156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Moi

Onko 159 JTD Mjet16:sen vaihdelaatikko sama kuin 156:n vastaavalla moottorilla olevan mallin ( 6-v) ?
Toinen juttu, onko muuten 156 V6 ja JTDmjet 1,9 :n vaihdelaatikko sama FL-malleissa ?

Meinaan ulkomaiden foorumeita selanneena 159- GM-perusteinen 6-lovinen boxi ei ole saanut luotettavuudesta
kehuja ( laakerit 60 000- 100 000 km esim.) 156:n vastaava 6-lovinen loota tuntuu pelittävän oikein hyvin ja sujuvasti...
oliko tämä varttikuutosen loota Alfan oma vai saku-ZF vai japsi-Aisin- noita kaikkia lienee käytetty Alfoissa...

Kysymykseni on ( vielä) aika akateeminen, sillä vaimon auton päivityksellä ei ole tulenpalava kiire.
159 farkkuna olisi se haluttu korimalli tosin, jos Alfaan päädymme.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri

Viesti Kirjoittaja seppo »

159 1.9 JTDm 16v laatikko on M32, joka on GM-laatikko.
159/156 2.4 JTDm 20v laatikko on F40, joka on GM-laatikko.
156/147 JTDm 16v laatikko on Alfan oma (1997->) C530, joka on ollut käytössä monissa konsernin malleissa 5/6-vaihteisena, jotka ovat vaatineet väännön puolesta tämän laatikon, ja se on sama kuin 156 V6 mallissa välityksiä lukuunottamatta.
Tehdashan ilmoittaa laatikon max vääntömomenttikeston tuossa tyypissä, M32 on 32 kpm asti, 530 on 30 kpm asti ja F40 on 40 kpm asti (väljästi).

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kiitos Seppo tiedoista.
Juha

PS. Täällä laakerifirman kataloogissa löytyy tarkkaa listaa Alfoissa käytetyistä vaihdelaatikoista:
http://www.noc.ua/pdfs/snr-racatbvemb-en.pdf

Esim. FL 156 V6 , JTD 1,9 , GTA ja 166:ssa kaikissa malleissa on sama 6-lovinen aski : C530.5.31 ... hmmm
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tyypillinen tarvikeosien valmistajan lista, virheitä täynnä:)

Kyseinen loota, C530.5.31 tarkoittaa tyyppiä 530 (yksiosainen kuori, ei välilaippaa), 5 vaihteiden lukumäärä. 5-v oli ainoastaan Alfalla 166 alkupää ja 156 dieselit 8v ja 10v, muut oli C530.6.31 tyyppiä, eli 6-vaihteisia! Eli ei kovin tarkka, eikä näköjään kovin täydellinenkään!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^Joo, data ei näytä olevan ihan täysin kuranttia tuolla. Voisipa mennä laatikkoremppa pieleen, jos tuon perusteella laakerit tilaisi.

Mitkä on kokemuksesi /tietosi eri JTD-laatikoiden kestävyydestä ? Britit väittävät esim. C530:n olevan mitoitettu
yli 400 Nm:iin asti...?? Onko F40 kestävämpi 2,4 :lla kuin M32 1,9:llä?


JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tuota C530.6.31 vaihteistoa ei käytetä kuin enintään n.300Nm vääntävien koneiden yhteydessä, kun 166 tuli tuotantoon 2.4 20v JTD (385Nm) moottorilla tuli myös laatikoksi tämä F40 (max 400Nm).
Eli 1.9 16v on alle tämän rajan, mutta taas GTA:ssa laatikkoa vahvennettiin kytkimen ja hammaspyörien osalta. On tietysti eri asia valmistaa sarjatutannossa uusia autoja kuin pieniä määriä esim AutoDeltan toimesta, kestoikä ei varmaan ole samaa...
Tässä laatikossa on ollut hyvin vähän ongelmia, alkuaikoina meni muutamiin JTD malleihin kytkinakselin laakeita, toisaalta tämä laatikon ongelmaksi muodostui sen pituus 6-vaihteisena (eri kuoret 5 ja 6-vaihteisessa, koska laatikko on 2-akselinen. Korjaus (asiallinen) hankalahko rakenteen johdosta.
F40 on lyhempi rakenteeltaan koska se on 3-akselinen, myös umpikoppainen rakenne tekee siitä vielä haastavamman korjattavan, se vaatii vielä monimutkaisemmat työkalut säätämiseen kuin 530 laatikko. Ongelmista voi lueskella forumilta, itse laatikossa niitä on kaiketi aika vähän, kykimessä enempikin. On käytössä myös 159 3.2 mallissa.
M32 on tehty pienemmille koneille, rakenne samoin 3-akselinen, vikoja on ollut aika vähän, sirinöitä alkuaikoina jonkin verran?
Näissä kaikissa käytetään ns. monikartiosynkronoituja vaihteita, joka opettavat kuljettajat käyttämään laiskasti kytkintä, ja se on näille laatikoille tuhoisaa. Samoin korjaaminen hankalaa, oikeiden välyksien saamiseksi laakereille, ei "nyrkkipaja" korjattavia mikään näistä :)

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri

Viesti Kirjoittaja Vito »

OOho.kovasti on naftisti mitotettu 2.4 Jtdm:n loota jos nippanappa vakion väännöt pitäs kestää :shock:
Kevyesti lastutettuna nuo kuitenkin potkii liki 500Nm:n lukemia lootan poikimatta :wink:

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Muutama kommentti takaisinkutsuista...kun Q4:en vaihdelaatikosta kyse.

Kuvassa on pakoputken takana torsen jakolaatikon pääty missä bongasin että tuossa on jotain jälkikäteen köpöstelty. Surffasin ADAC:in sivuille sieltä alkoi tulla selvyys tuolle..Ao. teksti selvittää hyvin mahdollisen ongelman. Suomessa en ole mistään kuullut että tämä korjaus olisi tehty näihin nelivetoisiin, korjatka jos olen väärässä. Tietty jos päätystefa pullahtaa ulos öljyt lähtee Torsenista => kuumenee ja pahimmillaan leikkaa kiinni niin että takapyörät lukkiintuvat (itse uskon että pakoputken veto aivan tuon vierestä voi olla osasyy ongelmaan).

Toivottavasti Suomessa olevista Q4:ssa tämä asia on hoidettu maahantuojan toimesta?

4/2008 Alfa Romeo 159 mit Allradantrieb (Q4) 12.10.2007 bis 19.11.2007

Ölverlust am Deckel des Vorgelegegetriebes (vorne)

Zusätzliche Informationen
Es kann zum Lösen des Deckels am Vorgelegegetriebe kommen. Dies führt zu Ölverlust und infolge Blockierung des Vorgelegeantriebs. Die Händler dichten den Deckel mit einem Streifen Silikon ab und bringen anschließend eine Sicherungsklammer an. Vorgelegegehäuse des Zulieferers Continental (Aufdruck "C") sind nicht betroffen. Die Aktion ist kostenlos und dauert etwa eine halbe Stunde.
Merkmale nach Abhilfe
Halteklammer und Silikon am Deckel auf der rechten Seite des Vorgelegegehäuses

http://www.adac.de/infotestrat/autodate ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/taka ... etuperalla" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
Liitteet
Pääty varmistettu tiivisteaineella sekä clipsillä.
Pääty varmistettu tiivisteaineella sekä clipsillä.
IMG_1943_1.jpg (244.45 KiB) Katsottu 4490 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri

Viesti Kirjoittaja Zulak »

seppo kirjoitti: Tässä laatikossa on ollut hyvin vähän ongelmia, alkuaikoina meni muutamiin JTD malleihin kytkinakselin laakeita, toisaalta tämä laatikon ongelmaksi muodostui sen pituus 6-vaihteisena (eri kuoret 5 ja 6-vaihteisessa, koska laatikko on 2-akselinen. Korjaus (asiallinen) hankalahko rakenteen johdosta.

Samoin korjaaminen hankalaa, oikeiden välyksien saamiseksi laakereille, ei "nyrkkipaja" korjattavia mikään näistä :)
Jep, huomasin.. Itse olen 2kpl 156 2.4JTD laatikoita särkenyt jo (ensimmäinen oli -98 136hv) joitain vuosia sitten ja nyt paukahti 156 2.4JTD SW:stä (01 / 140hv) laatikko myös. Ekasta laatikosta tuli joku jousi pihalle ja se särki kuoren (katso kuva). Uudemmasta laatikosta meni kytkinakselin laakeri.

Yritin korjauttaa tuota tänä kesänä hajonnutta lootaa "nyrkkipajalla" ja lopputuloshan oli aika surkea. Ei kestänyt kun muutaman tuhatta kilometriä kyseinen loota eikä siitä enää saatu hyvää tehtyä. Ostin sit purkuosan briteistä ja sillä ollaan nyt menty.
Liitteet
2012-07-25 13.37.09.jpg
2012-07-25 13.37.09.jpg (98.61 KiB) Katsottu 4396 kertaa

tuija
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Elo 2008, 13:12
Car(s): Ex 156 2.0TS&2.0JTS
147 2.0TS ex
Giulietta 1.4 T-Jet
Paikkakunta: nummi-pusula

Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri

Viesti Kirjoittaja tuija »

seppo kirjoitti:159 1.9 JTDm 16v laatikko on M32, joka on GM-laatikko.
159/156 2.4 JTDm 20v laatikko on F40, joka on GM-laatikko.
156/147 JTDm 16v laatikko on Alfan oma (1997->) C530, joka on ollut käytössä monissa konsernin malleissa 5/6-vaihteisena, jotka ovat vaatineet väännön puolesta tämän laatikon, ja se on sama kuin 156 V6 mallissa välityksiä lukuunottamatta.
Tehdashan ilmoittaa laatikon max vääntömomenttikeston tuossa tyypissä, M32 on 32 kpm asti, 530 on 30 kpm asti ja F40 on 40 kpm asti (väljästi).

Hei, tekisi mieli palata Alfaan takasin, ja juuri diiseli kiinnostaisi. Joten komppaan tätä vanhaa postausta... Onko siis 159 2.0 jtdm 170hv 2010- myös näitä ongelma autoja? Eli jätänkö Alfat liikkeeseen ja ajan tällä bensarosmolla, joka vie a:sta b:hen

Jplonew
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Elo 2019, 21:55
Car(s): Giulietta 1.4 ma -12
Paikkakunta: Joensuu

Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri

Viesti Kirjoittaja Jplonew »

2.0 Jtdm on käytetty F40 (alkupään mallit) ja C635 vaihteistoa. Näistä löytyy tietoa täältä. Ei pitäisi olla samoja ongelmia kuin M32 vaihteistolla.

jessicachen
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Elo 2023, 08:47
Car(s): Alfa Romeo

Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri

Viesti Kirjoittaja jessicachen »

Jos etsit laakereita autosi korjaamiseen, suosittelen etsimään ne täältä: https://www.tradebearings.com/
156 katselua tästä https://en.tradebearings.com/6056-80030.html

Vastaa Viestiin