Öljynpaineet

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja milano »

Tiukka kysymys V6-koneen omistajille: miten paljon koneessa saa maksimissaan olla öljynpainetta? Yleensä kaikki vain valittelevat matalia öljynpaineita, mutta minulla on jostain syystä todella kovat paineet varsinkin näin talvella. Käynnistäessä pamahtaa viisari välittömästi tappiin (8 bar) ja pysyy siellä ennenkuin vasta n. 15 min ajon jälkeen alkaa tyhjäkäynnillä pudota sellaisiin 3-4 bar lukemiin ja kun kone pääsee ihan kuumaksi niin noin 2 baariin. Aina kierrosten noustessa yli 3000 lämpimälläkin koneella nojaa mittari kuitenkin siihen 8 baarin pykälään. Öljyinä Neste City Pro 5W40 että ei pitäisi liian jäykkää olla. Kannentiiviste on vielä ehjä, mutta pelottaa noin kovat paineet pitemmän päälle... kertokaas kokemuksia, onko tämä normaalia, pitäisiko asialle tehdä jotain? Mietin että voisikohan se ohipäästöventtiili joka säätää öljynpaineita olla jumissa jotenkin?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Alfa 164 V6 3.0 Kylmänä n. 6bar:a ja lämpimänä näyttää olevan n. 4bar:n pintaan. Juuri tänään mietin töihin ajaessa että taitaa taas öljykello valehdella liian suuria paineita lämpimänä :shock: , taisi olla niin että min. 1 bar tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella. Max ja Min arvot mitkä saa olla löytyy ohjekirjasta, ei ole nyt mukan töissä mutta jos tarviit voin postata kotoa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ai viisari tappiin? Hurjalta kuulostaa. Mulla neula nousee kylmäsartissa ensin johonkin seitsemään kiloon, josta parin hetken ajon jälkeen putoaa noin kahden kilon tyhjäkäyntipaineisiin. Moottoritiesuhaamisen jälkeen painetta on noin yksi kilo, öljynä talvella Teboil Diamond 5W40.

Mulla menee kyllä kesäkuumalla kaupungissa mittari reilusti alle kilon, lähemmäs puolta. Öljycooleri ei varmaan tekisi pahaa. Veiveissä on uudet liuskat, runkolaakereissa taas ei ollut mitään vikaa. Mittarin anturikin on vaihdettu pari vuotta sitten, tosin ne kuuluvat väsähtävän aika nopeasti. Ei kai tuo paine nyt ihan metsässäkään ole?

Milano: Tarkoitit kai öljynputsarin ohivirtausventtiiliä? Putsarin voisi varmuuden vuoksi vaihtaa, tosin ei tuon luulisi kuumapaineisiin vaikuttavan.

Ricambi: Voiko painemittari tosiaan alkaa näyttää liian isoja lukemia? Itse olen kuullut vain mittareista, jotka eivät juuri nollasta viitsi nousta. Samanlainen se oli mullakin pari vuotta sitten, kylmäkäynnistyksessä paineet nousivat kolmeen kiloon ja koneen lämmettyä neula putosi nollille. Anturin vaihto korjasi tilanteen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Hmm. Kyllä se 4-8 bar taitaa sitten olla reilusti liikaa... missähän voisi olla vikaa? Öljyjen ja putsarin vaihto ei vaikuttanut asiaan mitenkään. Ei oikein kuulosta loogiselta, että öljynpainemittari olisi rikki niin että se näyttää liian suuria lukemia. Kone on rempattu 40tkm sitten, enkä usko että öljykanavatkaan näin tukossa voisivat olla. Voisiko jotkut laakerit olla väärän kokoinen/napsahtaneet väärään asentoon tms aiheuttaakseen tämän? Onkohan se ohivirtausventtiili pahakin irroittaa ja tsekata?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mahtaako koneessa muita ohivirtausventtiileitä olla kuin öljynputsarin sisällä oleva? Tuskin vika sieltä löytyy jos öljyjen ja putsarin vaihto ei vaikuttanut mitenkään.

Eivät kai laakeritkaan voi olla siihen malliin liian tiukat, että öljynpainetta olisi liikaa? Taitaisi ennemminkin käydä niin, että liian jämpti laakeri leikkaa kiinni jonka jälkeen siitä tuleekin öljynkierrolle "horo".

Tuli sellainenkin mieleen, että ei kai kukaan ole vaihtanut koneeseen vääränlaista paineanturia? Nuohan tahtovat olla kulutuskamaa, ja tuonikäisessä koneessa se on todennäköisesti ainakin kerran jo vaihdettu.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

itse en näe noissa paineissa mitään ongelmaa... :?
ovat aivan normaalit,ainakin omissa kutosissa ovat väyttäneet samoja lukemia oli kys 3.0 tai 2.5 eikä kansipahvit ole vielä mennyt kertaakaan paineiden takia....

pitää ottaa myös huomioon että säköinen mittari ei ole ikinä mekaanisen veroinen tarkkuuden suhteen, hankippas jostain siis mekaaninen mittari ja mittaile paineet sillä, saat oikeat lukemat... :)

satakuusnelosessa tuo mittarin anturi on lievästi erillainen verrattuna 75:n ja 90:n kutosmalleihin joten eroja lukemissakin voi olla.....

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Jep, taidan tosiaan mitata mekaanisella mittarilla ennenkuin hätäilen enempää. Ja se anturikaan ei niin kauhean kallis ole, haen motonetista uuden varmuuden vuoksi. Katsotaan sitten uudestaan.

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu...ei muuta kuin mittailemaan vain, eihän siellä välttämättä suuria heittoja ole, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että alfan oma mittari saattaa näyttää hieman yläkanttiin... :)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Öljypumpun yhteydessä on paineventtiili joka avautuu painee avulla ja sulkeutuu jousen voimalla.Seuraavat analyysit nimenomaan että kaikki muut on OK.1.Systeemi toimii,alhaisilla paineilla jousi pitää kanavan suljettuna,paineiden noustessa kara liikkuu ja liikapaine pääsee suoraan öljypohjaan.2.Jousi kuoleutunut.Kara lähtee liian aikaisten liikkeella ja paineet ovat kautta linjan liian alhaiset.3.Kara jumiutunut.Tyypillisesti silloin kara ei sulkeudu kokonaan jolloin tyhjäkäynnillä ei ole paineita lainkaan ja kierroksilla voi mennä ihan tappiin.
Jos joku muistaa TL kestotestin noin 10w sitten ekkerillä niin siinähän hajosi just tämä systeemi ja koko motti hajosi,ku ei ollut mittaria.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ai pumpussakin on venttiili? Aina oppii uutta. Ehkä jousen vaihdolla olisi saanut noita omia paineita hiukan ylemmäksi? Tosin kylmästartin jälkeen paineet ovat lähemmäs seitsemän kiloa, joten eipä siellä taida isoa vikaa olla.

164 V6:ssa öljypohjan irrotus vaatii valitettavasti koko koneen irrotuksen, joten enpä taida viitsiä ihan huvin vuoksi tuota alkaa tonkimaan. Varsinkin kun paineet ovat kuitenkin kohtuullisesti kohdallaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin