164: Takakaarien korjaus

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

164: Takakaarien korjaus

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tässä pieni ohjeistus puhki ruostuneitten kaarien korjaukseen:

164:seen ei ole ainakaan suomessa saatavilla takakaaren korjauspaloja, mutta pienellä työllä saa kaaret korjattua Sierran korjauspaloja hyväksikäyttäen. (Motonet: Ford Sierra 4-ov. Takakehä vasen 25-50581, 16.48€)

Muutama kuva omasta lähtökohdastani:

Kuva

Kuva

Korjauspala ei istu paikoilleen ihan suoraan, vaan ainankin seuraavasta kuvasta ympyröity kohta on erilainen, joten korjauspala täytyy katkaista siitä kohtaa ja hitsata pala kahdesta osasta.

Kuva

Puskurin yläpuolella oleva pokkaus on korjauspalassa eri kulmassa kaareen nähden, kuin alfassa. Joten korjauspalaan täytyy tehdä viilto (seuraavasta kuvasta ympyröity kohta) ja taivuttaa peltiä oikeeseen kulmaan. Tästä syntyvään aukkoon kannattaa hitsata takapuolelle pieni palanen.

Kuva

Lokasuoja (tai minun tapauksessa, uudesta pellistä tehty suoja) täytyy hitsata uuteen korjauspalaan kiinni ja maalata/massata kunnolla.

Lopputuloksena on vain hieman alkuperäisestä poikkeava ulkonäkö, tämä ei haittaa jos joutuu korjaamaan molemmat puolet samalla, jos korjaat vain toisen voi ero häiritä omaa silmään, muut sitä tuskin edes huomaavat. Eroja alkuperäiseen: Huullos sisälokasuojalle on n. 6mm leveämpi kuin alkuperäinen, sisälokasuojan saa silti asettuun kohtuu hyvin paikalleen, kyljessä olevat muodot (johonka hitsaussauma tulee) tulevat olemaan hieman suoremmat johtuen pakkelin tarpeesta.

Tässä lisäksi pari kuvaa omasta lopputuloksesta. Hitsaukset, rälläköinnit ja massaukset hoiti suurimmaksi osaksi ei ammattilainen eli minä ja veljeni, pakkeloinnin ja maalauksen annoin ammattilaisen käsiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Itse olen lopputulokseen erittäin tyytyväinen, muutamat kohdat voisivat olla paremmatkin, mutta näin autonkorjauksen aloittelijaa ne eivät häiritse.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Siistin näköstä jälkee...ite tein vuosi sitten suorasta pellistä...oispa tiennyt sillon tuon samankaltasuuden sierran kans..*. :-D

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä olis mulla tullut pellin vääntelystä mitään. Onneksi löysin erään alfistin yhteystiedot joka oli noin tehnyt ja hän tietenkin tavan mukaan oli avulias jelppaamaan miestä mäessä :mrgreen:

Edu
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 23:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Edu »

Noniin..Kiitoksia. :wink: Itselläni moinen homma on edessa tässä lähiaikoina..Eli pitää lähtee kyselee sierran takakaaria

Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

Lanca Themaan saa takakaaret tarvikkeena. Käviskö Theman kaari myös 164:ään? Se voisi olla ainakin lähelle, en tosin nyt ulkomuistista osaa sanoa onko reunan pokkaus samanlainen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Enpä tiedä soveltuvuudesta, mutta tuntuis hyvin todennäköiseltä. Käykääpäs joku hakemassa (mistä niitä muuten saa?) lainaan, ja sovitelkaa.

Vastaa Viestiin