Alfa 156 1.8 T.S. 2003 kestotesti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Alfa 156 1.8 T.S. 2003 kestotesti

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Alfa on ollut nyt ajossa tasan vuoden. Silloin tällöin foorumille tulee viestejä, joissa kysellään uskaltaako Alfaa ostaa ja paljonko rahaa pitää varata yms. Siitä tuli mieleen koota kokemuksista eräänlainen "kestotesti" aloitteville alfisteille tiedoksi, mitä on mahdollisesti luvassa. Autoa en millään pieteetillä pidä, vaikka ominaisuudet ja viat olenkin tarkasti listannut. Huolto-, vakuutus- yms kulut ovat yhdessä köntässä arviona, kun osa kuiteista on hukkunut. Polttoainelaskelma sen sijaan pitää aika tarkkaan kutinsa, lähteenä tankkaus.com.

Alfassa esiintyneitä vikoja ja/tai ominaisuuksia ensimmäisen vuoden aikana:

Pyyhkijänmoottori rikki; vain suurin nopeus ja kertapyyhkäisy toimi, purkuosa liikkeen takuuseen
Termostaatti vaihdettu, kun kone ei nostanut lämpöjä yli 70 asteen
Käsijarruvaijerit, levyt ja satulat vaihdettu taakse, kun jätti päälle ja levy pääsi vääntymään
Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu, kun ei enää lähtenyt käyntiin
Parkkipolttimot ja ajovalopolttimot vaihdettu
Uusittu vanha alkuperäinen akku talven varalta
CD jumittuu soittimen sisään joskus, resetoituu sulakkeen irrottamalla
Kiveniskemissä tyyppipaikoissa pintaruostessa, poistin ja peittasin.
Yksi pakoputken kannakkeista irtosi putkesta, hitsattu

Pienempiä ja haitattomampia ominaisuuksia, joille ei tehty mitään:

Sekä etu-, mutta etenkin takasumuvalot saattavat syttyä itsestään käynnistämisen yhteydessä
Parkkipolttimo jäi kerran syttymättä, paloi vasta puolen vuoden päästä kokonaan
Etujarrulevyissä hiukan heittoa, mikä tuntuu polkimeen
Ilmeisesti puslat nitisevät liian kuivalla tai liian kostealla säällä
Ajoituksenmuunnin rikki; pitää dieselääntä
Soitin pätkii töyssyissä, joskus vain osa kaiuttimista toimii
Vilkku pitää joskus vinkuvaa ääntä
Moottorin vikavalo palaa toisinaan näennäisesti aiheetta; johtunee pätkivästä lambdasta
Ajotietokoneen kulutus- ja lämpötilaluvut arvioita
Kytkin aavistuksen ravistaa kylmällä
Vasemman takaoven kahva murtui pikkupakkasella
Kauko-ohjattava keskuslukitus takkuaa toisella avaimella, toisella toimii oikein, avain rikki?
Jäähdytinneste katoaa johonkin, mutta ainakaan jäähdytin ei vuoda.
Moottorin muovinen suojapohjalevy murtunut toiselta puolelta, kiinni nippusiteellä
Pyyhkijät pysähtyvät joskus kertapyyhkäisyllä puoleenväliin, toimii kun käskee uudestaan
Bensamittari elää omaa elämäänsä, täytenä näyttää n. ¾, 50 km ajon jälkeen näyttää aivan täyttä
Airbagin merkkivalo jäi kerran palamaan ja palaa yhä
Pelkääjänpuolen sähkölasin moottori hyytyi paukkupakkasilla, toimii muuten oikein

Tämän lisäksi öljyt vaihdettu kahdesti ja ostettu uudet talvirenkaat. Melkein kaikki tyyppiviat löytynee. Katsastuksesta läpi heittämällä, tosin airbagin valo ei vielä silloin loimottanut.

Rahaa palanut: 4000-4500€, josta polttoaineeseen 2000€ (myös verot ja vakuutukset)
Polttoainetta mennyt: n. 1500 litraa
Kokonaiskulutus: 7.97 (tankkaus.com:n viimeisen 12kk laskelma)
Korjaamolla käyty: 7 kertaa
Ajettu: 19386 km (123869-143255)

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

tuo kuulostaa pahalta! :shock:

itselläni ex 156-98 1.8TS ja en tunnista noista ongelmista lähellekkään puolta???

sitä en tiedä mistä tämä johtuu! omallani ajoin n.70 000km 152 000 ostaessa ja 222 000 myydessä! luulin että itselläni oli ongelma tapaus mutta olen päässytkin ilmeisen vähällä!

myydessä havaittuja vikoja oli: tuulilasi halki n.10cm alalaidasta, koko leveydeltä lähestulkoon, etusumari rikki(vuodesta2006), kuskin penkki irti toiselta puolelta, oikealle kaartuvassa kurvissa kippasi 10cm! kytkin piti välillä ääntä, ei aina, ja ravisti kylmänä! jäähdytin nestettä hävisi säiliöllinen n.3kk aikana! airbagin valoa tai moottorin valoa ei näkynyt... sen sijaan abs valo näkyi koko talven vuonna 2006 joka sammui itsestään 2007 keväällä kun olin kerennyt ostamaan uudet anturit, ja nyt myydessä kaveri soitti viime viikolla että abs valo palaa! ja takaoven kahva oli minultakin mennyt, en sitä korjannut koska toimi kunj osasi käyttää!

korjauksia tehty varmaankin n.3000€ 4,5 vuoden aikana!

bensaa mennyt: http://tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=7702

alffabeet
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 18:14
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja alffabeet »

Katkeransuloista juttua. Mulla ollut puolitoista vuotta 156 -04 sw jts -04. Ajettu nyt jotain 130 tkm. Termari vaihdettu uuteen, 120 e töineen. Kerran takaluukku jämähti kiinni, avattiin ja voideltiin. Veloitus oli tunnin työstä. Control system väliin vilkuttelee talvella ja kylmänä alkuun, mutta so what.....vilkkuuhan ne vilkutkin. Muuta ei ole ollut. Loistava kärry, toimii hyvin myös talvella. Hymyssä suin olen sillä ajellut tähän saakka.
En ymmärrä mikä Alfaasi vaivaa. Kokeile psykiatria.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Jos tuollaisen listan näkee, ei takuulla osta alfaa :shock:
Itsellä vastaavana ajanjaksona, hieman pienemmillä kilometreillä on mennyt vasemman etupyörän laakeri, vasen takavalo ja oikea parkki. Ei muuta...

alffabeet
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 18:14
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja alffabeet »

totta...mulla ollut muutama volkkari ennen tätä. Paremmin tää 156 on pelannut kuin ne. Tosiaan talvella varsin hyvin kunhan muistaa öljytä lukot ja ei revi takaovia väkisin.
En ymmärrä tollasta poraamista niinku porispäi sanotaa. Kovaa ajoo vaan.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Kiintoisia vastauksia kirvoittanut. Luulin kohdanneeni keskiverto 156:n, mutta taidankin olla iskenyt rahani ja käteni ns. paskaan. En kyllä vielä päivääkään muista katuneeni, mikään muu auto kun ei rehellisesti jaksa innostaa. :silly:

Pari Fiattia ja yksi PSA-konsernin paku tässä aiempana vertailupohjana on. Hyvä uutinenhan tässä on se, että huolettomat vuodet ovat toivottavasti edessäpäin.
alffabeet kirjoitti: En ymmärrä mikä Alfaasi vaivaa. Kokeile psykiatria... En ymmärrä tollasta poraamista niinku porispäi sanotaa. Kovaa ajoo vaan.
Jossei sulla muuta, niin voit palata puolestani sinne Volkkareihin.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Eihän tossa oo ku pikkuvikoja! :) Ainut, mikä voisi itseä enemmänkin harmittaa olisi jäähdytysnesteen katoaminen.. Mahdollinen kansipahvi/kansi vika pahimmassa tapauksessa..

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Omani on vm.99 2.0 TS 156tkm, josta itse olen ajanut 54tkm ja kyseisen auton olen omistanut yli neljä vuotta. Katsastanut olen viisi kertaa ja vain kerran hylätty kun alatukivarsi oli hieman väljä.

Vaihdettuja osia:
termostaatti
kaikki jarrupalat
lämpö-anturi
etuiskarit + ylätukivarsi, jonka itse hajoitin
akku
jakohihna + kiristin yms.
nokka-akselin ja kampiakselin anturi
sytytystulpat
+ ilmansuodattimia yms.

varaosiin mennyt n.1500 € / 4 vuotta
huoltoihin mennyt n. 900 € / 4 vuotta
Mielestäni kulut ovat olleet kohtuulliset kun sisältävät jakohihnan vaihtotyön n.630 € osineen (sis. vesipumpun sekä nokka-akselin anturin osat sekä vaihdon.)

Tämän hetkisiä vikoja on vain lämpimänä pari sekuntia raksuttava ajoituksen säädin sekä ajoittain heiluva tyhjäkäynti.

Eli mielestäni ketjun aloittajalla on varsin monivikainen yksilö verrattuna omaani, kun on vielä neljä vuotta uudempikin. Onkohan aikanaan huonosti pidetty?!
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Jaa pitäskö sitä itsekin...hmm.
Auto 156SW 1.8 TS Super vm. 2001 EURO 3.
Kilometrejä ostettaessa 112tkm - nyt 192tkm
- vaihdettu ostettaessa seuraavat: talvirenkaat, akku, jarrulevyt ja palat eteen, ilmastoinnin lauhdutin & järjestelmän huolto, jakopään hihna & rullat, bensatankin lukitusnuppi
- 1kpl vikavalon kuittaus (matala akun jännite)
Vuosien varrella tehtyä:
- pohjapelti asennettu
- tulpat
- raitisilmasuodatin kaksi kertaa
- ilmansuodatin kaksi kertaa
- oikea ulompi raidetangon pää + ylätukivarret molemmin puolin + oikea vielä toiseen kertaan myöhemmin
- kytkimen pääsylinterin jousi + myöhemmin koko sylinteri
- taakse jarrupalat
- takimmaiset käsijarruvaijerit molemmin puolin
- jakopään hilut sis. remmit, kiristimet, ajoituksen muunnin, venttiilinnostimet, vesipumppu
- ilmastoinnin huolto
- termostaatti ja jäähdytysnesteet
- muistaakseni 3kpl parkkipolttimoa ja 3kpl ajovaloa, 2kpl rekisterikilvenvaloa
- nopeusmittariston taustavalo 1kpl
- keskikonsolista lämmityslaitteen valot 3kpl
- keulamerkki 1kpl
- takaluukun kaasujouset
- jarrunesteet
- öljyt, suodatin ja öljypropun tiiviste vaihdettu aina 9-10tkm välein
- 1kpl parkkipaikkamälli, jossa uusittu oikea takavalo kokonaisuudessaan, takapuskuri ja maalattu oikea takakulma

Kustannuksista en tähän hätään osaa sanoa, mutta vähintäänkin kohtuuden rajoissa ollaan. Perushuoltoja ja kuluvia osia siis oikeastaan vain vaihdettu.
Viimeksi muokannut Janne, 19 Tammi 2010, 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Helpollahan tässä onkin päässyt. 98 v6 ollut pari vuotta ja sinä aikana ei ole ihmeitä tarvinnut tehdä. Ostettaessa ajettu n. 150 tkm, nyt 180 tkm.

