Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Gasolina kirjoitti:Mullakin on mig täällä, yhden pultin takia ei kannata ostaa. Ainakin Telvin toimii ihan ok.
Saa sitä tulla koittamaan mikillä jos siinä on käyttöliittymä mukana. :lol:

Avatar
Turre
Viestit: 330
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Turre »

Vaihdoin sisätilapuhaltimen kun vanha alkoi visertää kuin pöntöllinen nälkäisiä linnunpoikasia. Jotenkin huvittavaa että puhaltimen vaihto on selvästi vaivattomampi operaatio kuin säännölliseen huolto-ohjelmaan kuuluva raitisilmasuodattimen vaihto.

:drinking:
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Korjasin kauan vaivanneen lambdan liittimen jossa oli yksi johdoista poikki.
Hyvin toimii toistaiseksi.
Liitteet
rsz_wp_20180121_12_08_20_pro.jpg
rsz_wp_20180121_12_08_20_pro.jpg (118.74 KiB) Katsottu 10493 kertaa
rsz_wp_20180121_12_50_00_pro.jpg
rsz_wp_20180121_12_50_00_pro.jpg (133.19 KiB) Katsottu 10493 kertaa
Kuva

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Moottorinlämmittimen :), huomiseksi ennustaneet pakkasta. Oli helppo homma, kun joku oli joskus korvannut lämmittimen putkenpätkällä, kaikki kaapelit olivat paikoillaan, sisätilahaaroitusta myöten.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Portteriin uuden eperiyksikön ja siihen pakoputken joustoputkineen ja vetarigummit vasemmalle, oikea jäi odottamaan :silent:
Kuva
Viimeksi muokannut Ossiv, 22 Tammi 2018, 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kuva ei näy suoraan, mut siistiä jälkeä.

Jos meet imgurin "Images"-valikon alta ja valitset kuvan, sitten "Share" ja sieltä "Linked BBCode" tai "BBCode" niin pitäs toimia suoraan ongelmitta. Ehkä.
Tai sit mun selain hajos :(

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Aquatica kirjoitti:^
Kuva ei näy suoraan, mut siistiä jälkeä.

Jos meet imgurin "Images"-valikon alta ja valitset kuvan, sitten "Share" ja sieltä "Linked BBCode" tai "BBCode" niin pitäs toimia suoraan ongelmitta. Ehkä.
Tai sit mun selain hajos :(
Danke 8) ! ei jostain syystä tai toisesta imguria saanu pelaamaan ku mopiilina yritti sitä laittaa, mut nyt näyttäisi pelaavan normaalisti

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Pääsin lopultakin aloittamaan tämän projektin!
Liitteet
WP_20170930_18_05_14_Pro.jpg
WP_20170930_18_05_14_Pro.jpg (192.69 KiB) Katsottu 10172 kertaa
WP_20180122_21_18_12_Pro.jpg
WP_20180122_21_18_12_Pro.jpg (198.82 KiB) Katsottu 10172 kertaa
WP_20180122_21_18_46_Pro.jpg
WP_20180122_21_18_46_Pro.jpg (204.99 KiB) Katsottu 10172 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eilen tein taas Suuressa Tallissa (TM) asioita.

Eli irroitin haljenneen pissapojan suuttimen konepeitosta, toin sen sisälle ja laitoin Würthin pikaliimalla pakettiin.
Ei toiminut ei.

Onneksi mulla oli Lidlistä (!) ostettua pikaliimaa (Pattex Superglue, valmistaja Henkel) joka sitten ajoi asian. Pari kuvaa hommasta.

Suuttimen irroitus periaatteessa on simppeli: tuulilasin puoleisessa päässä on kaksi pikaklipsiä, jotka vääntämällä suuttimen muovia vasten ja kampeamalla pitäisi paketin aueta irti.
No, ei se ihan. Mut melkein. Tiukassa nimittäin oli, mutta ruuvimeisseli (talttapäinen, keskikoko) jos on käsissä ni homma on helppo. Kiinnitys menee vielä helpommin: letku paikalleen, lämmittimen johto (jos on) paikalleen, keulan puoleinen pääty koloon ja NAPS painaa kiinne.

