eLEARN ohje 2.0 jts

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Roomeo
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2009, 12:54

eLEARN ohje 2.0 jts

Viesti Kirjoittaja Roomeo »

eLEARNIN mukaa lukituspalat 1.870.859.000 laitettava imunokan 3een ja pakonokan 2een. Ts moottorissa päinvastoin.Mihin tässä enää uskoa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

TS:n lukkopalat muutenkin ihan erilaiset. Eli JTS:sä omat palat ja varmaan myöskin omat paikat.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Josei sulla hihna poikki ole ollut, niin eiköhän se ole helppoa tarkastaa ennenkuin irrottaa hihnan?

Roomeo
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2009, 12:54

Viesti Kirjoittaja Roomeo »

Jos palikat laittaa ohjeen mukaan niin ajotus on paljon pielessä. Käsittääkseni merkintä palassa A etuakseli ja S taka akseli.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

A=> Aspirazione => Imunokka
Se toinen on sitten johonkin muuhun nokkaan :lol:

Lasketko pukkeja vai pyttyjä?

Roomeo
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2009, 12:54

Viesti Kirjoittaja Roomeo »

Pyttyjä lasken.Merkinnät paloissa /1 A 2`CIL. ja /2 S`3 CIL. Jos A on imu
niin eLEARN:n mukaan se on laitteava 3. sylinterin imunokkaan.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Taitaa olla eri merkkiset palat, mulla oli 2.0 JTS:ssä merkinnät TE1 (3.pako) ja TE2 (2.imu)
Liitteet
lukkopalat.jpg
lukkopalat.jpg (52.31 KiB) Katsottu 7498 kertaa
vesku

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ei taida saada minkään merkkisiä paloja imun 3:seen / pako 2:seen tuossa yllänäkyvässä ajoitusasennossa. Siinähän jää nokat akseleiden alle piiloon, eli ei niitä saa lukittua mitenkään. eLearn väärässä tässä tai väärinymmärretty?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^aikas jännä juttu kyllä. Autodatan ohjekin näyttää että palat tulee kolmosen imuun ja kakkosen pakoon.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

tuossa veskukin kuvassa näyttäis ikäänkuin olevan 1 pytyssä pakotahti alkamassa, kuvasta kyllä einyt oikein tarkasti saa selvää ja silloinhan mäntä ei olisi ylhäällä. sehän tietysti tarttis olla sytytyshetken yläkuolokohdassa se 1 mäntä.

Robert
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
Car(s): 156sw jtd
Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula

Viesti Kirjoittaja Robert »

No eikös tuo nyt ihan järkevästi sitten mene. kun tilanne on sama molemmissa lukitus kohdissa.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

stoichiometric kirjoitti:tuossa veskukin kuvassa näyttäis ikäänkuin olevan 1 pytyssä pakotahti alkamassa, kuvasta kyllä einyt oikein tarkasti saa selvää ja silloinhan mäntä ei olisi ylhäällä. sehän tietysti tarttis olla sytytyshetken yläkuolokohdassa se 1 mäntä.
Kuvakulma voi hieman hämätä, mutta kylllähän se pakotahti aika pian alkaakin, ennen alakuolokohtaa eli alle 90 astetta nokassa. Yläkuolokohta oli heittokellolla kohdallaan ja nokkapalat kävi paikalleen ilman mitään "hienosäätöä"
vesku

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kuvakulma voi hieman hämätä


kyllä vähän hämäsi, nokan kulma näytti ihan joltain muulta. noinhan tuo tietysti on. Se vain mietityttää, että jos kääntää kampiakselia kierroksen ja nokkia puoli niin sittenhän nuo palat sopivat siten kuin tuo elearn tarjoilee. hmm, parempi mennä nukkumaan.

Roomeo
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2009, 12:54

Viesti Kirjoittaja Roomeo »

Mittailin lukkopalojen kolon pituuksia ja näyttää /1 A 2 CIL. palan kolo pidemmältä .eLEARN ohje tämän mukaan ei pidä paikkaansa . Jakopään rempan teetin aiemmin Muukkosella,asentaja tunki Ts:lukkopalat eikä ne oikein tuntuneet käypäseltä.Yritin huomauttaa asiasta mutta ei varmaan osannut suomen kieltä. Ajattelin että olkoon,eihän se kovin paljon pieleen
mene. Nyt on ollut puhetta tuosta tehon puutteesta ja kurkkasin imurööriä endoskoopilla,oli karstaa aika paljon.Osasyy voi olla nokkien ajoituksessa. Laittasin nyt kerralla kunnolla jos löytyy kunnon ohje.

Robert
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
Car(s): 156sw jtd
Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula

Viesti Kirjoittaja Robert »

Mihin vertasit kolojen kokoa?

Roomeo
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2009, 12:54

Viesti Kirjoittaja Roomeo »

Mittasin palan ympyrän puolikkaan reunasta nokan kolon kärkeen.

HeVi
Viestit: 54
Liittynyt: 01 Tammi 2009, 10:27
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja HeVi »

Sori kun menee vähän OT, mutta miten tuon eLearnin ootte saaneet pelittämään. Latailin sen joskus aikoinani, mutta eipä ole vielä auennut. Ladattu tiedosto on .rar muodossa ja jostai ohjeesta luin että cd-poltto-ohjelmalla se pitää muuttaa .nrg muotoon (olen tuon tehnytkin, mutta ohjelmaa en saa toimimaan). Olisiko neuvoja kellään??

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

HeVi kirjoitti:Sori kun menee vähän OT, mutta miten tuon eLearnin ootte saaneet pelittämään. Latailin sen joskus aikoinani, mutta eipä ole vielä auennut. Ladattu tiedosto on .rar muodossa ja jostai ohjeesta luin että cd-poltto-ohjelmalla se pitää muuttaa .nrg muotoon (olen tuon tehnytkin, mutta ohjelmaa en saa toimimaan). Olisiko neuvoja kellään??
Riippuu tietysti mistä sen latailit. Mutta tod. näk. sinun pitää purkaa se .rar tiedosto ensin pakkauksen purkuohjelmalla. Sitten sieltä tulee esiin. .img tai .iso tiedosto ja se sitten poltetaan levylle poltto ohjelmalla. Sen jälkeen levy pesään ja ohjelman asennus tietokoneelle.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mutta jos palataan alkuperäiseen kysymykseen niin olisiko tässä yksinkertaisimmillaan kyse vain siitä että ykkösen yläkuolokohta haetaan pako- tai imutahdille? Silloinhan kakkos ja kolmospyttyjen nokkien asento vaihtaa paikkaa juuri niinkuin stoickiometric tuossa aiemmin veikkaili. Olisko Roomeo voinut kokeilla tuota?
Kummalle tahdille tuo ykk pitäisi hakea tessuissa?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Roomeo
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2009, 12:54

Viesti Kirjoittaja Roomeo »

Palat käy molemmissa asennoissa. Palojen merkintä vaan ei pidä paikkaansa toisessa asennossa.Ei kai tässä kannata sen enempää ihmetellä,uutta hihnaa vaan kiinni.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Ei osu merkit kohdalleen ellei ole 1.pytyn sytytyshetken yläkuolokohta
vesku

Roomeo
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2009, 12:54

Viesti Kirjoittaja Roomeo »

Imunokan pyörästä puuttuu merkki.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Niin puutui ts:ssäkin.
Jos siinä on ajoituksenmuunnin, niin löysää tavittaessa säätöä varten neljä? ribe ruuvia imupuolelta ja laita nokka-akselit paikoilleen ajoituspaloilla ja hae tuo kohta hihnanhampaiden kanssa paikoilleen niin että hihna on paikoillaan ja kiristintä vasten nuo hihnan löysät.
Sitte pultit kiinni ja pyöritä konetta kaksi kierrosta ja ajoituksen tarkastus ja hienosäätö?

Sitten tasapainoakseli paikoilleen merkkien mukaan.

Itse tein koneen ollessa päreinä tuon homman niin, että laitoin ensin nokka-akselit lukituspaloilla kohdalleen.
Sitten vasta nostin ykkösen männän yläkuolokohtaan.
Hihnan sovitus paikoilleen kahden merkin mukaan.
Hihnapyörän pultit löysään ja ja tuo hihnan löysä kiristintä vasten.
Pultit kiinni ja kone ympäri kaksi kertaa, tarkastus ja periaatteessa loppuromujen laiton jälkeen kone tulille.
Toki ykk oli helppo merkata kun oli kansi ollut pois häiritsemästä.

Jossain vaiheessa kannattaa ottaa myös ne lukituspalat pois :roll:

Oliko tämä versio helpompi ymmärtää?

Lieneekö nämä ohjeet sopivat myös Jts versioon?, Ken tietää?

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: eLEARN ohje 2.0 jts

Viesti Kirjoittaja Turre »

Tässä tuli taannoin harjoiteltua JTS:n kanssa jakopääremppaa, ensikertalaisella tietysti menee muutenkin paljon aikaa mutta sekavat, ristiriitaiset ja suorastaan virheelliset ohjeet ei varsinaisesti asiaa auta. Jos tästä seuraavalle hämmästelijälle iloa on...

Lyhyt versio: unohda eLearnin JTS-ohjeet, noudata 2.0 TS:n ohjeita mutta käytä JTS:n lukkopaloja.

Pitkä versio, eli mitä kaikkia ongelmia JTS-ohjeissa huomasin:
1. Ohjeet alkaa siitä että irrotetaan vauhtipyörän tirkistysluukku ja asennetaan vauhtipyörän lukitustyökalu. Mikäs siinä, mutta tarkistusluukun toinen pultti ei ainakaan omassa autossa mahdu ehjänä tulemaan ulos jos vaihdelaatikko on kiinni koneessa. Saisihan sen varmaan pätkissä sieltä ulos mutta... Toisaalta netistä tuli bongattua useampi tapaus jossa puuttuva lukitustyökalu on korvattu ruuvimeisselillä, eli ilmeisesti joissain yksilöissä tuon saa auki. Mutta miksi ihmeessä sen kanssa pitäisi vaivautua apulaitehihnan hihnapyörän saa irti muutenkin, ihan kuten TS:ssäkin.
2. JTS:n ohjeen asennusosa alkaa siitä että käännetään kampiakselia ykkössylinterin TDC:en. Ja tässä kohtaa jakohihna on siis irti! Ei näin...
3. Topicin varsinainen aihe eli lukkopalojen oikea paikka. TS:n ohjeet sanoo TDC:stä:
"Rotate the crankshaft until the piston for cylinder no. 1 is at T.D.C. at the power stroke." kun taas JTS:n ohjeet sanoo "turn the crankshaft clockwise, timing gear side, until the piston of cylinder no.1 is at T.D.C. in the explosion stroke." Eri termiä käytetty mutta samasta asiastahan tuossa on kyse. Jos kuitenkin koneen kääntää niin että lukkopalat sopivat JTS:n ohjeiden mukaisiin paikkoihin ("4th inlet side camshaft cap and the 2nd exhaust side camshaft cap") niin pakopuolen hihnapyörässä oleva ajoitusmerkki jää "sisäpuolelle" eli sinne mihin hihna ei kosketa. Eli hihnassa olevia ajoitusmerkkejä on mahdotonta saada kohdistettua hihnapyörien vastaaviin jos kone on JTS:n ohjeiden mukaisessa asennossa.

Vähemmän haitallisia mutta ilmeisen turhia kohtia jotka TS:n ohjeista puuttuu:
1. JTS:n ohje kehottaa irrottamaan ohjaustehostimen letkujen kiinnikkeet. Ei liene tarpeen yhtään sen enempää kuin TS:äkään, itse tuon tein sillä seurauksella että ruosteiset kiinnitysraudat vääntyivät lähinnä vaan enemmän tielle kuin alunperin olisivat olleet.
2. JTS:n ohje kehottaa irrottamaan imupuolen hihnapyörän takana olevan jakohihnan suojakopan palasen, en ymmärrä miksi koska ei se siinä tiellä ole. Ei maksa vaivaa.

Näiden virallisten hauskuuksien lisäksi koneessa oli edellisten asentajien jäljiltä epälukuinen määrä epämääräisiä ajoitusmerkkejä. Mm. tasapainoakseleissa oli tehtaan merkkien lisäksi tussimerkinnät, toisessa akselissa tehtaan merkin kohdalla ja toisessa tehtaan merkin vastakkaisella puolella. Jne.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Polforea
Viestit: 11171
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: eLEARN ohje 2.0 jts

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Turre kirjoitti:Jos kuitenkin koneen kääntää niin että lukkopalat sopivat JTS:n ohjeiden mukaisiin paikkoihin ("4th inlet side camshaft cap and the 2nd exhaust side camshaft cap") niin pakopuolen hihnapyörässä oleva ajoitusmerkki jää "sisäpuolelle" eli sinne mihin hihna ei kosketa. Eli hihnassa olevia ajoitusmerkkejä on mahdotonta saada kohdistettua hihnapyörien vastaaviin jos kone on JTS:n ohjeiden mukaisessa asennossa.

...

Näiden virallisten hauskuuksien lisäksi koneessa oli edellisten asentajien jäljiltä epälukuinen määrä epämääräisiä ajoitusmerkkejä. Mm. tasapainoakseleissa oli tehtaan merkkien lisäksi tussimerkinnät, toisessa akselissa tehtaan merkin kohdalla ja toisessa tehtaan merkin vastakkaisella puolella. Jne.
JTS:ssäkin lie kiristämättömänä vapaasti pyörivät hihnapyörät? Se yhdistettynä noihin villin sarjan merkkeihin tarkoittaa, että ei ole mitään takeita siitä että hihnapyörä olisi lähelläkään samaa asentoa suhteessa akseliin kuin tehtaalta lähtiessään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: eLEARN ohje 2.0 jts

Viesti Kirjoittaja Turre »

Polforea kirjoitti:JTS:ssäkin lie kiristämättömänä vapaasti pyörivät hihnapyörät? Se yhdistettynä noihin villin sarjan merkkeihin tarkoittaa, että ei ole mitään takeita siitä että hihnapyörä olisi lähelläkään samaa asentoa suhteessa akseliin kuin tehtaalta lähtiessään.
Hmm? Ei nuo hihnapyörät mene paikalleen kuin yhdessä asennossa, poislukien imupuolen nokan hihnapyörä jossa ei sitten myöskään ole ajoitusmerkkejä tehtaan jäljiltä. Tai no, tasapainoakselin hihnapyöristä en tiedä kun niitä ei ollut tarvetta irrottaa. Olettaisin kuitenkin että sama meininki niissäkin.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Polforea
Viestit: 11171
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: eLEARN ohje 2.0 jts

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ahh, jos ne eivät ole kartioilla (=pyörivät vapaasti jos eivät ole kiristettyinä/jämähtäneinä kiinni ja kiristettävissä mihin asentoon vain) niin ajoitusmerkki hihnapyörässä kuulostaa ihan järkevältä. Selvennyksenä: en siis ole ole operoinut JTS:iä, olen vain elänyt ymmärryksessä että niissäkin olisi kartiolliset pyörät.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: eLEARN ohje 2.0 jts

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Juu pakonokassa on liikevaraa oikeasti aika vähän, liekö edes hampaan verran, koska kiilapala. Siinähän on ajoitusanturi sisäpuolella joka vaatinee tietyn asennon. Jos hihnaa laittaessa tuntuu että tuo liikevara ei riitä ja menee ihan laitaan, on joku pielessä. Itsellä kävi näin, kampiakseli oli kellotuksen jälkeen aavistuksen kääntynyt. Magneettijalka oli pakonokan päällä joka oli ihan hyvä, kun autossa ei ole hihnaa paikallaan. Mutta kun laittaa hihnan ja pakonokka heittokellon jalan alla kääntyy kampiakselin mukana.. *idiot*

Noitten lukkopalojen asennon kanssa ihmettelyssä ei oikeastaan ole ihmettelyä, jos vaan tietää kumpi on kumpaan nokaan. Kun ykkösen nokat osoittaa oikeassa asennossa tasan vastasuuntiin imu taakse pako eteen, ei jää kauheasti arpomista mihin ja mitenpäin nuo laitetaan. Omissakin paloissa a ja s, joista a on imunokka.

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: eLEARN ohje 2.0 jts

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Meneekös tämä sinne päin, poistakaa ketjusta jos on shaibaa.
https://m.youtube.com/watch?v=tnax3OSbUzc

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: eLEARN ohje 2.0 jts

Viesti Kirjoittaja A Bart »

kurppa kirjoitti:Meneekös tämä sinne päin, poistakaa ketjusta jos on shaibaa.
https://m.youtube.com/watch?v=tnax3OSbUzc
Muuten hienosti, mutta vesipumppu taisi jäädä vaihtamatta?
Samalla konseptilla olen vaihtanut ts ja jts:sän hihnat.

Vastaa Viestiin