Alfat pakkasessa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kehutaan nyt sitten Pösökin samaan könttiin. Kapistus on saanut viettää yönsä rakennustyömaalla ilman lämmitystä, ja aamuisin ainoita kylmyydestä juoruavia juttuja on yksi nostaja joka startin jälkeen naputtaa pari sekuntia normaalia kuuluvammin. Lisäksi sopivalla kelillä sivupeilit, jotka ovia lukittaessa taittuvat kylkien myötäisiksi, jäätyvät kiinni ja ne täytyy taittaa auki käsin.

Käyntiin siis lähtee normaalisti, automaagi-ilmastointi puskee nopeasti lämpöä kajuuttaan ja penkinlämppäreitä ei kannata kakkosta isommalle kääntää, ykkönen on yleensä mukavin valinta. Fönäreistä häipyy huurre nopeasti, ovet toimivat ja käsijarrukaan ei ole jäätynyt.

Toinen takalasinnostin tosin hajosi kun erehdyin käskyttämään jäistä ikkunaa. Korjataan sitten kevväämmällä.

Eikä se yhtä tunnokas ajaa ole kuin 156. Tai hauska.
- Epäkelpokeräilijä -

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja harde »

Ainakin ensimmäisissä 156:ssa lämpömittari jäi tuonne 70 nurkille. Ilmeisesti lämpöanturin paikka oli sellainen, että näytti turhan matalia lukemia. Autossahan kuitenkin tarkeni hyvin. Jossain myöhemmässä mallissa lämpömittari seilasi melko levottomasti termostaatin liikkeiden mukaan ja näytti isompia lukemia..

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja V6 »

V6 kirjoitti: Tuohon lämpeämiseen voi vaikuttaa moni asia esim missä kunnossa auto on. Kohta se on kai mentävä testaamaan lämpeneekö, onko akku kyykännyt (aika vähän ajeltu) vai pitääkö ajaa karvahattu päässä, reippaat -24 näyttää olevan..
eipä mitään ongelmia, parin kilsan kauppamatkallaki lämpeni ok, oli tosin lohkossa tunnin verran. uudehkoa 5sarjan bemaria tossa oli naapurissa hinuri hakemassa
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja willez »

Tossa taloyhtiön parkkipaikalta huomaa hyvin mitä autoja "talvi on syönyt" elikkä metri lunta katolla ja ei ajettu kuukauteen. Volvo 740 on nyt koko talven maannu vieraspaikalla,sitten on joku vanha audi,oliskos 80 tai 100:nen. Myös joku vanha 190 mese on hyytynyt tohon viemään parkkitilaa...

OT: Eilen kävin nesteellä hakemassa tupakkia ja auto oli etuoven edessä,juuri kun olin istumassa autoon niin jotain uutta mersua tankkaamassa ollut äijä huusi et "toimiiko tää pakkasella?" . Vastasin vaan että joo ja lämpöä riittää ja pellin alla oleva iso kutonen lämpee myös kivasti kovillakin pakkasilla.

Mese mies vastasi että hänen pojallaan on 166:nen kutosen koneella ja toimii paremmin kun mersu talvella... Kiros uutta mersua siinä ja kehuskeli alfaa vaikka moni vastusteleekin merkkiä "huonon maineen takia". Simmosta

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Eiköhän se ole tullut moneen kertaan todettua, että Alfan heikko pakkasenkestävyys on myytti. Hyvin Alfallakin pärjää kun muistaa kaikki sellaiset asiat, mitä nyt talviautoilussa pitää joka merkin kohdalla muistaa.

Kylmimpiä kokemiani talviautoja ovat tähän mennessä olleet VAG -konsernin 1.9 TDi päkättimet. Vakiona noissa ei ainakaan aiemmin ollut mitään lisälämmittimiä ja vähänkään kovemmilla pakkasilla tulee oikeasti kylmä. Moni valmistaja sentään laittaa tupaöljykäyttöisiin autoihinsa edes lisävastuksen lämpöä tuottamaan (vaikkapa Pösö tai Alfa), jotkut jopa polttoainekäyttöisen lisälämmittimen (esim. BMW, Ford, Volvo...). Eri malleissa on eroja ja talvivarusteissa on eroja riippuen siitä, missä päin auto on uutena myyty. Eli ei nykypäivänä voi yleistää jonkun merkin olevan hyvä / huono talviauto.

Kohta pitäisi täräyttää NH:n Iveco -28 asteesta tulille ja puita hakemaan... Saas nähdä kuin äijän käy.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Moni on kysellyt viime päivinä, että mites "italian tuote" pelaa pakkasilla? Olen vastannut, että äärimmäisen hyvin, ja olen kysynyt, että montako Alfa Romeota olette tien varsilla nähneet pakkaseen hyytyneen? Muita merkkejä olen itsekin havainnut. :lol:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Aamulla laiskotti sen verran, etten jaksanut käydä kelaamassa kelloa...-18 auton mittarissa ja lähti kuin palmun alta. Jostain syystä liikennevalolähdöissä muut jää 200 metriä, vaikka kiihdytän ihan normaalisti?

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja mutt »

Yöllä oli -32, tuossa äskenkin vielä -26 ja piti ihan piruuttaan kokeilla, miten starttaa ilman lämmitystä 17-vuotias Punto, jolla on vielä vuosi ajeltu E10:llä, vaikkei valmistaja moiseen annakaan lupaa. Hieman laiskasti pyöritti, ja vaati pidemmän startin, kuin normaalisti (muutamia sekunteja), mutta ei siinä sen ihmeempiä kommervenkkejä. Olisiko pitänyt olla?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kävin äsken pyörähtämässä 156:lla kaupassa. Pakkasta -27 astetta. Autotallissa +14 astetta.

- Käynnistän 156:n. Lähti hyvin käyntiin vaikka ei ollut roikassa. :mrgreen:
- Ajan auton ulos ja annan käydä tyhjäkäynnillä 10 minuuttia. Lämmöt edelleen +50 astetta. ilmastointi herää.
- Ajan viisi minuuttia ja pysähdyn. Nyt tulee jo ihan lämmintä ilmaa puhaltimista.
- Tyhjäkäyntiä noin viisi minuuttia. Lämmöt +55 astetta.
- Ajoa noin viisi minuuttia. Lämmöt +60 astetta. Sammutan auton.

Auto käynnissä 25 minuuttia ja lämmöt nousi +14 > +60 asteeseen. Auto jäi nyt katokseen, joten ajaminen ei huomenna ole ihan yhtä herkkua.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Tazio »

mutt kirjoitti:Yöllä oli -32, tuossa äskenkin vielä -26 ja piti ihan piruuttaan kokeilla, miten starttaa ilman lämmitystä 17-vuotias Punto, jolla on vielä vuosi ajeltu E10:llä, vaikkei valmistaja moiseen annakaan lupaa. Hieman laiskasti pyöritti, ja vaati pidemmän startin, kuin normaalisti (muutamia sekunteja), mutta ei siinä sen ihmeempiä kommervenkkejä. Olisiko pitänyt olla?
Mulla ei ole Puntossa(kaan) lohkolämppäriä ja kokemus on opettanut, että vakioakku pyöräyttää Firen tulille yli -30 keleillä ok alta 3:n päivän seisonnan jälkeen. Pidemmän seisokin jälkeen tarvitaan lisävirtaa.

-Tazio

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja rausku »

-15:ssa yli yön seisottua startatessa (ilmeisesti) ohjaustehostin rääkäisee. Muuten lähtee käyntiin kuin "napista painamalla"... :mrgreen: Kabiini lämpenee todella nopeasti ja sitä riittää ja ihme olisi jos ei näillä kulutuksilla riittäisi. Välillä pakko ajella lasit auki, kun sisään puskee melkein polttavan kuumaa ilmaa. -20:stä ei ole vielä tarvinnut kadulta lähteä kuin tunnin kahden seisomisen jälkeen. Eikä auto silloin edes ehdi kunnolla jäähtyä. Pidän -15 korvilla pakkasrajaa, kun lämppäriä ei ole. Maatkoon hallissa vilukeleillä. Tämä Alfa olisi kyllä melko täydellinen talviauto jos vaan webaston laittais. Taidan kuitenkin sijoittaa rahat autohallin kuukausiveloitukseen. Riittävät 3-4 talvea.

Konehuoneessa alkaa olemaan jonkin verran hiirenkakkaa, kun jyrsijät siellä lämmittelee. Onneksi eivät järsi johtoja.

Lade
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
Car(s): jotain muuta mikä toimii
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Lade »

DaViega kirjoitti:termari vaihtoon. Helppo testata, käytä paikallaan kierroksilla niin kauan, että on 90 lasissa, pitäisi lämmetä sinne, vaikka termari on rikki ja sitten ajoon, jos viisari tipahtaa takaisin noin pieniin lukemiin on termari jatkuvasti auki.

Kyllä sen 90 pitää nousta jopa näillä pakkasilla
Aika alhaset lämmöt.. GTA:sta en tiedä, mutta jos tuo heti pysähdyttyä nousee nopeasti lähemmäs 90 viivaa, tarkoittanee se rikkinäistä termostaattia (on jumittunut auki), joten vaihtoon.
Testailin tänään, auto paikoillaan ja kierroksia antamalla lämpötilan sai nousemaan 90 ja hiukan yli jolloin tuulettimet pyörähtivät käyntiin.
Noin 3km ajo kaupungissa pienillä vaihteilla kierroksia käyttäen riitti lämpömittarin putoamiseen aiemman kuvan mukaiseen kohtaan.
Pitää kokeilla onko termarin vaihdolla merkittävää vaikutusta asiaan.

