä. Muistaakseni putkessa oli kyllä välivaimennin ennen takapönttöä, joku hurja on saanut auton kulkemaan kovempaa sen poistamalla... :wink:

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja JMC »

Bose tarvii vissiinkin adapterin toimiakseen jälkiasenne mankalla. Ainakin toimiakseen kunnolla. Mutta ehdottomasti mankka vaihtoon, boset ei oo kummoset alkuperäsellä mankalla mutta mankan päivitys auttaa kummasti kun saa kunnon taajuuskorjaimen.
E: mulla seiskassa tämmönen
https://incartec.co.uk/product/Alfa-Rom ... o-ISO-lead

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Täytyy sanoa että jäisissä risteyksissä välillä ainakin kitkoilla tää JTS:kin haasteellista saada kunnialla liikkeelle :-D Luistonesto vilkkuu innokkaasti..mitenkähän busson sais liikkeelle? :shock:
Mutta kun auton saa etenemään on meno etuvetoiseksi yllättävän loogista ja liikkeet jotenkuten hallittuja. Ajomukavuus talvikeleillä jopa vähän yllätti. Yksi parhaita etuvetoja mitä ollu? Lämpenee tooodella rauhallisesti (varsikin kun ei oo mitään lohkolämppäriä saati webastoja omassa). Tänään kun oli jo melkein talvikeli oli kuitenkin pakko päästä tyypittämään!

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja V6 »

GTJu kirjoitti:Täytyy sanoa että jäisissä risteyksissä välillä ainakin kitkoilla tää JTS:kin haasteellista saada kunnialla liikkeelle :-D Luistonesto vilkkuu innokkaasti..mitenkähän busson sais liikkeelle?
paremmin, koska painoa enemmän pyörillä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^juuri näin. Helpommin tuo GT Busso lähtee liikkeelle liukkaalla kuin moni muu auto, joka jää sutimaan paikalleen. Ja kitkat on omassakin kipossa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Kaikki mun kaverit, tutut ja sukulaiset, satunnaiset kyytiläiset, lapset ja aikuiset, pukkaa vänkärin oven kiinni lasista työntäen :shock: Onko muilla sama ilmiö? Ainoa joka on oppinut laittamaan oven kiinni fiksusti sieltä alempaa missä vääntöjäykkyys on järkevämpi on mun oma tytär kun se on niin viisas. Mun edellisessä autossakaan ei ollut ikkunankarmeja mutta sen ihmiset laittoivat kiinni ihan kahvasta/ovesta. Ajatellaanko että Alfan lasit kestää mitä vaan? :-D

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

GTJu kirjoitti:Kaikki mun kaverit, tutut ja sukulaiset, satunnaiset kyytiläiset, lapset ja aikuiset, pukkaa vänkärin oven kiinni lasista työntäen :shock: Onko muilla sama ilmiö? Ainoa joka on oppinut laittamaan oven kiinni fiksusti sieltä alempaa missä vääntöjäykkyys on järkevämpi on mun oma tytär kun se on niin viisas. Mun edellisessä autossakaan ei ollut ikkunankarmeja mutta sen ihmiset laittoivat kiinni ihan kahvasta/ovesta. Ajatellaanko että Alfan lasit kestää mitä vaan? :-D
Niillä on varmaan ollu 916-koppaset gtv:t edellisessä elämässä joissa karmiton lasi on jääny tiivisteen päälle ellei lasista ole kiinni ovea tuupannut.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Niillä on varmaan ollu 916-koppaset gtv:t edellisessä elämässä joissa karmiton lasi on jääny tiivisteen päälle ellei lasista ole kiinni ovea tuupannut.
:-D
Pakkasella vänkärin ikkuna tuppaa jäämään kyllä Gt:ssä alas välillä eikä jaksa nousta. Kuskin puolelta sen saa kyllä sitten nostettua paikoilleen jos ei itse tajua mennä. Sitäkin joku hämmästelly, että hei tää ikkuna on auki.. Tämän talven aikana kävi kerran niin kun oli reilusti yli 10 pakkasta että eihän ne ovet auenneet ollenkaan. Hyppäsin junaan kun piti päästä reissuun.
Vanha Alfa - ekoteko!