Tänä aikana kaikki bensa on käytetty mitä on tankattu ja vakuutus on käsittämättömän kallis.

Kahden vuoden aikana yksi öljynvaihtohuolto ja 180 000 huolto, jossa vaihdettiin jakopään hilppeet vesipumpun ja termostaatin kera, tulpat ja suodattimet. Osat enklannista yhteensä abouttiarallaa 500 öröä. Pakoputken takapönttö vaihdettu (käytetty, 20 öröä ja pätkä uutta putkea) ja yksi ajovalopolttimo sekä kaksi parkkivalon polttimoa. Puhaltimen säätövastus/tyristorihässäkkä ja konsolin polttimoita on uusittu. Vilkun rele meni vaihtoon. Jotain varaosaa on tullut hankittua, mutta niitä ei ole tullut laitettu paikalleen kun vanhatkin on saatu kontaktispreillä ja hemputtelemalla toimimaan. Mitähän tohon olisi mennyt osiin, ehkä tonnin verran yhteensä.

Tuulilasi on halki ja pitäisi vaihtaa, mutta samalla olisi syytä korjata röhelöt tuossa katon etureunassa eli vähän monimutkaisempi projekti. Kuskin penkki on vähän vinksallaan ja pitäisi vaihtaa tai ainakin korjata. Matkamittarin taustavalo ja pari polttimoa konsolissa on pimeänä, ei jaksa purkaa. Helmat pitäisi ensi kesänä putsata ja maalata, ainakin takasaumasta ja eturenkaiden takaa. Pohjapanssari pitäisi hommata, tuo muovinen on niin huonossa kunnossa ettei viitsi ruuvata sitä paikalleen. Nämä näyttäisivät olevan vuosimalli huomioiden tyyppivikoja.

Etupuskuri on ottanut jossain vaiheessa johonkin kiini ja on halki alareunasta repsikan puolelta. Mukana kulkee toistaiseksi. Että olisihan tuossa jotain pientä, mutta käyttöautossa ei passaa antaa pienten haitata. Kaikki oleellinen toimii ja pelittää. Tekniikassa ei (koputan puuta) pienintäkään ongelmaa ja koko perhe tykkää kyydistä.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

No hyvin on 1,8 täälläkin kestänyt.

Ajokilometrit tosin ovat oman mittapuun mukaan vähäiset: ostettaessa reilut kolme vuotta sitten 94 tkm ja nyt 150 tkm.

Kuluja:

- hankinnan jälkeen jakohihna rojuineen, termostaatti ja vesipumppu (520€)
- taka- ja etujarrupalat kertaalleen, Motonet laatua kun se tuossa lähimpänä on (n. 50 € ?)
- tulpat (79 €)
- kolme kertaa öljynvaihto, Mobil, 3x4 litraa + 1 litra, ei lisäyksiä
- suodattimet: 3 kpl öljy, 2 kpl ilma, 1 kpl raitisilma
- takajouset (80 €)
- kampuran asentotunnistin, Motonetista
- parkkipolttimoita

Olikos jotain mennyt rikki? No alustasatsin jousi oli katkennut jossain vaiheessa ja tuo asentotunnistin.

Matka ei ole koskaan keskeytynyt ja aina on käyntiinkin lähtenyt -jopa viime aikojen pakkasella, vaikka mitään lisälämmitintä ei olekaan.

Oikeastaan tuo on ollut kohtuullisen hyvä auto ja eipä sitä ole mitään tarvetta vaihtaa toiseen. Ei edes huvin vuoksi, kun ei se huvi siitä paljoa parane. Voisi vaikka suositella jollekin, mutta en viitsi ja halua. Suosittelen mieluummin vaikka mitä tahansa muuta.

Tällainen listaus täällä oikeastaan hävettää. Olo on kuin jossain dieselgolfien palstalla, jossa senttiä viilataan ja pihistellään. :oops:
Jos autoilu on parikymppisestä kiinni, niin kannattaa harkita asumista kävelyetäisyydellä kaikesta.

Oleellista näissä kapineissa lie hyvä muotoilu & ajettavuus. Jos jossain on vikaa, niin kyllä niistä rahalla selviää.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

hjpp kirjoitti: Oleellista näissä kapineissa lie hyvä muotoilu & ajettavuus. Jos jossain on vikaa, niin kyllä niistä rahalla selviää.
Tuossahan tuli oleellinen sanottua.

Lisätään nyt kuitenkin, että oman vanhan ja 278 tkm ajetun 156:n korjaus- ja huoltokulut viimeisen vuoden aikana ovat olleet n. 120 e. Tosin siihen tuli ajettuakin vain 12 tkm. Ainoastaan öljyt ja suodatin piti vaihtaa. (En edelleenkään laske akan törmäilyä rekan vetoaisaan ja puskurin rikkomista auton syyksi).
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Ei taida kansiviasta olla kyse, kun ei oikein mikään muu viittaa siihen ja neste ei millään pysy edes minimissä, mutta sen jälkeen katoaminen tuntuu lakkaavan 2cm minimin alle. Asteikko heittää (?) ja sylkee "ylimääräisen" pois kun säiliö on "täynnä" asteikon mukaan. Voiskohan olla mahdollista..

Täydellinen Deltan huoltokirja löytyy aiemmasta historiasta, joten ei kai uskalla pistää huonon pidonkaan piikkiin, ja lähtenyt tehtaaltakin maanantain sijaan keskiviikkona.

Mutta oli miten oli, samoilla linjoilla parin ylemmän kanssa: rahalla tästä on tähänkin asti selvitty. Oikein mikään muu auto ei jaksa innostaa eikä sytyttää. Budjetin sallimista autoista vaihtaa uskaltaisi korkeintaan 166:seen tai 156 farmariin, mutta tuskin siitä ilo isonisi, kun tuossa on rahaa hiukan kiinni. Päivittäinen positiivinen palaute kanssaihmisiltä auttaa kummasti kestämään näitä sattumia ja makean mutkatien jälkeen mikään maallinen vastoinkäyminen ei voisi enää kaataa maailmaa.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Vikaisia yksilöitä teillä.
Perheessämme uudesta asti ollut 156 1,8 TS Super SW 2003. Kilometrejä 121 000.

Kulut:

- Avaimen kaukosäätö lopetti toimintansa
- Alkuperäinen akku korvattu pari viikkoa viikko sitten kovien pakkasten aikaan. Ei jättänyt vanhallakaan käynnistymättä.
- Polttimoita palanut ehkä kaksi tai kolme.

(Määräaikaishuollot, bensat ja vakuutukset.)

Kaikki muu alkuperäistä. Leimattu viimeksi marraskuussa huomautuksitta. Deltassa oli juuri ennen katsastusta ehdotettu jarruhilppeiden päivitystä, mutta leimalla eivät tosiaan mitään puutteita maininneet.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Eihän teillä ole kun pikkuvikoja.156 01- 230tkm joista itselläni 1.5 vuotta ja 30tkm.

"Kulutusosat" mitkä vaihdettu tai korjattu:lol:

-Ylätukivarret
-Alatukivarsi
-Koiranluut
-ILMI
-Kytkin
-Kampiakselin stefa
-takaiskarit
-vetonivel, toinen rasvaamalla kuntoon
-pakoputken joustopätkä
-Levyt/palat joka nurkkaan
-haalistuvat merkit
-Jakopäänosat
-Kaikki kolme katalysaattoria
-Tuulilasin etukulmat maalattu
-Molemmat kaukosäätimet(näppäimet irti)
-polttoainesäiliön luukku korjattu patentilla
-tankkiautollinen moottoriöljyä

Ostaessa oli vaihdettu lisäksi selespeedin pumppu, tulpat, akku, termostaatti, kaikki litkut ja ilmastointi huollettu

Kaikella tällä korjaamisella voisi kuvitella auton olevan jo kunnossa, mutta vielä on jäljellä natinaa, narinat ja lievä kolina ja jotain ärsyttävää pientä.

-Kallistuksenvakaajan koripuslat pitäisi ilmeisesti vaihtaa.
-Molemmat etuovienrajoittimet
-Vaihteisto toimii välillä hitaasti
-männänrenkaat vaihtaa ja hoonata kunnolla, niinkuin ilmeisesti suurimpaan osaan Tessuista.
-ABS valot vilkuttaa joskus
-Pakosarjan tiiviste vuotaa
-Takapönttö on viittä vailla puhki
-takalasinnostimet liikkuu todella hitaasti, elikkäs jumissa
-takalasinpyyhkimen muovivarsi on paskana
-moottorin pohjalevy on teillä tietämättömillä
-Penkinlämmittäjät rikki
-takaovenlukko vinkuu, riittävällä pakkasella lakkaa aukeamasta
-Flektin toinen nopeus ei toimi(vastus paskana)
-pakoputken kannake revennyt
-Jarrut ei ole ihan täysin balanssissa

Siinä, mitä äkkiä tuli mieleen.

Mutta onhan autolla jo ikää 9 vuotta ja takana 230tkm. Ai niin pitäs käydä taas välillä näyttämässä konttorilla. Eiköhän listaan jotain pientä uutta saada.:mrgreen:

alffabeet
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 18:14
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja alffabeet »

Mikä virka noilla kilometrin pituisilla vikalistoilla oikeen on? Jonninjoutavaa. Pitäisi keskittyä olennaiseen. Alfa on ajajan auto. Jos ei lähde käyntiin niin sitten bussilla töihin. Ja sitten kun toimii niin hanaa. Joku täällä foorumilla totesi että Alfaa pitää käsitellä kuin naista, ensin varovasti sitten täysillä. Tällä olen ainakin minä pärjännyt. Kuten totesin, vikoja ei juuri ole ollut. Hieno auto, ohjattavuus huippua, sopii käteen kuin hanska...sanovat automiehet.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Paljon taitaa olla kyse Alfaurosten luonteestakin. Itseäni ei ihan pienet kitinät ja natinat jaksa häiritä käyttöön hankitussa pelissä. Mekaniikka kun tuppaa pitämään aina välillä vähän ääntäkin. Eikä ihan joka polttimon ole pakko toimia samanaikaisesti. Näyttäisi kuitenkin siltä, että Alfan omistajat keskimäärin odottavat autoltaan enemmän kuin keskiverto Toijottan omistaja. Näyttää näistäkin listoista valtaosa olevan normi kulutustavaraa. Itsellä on ollut Citikkaa, volkkaria, Ooppelia ja voortia ja kaikissa on ollut jotain korjattavaa tai paikattavaa. Uhdelläkään ei vaan ole ollut yhtä mukavaa ajaa kuin tällä veekutosella :-D :-D :-D
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

maybetomorrow kirjoitti:Ei taida kansiviasta olla kyse, kun ei oikein mikään muu viittaa siihen ja neste ei millään pysy edes minimissä, mutta sen jälkeen katoaminen tuntuu lakkaavan 2cm minimin alle. Asteikko heittää (?) ja sylkee "ylimääräisen" pois kun säiliö on "täynnä" asteikon mukaan. Voiskohan olla mahdollista..
Mulla oli toi sama oire JTS-koneessa. Jäähdytysnesteet hävis aina vähän alle minimin mut ei sen enempää. Se johtu siitä moottorin edestä menevästä koteloidusta "letkusta". Kuulemma yleistä JTS-koneissa. Deltassa korjaaminen noin 700 kun pitää irrottaa ilmastoinnin kompura ja katit. Annoin olla.

