Kysymyksiä alfa 147

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Gorilla

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Gorilla »

Mikäköhän vois olla vikana kun auto ei meinaa lähteä nollakeleillä tai kylmemmällä käyntiin, startti kyllä pyörii. Auton lämmittäminen ei aina auta. Saa moneen kertaan jauhaa että lähtee. Kierroslukumittarin neula kyllä väpättää kun starttailee. Sitten lämpimänä/puolilämpimänä lähtee ihan kertalaakista käyntiin.

Sytytystulpat vaihettu, akku ok, uus ilmansuodatin ja öljyt vaihoin syksyllä (Teboil Gold s 5w-40)
Moottorin merkkivalo jää palamaan jos joutunu hinkkaamaan kauan, taidan viedä korjaamolle luettavaksi ja tutkittavaks täs joskus

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Vikakoodien luku ihan ensimmäiseksi. Itsellä kampiakselin asentotunnistin aiheutti tuollaisia oireita ennenkuin pimeni kokonaan.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Se nyt on kyllä helppoa mitata yleismittarilla, jos oomit on 1000 nurkilla eikä käynnisty, lienee vikaa muualla.
Toki koodit kertoo helpommin, tuommosen vai tehdä vaikka mikä tunnistin tai vaikka bensapumppu/rele.

Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

Onko jollain tietoa millaiset ja minkä pituiset pultit kuuluvat nokka-akselin lukkopaloihin? Palat on, mutta pultit ovat kadonneet matkan varrella. Kiitos jos jollain tietoa asiasta. Moottorina siis 147 1.6 120hv versio.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tehtaan omiin ajoitustyökaluihin käytetään laakeripukin omia ruuveja, niitähän ei tarvitse kiristää kuin kevyesti. Niitä vasten ei pidä yrittää avata esim. hihnapyörän pultteja, siihen tarkoitukseen on eri työkalut. Jos tarvike palat ovat korkeammat, niin metallia pois ruuvien kohdalta, niin alkuperäiset riittää!

ozone
Viestit: 83
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:30

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja ozone »

Selespeedin kanssa ongelmaa, pumppu ei lähde käyntiin paineakun vaihdon jälkeen.
Kokeiltua:

- akun jännite 12,2V
- pumppu pyörii syötettäessä sille suoraan virtaa
- rele vaihdettu päittäin sulakeboksissa olevan kanssa
- ei vikakoodeja

Mitä seuraavaksi?

-Otso

Päivitys: Vika selvisi, huono liitos pumpun johdossa... Nyt menee 1,2 ja N päälle.

Gorilla

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Gorilla »

@RaceAlfa oli oikeassa, koodi P0335 kampiakselin asentotunnistin. Nyt sitten jostain ettimään sitä.

lahdepe
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Elo 2017, 20:50
Car(s): 147, 2.0 TS -02

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja lahdepe »

Kuskinpuolen oven lukko temppuilee. Avaimella kun kääntää lukon auki niin ovet menee saman tien takas lukkoon. Kaukosäädöllä tässä vempulassa ei oo koskaan mulla toiminut. Onko siellä joku mikrokytkin joka temppuilee? Saako tuon kytkimen vaihdettua erikseen vai pitääkö vaihtaa koko lukko? Rupes temppuilemaan kun nää pikkupakkaset alkoi täällä etelässä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Muistan, että mulla oli sama keissi joskus ekan 156:n kanssa. Siinä tais olla niin, että jotenkin joku ovista oli "epäsynkassa" ja itseasiassa se meni kiinni, kun muiden lukituksen avasi... Korjautui sillä, että k.o oven jätti auki kun ovet paukautti lukkoon (joka tietysti avautui automaattisesti heti). Onhan kaikki ovet lukossa, kun niitä availee?

Normaalistihan tuo nimenomaa lukkoon laitettaessa avaa lukot heti, jos joku luukku on auki - tämähän käy just tuossa epäsynkissä. Ja ei, en ymmärrä miten tuo rakenne sen edes sallii tai miksi niin oli käynyt, sen vähän mitä noista 156:nkin lukoista ja sähköistä tiedän, olen ymmärryksessä ettei noin pitäisi tapahtua.

lahdepe
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Elo 2017, 20:50
Car(s): 147, 2.0 TS -02

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja lahdepe »

[quote="Aquatica"]Muistan, että mulla oli sama keissi joskus ekan 156:n kanssa. Siinä tais olla niin, että jotenkin joku ovista oli "epäsynkassa" ja itseasiassa se meni kiinni, kun muiden lukituksen avasi... Korjautui sillä, että k.o oven jätti auki kun ovet paukautti lukkoon (joka tietysti avautui automaattisesti heti). Onhan kaikki ovet lukossa, kun niitä availee?quote]

Kaikki ovet on lukossa kun niitä availee.

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Mulla teki tota kun lukot oli jäässä. Kun auto lämpesi toimi lukotkin niinkuin piti. Totesin että taitaa olla ominaisuus :silly:
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

lahdepe
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Elo 2017, 20:50
Car(s): 147, 2.0 TS -02

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja lahdepe »

Nelli kirjoitti:Mulla teki tota kun lukot oli jäässä. Kun auto lämpesi toimi lukotkin niinkuin piti. Totesin että taitaa olla ominaisuus :silly:
Joo tänään toimii, kun ilma lämpeni :-D

Hyperspede
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Touko 2017, 20:11

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Hyperspede »

Oma 147 ruvennut syömään eturenkaiden sisäpintoja. Vakaajan runkopuslat vaihdoin viime kesänä ja nyt keväällä vaihdoin koiranluut. Eihän noiden hirveämmin pitäisi vaikuttaa aurauskulmiin? Autoon joku edellellinen omistaja laittanut madallussarjan, voisiko nuo koiranluut olla väärän mittaiset?

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Ei vakaaja vaikuta kulmiin. Pieni osuma johonkin tai väljä nivel...

Nicky
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Heinä 2018, 10:56
Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 ts

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Nicky »

Tänään saapui odotettu kunnostettu kansi Autolussolta :twisted:
Hyvän näköinen oli, kaikki venttiilinjouset olivat uusia, kansi plaanattu ja hyvin puhdistettu.

Alkuperäinen kansi ei ole vielä irroitettuna, mutta on jo varsin selvää, että pakoventtiileitä on vääntynyt.
Toivon tottakai parasta, etteivät männät ole ottaneet kipeää.

Hinta ei todellakaan ollut paha verrattuna suomessa teetettyyn koneistamotyöhön. Kotiin toimituksella piirun verran alle 300 €.
Tällähetkellä työn alla on opiskella 2.0 TS koneen eri osien kiristysmomentit ja hihnapyörien ajoitus.

Mikäli joltakulta löytyy korjaamomanuaali ja lukitustyökalut PK seudulta olisin erittäinkin kiinnostunut lainaamaan niitä vaikka Ripasso pulloa
vastaan.

Lukitustyökalut nyt etusijalla.

Kiirettä alkaa pitämään, jos meinaa saada auton nippuun ennen katsastusta (29.8)

rahi
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Elo 2018, 17:30
Car(s): 147

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja rahi »

No niin, tuore alfisti foorumille ja pari kysymystä.

- Kuskin oven kahva (se kuminen) on ihan hirveässä kunnossa. Mistä sen saa vai pitääkö vaihtaa koko ovipahvi ja jos, niin mistä sen saa (5ov)
- Nokkapellissä on sellaiset kumistopparit, niitä puuttuu pari. Mistä näitä?
- Onko näihin minkä verran tehty softapäivityksiä? nyt kun eletään CAN ja data aikaa, niin kiinnostaa onko näihin saatavilla tai kannattaako? Jatkokysymys, onko Alfalla joku oma diagnostiikka softa jota voisi OBD2 mokkulan läpi käyttää? perusskannerit ei löytäneet vikoja.
- Oikea etukulma kolisee kuopissa/töyssyissä vaikka kesällä katsastettu, joskus narahtelee myös. Mikä voisi olla?
- Virtalukko hieman tökkii. Jos avainta kääntäessä starttaan heti ilman hehkutusta, kaikki ok mutta jos taas pysäytän hehtuksen kohdalle kuten pitää, avain ei mene starttiasentoon enää vaan pitää kiertää alusta loppuun.