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja molsky »

GTJu kirjoitti:
Niillä on varmaan ollu 916-koppaset gtv:t edellisessä elämässä joissa karmiton lasi on jääny tiivisteen päälle ellei lasista ole kiinni ovea tuupannut.
:-D
Pakkasella vänkärin ikkuna tuppaa jäämään kyllä Gt:ssä alas välillä eikä jaksa nousta. Kuskin puolelta sen saa kyllä sitten nostettua paikoilleen jos ei itse tajua mennä. Sitäkin joku hämmästelly, että hei tää ikkuna on auki.. Tämän talven aikana kävi kerran niin kun oli reilusti yli 10 pakkasta että eihän ne ovet auenneet ollenkaan. Hyppäsin junaan kun piti päästä reissuun.
Vanha Alfa - ekoteko!
Toimiikohan sama kikka GT:n joka MiTolla toimii näissä tilanteissa.
sanctus kirjoitti: Jos kyseessä on ikkunan jäätyminen, suosittelen varovasti skrabaamaan jollain ohuella ja suht joustamattomalla, mutta pehmeällä esineellä jäätä veks ikkunan alaosasta ja niin syvältä oven sisältä kuin yltää. Ja sen jälkeen kokeilemaan oven avaamista uudelleen. Hyviä skrabausesineitä ovat muoviset kortit: luottokortti, Lakimiesliiton jäsenkortti, kirjastokortti - mitä näitä nyt on.
Ja tuo lasista oven pukkaaminen kiinni kuulostaa siltä, että ennemmin tai myöhemmin se lasi antaa periksi jos tarpeeksi voimaa erehtyy käyttämään.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

ismout kirjoitti:JTS koneiden kesto on säkää, sillä hyvin vähän tekemistä huoltojen kanssa. mikäli hihnat on vaihdettu ohjeisen mukaan ja autossa on käytetty suositeltua öljyä niin sen pitäisi riittää. En tiedä henkilökohtaisesta ainuttakaan Alfistia, jonka JTS ei veisi öljyä 1l/1000km. Eräs ystäväni yritti kovasti selittää tätä normaaliksi, jonka vuoksi hänen Alfansa ei "oikeasti" vienyt öljyä.
Litra tonnilla on jo viallinen.

Tarkkaa syytä jötsin öljynkulutukselle en ole mistään onnistunut bongaamaan, mutta löysät männänrenkaat (tarkoituksella, pienentävät kitkaa) ja mäntien rakenne ovat tunnustettuja tekijöitä tuossa kulutuksessa. Mikä sitten johtaa ylisuureen kulutukseen, paha sanoa.

Ei ne kyllä kaikki noin paljoa syö. Henkilökohtainen kokemus on aina vähän heikko otos. Täällä foorumilla on pyörinyt jötsejä jotka eivät tuota määrää vie, ja oma 2002 156 vei 0,3 litraa tonnille. Sai siis lisäillä vaihtovälillä, mutta kuitenkin aika huoletonta tuo ajo oli kun ei se hujauksessa hävinnyt minnekään.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Miulla kanneton jts varakone irtonaisena, siinä 3. syl kadottaa öljyt aika nopeasti mitä laittaa männän päälle. (kylmässä tilassa, jottei ruostu niin öljyän sylinteriseinät säännöllisen epäsäännöllisesti.)

Muistaakseni männänrenkaiden lisäksi imusarjan ja sylinterikannen välisen tiivisteen vuotamesta öljykanavan ja imukanvan välillä olen lukenut, vähän siltä miusta risan jts:ni kohdalla tuo tiiviste näytti. (en kyllä varmaksi osaa tuota sanoa)
Suoraan vaan suoraa

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Ylätukivarren pallonivel todettiin huollossa väljäksi. Katsastuksessa n. kk sitten ei siitä sanottu mitään?
Pitääkö koko tukivarsi vaihtaa vai vain se nivelosa?
Ajossa en oo huomannu vielä mitään oreiluja.