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

^ Hyvin pitkälti samaa mieltä.
Autona Alfa 156 2,0ts-00 ostettaessa oli 58tkm nyt 122tkm, n.5v omistanut,vähävikaisin auto mitä olen koskaan omistanut,yksilöitä nämäkin,aina huollot ajallaan ja aina leimasta kerrasta läpi,kop,kop.
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

alffabeet kirjoitti:Mikä virka noilla kilometrin pituisilla vikalistoilla oikeen on? Jonninjoutavaa. Pitäisi keskittyä olennaiseen.
No, tämähän on Alfa Romeo -aiheinen keskustelupalsta ja mielestäni vikahistorian kertaaminen on alfa-aiheista keskustelua. Jos sitä pitää jonninjoutavana tai muuten tieto lisää tuskaa niin ketjun voi toki jättää lukematta ja keskittyä siihen "omaan olennaiseen". Toistatuhatta lukukertaa kertoo kuitenkin, että näyttää tämä jotakuta kiinnostavan.

Alfan ostoperusteissa taitaa vähävikaisuus ja ylläpidon edullisuus harvoin keikkua kärkisijoilla, mutta saattaa se silti olla kiinnostavaa miten kärryt ovat muilla pelanneet. Oma 156 JTD oli kokolailla murheeton peli. Remppatarvetta oli:

- toisen vetarin suojakumi
- termostaatti
- apulaitehihnapyörä (vulkanointi rikki)
- ilmamassamittarin liittimen entraaminen (edellisen omistajan asentaman harakirimittarin liitin sopi huonosti johtosarjaan)

Ostaessa oli linssissä joku 140 tuhatta, ikää autolla kahdeksan vuotta. Ei natinoita, kolinoita eikä muitakaan epämääräisyyksiä. En kyllä valitettavasti ehtinyt kauaa ajella kun vaihdoin "järkevään" autoon jota sitten sai timpuroida Alfankin edestä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

alffabeet kirjoitti:Mikä virka noilla kilometrin pituisilla vikalistoilla oikeen on? Jonninjoutavaa. Pitäisi keskittyä olennaiseen. Alfa on ajajan auto. Jos ei lähde käyntiin niin sitten bussilla töihin. Ja sitten kun toimii niin hanaa. Joku täällä foorumilla totesi että Alfaa pitää käsitellä kuin naista, ensin varovasti sitten täysillä. Tällä olen ainakin minä pärjännyt. Kuten totesin, vikoja ei juuri ole ollut. Hieno auto, ohjattavuus huippua, sopii käteen kuin hanska...sanovat automiehet.
Niin. Ei kai siitä mitään haittaakaan ole, että vikoja vertaillaan ja listataan? Onpa tuleville Alfisteillekkin kohteita mitä kannattaa ostaessaan huomioida. Pahasti on alfa virus purassut Wolkkaristia kun noin kärkkäästi näihin listoihin reagoi. :lol: Enpä minä noita vikoja niin pahana pidä. Sillon kun niitä korjaa niin vituttaahan se. Mutta sitten kun auto pelaa niin onhan se mahtava peli ajella. :-D

Avatar
Inserto
Viestit: 84
Liittynyt: 27 Kesä 2004, 19:10
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Inserto »

Omat käyttökokemuksen on kyl ollut paljon positiivisempia kuin aloittajan. Auto 156 2.0 JTS ostettaessa kilsoja 109tkm nyt pari vuotta sen jälkeen 143tkm. Huoltoihin menneet rahat jakohihnan vaihto, akku, parit polttimot ja öljynvaihdot on varmaan eniten mitä on mennyt rahaa sekin jäänyt alle 1000e yhteensä.
Vikakorjaukset: Etupäänlaakeri ja vetonivel 550e, pari kertaa nollattu mcsf valo noin 20e, oven aukaisumekanismi lopetti toimintansa. Korjaus 0e kun itse korjasin. Heti kun ostin auton meni ilmastoinninkompura, mutta se meni autoliikkeen piikkiin. Suhteellisen huolettomia kilometrejä eikä autonkaan arvo enään tässä vaiheessa ole paljoakaan pudonnut!

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

nyt menee OT niin että hirvittää, mutta kertokaapas nopiaan mitä eroa on 156 mallin Super versiossa verrattuna muihin? En moisen kyssärin takia viitteny alottaa uutta topikkia..

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Tuo kiinnostaisi ittiäkin ku huoltokirjassa auto on myyty ekalle omistajalle T.S. Superina. Mikä lie sekasikiö :shock:

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Eikö 1.8 ole aina Super (ja myös Twinspark)? 2-litraista Superia ei liene.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Nuo 1,8 TS:t saivat Super-lisänimen ensimmäisen kasvojenkohotuksen myötä (listat/peilit korinvärisiksi, konttoriin uusi ilme jne). Ei siinä sen kummempaa.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Selges thänks!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minä taas muistaisin homman niin että ensimmäiset 1.8:t eivät olleet Supereja mutta jonkin ajan päästä maahantuoja lisäsi niihin pari varustetta ja Super-tekstin. Kuitenkin jo ennemmin kuin listat ja peilit maalattiin korinvärisiksi.