Pahoittelen perunoita.

Eka liimakerros yritys...
Kuva

Tässä sit lopullista
Kuva

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Kuva
Uuden holkin askartelua tuoho wizardin loppupöntön ja kilpailevan tuotteen välille.
eivät " sattumalta" olleet samankokoisia niinko kilpailijoil yleensä, mutta ei auta kun katkasta siitä Rst keskiputkesta pätkä pois ja tikkaa sovite kiinni lähipäivinä.
Ei uskaltanut lähteä tuota modaamaan suoraa ku enemmä siinon rahaa kiinni :drinking:

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Ja taas mennään.

Kiinnostuksen kilpikonna mateli, mutta pakko raahautua tallille. Kun kerrankin vapaa lauantai. Uusi takasatula ja Lambdat ovat maanneet lootassa muutaman viikon ja nyt oli käytävä toimeen..Satulasta hajosi ajossa motarilla (!) pyörintänopeusanturi, ja oireillut siis jo hetken....Taisin asiasta jotain marista jo aiemmin...Satulan vaihto alkaa olla jo niin rutiinia että tähän meni yhteensä noin tunti.....Sisälsi sisustan purun(jälleen kerran..)....TRW:n laatikosta tuli ulos Pimeyden Ruhtinaan valmistama tekele. Kiinni ilman turhia ihmettelyjä....Levyt ja palat tip top, joten no need to change these....Liukutapit joutunee vaihtaan seuraavalla kerralla.....Ruostepeikko alkaa purra näihin....No 276000km and counting...Pyörä kiinni ja pieni pyöräytys. Rohistaa!?? Uudelleen. Jep. Selvä. Tukivarresta kiinni ja laakeri paskana. Ei mitään epäselvyyttä. Tosi kiva kun takalaakerit olis ollu KOTONA HYLLYSSÄ! :bad-words: .....Turha itkeä. Ne ei sieltä tänne asti lennä itsekseen...Syvä huokaus.....

Step Two. Vaihta etummainen ja takimmainen säätölambda. Helppoa..... :mrgreen: .....Juu no ehkä joissain autoissa. Etummainen oli näkyvillä kohtuu mukavasti ja vaati vaan yhden avaimen lämmitystä ja vääntelyä sekä parin kiinnikkeen modausta ilmastoinnin kompuran alta. Lambda hylsy menee kyllä kohteelle hienosti mutta apurunko on suunniteltu huolella tielle.....No pikku kikkailulla tämä vaihtui alle puoleen tuntiin.....Sitten se takimmainen..........Alapuolelta palikan näkee lampulla. Siis näkee. Jep. Ei vaihdu täältä kautta. Auto alas ja mitenkäs yläpuolelta sitten?? Lampulla näkee. Ja se oli siinä. :lol: ....Käsittämättömän ahtaasti. Pitääkö imusarja tosiaan purkaa?! Pitää. Hetken jo aatteli että myös pakosarja pitää ottaa alas(johon tämä homma olisi tainnut jäädäkin..), mutta ei aivan....Uitat vasemman käden kyynärtaivetta myöden koneen ja tulipellin väliin ja katkaistulla avaimella(27 vaikka pitäis olla 26..) yrität avata . Luojan kiitos ei ollut purrut kaamean tiukkaan ja narahti auki. Loput sit helppoa, vai mitä. Haha! Tilaa nylkyttää auki on noin neljä senttiä molempiin suuntiin joten ei onnistu! Sormin ei todellakaan onnistu. Lambdahylsy on niin lähellä tulipeltiä, että kun käännät auki puolikierrosta niin johto kiilautuun jumiin tulipellin väliin ja ei liiku milliäkään. Edelleen siis koko ajan vasemmalla kädellä suorittaen ja lampulla näkee sisäkennolle menevien letkujen alta vain juuri ja juuri yhdestä kohtaa. Aika kaivaa esiin kohteen "pieni kätisin mies" joka onnistuu kiertämään lambdan auki mutta sitten hylsy ei enää tulekaan pois kun on jumissa. No kiinni alle pari kierrosta ja ihmeen kaupalla hylsy muljahtaa pois ja lambda suostuu kääntymään pienemmillä kahdella sormella auki tarvittavat 1,23- kierrosta....Oma käsi on vereslihalla kyynärvarren alta ja kananmunan kokoisella turvotuksella varustettuna...Saan kuulemma kiinnittää uuden ihan sitten itse, ja niin myös teen. Nyt jo verikin lentää perinteisesti. Saan uuden anturin kierteelle ja narautettua kiinni lopulta suht helposti. EI satu kuin ihan helvetisti :lol: . Uuden johdon reititys, siihen termostaatin alla olevaan boxiin, vedetään hieman suoraviivaisemmin kuin vanha. Kunhan ei osu pakosarjaan niin avot. Success. Kasaan kaiken. Ajan testerillä jarruille vaihtotestin 1. ja 2. Testi menee läpi ja nyt jarrujen aktivoituessa kuuluu taas pehmeä surahdus molemmin puolin. Sublime! Lambda-arvoja vähän ihmettelen kun testerillä katselin.....Kuormalla käyrät on kelvollisia mutta tyhjäkäynnillä hiukan omituisia?! Myös vanhat puretut lambdat olivat aivan valkoisia päistään....Ainakin etummainen pakosarja vuotaa hieman kylmänä joten aiheuttaako ekstra happi tällaista?? Pitääkö näitten "Oppia" jotain vai oliko kone mitatessa vielä liian kylmä?? Mene ja tiedä.
Kotimatkalla seurailin ajotietokoneen kulutuslukemaa.....Normaalisti pyörinyt siinä 10,5 litran tuntumassa moottoritiellä....Nyt tippui melkein heti 8,3 litraan! :crazyeyes: joka on jotain huikeeta kun kesällä mennyt parhaimmillaan, nuoruudessaan pitkällä siivulla, 7,7 litraan.....Ehkä tämä remontti siis jopa korjasi jotain....Ehkä......Tai sitten ajotietokone rikkoutui heti käynnistyksen jälkeen.....

Väsyttää....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Koska sunnuntain piti olla rauhallinen siivouspäivä, saunomista ja lueskelua, makaronilaatikon tekemistä yms. niin loogisinta on tietenkin jättää kaikki tämä ja mennä tallille hakkaamaan pyöränlaakeria Thesikseen. Olivathan laakerit vieläpä omasta takaa. Jep. Hyllystä kaivoin kaksi isoa pakettia johon oli merkitty tussilla "Taka" ja varmuuden vuoksi vielä etulaakeritkin heitin kassiin. Täysin voitonvarmana lähdin kohteelle. Eilen kasatut jarrut olikin mukava jälleen purkaa pois ja naputella levy lekalla irti....Suureksi yllätykseksi takalaakereita ei oman väärennetyn huoltokirjan mukaan ole koskaan( :shock: ) vaihdettu! Takasatula muuten, by the way, kesti miehekkäät 4v/70000km.....Melko surkeeta joten jos nämä ovat menneet 276000km niin........vakaajan välitangon yläpään kun irrotat niin muuten pärjää ilman pilliä/prässiä/juna-kokoluokan työkaluja. Kolmekasilla ja vääntöraudalla vähän vakaajaa vääntäen saa tilaa parille pultille ja ne kaksi muuta tulee kuin itsestään.....Laakeri käteen ja lootasta uutta. Näin. Paitsi että ei. Koska pöydällä on neljä avattua pakettia joissa kaikissa onkin etulaakeri! Kuvittelin navan olevan irrotettavissa koska varsinainen laakeri on identtinen edessä ja takana. Ei ole irrotettava :bad-words: .....Pientä naureskelun tynkää on ilmassa. "Mistäs meinaat tähän hätään löytää" jne.....Välähtää. Bisnespuhelu Ylöjärven reuna-alueelle ja puolen tunnin päästä kädessä on uusi Fag-laakeri-järjestelmä Thesiksen TAKA-akselille ....Loppu onkin rutiiniasennusta ja kahvinjuontia.

