Vanha kunnon Motor control system failure

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

Tuomas K kirjoitti:Onko anturi vanha? Voisi olla ihan rehellinen risa anturi. Anturien liittimet ei ole kovin huonoja joten en usko että vika olisi liittimissä, mutta eipä se ole iso työ niitä putsailla, kunhan et käytä mitään nesteitä.

Onko sulla mahdollisuutta katsoa minkälaista käppyrää se lambda piirtää?
Anturia tuskin vaihdettu hetkeen, joten voi hyvinkin olla risa. Ajattelin vain toiveikkaasti ensin edetä halvin vaihtoehto edellä. :wink:

Eikös tuo lambdan käppyrän piirtäminen pitäisi rekisteröidyllä MESillä onnistua? Täytyypä tutkailla huomenna töihin mennessä. Ajon aikanako se mittaus on tarkoitus tehdä?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

vrahikai kirjoitti:Eikös tuo lambdan käppyrän piirtäminen pitäisi rekisteröidyllä MESillä onnistua?
Jep jep.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja PK »

:lol: emmää ymmärrä mistään mitään... neljä-viisi päivää siis palanut tämä valo ja nyt ajoin korjaamolle ja äijä sanoi että aja sisään, niin kun käynnistin, niin valo sammui. Ehkä auto säikähti kun se huoltomies oli vähän tumpelon oloinen, että minuun et vittu koske..

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

PK kirjoitti::lol: emmää ymmärrä mistään mitään... neljä-viisi päivää siis palanut tämä valo ja nyt ajoin korjaamolle ja äijä sanoi että aja sisään, niin kun käynnistin, niin valo sammui. Ehkä auto säikähti kun se huoltomies oli vähän tumpelon oloinen, että minuun et vittu koske..
Mulla syttyi kans valo heti loppiaisen jälkeen. Lähestyin kollegaa s-postilla torstaina kai ja valo sammui. Olisko konjakkihäiriö tai jotain, nimittäin pakkasen jälkeen kostea nollakeli, en tie.

Juutas
Viestit: 19
Liittynyt: 19 Tammi 2015, 08:26
Car(s): Ex: Alfa Romeo 147 T-Spark 5D -02
Paikkakunta: Salo

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Ostettu 15.01.2015 liikkeestä ja 16.01. sytytti kaikki valot kuten ABS ja luistonesto jne. Moottorivalo jäi palamaan ja nyt näkyy tuo Motor Control System Failure startatessa. No jos vien liikkeeseen tarkastukseen niin koitan kyllä myyjäliikkeen saada vastuuseen kun ei mitään maininnut. Nyt joka päivä valoja vilkutellut. Nopeusmittari ei toimi eikä ABS jäällä eikä sutimisen esto. Hyvin alkaa... :black:

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Tuostahan sulle vanha omistaja taisikin mainita. :)

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

Tuomas K kirjoitti:...Onko sulla mahdollisuutta katsoa minkälaista käppyrää se lambda piirtää?
Käppyröitä on nyt tutkailtu ja kyllähän se kakkoslambda näyttäisi vähän erilaisia jännitteitä antavan kuin ykkönen. Ykkösen after-cat jännite vaihtelee tyhjäkäynnillä siinä 700mV:n ympäristössä mutta kakkosen vain 400mV:n hollilla. ...Ota tosta nyt sitten selvää. Sinänsä kait tuo on linjassa ainakin vikakoodin P1161 kanssa. Pitänee varmaan nyt ainakin ottaa auton keula ylös ja tarkistaa pääsisikö liittimiin helpostikin käsiksi.

Juutas
Viestit: 19
Liittynyt: 19 Tammi 2015, 08:26
Car(s): Ex: Alfa Romeo 147 T-Spark 5D -02
Paikkakunta: Salo

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Juutas »

jeQQ kirjoitti:Tuostahan sulle vanha omistaja taisikin mainita. :)
Joo mainitsi, mutta liike ei ostaessa maininnut mitään. :lol:
Mutta hyvin pelaa taas tänään... jääkö ne vanhat vikakoodit talteen vai kannattaako ajaa korjaamolle vasta valojen palaessa?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jää talteen, mutta toki aktiivisena olevaa vikaa on parempi lähteä tutkimaan tarkemmin, jos tarvis.

Juutas
Viestit: 19
Liittynyt: 19 Tammi 2015, 08:26
Car(s): Ex: Alfa Romeo 147 T-Spark 5D -02
Paikkakunta: Salo

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Kiitos vastauksesta. Juups kerran myyjäliike maksaa ainakin jotain niin käyn toki näyttämässä. Sit kun nuo on kunnossa tarttee alkaa mankkaa kattomaan paremmaks. (Kalliimmaks... :wink: )

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Toner »

Tosiaan, tuosta juutaksen vikavaloshowsta. Alfa aloitti kyseisen kiukuttelun viime talvena. Luin silloin vikakoodit ja syynä oli hetkellinen katkos nopeusanturiin. Vika ilmestyi muistaakseni kolme kertaa lopputalven aikana ja pysyi poissa koko kevään, kesän ja syksyn ajan. Ensimmäiset loskakelit kun koittivat nyt loppuvuonna, sama wannabe-joulukuusiesitys palasi. Pakkasten aikaan vika oli taas kokonaan piilossa, mutta nollakelin palattua vika toistui taas. Kauhean usein tuo ei tuota onneksi tee, mutta ainakin itsellä tuo "ominaisuus" ilmeni aina suht samalla kaavalla: Auto tallista käyntiin ja lyhyt ajoreitti kauppaan. Kaikki toimii. Kaupan parkkipaikalla ratti linkkuun ja auto ruutuun. Kauppareissun jälkeen auto käymään ja valoshow alkaa: ABS:n valo, jarrujen häiriövalo ja luistoneston valo palaa. Liikkeelle lähtiessä nopeusmittari ei toimi. Lyhyt ajolenkki, auto sivuun, sammutus ja uudelleenkäynnistys: Jarrujen vikavalot yms sammuvat normaalisti, mutta moottorin vikavalo syttyy. Auto liikkeelle ja nopeusmittari toimii taas, kuten ABS:t ja muut. Tämän jälkeen moottorin vikavalo palaa niin kauan, kun autolla ajetaan pätkäajoa. Yksi 20-30km ajolenkki ja uudelleenkäynnistys, niin kaikki toimii taas normaalisti. Jännä on se, että tuo vika tosiaan ilmenee vain ja ainoastaan nollakelillä, muttei läheskään aina silloinkaan.

Vaihdoimme auton tosiaan Turun Delta-Autossa reilu viikko sitten ja ihan aikuisten oikeasti mainitsin tuosta valoshowsta myyjälle. Myyjä ei kummempia tuntunut stressaavan ongelmasta, eikä edes alentanut hyvityshintaa! Parin päivän päästä auto jo näkyikin myynnissä, nyt tosin jobbariliikkeessä. Tiedä sitten, onko Deltan myyjä edes maininnut asiasta eteenpäin?

Muuten tuo kyllä oli hyvä ja mieleinen auto. Ne kaksi huonompaa kesärengasta kannattaa vaihtaa, sillä ne täristävät autoa hieman joillain nopeuksilla. Jakopäähän siinä on vasta reilun vuoden vanha, eikä akkukaan ole kuin muutaman vuoden ikäinen. Molemmat ylätukivarret on vaihdettu, samoin vakaajan pusla apukuskin puolelta. Kuskin puolen puslassakin alkoi jo ikä näkyä, mutta vaihtokunnossa se ei vielä ollut. Takajarrupalat ovat kanssa suht tuoreet. Ruostetta en autosta löytänyt. Ilmastointi puhalsi ainakin vielä viime kesänä pirun kylmää. Ostaessa autossa oli viisnelikymppiset öljyt ja niitä Alfa söi jonkun verran. Vaihdoin tilalle kymppikuuskymppiset, eikä öljyä tarvinnut lisätä vaihtovälillä lainkaan. Nytkin autoon vaihdettiin samat laatuöljyt juuri ennen vaihtoa.
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Juutas
Viestit: 19
Liittynyt: 19 Tammi 2015, 08:26
Car(s): Ex: Alfa Romeo 147 T-Spark 5D -02
Paikkakunta: Salo

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Täsmälleen sama kaava. :-D

Tutkitaan kun taas kikkailee. Jostain syystä vaimolla tekee tuota, itellä ei...
Ja Turun Automyynti Oy:ssa tämä helmi oli, mut olivat olevinaan aivan pihalla. Ja vaikuttivat oikeasti olevan pahoillaan. Ja tulevat vastaan tulevassa.
Ainoa on tuo monta vuotta piinannut tahmea loota ja koliseva alapallo tai pusla tms. Mutta vain tietynlaisessa kuopassa. Ja nuo Disco valot joskus.
Mutta on kauheeta myöntää tämmöisenä vanhana jarruna että on rakastunut johonkin autoon. Luulin sen tapahtuvan aivan eri hintaluokissa... :evilbat:

Ja se täytyy vielä sanoa että aivan pirun hyvin ootta pitänyt tätä autoa. On kyllä kuin uusi. Pari pientä jutskaa ei lannista. Päinvastoin!

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Toner »

Jos pidät tuota 147:aa siistinä, niin olisitpa nähnyt tuon 159:n, joka meillä oli alla muutama vuosi sitten! Sitä ei ajettu varmaan ikinä edes likaisena talliin :lol: Harmi vaan, että se piti työttömyyden takia myydä... Kyseinen yksilö on muuten tälläkin hetkellä Kamuxilla myynnissä (AVG-404). Melkein tekisi mieli vaihtaa tuo nykyinen Skoota siihen, mutta tsekkiläisen alle neljän litran maantiekulutus ja (tämänhetkinen) järkivoittoinen ajatusmaailma ei anna tarpeeksi syitä vaihtaa taas autoa.

Niin juu, tuo kolmosvaihteen ajoittainen takeltelu unohtuikin mainita! Ostettaessa v. 2013 kolmosvaihdetta ei meinannut saada kytkettyä ollenkaan, muuta kuin käyttämällä vaihdekeppiä ensin viitosvaihteen puolella ja siitä sulavasti sujauttamalla neitseellisesti sisään. Alfaan vaihdettiin laatikkoöljyt ja muistaakseni vaijereitakin säädeltiin, jolloin laatikko alkoi toimia huomattavasti paremmin. Ja mielestäni kepin toiminta parani vaan kuukausi kuukaudelta, eikä siihen itse loppuvaiheessa enää oikein edes kiinnittänyt huomiota. Turkulaisen Alfa-specialistin Auto-Filaron mukaan kepin toiminnan olisi saanut vieläkin jouhevammaksi vaihtamalla jonkun jousilevyn tms. kepin alta? Tämä kaiketi keskittää vaihdekepin paremmin, jolloin keppiä ei ns. yritä tunkea ykkös- ja kolmosvaihteen puoliväliin.
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
Zammy
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Elo 2014, 22:25
Car(s): Honda Accord 2009 2.2 i-DTEC
ja Honda Jazz 2009 1.2 i-VTEC

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Zammy »

:lol: Tadaaa!! Puolahan se vaan oli kaput, samantein kun kokeiltiin toimivaa puolaa vikakoodin "antaneen" tilalle, rupesi käymään kaikilla sylintereillä. Ei ole enää vikakoodeista tietoakaan. Iso KIITOS Enzolle avusta, hieno mies!! Varmaan huomenna jo saan uuden osan Mötonetista.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja PK »

... ja minulla taas valo syttyi reilun vuorokauden poissaolon jälkeen. :)

Avatar
Zammy
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Elo 2014, 22:25
Car(s): Honda Accord 2009 2.2 i-DTEC
ja Honda Jazz 2009 1.2 i-VTEC

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Zammy »

Se on kiertävä "virus" nähtävästi, aina palaa jossain Alfassa... :mrgreen:

JoakimJan
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 22:43
Car(s): Alfa Romeo GT

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja JoakimJan »

Hei,

mulla alkoi tällä viikolla vilkkua "Motor control system failure" näytöllä ensin ihan muutaman sekunnin ajaksi kovemman kiihdytyksen jälkeen. Sitä kesti pari päivää ja tänään sitten käynnistin auton ja viesti jäi vilkkumaan ja piipittämään jatkuvana.

Onko ideoita mistä johtuu? Mitä tehdä? 8)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kannattaa lukea vikakoodit eculta, muuten menee arvailuksi.

Melko yleinen vika on hajonnut puola.

JoakimJan
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 22:43
Car(s): Alfa Romeo GT

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja JoakimJan »

Ajoin n. 5 km matkan kotipihalle ja koko matkan "mcsf" vilkkui. Kotipihalla avasin konepellin ja huomasin luultavasti katalysaattorin hehkuvan punaisena?

Meneeköhän koko katalysaattori vaihtoon vai voiko hehkuminen johtua rikkinäisestä puolasta tai jostain sytytysviasta?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllähän pakosarja ja katti kuumana voi käydä, itse sain '99 mallisessa twinsparkissa talvipakkasella hehkumaan pakosarjan punasena (luulin, että auto sytty palamaan kun yöllä parkkiin ajo ja punanen loimotus konehuoneesta...)... Mutta jos pelkkä katti on punaisena ja etenkin kun se yhdistetään MCSF:ään, joka vilkkuu (katintappovalo, jos vilkkuu) pitäisi olla jo jotain vikaa ihan. Sytkäpuolella voi hyvinkin olla häikkää jonka seurauksena bensuunia menee suoraan kattiin ja se palaa nyt siellä; katti tuhoutuu hyvin vauhdikkaasti moisesta. Bensaa se ei kestä...
Eli saattaa joutua uusimaan kattia, mutta ensin se oikea vika kuntoon tai tulee kalliiksi!
Oletan, että koneena on JTS ja siinä puolaviat ei ole niitä harvinaisimpia.

Avatar
Zammy
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Elo 2014, 22:25
Car(s): Honda Accord 2009 2.2 i-DTEC
ja Honda Jazz 2009 1.2 i-VTEC

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Zammy »

MCSF- valo syttyi uudestaan puolan ja tulppien vaihdon jälkeen ja siitähän pääsi eroon vasta kun suoritin ECU:n ja kaasuläpän resetoinnin. Tuntuu et ottaa kierroksiakin nyt herkemmin! Huhtikuussa olis katsastus suoritettava, varmuuden vuoksi aattelin mittauttaa saasteet jo aikasemmin et ehtii sit ajoissa ryhtyä toimenpiteisiin jos tarvetta. Ei vissiin JTS-ät ihan heittämällä mee läpi yleensä??

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja palkus »

jaa-a. 6 kertaa on tullu käytyä näyttämässä ja aina laakista läpi. Löyty hansalokerosta se ensimmäinenkin käynti, pari päivää myöhäsä, mutta läpi kuitenkin. Eli ei ole kertaakaan pompannu. :)

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja a-m »

Mitenköhän tuo nyt mahtaa olla?! Omani on vilkutellut parin vuoden aikana säännöllisin väliajoin P0430-vikakoodia ja päätin tässä muutama päivä sitten vaihtaa takimmaisten lambdojen paikkaa ja testata muuttuuko koodi. No tänään sit pomppas merkkivalo päälle ja sama P0430 ilmestyi taas. Meinaako tuo nyt enempi sitä, että kakkospuolen katti on menossa vai voiko tuo vikakoodi johtua ylemmän lamdan virheellisestä toiminnasta mistä ei ole kylläkään koskaan tullut mitään vikakoodia?!

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja palkus »

^melkein se kattipuolisko on siipeensä saanu.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Zammy kirjoitti:Huhtikuussa olis katsastus suoritettava, varmuuden vuoksi aattelin mittauttaa saasteet jo aikasemmin et ehtii sit ajoissa ryhtyä toimenpiteisiin jos tarvetta. Ei vissiin JTS-ät ihan heittämällä mee läpi yleensä??
Menee läpi kunhan ei ole vikakoodeja ja osatestit on suoritettu.

Jos osatestejä on kesken niin menee hankalammaksi, mutta jos se kone on ehjä niin kyllä ne testit on huhtikuuhun mennessä varmasti suoritettu :)

marwin
Viestit: 70
Liittynyt: 23 Elo 2014, 20:07

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja marwin »

Autona 156 2.0JTS '04. Eilen motarilla yhtäkkiä syttyi MCSF valo palamaan. Muutaman päivän nykinyt aikalailla tasakaasulla ajettaessa ja liikkeelle lähdettäessä meinaa sammua jos ei kaasua anna kunnolla. Talvella myös kävi valo palamassa mutta hävisi omia aikojaan muutaman päivän sisällä. Päällisin puoli moottoritilassa ei näy ihmeempiä mutta kone käy epätasaisesti, ihan kuin humpais... voisko olla puolat tms..?
Vikakoodit pitää päästä lukemaan ja koittaa selvittää mikä nyt Alfaa ahistaa... onhan tää Alfan omistaminen kuin suuri seikkailu, koskaan ei tiiä mitä seuraava päivä tuo tullessaan :)

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ennen vikakoodien lukua ei kannata kauheasti päätä vaivata. Puolavika on potentiaalinen vaihtoehto ja ne tulee jokatapauksessa vaihdettavaksi kaikki. Jos sopivanhintaisia possin puolia erä saatavilla, niin ensmäisen porsittua kannatta harkita kaikkien vaihtoa samoin tein. Sitten vain huolehtii, ettei tulpankoloihin pääse öljyä/vettä nii tuskin tarttee enää uusia. Tulpankolo öljy/vesi nopeuttaa puolien vaihtoaikataulua selvästi.

Hannu
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Syys 2012, 21:27
Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Ex-GT JTS -05
Paikkakunta: Raisio

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Pitkään vaivannut vika korjaantui yhden sylinterin polttoainesuuttimen vaihdolla..kone siis 2.0 JTS.

marwin
Viestit: 70
Liittynyt: 23 Elo 2014, 20:07

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja marwin »

marwin kirjoitti:Autona 156 2.0JTS '04. Eilen motarilla yhtäkkiä syttyi MCSF valo palamaan. Muutaman päivän nykinyt aikalailla tasakaasulla ajettaessa ja liikkeelle lähdettäessä meinaa sammua jos ei kaasua anna kunnolla. Talvella myös kävi valo palamassa mutta hävisi omia aikojaan muutaman päivän sisällä. Päällisin puoli moottoritilassa ei näy ihmeempiä mutta kone käy epätasaisesti, ihan kuin humpais... voisko olla puolat tms..?
Vikakoodit pitää päästä lukemaan ja koittaa selvittää mikä nyt Alfaa ahistaa... onhan tää Alfan omistaminen kuin suuri seikkailu, koskaan ei tiiä mitä seuraava päivä tuo tullessaan :)
Ennen vikakoodien lukua;
-putsasin kaasuläpän (ei ollut mainittavan likainen, autolla ajettu n. 164tkm)
-tarkistin haitariputken kunnon (ok)
-roplasin liittimiä (suihkuttelin elektroniikan kontaktiainetta)
-mittasin akun jännitteen (12,4 V) ja puhdistin navat
-tarkistin tulpat (1 pytty: mustaa karstaa ja vähän öljyinen tiiviste, 2 aika normaali ja 3 sekä 4 kovaa valkoista karstaa sekä 4 tulpassa samalla lailla öljyä kuin 1:ssä) -> putsasin tulpat kun ei ollut uusia... ilmeisesti venttiilikopan tiiviste menny/menossa.

AutoCom ohjelmalla katsottiin vikakoodit. Koodit P1151, P0139, P1172 ja D60010 oli muistissa. -> nollattiin.
Kotiin ajelin pitemmän mutkan kautta. Kotona oli ilmaantunut vikakoodi P0159 (Happitunnistimen virtapiirin hidas reagointi, lohko 1, tunnistin 2 jatkuva).
Taas vikakoodin nollaus ja lisäksi pakosarjassa olevien lambda-anturien johtojen tarkistus ja liittimien puhdistus jne...
Kaasuläpän resetoinnin tein tässä välissä.
Jälleen autolla ajelua ja kotona vikakoodien tarkistus. Nyt ei löytynyt vikakoodeja :) Jos tällä selvisin niin aika harvinaista mutta ei ennenkuulumatonta :D Mutta pitää seurata jonkin aikaa ilmaantuuko vikakoodeja uudestaan...

Auton oirehtiminen alkoi sen jälkeen kun vaihdoin ilmastoinnin letkun ja jouduin käyttämään mm. 1 lohkon lambda-anturin liitintä irti. En tiedä onko siinä suora syy-yhteys mutta nämä tuppaa olemaan joskus henkimaailman asioita.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Auton ikä ja käytettyjen liittimien laatu huomioiden ei mitenkään yllättävää että viat korjaantuu sähköjä rassaamalla :)

Nyt sitten vaan toivot että vika tosiaan oli vain liittimissä eikä mitään vakavampaa ryömi esille.

marwin
Viestit: 70
Liittynyt: 23 Elo 2014, 20:07

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja marwin »

No ei se tainnu korjaantua. Tuli koodit P0139 ja P0159, lohko 1 ja 2 taimmaiset sensorit... välillä tulee ja välillä ei tuu. Pitää päästä montun päälle ja tarkistaa auton alta nekin johdotukset yms. Venakopan tiivisteen vois kans vaihtaa, ei näyttäis olevan kummonen homma että pitäis onnistua ihan kohtuudella iteltäki :)

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ne johdotukset näkee sitten ihan siitä päältä taskulampulla, kun ottaa motin päälismuovin pois. Kaikki 4 liitintä on siinä esillä ja nyt heräskin semmonen kymysys, että oliko kaikki 4 auki ja mitäs sinne tuli ruiskuteltua? Ne takalambdat tuskin itsekseen molemmat muutenvain hajoo samaan aikaan. Olisin ehdotellu uusia tulppia+ maffia, mutta jos ne lambdat on nyt pilattu suihkimalla jotain kontakti sprayta liittimiin niin...

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja PK »

Mulla taas kun kone on kylmä niin se ei herjaa, mutta valo ja sytytyshäiriöt tulee lämpöisellä koneella. Viittaisko tää ilmamassaan vai lambdaan ?

Tuomon
Viestit: 132
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

-mittasin akun jännitteen (12,4 V)
Taitaa mennä akkukin pian uusiksi. Tuolla lukemalla olisi ainakin pakkasilla ongelmia luvassa. Kesällä voi vielä riittää. Täysinäinen akku 12,7.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Morjensta
Tämä onkin vilkas ketju. Oma ensikosketukseni Alfaan lähtee hyvin käyntiin.. tämäkin valo syttyi pian auton ostamisen jälkeen. Täyskaasukiihdytyksellä syttyi.. sitten sammui kunnes piti (tyhmä kun on) kokeilla kohta taas uudestaan ja nyt se ei sitten enää suostu sammumaan. Auto käy tasaisesti ja toimii muuten (autossa joku Ragazzon putki joten sen röplötys vähän hämää tyhjäkäynnillä, kuuluu vissiin asiaan?).
Autoon on vaihdettu sytystulpat vastikään, lieneekö sillä merkitystä? Gt 2.0. JTS siis auto.


Koska ei ole kokemusta Alfoista, varasin ihan merkkihuoltoon dg-ajan että pääsis aloittamaan "puhtaalta pöydältä" tämän autoharrastuksen. Autossa ei toimi myöskään matkamittari ja siihen oli ensi kommentti että koko mittaristo pitänee vaihtaa. :shock: Tämäntyyppisistä pulmista on kokemusta mersun kanssa ja siinä kyllä selvittiin vähän vähemmällä vaikka koko mittaristo oli välillä pimeänä.
Jos siihen mennään niin katsoin että mph/km/h mittareita löytyy halvalla m. ebaysta..onko ongelmaa jos sellasen laittaa? Ajotiekoneestahan voi vaihdella mph km/h, joten ei kait sen pitäis iso pulma olla? Kun ei edes tohdi arvailla mitä merkkihuollossa uusi mittaristo kustantaa..jossain neuvottiin tarkistamaan liitosten haperuus, en tiedä alkaako ne tuolla sitä tekemään. En oo itse vielä mittaristoa lähtenyt irroittelelemaan kun tuli nyt noita muitakin pulmia.

Huomasin että jakohihnassakin täyttyy jo vuodet mutta kilometrit ei? Jos luottaa siihen että keväisen katsastuksen jälkeen ei autolla ole ajettu 30 tkm.. kun katsastuspaperissa eri lukema mittarissa kuin nyt tuo jämähtänyt lukema (n. 140 000).
Sekin täytynee tälle vuotta ottaa projektiksi.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^En ottaisi jakohihnan kanssa mitään riskiä näissä. Yhden 156 2.0ts:n olen kansirempannut kun työkaveri ajoi sillä kun kilometrejä oli mutta vuosien puolesta olisi pitänyt vaihtaa. Olikohan hihnalla metrejä joku 40-50tkm.

Edit: vikakoodista selviää mitä lähdetään tutkimaan. Suosittelen ostamaan vikakoodin lukijan, sellaisen että sen kaveriksi saa myöhemmin Multiecuscannin: http://www.multiecuscan.net/
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

En ottaisi jakohihnan kanssa mitään riskiä näissä. Yhden 156 2.0ts:n olen kansirempannut kun työkaveri ajoi sillä kun kilometrejä oli mutta vuosien puolesta olisi pitänyt vaihtaa. Olikohan hihnalla metrejä joku 40-50tkm.
On kyllä hankalassa paikassa tuo hihna. Koitin tänään silmä/näppituntumalla tsekkailla hihnaa, mutta en mää kyllä osaa siitä mitään sanoa. Kuinka löysä se on jos se on löysä? Ei se tuntunut kauhean löysältä tai kuluneelta. Kunhan nyt saa ensin noita muita murheita ja kustannuksia niistä selvitettyä niin pitää sitten miettiä jos tilais hihnasarjan valmiiksi jostain ja vaihdattaa johonkin väliin vielä tänä vuonna. Ehkä jopa kesällä. Harmillista kuin ei tullut yksi tai kaksi murhetta auton mukana vaan heti useampi. Mutta sillä asenteella auton ostinkin..

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ei se hihna löysäksi mene missään vaiheessa, kampiakselin ratas pyöräyttää hampaat irti hihnasta. Tai jako hyppää. Tai on kai noita katkennutkin. Metallinen kiristin pitää hihnan tiukalla vaikka ei olisi yhtään hammasta enää.
Se kumiaines vanhenee sinne vaikka kilometrejä ei tule paljon ja vähän heppoinen on hihnan rakenne. Aiemmin viikolla oli renault clion 1.4 16v hihna kädessä ja se vaikutti tukevammalta.

Edit: katsoinpa huvikseni, pikku rellun koneen jakohihnan leveys 27mm, 156TS/JTS 24mm ja 159 2.4d sekin 24mm vaikka hihnalla hinataan 20 venttiiliä ja diesel korkeapaine pumppua. Toki leveys ei ole ainoa kriteeri, mutta...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Tsekkailin huoltokirjaa ja ensimmäisen kerran hihna vaihdettu 68tkm/ viisi vuotta, sitten siitä neljä vuotta eteenpäin, kilometrit n. 113tkm. Nyt siis just tullut neljä vuotta täyteen, kilometrejä n. 25 tkm. En osaa sanoa onko metallinen kiristin vai muovinen. En saanut sitä katsottua. Harmillisesti tuli heti muita murheita ennen kuin ehdin noihin huoltoasioihin edes paneutua. :roll:

Parhaillaan auto on tutkittavana jämähtäneen matkamittarin ja tuon moottorin vikavalon takia. Tuumasivat huollossa että todennäköisesti pitää koko mittaristo vaihtaa (maksaa 500-600€)= taidan vielä harkita muita vaihtoehtoja jos tuo on ainoa mitä tarjotaan. Aikanaan E-Mersussa pimeni koko mittaristo ja se korjattiin, hintaa tuli 300€. Kukahan noita Alfojen mittareita osais Suomessa korjata? Tai sitten tilaan ebaysta tms. käytetyn mittariston. Toki riskihän sekin on.

Edittiä: ei löytynyt syytä kummallekaan vialle.. moottorin vikavalo syttyy täyskaasukiihdytyksessä, aina uudelleen mutta eivät löytäneet syytä. Vika voi mekaaninen :shock: Tai joku muu vika. Sain nyt yhteystiedot lähialueen osaajalle että tarkistais vian.
Mittariston vikakin jäi mysteeriksi.
Lupaava alku "alfistina" :-D

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Ohessa vähän dataa..matkamittarivikaa ja otsikon valoa etsiskellessä
Liitteet
alfa koodit3.jpg
alfa koodit3.jpg (90.75 KiB) Katsottu 8516 kertaa

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja mutt »

Onkohan nokka-akselissa kaikki nenät tallella?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Tjaa.. hmm..miten se oireilis?
testasin eilen (pyynnöstä) vielä että kun nostaa kierrokset ajaessa yli 5500 niin syttyy valo. Tosin sammui sitten taas. Joskus ollu nokka-akseli vikaa jossain mitsussa ja silloin ei kyllä autokaan liikkunut. Vien ensi viikolla tuon (toivottavasti) osaavampaan hoitoon jos saan ajan.

Luin jostain että tuo toinen p-koodi saattaa viitata myös ilmamassamittariin häiriöön
Definition of check engine code P1172:
Alfa Romeo:
Long trem fuel trim - at idle

Definition of check engine code P0301:
Generic (Common for all car manufacturers):
Cylinder 1 – misfire detected

Kun ei oo ite mekaanikko niin tuottaa tuskaa nämä. :) Lähinnä vaan lahjakas ostamaan autoja joista löytyy ihan varmasti kaikki juuri siihen autoon liittyvät harvinaiset tai tyypilliset viat.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja mutt »

Näissä on joskus nokat pyöristyneet. Pitkälle edenneenä voi saada aikaan sen verran epätasaista käyntiä, että moottorinohjaus tulkkaa sytytyshäiriöksi. Kyse on siis siitä, että jonkun sylinterin kohdalta nokat kuluu, koko akseli ei välttämättä ole hajalla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Tuntuis kyllä loogiselta, kun ongelmat tulee vasta kierroksilla ja muuten toimii ok. Kuski joka ei kokeile vetää tappiin asti (tottunut ku ex-autolla Subarulla piti aina päästä lujaa) ei ois tätä ongelmaa näin äkkiä havannutkaan kun ei tosiaan normiajossa valo syttynyt. Mutta tuo tyhjäkäynti on kyllä aika epätasainen, pysyy kuitenkin jossain 800-900 rpm. Semmonen ikävä "kohta sammuu" tunne vaan joka ressaa kun vähänkään seilaa, ei oo tottunut tuommoseenkaan. Jännistystähän tässä Alfan ostossa haettiin joten sikäli..

Mikäli kulumaa niin ei vissiin tokene muutaku vaihtamalla?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

GTJu kirjoitti:Mikäli kulumaa niin ei vissiin tokene muutaku vaihtamalla?
Voi sen täytehitsata ja hioa oikeaan profiiliin, mutta se on helppo sössiä sekin homma.

Tuossa diagnoosilapussa kun mainittiin epätasaisesta tyhjäkäynnistä, niin jossain määrin epätasainen tyhjäkäynti on JTS-koneen ominaisuus. Konetta tuntematon saattaa siis diagnosoida aivan normaalin tyhjäkäynnin viaksi.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Tuosta tyhjäkäynnistä... yhdistettynä Ragazzon potpotukseen tosiaan saattaa jonkun korvaan kuulostaa epätasaisemmalta kuin onkaan. Ei se kuitenkaan pahasti seilaa, kylmänä n. 1200-1300 josta hyvin pian laskee sinne alle 1000:n kierroksen.
WRX:ssä tyhjäkäynti arpoi usein paljon enemmän. Nelisylinterisissä koneissa se tosiaan normistikin saattaa vähän hakea.

Sain yhden numeron johon soitella jossa näistä tietävät. Ei vaan kauheasti viittis maksaa siitä että "on vikaa" mutta ei sen tarkempaa. Nyt oon ajanut normiajoa pari päivää, kierrokset alle 4000 niin ei oo valo taas syttynyt. Mutta en nyt ala kiusaamaankaan kokeilemalla. Kiitos vinkeistä.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jos oletetaan että sähköpuolella ei ole vikaa (korjaamo tutkinut ja todennut), niin sytytyshäiriö johtuu silloin polttoainepuolelta. Kun molemmat viat on Bank1 puolella (1 ja 4 syl) voidaan rajata ne viat, jotka vaikuttaa kaikkiin sylintereihin pois. Vika P1172 lambda säädön korjaus suurilla kierroksilla menee yli (tai ali, vikakoodi puutteellinen) säätöalueen, jolloin liian laiha tai rikas seos on ko. sylintereissä. P0301 rajaa senkin 1-sylinteriin. Eli mitkä on pois suljettuja, ilmamassamittari, vaikuttaisi kaikkiin, p-aineen paine ja sen säätö, vaikuttaisi kaikkiin ja muutama muukin vika. Jäljelle jää 1-sylinterin suutin, karstainen kanavisto ja/tai palotila. Nämä on vain päätelmiä vioista ja vikakoodeista :silent: Olisikohan syytä ottaa myyjäliikkeeseen yhteys?

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja GTJu »

. Nämä on vain päätelmiä vioista ja vikakoodeista :silent: Olisikohan syytä ottaa myyjäliikkeeseen yhteys?
Otin jo ja sain yhteystiedot paikkaan jossa ehkä näistä tiedetään enemmän. Tällä viikolla selvinnee enemmän.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tosiaan, tuo imusarjan karstaantuminenkin taisi näissä päästä joskus tapahtumaan, ja sekin saattoi aiheuttaa näitä ilmiöitä. Olisi tietysti halvempi korjata.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Vanha kunnon Motor control system failure

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Antoiko siis ennen puolien ristiin vaihtoa tuon p301 vikakoodin? Jos antoi vasta puolien ristiin vaihdon jälkeen 1. sylinteristä niin luultavasti puola risa. Itse vaihtaisin ehkäpä samalla tulpankin uuteen.

Jos antoi ennen sitäkin syl.1 sen veikkaisin suuttimen vikaantumista. (kannattaa tarkistaa nopeasti, itseltäni suli mäntä 156 jts luultavasti viallisen suuttimen takia...)
Nuo gt nokat pitäisivät ymmärtääkseni olla vähemmän kulumisherkkiä kui 156jts. 10w60 öljyä noihin 156 ja gt jts koneisin sitten.
Suoraan vaan suoraa

Vastaa Viestiin