Näistä totuuksista riittää jokaiselle valittavaksi mieluinen :-D
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

^ Saattaa olla niinkin. Ei ole täysin selkeää muistikuvaa. Oli miten oli, niin ainakin '02/'03 --> kaikki ykskasit ovat olleet Supereja.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Näyttäs 2000-vuodesta saakka olleen super ainakin nettiauton perusteella..

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ei mulla ole mitään korinvärisiä peilejä tai listoja vm. 2001:ssä ja silti Super :)

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Muistelen, että niissä ei-Supereissa oli esim. halvemmat verhoilut (= ei plyyshiä) ja muoviratti ja -vaihdekepin nuppi.
MP

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Janne kirjoitti:Ei mulla ole mitään korinvärisiä peilejä tai listoja vm. 2001:ssä ja silti Super :)
Ne taitaa kuulua vain "Boseliftiin", =prefaceliftiin 2002/2003, jossa myös kojelauta eroaa yksityiskohdiltaan ja keskikonsolin päällä olevien ilmansuuttimien välissä nököttää ajotietokoneen näyttö

Vanhemmassa Superissa pitäisi siis olla jalopuuratti ilmeisesti? Ja ei-Superissa muovinen. Ja Boseliftsuperissa nahkaratti (ainakin mulla on)? Kaksilitraisiahan tämä logiikka ei tietenkään taida koskea. :crazyeyes:

EDIT: Sorry totaalinen OT!

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

maybetomorrow kirjoitti:
Janne kirjoitti:Ei mulla ole mitään korinvärisiä peilejä tai listoja vm. 2001:ssä ja silti Super :)
Ne taitaa kuulua vain "Boseliftiin", =prefaceliftiin 2002/2003, jossa myös kojelauta eroaa yksityiskohdiltaan ja keskikonsolin päällä olevien ilmansuuttimien välissä nököttää ajotietokoneen näyttö

Vanhemmassa Superissa pitäisi siis olla jalopuuratti ilmeisesti? Ja ei-Superissa muovinen. Ja Boseliftsuperissa nahkaratti (ainakin mulla on)? Kaksilitraisiahan tämä logiikka ei tietenkään taida koskea. :crazyeyes:

EDIT: Sorry totaalinen OT!
Osassa on nahkaratti - 2000 huhtikuusta eteenpäin boseliftiin saakka, jos ei ottanu puurattia lisävarusteena (ostin tuolloin uuden 156sen - jäi mieleen, ku oma tuli yllärinä nahkaratilla). Ja sai nahkaratin lisävarusteena aiemminkin taas puuratin tai muoviratin tilalle.
MP

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Mielenkiintoista, että super olisi vain nahkaratti.
Saattaa olla näin, omassa ei korinvärisiä peilejä, eikä listoja.
Ihmettelen kyllä, jos ei muuta?
Omani siis super, Kuten kuvasta ei näy :silent:
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Jokohan sitä olisi taas aika "provosoida" VAG-tyylisellä sentinvenytysviestillä :wink: About 30.000 on tullut kilometrejä reilussa puolessatoista vuodessa, viimeiset 10.000 alkavat olla niitä kuuluisia ongelmattomia.

Mitä sitten on tapahtunut ketjun avaamisen ja 10.000 kilometrin jälkeen - ei juuri mitään. Bensamittari unohtaa yhä pari kolme kertaa vuodessa näyttää täyttä, useimmiten 85% toimii oikein. Moottorin vikavalo on ollut kesälaitumilla - sijaiseksi valikoitui airbagin vikavalo, jota puolestaan ei saa foorumilaisten tarjoamin apuvoiminkaan pimennettyä, thanks HANU:lle avualiaasta yrityksestä. Odotan led(?)-polttimon himmentymistä toivottomana..

Jäähdytinnestettä katoaa edelleen, muttei päädy öljyn sekaan eikä pohjapanssarin päällekkään. Alusta nitisee kerran pari kuussa kun niikseen sattuu jne. Vara-avaimen joutui vuorostaan viskaamaan taskusta keskikonsoliin ja siirtyä taas alkuperäisen "ykkösavaimen" käyttöön joka avaa ovet prosentuaalisesti useammin, ei ihan joka kerta kuitenkaan. Liekö se sittenkään patterista kiinni. Ei haittaa niin kauan kuin aikansa nakuttelemalla sisään pääsee. Puolentoista vuotta on jo päässyt. Kaikki tämä tuo väriä arkiseen autoiluun eikä mikään estä hyödykkeen perimmäistä käyttötarkoitusta - ajamista.

Polttoainetta em. tarkoitusperä tarvitsee talvella reilun 8 litraa 100km kohden, kesällä vähän alle. Tämä onnistuu paksuilla kengänpohjilla ja puolen maailman omaisuudella takaboxissa. Nurkkapyöritystäkin tulee päälle sen verran etten yltiötaloudelliseksi ykskasia väitä mutta järkeväksi kuitenkin!

Vaikka melkein kaikki alkaa jo olla vähän rempallaan, sentäs jotain uuttakin sain hajalle; tupakansytytin, tai jotain sen sähköissä lähinnä kärähti kun latailin lainanavigaattoria pakkaskeleillä. Muutoinkin Alfa on täysin paska auto ja jatkuvasti korjaamolla. Joutuihan siihen tänäkin vuonna vaihtamaan taas öljyt, molemmat vitosen ajovalopolttimot à la biltema ja samasta puljusta peräti pyyhkijän sulat! Vakuuttaakin se pitää :?