PS: seuraava vika ilmestyi vasta kotipihassa joten remontti oli onnistunut. Ja Saarioisen Äidit pelastivat lopun illasta.
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kyllähän tuollaiseen tusina-autoon kuin Thesis nyt aina yksi laakeri löytyy mistä tahansa :mrgreen:
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

:mrgreen:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Huomenna voisi käydä näyttämässä autoa leimakonttorilla, joten sen kunniaksi oikaisin kuljettajan turvavyön. Kesällä irroitin penkin, mutta jätin vyön kiinni penkkiin. Asentaessa onnistuin saamaan vyön rullalle. Asensin myös vasemman takaoven ovipahvin, jonka myös jätin kesällä irti, kun jäi oven ehostus vähän vaiheeseen, ja sitten tuli talvi ja kiinnostus asiaan putosi nollan tasolta negatiiviseksi.

Ja näin, jos rivitalon parkkipaikka lasketaan talliksi, niin oletettavasti myös rivitalon takapiha, eli kannoin niin 159:n kuin vaimon (minun) pippanan kesäpyörät viimein kellariin.

Hmm. Asioiden tekeminen kuukausia myöhässä taitaa olla huono tapa :roll:

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Pihahommiksi meni täälläkin. Neljä tuntia silkkaa pesua+ alku-ja loppu askareet.
Umpi sadeasu olisi kyllä poikaa,niin ei kastuisi ihan kalsareita myöden. Vastaavasti siinä tulee kyllä varmaan tuskaisen hiki kun kuuman veden kanssa lutraa... :?
Liitteet
P1280080.JPG
P1280080.JPG (214.51 KiB) Katsottu 9699 kertaa
P1280051.JPG
P1280051.JPG (235.21 KiB) Katsottu 9699 kertaa
P1280100.JPG
P1280100.JPG (146.09 KiB) Katsottu 9699 kertaa

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Eilen tuli rapelo päivän ratoksi vaihdettua hehkutulpat ja pyöränlaakeri.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

156 etupenkki kävi levällään. Vaihdoin penkinlämmittimet, korjasin murtuneet ja hapertuneet istuinpehmusteet sivistyneesti :roll: uretaanivaahdolla ja laitoin takasin nippuun. Johtosarja piti tehdä melkein tyhjästä, alkuperäinen ei sopinut kytkennältään. Alkuperäinen lämmitin oli istuinosasta kitkunut vastuslangasta poikki, sekä kaikki virtajohdot olivat poikki istuimen takaa :shock: muutaman kerran siis kitkunut. Katsotaan kuinka kauan kiinan lämmittemet pelittää 8) Tästä kiposta olisi pitänyt alun alkaen laittaa oma projekti topic, niin paljon tätä on veistetty.. Uusi lämmitin näkyy yläoikeassa kuvassa. Uretaanikorjailut toivat ryhdin takaisin, kangaskaan ei ole enää rutussa.
Liitteet
Kuskinpenkki.jpg
Kuskinpenkki.jpg (52.46 KiB) Katsottu 9494 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vaihtelin valoja kaverin peräkärryyn. Hifistelin sen verran, että ahtaissa paikoissa olevat pultit vaihdoin kuusiokoloihin, että niihin pääsee avaimella käsiksi. Samalla laitoin prikoiksi ja muttereiksi kuumasinkittyjä versioita ja tervasin kierteet. Voi olla että seuraavalla kertaa lähtee irti ilman pyörivän ystävän suosiollista avustusta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kokeilin josko pari kuukautta seisseen Saabin akussa olisi vielä henkeä jäljellä, ja saappihan lähti käyntiin kuin sen kuuluisan palmun alta.

Kuva

Käytin auton lämpimäksi että saa vähän sisätilojakin kuivattua, ja laitoin sinne säkillisen silikageeliä pitämään sisustusta kuivana.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Siis eilen. Korjasin 75:seta mystisen ulinavian, käydessään auto ulisi niin kuin laturin tai ohjaustehostimen hihna olisi luistanut, paitsi että ääni oli paljon kovempi. Irrottelin hihnat yksi kerrallaan, mutta ulina vaan jatkui kun auton käynnisti ilman apulaitteita. Aloin epäillä, että kardaanin tukilaakerin laakeri on jumissa, ja koko laakeri pyörii kannakkeessaan ja pitää ääntä, niinpä valmistauduin kardaaniremonttiin. Kardaani tosin on huollettu parisen vuotta sitten, eikä kilometrejä ole paljon tullut. Ennen auton alle ryömimistä koitin vielä kuunnella mistä ulina tulee, eikä se vaikuttanut tuleva auton alta, vaan konehuoneesta, joten ajattelin katsoa vielä miltä virranjakajat näyttää. Nokka-akselin päässä oleva jakaja oli kunnossa, mutta lohkon kyljessä olevan jakajan pyörijä oli palasina ja kansikin oli aika kärsineen näköinen. Motonetistä uudet osat ja kokeilemaan, ja kas kummaa ulina oli poissa. Vieläkin ihmetyttää, miten rikkinäinen pyörijä voi pitää sellaista melua. Nyt on tallissa kaksi korjattua kardaania, toinen projekti-Alfettaan ja toinen varalle.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Sunnuntaina purin savuavaa kiinankrossia. Ajattelin jos olisi mäntä ottanut itseensä tai joku ohjurinkumi irronnut, mutta siinä olikin koko pytty halki. Tuo on 150 cc malli ja ehkä reilut 10 heppaa tehoa. Poraus 56,5 mm ja sylinteriputki ulkoa 59,5 mm. Kovin on siis ohut seinämä. Ei ole tainnut tykätä kun urku auki olen välillä avannut umpihankeen spooria hyvät piikit alla :mrgreen: 10 v:llähän tuo on yleensä ajossa, mutta välillä itseäkin lapsettanut sen verta että on tullut sillä pöristeltyä. Vähän arvelen, että mun ajossa tuo antautuminen on tapahtunut..

Eipä tuo kovin työläs ole purkaa eikä uusi sylinteri maksa mansikoita, että eiköhän siitä vielä mopo tule.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Mokomakin kirjoitti:156 etupenkki kävi levällään. Vaihdoin penkinlämmittimet, korjasin murtuneet ja hapertuneet istuinpehmusteet sivistyneesti :roll: uretaanivaahdolla ja laitoin takasin nippuun. Johtosarja piti tehdä melkein tyhjästä, alkuperäinen ei sopinut kytkennältään. Alkuperäinen lämmitin oli istuinosasta kitkunut vastuslangasta poikki, sekä kaikki virtajohdot olivat poikki istuimen takaa :shock: muutaman kerran siis kitkunut. Katsotaan kuinka kauan kiinan lämmittemet pelittää 8) Tästä kiposta olisi pitänyt alun alkaen laittaa oma projekti topic, niin paljon tätä on veistetty.. Uusi lämmitin näkyy yläoikeassa kuvassa. Uretaanikorjailut toivat ryhdin takaisin, kangaskaan ei ole enää rutussa.
Tänään tuhersin hanttarinpenkin valmiiksi. Se vaati paljon vähemmän uretaania. Testasin myös eilisen kuskinpenkin postikonttorikeikalla ja kyllä hanuri lämpeää :infinity:

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Kirjoitin lunttilapun E-torx ja kuusiokantojen ja normi kierrekokojen välille hylsyboksiin.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Tuli askarreltua jäykistettä mankeliin,
nii loppuu se vääntely rungosta! Oli edukasdiili Hollannista 110€. Suomesta 280
Kuva

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Viiden tunnin lumitöiden jälkeen Lancian purkua.
Imusarja, vesipumppu ja jakopää veks.
Starttimoottori myös pois. Huolto ihan vaan varmuuden vuoksi nyt kun on hyvin esillä.
Huomenna jatketaan. (toivottavasti ei lumitöitä) :?
Liitteet
WP_20180202_21_38_37_Pro.jpg
WP_20180202_21_38_37_Pro.jpg (152.08 KiB) Katsottu 8961 kertaa
WP_20180203_20_44_35_Pro.jpg
WP_20180203_20_44_35_Pro.jpg (164.61 KiB) Katsottu 8961 kertaa
WP_20180203_20_48_52_Pro.jpg
WP_20180203_20_48_52_Pro.jpg (167.94 KiB) Katsottu 8961 kertaa

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

^ Pistä kuvia projektin edetessä :-D
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

^ Laitellaan. Nyt tämä on vielä pelkkää purkua..
Passivointiin lähtee lähipäivinä kuorma, ja sitten on puhallettavaa/ maalattavaa osaa jonkin verran.
Uusi vesipumppu tuli saksasta. Suomalaiset varaosaketjut eivät enää toimittaneet. :(

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jamper »

Pele kirjoitti:^
Uusi vesipumppu tuli saksasta. Suomalaiset varaosaketjut eivät enää toimittaneet. :(
Ei pidä paikkaansa, just katoin että 8v ja 16v pumppua saadan 1-2 työpäivän toimitusajalla, hinnat 73.10€ ja 75.02€. Tietenkin myyjällä pitää olla vähän enemmän tietoa että osaa nuo myydä 8)

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

jamper kirjoitti:
Pele kirjoitti:^
Uusi vesipumppu tuli saksasta. Suomalaiset varaosaketjut eivät enää toimittaneet. :(
Ei pidä paikkaansa, just katoin että 8v ja 16v pumppua saadan 1-2 työpäivän toimitusajalla, hinnat 73.10€ ja 75.02€. Tietenkin myyjällä pitää olla vähän enemmän tietoa että osaa nuo myydä 8)
Mistä?

Ainakin Kahan, Koivusen ja Örumin varastosaldot näytti nollaa. Hakuspeksit oli myyjällä kyllä ihan oikeat, kun itse katselin vieressä näyttöä.
Katsottiin myös varoiksi Coupe 16V:n tilanne. Sen pumpusta kun pystyy tekemään 16V Graleen sopivan. (ja on ollut ennen edullisempikin) Sama tilanne sen suhteen.
8V pumpun tilannetta ei katsottu, koska sille ei ollut tarvetta.
No, tulihan tuo Bugatti Saksastakin 2 päivässä, ja kotiovelle. 8)

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jamper »

Eli ei ollut asiantunteva myyjä, kyllä ne joltain noista löytyy. Nuo oli Motonetin hintoja, täytyy mennä paikanpäälle että nuo saa sieltä tilattua ja 99 % myyjistä sanoo ettei saa tilattua 8)
Täytyy nuo ottaa varmaan parempaan jemmaan kun Bielsteinillä maksaa vähän enemmän.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

^ Juu oli kanssa mielessä että pitäisikö ottaa varastoon, kun noita autoja nyt tuossa tutuilla pörrää.
Samalla rahdilla kun olisi tullut useampikin. Myyjällä oli vielä 5 kpl jäljellä 38,50€/kpl ei kuulostanut pahalta+ rahti 25,00€ kotiin tuotuna. 8)

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jamper »

No eipä ollut pahan hintaisia, jostain luin että Bugatti olisi heivannu gralen vesipumppujen valmistuksen mutta ainakin niiden luettelo kertoo vielä että on status olisi normaali. Jos näin on niin jossain kohtaa hinnat kerrotaan aika isolla kertoimella.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Jep! Tämä myyjä on myynyt niitä 56 kpl, ja 4kpl on nyt jäljellä. Just katsoin.
Bugatin pumpusta on omakohtaisesti ainakin hyviä kokemuksia. Muistelen että joskus 8V:n pumpussa oli Lancian logo. Liekö siis alkuperäisosankin toimittaja?

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Vaihtelin MiToon öljyt.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vaihdoin ostamani pissapojan suuttimen. Ja uudesta suuttimesta katkesi heti toinen kahdesta pikalukituksesta, ei kestä pakkasta siis tämäkään malli :lol:

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Mokomakin kirjoitti:
Mokomakin kirjoitti:156 etupenkki kävi levällään. Vaihdoin penkinlämmittimet, korjasin murtuneet ja hapertuneet istuinpehmusteet sivistyneesti :roll: uretaanivaahdolla ja laitoin takasin nippuun. Johtosarja piti tehdä melkein tyhjästä, alkuperäinen ei sopinut kytkennältään. Alkuperäinen lämmitin oli istuinosasta kitkunut vastuslangasta poikki, sekä kaikki virtajohdot olivat poikki istuimen takaa :shock: muutaman kerran siis kitkunut. Katsotaan kuinka kauan kiinan lämmittemet pelittää 8) Tästä kiposta olisi pitänyt alun alkaen laittaa oma projekti topic, niin paljon tätä on veistetty.. Uusi lämmitin näkyy yläoikeassa kuvassa. Uretaanikorjailut toivat ryhdin takaisin, kangaskaan ei ole enää rutussa.
Tänään tuhersin hanttarinpenkin valmiiksi. Se vaati paljon vähemmän uretaania. Testasin myös eilisen kuskinpenkin postikonttorikeikalla ja kyllä hanuri lämpeää :infinity:
Vaimon varttikutosen vuoro, kuskinpenkin vastukset vaihdettu. Ylihuomenna hanttari.

Avatar
mutt
Viestit: 5416
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Flaviasta pakosarjojen laippojen oikaisu paikallaan (siis putket kiinni, koneesta toki irti...), pakoputken kannattimien hajotus (ei kestäneet kun etupää oli irti ja reuhdottiin, toivottavasti eivät mene uusiksi), ja lämppärin kennon vaihto uuteen (Raision Jäähdytin teki uuden.) Viime mainitussa hommassa varmaan puolet ajasta meni yhtä mutteria asentaessa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tallin edessä pihalla, koska tallin ovi on liian kapea, mutta neidon kanssa etsimmä ja löysinnä kaverin kärryn kadonneet jarrut. Nyt pitäisi olla melko helppo morjestus inssille leimakonttorilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
giils
Viestit: 289
Liittynyt: 17 Syys 2017, 10:58
Car(s): Alfasud 1.2 -87
156 2.5 V6 -01
159 2.4 JTDm -06
159 2.4 JTDm Q4 -09
Fiat Barchetta 1.8 -96
Saab 90 2.0 -87
Mazda MX-5 1.6 -98
Giulia 2.2 -16
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja giils »

Vähän nyt ketjun topicia uhmaten, kyseinen jumppa suoritettiin eilen sekä se valitettavasti tehtiin tallin ulkopuolella. Mutta menkööt.

Eli siis eilen sai mun käyttöauto Seat Ibiza vm. 2009 lisäpitkät keulalleen. Alla olevasta videosta voi ensin ottaa vähän viitteitä pizzan orggispitkistä, jotka ovat sitä luokkaa, että oikeastaan kynttilänvalolla olisi enemmän tehoa. Videon laatu on suoraan sanoen aivan sheissea, mutta ehkä siitä pointin saa irti.
https://www.youtube.com/watch?v=iOpoH9jOjWY

Tästä sitten päästään tosiaan siihen että lisävalaistukselle oli oikeasti tarvetta. Tämmöset sitten tuli Lumiselta tilattua samalla kun Polforea tilaili penariinsa lisävaloa;
https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuv ... 010130015/

Jumppa alkoi maskin irroittamisella, ja kivasti kun muoviosat ovat jäässä, napsahteli muutamia turhia muoviosia keventämään autoa entisestään - mihin niitäkään tarvii..? Rekisterikilpeä irti - mutta eipäs edetä niin nopeasti! Ruuvit kun ovat olleet siinä sen jokusen vuotta.. (etupuskuri mitä ilmeisimmin jossain vaiheessa vaihdettu) Ruuvithan olivat rakastuneet vähän liialti puskuriin, joten poraa jouduttiin käyttämään kun oli autuaan selvää, etteivät samaiset ruuvit enää päädy ko. puskuriin takaisin.

Kuva

Kilven puhdistus ja valojen rekisterikilpitelineen paikalleen asettelu. Tämä sujui yllättävän helposti. Valot kiinni telineeseen sekä puskurin yläosaan ja vetämään piuhoja maskin välistä ja sen taakse. Sen jälkeen päästiin piuhoja kiinnittelemään akun napoihin ynnä muuhun. Avataan pitkien umpio kun pitäisi löytää kaukovalon + -johdin... ja kiitos Fernando. Sieltä löytyy kaksi mustaa piuhaa. Yleismittarilla tutkimaan. Rele kiinni ja piuhat kiinni. Jippikaijeij, valot toimii!

Kuva
Vähän vertailukuvia metsän siimeksessä, eka kuva ihan vaan lähivaloilla.

Kuva
Pizzan omilla kaukovaloilla, tässä näkyy kuitenkin pieni ero lähivaloihin..

Kuva
Ja sitten lisäpitkillä. Melkoinen ero.

Lisäksi eilen sain laitettua lämppärin pistokkeen suojaläpän vihdoin paikoilleen, kun sekin muoviperkele jäi käteen tuossa yhtenä kauniina pakkaspäivänä. :roll:

Kiitos Eero valojen pinnotuksesta
Kiitos Polforea valojen asennuksesta, vaikka yritinkin auttaa niin kunnia sille kenelle se kuuluu!
Ja loppuun vielä kiitos AuliJ jolla nyt sattui olemaan ylimääräinen suojaläppä talviajoharjoituksessa mukana ja myit sen mulle.
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Tässä jo päivänä muutamanakin valmistellut osia passivointiin vietäväksi.
Suuri osa on Evo-projektista, mutta mukana myös muuta. Pitää huomenissa viedä aktiiviselle passivoitsijalle.
Lisäksi tänään tuli puhallettua mustaksi maalattavia osia. Muutama osa jäi vielä huomiselle.
Liitteet
WP_20180211_20_17_00_Pro.jpg
WP_20180211_20_17_00_Pro.jpg (191.35 KiB) Katsottu 8042 kertaa
WP_20180211_19_55_18_Pro.jpg
WP_20180211_19_55_18_Pro.jpg (107.25 KiB) Katsottu 8042 kertaa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pelen tallissa näemmä pinnoitetaan myös 10mm kiintoavain :mrgreen:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

berliina
Viestit: 1154
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja berliina »

Taitaa olla 9-8 millinen
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

^^^ :-D Se on Lancian työkalusetistä, kuten myös avaimen vieressä näkyvä pyöränpultti/kuusioavain sekä pahvilla oleva räikkä.
Ovat alunperinkin keltapassivoituja.

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

berliina kirjoitti:Taitaa olla 9-8 millinen
Muistaakseni 8/10mm.

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jamper »

Pele kirjoitti:^^^ :-D Se on Lancian työkalusetistä, kuten myös avaimen vieressä näkyvä pyöränpultti/kuusioavain sekä pahvilla oleva räikkä.
Ovat alunperinkin keltapassivoituja.
Mulla pitäisi olla jossain pussilinen noita räikkiä uutena, ohjelma taisi näyttää sitä tunkin räikäksi johonkin malliin mutta onko tuolla muuta käyttöä työkalusarjassa?

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

^ Eipä sillä muuta käyttöä ole kuin pyöritellä pyöränpulttiavainta/ kuusiota.
Oiskohan niin että kuusion koko on sama kuin esim. Lancian öljypropun?

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Iskän autoon maalasin lokarin, priimaa pukkaa ko ite tekee 8)
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

EmmiMaria kirjoitti: priimaa pukkaa ko ite tekee 8)
Sehän se, ikuinen vitsaus. :lol: 8)

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Husqvarnan moottorisahojen kanssa painittu. Ukon 42 special lopetti käymisen lämpimänä, tein ohivuotomittauksen jonka tulos oli 60%. Sylinterissä hiukan jälkiä imuaukkojen alapuolella, männän rengas loppu ja männässä naarmuja. Laitettiin uusi rengas ja terhakkaasti tuolla nyt taas päivän sahaili ilman ongelmia.
Oma 440e pätki täyskaasulla, purkailin ja puhdistin huolella kaasuttajan ja sähköosat sekä hiekkapuhalsin tulpan. Apu löytyi vasta kaasuttaa säätämisestä. Tehtaalla laitettu H säätö oli niin rikas ettei enää sisäänajon jälkeen halunnut sillä toimia. Onneksi oli jo ennestään säädön erikoismeisseli.

Vastaa Viestiin