Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Kahteen erilaiseen venttiilimalliin olen törmännyt, molemmat luultavasti alkuperäisasennuksia, toisessa linkin kuvan mukainen kevennys, ja toisessa n.5mm halkaisijaltaan oleva kevennys. Venttiilejä varmaankin tullut useilta eri alihankkijoilta, siitä erot. Tärkeintä lienee että kaikki neljä ovat keskenään samanlaisia.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Eipä niitä venttiilejä hyllyssä ollut eb sparesilla.

Oli ihan hyvän karstakerroksen alla nuo pakoventtiilit. Johtuuko venttiilien karstoittuminen falskaavasta varren tiivisteestä, vai tarvitaanko lisäksi väljä ohjuri? Oliko niin, ettei 1.8T:ssä ollut pakopuolella tiivistettä? Ei ole tullut vielä kokeiltua, miten nuo heiluu.

Arvon sitten pitääkö ohjureita ostella jo näillä kilometreillä. Ilmeisesti niitä pystyisi koneistamolla myös holkittamaan.

Niin ja karstaa oli sekä varressa, että lautasen molemmin puolin, että kai palotapahtumassakin voi jotain olla pielessä.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Oletko kysellyt kotimaisilta tukkureilta tai Muukkoselta? Jopa Motonetin luettelo tuntee TS:än venttiilejä ja ohjureita.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Venttiileistä: Motonet tuntee, muttei saa myyntiin, koska tukkuri-Koivusen hovivalmistaja ei niitä enää tee...
Pakopuolen ohjureita saisi VAG-laatuisena 071-VAG96268 (Koivusen järjestelmä).

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Alfaholics myy venttilejä ja ohjureita 75 TS mootoriin.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Onko kellään mennyt tankinkorkki jumiin ja jos on niin kuinka sait auki/purettua. Itselukko pelaa, mutta joku on juntannut korkin niin lujasti kiinni, ettei aukea edes pihdeillä vääntäen, muovi vain joustaa...

Carlo Coppa
Viestit: 734
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

75:n kytkin alkaa olemaan lopussa. Katselin eBayn tarjontaa, ja siellä tarjotaan 75:een diesel-Transitin kytkintä, vieläpä varsin edulliseen hintaan: https://www.ebay.co.uk/itm/BORG-BECK-HK ... SwfRdZL6RT

Kai tuo on sitten ok? Ja sillä ei liene merkitystä, että myytävät osat ovat katillisiin malleihin ja minun on katiton?

Muukkosen listalta löytyy kytkinpakettia vain nelipyttyisiin malleihin, ihan edulliseen hintaan kylläkin. Sieltäkin voisi kysyä hintaa kuusipyttyisen osille.

Ja sitten on tämmöinen putiikki, jossa osat maksavat yli 500: https://www.autonosat24.fi/alfa-romeo/7 ... kinpaketti

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Epäilen syvästi, että tuo transitin kytkin käy 75:n. Ensinnäkin v6/turbon kytkimen paineasetelma on vetävä tyyppinen. Toiseksi, tuollaisessa dieselissä on melko varmasti kaksoismassa vauhtipyörä ja silloin kytkinlevyssä ei ole jousitettua keskiötä.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
kalliais
Viestit: 856
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Miten kytkimen työsylinterin kannakkeet eroavat toisistaan kutos ja nelipyttyisissä? Ei tunnu löytyvän mun varastoista V6:sen kannaketta ja sellaista tarvitsisin. Jos jollakin on havainnekuva laittaa, niin helpottaisi kummasti etsintää :)

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Neloskoneiden (paitsi Turbo) kytkimen työsylinteri on kiinni kytkinkopassa, kutosessa on erillinen osa, joka kiinnittyy vaihteiston keskiosaan.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Turbossa on tämmönen työsylinterin kannatin. Työsylinteri on ainakin sama ku v6ssa.
Liitteet
kannake.jpg
kannake.jpg (105.32 KiB) Katsottu 21332 kertaa
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
kalliais
Viestit: 856
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Kiitos valaistuksesta! Kyllä mun kannake on tuollainen, mutta sylinterin ja kannakkeen halkaisijat vaan olivat niin erilaiset, että hämäännyin. Täytyy jotain keksiä. Voisiko joku vielä mitata tuon reiän halkaisijan.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

35mm
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
kalliais
Viestit: 856
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Kiitos! Mun kannaketta on näköjään muokattu. Täytynee keksiä holkki tai hankkia ehjä osa. Ostan jos jollain on myydä.

Avatar
kalliais
Viestit: 856
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Vaihteiston kanssa käpistellyt ja nyt en löydä kytkimen paineasetelman pultteja. Onkin aika eksoottiset pultit. Onko mitään syytä miksi ei korvaisi normi M8 kierteellä?

Avatar
kterkkila
Viestit: 2383
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jarno kirjoitti:Twin sparkin venttiileistä... Onko vakio imuventtiili tasapintainen pakotilan puolelta jollaisia esim. okp.de kauppaa? (Tai niiden kuva on jostain muusta) Moottoristani löytyi keskeltä koverat. Pakoventtiilin varresta löytyi teksti ALFA ROMEO ja karstan alta löytyi muutakin. Viimeistely oli kuin käsisahalla katkaistu. Ohessa jo hiukan santapaperilla pylväsporassa hiottuna. Tosin ajattelin tilata uudet. Mielestäni tuossa pakoventtiilissä on alkava murtuma.

Venttiilit rinnan
Mulle ei ole tullut vastaan kuin rosterisia suoria venttiileitä. Kokeilepa tarttuuko magneetti venttiilin lautasosaan. Jos ei, niin sitten ainakin ovat jälkeenpäin vaihdetut "korvaavat" tuotteet.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Oisko jollakin ollut vastaavaa vikaa. Oikean puolen vilkussa pelaa vain etuvalon yhteydessä oleva. Sivu ja takavilkkuun ei tule jännitettä. Mistä löytyis potentiaalinen huono liitos?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jalamari kirjoitti:Oisko jollakin ollut vastaavaa vikaa. Oikean puolen vilkussa pelaa vain etuvalon yhteydessä oleva. Sivu ja takavilkkuun ei tule jännitettä. Mistä löytyis potentiaalinen huono liitos?
hansikaslokeron takaa moninapaliittimistä.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Niitä tuli ensimmäisenä roplailtua, mutta ei heränny henkiin. Myös pakkivalot ja torvi pois pelistä.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jalamari kirjoitti:Niitä tuli ensimmäisenä roplailtua, mutta ei heränny henkiin. Myös pakkivalot ja torvi pois pelistä.
ei siinä välillä mahda muita liittimiä olla mitkä kerralla nuo pimentäis. 2 eri vikaa?

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Mahdollisesti ihan sulakerasian takanakin voi olla huonoja liitoksia. En tiedä toimiiko noi saman/samojen liittimien takaa... Vilkkujen luulis ainakin pimentyvän kerralla niinkun mulla kävi, kun sulakerasian takaa oli liitin löysällä. joku maadotusvika?

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tietääkö kukaan vakio TS:n venttiilinjousten jäykkyyttä? Mittailin ulommat noin 2,0 kg/mm ja sisemmät 1,0 kg/mm. Pistetäänkö noilla vanhoilla pakettiin, niillä saisi asennusvoimaksi sen 40 kg? Täydellä nostolla sitten jotain 73 kg.
Taika-Jimin viritys-kirjassa oli mainittu venttiili auki 190 lbs (noin 86 kg), mutta ei ota selvää tuosta, että mille nokalle tuollaisia tarvii...

Sopisiko jotkut muut kuin Alfan omat shimmit jousipaineen virittelyyn, jos tuonne varalta lisäisi jonkun 0,5 mm, koska seetipinnat kuitenkin hiottiin? Luulisi että jostain muustakin merkistä sopisi... Pitänee soitella varaosakauppiaalle.

Avatar
Murzik
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Elo 2006, 22:47
Car(s): 75 Turbo QV -91
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Murzik »

Sain myytyä viime vuodet kaikki autorahat ja -ajan nielleen M5:en, joten nyt voisi alkaa kaatamaan rahaa Alfaan!

Takapönttöä on jo sen verran riittävästi hitsailtu, että se on syytä uusia. Alkoi tehdä mieli rosterista.

Mitäpä suosittelisitte ja mistä?

