Farmari rekisteröiminen pakettiautoksi.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Farmari rekisteröiminen pakettiautoksi.

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Minkä takia joku rekisteröi bensafarmarin pakettiautoksi.
Dieselissähän säästää veroissa mutta mikä hyöty on bensa-auton rekisteröimisellä?
Entä kuinka helppoa / mielekästä on rekisteröidä auto takaisin henkilöautoksi?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Itse olen pari diesel-farmaria muuttanut henkilöautosta pakettiautoksi ja toinen niistä on tuo 156 SW.

Työmatka ajoja tulee min. 24000 km/vuosi ja päälle sitten vielä omat ajot n. 15000km/vuosi. Eli suunnilleen 40000km/vuosi kertyy ajoa ja tästä syystä käyttöautoni on diesel.

Omalla kohdallani päälimmäinen syy pakettiautoksi katsastamiseen oli juurikin tuo käyttövoimavero. Pikku miinushan tuossa on auton muuttuminen kaksipaikkaiseksi, mutta ei noille takapenkeille omassa taloudessa kovinkaan suurta tarvetta ole. Olisihan se vaalea nahkainen takapenkki kaunis katsella, mutta ainahan siitä voi tehdä vaikka sohvan tallille :wink:

Laskeskelin, että vuotuisilla säästöillä, käyttövoimaverossa sekä vakuutuksissa, pidän toista bensakäyttöistä henkilöautoa vuoden ajossa ja ostan siihen vielä pari tankillista bensaa. Eli vaihtoehtoina oli joko 156 SW henkilöautona tai sitten 156 SW 2-paikkaisena pakuna sekä esim. 164 turbo "harrasteautona" ympäri vuoden, ei ollut vaikea valinta :lol:

Muutos henkilöautosta pakettiautoksi meni ihan muutoskatsastuksella ja toisinpäin homma hoituu myös pelkällä muutoskatsastuksella, hinta suunnilleen 40 euroa/kerta.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
pasinoffi
Viestit: 149
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 12:09
Car(s): 164 TS-89
164 TS-94
Giulietta TC-82
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja pasinoffi »

Ei kyllä mun käsittääkseni tänä päivänä pakettiautolla säästä!? Tuon uuden autovero systeemin mukaan ainakaan...

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Bensafarmarin rekisteröimisessä pakuksi on ainakin se järki, että se kelpaa verottajalle yrityksen vähennyskelpoisena pakettiautona. Taitaa vakuutusmaksutkin hiukan pudota, mutta ei mitenkään merkittävästi. Siivousalalla näkyy ainakin Ford Fiestoja 2-paikkasina bensapakuina samalla ajatuksella. Ja Fiestahan käy pakuksi, koska valmistaja on sen sellaiseksi tyyppihyväksyttänyt vaikka ei farmari olekaan.

Oma lukunsa on ne 80-luvun lähinnä amerikkalaiset bensafarkut, joissa säästettiin maahantuotaessa autovero pakettiautoksi rekisteröimällä. Noita ei taida saada henkilöautoksi kuin maksamalla tuontiajankohdan mukaisen henkilöauton veron eli paljon verrattuna auton nykyarvoon.

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Alfisti kirjoitti:Bensafarmarin rekisteröimisessä pakuksi on ainakin se järki, että se kelpaa verottajalle yrityksen vähennyskelpoisena pakettiautona. Taitaa vakuutusmaksutkin hiukan pudota, mutta ei mitenkään merkittävästi. Siivousalalla näkyy ainakin Ford Fiestoja 2-paikkasina bensapakuina samalla ajatuksella. Ja Fiestahan käy pakuksi, koska valmistaja on sen sellaiseksi tyyppihyväksyttänyt vaikka ei farmari olekaan.

Oma lukunsa on ne 80-luvun lähinnä amerikkalaiset bensafarkut, joissa säästettiin maahantuotaessa autovero pakettiautoksi rekisteröimällä. Noita ei taida saada henkilöautoksi kuin maksamalla tuontiajankohdan mukaisen henkilöauton veron eli paljon verrattuna auton nykyarvoon.
Miten onnistuu bensapakun takaisin normaali farkuksi muuttaminen?
Mitä mahdollisia kustannuksia saattaa tulla?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Tarviiko se muuta kuin takapenkit takaisin ja muutoskatsastuksen?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Ollie
Viestit: 176
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ollie »

Hepa kirjoitti:^Tarviiko se muuta kuin takapenkit takaisin ja muutoskatsastuksen?
Eipä kai, jos autosta on maksettu henkilöauton autovero Suomeen.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Juu siis tarkoitin tapausta, jossa ensin muutettu henkilöauto pakuksi ja sitten muutetaan takaisin henkilöautoksi.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Tommi
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Kaiken järjen mukaan ei tarvitse kyllä penkkejäkään laittaa takaisin noin päin muuttaessa. Tosin eipä näissä ennenkään järki ole ollut mitenkään ohjaavana tekijänä.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^ Täytynee olla ainakin jos haluaa rekisteriotteeseen muun kuin 1+1 merkinnän..?

Vastaa Viestiin