Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Poikkea käymään niin voit lainata bluetooth elmiä :-D
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

seppo kirjoitti:Valolla ei mitään toiminnallista tehtävää, istujatunnistin on se joka tunnistaa matkustajan jos sellainen on mallissa?
Tunnistaako se istujatunnistin myös vyön kiinniolon? Nykyään taitaa etupussukat poikkeuksetta olla monivaiheisia eli pussukan täyttymisnopeutta ja "kovuutta" saadaan säädeltyä tarpeen mukaan. Ilman vyötä kuski voi iskeytyä tyynyyn ennen kuin se on edes kerinnyt täysin täyttymään, joten "täysteho" voi aiheuttaa vammoja -> "vyö auki" heikentää pussukoiden antamaa suojaa?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jos puhutaan vanhemmasta 156/166 malleista, niin ohjainlaite tunnistaa verhoilun alla olevasta resistiivisestä "matosta jos paino muuttuu sen päällä. Kun istuin on vapaa ecu katkaisee matkustajan tyynyn ja vyön esikiristimen toiminnan. Kun tunnistin kertoo istuimen olevan varattu (yli 30 kg), ecu aktivoi välittömästi turvatyynyn ja vyönkiristimen toiminnan matkustajalle. Tämä istujatunnistin jäi kuitenkin tuotannosta pois (156) jo parin vuoden kuluttua tuotannon aloituksesta? Tyypillistä Fiatin toimintaa, varusteita aletaan karsia lanseerauksen jälkeen tuota pikaa.
Uudemmissa 156 (ja 147) ei tätä toimintaa ole (istujatunnistus), vaan vyöt ja bagit laukeavat niissä tilanteissa kuin niiden pitääkin, turvavyön tilasta (auki/kiinni) riippumatta.

Eli vyön auki- tai kiinnioloa järjestelmä ei tunnisteta, jolloin valo ja piippi on mahdollista kytkeä pois. Sen tehtävä on AINOASTAAN pyytää kuljettajaa kiinnittämään turvavyö. Uudemmissa malleissa 159 jälkeen, joissa on joka matkustajalle oma valonsa on erilainen kytkentä.
Viimeksi muokannut seppo, 06 Maalis 2017, 09:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:Ei sit kannata ajaa kolaria, koska tuo voi vaikuttaa ilmapussukoidenkin toimintaan. Tai laukeaako edes vöiden esikiristimet...?
Ajattelin pitkään tämän tarkoittavan ylipäätään turvavyövaroituksen poiskytkentää ja mietin että wtf, mutta nythän mä hokasin. Tämä tilanne siis iskee, jos keskustelun aiheena oleva vika "korjataan" sammuttamalla turvavyövaroitus niin, että auto edelleen luulee vyön olevan auki mutta ei vaan uinuta siitä.

Eli joo, joko korjataan kunnolla tai hämätään fyysisesti muuttamalla turvavyötunnistuksen kytkentää niin että auto luulee vyön olevan aina kiinni (ja pidetään se vyö kiinni ihan omalla järjellä). EI "korjata" poistamalla varoitus avoimesta vyöstä ohjelmallisesti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Joo, siis nimenomaa haluan huijata autoa luulemaan, että vyö on 100% ajasta kytkettynä. Koska just tuo, että vaikuttaako johonkin?
Pitääkö nyppästä johdot irti ja kolvata yhteen? Pitääkö ne nyppästä ja pitää irti? Tämä on se, mikä pitäis tietää.

En vaan ole minkään sortin korjauskäsikirjaa Mitoon vielä löytänyt...

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jätä juotin joka tapauksessa sisälle äläkä kolvaa yhtään mitään.

Sen, pitääkö piuhat irrottaa toisistaan vai kytkeä kiinni toisiinsa, saat selville, kun nyppäät piuhan irti. Joko uinutus loppuu (piti irroittaa) tai ei (pitää kytkeä).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Savo »

Busso Gt:n moottorinlämpötilananturi meni rikki. Kesti päivän ja rikkoutui uudelleen. Onkos muille käynyt koskaan samoin?

Avatar
munkkirinkeli
Viestit: 49
Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja munkkirinkeli »

159 on nyt muutaman kerran tehnyt sellaisen tempun että sammutettua auton jää (tai alkaa) joku härveli konehuoneessa oikein kunnolla hurisemaan, eikä sammu itsestään. Käy siis vaikka tuntitolkulla, eli ei ole niistä muutaman sekunnin normihurinoista kyse... Kun laittaa metelin ollessa käynnissä avaimen sisään, virrat syttyy normaalisti mutta ei reagoi starttinappiin (napsahdus saattaa kuulua?).
Älämölö sammuu vasta kun nappaa akulta johdon irti. Sen jälkeen taas pelaa normaalisti. Nyt on ehkä noin 5-7 kertaa tehnyt about kuukauden aikana. 2.4 jtdm sw.

Mikä on tämä mysterioso?



EDIT - Tuosta voi innokas diagnosoija ladata vielä videonkin sulosoinnuista, kun sellainenkin löytyy: http://www.mediafire.com/file/fxey22pk1 ... .28.51.mov
EDIT2 - Mediafire yrittää avata jotain ihme ponnahdusikkunaa kun laittaa videon lataukseen, mulla f-secure blokkasi. Älä klikkaa jos liikaa jännittää :)

Avatar
TeeHoo
Viestit: 165
Liittynyt: 04 Kesä 2006, 20:09
Car(s): 156 V6 -99, BMW 320i GT -17 Ex: 2x159, MiTo, 2x156
Paikkakunta: Muurame

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja TeeHoo »

156 vilkutteli jarrunesteen varoitusvaloa reippaammin kiihdytettäessä. Säiliössä oli tarpeeksi nestettä. Tämä vika luonnollisestikin korjaantui lambda-anturin vaihdolla...

Kertsu
Viestit: 891
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Palaneen lampun varoitusvalo syttyi. Kaikki valot kuitenkin toimi. Se varoitusvalo hävisi itsestään parin minuutin kuluttua.

Avatar
michelin
Viestit: 258
Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja michelin »

Kertsu kirjoitti:Palaneen lampun varoitusvalo syttyi. Kaikki valot kuitenkin toimi. Se varoitusvalo hävisi itsestään parin minuutin kuluttua.
Todennäkösesti siltikin kosketushäikkää jossain. Mulla teki satunnaisesti tuota, kunnes varoitusvalo jäikin palamaan -> edestä parkki pimeänä ja olihan se kontaktikin vähän niin ja näin. Ja polttimokin edellisen jonkun edellisen vaihtajan toimesta väärän mallinen- ja tehoinen :oops: Voi myös toki johtua ihan huonosta akustakin.

Paikalla
Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

156 SW (1.8 TS vm. 2000) sytyttää starttauksen yhteydessä lähes aina takasumuvalot. Valot saa kytkimestä kytkettyä pois eivätkä ne koskaan syty uudelleen kesken ajon. Ilmiö ei toistu jokaisella käynnistyskerralla, joten aivan säännönmukainen se ei ole. Mistäköhän ilmiön syytä ryhtyisi etsimään? Autossa on vetokoukku, joten onkohan koukun sähkösarjassa jotain takasumareihin liittyvää, rele tms. joka tykkää kytkeä takasumarit päälle? Takasumareiden kytkimessä ei ole vikaa, sama ilmiö toistui toisellakin kytkimellä testatessa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Itse olen kerran huomannut autoon istuessani, että vähän liian pitkälle istumalla ja asentoa korjaamalla sytytin takasumarit ihan perseellä, kun penkin reunus painoi kytkimeen. Vaatii toki isomman perseen :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Paikalla
Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Alfissimo kirjoitti:Itse olen kerran huomannut autoon istuessani, että vähän liian pitkälle istumalla ja asentoa korjaamalla sytytin takasumarit ihan perseellä, kun penkin reunus painoi kytkimeen. Vaatii toki isomman perseen :lol:
Meikäläisen kohdalla tuo voisi hyvinkin olla syypää, mutta samaa ongelmaa on ilmennyt tämän auton kohdalla kapeampipyrstöisilläkin kuskeilla, joten kyse ei kuitenkaan ole tuosta.

Selvennykseksi vielä, että vetokoukun pistorasiassa ei näyttäisi olevan sumariin vaikuttavaa mikrokytkintä (pistorasia ei siis näyttäisi olevan tällaista tyyppiä), mutta täytyy varmaan varmuuden vuoksi napata pistorasia irti ja varmistaa vielä asia.