Tuli taas todettua että tämmöset ns. normaalihuollot ei alfan suhteen oo aina se paras vaihtoehto kun huollon hinta tuppaa nousemaan, kun on "erikoisauto" :o: Oli tässä lähistöllä semmonen huoltotarjous mutta eihän se hinta pitänyt lähellekään alfan kohdalla. Tosin itse pyysin oikeat (10-60) öljyt ja se jo nosti hintaa reilusti.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ei saa pelkkää palloniveltä vaihdettua.
Suoraan vaan suoraa

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Ei saa pelkkää palloniveltä vaihdettua.
Joo mää tuota ittekin kattelin ja niin näyttäis olevan. Ei muutaku osaa ettimään..

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

<-- Tukivarren vaihto osineen alle 200e ku piti suunnata rattaat tietty uudelleen. Itse osahan ei maksa mitään.

No niin..nyt on reilu vuosi takana ensimmäisen alfan kanssa (GT JTS). Huollot/korjaukset reilusti yli 2000e tähän asti ja lisää tulee tasaseen tahtiin. Itse osia metsästäen on säästänyt mutta kaikki on pitänyt teettää kun ite en halua/osaa/viitsi autoja rassata.

Mutta auto on 15 vuotta vanha ja muutaman viimeisimmän vuoden huollot on tehty liian halvalla. Rahaa mennyt siksikin että on pitänyt saada huollot suurin pirtein ajan tasalle.
Joka väittää että mikä tahansa 15v vanha auto hieman aukollisella tai aukottomallakaan huoltohistorialla menee "perushuolloilla" ei välitä autostaan tai ei pidä siitä huolta. Itse tottunut korjamaan/korjauttumaan heti kun jotakin tulee.

Myönteistä on ollut (ainakin siihen mitä on itte aiemmilla autoilla tottunut) todella alhainen polttoaineen kulutus. Tarkkaa kirjaa en pidä mutta keskikulutus lienee 7-8l/100km seka-ajossa. Ainakin sen perusteella kuinka harvoin tankilla käyn. Miinuspuolena sitten lievä voiman puute oikeastaan koko kierrosalueella. Osakaasulla auto tuntuu jonkin verran tehokkaalta mutta kierrosten myötä moottorin pienuus ja turbottomuus paljastuu = lisää voimaa ei tulekaan. Ja osia on välillä vaikea saada.
No..lepposaan cruisailuun oiva peli! Ja näyttää hyvältä! :lol:

Taunus
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Elo 2017, 18:31

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Taunus »

Kamuxin Jämsän toimipiste kannattaa kiertää kaukaa jos gt alfaa meinaa hankkia.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tässä koettanut selvittää miten GT 3.2 ja 156 GTA eroavat toisistaan teknisesti ja päätynyt siihen käsitykseen, että kyseessä on sama auto? Ohjauslaitteet ja moottori ovat samat, tosin moottorin ohjelmoinnissa taitaa olla jotain eroa kun näille ilmoitetaan eri teholukema. Raideväli vaan tahtoo askarruttaa, että onko GT:n alusta leveämpi vai onko ero selitettävissä vanteilla? Netistä kaivettuna GTA:n raideväli edessä 1522 ja takana 1509. GT:ssä vastaavasti edessä 1524 ja takana 1510.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Tiige »

3.2 GT on käytännössä coupe 156 GTA jossa on 147 sähköt ja sisusta. Akseliväli ja paino samat. Tehoero on vain paperilla. Joskus alfabbs penkkipäivillä ajettu samassa tehonmittauspenkissä samana päivänä GTA ja GT ja kahden hevosvoiman sisään samanlaiset käppyrät. 17" GTA vanteetkin on samat 156 vs GT (7,5" ja ET 35). Jos raidevälissä on oikeasti eroa niin sen olisi melkein pakko tulla olkavarsista. Tukivarret ja vanteet kun on samat. GT:n takapalkissa luki myös GTA joten sekään ei eroa. 18" GT:n vakio vanteet oli muistaakseni vähän eri ET kuin 17". Se voisi myös selittää eri raidevälin jos netissä toinen on ilmoitettu 17" vanteilla ja toinen 18"
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Mahtaa olla sitten vanteista kiinni. Onko sitten myös normi 156 ja GTA alustaltaan samat ja levitys on tehty vain vanteilla?