Kiitos!

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Jälkiasennus vakkari ei aina jää päälle, puottaa pois ja joinakin päivinä toimii hyvin.
Anturi, maattovikaa vai kuuluko "fiiatin" ominaisuuksiin?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

JVTL kirjoitti:Jälkiasennus vakkari ei aina jää päälle, puottaa pois ja joinakin päivinä toimii hyvin.
Anturi, maattovikaa vai kuuluko "fiiatin" ominaisuuksiin?
Veikkaisin että on enemmänkin tuon jälkiasennus vakkarin ominaisuus... Minkämallinen vakkari kyseessä? niitä kun on aika monenlaisia niin tuon kuvauksen perusteella ei kyllä yhtään pääse jyvälle...

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Kyseessä siis 147:n tehtaan asennus viiksi, mutta ei tähän autoon uutena asennettu.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

JVTL kirjoitti:Kyseessä siis 147:n tehtaan asennus viiksi, mutta ei tähän autoon uutena asennettu.
Eli alkuperäseksi luettava siis :)

Jarruvalokytkin rikki/hajoamassa, kytkinpolkimen kytkin rikki/hajoamassa? Noista nyt on helppo lähteä liikkeelle.

Vakkari hyppää myös pois päältä jos auto kuvittelee sutivansa,

Qeewstle
Viestit: 78
Liittynyt: 06 Marras 2018, 16:31
Car(s): Alfa Romeo 147, 2.0 T.SPARK, vm.2003

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Qeewstle »

rahi kirjoitti:No niin, tuore alfisti foorumille ja pari kysymystä.

- Kuskin oven kahva (se kuminen) on ihan hirveässä kunnossa. Mistä sen saa vai pitääkö vaihtaa koko ovipahvi ja jos, niin mistä sen saa (5ov)
- Nokkapellissä on sellaiset kumistopparit, niitä puuttuu pari. Mistä näitä?
- Onko näihin minkä verran tehty softapäivityksiä? nyt kun eletään CAN ja data aikaa, niin kiinnostaa onko näihin saatavilla tai kannattaako? Jatkokysymys, onko Alfalla joku oma diagnostiikka softa jota voisi OBD2 mokkulan läpi käyttää? perusskannerit ei löytäneet vikoja.
- Oikea etukulma kolisee kuopissa/töyssyissä vaikka kesällä katsastettu, joskus narahtelee myös. Mikä voisi olla?
- Virtalukko hieman tökkii. Jos avainta kääntäessä starttaan heti ilman hehkutusta, kaikki ok mutta jos taas pysäytän hehtuksen kohdalle kuten pitää, avain ei mene starttiasentoon enää vaan pitää kiertää alusta loppuun.

Kiitos!
Itse kanssa "uuden" 147:n ostaneena voisin mielelläni ottaa vastauksia näihin kysymyksiin.
Etenkin oikean etukulman kolina/narahdus on myös vikana (iskari sökö?). Autocomia meinasin tänään kokeilla, josko olisi yhteistyöhaluinen Alfan kanssa.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja legza »

Narina tulee näissä hyvin usein etu ylätukivarsista, mutta voi olla mikä tahansa pallonivel/hela. kolinaa lähtisin vakaajan suunnalta etsimään, voi olla toki iskaritkin tai melkein mikä tahansa. :lol:

Hyperspede
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Touko 2017, 20:11

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Hyperspede »

Mikäs vaihteistoöljy motonetin tarjonnasta 147 2.0 TS manuaali 5v 06?

