Autonvaihtoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja puuha »

Kyllä siinä skeidan manuaskissakin kaksoismassa kolkottaa jos on kolkottaakseen. Kannattaa myös tarkistaa tuosta 2.0 tdi koneesta ylävesiletkun kovuus lämpöisenä. Näissä kun tuppaa olemaan kansivikoja. Jossainvaiheessa ne kannet oli luokitelti A,B ja C merkinnöillä. Jos löydät tuon C merkinnän niin voit olla hieman paremmalla mielellä...
Makaroonia jo vuodesta -98

Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

puuha kirjoitti:Kyllä siinä skeidan manuaskissakin kaksoismassa kolkottaa jos on kolkottaakseen. Kannattaa myös tarkistaa tuosta 2.0 tdi koneesta ylävesiletkun kovuus lämpöisenä. Näissä kun tuppaa olemaan kansivikoja. Jossainvaiheessa ne kannet oli luokitelti A,B ja C merkinnöillä. Jos löydät tuon C merkinnän niin voit olla hieman paremmalla mielellä...
Koeajo suoritettu ja autostakaan ei toimimatonta peruutustutkaa ja kytkinpolkimen pientä vinkunaa lukuunottamatta löytynyt vikaa, mutta pakko sanoa että ei vain sytyttänyt.

Neliveto toki hemmetin kiva, mutta muuten esim. kun vaihdekepin ottaa käteen niin Alfassa tuntuma paljon jämäkämpi ja laadukkaamman oloinen ja ajettavuus verrattuna Alfaan.. Noh, ei sitä Alfaa turhaan kehuta. Myöskään 2500€ hyvityshinta 159:stä ei varsinaisesti houkutellut.

Skodakuumetta ei siis tullut mutta nelivetokuume kyllä senkin edestä. :drinking:

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Ranttall kirjoitti:Skodakuumetta ei siis tullut mutta nelivetokuume kyllä senkin edestä.
Nelivetokuumeen ymmärtää.. Kerran olen nelivedon omistanut ja toivottavasti taas joskus..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Uppista keikkaa. Kokemuksia, tietoa ja murua, tullut pari vaihtoehtoa mistä ei mitään kokemuksia:
Bmw E46 318 aut farkku. ,03, 220tkm. Väitetään siistiksi.

Bmw E39 525 aut farkku, 03, 230tkm. Väitetään siistiksi

Kumpikin Bemari oikein karvalakki varustuksella.

Saab9-5 2.0 turbo, biopower, autom, farkku, 07, 260tkm. Vuos sitten ne kaaren alareuna korjattu. Kuulemma hyvin ja nätisti. Joitain herkkuja löytyy.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

Ranttall kirjoitti:
puuha kirjoitti:Kyllä siinä skeidan manuaskissakin kaksoismassa kolkottaa jos on kolkottaakseen. Kannattaa myös tarkistaa tuosta 2.0 tdi koneesta ylävesiletkun kovuus lämpöisenä. Näissä kun tuppaa olemaan kansivikoja. Jossainvaiheessa ne kannet oli luokitelti A,B ja C merkinnöillä. Jos löydät tuon C merkinnän niin voit olla hieman paremmalla mielellä...
Koeajo suoritettu ja autostakaan ei toimimatonta peruutustutkaa ja kytkinpolkimen pientä vinkunaa lukuunottamatta löytynyt vikaa, mutta pakko sanoa että ei vain sytyttänyt.

Neliveto toki hemmetin kiva, mutta muuten esim. kun vaihdekepin ottaa käteen niin Alfassa tuntuma paljon jämäkämpi ja laadukkaamman oloinen ja ajettavuus verrattuna Alfaan.. Noh, ei sitä Alfaa turhaan kehuta. Myöskään 2500€ hyvityshinta 159:stä ei varsinaisesti houkutellut.

Skodakuumetta ei siis tullut mutta nelivetokuume kyllä senkin edestä. :drinking:
VAG konsernin autoa ei kannata ostaa jos ei halua tehdä sisäistä kuolemaa aina kun astuu autoon sisään...ai mistä tiedän? :lol:

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

Ranttall kirjoitti:
puuha kirjoitti:Kyllä siinä skeidan manuaskissakin kaksoismassa kolkottaa jos on kolkottaakseen. Kannattaa myös tarkistaa tuosta 2.0 tdi koneesta ylävesiletkun kovuus lämpöisenä. Näissä kun tuppaa olemaan kansivikoja. Jossainvaiheessa ne kannet oli luokitelti A,B ja C merkinnöillä. Jos löydät tuon C merkinnän niin voit olla hieman paremmalla mielellä...
Koeajo suoritettu ja autostakaan ei toimimatonta peruutustutkaa ja kytkinpolkimen pientä vinkunaa lukuunottamatta löytynyt vikaa, mutta pakko sanoa että ei vain sytyttänyt.

Neliveto toki hemmetin kiva, mutta muuten esim. kun vaihdekepin ottaa käteen niin Alfassa tuntuma paljon jämäkämpi ja laadukkaamman oloinen ja ajettavuus verrattuna Alfaan.. Noh, ei sitä Alfaa turhaan kehuta. Myöskään 2500€ hyvityshinta 159:stä ei varsinaisesti houkutellut.

Skodakuumetta ei siis tullut mutta nelivetokuume kyllä senkin edestä. :drinking:

Yllättävää! Olisit varmaan ollut maailman ensimmäinen skodakuume potilas. Ei kai niihin ole tarkoituskaan rakastua, vain ajaa paikasta A paikkaan B ilman murheita ja tunteita.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

_rico kirjoitti: Yllättävää! Olisit varmaan ollut maailman ensimmäinen skodakuume potilas. Ei kai niihin ole tarkoituskaan rakastua, vain ajaa paikasta A paikkaan B ilman murheita ja tunteita.

Oispa Skoda :lol:

Kuva
VMP

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kokeile nelivetokuumeen korjaamiseen seuraavaksi jotain oikeasti jatkuvaa nelikkoa :-D. Toi Skoda taitaa olla vaan etuveto+
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Lienee '09 skodillakki ellei nelossarjan Haldexilla, niin vähintään kolmossarjan loppupäällä. Lonkka-arviona heitän, että 95+% tämänikäisen Haldexin haukkujista ei ole sitä itse ajanut tahi muihin "oikeisiin nelivetoihin" (termi, josta voidaan käydä pidempi ja syvällisempi keskustelu, koska aihe on varsin joustava kohteesta riippuen) verrannut.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

siittä sen näkee, että miten renkaat kuluu. Jos etummaisista nastarenkaista puuttuu ne nastat ja takimmaisissa kaikki tallella niin eipä sitä vetoa liikaa siellä takana ole. Tai sitten kesäsissä edessä 2mm ja takana 5-6mm. Haldexien kanssa tälläistä näkee. No juu, toki se jarrukulutus on keulassa suuree.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mullon varmaan takavetoisissakin liikaa vetoa edessä, kun niistä meinaa renkaat kulua tasatahtia. Etenkin kesärenkaita kuluttaa raskaan keulan kääntely yllättävän paljon, etenkin jos sporttisemmin ajaa, vaikkei vedolla niitä gummeja söisikään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Uppista keikkaa. Kokemuksia, tietoa ja murua, tullut pari vaihtoehtoa mistä ei mitään kokemuksia:
Saab9-5 2.0 turbo, biopower, autom, farkku, 07, 260tkm. Vuos sitten ne kaaren alareuna korjattu. Kuulemma hyvin ja nätisti. Joitain herkkuja löytyy.
Eli takakaaren etureuna korjattu? Sehän se on tyypillinen ruostekohta. Kiinnittäkää huomiota seuraavan kerran Prisman parkkipaikalla.. Valitettavasti Saabissakin se ruoste lähtee sisältä päin ja saattaa tulla yllätyksiä, jos luulee ostavansa ruosteettoman yksilön. Näin ainakin minulla täysin vastaavassa -02 mallissa. Möin auton pois ja vilpittömästi luulin, että pientä fiksiä vaan pintaruosteisiin, niin uusi omistaja soitti, että helmamuovien alla ei juuri peltiä enää ollut.. Nämäkin olisi näköjään pitänyt ruostesuojata uutena, vaikka vahvoilta vaikuttavatkin. Toinen paikka on muuten takakontin luukku.

