Pyöränlaakeri 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Pyöränlaakeri 156

Viesti Kirjoittaja jmi »

Neljä pulttia on irti mutta kovin on kiinni, navan irroitus oli jo työn takana ja laakeri sen irroituksen yhteydessä tietysti myös hajosi. Voisi tietysti viedä prässättäväksi korjaamoon, mutta miten se abs johto on siellä sisälokarin takana kiinni?

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Pyöränlaakeri 156

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Johtoa seuraamalla löytyy liitin

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Pyöränlaakeri 156

Viesti Kirjoittaja jmi »

Joo abs-anturi irroitettu. Navassa näkyy pieniä kolhuja jonka päälle laakeri tulee, onko merkitystä?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Pyöränlaakeri 156

Viesti Kirjoittaja DaViega »

ei
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Pyöränlaakeri 156

Viesti Kirjoittaja jmi »

Voiko muuten viallinen laakeri syödä molempien puolien renkaita sisäsyrjästä?

Avatar
kalliais
Viestit: 856
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Re: Pyöränlaakeri 156

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Lyhyt selostus kuvineen laakerinvaihto-operaatiosta:

Eli alkutilanne renkaan irrotuksen näyttää tältä:

1. vetarin iso mutteri irti (36mm)
2. Jarrusatula irti (2 x 19mm), letku kiinnikkeistään irti ja satula rautalangalla roikkumaan
3. Jarrulevy irti (12mm)
4. Abs anturin johto irti kiinnikkeistään (itse irrotin töpselin konehuoneen puolelta ja pujotin sen irti, eli en irrottanut anturia)
5. ylätukivarren mutteri irti (17mm)
6. raidetangon pään mutteri irti (17mm)
7. alatukivarren mutteri irti (22mm)

Tukivarret voi olla aika tiukassa. Omassa ne ei olleet, koska olin vaihtanut tukivarret hiljattain.

Kuva


Sitten olka-akseli prässiin ja napa irti (mulla on jokaisen navan irrotuksen jäljiltä laakerikooli jäänyt napaan kiinni. Kooli on tiukassa ja lähtee ehkä lämmittämällä tai niinkuin itse olen irrottanut: pöytähiomakoneella ja rälläkällä):

Kuva
Kuva

Sen jälkeen laakeripesän pultit (4 x 8mm kuusiokolo) irti ja laakerinjämät painetaan prässillä pois

Kuva

Laakerin reikää puhdistetaan teräsharjalla, jotta uuden laakerin saa siististi paikalleen. Menee kivasti pultteja kiristelemällä:

Kuva
Kuva

Sen jälkeen napa painetaan prässillä paikalleen (varottava laakerin magneettia sekä abs-anturia):

Kuva

Uusi laakeri paikallaan:

Kuva

Itse vaihdoin tässä kohtaa myös vetarin parempaan ja sen vuoksi piti irrottaa alatukivarren pitkä pultti ja vetarin pultit.

Sitten osat kootaan käänteisessä järjestyksessä ja nautitaan taas hiljaisesta menosta:

Kuva

Vetarin ison mutterin voi vetää kireälle :) Aikaa meni n. 1h.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Pyöränlaakeri 156

Viesti Kirjoittaja palkus »

no mulla meni "vähän" enemmän aikaa. Yritin ensin tovin abs anturaa irti kunnes sitten sisäloksu puis ja liitin auki sieltä konehuoneen puolelta. Prässi oli karu, joten siihen sovitttelu vei myös hetken jos toisen, kooli pisti kans hanttiin. En voinut koontiprässäysta tehdä tuolla n.150t vehkeellä joten pullotunkkia kehiin, 2t pullotunkki meinas porsia mutta sain kuin sainkin koottua. Muutenhan homma oli pala kaakkua :-D

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Pyöränlaakeri 156

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Tuli tänään vaihdettua etupyöränlaakeri ja säästin työpalkat.
Laiska kun olen, ni ei tullut abs johtoa irroitettua vaikka prässi olis ollut vieressä.
Oliko sitten löysällä, mutta lähti järeällä pultilla vejättämällä ensin napa ja sitten loput. Takaisin meni samalla periaatteella.

Vastaa Viestiin