Muita huomioita:
  • -moottoria lämmittäessä 70 ja 90 asteen viivan välillä konepellin alta alkoi nousta höyryä. Kesti muutaman minuutin, ei toistunut.
  • -vieno glykolin tuoksu pellin alta, pohjalevyn päällä jotakin nestettä
  • -illalla jäähdytysnesteen määrän tarkistus -> alle alamerkin :evil:

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

harde kirjoitti:Ainakin ensimmäisissä 156:ssa lämpömittari jäi tuonne 70 nurkille. Ilmeisesti lämpöanturin paikka oli sellainen, että näytti turhan matalia lukemia. Autossahan kuitenkin tarkeni hyvin. Jossain myöhemmässä mallissa lämpömittari seilasi melko levottomasti termostaatin liikkeiden mukaan ja näytti isompia lukemia..

Näin oli laita minunkin 156:sissa. 1999-malliseen vaihdettiin termostaattikin tuoreeltaan, mutta ei auttanut. Mittari pysyi sitkeästi 70:ssä. Lämmintä kyllä riitti, se ei ollut ongelma. 2003:ssa sitten mittari vaelteli 70:n ja 100:n välillä. Siinäkin tarkeni.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

166 2.5 v6 lämpiää nopeasti,moottorin lämpötila kipuaa nopeasti 90c,nahka jakkaroiden penkit lämpiävät nopeasti,jopa liian kuumaksi pidemmän päälle.Tehostaja sen sijaan lievästi pelottaa,kun viime talven pakkasilla meni vaihtoon hammastanko,nyt tulee kunnolla lämmitettyä auto paikoillaan.Voiko tuo muuten ajossa korkata?

Niinkuin rasviskin kehui,niin kehutaan rellu cliotakin.Lähtee kuin palmun alta käyntiin näilläkin keleillä,vaikka viikonlopun seisoo.Koneessa kylläkin 0-40 mobilit,jotka varmasti helpottaa tilannetta.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Eilen keikka Mäntyharjulle ja takaisin Vantaalle. Pakkasta parhaimmillaan 30 astetta. Ei mitään ongelmaa. Ilman maskisuojaakin oli moottorilämpö 90 asteessa. Ja kabiini tietenkin mukavan lämmin ihan pienellä puhalluksella.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

166 2.0 toimii pakkasesskin joo.

En ole tosin kylmiltään lähtenyt kokeilemaan, ihan suosiolla olen lämppäriin laittanut.

Ikkunat & käkkäri jäätyy kiinni ja tehostin huutaa (joskin vaimeasti, vaikka valvolinet öljyinä).

Muutenhan kaikki toimii niinkuin pitääkin.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Eilen piti nöyrtyä ja pyytää kaverilta virtaa, kun akku ei jaksanut 32 asteen pakkasessa pyörittää :oops: No, eipäs siinä mitään. Alfa saatiin käyntiin ja päivän mittaan kuskailin sitten kavereitakin ympäri kaupunkia kuin mikäkin taksisuhari, kun heillä oli autot hyytyneet, tai eivät raaskineet edes yrittää. Kyydissä istunut vannoutunut Nissan-henkilö totesi heti kyytiin istuttuaan, että "Miten tää auto voi olla näin lämmin, ei Primerassa oo ikinä näin kuuma tallaisilla pakkasilla" :)

Kotiin tultuani sain pientä lohtua, kun pääsin antamaan virtaa puolestani yhdelle Hondalle ja yhdelle Volvolle. Volvomiestä tuntuu erityisesti syövän se, jos italian ihmeestä joutuu pyytämään apua talvikäynnistykseen. Lohdutin kyllä häntäkin sanomalla, että eihän mikään auto toimi näillä pakkasilla jos akku ei ole 100%:ssa kunnossa.

Kaveri oli eilen päässyt antaman Puntosta virtaa naapurinsa muutaman vuoden ikäiseen S-Mersuun. Hupaisahko tilanne :roll:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja michael »

Ajoin eilen ensimmäisen pitemmän reissun 159:llä kovassa pakkasessa. Alfassa on mukavasti suojassa pahalta maailmalta, ainoastaan lämpömittarista voi todeta ulkolämpötilan. Ulkona -24, sisällä on mukavan lämmintä, puhallin ei huuda, yksikään ikkuna ei yritäkään jäätyä. Moottorin lämpö tasan 90.

Koska fakta on, että italialaiset on p#¤%oja talvella, haluaisin tietää minkälaisesta ylimaallisesta kokemuksesta olen jäänyt paitsi kun en aja oikealla Autolla, kuten vaikka Opelilla. :)

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja willez »

Tää on mulla normaali lämpötilanäkymä --> Kuva

Jos pitää tyhjäkäynnillä,alkaa pikkuhiljaa nousemaan ja jää tohon tasan puoleen väliin. Sillloin tulee jo polttavan kuumaa ilmaa sisään.

Heti kun lähtee ajamaan niin tasaantuu takaisin tohon "70asteen kohdalle" . Joku täällä puhuikin että tuo "70C" viiva on oikeasti 80C ja "110C" on 100C.

