Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Aloin miettimään, että mitä vaikutusta noilla väljillä varsilla yms. alustanosilla todellisuudessa on? Siis niillä kaikilla pikku kikkareilla, joita katsastusmiehet tuntuvat alfoissa vääntelevän melkein väkisin sijoiltaan, jotta löytäisivät syyn hylkyyn.....

Minulla oli 156 ihan totaalisen elämänsä päässä ylätukivarret, jotka sitten piti vaihtaa katsastukseen... ja tämä vähän ihmetyttää, koska auto oli kuitenkin TODELLA paljon parempi ajaa, kuin moni muu auto, jossa alustan osat ovat katsastusmiehen mielestä kelvolliset!

Eli siis jos esim. ylätukivarsi on liian väljä, niin ajanko autolla kolarin samantien vai mitä ihmettä?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös ylätukivarsi käytännössä vaikuta poikittais? Eli jos siellä on välystä, rengas on väärässä kulmassa jolloinka toinen reuna on korkeammalla kuin toinen... Tästä taas aiheutuu pidollisia ongelmia ja renkaan kulumista. Alatukivarsi jos on väljä, niin ainakin meidä ntapauksessa, nyksähti (kuulu jopa hiljanen kolahdus) liikkeellelähdössä ja jarrutuksessa aina. Eli pitkittäistä väljyyttä, mikä sitten sotkee aurauskulmatkin siinä ohessa...

Se, että Alfa on hyvä ajaa tällaisenakin, kertoo mun mielestä vaan alustan erinomaisuudesta. Ainakin täällä oikeen ees huomannut noita "pikkuvikoja", jos narinoita ja natinoita ja kolinoita ei lasketa.

Ja ainakin ylätukivarsissa Alfoissa on tämä hieno systeemi, varsinkin 15-sarjalaisissa (korjatkoon ne ketkä tietävät faktana, ircissä joltakulta foorumistilta kuultua), tukivarren asento on "käsittämätön", minkä takia pienen pienikin välys huomataan heti. Toisin kuin 75:ssa, jossa rengas vetää tukivarren "tiukaksi" ylösnostettuna -> välystä ei huomaa, vaikka olis senttikaupalla klappia oikeasti.
Voisko peräti olla niin, että seiskafemman perintönä inssit oppivat repimään ja riuhtomaan noita varsia ihan olan takaa?

Täällä huomattiin myös se, että ylätukivarren vaihdon jälkeen inssi vetäs pitkällä jatkovarrella tuliterää tukivartta. Kisko ja riuhto ja repi. Aivan tosissaan. Silmin näki, että osa on suoraan pakasta vedetty ja silti jumalatonta väkivaltaa. Mutta läpi meni! Pelotti ihan jo, että se onnistuu rikkomaan sieltä jotain kun niin riuhto... Asiallinen inssi kyllä muuten, mutta "rajansa kaikella" :)

Vielä kun tuon saisi tuon rotjakkeen leimaan kesällä niin ois asiat jo hyvin...

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kun tukivarsi tai tarkemmin ottaen esim. pallonivel kuluu tarpeeksi, se irtoaa "kupistaan" ja sen jälkeen kyyti on kylmää. Muutaman tapauksen nähnyt muiden merkkisten kohdalla, kun rengas on taittunut alle. Kyllä ne on syytä kunnossa pitää.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jakke kirjoitti:Kun tukivarsi tai tarkemmin ottaen esim. pallonivel kuluu tarpeeksi, se irtoaa "kupistaan" ja sen jälkeen kyyti on kylmää. Muutaman tapauksen nähnyt muiden merkkisten kohdalla, kun rengas on taittunut alle. Kyllä ne on syytä kunnossa pitää.
No tässä tapauksessa tämä on täysin ymmärrettävää... Mutta tuntuu että tästä tilanteesta ollaan vielä aika kaukana jos nivelellä on ikää vasta pari vuotta ja se on vähän väljä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja buctu »

Hieman [ot], mutta kyllä itseä raivostuttaa kun pakoputken e-hyväksymisestä tai puslien narahtelusta jaksetaan avautua ja viereisellä nostimella on postipaten uusi kahvilaraaseri joka on tarkoitettu vasemmanpuoleiselle liikenteelle. :roll:
"Too much ain't enough"

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^RHD on just bueno, repsikka voi puhua puhelimeen ja kitata kaljaa rennosti, kun takana on poliisiauto.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja willez »

ärsyttävää mennä hesen luukulle perse edellä :lol:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja DaViega »

^Touché! Heti tuli mieleen kaikki ne ketkä on raahannu sen puolikuntoisen skylinen ja ruuvvaneet siihen ensitöikseen pilteman ilmajarruttimen :mrgreen:

Jos alusta komponentissa on vähän väljää, niin se on pikapuoliin selvästi väljä ja vähän ajan päästä aivan puuroa, esim laakeri, aluksi vähän väljä, lopulta leikkaa kiinni ja sitten mennaan niin kuin Jakke tuossa jo totesikin.
Ja pitää sanoa, kun noita työpaikan vaihdokkeja käy katsastelemassa, niin jos hylsy tulee puslista tms. niin kyllä siellä on aina ihan oikeasti löytynnyt väljää - ei katsastusmiehet ainakaan Lahdessa hylkää tuolla mun konttorilla jollei ole selvästi vikaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

En tiedä onko ollut tuuria, mutta kyllä mulla on mennyt niin päin että inssin mielestä kunnossa, mutta omasta mielestä on jo väljää. No-joo, on ollut toisinkin päin. Gtv:n kuntotarkastaja meinas että yksi takatukivarsi on vähän väljä ja tilasin uuden. Korjaamolla sitä ei kuitenkaan vaihdettu kun sanoivat että ei täällä mitään väljää ole (Esa Häkkinen tietää mistä puhuu). Mutta ei mitään ylilyöntejä omalle kohdalle ole sattunut.