Googlella tuli vastaan tällainen:

https://www.ragazzon.com/ita/catalogo-r ... 31&cld=686

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :7882.html

Avatar
Murzik
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Elo 2006, 22:47
Car(s): 75 Turbo QV -91
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Murzik »

Murzik kirjoitti:Sain myytyä viime vuodet kaikki autorahat ja -ajan nielleen M5:en, joten nyt voisi alkaa kaatamaan rahaa Alfaan!

Takapönttöä on jo sen verran riittävästi hitsailtu, että se on syytä uusia. Alkoi tehdä mieli rosterista.

Mitäpä suosittelisitte ja mistä?

Googlella tuli vastaan tällainen:

https://www.ragazzon.com/ita/catalogo-r ... 31&cld=686

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :7882.html
Itse itselleni vastaten: hyvin toimii tuo mainittu nettikauppa! Tavara tuli viikossa kotiovelle tilauksen ja paypal-maksun jälkeen. Tilasin CSC:n kun niitä oli varastossa valmiiksi.
Liitteet
DSCN8955_.JPG
DSCN8955_.JPG (90.47 KiB) Katsottu 18832 kertaa

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Onkohan 75 kardaanin keskilaakeri 52 mm vai 55 mm. Irrottamalla tietenkin selviäisi... Hiukka rohisee ja pitkittäissuunnassa hiukan klappia asetelmassa. Jos tuon tukikuminkin jo uusisi. Lienee originaali.

Harrikka
Viestit: 152
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

52 mm,ainakintossa ,jonka kävin mittaamassa.6205 rsr.Keskireikä 25mm.

JTN
Viestit: 230
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): Fiat Tipo Wagon 1.4 T-Jet '17 ja CF Moto CF500 '09 (L7e)
ex 75 TS Cat '89 (myyty 09/2022)
ex 75 TS Cat '91 (myyty 07/2022)
ex 75 3.0v6 Cat '90 (varastettu 07/2020)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Mistä v6:een kampikammion huohotin ?

Millaisia korvaavia "virityksiä" olette tehneet ?


Kyseessä siis se hantin puolen venttiilikopan kannen päällä oleva pieni musta pyöreä "purkki" (yksi letku kannesta ja toinen letku imuputkeen). Osanumero saattaaisi olla: 60521971

Omassa oletettavasti alkuperäinen, joten kunto varmastikin jotain tällaista (ks. kuvat):
https://www.alfabb.com/bb/forums/milano ... h-can.html
ex-CARF948

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^^^^Murzik, sulla on toinen takanakki väärin päin. Ja edessä sama juttu. ITSA VERY BAD SITUATION!!! :silly:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Mr Louge
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Syys 2017, 13:07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Mr Louge »

Mites nuo etuovien sähkölasien moottorit, voiko ne jotenkin vaihtaa erikseen vai pitääkö jostain etsiä uudet kaikkine nostimineen? Yritin tuossa jo vähän netistä etsiä, mutta mistään ei tunnu löytyvän ikkunannostimia etuoviin.... Näillä keleillä aukeavat etuikkunat olisi aika hienoa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ainakin moottorit ovat irroitettavissa. Jos niitä jostain saa niin pystynee vaihtamaan. Näin ainakin -89 autossa.
Apparin lasi jumitti taas tänään alas, joten pääsin harjoittelemaan purkamista, mekanismin liikauttamista ja kasaamista. Tosin kasaaminen on vielä kesken.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

http://www.afra.it/english/alfaromeo-ep ... o=60527555
Tuolta ainakin saa, ei ehkä halpa? Myymälä milanon lähellä jos haluaa tiskillä asioida. :-D

https://spareto.com/products/850000-window-winder
Halpa paikka listaa osan, ehkä saavat hankittua jos käy säkä?

https://www.ricambinuovi.com/store/_uk/ ... 7555/13338
Näiltä olen tilannut muutaman osan, jotkin osat voi olla todella edullisia alkuperäisosiksi
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Meneeköhän kardaanin kannatin oikein päin? Oli sitten epäkeskeinen.
kuva

Olikohan tätä turha uusia, yllättävän ehjä oli vanhakin kannake. Laakerikin vaan vähän rahisi. Uusi tarjottu oli muuten 6205 RSH/C3, eli kumitiivisteinen hiukan reilummalla välyksellä. Jostain löytyi momentiksi laipan muttereille n. 90 Nm. Jos vaikka sinisellä lukitteella laittaisi ulomman. Varmaan saisi olla aivan perillä laakeri ennen kuin alkaa kirraamaan, mistä ei ole ihan helppo varmistua.