Normi 156
https://blueprintbox.com/data/media/26/ ... -156-2.jpg

GTA
http://www.smcars.net/attachments/untitled-jpg.20920/

GT
https://www.the-blueprints.com/modules/ ... v6_24v.jpg

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Tuli ajettua runsas 1000 km GT:llä parin päivän aikana. Edelleenkin se tuntuu ja näyttää mielestäni pirun hyvältä autolta. :-P
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Jaahas..sain akuutit viat viimeinkin korjattua, oikeestaan ekaa kertaan oston jälkeen auto on nyt kunnossa (siis yli vuoteen).
MUTTA nytpä pamahti semmonen ongelma että vaihteenpirut ei mene päälle/kytkin toimii vammasesti.
Ei luista, eli oiskohan vaan nesteet vähänä/huonona?? Kytkin ei siis irrotta kunnolla. Ilman rutinaa sain äsken vielä vaihteet päälle mutta ajaa ei viitsi ku korjaamolle ennenku on vika selvillä.
Tsekkailin foorumin topicceja ja nesteitä on ainakin vaihdeltu alfoihin ja ilm.auttanutkin..?

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Paljo ajettu?
Jos +150tkm nii luultavasti pääsee kytkinremppaa tekeen, ellei siis oo jo tehty.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Juurikin tuo 150 pamahti mittariin tovi sitten. Ja tuo irrotusongelma tuli tässä about viikon sisään, siihen asti on toiminu ok. Ja ei oo tietääkseni tehty kytkinremppaa.

Avatar
Smiik
Viestit: 208
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Itse vaihdoin juuri V6-malliin kytkimen työsylinterin (n. 182 tkm ajettu). Minulla ei oireillut mitenkään aiemmin vaan yhtäkkiä eräs aamu ei ollut kytkintä ollenkaan: poljin painui kevyesti pohjaan eikä noussut enää omin voimin, vaihteita oli turha edes yrittää.. Vaihto ei onneksi ollut kovinkaan kummallinen operaatio, mutta ilmauksessa oli hyvä olla paineilmakäyttöinen ilmauskannu. V6:ssa ja 1.9 dieselissä työsylinteri on vaihdelaatikon ulkopuolella, mutta muissa moottorimalleissa ilmeisesti sisäpuolella, jolloin vaihtaminen taitaa vaatia vaihdelaatikon irroittamisen. Järjestelmää ilmaamalla voi saada toimimaan hetkeksi, mutta ilmaahan sinne ei oikein tule muuta kuin jostain vuotokohdasta eli jotain remonttia on joka tapauksessa varmaan tiedossa.

Taunus
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Elo 2017, 18:31

Re: Alfa Romeo GT harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Taunus »

GTJu kirjoitti:Jaahas..sain akuutit viat viimeinkin korjattua, oikeestaan ekaa kertaan oston jälkeen auto on nyt kunnossa (siis yli vuoteen).
MUTTA nytpä pamahti semmonen ongelma että vaihteenpirut ei mene päälle/kytkin toimii vammasesti.
Ei luista, eli oiskohan vaan nesteet vähänä/huonona?? Kytkin ei siis irrotta kunnolla. Ilman rutinaa sain äsken vielä vaihteet päälle mutta ajaa ei viitsi ku korjaamolle ennenku on vika selvillä.
Tsekkailin foorumin topicceja ja nesteitä on ainakin vaihdeltu alfoihin ja ilm.auttanutkin..?
Työsylinteri rikki?, jos kytkin kevyehkö niin ehkä siinä sylinterissä vika.

Vastaa Viestiin