Eikö tuo pallonivel täydy olla jo melkoinen kolkotin jos kupistaan lähtee? Kyllä kai sellaisen selväjärkinen vaihtaa ilman inssiäkin. Mistä tulikin mieleen että 156 on alatukivarsissa/varressa ilmeisesti väljää :oops:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Sillon tällön tulee leimalla hylättyjä autoja korjattavaks joissa ei ihan oikeasti ole ollut mitään vikaa. Olen näitä sitten asiakkaan toivomuksista riippuen joko korjannut tai jättänyt korjaamatta. Aina ole pyytänyt asiakasta viemään katsastusmiehelle terveiset että kiitos kun pitävät korjaamot leivässä.

Jotkut hylätyt väljät on kyllä turvallisuus huomioiden aika turhia, mutta eiköhän nuo leimamiehet ihan vaan noudata heille trafin antamia määräyksiä.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja palkus »

suuri maa, suuret toleranssit
kliks

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Hah, haluaisin nähdä sen katsastusmiehen joka irroittelee pyöriä ja rupee kiinnittämään heittokelloja alustaan :lol:

Käytännössä jos väljää löytävät niin hylky tulee.

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja -HH- »

...paitsi jos asiakas tietää tuon ohjeen ja että hylkyä ei voi tulla ilman että välys mitataan ohjeen mukaan. :wink: Siksi autoharrastaja juokin sen kahvikupin hallin puolella...

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja palkus »

noissahan on osassa rasvanipat, tulee vain korjauskehoitus rasvauksesta :mrgreen:
ja loppuu ne meidänkin murheet sitten kun nuo tulee konsernin kaikkiin autoihin tuuman tarkkuuden ja ohjauskulmien +/- 1° toleranssin lisäksi :shock:

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No eikös niissä 159 ohjausvaihteissa ollut väljää jo tehtaalta tullessa vai oliko kyseessä 156 hammastanko? Piti uutena säätää välyksettömäksi.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Vode »

Kerran muinoin katsuri totesi että Tempran alatukivarren puslat on väljät. Sanoin siihen että kumma juttu kun ne on 2kk sitten vaihdettu. Kokeili sitten uudestaan ja katsoi että aika uusiltahan nuo kyllä näyttää. Läpi meni.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tarpeeksi "tarvike" ja noinkin uudet morjens :(

Tamsa
Viestit: 92
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 23:36
Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 V6 V24
Paikkakunta: Turku, Suomi

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Tamsa »

Taisinkin jo jossain vaiheessa vinetä et katsastuksessa tuli hylsy puslien osalta, johon taas mekanikko kysyi että miksi nämä pitäis vaihtaa kun ovat kunnossa ja haukku perään katsastajan. Liekkö malli kohtaisia eroavaisuuksia sen verran heillä aina ole todellisuudessa käryä mikä on ok ja mikä ei. Varmuuden vuoksi hylätään?
"When it comes to style - Italian's always got it right" -Jeremy Clarkson, Top Gear

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Midi »

Omalla kohdalla katsuri on aina näyttänyt hyvinkin tarkkaan missä on väljää, ei ole mitään asiattomia tuomioita tullut. Esim 75 atualatukivarsien puslat oli ihan selkeesti lopussa, ja paranihan se ajettavuuskin aika roimasti vaihdon jälkeen..
Joona Karimaa
____________

Futuh
Viestit: 56
Liittynyt: 13 Tammi 2010, 07:14
Car(s): Fiat Brava 1.6
Fiat Stilo 1.6
Fiat Barchetta 1.8
Alfa Romeo 156 2.4jtdm
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Bmw 530D

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Futuh »

Varttikutonen jäi nyt talliin pukeille vitutuskäyrän noustessa yli marginaalin.

Eli siis ylätukivarren vaihto jäi kesken..
Alfaworkshopissa oli tähän hyvät ohjeet mutta, vaihe jossa ylätukivarsi otetaan pois kiinnitysosan kanssa vie järjen. Eikö tuo tukivarren kiinnike ole jousien alla? Otin 4 pulttia iskarien ympäriltä veke mut tukivarsi ei vaan lähde vaikka kuinka riuhtoo? Pitääkö tuossa puristaa jousta kasaan vai miten sen saa pois? Onko jollain saman ongelman kanssa painineella antaa jotain tipsiä?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Iskarin alapää pitää irroittaa että pääset laskemaan iskaritolppaa ja joustintukea alaspäin ja pois.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tukivarret, koiranluut, puslat ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Finest »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=10755" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä ihan hyvät ohjeet foorumilaiselta.
Mutta joo, haarukan pultti pois.

Vastaa Viestiin