Yleinen avautumis-ketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Lisäksi noissa aurinkopaneeleissa on ilmeisen valtavia laatueroja tehonotto(vai anto?)kyvyssä. Joku halpismalli kiinasta tarjoilee 20% talteenottokyvyn vrt. joku parempi.
Eikä hintakana aina ole niin, että se kiinalainen maksaa 20% siitä toisesta. Mut en oo ihan kauheesti näihin perehtynyt, vähän syrjäkorvalla mm. töissä keskittynyt, kun joku oli vertaillut eri paneeleiden toimintaa eri valmistajilta ja mitannut käytännössä toimivuutta yms.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Albertolli kirjoitti:Niinhän ihmiset vaihtavat ehjiä lamppujakin ledeihin säästön toivossa.
Oh jeah, meillä vaihdettu sitä mukaa kun aiemmat ovat sammuneet. Silti vaimo jaksaa mätkättää valojen päälläpitämisestä, vaikka kuinka perustelen asiaa noin 1/10 -osan energian kulutuksella vanhoihin verrattuna. Kerran kun jonkin tavan oppinut, niin siitä se ei muutu, Ugh. 8)
Polforea kirjoitti:Taloudellisuuslaskenta on siitä hauska laji, että laskeminen tyypillisesti aloitetaan, kunhan lopputulos on ensin päätetty. Ei tarvi kuin keksiä, miten siihen päädytään.
Kuulostaa niin poliittiselta satiiril .. eiku poliittisilta tilatuilta tutkimuksilta :mrgreen: Pätee monella sektorilla ja kieltämättä tuossa on vähän samaa haisua kuin yhdessä opiskeluaikana tekemässäni "pakkopulla"-tutkimustyössä vuonna nappi ja kirves.
Albertolli kirjoitti:Aurinkopaneeleitakin tyrkyttivät hiljattain. Yritin saada siitä tehtyä kannatavaa laskentaa, mutta pienten excel-sulkeisten jälkeen saattoi vain todeta....:lol:
Sussa täytyy olla jotakin vihreetä, kun olet valikoitunut kohderyhmään. Yleistä Ecoilua yrittävät hyödyntää.

Asiasta toiseen. Tässä jokunen aika sitten ovellamme käytiin kauppaamassa Vartio-tornia. Yleensä olen suhtautunut kaikenlaisiin kaupustelijoihin hieman ylenkatseisesti. Kun ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Tällä erää heittäydyin juttusille. Puhuttiin toki uskonnostakin palanen, johon totesin, että sitä sanaa on suvussa kolmen papin voimin ihan riittävästi. Vartiotornista totesin, että näitä duunissa kyllä piisaa. En tiedä sitten ymmärsivätkö mistä on kysymys, mutta aika epäilevin katsein luovuttivat. Sääliksi käy, Eikös noilla ole joku viikottainen tavoite käydä levittelemässä sanaa?

Noh, kun tarinaan päästiin niin takavuosina Tuusulan kämpillä kävi sellainen taulukauppiaan oloinen retku. Olin pihalla halkoja tekemässä. Kun näin silmäkulmasta jonkun hiippailevan kohti, niin laitoin kirveen olalle ja käännyin. Ei malttanut kaveri juttusille tulla. Mikähän sillekin tuli?

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Meillä vajaa 200m2 talo, jossa sähköä kuluu 5600kWh ja öljyä vajaa 2000ltr vuodessa. Järjestelmä kohta kolmekymppisen iässä ja aivan pöljään paikkaan talossa sijoitettu, pihassa nököttää kylmä huonosti perustettu ja rakennettu autotalli. Lupakuvat uudelle autokatostalli/lämpökeskukselle piirretty. Vesikeskuslämmitys kun tuo on, olen pohtinut koko järjestelmän tehostamista, lämmityskautena jokaista 100m2 kohden pitäisi lämmittää 1000ltr:aa eli meidän tapauksessa 2000ltr:aa vettä. Varsinainen lämmityskausi alkaa pääsääntöisesti täällä varsinais-suomessa tammikuun puolenvälin jälkeen ja loppuu vaihtelevasti maalis-huhtikuussa, eli vain tämä aika tarvitaan 2000ltr:aa kuumaa vettä ja suurin osa vuodesta pärjättäisiin huomattavasti pienemmällä. Kuuteen kuukauteen emme tarvitse kuumaa vettä kuin alakerran lattialämmitykseen ja käyttöveteen, joten lämmitettävä vesimäärä voisi olla 600ltr:aa ja tuon saisi kevyesti aurinkokeräimillä. Kiertovesipumpun saisi pyörimään vaikka aurinkopaneelilla. Tuo väli-keli mentäisiin keräimien ja puun poltolla ja kovin pakkaskausi pelkällä puulla, tosin nyt on ollut jo monta viikkoa ihanteellisia kelejä keräimille joten sieltäkin ilmaisia asteita varaajaan olisi tullut. Koska minimibudjetilla mennään rahaa kuluu vain tavikkeisiin, rakentamisen hoitaa vaimon luottotimpuri.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Itsekin fundeerailin noita aurinkojuttuja yhdessä vaiheessa kun meillä on talon iso kattolape suoraan etelään vailla mitään varjostuksia. Kerääjillä olisi se ongelma, että kun heinäkuussa aurinko paistaa niin mihin sen lämmön ajaa? Johonkin olisi saatava ettei keräimet ylikuumene. Tästä syystä fundeerasin sähköpaneeleja jotka olisin kytkenyt varaajan vastukseen. Helppoa säätöä. Noissa vaan kannattaa muistaa että jos vaan kytkee yhteen, niin pienikin varjo yhdellä panelilla tiputtaa tuottoa rajusti. Tarvii siis sellaisen ohjaimen. Lopputulemana TMA jotain luokkaa 20 vuotta vaikka olisi haalinut paneelit maailmalta ja itse laitellut. Ei vaan ole järkeä näillä energian hinnoilla vaikka olisi kuinka ilmaista ja ekologista. Jos ei aurinko paista, niin ei tule tuottoakaan ja torppa on kylmä silloin kun lämpöä tarvitsisi. Jos aurinko paistaa, niin ei silloin oikein lämpöäkään hirveästi tarvitse.

Noilla paneeleillahan on sitten myös se polkuhintasuoja. Kannattaa tuo selvittää jos meinaa tilailla ulkomailta. En muista mitä hinta piti olla /W, mutta jokin raja siinä oli ja halvempiakin löytyy.

kurppa: en ihan ymmärrä tuota lämmitettävää vesimäärää. Helpompi olisi puhua energiamääristä. Vettä kun voi lämmittää asteen tai kymmenen. Suosittelisin, että laita VILP ja käyttövedelle sähkövaraaja perään. VILPin voisi kytkeä vaikka tuohon kattilaan jolloin sen oletetun kierukan kautta käyttöveden haalistus ja tulistus sitten sähköllä. Tai jos on pieni varaaja perässä niin sekin käy. Suoraan kiertoon olisi periatteessa paras, mutta voi olla hankalaa saada riittävä virtaus aikaan ja käyttövesihyöty jää pois. Tarvittaessa öljyllä priimaa sitten muutamia pakkaspäiviä kaveriksi jos ei puuta jaksa polttaa. Veikkaan, että TMA on luokkaa muutama vuosi, reilusti alle 10 joka tapauksessa.

Nopeasti 2000 l öljyä on jotain 20 000 kWh tai vähän vajaat kattilasta riippuen. VILPillä konservatiivisesti vuosi-COP jotain 2..2,5 (mainosarvoja ei kannata tuijottaa..) -> vuosisäästö luokkaa 12 000 kWh eli noin 1200..1500 e. Viidellä kilolla saa jo aika messevän systeemin -> TMA 3,5..5 vuotta ja pärjäät tuolla ehkä ainakin 10 kk vuodesta. Nykytalvina monasti enemmänkin. Tarvittavat kiertoveden lämmöt kannattaa selvittää, jos pärjää max 40 C kiertovedellä, niin silloin on hyvät edellytykset. Jos joutuu menemään 50..60 C niin VILPpi ei tykkää.

Hihavakiolla parin tonnin keräinpaketilla (+asennus +aurinkovaraaja) saat noin 4000 kWh jos normikesä. Jos sataa ja on pilvistä, niin hyvä jos puolet tuosta. Tietty jos sataa ja on kylmä, niin silloin lämpöä kaipaisi.. 12 c/kWh tekee 250..500 e/vuosi ilmaista energiaa -> TMA jotain 4..10 vuoteen? Puhtaanakin nuo pitäisi pitää ja lumijutut pitää miettiä. Nyt on juu aurinko paistanut, mutta monella on keräimien päällä 40 cm lunta.

Voin olla metsässäkin, mutta omilla hahmotelmilla en saa aurinkojuttuja kannattamaan oikein mitenkään muuten kun harrastemielessä.

Tosin on mulla hakevarastossa aurinkokuivain :silly: Eli kyseessä on verkkolattiainen tila jossa on toisessa päässä puhallin jolla saa ilmaa liikutettua hakepatjan läpi. Imee siis lattian läpi koska kostea ilma pyrkii alas. Haketuksen jälkeen pyörittelen tuota isoa puhallinta jonkin aikaa ja sitten vedän siihen muovin päälle. Puhaltimen torveen laitoin ilmastointitorvesta 4 m korkean piipun jonka maalasin mattamustaksi -> aurinko lämmittää torvea ja se imee hissukseen ilmaa hakevarastosta. En tiedä paljonko tuosta on oikeasti hyötyä, mutta tuskin haittaakaan ja investointi oli noin 15 e ja puolisen tuntia. Tuo varaston pääty on länteen joten aamupäivästä jo paistaa aurinko siihen sivusta ja oikeastaan liki koko päivän jossain kulmassa. Samoin peltikatto päällä hohkaa sisälle kivasti kuumaa. Kuivaa on hake ollut.

Edit: no käpyhän tuossa nopeassa laskelmassa oli..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Tarkoitus on tehdä useamman varaajan systeemi jossa vettä lämmitetään kausittain vain minimimäärä. Olemme jo vuosia sulkeneet yläkerran patterikierron keväällä ja kun kelit ovat vaatineet otettu taas käyttöön. Kesäisin on poltettu puutakin mutta kun tuon kaksoiskattilan hyötysuhde on huono on annettu polttin pärähdellä käyntiin kesäisinkin. Idea tässä on, jos tarvit kupin kahvia turha koko pannullista keittää.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Yksinkertainen on monasti kaunista näissäkin asioissa. Kannattaa huolella miettiä se systeemi. Usea rinnakkaisjärjestelmä vaatii joko harrastuneisuutta tai automaatiota.

Itselläkin on yläkerran patterikierto kesällä kylmänä. Turha lämmintä taloa on lisää lämmittää. Shuntti on aika helppo pyöräyttää kiinni ja silloin ei myöskään vesiputket hohka lämmintä. Alakerran lattiassa on kierto päällä vuoden ympäri.

Noinhan siinä helposti käy, että jos lämmittäminen on liian hankalaa, niin tulee sitten helposti ajettua sillä kalliilla ja helpolla tavalla ja suunnitellut säästöt valuu sitä kautta huti.

Omassa systeemissä jos on VILP käynnissä, niin se ajaa omalla käyrällään varaajan läpi shuntti auki taloon juuri sen lämpöistä vettä kun talo tarvitsee. Hakkeella varaaja noin 60 C ja tuosta shuntataan patterikiertoon sopivat lämmöt. Tuo on suht helppo systeemi ja vaihtoon menee ehkä minuutti. Tuo oma VILP jaksaa noin -15 asti pitää talossa lämmintä. Aiemmin oli lämmin aika vuodesta suoralla sähköllä.

Ei tuo oma VILPpi koskaan itseään takaisin maksa, mutta idea olikin että se vähentää omaa työtä paljon ilman että kulut kasvaa mahdottomia. Hakkeen kulutus on ehkä kolmasosa aiemmasta ja sähkönkulutus about ennallaan. Tosin jos itselle laskee jonkinlaisen tuntipalkan, niin sitten se ehkä maksaa itsensä takaisin 10..20 vuoden sisään.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Gasket kirjoitti: Noilla paneeleillahan on sitten myös se polkuhintasuoja. Kannattaa tuo selvittää jos meinaa tilailla ulkomailta. En muista mitä hinta piti olla /W, mutta jokin raja siinä oli ja halvempiakin löytyy.
Nyt tulee ihan lonkalta, mutta olikohan 46 centtiä/W
Operating at the speed of dark

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Itsehän ajattelin aurinkopaneeleita ihan sen takia, koska miksi ei. Pilp käyttäisi niistä saatavaa sähköä veden lämmittämiseen ja muuhun ja loput energiasta menisi itsellä normikäyttöön. Maksaahan noi 14 paneelia, invertterit ja muut, mut mikäpä tässä maailmassa ei maksaisi. Varovaisen arvioinnin mukaan takaisinmaksuaika olisi omalla setillä sen 14-17 vuotta riippuen valoisten päivien määristä.

Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Koko tämän viikon ajellut jääkylmällä autolla kun Alfan sisäpuhallin kuoli ja korjaamo odottaa uutta puhaltimen moottoria että pääsisivät sen vaihtamaan.

Tänään sitten kyllästyin ja päätin kaivaa jenkkifarkun pressun alta ja liukastella sillä, tuleepahan ainakin lämmintä. Noh, ensin hitonmoinen lumien lapioiminen ja lopputuloksena huomaan, että kattotelineen kohdalta pressun päälle on jäätynyt 2-3cm paksu jääkerros jota ei saa millään irti. No ajattelin että lyön auton tulille ja leikkaan pressun irti tuosta kattotelineen ympäriltä ja ajan auton tyttöystävän taloyhtiön parkkihalliin sulamaan ja otan lopun pressusta pois sen jälkeen.

Akku kiinni ja ylläri ylläri, eipä starttaakkaan. Tammikuussa vielä lähti kun kokeilin.

Seuraava idea: Haen Alfaan Fixukselta tupakansytyttimeen laitettavan 160W lämmittimen. 25€ ja eihän se mitään lämmittänyt ja toimi noin 5 minuuttia kunnes poltti ilmeisesti tupakansytyttimen sulakkeen.

Lopputulema: Istun viikonlopun kotona. Onneksi on edes viikonloppu vapaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^160 wattia on parin hehkulampun verran, sillä ei kummoisia lämpöjä talvipakkasella kehitetä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jepni.

Mutta jos sen mukalämppärin tunkkaisi imemään ilmaa auton ilmanvaihtorööristä sisään, eli lämppärin kennon läpi, niin voisi jotain lämmöntynkää löytyäkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Eero, 15.2 kirjoitti:Reilu viikko kärvistelty flunssassa ja maanantai-iltana kaveriksi tuli vatsatauti. Eipä oo voimat ollu näin loppu vähään aikaan.
Sunnuntaina tulee neljä viikkoa täyteen flunssan kaverina. Alkais pikkuhiljaa riittämään. Oli menossa jo ohi, mutta keskiviikkona nosti kovan kuumeen ja taas ollaan töttöröö. On kuulemma liikkeellä sitkeetä flunssaa, enkä kyllä voi suositella tätä kenellekkään.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
giils
Viestit: 289
Liittynyt: 17 Syys 2017, 10:58
Car(s): Alfasud 1.2 -87
156 2.5 V6 -01
159 2.4 JTDm -06
159 2.4 JTDm Q4 -09
Fiat Barchetta 1.8 -96
Saab 90 2.0 -87
Mazda MX-5 1.6 -98
Giulia 2.2 -16
Paikkakunta: Janakkala

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja giils »

Eero kirjoitti:
Eero, 15.2 kirjoitti:Reilu viikko kärvistelty flunssassa ja maanantai-iltana kaveriksi tuli vatsatauti. Eipä oo voimat ollu näin loppu vähään aikaan.
Sunnuntaina tulee neljä viikkoa täyteen flunssan kaverina. Alkais pikkuhiljaa riittämään. Oli menossa jo ohi, mutta keskiviikkona nosti kovan kuumeen ja taas ollaan töttöröö. On kuulemma liikkeellä sitkeetä flunssaa, enkä kyllä voi suositella tätä kenellekkään.
Kuulostaa aika paljon kyllä influenssalta, suosittelisin kipaisemaan apteekkiin hakemaan Tamifluta, sen saa ilman reseptiä eikä siitä haittaakaan ole jos varuilta sen kuurin popsii. Tietysti, jos jaksaa raahautua lääkäriin, niin sieltähän sen saa varmistettua näytteillä onko se influenssaa. :-|
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Juu, hyvä muistaa että influenssa on ihan oikeasti vakava ja kova tauti. Ja keuhkokuume ikävä jälkitauti.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Töistä tullessa pannuhuoneen lattia märkä. Tarkempi tutkiminen näytti yhden vesipumpun nipan murtuneen ja suihkutti vettä juuresta. No nyt on sit painekytkin ja -säiliö pois pelistä että sai edes jotenkin vettä tulemaan. Näytti ensin että tulisi vain kierteen välistä. Jos olis heti tajunnut että koko nippa on 2/3 poikki niin en olis purkanut, mutta myöhäistä se sitten oli kun oli palaset käsissä. Aamulla rautakauppaan..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Vatsatauti kiertänyt koko perheen ja nyt on mun vuoro. Onneksi on muiltakin mennyt nopeaan ohi.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eero kirjoitti:
Eero, 15.2 kirjoitti:Reilu viikko kärvistelty flunssassa ja maanantai-iltana kaveriksi tuli vatsatauti. Eipä oo voimat ollu näin loppu vähään aikaan.
Sunnuntaina tulee neljä viikkoa täyteen flunssan kaverina. Alkais pikkuhiljaa riittämään. Oli menossa jo ohi, mutta keskiviikkona nosti kovan kuumeen ja taas ollaan töttöröö. On kuulemma liikkeellä sitkeetä flunssaa, enkä kyllä voi suositella tätä kenellekkään.
Lääkäriin siitä. Voi olla jälkitauti päällä, ja usein se on keuhkokuume.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

^ Kävin lääkärissä keskiviikkona, mutta selkeää syytä ei löytynyt. Ei ole influenssa eikä keuhkokuume. Eilen illalla ei enää nostanut kuumetta eli eiköhän tämä tästä pikkuhiljaa. Yskä ei vaan tunnu hellittävän.
Pieniä murheita nämä toki on, mutta yksinyrittäjällä pidentynyt sairastelu lisää stressiä ehkä normaali duunaria enemmän.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ei pitäs pestä autoja. Takaiskarin alalautanen repes. :mrgreen:

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

jeQQ kirjoitti:Ei pitäs pestä autoja. Takaiskarin alalautanen repes. :mrgreen:
Tuttu tunne. Entisessä "Suomen ruosteettomimmassa" farkussani kävi aikoinaan sama homma. Menikö rengas samalla?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Renkaassa vähän kulumaa. Ihmettelin, kun kumi käryää ja ihme ääni kuului takaa. Syyllinen selvisi. Noh, meneepä auto ennenaikaisesti keväthuoltoon..

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Sarjassamme first world problems. Oikea ranne vaivaa, varmaan liittyy hiirenkäyttöön tai sitten olen tuon jossain rymytessä onnistunut virauttamaan/nitkauttamaan. Ei ole oikein lihas eikä oikein nivelkään. Juilii vaan epämääräisesti ja välillä rutisee. Kiertoliikkeet pahimpia. Vissiin tulossa vanhaksi.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

berliina
Viestit: 1154
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja berliina »

^ Veikkaan jännetuppi
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Ärrsytys.. Viimevklp vaihdettu palat ja levyt success, mutta herkistelyn tuloksena katkaisin käsijarruvaijerin ja niitäkö 156 saa ennää hyllystä,
ni tilaukseen meni ja siitä syystä pomppu leimalta, vaikka katsuri sanokin et oli kyllä yllättän siisti fiat ! :)
Omaa tyhmyyttä siis

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

6 päivää mökillä hurahti liian nopeasti ja pirukseen ahdistaa ajatus siitä että seuraavan kerran vasta huhtikuun lopussa jos satun olemaan leikkauksen jäljiltä kunnossa, muutoin sitten kesäkuussa. Voihan vuorotyö!
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Virittelin jarrusatulan pois tieltä iskaritolppaan roikkumaan apurungon asennuksen ajaksi. luonnollisesti kesken asennuksen satula tippui ja heilahti jarruletkun varassa moukarin lailla jättäen pikkusormen satulan ja apurungon väliin. :agrue: Pikkusormi ei olekaan enää pienin...

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

matti_vuorio kirjoitti:1.) Laitetaan tämä vielä tähän ketjuun. Vaikka Quaife antaa itsestään aika ammattimaisen kuvan, niin kulissien takana homma ei mene ihan niin. Gearkit -tilaus on ollut vetämässä maaliskuulta 2017 saakka ja jotain lupauksia on saada laatikko jouluksi.

