159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Jame »

Turun Runosmäen Euromasterilla kävin säädättämässä kulmat kun eturenkaat kuluivat sisäreunoista. Alfaownerissahan on ollut tästä aiheesta paljon juttua ja sen tietouden perusteella säädettiin nyt etupyörien auraus nollille koneen ohjearvot unohtaen. Nähtäväksi jää kuluuko renkaat näillä säädöilllä tasaisemmin.

Yhdeksän tuhatta kilsaa kerkesin nyybinä alfailla siinä uskossa että tuo sanonta "alfa on ajajan auto" tarkoittaa että alfaa tosiaan pitää koko ajan ajaa ja molemmat kädet tiukasti ratissa. Nyt kulmien säädön jälkeen kulkee vähemmälläkin "ajamisella" :)

Auto siis vajaa satku ajettu -07 2.4 jtdm berlina vakioalustalla ja 17 tuuman 225/50 renkailla (Falken) ja nuo arvot muodossa asteet, minuutit.

Auraus:
etu-vasen: -1,33 -> 0,00
etu-oikea: 0,51 -> 0,00
edessä yhteensä: -0,42 -> 0,00
taka-vasen: 0,21 -> 0,12
taka-oikea: 0,03 -> 0,06
takana yhteensä: 0,24 -> 0,18

Camber:
etu-vasen: -0,36 -> -0,42
etu-oikea: -0,54 -> -0,54
taka-vasen: -0,42 -> -0,36
taka-oikea: -0,36 -> -0,42

Caster:
etu-vasen: 3,24 -> 3,30
etu-oikea: 3,37 -> 3,36

Kulkukulma: -0,09 -> -0,03
Il nero era bellissimo

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja willez »

Oho , aika rajut auraukset edessä ! Varmaan on vedelly huolella :lol:

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kait ne laittaa nuo kulmat jo tehtaalla ihan päin seiniä? Mulla suli kesärenkaiden sisälaidat muutamalla etelä-Suomen turneella alle. Jotenkin ei tullut mieleenkään edes tarkistella uudesta autosta renkaita sen tarkemmin joka reissun jälkeen, omaa hölmöyttä. Mitat oli muistaakseni jotain samaa luokkaa kuin tuossa yllä.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Jatketaanpa tähän...

Mitkäs nyt sitten olisivat passelit asennot 159:n pyörille? Säätöaika olisi varattu torstaille.

En ole missään kapineessa näin usein joutunut huomioimaan koko asiaa kuin tässä. Taitaa olla kyseessä jo viides kerta. Vaihtoehtoisesti joko ajettavuus on kamala tai renkaat kuluvat alta alle aikayksikön. Lopulta molemmat pätevät...
Säädätin viimeksi elokuussa lomareissulla maakunnan pajalla ja nyt noteerasin toisen takarenkaan olevan varsin kaljuuntunut sisälaidasta. Sitä ennen eturenkaat näyttivät rättejään sisälaidoistaan. Talvirenkaiden allelaitto alkaa olla ajankohtaista ja ei niitä viitsisi pilata heti alkuunsa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Etuaurauksen ohjearvo on 16minuuttia negatiivista, eli haritusta. Jamella on ollut kolmekertaa niin paljon.
Ehkä lähtisin hakemaan jotain 16minuutin ja nollan väliltä. Jos pelkkää rengaskulumaa ajattelee niin sitten vähän aurausta.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Jame »

Reilu 14 tkm tuli viime kesänä ajettua uusilla kesärenkailla. Aavistuksen oli etupyörissä sisäreunat kuluneemmat kesän jäljiltä, mutta kyllä tuo aurauksen säätö nollille auttoi renkaiden kulumisessa. Jos olisi yhtä helppoa kulmien säätö kuin rengaspaineiden kokeilu, niin voishan sitä hifistellä ja yrittää optimoida noita kulmia vielä ajetavuuden kannalta, mutta kyllä tuolla ajelee noinkin.
Vai meinasitteko että 159:ssä nuo auraskulmat vaatisivat säännöllistä tarkistusta ja säätöä?
Il nero era bellissimo

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja willez »

Noihin kulmien muuttumiseen vaikuttaa tietty missä ajaa. Jos jatkuvasti paukuttaa kanttarien yli ja tähtää routavaurioihin asfaltissa niin varmasti arvot heittää nopealla aikataululla. Myös huonokuntoiset tiet yleensä vaikuttaa (jatkuvaa töyssyä/tärinää). Jos pyöränripustuksen osat on piukat ja ajaa järjellä,niin ei pitäs kulmia säätää kun kerran.

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ajan kyllä huonoja teitä -kovaakin, mutta hidasteet ja vastaavat yliän kyllä rauhallisesti. Samanlaisella ajolla ei muissa autoissa ole ilmennyt ongelmia. Ajettuja kilometrejä alkaa olla takana kohta miljoona ja kaksi kertaa on muissa tarvinnut kulmat säädättää.

Tuo renkaiden kuluminen kieltämättä kyrsii, kun ei 50 tkm:n vuotuisella ajosuoritteella kunnolla keväästä syksyyn yksillä renkailla aja.

Tuota lähes nolla-aurausta voisi kokeilla, jos ajettavuus ei aivan mahdottomaksi muutu.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Käytiin tässä kesälomareissu alffalla ja siinä kun tuli ajettua 3000km reilun kuorman kanssa, siten että takapää oli aika matalalla.
Nyt hokasin et takarenkaat meni sileiksi, vaikuttaako näissä perän korkeus niin paljon pyöränkulmiin, vai onko sitte jotain vinksahtanu.?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Auraus ei taida jousituksen asennon mukaan muuttua paljoa jos arvailen, mutta siellä on päällekkäiset tukivarret, eli camber saattaa muuttua jouston mukaan. Jollain ehkä ihan tietoakin asiasta?

zamuel
Viestit: 88
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, Giulietta, Giulia

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja zamuel »

Mulla oli takapään auraus/haritus mennyt tai säädetty totaalisen vituralleen molemmilta puolilta, oli säädöissä 9kk sitten ja sen jälkeen ajanut lähinnä 156:lla kun se on hauskempi ja pörisee. Kilometrejä kertynyt 4000, nekin pääosin loka-joulukuussa, sinä aikana haukannut takarenkaiden sisäreunat sekä kesä- että talvikumeista. Ei tullut huomattua vasta kun vein uudestaan säätöön ja säätäjä bongasi tuon(*), sit piti ihmetellä talvikumejakin. No samalla selvis, miks vekotin tykkäs hakea persettä rinnalle talvella vähän milloin sattuu...

Kävin liikkeessäkin vähän känisemässä, kun en keksinyt mikä voisi vetää auraukset takapään molemmilta puolilta täysin vituiksi. Toki Tampereen seudulla on loputtomasti tietöitä, mut tuskin montut noin pahasti vetää molemmat kulmat metsään, kun niihin ei kuitenkaan 80km/h tule ajettua...

Nopiasti kyllä syö renkaat piloille, 17" renkaiden hankinta lystiä, täytynee siirtyä oikeista rengasmerkeistä kiinalaisiin Hua-Not -kumeihin.

(*)Tuli vaihdettua taas hammastanko, ei kestäny refurbished by italians -versio ku kolme vuotta, ja rupes sitten rutisemaan, kivaa oli ja ilmatkin helli...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kesärenkaina nuo mun Landsailit on hyvät. Ja oli halvat 18" koossakin.
Toimii hyvin vesisateella (* ei testivoittajatasoa kuitenkaan), mutta erittäin kuumalla ovath erkempiä menettämään pitoa - esim. nyt kun asfaltti on +60c...

Tietty vielä varsin rajusti pitää Giuliettaa viedä, jotta pito loppuu kesken.

jeffgordon
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Huhti 2008, 00:25
Paikkakunta: Kannus

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Uusi Alfan omistaja kyselee aiheesta. Auto siis 159 SW -08 1.9 JTDm TI, johon vaihdoin Eibachin jousisetin kun toinen takajousi oli poikki kun auto mulle tuli. Eturenkaat oli jo ennestään aika raakasti sisälaidoilta kuluneet. Nyt olis tarkotus viedä kulmien säätöön, apurungon löysäämisestä cambereiden erotuksen tasoittamiseksi olen lukenut mutta riittääkö se vai pitääkö madallettuna jo hommata säätöpuslat? Rengas metelin pelossa en haluaisi.. Mites muut kulmat on todettu parhaaks rengas kuluman kannalta, etu auraukset nollaan ja muut koneen antamiin arvoihin?
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SW TI -08
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mulla oli 2.4 -06 sedanissa ainakin 4v / 60tkm Eibachit, eikä renkaiden kulumassa ollut mitään ihmeellistä. Eli en alkaisi säätöpuslien kanssa stressaamaan. Auraus pitänee olla aika lähellä nollaa.
Camberia edessä ei saa arvoihin, mutta silti ei kyllä syönyt nurkkia.
Apurunkoa minullakin löysäsivät ja hienosäätölekalla hakivat kohdalleen, en tiedä paljonko siitä sai apuja.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mulla vakioalusta ja nyt on kaksi minuuttia per puoli aurausta edestä.. Vähän kiikkerä toisinaan mut luulisi renkaiden kestävän paremmin.

jeffgordon
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Huhti 2008, 00:25
Paikkakunta: Kannus

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Laitettiin nyt auraukset nolliin keulasta, camberia oli aika reilusti niinkuin odottaa saattoikin mutta oli niin lähellä toisiaan että aputunkoa ei ruvettu avaamaan. Haritusta oli reippaasti, toivottavasti auttaa renkaiden syöntiin. Kiitos avusta!
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SW TI -08
Opel Kadett D Caravan 2.0 16V -82
Subaru Impreza WRX STI -05

JaakkoK
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Kesä 2019, 21:11
Car(s): Ex.2007 Spider 3.2 JTS V6 Q4 (Nero Carbonio VR.)
1996 Jaguar XJS (Spindrift White)
1998 Jaguar XK8 (Anthracite Metallic)
Ex.Jaguar XF 3.0 D S (Ultimate Black Metallic)
Polestar 2 LR Twin
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Nostetaanpa tätä. Kävin noin viikko sitten katsastamassa Spiderin. Katsastaja moitti kovasti - ja aiheesta - eturenkaiden sisäreunoja ja mietti pitäisikö antaa korjauskehoitus. Sisäreunoilla, erityisesti kuskin puolella ei ollut kuviot enää yhtään näkyvissä vaan reunat mallia UKK. Ei tullut hylättyä kun sanoin ostavani uudet eteen, tänään meni tilaukseen.

Mutta se varsinainen pointti on, että olen ajanut tuolla suhteellisen vähän, 3,5 kesänä yhteensä noin 10 000 km (tämän ja viime kesän vapaa-ajat on mennyt pääasiassa pihatöissä, joita on vielä jäljellä ensi kesäksikin). Autossa oli lähes uudet renkaat silloin kun sen hankin, eli eturenkaiden sisäreunat meni runsaassa 10000 kilometrissä. Tuossa 25 vuotiaassa Britissä samaan meni noin kahdeksan kesää ja 50 000 km - on tosin takavetoinen, mutta ei tuo Q4:kään ole etuvetoinen.

Kun renkaat tulee ja käyn ne vaihdattamassa pitänee myös säädättää nuo pyöränkulmat - mutta mihin arvoihin? Yllä olevasta käsitän että koneen antamia arvoja ei olisi hyväkäyttää. Mitä sitten, onko kellään vinkkiä Q4:ää varten? Vai samoin kuin 159:lle yllä? Kyselin tuosta sisäreunojen kulumisesta ja pyöränkulmien säädöstä vuosi sitten helsinkiläisessä Alfa-huollossa ja siellä vastaus oli että ei ole tarvetta tarkistaa, että nuo kúluttavat renkaiden sisäreunoja edessä, eli olisi ominaisuus. Onko näin?

JaakkoK

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei ole ominaisuus sopivilla kulmilla ainakaan 159 Q4:ssä eikä myöskään etuvedossa - jos kaikki on kunnossa.

Vähän menettää ajo-ominaisuuksissa kun laittaa nollakulman eteen, tosin mulla on ihan marginaalinen AURAUS (kyllä, aurausta ja edessä). Olikohan niin, että etupäässä on AURAUSTA 0.01.
Painotus sanalla auraus, koska puolet puljuista jotka kulmia säätää, vetää homman reisille ja kuvittelee asiakkaan tarkoittavan haritusta.
Vaan ei. Aurausta. Eturenkaiden etureunat lähempänä toisiaan, kuin eturenkaiden takareunat. Tietoisesti. :lol:

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 renkaiden kuluminen ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Vuosien takaiseen kommenttiin voi jatkaa: nolla-aurauksella renkaat kestää "normaalisti" ja ajettavuus on ok..
Tämä on siis 159:n ja Breran kokemuksella.

Vastaa Viestiin