Eli olisi 50 - 80 - 90 - 100 - 130

Tuo tuntuisi loogisemmalta,jos olisi oikeasti 70 astetta niin ei tulisi näin lämmintä sisään ja kertoisi hajonneesta termarista. Kun näissähän taitaa olla noita 82C termareita,niin juuri tuossa "70C" kohdassa se aukeaa,ja kun lähtee ajamaan jäähtyy nopeasti takaisin ja sulkee kierron syylärille kun on taas laskenut "70C" kohtaan. Huhhu,onpa sekavasti esitetty :grab:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Aika selkeä kyllä. Tuon vuoksi itse kutsun tuota viivaa "70"-viivaksi, eriksene on sitten 90-viiva ja 50-viiva. Eli lainausmerkeissä tuo yksi tuosta välistä, juurikin epäselvyyksien takia. Todella moni on ihmetellyt, miksi tuo olisi epälineaarinen jne... Noh, niin. Hyvä kysymys :D Mutta yhtä lailla aika moni on katsonut ja ECU ilmoittaa sen viivan kohdalla lämpötilaksi 80 +/- pari astetta ja koska mittari saa tiedon samasta paikasta kuin ECU, se on lienee ihan oikeasti 80 astetta. Logiikka seuraavalle on aika hatara, mutta kokeillaan ;)
Mittarin mukaan voisi olettaa:
50-70-90-110-130
Mutta testaten (tosin itse vain 90 viivalle asti):
50-80-90-(100-130) (viimoset suluissa, kun en ole testannut vaan komppaan ylläolevaa viestiä.)
Erotus on ensin 30, sitten 10, sitten 10, sitten 30 - joten tuo on täysin 'looginen' molemmista päistä. Ensimmäinen väli ylä- ja alapäässä 30 astetta, välissä 10 astetta...

Ja sitten takaisin asiaan:
Tänään varmaan pitäis käydä kokeilemassa starttia tessulle. Ehkä lämmittimen kautta kuitenkin.... en tiedä vielä. Huomenna aamulla pitäisi töihin lähteä ja saada autoparka jarruremppaan, ja täällä on nyt perjantain jälkeen ollut -20- -28 lämmintä, parkkipaikka on iso asfalttikenttä ja viima käy siihen todella pahasti. Liekkö mikään enää sulana tuosta :lol: vaikka laitoin puoli litraa -20astetta kestävän pissapojan nesteen sekaan Lasolia ja lisäsin jäähdytysnestettäkin pari desiä... Oli muuten -60 pakkaskeston kestävä litku täysin jähmeessä o_O Oli kuin raparperikiisseliä olis purkista kaatanut, vaikkakin ilman möhkäleitä. Oli sentään vielä juoksevaa :eggface:

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Äsken hyräytin käyntiin kun lauhtui -30:een. Ei voi sanoa, että lähti "kuin palmun alta", mutta lähtipä kuitenkin, oltuaan 1,5 piuhassa. Noista lämmöistä sellainen havainto, että näillä pakkasilla mulla ei tyhjäkäynnillä nouse kuin sinne 70 (80?) viivaan, mutta sitten kun on tien päällä, olipa kaupungissa tai motarilla, niin vähän yli sen viivan ja 90:n välillä seilataan suhteellisen tasaiseen tahtiin.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Selvästi tuo mittari näyttää eri autossa ihan eri lukemia tai jotain... Nimittäin ei saada 16km ajolenkillä 50-60kmh vauhdeissa seilaamaan millään "70" ja 90:n välille. Korkeakierrosmotarilenkin jälkeen näyttäs hetken aikaa olevan vähän vajaa 90, mutta laskee aika äkkiä alas siitä sitten.
Ja jalkatilat jäätyy motarinopeuksissa täysin, kun ulkoa tulee jääkylmää ilmaa jaloille ja ainoastaan laseille saadaan lämpöä.... Edes vähän :D

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Tazio »

'Rule, rule Britannia..'
Koska impperiumin kunnia velvoittaa käänsin Serieksen tulille. Viime launtantaista kinoksessa seissyt vaati puolen tusinaa pitkää sahausta (aamulämpötila täällä talven kovin, -31) ennen heräämistä.
Paikka on vähän ahdas ja vaatii vekslausta päästä kadulle, vähän pelkään että ohjaustehostin purnaa kun tuota lähden puikottamaan.. =)

Voipi olla, että asennan Rover Motor Companyn alkuperäisen Arctic Wind Protection - High Capasity Version:in ennen salille ja Teboil miittiin suuntaamista.

-Tazio

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

michael kirjoitti:Ajoin eilen ensimmäisen pitemmän reissun 159:llä kovassa pakkasessa. Alfassa on mukavasti suojassa pahalta maailmalta, ainoastaan lämpömittarista voi todeta ulkolämpötilan. Ulkona -24, sisällä on mukavan lämmintä, puhallin ei huuda, yksikään ikkuna ei yritäkään jäätyä. Moottorin lämpö tasan 90.