Muuten auto oli minulla seitsemän vuotta. Vastaava etanolille muutettu 2.0 automaatti farkku. Todella hieno ajaa matka-ajoa. Tehoa oli viritettynä todellakin tarpeeksi. Etanoli oli ohjelmalla otettu hienosti huomioon, eikä mitään ongelmia ollut tankata sekaisin molempia. Auto laski seoksen nätisti ja ilmoitti kuljettajalle mitä tankista löytyy.
Olihan sen kanssa murheitakin, mutta kyllä edelleen voisin ottaa. Kyseisessä mallissa ei oikein enää ollut nykyaikaisia hienouksia ja mieli teki muutenkin nelikkoa. Huomasi, että auto oli suunniteltu näihin oloihin ja auto vaan parani -30 asteessa. Etanoli ei oikein vaan sovi talvikäyttöön. Ajoin talvella paljon bensalla, mikä takasi hyvän käynnistymisen.. Niin, etanolia palaa sitten huomattavasti enemmän, joten hyöty on vähän niinku.. Kulutus on kaupunkiajossa painavalla autolla noin 14-15l ja matkassa noin 7l.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Uppista keikkaa. Kokemuksia, tietoa ja murua, tullut pari vaihtoehtoa mistä ei mitään kokemuksia:
Bmw E46 318 aut farkku. ,03, 220tkm. Väitetään siistiksi.
Moottoriin en ota kantaa sen enempää, siitä puuttuu kaksi sylinteriä.
Sähköikkunat kannattaa testata. Meneekö lasi vinoon kun sitä laskee / nostaa?
Keskuslukko: Toimiiko 100% vai lukitseeko/avaa vähän miten sattuu? Korjauksena satunnaisuuteen uusi korimoduli, joka maksanee koodauksineen päälle 700eur.
Etutukivarsien takapuslat => Paljonko etupyörä heiluu jarruttaessa? Rengasta sopviasti potkimalla heiluu myös.
https://youtu.be/83Pw3V8pMeI?t=55s
VMP

Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Polforea kirjoitti:Lienee '09 skodillakki ellei nelossarjan Haldexilla, niin vähintään kolmossarjan loppupäällä. Lonkka-arviona heitän, että 95+% tämänikäisen Haldexin haukkujista ei ole sitä itse ajanut tahi muihin "oikeisiin nelivetoihin" (termi, josta voidaan käydä pidempi ja syvällisempi keskustelu, koska aihe on varsin joustava kohteesta riippuen) verrannut.
Juu, itselle ainakin tuollainen Haldexin "leikkineliveto" kelpaa vallan hyvin. Kokeilin ihan peilijäällä paikaltaan kiihdytystä eikä kyllä minkäänlaista sutimista havaittavissa vaan ampui todella hienosti liikkeelle. Mutkissa myöskin kun antoi kaasua niin perä lähti iloisesti irti eli kyllä sinne taaksekin ihan riittävästi vetoa menee. :mrgreen:

En tiedä, joku kakkoskorinen S80 nelivetona ja Summumina polttelis. Mutta jos 178tkm ajetun 159:n hyvitykset pyörii 2500€ luokassa niin toisaalta voisi ajaa vain loppuun.

PS: Automyyjää nauratti kovasti kun tutki kuitteja ja huomasi että jakoketju on vaihdettu kolmeen kertaan. :mrgreen: :drinking:

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

Polforea kirjoitti:Mullon varmaan takavetoisissakin liikaa vetoa edessä, kun niistä meinaa renkaat kulua tasatahtia. Etenkin kesärenkaita kuluttaa raskaan keulan kääntely yllättävän paljon, etenkin jos sporttisemmin ajaa, vaikkei vedolla niitä gummeja söisikään.
Totta tuokin. Oli tossa uusmainen octavia scoutti, jossa muutamia nastoja jo puuttu edestä ja pinta sellain ruovitun näköinen. Takarenkaat melkein kuin uudet. Kohtuu matkapainotteista kulkua. Ei oikein muutenkaan ollu tyytyväinen kulkineeseen.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Juurikin tuota takakaaren kohtaa katsonut kuvista. Tuo ilmo hyppäskin iloisesti silmille kun oli virheettömän näköinen. Mut olikin jo korjattu. Eli pelti jo mennyttä kun maalikupruilee?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^No näin ainakin minun entisen Saabini korjannut maalari/peltiseppä oli todennut. Ruoste kuulemma tulee kotelon sisältä. Minun korviini se ei kuulosta kovinkaan hyvältä..
Mutta..lähipiirissäni on näitä muutamia ja vaikka maali on kupruillut jo vuosia, niin eipä noita vieläkään ole hitsailtu.
Eli saattaa tuolla sinunkin katsomallasi yksilöllä olla silti monia vuosia ajoaikaa ilman sähköliimaa.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onkos kellään lisättävää tai kokemuksia e39:stä?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onkos kellään lisättävää tai kokemuksia e39:stä?

Lisätään E46 farmarista, että takalasin avausnappi ei ole ikuinen. Omalla kohdallani takalasi alkoi aukeilemaan ainoastaan silloin, kun siitä oli eniten haittaa.
VMP

berliina
Viestit: 1154
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja berliina »

Kyllä mä rakastin mun Skoda Felicia v. - 62 olihan siinä Alfan nopeusmittari ja tupla kaasarit . Tietysti 2 : lla katolla . Tytöt tykkäs tulla kyytiin ja sladissa meni kivasti . Piti myydä intin takia .
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
Riccardo
Viestit: 525
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onkos kellään lisättävää tai kokemuksia e39:stä?
Äidilläni on -02 E46 318i automaatilla. Kiva automaatti, GM-tekele jostain syystä ZF'n sijaan. Ajettu nyt 241 tkm. Ongelmaton on ollut, ei tiellejättöjä. Alkuperäinen jäähdytinkin vielä. Takajarrut menee jossain vaiheessa uusiksi, tässä jo laitettu. Ruostuu käsijarrusysteemi iän myötä ja irtoaa. Takaluukku ja takaoven alareunat alkoivat ruostumaan, laittelin pari vuotta sitten. Pohja ei mätäne. Menee 6-8 litraa satasella. Eli pieniruokainen. Jossain vaiheessa Vanos hajoaa, muovia moottorin sisällä jo tämän ikäisessä. Onneksi ei tässä vielä näillä kilometreillä.

Edesmenneellä isälläni oli vuodesta -97 vuoteen -14 523iA E39. Todella laadukas ja hiljainen. Hiljaisempi kuin oma W211 E320 Mese. Bemuun ehti mittariin tulla 597 tkm. Tämä jätti tienpäälle lukemattomia kertoja.

Alussa oli vaihteistoelektroniikka ongelmia, uudelleenkoodauksia merkkihuollossa. Sitten kampi- ja nokka-akselien tunnistimet. Helppoja vaihtaa mutta näitä meni. -03 on jo uudempi kuutoskone, en tiedä kestääkö anturit paremmin näissä? Uudemmissa voi olla pintaruosteongelmia. Näitä on pitkään korjattu tehtaan piikkiin. 90-lukulaiset ovat laadukkaampia. Joka tapauksessa auto jatkaa edelleen elämäänsä sukulaismiehen omistuksessa.

Tälläkin päästiin matka-ajossa kuutosella alkaviin lukemiin. Alustanosat kestäviä. Taisi olla tukivarsien vaihto ensimmäistä kertaa 400 tkm tietämillä. Ja kuutoskoneen soundi...

Kummatkin hyviä vaihtoehtoja. Osta alkuperäinen, ei mikään tuuninkiviritys.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Yleisesti BMW nelikoista voin jotain hihkaista, ei toki kokemuksia pre xDrive. Tuota joku voisi haukkua epäaidoksi nelikoksi, mutta omat kokemukset positiivisia. Verrokkina vaikka Jeep Patriot 2011 ”neliveto” oleellisesti heikompi esitys. Nelikon aitoutta helpoin testata tyhjällä (jäisellä/lumisella - ellei ruutia rutkasti) parkkiksella: ohjaus täydet vasen tai oikea, ajonestosysteemi pois ja wide open throttle! Jos jää pyörimään paikalleen - aito nelikko, lukot akseleilla (omista ollut vain 1gen ML). BMW xDrive lähtee ilman takalukkoa vaeltamaan (esim 1gen X1), tai takalukolla tekemään laajaa rinkulaa (3sarja GT). Näihin ei aitoa etulukkoa saa, jarruilla yrittää... Mutta toimii käytännössä erittäin hyvin. Niijoo, verrataan poikittaiskoneelliseen (esim Patriot), kai ne nekin vähän paremmin etenee kuin yksivetoiset normikilkkeet. Käyttöautoon ihan riittävää tekniikkaa. Eipä niitä luontopoluille ole tarkoitettukaan! Sanoisin että xDrive on hyvää vastinetta rahalle - parempia saa mutta huonompiakin on olemassa. Ja kaikki käyttöautoon Suomessa parempia kuin 1 tai edes 2 vetoiset autot. Ja hauskempiakin talvella kuin vain esim takaa tuuppiva 1-sarjalainen jota välillä ulkoilutan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

On tosiaan erinomaisen hiljainen peli tuo e39. Työkaverin farkussa on ilmeisesti takaluukun johtosarja poikki kun luukkuun liittyvät sähköt ovat enempi vähempi sekaisin. Ei ilmeisesti ihan harvinaista noissa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

mattijus kirjoitti:
_rico kirjoitti: Yllättävää! Olisit varmaan ollut maailman ensimmäinen skodakuume potilas. Ei kai niihin ole tarkoituskaan rakastua, vain ajaa paikasta A paikkaan B ilman murheita ja tunteita.

Oispa Skoda :lol:

Kuva

Ei, ei värähdä mihinkään suuntaan :mrgreen:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja puuha »

Noissa E46 koneista kannattaa kaivaa moottorin tyyppinumero, veikkaan että tuossa 318 (mikäli bensa) on N42 tai N43 kone. Kansivikoja ja kettingin venymisiä. Noissa on huolto-ohjelman mukainen ketjun kiristin "pultti" hyvä vaihtaa.
Tomaatista sanoisin että kannattaa tarkkailla miten kierrokset käyttäytyy kun ottaa vedon pois. Youtube auttaa.
Alle 1.5K ei tollasta matikkilootaa edes avata pajalla.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuosta E39 tienpäälle jättämisistä. Oliko siis ettei auto kulkenut lainkaan vaan jonkun sopparin tms vuoksi tuli hinuri. Itsellä käsitys että suurin osa autoista kestää anturi yms ongelmia ja liikkuvat vikavalon saattamana jotenkin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Riccardo
Viestit: 525
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Itseasiassa ne vaihteisto-ongelmat olivat sellaisia että D-asennossa mykkä, Steptronicin manuaalipuoli toimi. Taisi tapahtua 99-00 vuosien tienoilla. Piti vähän kaivella muistin syövereistä... Kampiakselin asentotunnistin jätti tielle 20 minuutiksi kunnes jäähtyi ja matka jatkui. Samaa teki myös 166 Tsparkkini, sama Boschin "laatuosa"...

Itse pidän viimeisinä oikeina Bemareina E24-E46. Tuolta väliltä kun hankkii ruosteettoman, alkuperäiskuntoisen auton ei kovin vikaan voi mennä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kerrotko myöhempinä aikoina BMW:hen ajautuneelle miksi 15 vuotta sitten on tehty viimeiset oikeat BMW:t ja mikä sen jälkeen on epäoikeaa? Oon toki ajanut myös oikeita mutta omistanut vain epäoikeita. Onko syynä suoran kutosen harvinaiseksi käynyt osuus moottorikannassa vai jokin muu, mikä?
Talvella näillä vajaamoottorisillakin voi viihdyttää itseään - ei ole kertaakaan liukkaalla kelillä tullut siirryttyä paikasta toiseen ilman ilahduttavaa driftausta. Kesällä moinen on liian brutaalia, mutta talvella tätä hauskuutta on mahdoton vastustaa! Suosittelen. Hmm - saako muuten Stelviossa perän irti karvalakkimalleissa? Vai onko samaa ajonestoa kuin Giuliassa? Jotakuta voisi hävettää tunnustaa että tällä asialla on hankinnan suhteen merkitystä, mutta olenkin hävytön... :mrgreen:

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

lerppu kirjoitti: Hmm - saako muuten Stelviossa perän irti karvalakkimalleissa?
Kyllä se käsittääkseni on karvalakeissakin ruuvikiinnityksellä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^ :roll:

Korjataan.
- Saako Stelviossa (myös hinnat alkaen mallissa) kytkettyä ajonvakautusta tai luistonestoa pois päältä?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7785
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tuosta E39 tienpäälle jättämisistä. Oliko siis ettei auto kulkenut lainkaan vaan jonkun sopparin tms vuoksi tuli hinuri. Itsellä käsitys että suurin osa autoista kestää anturi yms ongelmia ja liikkuvat vikavalon saattamana jotenkin.
Minulla oli aikanaan 530ia farkkuna. Hiljainen ja jämpti kulku, omassa oli tuplalasit. Koneeseen sai vaihtaa kaikenlaista tasaisin väliajoin, mutta ei nyt tielle jättänyt kuitenkaan. Erinomainen alusta tosi edellyttää, että KAIKKI alustan osat ovat kunnossa, mutta tuntuu herkästi tutinaa ratissa. Bensaa meni kympin huitteilla, pitkää matkaa toki vähemmän, mutta ennenkuin kone ja laatikko kunnolla lämpimiä, niin tavaraa menee..

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kiitos vinkeistä. Monella hienot kokemukset e39:n käytöstä mut juurikin korjaaminen ja kunnossa pito hiukka haasteellista. Itse osat ei näyttäisi olevan kovinkaan kalliita mutta työnosuus muutamassa perusongelmassa iso. Tuo tulisikin sitten 2.auto suht vahvalla harraste statuksella. Täytyy pariin yksilöön tutustua ja harkita sitten käsien lyömistä pa****.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Ranttall kirjoitti:En tiedä, joku kakkoskorinen S80 nelivetona ja Summumina polttelis.
Noissa kannattaa sitä nelivedon kytkeytymistä tunnustella suht tarkkaan. Kymmenkunta vuotta on tässä seurailtu yhden 3.2 AWD:n elämää ja jonkun verran mokomalla matkaakin taitettua; koskaan siinä ei ole muistaakseni nelikko toiminut oikein. Tai ainakin mun mielestäni Haldexin pitäisi olla jo sitä sukupolvea, että paikaltaan lähdössä kiskoo aina kaikilla, mutta tämä yksilö sutii ensin edestä ja perspää rymähtää jälkijunassa peliin mukaan. Paineanturivikoja vissiinkin useimmiten, mutta eipä tämän omistajaa juuri kiinnosta. Todennäköisesti lahoaa käsiin, ennen kuin lakkaa kulkemasta. :lol:
Operating at the speed of dark

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Onko noissa S80-volvoissa sama perä mitä XC60 ja Land Rover Freelandereissa on? Niissä on ollut ongelmia jotka ilmenevät ääntämisenä. Tuossa yksi viestiketju aiheesta: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=50528.0

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

Volvoihin liittyen olen katsellut sillä silmällä (tai siis emäntä on) V70/S60 tuolla 2.4i bensalla vm. 2001-2007 koppaa. Turbo kylkeen asennettuna sekä ilman (170hv). Minkälaisia Esson-baari tarinoita löytyy näistä? Bensapumppu ainakin tekee kovasti töitä, mutta ajosuoritteet jäisikin reilusti alle 10tkm.

E: Niin ja automaattina tietenkin

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Ota suosiolla tarkasteluun myös 140hv versiot sillä ne on raudaltaan täsmälleen samoja ja siten 140hv versiosta on jälkikäteen tehtävissä 170hv versio.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ No lisätään listaan. Nopeasti katsoin joltain ohjelmointi sivulta, niin 140 hp -> 168hp ja 170hp - > 185hp. Myynti kikkako vai miksi ei 140heppaselle ei luvata samaa 185 heposta jos täysin sama motti.. :roll:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja puuha »

Eikös tuo 140hv ole 8-tappinen, kun taas 170 on 16v.
Toki alkava dementiani saattaa tehdä omaa työtään :shock:
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

puuha kirjoitti:Eikös tuo 140hv ole 8-tappinen, kun taas 170 on 16v.
Toki alkava dementiani saattaa tehdä omaa työtään :shock:
Ei ne kyllä ole 8v ja 16v. Ei mene luku tasan kun sylintereitä on viisi. :)