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Onkos tällaista ollut: 156 JTS -05: Kun painan kännykkälaturin paikoilleen tupakansytyttimen koloon, antaa se hairiötä radioon. Optimistina veikkaan Tokmannin laatulaturia, mutta onko muilla ollut vastaavaa?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

dnapekko kirjoitti:Onkos tällaista ollut: 156 JTS -05: Kun painan kännykkälaturin paikoilleen tupakansytyttimen koloon, antaa se hairiötä radioon. Optimistina veikkaan Tokmannin laatulaturia, mutta onko muilla ollut vastaavaa?
No vähän vastaava tapaus, ostin aikanaan e39 bemariin kiinalaiset led-polttimot "angel eyeseihin" ja radio ei kuulunut sen jälkeen ollenkaan kun oli valot päällä :lol:

Veikkaan että tässäkin on kyse hieman heikosti radiohäirinnän suhteen suunnitellusta laitteesta... Villi veikkaus ettei tuo ongelma kuulu siis tähän topiciin.

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Macela »

dnapekko kirjoitti:Onkos tällaista ollut: 156 JTS -05: Kun painan kännykkälaturin paikoilleen tupakansytyttimen koloon, antaa se hairiötä radioon. Optimistina veikkaan Tokmannin laatulaturia, mutta onko muilla ollut vastaavaa?

Hep. -99 Primerassa, 156:ssa ja 166:ssa sama homma. En muissa autoissa ole kokeillutkaan. Kaikissa näistä kyllä käytin samaa halpa-halli laturia.

Paikalla
Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

TeroV. kirjoitti:156 SW (1.8 TS vm. 2000) sytyttää starttauksen yhteydessä lähes aina takasumuvalot. Valot saa kytkimestä kytkettyä pois eivätkä ne koskaan syty uudelleen kesken ajon. Ilmiö ei toistu jokaisella käynnistyskerralla, joten aivan säännönmukainen se ei ole. Mistäköhän ilmiön syytä ryhtyisi etsimään? Autossa on vetokoukku, joten onkohan koukun sähkösarjassa jotain takasumareihin liittyvää, rele tms. joka tykkää kytkeä takasumarit päälle? Takasumareiden kytkimessä ei ole vikaa, sama ilmiö toistui toisellakin kytkimellä testatessa.
Tämä selvisi: vika poistui kierroslukumittarin vaihdolla. Eipä tuo tullut ihan ensimmäisenä mieleen, mutta 156 foorumia lukiessa alkoivat epäilykset herätä. On tälläkin palstalla ollut juttua 156:n kierroslukumittarin ja valo-ongelmien yhteydestä, en vain tajunnut hakea oikealla hakusanayhdistelmällä.

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Macela »

Ei välttämättä edes kovin mystinen mutta 166:ssa tänään bensamittari eli omaa elämäänsä. Ajotietokone näyttää reilu 200km rangeksi, bensamittari reilu 1/4 osaa bensamääräksi ja bensavalo syttyy. Tämän jälkeen viisari alkaa valuun alas niin että melkein näkee kuinka se liikkuu, valo välillä palaa, välillä ei, range tippuu reiluun sataan kilometriin. Tämä noin 15km maantieajon aikana.

Sammutin auton levikkeelle hetkeksi ja uudelleen käymään, range näyttää taas reilua 200km ja viisari palas reiluun 1/4 osaan, 10km pysy kunnes taas sama. Nyt en sammuttanut ja ajoin loput 30km matkasta ja range jäi noin 70km:iin. En ole seurannut niin tarkkaan tankkauksia, mutta nyt en kyllä tiedä onko kumpi noista on oikeampi määrä..

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Yleinen kysymys noista Alfa 159:n valoista.

Ajovalo kuljettajan puolella (siis tarkoitan sitä isointa pyöreää lamppua) on pimeä. Testattu kahdella uudella polttimolla ja ei pala niissäkään. Tänään duunin jälkeen naapurilta lainasin ampeerimittaria ja näyttää että molempiin johtoihin tulee mittarin mukaan noin 11,8 volttia virtaa.

Mikäs voisi tässä nyt taas vaihteeksi kusta? Mistä seuraavaksi etsimään vikaa?

Waverunner

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Molempiin?

Toiseen pitäisi tulla se 12V, toisessa pitäis olla maa...

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Enstemmäisenä kerro ihan tarkasti, mitä olet mitannut ja mistä - vaikka kuvien kera, missä asennossa mittari on ollut, mihin sen piuhat olet tökännyt ja mitä se on näyttänyt. Tuo tähänastinen kuvaus jättää pari aukkoa liikaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

Meillä 147 1.6ts 2005vm tekee sellaisen tempun, että kytkee takalasin pyyhkijän päälle, joka kerta kun laittaa pakin päälle, jos sattuu olemaan tuulilasinpyyhkijät päällä.
"Having no way as way, having no limitation as limitation"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Niinhän sen kuuluukin toimia...