Ai niin, tuo laakerin sisäkooli menee akselin päälle melkein käsin. Pitäisikö tuonne laittaa jotain laakerilukitetta?

:evilbat:
Viimeksi muokannut Jarno, 26 Heinä 2018, 11:45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^En saa kuvaa näkymään mutta kardaanin kannatin tulee niin päin että kardaani "väistää vaihdekeppiä"
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Murzik
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Elo 2006, 22:47
Car(s): 75 Turbo QV -91
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Murzik »

gYdEbUh kirjoitti:^^^^Murzik, sulla on toinen takanakki väärin päin. Ja edessä sama juttu. ITSA VERY BAD SITUATION!!! :silly:
Kiitokset tarkkasilmäisyydestä! :)

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Joo asento löytyi. Tunsin siinä tyhmäksi itseni. Kyllähän siinä tuessa on hiukan pelivaraa, mihin pultit koriin tulee. Ja joustaahan se kumi, kun yritin suotta saada laakerin täysin kohtisuoraan asennettua. (Ruuvipenkissä kun prässiä ei ole)

Jatketaan: kardaanin etuosa ei suostu väkivallatta menemään takaosan ohjuriin. Yritin kiriä rättinivelen muttereilla, muttei uskalla repiä kumeja enempää. Rättinivel on kiinni takimmaisessa osassa, samaten kuin silmälaakerin suojakumi. Olisko tuossa jotain muuta järjestystä? Tuo munkki oli vähän niin ja noin, mutta onkin vielä alkuperäinen.

limppu

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Se silmälaakeri muljahtaa helposti pois paikoiltaan ja ei silloin mahdu koloonsa.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Toi munkki näyttää siltä että kannattaa ehdottomasti nyt vaihtaa. Ja tosiaan sen pitäisi lumpsahtaa pohjaan ilman kirraamisia. Muistaakseni tukilaakerin mutterit kannattaa eka laittaa kevyeen sormikireyteen ja kiristää vasta kun on käyttänyt autoa hetken.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ei tuo minusta ihan valmis ole, mutta harkitaan vielä. Toki varmaan kovettunut vanhuuttaan. Ei noita keskiliitoksen 30 mm muttereita sovi enää siinä vaiheessa pyörittelemään kun puolikkaat ovat yhdessä. Voimaversioissa on etuliitoksessa pituussäätö.

Virhe tuli tehtyä jo silmälaakerin irrotuksessa, kun ilman ulosvetäjää irrotettiin sitä. Ei pienellä viilauksella tullut riittävän sileää ja tarvi vähän kovemmin lyödä takaisin. Oli kuulemma pehmeää ainetta tuo akseli. :evil: No muovinen tehtaan työkalu olisi kyllä levinnyt asennettaessa... Pitää koittaa naittaa uudelleen.

Legenda väittää, että puolikkaiden asemointi on fiksattu tehtaalla. Jotkut merkkaavat prikatkin tiettyyn paikkaan. Hiukan epäilen, että tasapainotus olisi tehty molempiin puolikkaisiin osissa. Mitään merkkejäkään ei ole kaiverrettu. Onko tuo akseli edes täysin suorassa, kun se on keskeltä ripustettu? Luulisi munkkien painoista tulevan suurimmat erot.

Mr Louge
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Syys 2017, 13:07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Mr Louge »

Albertolli kirjoitti:Ainakin moottorit ovat irroitettavissa. Jos niitä jostain saa niin pystynee vaihtamaan. Näin ainakin -89 autossa.
Apparin lasi jumitti taas tänään alas, joten pääsin harjoittelemaan purkamista, mekanismin liikauttamista ja kasaamista. Tosin kasaaminen on vielä kesken.
Kiitos ja kiitos myös Satakuusneloselle.

