159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Diagnoosissa painelaakeri entinen, vaihtelen sen omaksi huviksi itse ja kaikki kaksoismassa, kytkin+asetelma, takastefa jne., joo tiedän suurinpiirtein mitä on luvassa. Kuitenkin vinkkejä voisi antaa:
- Kannattaako vetarit irroitella navoista vai laatikosta? Molempaa tapaa tullut vastaan, mites se tuon F40 laatikon ja 159 napojen kanssa, kumpi antaa helpommin periksi?
- Mitä muuta? On tässä 25v. ropattu eri autojen kanssa mutta 159 kytkintä en vielä.
Viimeksi muokannut JiiTeeÄssä, 21 Touko 2018, 09:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Diagnoosissa painelaakeri entinen, vaihtelen sen omaksi huviksi itse ja kaikki kaksoismassa, kytkin+asetelma, takastefa jne., joo tiedän suurinpiirtein mitä on luvassa. Kuitenkin vinkkejä voisi antaa:
- Kannattaako vetarit irroitella navoista vai laatikosta? Molempaa tapaa tullut vastaan, mites se tuon F40 laatikon ja 159 napojen kanssa, kumpi antaa helpommin periksi?
- Mitä muuta? On tässä 25v. ropattu eri autojen kanssa mutta 159 kytkintä en vielä.
Paras tapa olisi laskea koko voimayksikkö ja apurunko yhtenä pakettina joustintukineen päivineen. Apurungossa, vaihteistossa ja moottorissa on valmiit paikat, jos väsää tukikehikon. Sen jälkeen moottorin irrotus vaihteistosta. Tämä vaatii kylläkin nosturin, lattialla ei onnistu.

Vetoakselin sisäpäihin on lyöty haitta, ettei tripodi luiskahtaisi ulos kupista. Akselin irrottaminen laatikosta ei ole kummoinen homma, mutta laatikkoöljyistä suurin osa tulee ulos.

Sulakerasian sisällä on muuten liittimet, ettei johtosarjoja tarvitse kovin isosti purkaa, esim ecu sai jäädä kiinni johtosarjaan.

Kannattaa varata aikaa apurungon huoltamiseen jos autoa aikoo pitää pidempään.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Olin ajatellut lähestyä niin että hitsailen iskarien yläpäiden ja lukkopellin päälle kehikon johon ripustimet koneelle ja laatikolle. Tämän jälkeen apurunko altapois ja voimapaketin kiinnityksiä sen verran irti että onnistuisi pitää kone paikallaan ja letkut kiinni.
Jos saisi sen verran käännettyä laatikkoa alaviistoon että saisi irti ja laskettua taljalla lattialle. Kun ei ole nostotyökaluja koko paketin pudottamiseen, ja autoakaan ei saa mahdottoman ylös.
Onko kukaan tehnyt näin? Jos ei niin kohta on.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Kun ei ole nostotyökaluja koko paketin pudottamiseen, ja autoakaan ei saa mahdottoman ylös.
Onko kukaan tehnyt näin? Jos ei niin kohta on.
Voi olla hankalaa saada laatikkoa irti kun sitä pitäisi laskea niin paljon.
Lattialla pukkien varassa omakin autoni oli, toki ketjutalja katossa.
Jos etupään purkaa, voisi koko voimayksikön saada sopivalla pyöräalustalla pois kunhan sitä saa hiukan laskettua. Tunkki johon hitsaa kehikon?
Nesteet, tehostimen öljyt ja ilmastoinnin kaasut tietty pitää silloin laskea myös pois. Muuten simppeliä ruuvaamista vaan.

Kuva

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Yllättävän vähän löytyy netistä muita 2.4:n laatikon irrotus tarinoita, yleensä ei sellaista hommaa ole jota ei joku olisi kokeillut. No on tässä tullut tullut uhmattua eLearnin ja muiden foorumilaistenkin tapoja tehdä, esim. 156:n vakaajan sisäpuslien vaihto ei kuulemma onnistu vakaaja paikallaan mutta onnistuihan se. 8)

Jakopääkin pitää tehdä samalla, jospa sitä purkamalla saa hieman lisätilaa.
Lähettäisi italialainen nyt vaan tilatut osat... :evil:
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Yllättävän vähän löytyy netistä muita 2.4:n laatikon irrotus tarinoita, yleensä ei sellaista hommaa ole jota ei joku olisi kokeillut. No on tässä tullut tullut uhmattua eLearnin ja muiden foorumilaistenkin tapoja tehdä, esim. 156:n vakaajan sisäpuslien vaihto ei kuulemma onnistu vakaaja paikallaan mutta onnistuihan se. 8)

Jakopääkin pitää tehdä samalla, jospa sitä purkamalla saa hieman lisätilaa.
Lähettäisi italialainen nyt vaan tilatut osat... :evil:
OT Hei kerro lisää 156-casesta... tarviis 323 tkm ajettuun vaihtaa uudet alkuperäisten tilalle kun kolajavat kylmänä ja kylmäällä ilmalla... vaikka 156-langassa... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mä harjottelin lootan irtioton ihan ite.
Pari biltema/mätänet 45cm tunkkia ja pukit. Loota mahtui alta pois.

Muistaakseni;
Vetarit irtoaa yhtä helposti kummastakin päästä. Lootasta ainakin pitää irrottaa (?). No öljyt vaihtaa samalla...
Neppasin olka-akselit vetareineen pois, ei napamutujumppaa. Pallit irti ja joustolpan yläpää, pakettiratkaisu.
Apari tukivarsineen.
Ohjausvaihde naruilla roikkumaan.
Moottori nostimella hengailemaan, kallistusoptiolla olis kiva.
Tunkilla ja lihaksilla loota syliin.

Mä laitoin quaifen tpyörästön. En koskenu kytkimeen.

Tässähän lie se esijännäasetelma, eli se tarvinnee ns. erikoistyökalun purkuun ja asennukseen.

Kun loota irti, niin jakopäälle/laturille ja sen remmille on sit oivat tilat puuhastella.

Eli pienessä tallissa semivajakeilla kaluilla onnistunee, jos minäkin onnistuin.
Aparin entraus lie se vistoin homma, niinku suhteessa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kiitos vahvistuksesta ja työjärjestyksestä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Järjestys lie taitelijan oma näkemys.

Mut se työkalu kytkimelle tärkeähkö.

Ja olinko muka eka tunkkipelle lootan kans...

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

jalittam kirjoitti:Tässähän lie se esijännäasetelma, eli se tarvinnee ns. erikoistyökalun purkuun ja asennukseen.
Ei tarvitse välttämättä, kunhan saa sen esijännän oikeaan asentoon, uudessa paineasetelmassa todennäköisesti valmiiksi.
Tein kierretangosta ja hylsystä puristimen, jolla puristin tähtilevyn kasaan. Säätöjousi pitää jättää puristuneeksi. Videossa harjoittelin vanhalla asetelmalla:

https://youtu.be/vH1mowW-56U

Vauhtipyörän pultit pitäisi kuulemma uusia, itse laitoin vanhat Loctiten 243:lla kiinni.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mistä tuossa tietää että esijännitys menee varmasti oikein? Johonkin kytkimeen piti käyttää ihan mittakelloa. Toivottavasti uusi tulee esijännitettynä, kun niitäkin on.
Ja jokuhan rakensi erikoistyökalun vanhasta painelaakerista ja hitsasi sille tuen kulmaraudasta. Että ei kai tuotakaan tarvi pelätä, mutta se oikea säätö?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^^ eli erikalun tarvinnee. Ite voi rakennella. Biltemassa "special nut" -kalu satasen pintaan.

Tiedän erään tapauksen, kun pököttiin vaikko relluun vaihdettu ilman puristinta kytkin autuaan tietämättä esijännästä. Ei se toiminu. Uus asennusyritys oikeilla työkaluilla korjasi asian. Siinä ei käsittääkseni mitään mittailtu, kunhan puristettiin.
Liekkö mittaus vain laatustandardin sanelemaa...

Ei kai tuo mitään tappavalla nopeudella ammu päätä kohti purkaessa...

Jiiteeace kertonee sit kuvineen rojektista :wink:

Itellä vasta vajaa 250 ajettu, mut viimeaikoina kytkimen nosto alkanu tuntumaan kulmikkaammalta. Eli ei tunnu niin helpolta pehmeä vaihtaminen - ajoittainen nykäyksentapainen häiritsee.

Siksipä tämä aihe kiinnostaa; strömsöö-henkinen kotikutoinen kytkinpajoitus pienessä tallissa.
Eikä mulla oo käryä ko. kytkintyypin anatomiasta, joten lukisin mielelläni arvin näkemyksen asennuksen teoriasta, kun kokemusta on...
Ettei tarttis tätäkään keksiä ite, kun ei kapasiteetti välttämättä riitä siihen.

eLearnhan luetaan asennuksen jälkeen. Mulla jotenkin tapana moinen pelleily.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

https://m.youtube.com/watch?v=Tp5KeAQntGM

Eräs special nut video. Oliko nut purkuhommissa ns. tärkeä, en muista.
Special nut vaan jääny päähän, tosta kytkinkalusta...

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja arv »

Enpä tiedä rellun enkä pökötin asentajista, miten ovat tehneet. Enkä kyllä tiedä kytkimen mittaamisestakaan mitään. Mitähän siitä pitäisi mitata?

Tässä on siis kyseessä 159, 2.4 JTDm kytkinasetelma.
Purkamisessa ei ole mitään sen erikoisempaa kuin ilman automaattisäätöä olevassa kytkinasetelmassa.

Asennus, tapa 1
Paineasetelman voi asentaa ilman työkalua, kunhan esisäätö on oikeassa asennossa; eli automaattisäädön jouset puristuneena.
Ellei ole, ne pitää asettaa etukäteen vaikkapa prässin tai sitten kierretankovirityksen avulla. Esisäädön jälkeen tasainen kiristys paikoilleen keskitystuurnan avulla.

Tapa 2
Työkalun avulla.

Molemmat tavat voivat onnistua tai sitten eivät, riippuu asentajasta.

Työkalua ei saa satasella: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000031351/
Eipä tuo mutkikas ole tehdäkään jos on aikaa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tuo on halvin 103€ suomeen mitä on tullut vastaan, mutta taidan säästää senkin ja tehdä itse:
https://m.ebay.com/itm/Kupplungswerkzeu ... 2?NAV=HOME
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Muistinko sit väärin, et pari vuotta sitten biltsun kikkare olis ollu satasen pintaan.
Tos ebay setissä vois olla leluja soveltaa johkin muuhunkin puuhaan, kun ei ole sorvia kotona. Saati yläjyrsintä.
Ei lie ameriikan temppu tosiaan itse kyhätä apuvälineitä, niinku kerroinkin.

Mullakaan ei hajua miten, mitä ja miksi pitäs mitata jännityksiä...

Lootan painoa en tiedä, mut mä kukkakeppi siimoilla jaksan kantaa sitä roikottaen jokusen metrin kerrallaan. Sormiin sattuu ekaks.
Eli ei siitä koppia kannate yrittää ottaa.

Mitä noin maksaa kytkin/vauhtis setti?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

543€ upporikasta ja rutiköyhää, vielä ei ole tullut mitään infoa että tavara olisi lähtenyt tulemaan:
Jos tulee ja sattuu olemaan ok tavaraa niin tuohon hintaan ei saa edes kaksoismassaa suomesta
https://www.ebay.com/itm/KIT-FRIZIONE-V ... 2749.l2649
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tuohon rahaan jo vois vaihtaa vaikka vittuillakseen, kun vauhtiskin mukana.
Toivotaan parasta?

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »


JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tänään oli paketti kotona, näyttää hyvältä. Pitää vielä tarkistella koodit mutta kaikissa lukee Luk ihan meistettynä ja painelaakerin rungossa valettuna joten eiköhän nuo ihan oikeita ja uusia ole. Viikonloppuna jos kävisi kiinni. Takana Motonetista hommattu kannatinpalkki koneen ja laatikon ripusteluun:
https://imgur.com/gallery/FaoZHGR
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Nyt on vaihdelaatikko irti. Alla jotain kuvia.
- Toisella puolella kaksi palloniveltä ei antautunut edes lämmöllä. Ylätukivarren kohtalo oli tässä kohtaa sinetöity. Jouduin pudottamaan tolpan ja navan alas yhdessä apurungon kanssa. Tolppakin lähinnä siksi että joskus tapellut koiranluun mutterin kanssa ehkä halunnut lähteä ehjää särkemään.
- Toinen puoli naks ja poks ja tunnissa vetari + napa irti. Tällä puolella jousitolppa jäi paikalleen kun koiranluun irrotus oli jo treenatttu.
- Jarrusatulat irti navasta ja roikkumaan pyöränkoteloon.

Muuten laatikon irrotus aika lailla niinkuin edellä Jalittam kirjoitti. Startin yläpuolisen piilopultin irrotus oli eilisen ahtain paikka.
Vielä ei ole vauhtipyörä irti ja rallatuksen lähde on vielä hieman arvoitus, mutta todennäköisesti kaksoismassa on muuttunut entiseksi. Jousitettu puoli keikkuu paikallaan ja kytkinlevy oli laidoista enemmän kulunut, uran pohjaan asti jopa, vaikka akkiä katsottuna ei mitenkään loppu ollut. Painelaakeri ei tuntunut huonolta.

https://imgur.com/gallery/kmtgvoJ
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm kytkimen +kaksoismassa vauhtipyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Korjasin otsikkoa hieman kuvaavammaksi.

Nyt on auto taas ajossa, aikaa meni harkiten tehdessä kaksi viikonloppua aamusta iltaan ja välissä viikolla illat yhtä lukuun ottamatta. Samalla tein jakopään sekä entrasin apurunkoa.
Jakopää ja ritsa laturi remmin vaihto olikin todella helppo kun tilaa sai tehtyä koneen kiinnitysten ollessa irti ja talven aikana olin askarrellu pikavaihto työkalun laturin remmille.

Itsesäätyvää kytkintä ei kannata jännittää, jos uuden paineasetelman säätö on kohdallaan niin eikun pulttaa kiinni. Hommasin kuitenkin varmuuden vuoksi kolmileuka ulosvetimen joka parilla pikkuviilauksella toimi hyvin säädön resetoinnissa kun vanhalla paineasetelmalla treenasin. Tärkeintä on että painaa tasaisesti keskeltä ja ulosvetimen käpälät ei mene paineasetelman sisälle väärään väliin.

Eniten aiheutti harmia pallonivelet, jos ne lähtee auki naks ja poks niin homma helpottuu paljon. Vetarit lähtee nätisti irti ja menee takaisin.
Startin irrotus ja asennus rintapellin puolelta meinasi harmittaa, se yksi pultti meinasi olla siinä ja siinä. Irrotuksen jälkeen vasta tajusin että pitkällä hylsällä yltää.

Kylläpä käy taas nätisti ja säästyi touhutonni muualle hukattavaksi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Vaihdoin startin sedaniin viime syksynä. Silloin totesin, että tuon yhden pultin sai näppärästi auki räikkälenkkiavaimella.
Muut taisin avata paineilmaräikällä ja useammalla eri pituisella hylsyllä ja jatkovarrella.

Hienoa että sait auton nippuun ilman nosturia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Mites tämä auto oireili ennen vaihtoa?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Rallatti kun kytkin oli osittain painettuna. Ylhäällä tai pohjassa ei niinkään, matka-ajossa ja nopeissa vaihdoissa ei huomannut mitään.
Sen verran rallatti lopussa että alkoi kotipihassa ja firman parkkihallissa hävettämään niin päätin huoltaa. Sinänsä mitään muuta toimintaan liittyvää en oikeastaan huomannut.
Nyt kun mietin niin ennen rallatuksen alkua oli jakso, jolloin kytkinpolkimessa tuntui vapinaa mutta ei ääntänyt vielä silloin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kohtalohenkilö ilmoittutuu.

Rallattaa.

En vielä enempiä tutkinu tota italian settiä, sopinee -06/2 härveliin?

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ja.
Italian setissä kytkinlevy, asetelma, vauhtis ja työsylkkä?
Vain vauhtiksen pultit puuttuu?

Jos näin, niin tuntuu edulliselta. Pelkkä laakeri maksanee satasen kaks...

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kyllä, kaikki nuo löytyi ja vauhtipyörän pultit hankin siis erikseen. Asetelman laitoin vanhoilla pulteilla kiinni, mutta nekin kannattanee hommata uudet, ovat niin pienet ja lyhyet että vähän jännitti vetää edes siihen pieneen momenttiin niitä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jotain kalinaa kuuluu ajoittain syksyllä hommatun 1.9:n kytkimen suunnalta, kovaa ajoa kesään asti ja sit pitää todennäköisesti tehdä sama ruletti. Hommaan osat varmaan samasta paikasta, ellei 1.9:n pakettia saa lähempää edukkaasti.

Mukava kun ei edes harmita, 2.4:lla kun harjoitteli niin 1.9 osat vaihtuu helposti, uskoisin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Mikähän mahtaa olla vaihtotyön hinta / aika liikkeessä?

Osat varmasti kannattaa hankkia itse
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Vastaa Viestiin