Koska fakta on, että italialaiset on p#¤%oja talvella, haluaisin tietää minkälaisesta ylimaallisesta kokemuksesta olen jäänyt paitsi kun en aja oikealla Autolla, kuten vaikka Opelilla. :)
Tuohan kuulostaa hyvältä. Oma kritiikki ei kohdistunutkaan 159:iin, vaan 156:een. Kerran olen ajanut tällä kelillä 159:llä, mutta koska se oli 3.2 Q4, keskityin silloin aivan muihin asioihin.. 8)

Alfa on mainettaan parempi, kuten on myös Opelikin. Ja onhan tuossa autossasi moottori kantta lukuunottamatta Opelista.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Suba »

^^ Hyvä Tazio! Tuossa on asennetta. Oikea imperiumin vastaisku arktisille olosuhteille.
Kannattaa se suoja laittaa päälle niin pysyy lämmöt paremmin yllä.

Kävin hekistelemässä omaanikin kun hain tyttären juna-asemalta ja vein rouvan äänestämään.
Kyllä webasto & sisätilalämmtin yhdistelmä on näillä keleillä poikaa. Aamulla mittarissa -27.
One life, live it!

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Pojalta kyselin pihvin ääressä, miten kiisseli on käynnistynyt. Ihan hyvin kuulemma eikä tehostinkaan ujella. Lämpöäkin piisaa, vaikkei keulalla pahveja olekaan.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja roude »

kysytäämpä vaikka täällä, semmonen outo juttu kävi ku oli auto roikassa eilisestä asti (156 2.0ts -98) ja sisätilanpuhallin puhals kylmää ja katoin heti ku konepellin päällä oli kerros lunta eikä ollu tullu sulia läikkiä siihen. no kokeilin käyntii ja niin surkiasti lähti että ei varmaan ollu lohkolämmitin toiminu. nyt ku tulin ajosta niin laitoin uusiksi roikkaan ja yritin kuunnella et kuulusko siitä lohkosta surinaa niinku monesti autoista kuuluu kun ne on lämpiämäs mut ei.. mikähän pielessä?

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Portti »

Aiempi 147 GTA:ni oli oikein hyvä talviauto, lämmintä piisasi ja auto oli oikein hyvä ajettava talviolosuhteissa. Talviominaisuuksien osalta moittimista oli lähinnä siinä, että maavaran mataluus aiheutti joskus hankaluuksia ja ohjaustehostin ulvoi hetkisen aikaa kovilla pakkasilla kylmäkäynnistyksen yhteydessä.

Kokonaisuutena kuitenkin mainio ja luotettava peli talvella.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@roude, jos letkulämmitin niin ihan varmasti kuulee. Sehän on siitä termarista parikymmentäsenttiä alaspäin 156:ssa... Ja jos siinon pinnalla lunta/vettä/jäätä, niin näkee myös - äsken kävin laittamassa letkun kiinni ja julmetut höyrypilvet lähti heti letkulämppäristä, kun rupes sulattamaan lumijäämöhjöä ulkopuolelta. Ja kuulee sellasen lämpövastuksen surinan myös. Kun nesteet on lämpimät, niin pulputtaa/porisee... Nuohan on aika herkkiä lie ja menevät äkkiä rikki, jos siellä on pienikin ilmatasku -> vastus kärähtää.
Säteilylämppäristä en osaa sanoa, mutta ne ei kai konepeltiä juuri mitenkään lämmitäkään, kun ovat öljypohjassa kiinni.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja DaViega »

No nyt tulee pieni ryppy tilastoon... Lauantain seissyt ja nyt kun lähdin äänestämaan ilman minkäänlaista lämmitystä lähti kyllä heti käyntiin mutta sekunnin ajan huusi ohjaustehostimen pumppu - tai ainakin oletan sen huutaneen... loppui kuitenkin vikkelään.

Muuten tuli lämpöä, kankeus hävisi äkkiä mutta vilkku ei tykkää näyttää vasemmalle, ekalla kerralla toimi, mutta sen jälkeen meni mykäksi :| Hätävilkut OK, mutta ei oikean puoleinen vilkku, rele ei naksu joten taitaa olla kiinni viiksestä...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Dodih testasin tässäkin ketjussa mainittua vinkkiä kiskasta lämmittimenjohto pari minuuttia aiemmin. Lähti paljon nätimmin käymään kuin edelliskerralla. Seissyt 2vrk lämpötilan vaihdellessa 24-33c nyt kun kävin äänestämässä ja kenolapun hakemassa oli kabiiniin tullut jo tyhjäkäynnin aikana melkein kuuma (ajoa 2km sitä ennen). Roikassa rapia 3h.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
TeeHoo
Viestit: 165
Liittynyt: 04 Kesä 2006, 20:09
Car(s): 156 V6 -99, BMW 320i GT -17 Ex: 2x159, MiTo, 2x156
Paikkakunta: Muurame

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja TeeHoo »

Eipä lähtenyt 159 tänään ilman apuvirtaa liikkeelle. Auton käynnistyttyä se herjasi toimimattomasta hehkutuksesta, tukkeutuneesta hiukkassuodattimesta ja liian korkeasta jäähdytysnesteen lämpötilasta... Pakkasta -24.

Huomenna akkukauppaan.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

No niin.. Tänään oli 156:n uusinta testaus. Aamulla oli pakkasta -31 astetta. Nyt enää -24.
Auto katoksessa lämmityksessä 1,5 tuntia. Liian vähän näille keleille, mutta luotin auton 77 Ah vuoden vanhaan akkuun ja ylläpitolaturiin.