Sateella takalasi pystyperällä tuppaa tukkeutumaan roiskeista ymv, joten suunnittelijat kautta merkkein totesi, että jos tuulilasinpyyhkijät on päällä ni pakilla pyöräytetään takapyyhkijää.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Aquatica kirjoitti:Molempiin?

Toiseen pitäisi tulla se 12V, toisessa pitäis olla maa...
Juu, näin me tuon naapurin kanssa päättelimme itsekin.

Ei olla mitään sähkömiehiä kumpikaan ja mittari säädetti 12V kohtaan ja kun mittasimme
kummastakin johdosta mitkä menee siihen polttimoon niin molemmista näytti tulevan 11,8 V.

Mistäköhän vikaa kannattaisi lähetä etsimään?

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ensimmäiseksi liittimestä ja seuraavaksi maajohdosta.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

hjpp kirjoitti:Ensimmäiseksi liittimestä ja seuraavaksi maajohdosta.

Kiitos nopeasta vastauksesta.

Siis niistä johdoista jotka sitten tulee siihen "palikkaan" siihen polttimoon?
Ne taitaa äkkiä hävitä sinne "jonnekin"...

Onko olemassa joku paikka, josta vika useimmiten löytyy?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

-Jos molemmista nastoista maata vasten polttimo kiinni löytyy jännite, niin maakarva on poikki.

-Jos nastojen väliltä löytyy jännite kun polttimo on irti mutta ei, kun polttimo on kiinni, on jompikumpi piuha jossain liitoksessa melkein irti tahi jostain väliltä melkein poikki.

-Jos molemmista nastoista löytyy maata vasten jännite kun polttimo on irti, aletaan olla jännän äärellä. Silloin on katkenneen maan lisäksi joko oikosulku tai toinenkin tuikku pimeänä, samalla puolen maakatkosta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Polforea kirjoitti:-Jos molemmista nastoista maata vasten polttimo kiinni löytyy jännite, niin maakarva on poikki.

-Jos nastojen väliltä löytyy jännite kun polttimo on irti mutta ei, kun polttimo on kiinni, on jompikumpi piuha jossain liitoksessa melkein irti tahi jostain väliltä melkein poikki.

-Jos molemmista nastoista löytyy maata vasten jännite kun polttimo on irti, aletaan olla jännän äärellä. Silloin on katkenneen maan lisäksi joko oikosulku tai toinenkin tuikku pimeänä, samalla puolen maakatkosta.
Kiitos Polforea,

Öööh tota noin... mä luulen, että mun ei kannata itse edes yrittää tätä selvittää. Kuulostaa sen verran sekavalle jutulle... oh shit!

Onkohan joku autokorjaamo joka olisi näissä hyvä ja nopea (=edullinen)?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kai te nyt mittasitte maata vasten (korin maapisteeseen se maajohto) eikä niin, että liittimen molemmista nastoista vain piuhoja ristiin kääntäen? Ihan vaan varmistukseksi.

Ja onhan noita, perusjuttuja voi tehdä kuka vaan mut sit on ihan autosähköliikkeet, jos menee vaikeaksi ja oikeesti jännäks... Omakohtaisesti voin suositella Lahden Auto-Alarmia, mut tuo sit vasta jos oikeasti mennään jännän äärelle ja vaatii töitä enemmän.

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

Aquatica kirjoitti:^
Niinhän sen kuuluukin toimia...

Sateella takalasi pystyperällä tuppaa tukkeutumaan roiskeista ymv, joten suunnittelijat kautta merkkein totesi, että jos tuulilasinpyyhkijät on päällä ni pakilla pyöräytetään takapyyhkijää.
Ahaa no sitten. Se ei nimittäin välillä toiminut, niin luulin että se on joku mystinen sähkövika. :lol:
"Having no way as way, having no limitation as limitation"

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Aquatica kirjoitti:Kai te nyt mittasitte maata vasten (korin maapisteeseen se maajohto) eikä niin, että liittimen molemmista nastoista vain piuhoja ristiin kääntäen? Ihan vaan varmistukseksi.

Ja onhan noita, perusjuttuja voi tehdä kuka vaan mut sit on ihan autosähköliikkeet, jos menee vaikeaksi ja oikeesti jännäks... Omakohtaisesti voin suositella Lahden Auto-Alarmia, mut tuo sit vasta jos oikeasti mennään jännän äärelle ja vaatii töitä enemmän.
Ööh, tota noin taisi olla niin, että tämä naapurini laittoi sen maajohdon kiinni akun napaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Akun napa on hyvä referenssi, siinä on varmasti kaivattu potentiaali ja se on 159:ssä helposti tarjolla.

Oliko polttimo paikoillaaan kun mittailitte? Toimiiko saman puolen parkkipolttimo?

Ei tämä ihan avaruustekniikkaa ole, pieni perusymmärys helpottaa pitkälle, mutta muutenkin saa kärsivällisyydellä selvitettyä pitkälle, kun vaan saa yksityiskohtia selville :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Polforea kirjoitti:Akun napa on hyvä referenssi, siinä on varmasti kaivattu potentiaali ja se on 159:ssä helposti tarjolla.

Oliko polttimo paikoillaaan kun mittailitte? Toimiiko saman puolen parkkipolttimo?

Ei tämä ihan avaruustekniikkaa ole, pieni perusymmärys helpottaa pitkälle, mutta muutenkin saa kärsivällisyydellä selvitettyä pitkälle, kun vaan saa yksityiskohtia selville :)
Polttimo ei kyllä ollut paikallaan. Meillä oli ne molemmat johdot siinä esillä ja niistä vaan kokeilimme vuorotellen tuleeko virtaa ja tosiaan molemmista näytti tulevan se 11,8 V.

Kaikki muut valot toimivat normaalisti. Edessä oikealla (kuskin paikalta katsottuna) toimii kaikki valot ja vilkut. Vasemmalla puolella sama juttu poislukien tuo ajovalo joka tähän vuodenaikaan olisi aika pop. Kun nuo Alfan ajovalot muutenkin taitaa olla aika keskinkertaiset.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Okei, joku siellä nostaa maapotentiaalin korkeuksiin sitten kanssa lähivalolla, kuin maa olisi irti ja oikarissa plussaan. Vielä kun tietäisi lukemat polttimo kiinni ja akun napajännitteen samalta ajalta niin tietäisi, onko se plussapotentiaali kunnossa.

Ne voltit on muuten jännitettä, ei virtaa :). Ei ehkä kuulosta tärkeältä, mutta niillä on oikeasti sähkötekniikassa aika iso ero.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Seuraavaksi voisi avata umpion moninapaliittimen ja mitata siitä, onko umpion puoli kunnossa. Samalla saa toki mitattua johdotuksen puolen. Elearnissa on sähkökuvat.
Sulake olisi varmaankin palanut, jos + olisi lyönyt jostain maihin.

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Etteihän tässä joku olisi aikaisemmin korvannut polttimon LED versiolla ja asentanut johtoihin vastuksen huijamaan palaneen lampun merkkivaloa... Nyt jos siihen laitetaan normilamppu paikalleen niin ei taida pahemmin hehkua?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se kyllä selittäisi maapiuhan potentiaalin, jos se maapiuha on toisesta päästä irti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jaahas, olisiko varttikuutosessa jotakin maadoitushäikkää jossakin, kun satunnaisesti ulkolämpömittari näyttää jopa,-45- :mrgreen: astetta muutaman sekunnin? Vaeltaa sitten päätyen sitten lopulta oikeaan lämpötilaan... Tänään tyhjäkäynnillä laski JTD myös oma-aloitteisesti kartturin ikkunan alas auton pesun jälkeen.

Sitten jo jonkin aikaa on käynyt niin, että joskus halutuksi säädetyt lämmityslaitteen asetukset ovat muuttuneet toisiksi ja ne alkuperäiset eivät palaudu.... no luigisähköt ovat tässä vaunussa jo teini-iässä niin eipä ihmekään, että menohaluja riittää.... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tarkista nyt ainakin repsikan oven johtosarjan ja liittimien/liitosten kunto.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:Tarkista nyt ainakin repsikan oven johtosarjan ja liittimien/liitosten kunto.
Checked. Ainakin päältä päin johtonippu näyttää ok:lta.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja palkus »

liitin auki auki ja sähköpuhistusrpayta sinne. Kylmäkone sekoilee, kun tuo ulkolämpö häröilee.
"puhun niin totta kuin osaan"

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Törmäsin vihdoin MiTossani jonkinlaiseen mystiseen sähkövikaan tossa lauantain sateilla. Tulin autolle ja avasin kaukolla normaalisti lukot - ja tadaa: Ovet avautuivat, vilkut välähtivät ja molemmat etuikkunat laskeutuivat n. 15 senttimetriä. Skenaariota en saanut toistettua enkä myöskään tsekannut manuaalista, onko kyseessä auton välittämä ilmoitus jostain ongelmasta.

Hymyilytti toki.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja _rico »

^Painoit vain ovien avausnappia liian pitkään. Eli nappia pohjassa painamalla saa ikkunat avattua. Melko yleinen ominaisuus monilla merkeillä.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Polforea kirjoitti:Okei, joku siellä nostaa maapotentiaalin korkeuksiin sitten kanssa lähivalolla, kuin maa olisi irti ja oikarissa plussaan. Vielä kun tietäisi lukemat polttimo kiinni ja akun napajännitteen samalta ajalta niin tietäisi, onko se plussapotentiaali kunnossa.

Ne voltit on muuten jännitettä, ei virtaa :). Ei ehkä kuulosta tärkeältä, mutta niillä on oikeasti sähkötekniikassa aika iso ero.
Moi,

Kysymys vielä tästä polttimo jutusta... eli kun mittasimme molempia johtoja jännitettä niin molempiin näytti tulevan se 11,8 V.

Pitikö johtojen olla siinä polttimon pidikkeessä kiinni niin saisimme oikeat luvut?

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Waverunner kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Okei, joku siellä nostaa maapotentiaalin korkeuksiin sitten kanssa lähivalolla, kuin maa olisi irti ja oikarissa plussaan. Vielä kun tietäisi lukemat polttimo kiinni ja akun napajännitteen samalta ajalta niin tietäisi, onko se plussapotentiaali kunnossa.

Ne voltit on muuten jännitettä, ei virtaa :). Ei ehkä kuulosta tärkeältä, mutta niillä on oikeasti sähkötekniikassa aika iso ero.
Moi,

Kysymys vielä tästä polttimo jutusta... eli kun mittasimme molempia johtoja jännitettä niin molempiin näytti tulevan se 11,8 V.

Pitikö johtojen olla siinä polttimon pidikkeessä kiinni niin saisimme oikeat luvut?
... siis vielä samaan aikaan molemmat kiinni?

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja sanctus »

_rico kirjoitti:^Painoit vain ovien avausnappia liian pitkään. Eli nappia pohjassa painamalla saa ikkunat avattua. Melko yleinen ominaisuus monilla merkeillä.
Hyvä tietää! Mä painan avausnappia aina (uskoisin) melko nopeasti ja jos ei avaudu hiippailen auton viereen ja kokeilen uudestaan. Mutta jos tossa sitten tuli painettua pari sekuntia. Täytyy viedä skenaario testiin.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

Kysymys vielä tästä polttimo jutusta... eli kun mittasimme molempia johtoja jännitettä niin molempiin näytti tulevan se 11,8 V.

Pitikö johtojen olla siinä polttimon pidikkeessä kiinni SAMAAN AIKAAN niin saisimme oikeat luvut?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Waverunner kirjoitti:Moi,

Kysymys vielä tästä polttimo jutusta... eli kun mittasimme molempia johtoja jännitettä niin molempiin näytti tulevan se 11,8 V.

Pitikö johtojen olla siinä polttimon pidikkeessä kiinni SAMAAN AIKAAN niin saisimme oikeat luvut?
Ei oo merkitystä jos polttimo ei oo paikallaan

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

No niin, eilen tuli käytyä tutulla korjaamolla käymässä näyttämässä sitä valoa ja 10 min selvityksen jälkeen ei selvinnyt asia valitettavasti vielä...

Eli näyttää siltä, että virtaa ei polttimolle tule. Tai siis kuulemma "plussaa" ei kuulemma tule.

Kaveri tsekkasi samalla sulakkeet ja se oli ok.

Varattiin ihan oikea aika alkuviikolle. Sanoi, että tuollaisen vian etsimiseen voi mennä helposti pari tuntia aikaa... sanoi, että paljon nopeammin hän
saisi tehtyä virityksen jossa sähkö johdetaan siitä toimivasta lampusta siihen toiseen ja väliin sulake. Sanoi, että vanhemmissa autoissa tuo toimii aina
mutta nyt ei tässä Alfan tapauksessa ollut ihan varma.

Tiedättekö saako tuon Alfassa noin toimimaan vai pistääkö joku valonohjausjärjestelmä vastaan?

Waverunner

Vastaa Viestiin