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja JMC »

Kellään hajua mistä sais facelift seiskaan avaimen kuoren edukkaasti? Ebay on pullollaan prefaceliftin kuoria mutta faceliftin kuoret maksaa reilusti enemmän :silent:
Tuotekehittelyluigin on ollut ihan pakko keksiä jotain tekemistä ja on tehnyt avaimeen tarpeellisia muutoksia kuten kääntänyt sisuskalut eripäin kuin vanhassa, poistanut led-merkkivalon sekä laittanut erilaisen ajonestosirun, joten halvat kuoret ei sitten käy tähän :fist:

Epäilen tuon kaukolukon toimimattomuuden johtuvan nimenomaan tuosta kuoresta, siinä kun tuo patterikotelo näyttää siltä että ei ole tähän avaimeen kuuluva..

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Taitaa tuo vakkarin ongelma johtua kosteudesta/vedestä väärässä paikassa. Kuivalla kelillä toimii hyvin..tulis nyt pakkaset ja ajetaan jollain toisella autolla sitten sadekelillä :mrgreen:

Hyperspede
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Touko 2017, 20:11

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Hyperspede »

Mikäs on kiristysmomentti 147 etupyörän navanmutterille

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Tervehdys.

Onko vinkkejä tarjota, että missä Pirkanmaan alueella kannattaisi 2.0 TS koneen jakopään hilut vaihdella?

Ilmeisesti Nokian Autotalo vaikuttaa ihan hyvältä paikalta, kokemuksia?

Olisko Tampereella tiedossa jotain suositeltavaa paikkaa ja suostuvatko yleenseä tekemään kuinka itse hommatuilla osilla?

Paljonkohan on kustantanut 500€ --> ?
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Vastaan itselleni edelliseen, että 250egee on Nokian Autotalossa jakopään huolto omilla osilla, aika siedettävä hinta merkkiin erikoistuneessa paikassa, eli suosittelen.

Pari muuta kyssäriä:

Onks normaalia, että takapenkin sivulasit menee nappulasta ihan ok alas, mutta kun ylös nostaa niin yhdellä painalluksella menee vaan n. 1cm.kerrallaan ylöspäin?

Pitää hassusti nypyttämällä nostaa nappulasta lasit ylös 1cm kerralla ja samaa tekee myös kuljettajan nappuloista taakse, että takapenkin omista nappuloista, miksiköhän?
Etusivulasit menee kerralla alas ja myös ylös ku namiskaa painaa.

Saako huoltoilmoitusta nollattua itse valikosta?
Auto huollettu 2tkm ja myös 10tkm sitten, mutta edellinen service reset tehty näköjään 20tkm sitten sen huollon yhteydessä ja nyt ilmoittelee servicestä..

Jostain luin, että service kohdassa valikossa + ja - yhtäaikaa n. 8sek ajan nollaisi virrat päällä, mutta ei muuta ku jonkin verran valikosta valot vilkahtaa, mutta ei resetoidu lukema.

Kulkuneuvo siis 147 2.0 TS - 09
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Huonosti nousevat sähkölasit (tollai pätkien) yleensä johtuu siitä, ettei niitä ole ajettu alas-ylös esim. akun irrotuksen jälkeen.

Muistaakseni ainakin MiTossa tuo operaatio tehtiin niin, että nappi pohjassa ensin lasi alas (ja sit pidetään nappia hieman pohjassa), jonka jälkeen nappi pohjassa ylös asti ja jätetään pohjaan. Liekkö tuo auttas?

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Eipä auttanut tuollainen "sopeutus" ja pätkien nousevat edelleen.
Eipä tuosta niin haittaa ole ku onneks on ongelma takana.

Oliskohan toi vilkkuva matkamittari myös samaa ongelmaa, akku on vaihdettu tähän viime vuoden lopulla liikkeessä edellisen omistajan toimesta, niin ei välttämättä ole tehty kaikkea oikeaoppisesti, jos eivät ole tietäneet, että mitä kaikkea pitää tehdä...

Uskaltaako ottaa akun piuhan irti vaikka puoleks tunniks, jos kokoeilis itte sopeuttaa ja tehdä kaiken oikeaoppisesti?
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vilkkuva matkamittari kertoo väylähaasteista, eikä olisi ensimmäinen neljäseiska, jossa kyseinen oire liittyy oviliittimen epäpuhtauteen ja/tai huonoon kontaktiin, joten käyppä ne elektroniikkapuhdistusaineen kanssa läpi, käytä muutama kerta irti-kiinni, ruikkaa lopuksi mukaan CRC:n contact protectoria ja varmista, että tulevat kunnolla kiinni.

Varmuudeksi vielä, onko sama pätkintä sekä takaoven että etuoven (kuskin) napista operoituna? Jos vaan toisessa, tiedät mitä oviliitintä lähdet ekana käpistelemään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Tekee takalaseille samaa niitten omista napeista ja myös kuskin oven napeista.

Liitinvika sinänsään olisi outo, koska kaikki toimii muutoin ovissa ja toi pätkittäin ikkunoitten nosto takalaseille oireilee kaikilla kolmella namiskalla.

Itse epäilen, että akkua ei ole oikeaoppisesti vaihdettu ja sopeutettu ja siitä myös tuo mittarin vilkunta, että pätkittäin nousevat takalasit.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja seppo »

Takalaseja ohjaa takapenkin alla oleva ohjain (TRW BOOT), josta se todennäköisesti johtuu jos molemmat ikkunat tekee samaa. Helpoiten selviää kytkemällä testerin, mutta voit myös ravistella sitä kuskin takana olevan ohjaimen liitintä, se kun ottaa ohjauksen kuskin oven ohjaimelta CAN-linjan kautta, jonka ongelman seurauksena km-lukemat vilkkuu väylävian merkiksi, kuten tässä jo veikkailtiin. Jos autoon on uusittu joku ohjain, eikä ole suoritettu BROXI-yhteensovitusta osalle, aiheuttaa se myös tämän vilkkumisen, ei kuitenkaan lasien toimimattomuutta. Vialliset turvatiivisteet taas aiheuttaa tuon nykivän ikkunan noston, mutta ei väylävikaa. Testeri kiinni, niin vianhaku helpottuu!

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Nonni kiitoksia, nyt kuulostaa asiantuntevalta selostukselta.

Pitääkin kokeilla sen boksin liittimiä.

Entiä sitten olisko boksin liittimet voinu saada damagee ku liilkeestä 147 hommasin, niin takapenkit oli kaadettu, että toiset renkaat oli saatu mahtumaan mukaan...

Vanhaa omistajaa ku kiusasin soittamalla ennen liikkeestä ostoa ja kyselin autosta, että uskaltaako ostaa, nii ei muuta ku kehunu autoa, vaikka ei enää hänen omistuksessaan ollut, eikä keksinyt mitään vikaa vaikka käskin suoraan sanoa, jos jotain piilevää olisi.

Hirvee läjä (yli 30kpl) tuli korjaamo kuitteja mukaan ja ne aikajärjestykseen ku laitoin siististi muovitaskukansioon, niin 10tkm välein oli huollot aina tehty liikkeessä ja kytkinkin jo rempattu, mikä näistä tuntuu kuulemma menevän 150+tkm jälkeen ja aina oli tullut ekalla yrittämällä leima.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Oisko jollain vinkata sataneljäseiskaan kuraläppiä?

Ärsyttää kun monessa yksilössä maalipintaa lähtenyt etupyörien takaa, omassakin jonkin verran.

Jos maalipinnan kesän aikana fiksailis kuntoon, niin vois kuraläpät pistää, nii ei ainaka heti uusiutus...
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

147 vaihdekeppi ei keskitä kunnolla.
Esim ku vaihtaa 5->4 nii täytyy aika tarkasti kattoo että menee oikeassa linjassa.
Ärsyttävää ku tykkään moottorijarrutuksia tehdä, niin tulee ajosta vähän tökkivää.

Samoin ku vaihtaa 2->3 nii sillounkin vähän hakemista.

Vaihteet kyllä menee ok päälle, mutta kepin keskikohtaan hakeutuminen ongelmana.

Onks vinkkejä?

156 ketjusta luin, että muovinen kulissi joillain ollut rikki, mutta sen verran kurkkasin, että ei halkeamaa.
Kuinka paha toi on purkaa ja mistäpäin?

Vaikuttaa erilaiselta ku siinä 156 ketjun kuvassa.

Älkää ihmetelkö ku kuvassa kulissin pinta ja kepin juuri näyttää noin kiiltävältä, testasin alkuun perus crc:llä josko lähtis keskittään paremmin, mutta ei auttanut... Kuva
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja seppo »

ScreenHunter_168 Mar. 20 09.50.jpg
ScreenHunter_168 Mar. 20 09.50.jpg (16.27 KiB) Katsottu 17065 kertaa
ScreenHunter_166 Mar. 20 07.29.jpg
ScreenHunter_166 Mar. 20 07.29.jpg (30.06 KiB) Katsottu 17109 kertaa
Väärä pää, vaihteiston päällä oleva poikittaisakseli pitää hioa väljemmäksi jolloin alkaa taas keskittämään!
Viimeksi muokannut seppo, 20 Maalis 2019, 09:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja AVe »

Laatikon päältä akseli irti, puhdistus, rasvaus ja kasaan. Alla kuva osasta.
Gt:ssä piti akku purkaa tieltä, samoin putsarilta kaasuläpälle menevä kurttuputki.
edit. Seppo ehti ensin.
Kuva

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Jep kiitoksia.

Toi mun räjäytyskuva kuva 156:sta mutta ilmeisesti siis vastaava ku part 11.

Ja eikös toi 10 rengaskin joskus turpoa niissä, onks 147:ssa sama rakenne? Kuva
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jotakuinkin sama, varaosana toimitettavat osat ovat näköjään vain muuttuneet ja taiteilija on piirtänyt kuvan hiukan väärin. Aven kuvassa näkyy juuri se syy, "turvonneet" muoviholkit aivan akselin päissä. Jos haluaa oikein hienostella, voi ottaa sen osan pöydälle, jonka sisällä se akseli liikkuu ja väljistää ne muoviholkit viilalla tms. tai sitten viilata akselista hiukan noiden holkkien kohdilta. Sen saa viilata aika väljäksi, kunhan laittaa vesirasvaa reilusti, akselin keskiosalle myös.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ottamalla holkit kokonaan pois ja putsaamalla reiän myös holkkien ulkopuolelta, saa parhaan lopputuloksen. Kannattaa myös varmistaa, ettei holkkeja tai akselia ole tuhottu poraamalla läpireikää ”rasvanipaksi”. Porattu reikä on saanut osat vain enemmän jumiin toisiinsa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja vesamaan »


Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Jep kiitoksia neuvoista.
Pistin uudet muoviholkit tiluuseen ku ei montaa euroo kustantanu.

https://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-1 ... SwBCFalYTI

Pitää paremmalta ajalla purkaa akkua ja sulakerasiaa edestä pois nii pääsee hommiin.

Toi lähettämäni räjäytyskuva olikin muuten 147 mallista.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Ostoskassi
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Joulu 2018, 13:59

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Ostoskassi »

Giovinazzi kirjoitti:147 vaihdekeppi ei keskitä kunnolla.
Esim ku vaihtaa 5->4 nii täytyy aika tarkasti kattoo että menee oikeassa linjassa.
Ärsyttävää ku tykkään moottorijarrutuksia tehdä, niin tulee ajosta vähän tökkivää.

Samoin ku vaihtaa 2->3 nii sillounkin vähän hakemista.

Vaihteet kyllä menee ok päälle, mutta kepin keskikohtaan hakeutuminen ongelmana.
Samaa aihetta liippaava ongelma täällä.