- Auto käynnistyy yllättävän nihkeästi. Ensimmäisellä kuitenkin. Kaikki on todella jäykkää, en pitänyt sisätilanlämmitintä, koska halusin testata auton lämpenemistä.
- Kymmenen minuutin tyhjäkäynnin jälkeen tehostin ulisee edelleen. Kaiuttimista kuuluu vain apukusikin puoleinen. ilmastointi herää ja pukkaa haaleaa sisään. Ajoa.
- 15 minuutin jälkeen kaasu hirttää täysille. Päätän lopettaa testin ja suunnata kotiin. Ikävä kyllä olen suunnistamassa "keskustaan"..
- Hillitsen kulkua kytkimellä ja jarrulla. Liikennevaloihin sammutan auton.
- Ilokseni huomaan lämpöjen nousseen mittarin mukaan jo 70 asteeseen ja ylikin. Aikaa on mennyt käynnistyksestä 25 minuuttia. Ilmastointi pukkaa lämmintä, jopa kuumaa!

Olisikohan erilaisten lämpeämiskokemusten taustalla erilainen ajotapa? Tyhjäkäynnillä ja alle 3000 kierroksen ei lämmöt olisi nousseet noin nopeasti.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Kirjiz
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Huhti 2009, 22:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Kirjiz »

147 2.0 TS on ollut hyvä talviauto. Se mitä bensaa menee, muuttuu se matkustamon mukavaksi lämmöksi.

Auto on kylmässä hallissa narun nokassa melkeinpä aina, joten kylmäkäynnistyksiä tulee harvemmin tehtyä. Silloin ku on tullut tehtyä, niin vaivanloisen kuuloisestihan tuo pyörittää mutta joka kerta pärähtänyt parin kierroksen jälkeen käyntiin. Työpäivät auto venttailee lämpimässä hallissa, joten mikään paikka ei talven aikana pääse syväjäätymään.

Ainoat harmit ovat kovemmilla (yli -10°C) tapahtuva jäähdytysnesteen vuotoon, joka tapahtuu Defa:n letkulämmittimen kohdalta ilmeisesti silloin kun kone on kylmä ja vastus alkaa lämpeämään. Enpä tiedä mitä tuolle pitäisi tehdä. Varmaan laskea hallissa jäähynesteet ulos, purkaa letkuliitos ja katsoa mitä sille voisi tehdä.

Toinen pienempi "ongelma" on moottorin alla olevan pohjapanssarin raapiminen nietoksiin, mutta parempi niin kuin että esim. moottorin osat raapisivat jäätä.

Tuota muutamien mainitsemaa ohjaustehostimen ongelmaa ei ole tullut vastaan.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kirjiz kirjoitti:Ainoat harmit ovat kovemmilla (yli -10°C) tapahtuva jäähdytysnesteen vuotoon, joka tapahtuu Defa:n letkulämmittimen kohdalta ilmeisesti silloin kun kone on kylmä ja vastus alkaa lämpeämään. Enpä tiedä mitä tuolle pitäisi tehdä. Varmaan laskea hallissa jäähynesteet ulos, purkaa letkuliitos ja katsoa mitä sille voisi tehdä.

Toinen pienempi "ongelma" on moottorin alla olevan pohjapanssarin raapiminen nietoksiin, mutta parempi niin kuin että esim. moottorin osat raapisivat jäätä.
Yritäpäs ihan ensin tiukata noita klemmareita mitkä siinä letkulämmitimen kohdilla on. Tuolla selvisin itse viimeisimmästä vuodosta..

Pohjapanssarin voi vaihtaa alumiiniseen. Vaikkapa täältä: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :2911.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Kirjiz kirjoitti:Ainoat harmit ovat kovemmilla (yli -10°C) tapahtuva jäähdytysnesteen vuotoon, joka tapahtuu Defa:n letkulämmittimen kohdalta ilmeisesti silloin kun kone on kylmä ja vastus alkaa lämpeämään. Enpä tiedä mitä tuolle pitäisi tehdä. Varmaan laskea hallissa jäähynesteet ulos, purkaa letkuliitos ja katsoa mitä sille voisi tehdä.

Toinen pienempi "ongelma" on moottorin alla olevan pohjapanssarin raapiminen nietoksiin, mutta parempi niin kuin että esim. moottorin osat raapisivat jäätä.
Mulla oli 1.6:ssa sama tiputteluongelma kylmemmillä keleillä. Kiristin liitosta ympäröiviä klemmareita niin paljon kuin uskalsin enkä sen jälkeen huomannut tiputtelua.

Mulla repesi pohjamuovi kiinnikkeen kulmasta apumiehen puolelta ja virittelin sen lopputalveksi nippusiteellä. Keväällä hommasin panssarin ja se ilmestyi siis alle vasta lumien jälkeen. Varsin miehekästä ääntä piti, jos se raapi soratietä.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joku 44h seisomista -28 ja -18 välillä olevissa lämpötiloissa. Lähtöhetkellä n. -18,5celssiusta... Roikassa 1,5h kiinni.
Akku "on joku" ja varmuudella ainakin 2vuotta vanha, huomaa. ;) Samoin ohjaustehostin muistaa vähän naukua, siksi en kierroksia nostanutkaan yhtään enempää.
Puhallin ei herännyt ilman jykevää nyrkiniskua henkiin, vaikka sisälämppäri oli lämmittänyt kabiinia jo vähän...

http://youtu.be/f2n6PBHWjKo" onclick="window.open(this.href);return false;

Akku taitaa tosiaan vedellä viimosia, kun 14km lenkki motarilla 3. vaihteella (80-100kmh vauhdit) ei tuntunut starttia parantavan lainkaan; mutta tulipahan autoon lämmin. Lämpötilakin alkoi seilata enemmän siellä "70"-viivan ja 90:n välillä. Jalat jäätyi vieläkin, kun ei tuo puhaltimen suuntaus skulaa. Toivottavasti ensiviikolla sitä jaksaisi kahtoa :D

hankhill
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Helmi 2012, 20:34
Car(s): 147 2.0ts -08 collection

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja hankhill »

Pari päivää sitten tuli ostettua vaimolle Alfa 147 2.0ts -08. Hienosti toiminut -30 pakkasessa ja käynnistynyt todella hyvin ilman lämmitystä. Vaihdelaatikon öljyt pitäis varmaan vaihtaa ku joutuu odottelee muutaman minuutin, että saa pakin päälle. Eilen ei lähtenyt oma auto (Bmw E61 -09 520da) käyntiin ku webasto söi akun tyhjäksi, mutta Alfa pelasti.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Aquatica kirjoitti:Joku 44h seisomista -28 ja -18 välillä olevissa lämpötiloissa. Lähtöhetkellä n. -18,5celssiusta... Roikassa 1,5h kiinni.
Akku "on joku" ja varmuudella ainakin 2vuotta vanha, huomaa. ;)
Mitäs tuossa oli? Pätkän perusteella vain avaimesta käyntiin ja ajoa. :-D
Vanha akkuni olisi tuossa tilanteessa sanonut vain "naks".
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No tosiaan tuossa startti tapahtui lie 4.pyöräytyksellä? Aika hyvin, yleensä 6-12 vähintään vaatii. Tarkoitus oli myös tuolloin ottaa vähän filmiä konehuoneen metelistä ja nakutuksesta jne jne, mutta kamera oli eri mieltä (oli mukamas liian kylmä :D) ja sit kun sain videota, oli kone jo parisen minuuttia lämmennytkin. Enkä itsekään enää tuntenut oloani kovinkaan lämpöiseksi.
Mutta hei, sammutin sentään kaikki "ylimääräset" sähkölaitteet ennen starttiyritystä! Oli radiot ja puhaltimet jne. pois päältä, nyt kun ollut vähän vilusempaa, en viitsi edes ajovaloja jättää päälle starttiin... Kyllä, normaalisti on aina valot päällä-asennossa; eikä ole kärähtänyt 2vuodessa ensimmäistäkään lamppua rekisterikilven valoa lukuun ottamatta. :)

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

hagger16 kirjoitti:Olisikohan erilaisten lämpeämiskokemusten taustalla erilainen ajotapa? Tyhjäkäynnillä ja alle 3000 kierroksen ei lämmöt olisi nousseet noin nopeasti.
Alfasi on rikki. Korjaa se.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Omassa 166 T-Sparkissa ei ole lohkolämppäriä, mutta aina on lähtenyt käyntiin. Akkua ei ole minun omistusaikana (n.3v.) vaihdettu, mutta vielä jaksaa pyörittää. Pari kolme sekuntia pyörittää -20 pakkasessa ja sit käyntiin ja käy aivan nätisti. Tehostimen pumppu tosin murisee hetken.

Pari minuuttia paikallaan tyhjäkäyntiä ja 5-10 min. ajoa niin lämmöt alkavat olla 90 kieppeillä. Ja pysyy myös maantienopeuksissa. Kytkin ja vaihteisto nahkeat pari ekaa kilometriä.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Cuore Sportivo kirjoitti:
hagger16 kirjoitti:Olisikohan erilaisten lämpeämiskokemusten taustalla erilainen ajotapa? Tyhjäkäynnillä ja alle 3000 kierroksen ei lämmöt olisi nousseet noin nopeasti.
Alfasi on rikki. Korjaa se.
No mikähän siinä voisi olla vialla? Tai no kyllähän minä sen tiedän, mutta mitä sille voisi tehdä?
Senza cuore saremmo solo macchine

sallas
Viestit: 220
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 18:03
Car(s): Giulietta -13, Lancia Delta -09 ja vääränmaalaiset lelut: 2 x V8 ja tukankuivain MR2 ZZW30
ex: 159 2.4 JTDm -07,156 1,9 JTDm -05 ja pari Fiatia
Paikkakunta: Otava (Mikkeli)

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja sallas »

Olosuhteiden pakosta olen joutunut kylmäkäynnistelemään välillä jopa -30 lähentelevissä keleissä tota 156 SW kiisseliä. Parhaimmillaan on tainnut joutua viitisen kertaa starttaamaan kun ei uskalla käräyttää starttimoottoria.. mutta aina lähtee kuitenkin hyvin pyörittämään, toisin kuin edellinen erimerkkinen kiisseli.. se ei näillä keleillä olisi inahtanutkaan edes uudella akulla.