The B5244S is a 2.4 L (2,435 cc) straight-five. with a compression ratio of 10.3:1. It is naturally aspirated and was offered in two versions with different power levels:
A detuned version with a power output of 144 PS (106 kW; 142 hp) at 5400 rpm with 152 lb⋅ft (206 N⋅m) of torque at 3600 rpm, and an uprated one with a power output of 170 PS (125 kW; 168 hp) at 6100 rpm,[100] with 170 lb⋅ft (230 N⋅m) of torque at 4500 rpm. For model year 2000 the engine was equipped with intake cam VVT.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4255.0
Viimeksi muokannut TeroPee, 24 Tammi 2018, 17:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

puuha kirjoitti:Eikös tuo 140hv ole 8-tappinen, kun taas 170 on 16v.
Toki alkava dementiani saattaa tehdä omaa työtään :shock:

Tapeista en tiedä, mutta 20V molemmat
VMP

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja puuha »

Nonni, hyvinhän se men.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Meillekin tulee tojotanaaras. Käytiin sopimassa kauppa hybridiyariksesta. Vaimon Mini menee vaihdossa ja yksi varaosaromu muuttuu romutustodistukseksi. Toyota saapuu Hankoon 28.2.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

jyrkip kirjoitti:Meillekin tulee tojotanaaras. Käytiin sopimassa kauppa hybridiyariksesta. Vaimon Mini menee vaihdossa ja yksi varaosaromu muuttuu romutustodistukseksi. Toyota saapuu Hankoon 28.2.
Hatchback vai SW? Tuliko Premium kaikilla mausteilla :wink:
Nämä herkistyvät myös uudesta, nyt n. 20 tkm meillä mittarissa 10 kuukaudessa ja tuntuu lähtevän KERSillä ( se Powernappi)
aina vaan paremmin... järkivalinta, onnea.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Eiks Yariksia oo aika vähän farkkuina :wink:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Vode kirjoitti:^Eiks Yariksia oo aika vähän farkkuina :wink:
Joo, meni naurikset sekaisin... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

Mut alfabbs:n hyrbiidi-tojo jaos vaan voimistuu. Tällä foorumillahan on kohta enempi jäsenillä pemareita ja tojotia :lol:

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Siitä vaan galluppia pystyyn.. löytyykö pihalta ainoastaan alfoja, ei yhtään vai sekä että. :lol: Alfan lähiaikojen malli tarjonta ja jälleenmyynti saattaa olla suuri syy miten on tähän ajauduttu..

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

^Eikä uusia malleja ole tarkoitus myydäkään perus-perteillä, vaan "premium-asiakkaille". Ja kun Suomessa näiden ostajat suosivat muita merkkejä, niin tämäkin keskustelupalsta on kuivunut kovin hiljaiseksi. Vanhojen Alfojen harrasteluun menee Alfistien tie.

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Jiitee kirjoitti:
jyrkip kirjoitti:Meillekin tulee tojotanaaras. Käytiin sopimassa kauppa hybridiyariksesta. Vaimon Mini menee vaihdossa ja yksi varaosaromu muuttuu romutustodistukseksi. Toyota saapuu Hankoon 28.2.
Hatchback vai SW? Tuliko Premium kaikilla mausteilla :wink:
Nämä herkistyvät myös uudesta, nyt n. 20 tkm meillä mittarissa 10 kuukaudessa ja tuntuu lähtevän KERSillä ( se Powernappi)
aina vaan paremmin... järkivalinta, onnea.
Joo, Yaris on, vaimo halusi pienen. Active plussapaketilla metallimustana. Oli kauhia ongelma kun joutui valitsemaan värin, käytyissä ei ole moista ongelmaa. Arpoi pitkään helmiäisvalkoisen ja mustan välillä. Minä taas tykkään ettei tarvitse huoltaa ja korjata, toivottavasti. Miniin oli tulossa parisatkua mittariin ja alkoi olla kaikenlaista kremppaa. Vaihtohyvitys oli kuitenkin vielä ihan ok siihen mitä parisen vuotta sitten siitä maksettiin.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

E39 Touring, 159:sit oli vielä liian kalliita. 156:sen tietyt ongelmapaikat ei houkutellut. 166:nen olisi vaatinut ekan Saksan reissun joka tuntui hiukan liian haastavalta, lisäksi peräkontin malli/aukko pojan moken kamoille haastava. Eipä se fanaattinen italoauto fani, alle 30v, ois koskaan uskonut että 15v päästä käyttiksinä sitikka ja bemari. Spideri tosin pysyy jos elämä ei ihan aallokoksi mene. Tosin sydän kyllä sykkii edelleen saapasmaahan. :) Eli ehkä sitten myöhemmin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin