Induktio lämmittimet
Valvoja: Moderators
- Maunu
- Viestit: 3484
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Induktio lämmittimet
Olen tässä vähän aikaa jo katsellut induktiolämmitintä.
Onko joku kokeillut esimerkiksi Telwin 5000:lla oikoa pieniä lommoja tai irrottaa muttereita?
Ebaystä saisi noin 500€ + plus tullit verot ym. pelkästään lommojen oikaisuun tarkoitettuja laitteita,
mutta ehkä tämä Telwinin laite deluxe varusteilla voisi olla järkevämpi sijoitus.
Projekteissa on usein mutterit tiukassa ja pieni lämpö voisi auttaa.
Edit: vielä linkki motonettiin http://www.motonet.fi/fi/tuote/7000365/ ... enninsarja
Onko joku kokeillut esimerkiksi Telwin 5000:lla oikoa pieniä lommoja tai irrottaa muttereita?
Ebaystä saisi noin 500€ + plus tullit verot ym. pelkästään lommojen oikaisuun tarkoitettuja laitteita,
mutta ehkä tämä Telwinin laite deluxe varusteilla voisi olla järkevämpi sijoitus.
Projekteissa on usein mutterit tiukassa ja pieni lämpö voisi auttaa.
Edit: vielä linkki motonettiin http://www.motonet.fi/fi/tuote/7000365/ ... enninsarja
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Aquatica
- Viestit: 15033
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Induktio lämmittimet
Voin sanoa, että 5kW induktiolämmitin on ns. Jumalan lahja korjaamolla. Sillä saa lähes kaiken jumittavan auki ilman tulipaloa...
Tietysti tuollakaan ei tehoa ihan kaikkeen ole. Mut huomioita kiinnittäisin seuraaviin asioihin:
Kahvan muoto ja koko, koska se suoraan päättää meneekö ahtaaseen koloon vai ei.
Laitteen ja kahvan välisen johdon pituus - lyhyt on todella kelju, mutta liian pitkä on myös ikävä.
Kahvan kärki - vaihtokärkiset voi olla todellakin hintansa väärti - ehkä se on poterossa oleva mutteri, mihin pitää tökkiä pienemmällä käpälällä tms.
Ei varmaan paljoa auta valintaan, mut tosiaan iso käpälä on nopea, mutta rajoitettu käytettävyys.
Tietysti tuollakaan ei tehoa ihan kaikkeen ole. Mut huomioita kiinnittäisin seuraaviin asioihin:
Kahvan muoto ja koko, koska se suoraan päättää meneekö ahtaaseen koloon vai ei.
Laitteen ja kahvan välisen johdon pituus - lyhyt on todella kelju, mutta liian pitkä on myös ikävä.
Kahvan kärki - vaihtokärkiset voi olla todellakin hintansa väärti - ehkä se on poterossa oleva mutteri, mihin pitää tökkiä pienemmällä käpälällä tms.
Ei varmaan paljoa auta valintaan, mut tosiaan iso käpälä on nopea, mutta rajoitettu käytettävyys.
- Polforea
- Viestit: 11200
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Induktio lämmittimet
Kun nyt heti ekana tapani mukaan pohdin 5kW lämppärin liitettävyyttä (vaatii käytännössä 3-vaihe sähkön tarjolle (no joo voisi se varata energiaa ja tömäyttää kovemman tehon pulsseja jne, mutta noin keskiteholtaan)) vilkaisin samantien tekniset tiedot. 2,3kW se on, nimi vaan on hämäävästi 5000. Vaan eipä siinä, kyllä pulttiin/mutteriin/vastaavaan tunkaistuna se parikin kilowattia on ihan oiva annos tehoa. Ja kätevämpihän se monesti on, että normaali valovirta kelpaa.Aquatica kirjoitti:Voin sanoa, että 5kW induktiolämmitin on ns. Jumalan lahja korjaamolla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Aquatica
- Viestit: 15033
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Induktio lämmittimet
^
No, mun tieto koetusta (ei siis kaiketi kumpikaan linkatuista) on se, että 13A sulake paloi muutamat kerrat. Ja tosiaan ostettu oli 5kW laite, se miten teho ilmoitettu on mulle mysteeri. Muutaman hetken se tekee "jotain" ja sit nappia painamalla tulee valkohehku pulttiin :p todellisuudessa voi hyvinkin olla tuollainen 2.3kW
No, mun tieto koetusta (ei siis kaiketi kumpikaan linkatuista) on se, että 13A sulake paloi muutamat kerrat. Ja tosiaan ostettu oli 5kW laite, se miten teho ilmoitettu on mulle mysteeri. Muutaman hetken se tekee "jotain" ja sit nappia painamalla tulee valkohehku pulttiin :p todellisuudessa voi hyvinkin olla tuollainen 2.3kW
- Maunu
- Viestit: 3484
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Induktio lämmittimet
Tänään katselin Puuilossa myynnissä olevaa lämmitintä.
Useampi kierukka on paketissa mukana.
Tämä taitaa kuitenkin käydä vain pulttien ja esimerkiksi liimalasien irrotukseen. Tuo pienten lommojen oikaisu kuitenkin kiinnostaa myös.
Hinta laitteelle on kuitenkin kukkarolle sopiva, joten täytyy vielä harkita, jos vaikka ostaisi tämän ja ebaystä lommojen poistajan.
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10115343
Useampi kierukka on paketissa mukana.
Tämä taitaa kuitenkin käydä vain pulttien ja esimerkiksi liimalasien irrotukseen. Tuo pienten lommojen oikaisu kuitenkin kiinnostaa myös.
Hinta laitteelle on kuitenkin kukkarolle sopiva, joten täytyy vielä harkita, jos vaikka ostaisi tämän ja ebaystä lommojen poistajan.
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10115343
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Induktio lämmittimet
^Pikkuveli testaili helmaan ja yhteen pieneen pistemäiseen kylkilommoon kesällä ostamaani pdr-settiä.
Harjoittelua vaatii, mutta näköjään ensikertalainenkin sai näppärästi peltejä oiottua selvästi paremmiksi.
Harjoittelua vaatii, mutta näköjään ensikertalainenkin sai näppärästi peltejä oiottua selvästi paremmiksi.
- Maunu
- Viestit: 3484
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Induktio lämmittimet
Mikä PDR laite on kyseessä? Eli onko harrastelijan hintaluokassa?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Induktio lämmittimet
http://www.ebay.com/itm/DIY-PDR-Painles ... 2749.l2649
Tuollainen, hinta tosin muistaakseni posteineen ~120€, + pistoolin pistokeadapteri. Mennee harrastajabudjettin.
Jos nyt ostaisin, niin liukuvasara ja erimalliset liimapäät, "raitavalo" jos priimaa yrittää, lajitelma naputtelupäitä ja ehkä koukut tärkeimmät varusteet. Toki liima ja pistooli myös oltava.
Tuollainen, hinta tosin muistaakseni posteineen ~120€, + pistoolin pistokeadapteri. Mennee harrastajabudjettin.
Jos nyt ostaisin, niin liukuvasara ja erimalliset liimapäät, "raitavalo" jos priimaa yrittää, lajitelma naputtelupäitä ja ehkä koukut tärkeimmät varusteet. Toki liima ja pistooli myös oltava.
- Polforea
- Viestit: 11200
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Induktio lämmittimet
Jokos näistä ihmisten hintaluokan vehkeistä on jengillä kokemuksia?
Puuilosta taatusti paras Kramfors kilowatin voimalla irtoaa kolmeen hunttiin: https://www.puuilo.fi/kramfors-induktiokuumennin-1000w
Tekeekö kilowatilla mitään vai saako eurolle paremmin vastinetta, jos ~samalla €/w -suhteella sijoittaa tuplat ja valitsee 2kW version? https://www.puuilo.fi/kramfors-induktiokuumennin-2000w
Vai vieläkö euron vastine paranee merkittävästi, jos käden työntää syvemmälle taskuun ja panostaa Telwiniin? https://www.clasohlson.com/fi/Induktiol ... /p/41-1397 - tähän saa kärkeä jos jonkinnäköistä eli olisi sinällään ns. tulevaisuusvarma vekotin. Toisaalta, jos tuolla 1kW lelullakin irtoaa pultit (mikä nyt lie se yleisin käyttökohde) pääosin järkevästi, niin niitä saa melkein 3 Telwinin hinnalla.
Tai onko harrastajahintaluokassa jotain vielä parempia vaihtoehtoja, mitä en äkkiseltään itse bongannut?
Puuilosta taatusti paras Kramfors kilowatin voimalla irtoaa kolmeen hunttiin: https://www.puuilo.fi/kramfors-induktiokuumennin-1000w
Tekeekö kilowatilla mitään vai saako eurolle paremmin vastinetta, jos ~samalla €/w -suhteella sijoittaa tuplat ja valitsee 2kW version? https://www.puuilo.fi/kramfors-induktiokuumennin-2000w
Vai vieläkö euron vastine paranee merkittävästi, jos käden työntää syvemmälle taskuun ja panostaa Telwiniin? https://www.clasohlson.com/fi/Induktiol ... /p/41-1397 - tähän saa kärkeä jos jonkinnäköistä eli olisi sinällään ns. tulevaisuusvarma vekotin. Toisaalta, jos tuolla 1kW lelullakin irtoaa pultit (mikä nyt lie se yleisin käyttökohde) pääosin järkevästi, niin niitä saa melkein 3 Telwinin hinnalla.
Tai onko harrastajahintaluokassa jotain vielä parempia vaihtoehtoja, mitä en äkkiseltään itse bongannut?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Aquatica
- Viestit: 15033
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Induktio lämmittimet
Mä muistelen käytelleeni 2.5kW (vai oliko jopa tehokkaampi?) monsteria herrain vuonna 2012, eikä senkään teho ollut mukamas tarpeeksi aina
Esim. 156:n iskarin pitkä pultti ei lämmennyt edes puoliväliin tuolla
Kyllä sillä siis oikeasti aika paljon sai aikaseksi, vaihtokärjet on melkein ehdoton ja kannattaa ehkä kiinnittää huomiota siihen, miten pitkä naru kahvalle on. Tuo "ammattilaisvehje" oli siitä veemäinen, että oli vaan jotain puoltoistametriä tm. se johdon kaapeli; auto kun oli nosturilla, niin ei meinannu enää ylettää joka koloon, mikä oli varsin epämieluisaa.
Muuten en osaa noista koneista mitään sanoa...
Esim. 156:n iskarin pitkä pultti ei lämmennyt edes puoliväliin tuolla
Kyllä sillä siis oikeasti aika paljon sai aikaseksi, vaihtokärjet on melkein ehdoton ja kannattaa ehkä kiinnittää huomiota siihen, miten pitkä naru kahvalle on. Tuo "ammattilaisvehje" oli siitä veemäinen, että oli vaan jotain puoltoistametriä tm. se johdon kaapeli; auto kun oli nosturilla, niin ei meinannu enää ylettää joka koloon, mikä oli varsin epämieluisaa.
Muuten en osaa noista koneista mitään sanoa...
-
- Viestit: 84
- Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
- Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Induktio lämmittimet
Itse on tullut muutamia pultteja lämmiteltyä auki tuolla Puuilon 2kW vehkeellä ja ihan toimiva vekotin on niissä ollut. Lisäksi hommasin erikseen vastuslangan, jonka voi kiertää lämmityskohteen ympärille ja sitten kahvaan kiinni. Vanhassa talossa pari hyvin ruostunutta vesijohtoliitosta autellut auki sillä. Lommojen oikaisusta yms. ei ole minulla kokemusta.
Erilaisia lämmityskärkiä saa hommattua internetistä lisää tarpeen mukaan mutta eivät ihan halpoja ole.
Erilaisia lämmityskärkiä saa hommattua internetistä lisää tarpeen mukaan mutta eivät ihan halpoja ole.
- TeroV.
- Viestit: 536
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Induktio lämmittimet
Minulla on tuo aiemmin mainittu Telwinin valovirtakone, jonka ostin Clas Ohlsonilta, kun verkkokauppaostoksista sattui olemaan 20 % alekampanja. Peruslaite irtosi siis 680 €:lla, rahtimaksuja ei myymälään toimituksesta tarvinnut maksaa. Perusvarustukseen ei kuulu muuta kuin muistaakseni 4 lämmityssilmukkaa, joten ostin sitten seuraavasta alekampanjasta vielä sellaisen kahvan, jolla akseleita voi lämmittää sivusta ja siihen vielä pedaalin - muistaakseni sivustalämmittävä kahva ei ilman pedaalia jostain syystä edes toimi. Myöhemmin ostin netistä lisää erilaisia lämmityssilmukoita, mm. sellaisen kappaleen ympärillekiedottavan mallin. Silmukat näyttäisivät olevan parin-kolmen millin vahvuista kuparilankaa, jossa on lämmönkestävä (lasikuituinen?) eristesukka päällä. Niitä voi askarrella lisää itsekin, jos vain löytää jostain sopivaa materiaalia.
Motonetin tarjoama laite on aivan sama kuin Clasun, mutta Motonetin koneen ohessa tulee paljon enemmän varusteita. Niille kaikille ei kuitenkaan ollut silloin tarvetta, joten ostin karvalakkiversion, jota sitten ajattelin varustella enemmän tarpeen mukaan. Vielä ei ole tarvinnut edellämainittuja laitteita enempää varusteita ostella.
Käyttökokemukset ovat positiivisia: vaikkei kaikkea noin pienitehoisella laitteella punahehkuiseksi saakaan paahdettua, vähempikin lämmitys auttaa kummasti ja kun lämpö kohdistuu tarkasti vain haluttuun paikkaan, ei tulipalon vaarakaan ole niin suuri kuin esim. asetyleeniliekin kanssa touhutessa. Silmukat tehoavat myös hämmentävän matalalla oleviin ruuvinkantoihin: sain mm. 156:n jarrukilven ruuvit katkeamatta irti, kun silmukalla sai lämmitettyä vain muutaman millin peltipinnan yläpuolella ollutta ruuvinkantaa.
Motonetin tarjoama laite on aivan sama kuin Clasun, mutta Motonetin koneen ohessa tulee paljon enemmän varusteita. Niille kaikille ei kuitenkaan ollut silloin tarvetta, joten ostin karvalakkiversion, jota sitten ajattelin varustella enemmän tarpeen mukaan. Vielä ei ole tarvinnut edellämainittuja laitteita enempää varusteita ostella.
Käyttökokemukset ovat positiivisia: vaikkei kaikkea noin pienitehoisella laitteella punahehkuiseksi saakaan paahdettua, vähempikin lämmitys auttaa kummasti ja kun lämpö kohdistuu tarkasti vain haluttuun paikkaan, ei tulipalon vaarakaan ole niin suuri kuin esim. asetyleeniliekin kanssa touhutessa. Silmukat tehoavat myös hämmentävän matalalla oleviin ruuvinkantoihin: sain mm. 156:n jarrukilven ruuvit katkeamatta irti, kun silmukalla sai lämmitettyä vain muutaman millin peltipinnan yläpuolella ollutta ruuvinkantaa.
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Induktio lämmittimet
Oman kokemuksen mukaan näillä https://www.puuilo.fi/kramfors-induktiokuumennin-1000w hiustenkuivaimen tehoisilla ei tee yhtään mitään. Noi ~2,5kw vehkeet näyttää siltä että niistä voisi jo hyötyä olla, kuten TeroV kirjoittaakin. Oikeasti hyvä alkaa olla esimerkiksi 5 kw tehoisena, mutta ne maksavat sitten jo tuhansia euroja.
Suoraan vaan suoraa