Itsellä tänään ajossa pitkän ykkösen ja kakkosen jojoilun (ruuhkaa, niin vauhdit olivat maltilliset) jälkeen kävi niin, että kolmonen ei mennytkään silmään, kierrokset nousivat ja auto tuntui moottorijarruttavan, kun kepin työnsi eteen. Sen jälkeen takaisin kakoselle ja nelosella sama ongelma. Vedin sitten kakkoselta vitoselle ja se onnistui. Pyörittelin hetken aikaa pihassa autoa ja löysin kolmosen ja nelosen, jotka tuntuvat hypänneen askeleen oikealle. Laitimmaiset vaihteet ykkönen, kakkonen, vitonen ja pakki toimivat ihan ongelmitta. Jossain sanottiin, että tämä on enemmän ominaisuus kuin vika, mutta pitääkö tuosta nyt huolestua?

Sinänsä ei tosiaan ole kuitenkaan sama ongelma, että keppi löytää kyllä keskikohdan joskin vitoselta pois se välillä on haastavaa. Keppi myös vähän jäykemmän tuntuinen, kun vie ääriasentoihin, mutta ei merkittävästi.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Sivusiirtymän liikettä saa säädettyä samalla, kun herkistelee yllämainitun jumittavan akselin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Mitä namiska optioita noi on?
Kattoluukkuko vai mikä?

Piuhat ja liitin tulee tonne? Kuva
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja seppo »

Selen CITY-nappulan ja vanhempien mallien ASR-off nappien paikat.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

seppo kirjoitti:Takalaseja ohjaa takapenkin alla oleva ohjain (TRW BOOT), josta se todennäköisesti johtuu jos molemmat ikkunat tekee samaa. Helpoiten selviää kytkemällä testerin, mutta voit myös ravistella sitä kuskin takana olevan ohjaimen liitintä, se kun ottaa ohjauksen kuskin oven ohjaimelta CAN-linjan kautta, jonka ongelman seurauksena km-lukemat vilkkuu väylävian merkiksi, kuten tässä jo veikkailtiin. Jos autoon on uusittu joku ohjain, eikä ole suoritettu BROXI-yhteensovitusta osalle, aiheuttaa se myös tämän vilkkumisen, ei kuitenkaan lasien toimimattomuutta. Vialliset turvatiivisteet taas aiheuttaa tuon nykivän ikkunan noston, mutta ei väylävikaa. Testeri kiinni, niin vianhaku helpottuu!


Jep ohjain paikannettu, liittimien liikuttelulla ei vaikutusta, pitää kurkata vielä boksin sisälle...

Onhan toi nyt semmonen, että ei tarvitse erikseen autolle opettaa, jos boksi on ollut irti ja laitettu takas ja joku vika vaikka löydetty, niin tarviiko esim. Mesillä se autolle kertoa?
Vai alkaako vermeet heti toimimaan ja lopettaa vilkkumisen? Kuva
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Noi Tycon releet tai ainakin toinen niistä pitää outoa särinää ku ravistelee, voiko can väylä huomata relevian, jos nyt puhutaan pelkästään pelkästä NO-koskettimesta?
Mun mielestä ei, ellei vika ole sitten kelassa.

Pitää selvitellä pinnijärjestystä ja mittailla, että toimiiko noi molemmat releet samalla tapaa.

Noita releitä näytti olevan ebay pullollaan ja töihinkin noita saa varmaan tilattua, ku Tycon komponentteja jokku tiimit käyttää.
Kuva
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Kysymyksiä alfa 147

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Releet saapuivat kiinanmaalta Siemenssit tälläkertaa, mutta vastaavat.
En oo vielä kolvaillut niitä kiinni.

Sitten kysymys iskareista, etuvasen päästänyt vähän märkää ja pikkusen pitää ääntä sieltä suunnalta ku hidastetöyssystä ajelee, mikäs olis semmonen kohtuu hyvä merkki minkä uskaltais hommata?

Monroe ja Sachs ny laatumerkkejä, mutta onko noista halvemmista mihinkään?

Kahden vuoden takuuta luvattu lähes kaikille, mutta uskaltaako alle 30egen iskareirta hommata Autodocista?
Ja varmaan kaksiputki ois parempi?

Alkuperäisillä iskareilla ajettu yli 220tkm
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Vastaa Viestiin