Laatikon osia on siis työstetty alkuvuonna hyllyyn kuten sarjatuotannossa yleensäkin, eli isot erät. Osat on myös karkaistu niiltä osin kun pitää. Semmonen pikku moka vaan, että pääakseliin on tehty vääränkokoinen boori. No, Quaife löysi jostain konepajan joka voi työstää karkaistuja osia, minne ne osat meni joskus huhtikuulla korjattavaksi. Asiaa karhuttiin taas kesäkuussa, jolloin selveni, että se kaveri joka tilauksista vastasi maaliskuulla otti huhtikuussa loparit ja tuolta ajalta kukaan ei tiedä mitä on tilattu. Tilauksia on tehty, mutta niitä ei ole kirjattu mihinkään. Saatiin siis oma laatikko työjonoon kesäkuussa sellaisella saatteella, että työstökoneilla on 18 viikon jono. Korjatut osat eivät tätä nopeuta, kun valmiista laatikoista oli otettu varaosia jonnekin muualle, joten yhtään kokonaista laatikkoa ei ollu hyllyssä toimittaa. Sitten ne vielä jotain mainitsi tuotannollisista ongelmista, kuten että edellisellä viikolla oli ollu koko yön kestävä sähkökatko, mistä aiheutui lisää viivettä tuotantoon.

Uskon vasta sitten, kun osat on tuossa pihalla.

Eipä se tilaaminenkaan ollu ihan suoraviivaista. Tilattiin pelkkä gearkit ilman kasausta, kun se kasaaminen oli vain yksi optio muiden joukossa. Autolusso möi pelkän gearkitin, joten asia kunnossa? Ei. Tilauksen jälkeen Quaife veti herneet ja haukkui Autolusson, että kenellekään ei saa myydä pelkää kittiä ilman kasaamista. Alfan laatikko on aina uniikki tapaus ja toleranssit mitä sattuu, joten asiakas ei saa laatikkoa itse kasata. Se ei toimi. No, myyty mikä myyty ja sieltä tulee sitten vain ne osat ilman kasaamista. Ihan mielenkiintoista nähdä millaisia osia sieltä sitten tulee kun niitä ei uskalla asiakkaalle näyttää. :mrgreen:

2.) Pukki tuo kovan paketin. Englannista on löydetty viimein malmia ja laatikon osat on saatu valmiiksi. Eihän siinä menny kuin 9 kuukautta. Vielä vaan pitää säätää vaijerin pituuden kanssa. Pyysivät mittaamaan että saa kepin oikeaan paikkaan ohjaamossa. Tähän ei ole kuulema mitään vakio mittaa millä sarja toimitetaan asiakkaalle, eikä myyjä muistanut yhtään millä mitalla näitä on toimitettu. Noh, mitattiin ja ilmoitettiin mitta, mutta epäilivät että on liian lyhyt. Sitten yllättäen löytyi valmiita vaijereita 125cm ja 132cm mitoilla.

3.) Pukki ei tuonu kovaa pakettia. Asiaa karhuttiin taas ja ilmeni joku kommunikointikatkos Autolusson ja Quaifen välillä. Quaifen viestin perusteella 132cm vaijeri lähti tilaukseen saatesanoilla "maybe couple of weeks". Enää tätä ei kuitenkaan odotella, vaan 28.2.2018 tulee vuosi täyteen tilauksesta ja siinä vaiheessa alkaa rahojen karhuaminen takaisin oli se toimitus vaikka miten toimitusvalmiina. Surkeaa touhua.

4.) Melkoista touhua noilla. Nyt pitäisi vissiin olla tavara ihan lähetysvalmiina, niin vielä kehtaavat alkaa pyytämään lisää rahaa rahtikustannuksiin. On kuulema laskettu hintaan joku partial insurance ja sitten siihen pitäisi hankkia full insurance josta pitäisi maksaa reilu 100£ lisää. Vaan eipä makseta, jääkööt laatikko Englantiin jos sitä ei luvatulla hinnalla saa liikkeelle. Myyjällä on kyllä pokkaa pyytää, kun on ensin tupakoinut vuoden tuon toimituksen kanssa.
5.) Kitti saapui viimein 371 päivää tilauksesta perille. Case closed.

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

No huh huh.. Ja miksikö projektit venyy :shock:

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Another one bites the dust.

Mootorin säksätykselle löytyi syy: molemmat nokka-akselit kuluneet. Ei aina auta edes säntillinen öljynlisäily näiden kanssa, 198tkm mittarissa. Toki en varhaisemmasta historiasta tiedä. :roll:
Nyt pitää miettiä tarkoin mille ryhtyy kun ehjäyksen kulut on yli autoharrastuksen vakioyksikön eli touhutonnin ja "vastaavia" saa 2500-4000€ hintahaarukassa, tosin rikki nekin voi olla tai pian mennä. :twisted:
Tietenkin tuolla voi ajaa vajaatehoisena singerinä kunnes porsii huolellisemmin. :drinking:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Miten osaakin olla Maseratin Bi-turbo V8:n jakopää hankala ajoittaa. Busso 24v hankaluuksineen/lukkopaloineen ei ole mitään :mrgreen:

6 heittokelloa kiinni moottoriin ja ajoittamaan! On muuten haastava saada "just eikä melekeen" kaikki nokat, yksi ilta värkätty eikä yksikään nokka ole kuin sinne päin, prkl :evil: Tosin paremmin ne nyt on kohdallaan jo kuin mitä oli edellisen rempan tekijän jäljiltä (merkkihuolto :roll: ). Tosin tuskin on koskettu ajoituksiin kun oli tussimerkit hihnapyörissä... luotettu että saatu tehtaalla kohdalleen...
nimetön2.jpg
nimetön2.jpg (201.81 KiB) Katsottu 9030 kertaa

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Vaikuttaa mielenkiintoiselta. :mrgreen: Kuvasta voisi päätellä että hihna pyörittää toista nokkaa ja se ketjun kautta toista? Kaikki nokkapyörät ilmeisesti säädettävät? Jos olisi luigi jaksanut tehdä lukkopalat tuohonkin niin ei kai tuo sitten niin paha olisi?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tiige kirjoitti:^Vaikuttaa mielenkiintoiselta. :mrgreen: Kuvasta voisi päätellä että hihna pyörittää toista nokkaa ja se ketjun kautta toista? Kaikki nokkapyörät ilmeisesti säädettävät? Jos olisi luigi jaksanut tehdä lukkopalat tuohonkin niin ei kai tuo sitten niin paha olisi?
Juu, kaikki pyörät säädettäviä. Pakonokat säätyy koneen etupäästä ja imunokat takapäästä, ketju nokkien välissä.

Ikävä on lukkopala-ajoitteista jakopäätä jo :mrgreen:

sen verran oli jako pielessä että mahtoiko syy löytyä tyhjäkäynnin pieneen tutinaan? Hope so...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Aika komean näköistä, sanoisinko että teknistä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Aika komean näköistä, sanoisinko että teknistä.
No sitä se on kyllä, erittäin teknistä!

Sama asia "in real life" ykköslohkon nokkien osalta:
20180308_175131_resized.jpg
20180308_175131_resized.jpg (166.1 KiB) Katsottu 8884 kertaa

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Twingo merkkiliikkeen määräaikaishuollossa. Autolla ikää 2v10kk. Start-stop-systeemi ei juuri toimi, valitettu. Kun toimii, auto pitää käynnistää avaimesta kun systeemi prakaa, voisko tutkia. Stereoiden toinen kanava tippuilee pois, voisko tehdä jotain. Stereot hylkii kännykkää, voisko tutkia jotenkin. Akku on ilmeisesti viallinen, kun on kaikkea matalan akkutehon ongelmaa ja käynnistyskaapelijumppaa tarvinnut, voisko tehdä jotain. Mitään ei tehty. Uutta akkua yritettiin kyllä myydä 230 euron kokonaisedulliseen hintaan, sillä "koska akut kestää 3-5v, ei enää takuun piirissä". Asennus päälle...

Helvata. FCA-konsernin akut kestäneet jokaisessa autossa koko omistusajan, enkä ole uusia autoja ostanut. 156:ssa 185tkm meni originaalilla, Deltassa 144tkm originaalilla, 500 145tkm originaalilla, 500L 120tkm ja hönkii edelleen. Sceniciin piti hommata uusi 6v iässä, mutta olikin diesel ja Eberi. Pitäähän tässä Twingon akussa vika olla, jos ekat oireet ilmeni jo viime kesänä auton ollessa 2v. Takuukin on autossa voimassa vielä vuoden, mutta ei muka vaan voi enää vaihtaa kun akku on liian vanha. Uutenako olis pitänyt hajota että olisivat edes harkinneet..!?

Ja vaikka Fiatin huoltoja täällä parjataan, on muillakin harjoiteltavaa. Huollon varaus toimi ku junan vessa. Tuli muistutusviestejä ennakkoon. Mutta autoa ei kukaan ota aamulla vastaan ja "omamekaanikkoa" ei näy missään, eikä kukaan tiedä missä vois olla. Autossa ei sinänsä mitään vikaa, mutta koko päivä sille piti varata (7½h). "Ilmoitellaan kun on valmis, tai viimeistään puol neljä kun asentajat lähtee". Viesti tulee vähän ennen neljää, "Autossa vikaa, ota yhteyttä". Sitä "auto on valmis" -viestiä ei tule koskaan, vaikka auto on pihalla odottamassa. Kukaan ei vastaa annettuun numeroon, toisaalta ei ihmekään kun työaika loppui. Kukaan ei tiedä tiskillä mitään. Odotellaan puoli tuntia edellistä, selvästikin takuuasioissa leipiintynyttä autoilijaa, joka joutuu korjaamaan luunsa ilmeisesti saamatta vastakaikua asialleen. Autosta löytyykin tietoa tipoittain ja laskukin valmistuu näppärästi 20 minuutissa. Ilonaiheita saa hakea, mutta edullinen loppusumma on tietenkin sellainen.

Autokeskus hoiti edellisellä viikolla toisen auton vastaavan homman alusta loppuun ilman häröilyä, ilman odotteluja, pitäen kiinni mistä sovittu. Huollon hinnassa joustettiin selvästi, kun puhelinmyynti oli myynyt väärin hinnoitellun tuotteen. Viestit kulkee kuten pitääkin. Autokeskukselle 9 arvosanaksi. Tälle Rellu-korjaamolle seiska. Jotenkin alkaa muistua mieleen, miksi 2010 ostin Relluun ja korjaamopalveluihin läpeensä puutuneena uuden Toyotan...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuo on niin tota. Mäkään en kykene ymmärtämään, miten ja miksi rellulla kustaan yksinkeratiset asiat nyt noin tehokkaasti.
Käsittämätöntä schaissea myös tuo akunkesto.
Nimimerkillä Giuliettaan tuli uusi akku n. 7v/150tkm matkan jälkeen - ja tuokin sentään Italiaano S&S:llä varustettuna.
Jotain tarinaa kuullut, että kuulemma noissa sähkövikoja on kans.

MikaT
Viestit: 181
Liittynyt: 24 Huhti 2012, 21:43
Car(s): MB C 300e -22
Ex:Giulia 2.0T Super -18
Kia Rio 1.0 120hv EX -18
Ex: Giulietta MA Speciale Business -12
Ex:Peugeot 206 -06
Ex:Peugeot 406 Sport -00,
Ex: Mazda 626 GLX
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Mulle ei autokeskuksen huollosta jäänyt mitään hyvää sanottavaa. Takuunalaisia vikoja ei heidän mielestä ollut tai olivat ominaisuuksia.
Esim. akkujuttu. Start&Stop ei toiminut ensimmäisen talven jälkeen. Auto sammui ja käynnistyi samantien.
Giuliettassa oli uutena muistaakseni Vartan akku. Hyvinkäällä se myöhemmin vaihdettiin MagnetiMarelliin, ja tämän kanssa ei ollut koskaan mitään ongelmaa.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Varmaan alkaa tulla vanhaksi. Nyt talvilomalla ja mutkamäessä. Pienehkö boksi ja reilusti yli eli ihan flätille alas. Tietty gräbi kiinni viimeiseen asti ja sitenkin tuli vähän yllättäen alas ja Ikäänkuin potkaisin tonttia vastapalloon mutta en edes kaatunut. Joku salama löi samalla alaselkään. Nyt makailen mökin sohvalla ja taidan soitella lääkäriaikaa. 6-satanen Burana ja grammainen panadoli eikä kärsi sen aikaa edes pöydässä istua että syötyä sais. Ei varmaankaan tarvi tällä viikolla enää laskea..

Hassun hauskaa oli mökille suunnistaa kun puskee sellaista kylmää tuskanhikeä pintaan ihan solkenaan eikä henki meinaa kulkea ja välillä silmissä sumenee.

Pitäis varmaan siirtyä vaikka postimerkkeilyyn.

Sentään vielä viime viikolla vaivanneeseen ranteeseen ei ainakaan ny koske yhtään, luulisin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^Gasket menee nyt suosista lääkäriin ja kertoo selvällä suomella olleensa lasketteluonnettomuudessa... Kuulostaa hirveältä tuo olo, kun itselläkin joskus selkä kipeänä.

Omasta huoltokokemuksesta vielä pohdintaa. Autolle "ei ehditty tekemään mitään" 7½h:ssa - toisaalta start-stop-systeemi on herännyt sadan vuoden koomastaan. Liekö ollut akunkenkä irti tai muu huono kontakti, joka nyt vahingossa, ohimennen korjaantunut. Akku kestää pidempään kuin kaksi vuotta, sanon mä. Toi sikahintaisen akun kauppaaminen haisee rehelliseltä kusetukselta. Motonetistä hintaan 115 euroa. Samalta tiskiltä rouva haki Hyundainsa huollosta edulliseen 800 euron hintaan. Kai se pitää paloitella ja uusia vartti kerrallaan määräaikaishuollossa, jos on hinnat noin kohdallaan. Ai niin, kuulin taikasanan "akku" myös hänenkin kohdallaan. Kukahan huoltojanttereista omistaa akkuliikkeen... huoh.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Käytin vessaa katsastuksessa tammikuussa. Hylsy tuli, alapallo väljä. Tilasin tukivarren, meni reilu viikko. Osa lapasessa varasin kyläsepältä ajan varren vaihtoon, meni reilu viikko. Kyläseppä kehitti kuumeen, varasin toiselle korjaamolle ajan, meni reilu viikko. Meni jälkitarkastusaika umpeen.

Kävin uudelleen katsastuksessa. Takanavan alapusla väljä ja hylsy. Vittusaatana. Ajoaikaa jäljellä kaksi viikkoa, toivottavasti uusi pusla tulee Muukkoselta ripeästi ja saan sen vielä vaihdatettuakin ennen kuin ajoaika loppuu...

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Shocking news: savupiippu vetää paremmin, jos savupellin avaa siitä oikeasta hormista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

^Been there, done that :-D . Silloin havaittu myös, että hyvin vetävä tulisija myös poistaa aiheuttamaansa sangen vauhdikkaasti :mrgreen:

Nimimerkki "Hukkasin kiukaan savun sekaan"
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Polforea kirjoitti:Shocking news: savupiippu vetää paremmin, jos savupellin avaa siitä oikeasta hormista.
Lämmityshommin ei kannata ryhtyä jos on pelti kiinni :lol:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

berliina
Viestit: 1154
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja berliina »

166 : sta katkes ilmeisesti o-tehostimen letku r-mäen prisman parkkiksella . Ajoin auton kotiin eikä pumppu ilmeisesti hajonnut . Oli vähän ohjaus jäykkä .
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

Tuli ostettua joku aika sitten 159 tbi. Kerkesinhä mie about 2 vk ajella sit hajoskin turbo. Ihmetyttää kun ei autolla ole ajettu edes paljoa, eikä oireillut mitenkään ennenku hajos ja turbo siihen olevinaan oli jossakin vaiheessa vaihdettu. Konehuonekkii oli öljyssä ja sitä oli jopa koneen päälläkin aika paljon. :roll: Autoliikehän ei luonnollisesti tule paljoa vastaan. :bad-words: Ketuttaa sen verta sopivasti, että ei oo jaksanu edes paneutua korjauttamiseen ollenkaan.

Onko muilla ollu tbi:n kanssa turbo ongelmia? Jos on niin onko ollut kallista korjauttaa?
"Having no way as way, having no limitation as limitation"

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Vetäsinpä sit auton motarilla kaiteeseen :)

Onneks ei ollu oma vaan firman huyndai "hiace-kopio" H-1

Ei luistonestoja tai abseja.... jäinen tie, 80kmh vauhtia, vitullinen tuulenpuuska, ja perä lähti alta ja siin oli sit kuljettaja matkustajana.

Mentiin ensin kylkiedellä, melkein lähti jo kääntyy perää edelle ku sain oikastuu ja hidastettuu sen verran että törmäyksessä ei sit enää ollutkaan ku joku 30 vauhtii....

Takavetoset pakut on kyllä maailman paskin keksintö.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^Eilen ajelin jonkun Hiacen perässä jonka perässä oli traileri ja siinä auto päällä. Tiethän on ihan peilijäässä. Kerran jo katsoin loivassa ylämäessä, että kohta mennään, mutta sai yhdistelmän vielä hanskaan. Ilmeisesti ei vetopito oikein tahtonut piisata millään edes Hiacen hevosille.

Gasket kirjoitti:Varmaan alkaa tulla vanhaksi. Nyt talvilomalla ja mutkamäessä. Pienehkö boksi ja reilusti yli eli ihan flätille alas. Tietty gräbi kiinni viimeiseen asti ja sitenkin tuli vähän yllättäen alas ja Ikäänkuin potkaisin tonttia vastapalloon mutta en edes kaatunut. Joku salama löi samalla alaselkään. Nyt makailen mökin sohvalla ja taidan soitella lääkäriaikaa. 6-satanen Burana ja grammainen panadoli eikä kärsi sen aikaa edes pöydässä istua että syötyä sais. Ei varmaankaan tarvi tällä viikolla enää laskea..

Hassun hauskaa oli mökille suunnistaa kun puskee sellaista kylmää tuskanhikeä pintaan ihan solkenaan eikä henki meinaa kulkea ja välillä silmissä sumenee.

Pitäis varmaan siirtyä vaikka postimerkkeilyyn.

Sentään vielä viime viikolla vaivanneeseen ranteeseen ei ainakaan ny koske yhtään, luulisin.
Eilen antoi ortopedi luvan elää taas normaalisti. Tosin jotain hybridi-diklofenaakkia pitää syödä vielä ainakin 10 päivää. Joku syvä lihas oli lantiorangasta revähtänyt, tietty turvonnut ja painoi hermoa. Hierottaa ei saa toistaiseksi, mutta kevyttä liikuntaa. Kuulemma pitää vielä kuulostella ettei jotain hermo-oireita tulisi kuten toisen jalan pettämistä tai sellaista. Alussahan ei vasen jalka tahtonut oikein kantaa ja portaiden nousua ei tarvinut edes suunnitellakaan. Nyt saa jo sukat jalkaan, vaikkakin vähän kikkaillen.

Kai sitä on vaan uskottava ettei ole enää ihan nuori :? Kai sitä on vain näillä eväillä yritettävä elää mitkä on annettu, voisi asiat toisaalta olla paljon huonomminkin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Gasket kirjoitti:^Eilen ajelin jonkun Hiacen perässä jonka perässä oli traileri ja siinä auto päällä. Tiethän on ihan peilijäässä. Kerran jo katsoin loivassa ylämäessä, että kohta mennään, mutta sai yhdistelmän vielä hanskaan. Ilmeisesti ei vetopito oikein tahtonut piisata millään edes Hiacen hevosille.
Munki keissi oli ylämäessä.... jahka sillä on jotain tekoa asian kanssa..... Paku lähti pajalle tänään ja ehkä joskus parin viikon päästä on valmis.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Mazda jätti tienpäälle ruuhka-aikaan. Sai työntää pois tieltä kaupungin vilkkaimmalla risteysalueella :oops:
Lähtee paalaimeen kun katsastuslistakin oli jo kaksisivuinen, ja nyt tuli tosiaan kiire etsiä uusi kiesi alle. Eikä tietenkään yhtään sopivaa löydy. Fiat Stilo kyllä kiinnostaisi, mutta kun yhtään ehjää ei löydy satojen kilometrien säteellä :(

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Rouva oli murjonut pippanan helman auran jättämään jääkökköön. Oli kyllä huomannut kolhineensa, mutta ei sitten käynyt mielessä tarkistaa tuliko vaurioita. Vekkihän siellä on helmassa ja maalit irronneet. Ei ole monta päivää suolassa uitettu, mutta oli se jo ehtinyt lähteä ruostumaan.

Vienkö Keravalle patonkikauppaan ehjättäväksi, vai onko parempia suosituksia antaa?

Lukittu