159 2.4 JTDm ohut vääntö pintakaasulla

Alfoista

Valvoja: Moderators

jnok
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 10:29
Car(s): ex-159 2.4 JTDm Aut -08
Paikkakunta: Helsinki

159 2.4 JTDm ohut vääntö pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja jnok »

Voimaa ja vääntöä tässä moottorissa kyllä riittää kunhan kierrokset nousevat päälle 1600 rpm ja turbon paineeet nousevat. Itse olen kuitenkin hieman pettynyt vääntöön pintakaasulla eli 1000-1500 rpm välillä.

Onko joku keksinyt keinoa parantaa tätä?

Auto 2006 mallinen. Mahtaisiko ohjelmiston päivitys auttaa, onko jollain kokemuksia (siis tehdas softa, ei viritys)?

Entä jos ilman saanti parantaa sport suodattimella?

Onko jollain hyviä kokemuksia jostain tietystä tuning boxista tai virityssoftasta? Haen nimenomaan parannusta tuohon ohueen alavääntöön, en niinkään maksimitehojen tai väännön nostoa (kai tuohon saa lähes 240hv/480nm jos haluaa..).

Muita vinkkejä?

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ei kai dieselin hentoon alavääntöön oikein lääkettä ole. "Ominaisuus josta ei tarvitse maksaa ekstraa"

Kaipa tuohon voisi joku osaava lastupaja jotain yrittää tehdä, millään ilmansuodattimilla en lähtisi leikkimään?
VMP

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Alfan/Fiatin dieseleillä on tapana sotkea ja jumittaa pakokaasun takaisin kierrätysventtiilin (=EGR). Jumittava venttiili oirehtii juuri noin, eli kone on voimaton pintakaasulla alhaisilla kierroksilla, koska venttiili vuotaa pakokaasua takaisin koneeseen. Oikein toimiessaan se pitäisi olla vedossa kiinni. Kun kaasua runttaa enemmän, venttiili yleensä rapsahtaa kiinni ja veto alkaa.

Delta "korjaili" näitä käyttämällä jotain deasel treatmentiä (korjaajalta kuultua), joka puhdisti paikkoja.

Omaani olen vaihtanut tuon paska-osan jo kaksi kertaa!

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Itsellä tuo lastu löytyy omasta autosta, ja vähäistä on vääntö täälläkin tuolla alueella. EGR venttilikin vaihdettu eikä tuossa suurta muutosta tapahtunut tuohon alavääntöön. Lastu on siis (kuulemma) digituningin valmistama, sen tarkemmin en tiedä kun oli jo ostettaessa asennettu. En tiedä sitten onko noissa kuinka eroa kun en ole perehtynyt.

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Kun koeajoin tuliterän manuaali 159 2.4 dieselin, sain sen sammumaan risteyksissä kahdesti. Pienillä kierroksilla olematon vääntö, vaikka ei voinut olla nokiluukku (tms.) vielä likainenkaan.

Dieselistä jäi automaattivaihteistolla perempi fiilis. Ei kuitenkaan ole minulle nuo dieselit.
Viimeksi muokannut 155156, 15 Syys 2009, 14:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

^Sekä manuaali-, että automaattivaihteisen omistaneena, voin allekirjoittaa yllä olevan tuntuman. Automaattivaihteisena 2.4 JTDm-kone tuntuu puhdikkaammalta, varsinkin sport-asennossa, koska kone on paremmin "alueella", eikä tarvitse hämmentää hieman epämääräisellä vaihteensiirtimellä sopivampaa pykälää koko ajan. Lisäksi ei ole pelkoa risteyksiin sammumisesta ole. Kaiken kaikkiaan joustavamman tuntuista ajamista.

Perusongelmaa, eli huonoa vääntöä alle 1600r/min automaattikaan ei poista. Täyskaasukiihdytys nollavauhdista sisältää edelleen sen puoli sekuntia miettimistä ellei pidätä jarrulla ja samalla nosta kierroksia.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1543
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Voisiko uusimmat ohjelmat helpottaa tuota ongelmaa. _Minusta tuntuu_, että päivityksen jälkeen auto on aivan hyvä myös alakierroksilla.

jnok
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 10:29
Car(s): ex-159 2.4 JTDm Aut -08
Paikkakunta: Helsinki

EGR hinta?

Viesti Kirjoittaja jnok »

Mitä muuten maksaa tuo EGR uusiminen?

Kyselin ohjelmapäivityksen hintaa Deltasta ja se kuulemma 78 Eur.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: EGR hinta?

Viesti Kirjoittaja alfista »

jnok kirjoitti:Mitä muuten maksaa tuo EGR uusiminen?

Kyselin ohjelmapäivityksen hintaa Deltasta ja se kuulemma 78 Eur.
EGR Deltalla 240.- työt päälle

nimimerkki. kokemusta on

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Billie kirjoitti:Voisiko uusimmat ohjelmat helpottaa tuota ongelmaa. _Minusta tuntuu_, että päivityksen jälkeen auto on aivan hyvä myös alakierroksilla.
Voihan se paremmaksi tulla, mutta hyväksi ei silloinkaan. Itselläni on 200-heppasen uusin päivitys eikä se vaikuttanut mitään asiaan. Auto on kertakaikkisen puhditon peli ennen kuin kierrokset ylittävät 1500 ja ahtopaine nousee 0,8:aan. Sitten se onkin menoa eikä meinaamista. Tekniikan Maailman koeajossa tätä moottoria kehuttiin kovasti, mutta itselleni se on Alfan upeiden bensamoottoreiden jälkeen ollut pettymys. Kovaääninen, janoinen ja unelias alakierroksilla. Tiedä sitten, paljonko parempi se 210 hv:n versio olisi. Siinähän suurin vääntö on jo 1500 kierroksella.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1543
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

"Jönsson: Voihan se paremmaksi tulla, mutta hyväksi ei silloinkaan."

Ei kai tuo nyt niin janoinen sentään ole 200-210 hv ja kulutus setsemän molemmin ja puolin, ja autohan ei ole mikään pieni.

Tuo "210" päivitys ei ole tod.näk ihan kosmetiikkaa?

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Billie kirjoitti:"Jönsson: Voihan se paremmaksi tulla, mutta hyväksi ei silloinkaan."

Ei kai tuo nyt niin janoinen sentään ole 200-210 hv ja kulutus setsemän molemmin ja puolin, ja autohan ei ole mikään pieni.

Tuo "210" päivitys ei ole tod.näk ihan kosmetiikkaa?
Saksalaiset saman suorituskyvyn ja kokoluokan autot kuluttavat vähintään litran satasella vähemmän.

Ja se 210 hv ei ole vain päivitys. Siinä on mm. erilainen turbo.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

niissä sakslaisissa on varmaan neloskone?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1543
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Jönsson kirjoitti: Ja se 210 hv ei ole vain päivitys. Siinä on mm. erilainen turbo.
Jep, sanoin tuon ihan yleisellä tasolla. Eikä muutokset jää pelkkään turboon kuten tuolla toisessa topi kissa jo todettin.

Ei nuo BMWt ainakaan ole pieniruokaisempia kuin Alfat?

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Ainakin Bemareiden, Mersujen ja VW-Audien ilmoitetut kulutukset ovat litraa pienempiä kuin 159:n ja 159 vie toista litraa enemmän kuin tehtaan ilmoittama keskikulutus. Mutta voihan se olla, että noilla toisilla se poikkeama on vielä suurempi.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Audi A4 Sedan 2,7 TDI DPF 140 kW
6,0 L/100 km
2,0 TDI DPF 125 kW
5,1 L/100 km

Alfa 159
2.4 JTDM 154 kW
6.8 L/100 km
2.0 JTDM 16V 125 kW
5.4 L/100 km
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Meidän Sitikan EU-kulutus on 4,5 l/100 km. Mulla menee jotain 5,7 suunnilleen normiajossa. Ei erityisen taloudellinen ajotyyli - työmatka-ajoa. Aika paljon poikkeaa ilmoitetusta minusta.
MP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Onkohan se ihan kuosissaan? Työkaverin BöMPpi menee neljällä litralla. Toisaalta toisen työkaverin Epica diesel vie kuulemma kuus litraa sadalla, oma diesel-Epilaattori rohmusi edellisellä, kevyellä varpaalla ajetulla tankillisella 8,5 l/100 km.

Mikähän siinä on että kaverin auto on aina pihimpi? Vai onko kaverilla vaan erilainen laskupää?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllä nuo ilmoitetut lukemat alakanttiin taitaa nykyisin olla. Valmistajat kuitenkin tietävät, miten normin mukainen testi tehdään. Helppohan se auto siihen on säätää. Arkiajossa poka päällä ylämäkeen ja valoissa seisten voi vaan olla hieman haasteellista päästä eu-arvoihin. Oma pösilö menee ns. Normaaliajossa karvan päälle viidellä, mutta heti kun tulee poikkeavaa, hieman raskaanpaa ajoa kuorman kanssa, niin keskikulutuskin kiipeää yli kuuden. Autolle sentään ilmoitetaan 4,8l/100km, ei siihen normaaliajolla voi päästä, tai vaatii ainakin pirukseen maltillisen kuskin. Eiköhän se ole sama Alfoissa siinä kuin Bemareillakin?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Alfissimo kirjoitti:Valmistajat kuitenkin tietävät, miten normin mukainen testi tehdään.
Testin tarkoitushan on tarjota vertailupohja eri autojen välille, eikä välttämättä kuvata normaaliajoa vaihtelevissa olosuhteissa. Tyhmähän se autonvalmistaja olisi, jos ei pyrkisi optimoimaan autoaan testiä varten.

Ymmärtääkseni autotehtaat eivät edes itse suorita testiä.
VMP

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^Aivan oikein, siinähän se juju olikin. Sillä testillä, kun ei ole mitään tekemistä arkiajon kanssa.
"Ennen wanhaan" moottorit/vaihteistot säädettiin, niin että se oli toimiva paketti, jolloin kulutuksetkin olivat lähempänä "totuutta".

Tämä taas ei enää liity dieselin hengettömyyteen alakierroksilla, se kai on ominaisuus, josta vaan on hankala päästä eroon...

kuitti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Samaa täällä, alavääntö on aika olematonta. Mutta se taitaa vaivata vissiin kaikkia dieseleitä.

Itse olen "korjannut" ominaisuuden siten, että annan autolle huolella kenkää, kun liikkeelle lähdetään. Ja lähteehän se. :lol:

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Jäsen Hanulla oli aikoinaan Steinbauer:n lastulla varustettu 159 2,4 jtdm. Onkohan kukaan muu raatilainen lastuttanut 159 2,4 jtdm:ää? Steinbauer:n antamien tietojen mukaan myös alavääntö kasvaisi jonkin verran. :roll:

http://www.steinbauer.cc/index.php?select_engine=16001
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Pakko nyt kyllä ihmetellä väliin, kuinka onneton tuo 2.4JTDm oikein on, jos sen alavääntö on heikompi kuin Alfan bensakoneiden, joissa ei alle kahden tonnin voi puhua edes väännöstä, koska sitä ei käytännössä ole. :shock:

(poislukien ilmeisesti V6, siitä ei kokemusta.)
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

mazza kirjoitti:Pakko nyt kyllä ihmetellä väliin, kuinka onneton tuo 2.4JTDm oikein on, jos sen alavääntö on heikompi kuin Alfan bensakoneiden, joissa ei alle kahden tonnin voi puhua edes väännöstä, koska sitä ei käytännössä ole. :shock:

(poislukien ilmeisesti V6, siitä ei kokemusta.)
Ei sitä kannata määräänsä enempää ihmetellä. Melkeinpä voinee väittää, että merkistä riippumatta nykyaikainen dieselauto on "täysin" hengetön alakierroksilla. Turbodieselin vahvuudet tulee sitten muualla.
VMP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minusta 10v JTD ei ollut mitenkään hengetön, sillä oli jopa kiva lähteä valoista. Se tosin on ikänsä puolesta kiikun kaakun voiko sitä nimittää nykydieseliksi.

Ja kyllä ehjässä 2.0 TS 16v:ssäkin on kokoisekseen ihan mukava alavääntö. Harmi vaan että läheskään kaikki yksilöt eivät ole ehjiä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

kyllä ohjelma muutoksellakin saa aika paljon aikaan tonne "alapäähän"

eikä noi tupla-ahdetut ainakaan tunnu olevan alhaalta hengettömiä, nykydieseleitä :mrgreen:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Mielestäni 1.9 JTD (115 heppanen) ei myöskään ole kovinkaan hengettömän oloinen. Vääntöä löytyy heti 1250 kierroksesta ylöspäin, enkä mielestäni koskaan ole onnistunut sammuttamaan sitä liikkeellelähtiessä. Perstuntumalta sanoisin, että paras vääntö alkaa jo 1500 jälkeen ja jatkuu aina jonnekin karvan verran alle 3000. Niin ja tätä peliä ei ole lastutettu!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Itse olen koeajanut 159 2.4 JTDm:n automaattina ja siinä oli kyllä mukava paketti. Hienosti lähti alhaalta, mutta kone kuoli mielestäni liian aikaisin. Omistushaluja se ei itsessäni herättänyt, tykkään paljon enemmän 10V:n kierroskoneen luonteesta = kohtuulisen iso pakopesä ja ahtimen herääminen kestää :wink:

Mielestäni nykydieseleiden kohdalla on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että kone herää hieman yli tonnissa ja kuolee sitten 3000 jälkeen. Hyvä herääminen saadaan helposti aikaan pienellä ahtimella, mutta kierroksilla tämä pieni ahdin jää sitten auttamattomasti pieneksi :evil: Klonkswaaggeeneiden modernit koneet ovat tästä loistava esimerkki...

Alhaalla olevalla väännöllä voimansiirto joutuu todella koville ja näin ollen maksimi vääntöjä joudutaan ohjelmallisesti rajoittamaan. Myös kannen lämpötilat (pakolämmöt ja -paineet) kasvavat huimasti korkeilla kierroksilla, kun ahdin rupeaa ahdistamaan...

Kyllähän isollakin ahtimella varustetun dieselin saa heräämään, mutta se vaatii polttoainetta ja siitähän syntyy sitten "voimasavua" ja tällä ei päästä vähän kuluttavien listalle...

Tässä vaan hieman pohdintaa dieselkoneen heräämiseen heräämättömyyteen...

No, toinen tykkää äidistä ja toinen äidin äidistä :wink:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

159 alfassahan oli alunperin ( 200hv mallit+autom )

kkk-ahdin, muistaakseni kv50 tai vastaava.

sittemmin siirryttiin 210hv versioon, johon tuli gtb2056v

eli pakopuolelta pienempi, kuin vanhemmissa malleissa on, mutta luulempa, jotta tässä tapauksessa tekniikka on mennyt eteenpäin, ja ahdin on kokonaisuutena huomattavasti parempi, kuin vanhan mallin 2256v
esimerkiksi Audin 2.7v6 190hv kone käyttää gtb1756v ahdinta...
alfassa pienempi kone ja suurempi pakopuoli :wink:
200hv versiosta ei ole kokemuksia, mutta vähemmän niistä tehoja otetaan, kuin 210 malleista...
polttoainepuoli kenties akilleen kantapää ?
sori ot..
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1543
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Nyt täytyy sanoa tuosta vääntöhommasta, että minun koslassa, 2.4 JTDm 210, väännöt on suht kohdillaan.
Valoista voi lähteä pintakaasulla mm. kakkosella. Ylämäessä voi vedättää ihan hyvin kolmosella ja nelosella kierrosten ollessa 1100-1250.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

- Gewijzigde turbo van het merk Garrett in plaats van KKK met nieuw ontwerp voor compressor- en turbinewiel.
- Aangepast inlaatsysteem met gewijzigde SWIRL kleppen actuator.
- Een nieuw specifiek uitlaatsysteem met gewijzigd roetfilter.
- Uiteraard een andere ECU met gewijzigde software.
- Andere injectoren en een iets gewijzigde hoge druk inspuitpomp.

tossa tota muutos listaa..

gtb2056v, suuttimet, ecu, painetta nostettu polttoainepuolella ?,
sitten tommoottisia läppäohjureita.. :mrgreen:

200hv mallissa 1500rpm : 45hv / 220nm
210hv mallissa 1500rpm : 85hv / 400nm
voihan se toinen noista tuntua tukkosemmalta 8)
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1543
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

gfj-365 kirjoitti:-
200hv mallissa 1500rpm : 45hv / 220nm
210hv mallissa 1500rpm : 85hv / 400nm
voihan se toinen noista tuntua tukkosemmalta 8)
Tuo kyllä selittää jo aika paljon. Ei ihme että olen mutuna ollut niin vastahankaan "heikko alavääntö".

talleri
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Joulu 2006, 16:49

Re: 159 2.4 JTDm ohut vääntö pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja talleri »

jnok kirjoitti:Voimaa ja vääntöä tässä moottorissa kyllä riittää kunhan kierrokset nousevat päälle 1600 rpm ja turbon paineeet nousevat. Itse olen kuitenkin hieman pettynyt vääntöön pintakaasulla eli 1000-1500 rpm välillä.

Onko joku keksinyt keinoa parantaa tätä?

Auto 2006 mallinen. Mahtaisiko ohjelmiston päivitys auttaa, onko jollain kokemuksia (siis tehdas softa, ei viritys)?

Entä jos ilman saanti parantaa sport suodattimella?

Onko jollain hyviä kokemuksia jostain tietystä tuning boxista tai virityssoftasta? Haen nimenomaan parannusta tuohon ohueen alavääntöön, en niinkään maksimitehojen tai väännön nostoa (kai tuohon saa lähes 240hv/480nm jos haluaa..).

Muita vinkkejä?
Laitoin 1.9 JTDmjet koneeseen ASA ECO CR palikan ja vääntö lilsääntyi huomattavasti alakierroksilla. Boksi on säädettävä, joten sillä saa lisätehojakin tarvittaessa.

jnok
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 10:29
Car(s): ex-159 2.4 JTDm Aut -08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jnok »

mazza kirjoitti:Pakko nyt kyllä ihmetellä väliin, kuinka onneton tuo 2.4JTDm oikein on, jos sen alavääntö on heikompi kuin Alfan bensakoneiden, joissa ei alle kahden tonnin voi puhua edes väännöstä, koska sitä ei käytännössä ole. :shock:

(poislukien ilmeisesti V6, siitä ei kokemusta.)

Kaikki on toki hyvin suhteellista. Odotukset vaan nousevat kun ilmoitetut lukemat ovat 200hv/400nm - ei siis todellakaan mikään "onneton". Onhan tämä sitten todella makea kun kierrokset nousevat 1500 rpm päälle. Jokainen auto vaatii oikean ajotyylin oppimisen, eikä asia oikeastaan minua enää edes häiritse.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

EGR-venttiilin vaihdon yhteydessä autooni laitettiin peltilaippa, jossa on neljä lyijykynän mentävää reikää, osittain tukkimaan pakokaasujen takaisinkierrätystä.

Alfa 159 2,4 JTD 200 hv muuttui tällä toimenpiteellä 1000 kierroksesta alkaen vääntäväksi voimanpesäksi, joka vetää kolmosvaihteella tyhjäkäynnistä alkaen kakomatta ja reippaasti, kun kaasupoljinta vähän näyttää. Nähtävästi pakokaasu ei ole parasta mahdollista polttoainetta, kun sen kierrätyksen osittainenkin estäminen tekee onnettomasta ja ponnettomasta unikeosta virkeän voimanpesän.

Asennuksen jälkeen en nollannut keskikulutusmittausta. Viikon päästä oli keskikulutus laskenut desilitralla, nyt jo kolmella.

Lisää aiheesta...
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8096&start=400

jnok
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 10:29
Car(s): ex-159 2.4 JTDm Aut -08
Paikkakunta: Helsinki

PSI boxi

Viesti Kirjoittaja jnok »

Tuli vaihdettua 2.4 JTDm Qtroniciin (ennen sama 2.4 JTDm manuaalina).

Koska tuo automaatti syö aika reilusti suorituskykyä niin selailin hieman tuningboxi vaihtoehtoja... jos tämä PSI:n boxi antaa todella nuo tehot ja väännöt niin tuosta olisi takuuvarmasti alavääntöön apua!

http://www.psi-motorsport.com/turbodies ... 1337&lg=en

Käppyröiden perusteella esim. 1500 rpm kohdalla vääntö näyttäisi kasvavan +40-50 nm ja tuo on kyllä merkittävä kasvu!

Mahtaisiko jollain olla kokemuksia tästä boxista? Valitettavan kallis kyllä on (n. 650 € listahinta Suomessa, mistähän saisi edullisesti?).

Tämä Novitec aika paljon edullisempi (399 €).. mutta käppyrän perusteella tuosta ei apua alavääntöön?

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :3416.html

(hassu URL mutta menee kyllä ihan oikealle sivulle..)

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jönsson kirjoitti:EGR-venttiilin vaihdon yhteydessä autooni laitettiin peltilaippa, jossa on neljä lyijykynän mentävää reikää, osittain tukkimaan pakokaasujen takaisinkierrätystä.

Alfa 159 2,4 JTD 200 hv muuttui tällä toimenpiteellä 1000 kierroksesta alkaen vääntäväksi voimanpesäksi, joka vetää kolmosvaihteella tyhjäkäynnistä alkaen kakomatta ja reippaasti, kun kaasupoljinta vähän näyttää. Nähtävästi pakokaasu ei ole parasta mahdollista polttoainetta, kun sen kierrätyksen osittainenkin estäminen tekee onnettomasta ja ponnettomasta unikeosta virkeän voimanpesän.

Asennuksen jälkeen en nollannut keskikulutusmittausta. Viikon päästä oli keskikulutus laskenut desilitralla, nyt jo kolmella.

Lisää aiheesta...
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8096&start=400
Jep, juuri noin. Edellisessä 1.9JTDssä oli tulppa jonkin aikaa ja eron huomasi selvästi. Alakierrosten toiminta muuttui huimasti. Nykyiseen 2.4JTD asennetaan EGR:n toiminnan poistava ohjelma.

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Re: PSI boxi

Viesti Kirjoittaja tumbe »

jnok kirjoitti:Tuli vaihdettua 2.4 JTDm Qtroniciin (ennen sama 2.4 JTDm manuaalina).

Koska tuo automaatti syö aika reilusti suorituskykyä niin selailin hieman tuningboxi vaihtoehtoja... jos tämä PSI:n boxi antaa todella nuo tehot ja väännöt niin tuosta olisi takuuvarmasti alavääntöön apua!

http://www.psi-motorsport.com/turbodies ... 1337&lg=en

Käppyröiden perusteella esim. 1500 rpm kohdalla vääntö näyttäisi kasvavan +40-50 nm ja tuo on kyllä merkittävä kasvu!

Mahtaisiko jollain olla kokemuksia tästä boxista? Valitettavan kallis kyllä on (n. 650 € listahinta Suomessa, mistähän saisi edullisesti?).

Tämä Novitec aika paljon edullisempi (399 €).. mutta käppyrän perusteella tuosta ei apua alavääntöön?

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :3416.html

(hassu URL mutta menee kyllä ihan oikealle sivulle..)
Itse noista tietoa olen tässä kk kaks etsinyt ja Steinbauerin Boxi on tulossa kunhan tuhkat on taivaalta kadonnut. Kallis se hieman on mutta itse löysin Ebaysta kohtuu hintaan. Se tosin ei tuohon alavääntöön hirveästi käppyrän mukaan auta mutta itse en pelkästään sitä varten boxia ostanutkaan. Tuosta Novitecin boxista en kyllä löytänyt tietoja muilta foorumeilta juuri ollenkaan joten jätin sen pois laskuista vaikka hinnaltaan kiinnostava olikin.

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Eipä mennyt katsastuksesta läpi Steinbauerin kanssa, liikaa savutusta. Voipi olla ilmanputsarissakin sanomista. Vaihdetaan ja katsotaan vaikutus savutukseen.

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

heme kirjoitti:Eipä mennyt katsastuksesta läpi Steinbauerin kanssa, liikaa savutusta. Voipi olla ilmanputsarissakin sanomista. Vaihdetaan ja katsotaan vaikutus savutukseen.
Just Just, no itse katsastutin tossa kk sitten (vm 2007) joten on tässä taas melkein pari vuotta aikaa. Laitoin muuten PM koskien tota sinun boxia.

Avatar
Fangio
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
Car(s): ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fangio »

Vaihtui 159 bensasta dieseliin. Kumpikin auto on manuaalilaatikolla, joten ensivaikutelmat alaväännöstä vielä kun tuo bensakoneen ajotyyli on selkäytimessä.

2.2:lla totuin lähdöissä nostattamaan kierrokset tuonne 2000 hujakoille, silloin lähti nätisti. Pienemmillä kierroksilla saattoi kone kyykähtää, ellei ollut kytkimen kanssa tarkkana.

2.4:lla lähdöt huomattavasti helpompia; normilähtö ruuhka-ajossa pelkällä kytkimellä. En ole onnistunut vielä sammuttamaan kertaakaan.

Kaiken kaikkiaan tuo 2.4 on vaivattomampi ajella. Suurin yllätys on ollut kohtuullinen hämmentäminen manuaalilaatikolla, mulla oli pieniä duubioita yhdistelmästä diesel+manuaali. Oon noita VAGgineita moisella yhdistelmällä ajanut ja hämmentely on aikamoista.

Pauhua koneessa piisaa. Tosin vaihtaa ennen 4000... Diesel...

jnok
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 10:29
Car(s): ex-159 2.4 JTDm Aut -08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jnok »

Billie kirjoitti: 200hv mallissa 1500rpm : 45hv / 220nm
210hv mallissa 1500rpm : 85hv / 400nm
Mistä tuollaiset tiedot sait? Ainakin tämän PSI:n mukaan vääntökäyrä on ihan täsmälleen sama 200/210 hv koneessa.

http://www.psi-motorsport.com/turbodies ... 1337&lg=en
http://www.psi-motorsport.com/turbodies ... 1950&lg=en

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

jnok kirjoitti:
Mistä tuollaiset tiedot sait? Ainakin tämän PSI:n mukaan vääntökäyrä on ihan täsmälleen sama 200/210 hv koneessa.

http://www.psi-motorsport.com/turbodies ... 1337&lg=en
http://www.psi-motorsport.com/turbodies ... 1950&lg=en
Joku noissa kuvissa mättää, on matemaattinen mahdottomuus, että vain teho kasvaisi. Pistää epäilemään, että kuvat ja lupaukset on muutenkin huuhaata. Eikös 209hv versiosta luvata max. vääntö jo 1500rpm:llä?
vesku

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Heitin takaisin pboxin eilen vuoden tauon jälkeen. Vastaa kaasun ihan mielettömästi heti alusta, lisäksi tulöee 3000-4000 välillä terävä nnyppäys.

Tuntiuu aivan uiudelta autolta...

Niin ennenkuin joku kysyy miksi ollut vuoden hyllyssä niin johtuu siitä että noin kuukauden jälkeen tuli ekan kerran tuo have engine checked-ilmoitus ja luiulin sen johtuvan boxista.

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

rim kirjoitti:Heitin takaisin pboxin eilen vuoden tauon jälkeen. Vastaa kaasun ihan mielettömästi heti alusta, lisäksi tulöee 3000-4000 välillä terävä nnyppäys.

Tuntiuu aivan uiudelta autolta...

Niin ennenkuin joku kysyy miksi ollut vuoden hyllyssä niin johtuu siitä että noin kuukauden jälkeen tuli ekan kerran tuo have engine checked-ilmoitus ja luiulin sen johtuvan boxista.
Mistäs se engine check ilmoitus johtu?`Kun minulla sama tilanne nyt.

Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Itselläkin alkoi epäilyttämään, josko EGR:ssä olisi jotain häikkää kun mittailin race chronolla 80-120 aikoja. Omasta mielestä 159 2.4 JTDM Q4:n pitäisi kulkea nopeampaa kuin 7.1s? Niin vähän aikaa ollut tuo peli, ettei alaväännöstä ole oikein kokemuksia, mutta ehkä hiukkasen ohuelta tuntuu.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1543
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

No nyt taas alkoi ongelmat 159 2.4 JTDm 210. Pientä nuukahtelua, teho katoaa hetkeksi, tasakaasulla ja kiihdytyksen alussa mutta sitten lähtee normaalisti.

Lämmin ilma tuntuu tuovan esiin noita ongelmia.

Onko kenelläkään kokemuksia uuden maahantuojan huoltotoiminnasta pääkaupunkiseudulla, vai vienkö kuitenkin Deltaan?
Molempiin olisi takuuta jäljellä. (No tuolla toisaallahan oli aloitettu keskustelu juuri tästä aiheesta, sorry!)

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

tumbe kirjoitti: Mistäs se engine check ilmoitus johtu?`Kun minulla sama tilanne nyt.
Mulla johtui EGR:stä.

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

Ja tosiaan se moottorin vika valo sammui heti kun seuraavan kerran käynnistin auton tänne kirjottamisen jälkeen. :-D Eikä mitään muita ongelmia ole ilmaantunut tuon P-boxin asennuksesta.

Vastaa Viestiin