Mutta näihin koviin pakkasiin liittyen on nyt jo toistamiseen huohotin jäässä.. tällä hetkelläkin, nyt kelien lauhduttua pitää tänään mennä kyselemään voisko se jo sulaa, kun ei tahtonu -27-32 pakkasella sulaa :twisted:
Onneksi tässä sairaslomalla on ajot ollu minimissä, niin ei aiheuta suurempaa haittaa seisottaa autoa pihassa.
(Joskin tähän jäätymisongelmaan tulenee lähiaikoina helpotusta kun vähän askarrellaan patenttia sinne)

Muuten ei mitään moitetta, myös kyyditetyt ihmiset ovat olleet ihmeissään että miten lämmin italialainen/diesel-auto voi olla ja joutuneet heittämään jo ylimääräistä vaatetta pois :lol:

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

^ Lämpöä tosiaan kabiinissa riittää, ainakin kun vertaan aikaisempiin diesel-käyttökinnnereihin, eli pariin VAG:n tuotteseen ja 3-sarjan Bemariin (joka ei huono ollut sekään)

Avatar
kalliais
Viestit: 856
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Launtaiaamuna -27 asteen pakkasessa piti pistää kuusnepa käyntiin ilman lämmitystä, joka ei itse asiassa ole toiminut lainkaan. Ihan hirveä rääkäisy joko vesipumpulta, laturista tai ohjaustehostimelta ja nostimien napina. Auto lähti helposti eka stratilla käyntiin, mutta kun lähdin liikuttamaan oli vaihteiston oljyt niin jäykät ettei meinannut mitään vaihteita saada päälle. Kytkin jäi pohjaan ja palautti n. 2 sekunnin viiveellä. Siihen lisättynä tyhjäkäyntisäätimen jäätyminen ja sammuminen ilman kaasua, niin kohtuullisen hankala oli autoa liikutella. Vein auton sulamaan vuorokaudeksi ja taas kaikki paikat on kunnossa :) Hieman reititin moottorin huohotusta (suoraan pihalle) ja kabiiniin tuleekin aikamoiset huurut...

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei sisälle pitäisi tulla hajua kuin paikallaan seisoen, mikäli letku on pakoputken tasolle asti.

sallas
Viestit: 220
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 18:03
Car(s): Giulietta -13, Lancia Delta -09 ja vääränmaalaiset lelut: 2 x V8 ja tukankuivain MR2 ZZW30
ex: 159 2.4 JTDm -07,156 1,9 JTDm -05 ja pari Fiatia
Paikkakunta: Otava (Mikkeli)

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja sallas »

Uusi ongelma.. tai ongelma on vanha mutta oire uusi, aiemmin huohottimen jäätyessä tyrkkäs kyllä painetta kiitettävästi öljypuolelle = öljyä pihalle vähän sieltä sun täältä, mutta nyt se pentele tyrkkää kans öljyt mittatikun reiästä.. :shock:
Että hyvähän siinä on kone lämpimäks tyhjäkäyttää öljytikku/korkki auki että oletettu jäätynyt huohotin sulaa, kun se noin kahjona tota öljyä tarjoaa joka reiästä..

Nyt on Alfa pihassa paketoituna, lämppäri konetilassa abt tunnin ollu tohottamassa.. ehkä se tästä jossain vaiheessa..

Mutta yksi hyvä puoli, pakkanen lauhtunut radikaalisti ja käyntiin lähtee kuin palmupuun alta 8)

Avatar
Armour
Viestit: 69
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 12:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Armour »

Täällä 159 vietiin sunnuntai-iltana hinausautolla Pärnäsen korjaamolle..molle. Viime viikon torstaina, kun täällä Helsingissä oli n. 20 astetta pakkasta, Alfa lähti vaivoin käyntiin, kun lähdin töistä. Kesti aika kauan ennenkuin se otti kierroksia. Siinä sitten syttyi keltainen kolmio ja moottorin kuvakin. Pääsin kuitenkin hyvin kotiin ja auto käyttäytyi normaalisti. Viikonloppuna kävin kokeilemassa uudelleen käynnistystä, turhaan... ei lähtenyt. Pyöritti moottoria, mutta ei vain lähtenyt. Sitten alkoi akkukin hyytyä, mutta en päästänyt sitä ihan tyhjäksi. Ei lähtenyt apuvirrallakaan. Auto on nyt Autokeskuksessa ja luulen, että vika on käynnistyksen estossa.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

hagger16 kirjoitti:No mikähän siinä voisi olla vialla? Tai no kyllähän minä sen tiedän, mutta mitä sille voisi tehdä?
En mä tiedä, kunhan nyt vain v*ttuilin. :wink:

Vastaa Viestiin