Kuljettajan ikkuna heräsi itsestään henkiin, kun avasi apumiehenoven ja sitten sulki kuljettajanikkunan napista. Nyt toimii, mutta alasasti en ole uskaltanut ikkunaa avata :-D

Täytyy tutkia noita ikkunoita, kunhan joskus ehtii. Nyt seuraava harrastamisen kohde taitaa olla tuo bensiininhaju auton ulkopuolella ja pieni läikkä pihassa, mitkä ilmaantuivat tankkaamisen jälkeen.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ei olisi ensimmäinen vuotava tankkinen 75...
Omani ei onneksi vuoda, edellinen vuoti jos tankkasi täyteen.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Joo se silmälaakeri oli tosiaan nuljahtanut ja joutunut laajenemaan. Meni kivutta, kun vain sai menemään suorassa. Vähän piti ohjata meisselillä.

Ei ole TS paikoillaan, mutta pitäisi ostaa öljynsuodatin. En muista paljonko jäikö tilaa sellaisen matalan (80 mm) ja paksun mallin ja runkopalkin väliin. Yleensä käytin M-filterin MH388:a, mutta niitä ei ehkä hyllyssä ole. Passaako joku 100 mm korkea? Ainakin Filtron olisi halpa. Tuo ehkä sopisi, mutta myös Boschia oli tarjolla.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Victor Reinzin kannentiivisteestä puuttuu öljykanavien o-renkaat. Ilmeisesti näissä on ollut renkaat liitettynä tiivisteeseen. Tässä uudessa mallissa ei ole kuin silikonirinkula joka kiertää koko tiivisteen. Lisäksi reiät on jätetty niin pieniksi ja epäkeskeiseksi, ettei tuohon kunnolla saa o-rengasta. Joku 1,8 mm paksuinen voisi mahtua. Kannentiiviste on 1.6 mm. Onko tarpeen lisätä o-renkaat? Ei nyt juuri satu olemaan kuin IKH:n lajitelma, jossa 5 mm sisäreikä ja 2 mm paksuus. Vähän tiivistettä hiomalla onnistunee.

Öljykanava Ei ole ihan keskellä. Poraa nyt tuota sitten isommaksi, jos vaikka vanhan tyyppiset laittaisi siihen.
Vanhat tiivisterenkaat vs. 10 mm mitta
Viimeksi muokannut Jarno, 13 Elo 2018, 09:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Vinkkejä mistä Nordin venakopan "pulttien" alle tiivisteet?
Kaksi on näköjään jo aiemmin vaihdettu metallisiin prikkoihin ja parissa alkaa kumi olla siinä kunnossa, ettei niistä ole paljon hyötyä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Albertolli kirjoitti:Vinkkejä mistä Nordin venakopan "pulttien" alle tiivisteet?
Kaksi on näköjään jo aiemmin vaihdettu metallisiin prikkoihin ja parissa alkaa kumi olla siinä kunnossa, ettei niistä ole paljon hyötyä.
Vaikka Usit-tiiviste IKH-myymälöistä.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Vahva mutu, että kahdessa venakopan pultissa on käytetty alunperin alumiinista tiivisteprikkaa ja lopuissa neljässä fiiberi tiivisteprikkaa.
Muistaakseni vielä niin, että takimmaiset alumiinisia ja keskimmäiset sekä etummaiset fiiberiä. Tämä noin neljän nordin kokemuksella. Lisää mutua: muistaakseni vesijohtotarvikkeista löytyy sopivan kokoinen fiiberitiiviste.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Noinhan se tässäkin oli, oletin ilmanmuuta jälkeenpäin tehdyksi tuommoista sekajärjestystä. :shock:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Piti vielä käydä tallissa tarkistamassa, muistin oikein.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Kyllä alunperin kaksi etummaista on metallisia.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Ihan alunperin ne on olleet etummaisten pulttien alla, myöhemmin, kun venakopan kiinnitykseen lisättiin kaksi 6mm pulttia etureunaan, niitä on laitettu takapäähän.
Liitteet
Camcover Washers.pdf
(416.14 KiB) Tiedosto ladattu 198 kertaa
Giulia Super -69

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Ensimmäinen Alfani oli v.74 Alfetta, jossa oli jo mainitut pienet pultit kopan etureunassa. Olen kyllä aina ihmetellyt miksi käytettiin ko. kahden erilaisen prikan yhdistelmää, mitä hyötyä siitä oli?

Vastaa Viestiin