Tankkaus.comin tilastoinneista koostaen "polttoainekuluja" tällä kymppitonnilla on kertynyt 1200€ ja "muita kuluja" n. 800€. Siitä näppäränä humanistipoikana laskisin kilometrikuluksi 20 senttiä. Alkaa kuulostaa pelottavasti järkiautolta! Verrokkeina ja laskutavallani Fiat Punto jäi jonnekin 15-20 sentin huiteille ja Uno 10-15 sentin välimaastoon. Eiköhän tuo tuosta muuksi muutu kun katsastuskonttorilta vikalistan koppaan tässä loppuvuonna vielä.

Jos joku siellä näyttöpäätteen ääressä pähkää ostaisko vaiko eikö niin vastaan - hymyilyttää huomattavasti useammin kuin v*tuttaa. Hanki sinäkin omasi niin kauan kun ysivitosta riittää!
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Pukkasi muutaman päivän konferenssikeikka Ankaraan, mikä tuli hyödynnettyä viemällä Alfa jakohihnanvaihtoon hieman etuajassa (12/2007 51000km) tarjouskierroksen perusteella edullisimpaan, mutta osaavaan paikkaan (Raision Autolife).

Tarjous piti eurolleen kutinsa. Jakohihnan vaihto (sis. kiristimet, ohjainrullat, ajoituksenmuuntimen, apulaitehihnan, vesipumpun, tilkan nestettä ja itse vaihtotyön) kustansi vain 650€! Myös venttiilikopan tiiviste oli vaihdettu, ilmeisesti alkoi olla kulahtanut. Ylätukivarren Autolifen kaverit vaihtoivat katsastusta varten (145€). Sen sijaan viime vuonna "lähes loppuun kuluneista" jarrulevyistä ei tullut korjauskehotusta vieläkään...

Leima haettuna 20/12/2011 asti. Ko. katsastusaseman 15€ alennuskuponki saapui tietysti 2 viikkoa myöhässä, joten ensikäytöstä meni täysi hinta (81€) ja uusintaanhan (22€) tuollainen kuponki ei enää kelpaa.

Vesipumppu ei vuotanut, katoavat nesteet jäivät siis mysteerioksi. Joskin ihan viime viikkoina neste alkoi pysyä, ikään kuin itsestään, paisuntasäiliön maksimissa.. Pääasia ettei se ole öljyn sekaan joutunut.

Ilmatyynyn valo saatiin lopulta nollattua (0€) vähän isommalla koodinlukijalla, joka kuulemma löytää usein vasta testeristä tulleista autoista vielä nivaskan koodeja :-o. Verhothan siellä olivat koodeja jättäneet muistiin, mutta vikaa ei ole päällä - eikä valo ole palannut.

Vääntö alakierroksilla parani huomattavasti ja auto vetää tasaisemmin ja on taas jämäkkä ajaa. Pieni nykiminenkin pintakaasulla tuntuu hävinneen. Jostain syystä laatikkokin on nyt täsmällisempi - liekö pelkkää kuvittelua vai voiko jakopäärempalla olla vaikutusta siihenkin??

Tuntuu miltei oudolta kun mikään ei nitise eikä natise ja kojelaudan kynttelikkö on pimeä. Kaverin sanoin 800€ uudesta autosta ei ole paljon!

Mittarissa nyt 156000km.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

alffabeet kirjoitti:Mikä virka noilla kilometrin pituisilla vikalistoilla oikeen on? Jonninjoutavaa. Pitäisi keskittyä olennaiseen. Alfa on ajajan auto. Jos ei lähde käyntiin niin sitten bussilla töihin
Jepa,mutta monelle alfa on ihan käyttöauton roolissa,ja kyllähän se nyppii,kun naapurin pena ajelee toyotallaan 100tkm pelkillä öljyjen vaihdolla :wink:
Itsellä alfat pelanneet ilman suurempia murheita,kop kop :)

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Ilmatyynyvalo malttoi olla palamatta kokonaiset 3 viikkoa! (300km matkan) Onneksi kerkisi sen leiman hakea. :lol:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

maybetomorrow kirjoitti:Ilmatyynyvalo malttoi olla palamatta kokonaiset 3 viikkoa! (300km matkan) Onneksi kerkisi sen leiman hakea. :lol:
Pitiskö ne johdot tinata tms. ?

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Tai putsailla nyt ensialkuun liittimiä - mitenköhän sivubagien liittimiin mahtais päästä käsiksi? Ne siellä viimeksi oli koodi pukanneet.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaa etupenkkien sivutyynyjen vai katon turvaverhojen?

Penkkityynyjen liittimet ovat penkkien pohjassa mustien muovirasioiden sisällä, turvaverhojen tökkelit taisi olla ainakin farmarissa takimmaisten pilarien verhoilujen takana.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Thanks, mustat muovirasiat on putsailtu - siis sisustusta purkamaan :lol:

EDIT: turvaverhoja siis ajoin takaa
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

positiivisempaa kokemusta

Viesti Kirjoittaja veskuk »

2003 156 JTS, nyt 2 vuotta, 18tkm (115tkm) , varsinaiset korjauskulut 0 eur.
takapyörän napa vaihdettu (käännetty pyöränpultin jengat paskaksi) pohjamuovin tilalle sheriff peltipanssari, jakopään + vesipumpun vaihto osat 250 eur, työ tehty itse. Lambda anturit herjaa välillä, nollaus Alfadiagilla ja liittimien runkkaus poistaa vian 9kk eteenpäin. Ainoa vika tällä hetkellä, että penkinlämmittimet ei toimi. Katsastettu kahdesti huomautuksetta.
vesku

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pistetään nyt sitten omiakin murheita. -05 156 1.9 JTDm 16v hommattu kesällä, mittarissa silloin noin 210 tonnia.

- etujarrulevyt ja palat
- alatukivarret
- etuvakaajan runkopuslat (halpa mutta ikävänpuoleinen homma)
- käsijarruvaijerit (toinen oli poikki, toinen puuttui kokonaan)
- tuulilasi
- ABS-anturi (sai ilmeisesti kipeää alatukivarsia vaihdettaessa)
- EGR-venttiili putsittu jotta häiriövalon sai veks
- etupenkkien turvatyynyjen liittimiä sipistelty jotta häiriövalon sai veks
- ilman-, raitisilman- ja polttoainesuodattimet, raittari oli niin tukossa ettei autossa enää ilma liikkunut
- kuskin oven kaiutin elvytetty juottamalla moninapaliittimelle CRC:tä

Tässä välissä katsastus lainarenkailla :oops:, läpi ilman huomautuksia. Tosin inssi sanoi että iskarit voisi jossain välissä vaihtaa ja näin olin ajatellut tehdäkin.

- takajarrulevyt ja palat, toisen takasatulan tiivisteet (olivat kuluneet niin vähiin että mäntä pullahti vinoon, jumitti jarrun ja rikkoi tiivisteet)
- jouset ja iskarit Eibach Pro Kit
- kesärenkaat ja vanteet (vanhat renkaat kankailla, vanteet kierot)
- turbolta coolerille menevä letku (edellisen omistajan "korjaus" petti)
- jakopää, vesipumppu, moniurahihna ja edellisen tukilaakeri
- takaluukun kaasupumput
- akku
- kaikki takapään tukivarret (todellisuudessa pehmeää taisi olla vain
pitkittäisten puslissa mutta poikittaiset ei maksa paljon mitn)
- takapään koiranluut
- maski (edellinen jäänyt matkan varrelle)
- keskikyynärnojan kansi (vanha kulunut kaamean näköiseksi)
- konepelti, etulokasuojat, helmat ja takapuskuri maalautettu
- Lester helmat asennettu suojaamaan kiveniskuilta
- harmaiksi hakkautuneet umpiot hiottu ja kiillotettu

Kai siihen on mennyt jotain muutakin mikä ei nyt just tule mieleen. Vielä pitäisi ainakin:

- hommata talvirenkaat
- asentaa Eberi
- korjata penkinlämmitin
- säätää kuskin ovi
- korjata takalasinpyyhin
- keksiä millä kytkimen ajoittaisen takertelun saisi korjattua

Mut hei, onhan tällä jo viisi vuotta ikääkin :silly:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

^ vaativa ja temperamentikas italiatar?

Omassa 156 Crosswagonissa ei mitään isompaa ole vajaan vuoden aikana esiintynyt (mittarissa nyt 155tkm). Takajarrulevyt ja palat uusittu. Todennäköisesti EGR alkanut nyt temppuilemaan, pitäisi tutkia tarkemmin.

Keulan kiveniskeämät voisi jossain välissä fiksata.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, vaativa ja temperamenttinen, eli just minun makuuni :-D

Autovaraosaliikkeen kaveri kertoili juuri miten oli kerran ostanut ihan uudenkarhean auton ja ihmetellyt sitten mitäs tämän kanssa voisi puuhata. Voiskos... vähän kiillottaa? Plääh. Vaihtoon.

Kerrankin joku ymmärsi!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Vähemmän Rasvanäppinä täytyy todeta, että jos Rasviksen ostamat yksilöt olisivat jostain syystä ajautuneet mun omistukseen, olisi tämä Alfa-harrastus loppunut varmaan aikoja sitten. :mrgreen:

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Rasvis kirjoitti:Joo, vaativa ja temperamenttinen, eli just minun makuuni :-D

Autovaraosaliikkeen kaveri kertoili juuri miten oli kerran ostanut ihan uudenkarhean auton ja ihmetellyt sitten mitäs tämän kanssa voisi puuhata. Voiskos... vähän kiillottaa? Plääh. Vaihtoon.

Kerrankin joku ymmärsi!
Joo, uudet autot on karseen tylsiä. Mulla oli taannoin uutena audi a2, huoltovälikin oli jotain 30tkm tai kaks vuotta. Lasinpesunesteenkin sai lisättyä ilman konepellin avausta.

TYLSÄÄ. Bensaa tankkiin ajoa, bensaa tankkiin ajoa, bensaa tankkiin ajoa. TYLSÄÄ.

Kymmenen vuotta vanhassa Alfassa on aina kaikkea jännää :)

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Lisäyksenä tuohon omaan "listaan", että ajovalojen polttimoita on saanut uusia kohtuullisen aktiivisesti. Nyttenkin ajellaan yksisilmäisenä.

Ai niin, tänään on myös ilmaantunut automarketin parkkipaikalla seisoessa kohtuullisen ilkeän näköinen hankauma etupuskuriin, prkl! Toisaalta kuten sanottu, täytyisi tuota keulaa muutenkin vähän siistiä jossain vaiheessa. Vituttaa silti.
EBITDA kirjoitti:^ vaativa ja temperamentikas italiatar?

Omassa 156 Crosswagonissa ei mitään isompaa ole vajaan vuoden aikana esiintynyt (mittarissa nyt 155tkm). Takajarrulevyt ja palat uusittu. Todennäköisesti EGR alkanut nyt temppuilemaan, pitäisi tutkia tarkemmin.

Keulan kiveniskeämät voisi jossain välissä fiksata.

Lisäyksenä vielä, että Cuoren kanssa samoilla linjoilla nykyisin. Vanhetessa päässyt laiskistumaan.

Vastaa Viestiin