Vauhtia liikka-kortti pois

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Vauhtia liikka-kortti pois

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Eilen sattui ikävä tapaus. Olen ajanut 33lla E18 tietä helsingin suuntaan ja jossain Loviisan kohdalla?(siellä missä on hyvin leveä tie) lähdin ohittamaan rekan ja kun oltiin vierekkäin niin meitä molempia ohitti BMW. Tein ohituksen ja n. kilometrin päästä huomasin taustapeilissa poliisin moottoripyörällä(kokonaan siviilivaatteissa), joka kaski pysähtymään. Se tuli alfan luokse ja sanoi, että olen ajanut 150km/h. Kun pyysin näyttämään todisteita niin se sanoi, että hän ei antaa mitään! :shock: Kerroin meneväni oikeuteen, kun hänellä ei ole mitään/ei halua antaa todisteita, niin se sanoi että mene vaan, "Mä tulen ja todistan kaiken paikan päällä".
Kysymys on semmonen: Miten voi olla niin, että poliisi ei näytää todisteita? Onko heidän moottoripyörissä kamera, joka kuvaa "Rikollisen" auton? Millä keinoilla se halua todista, että olen ajanut näin kova? Onko järkeä lähteä näillä eväilla käräjäoikeukseen sakon ja poliisin vastaan? Kortti lähti muuten ainakin kuukaudeksi :evil:

Edit: Nopeusrajoitus oli 100km/h
Viimeksi muokannut TestarosaFinland, 23 Huhti 2009, 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing beats cubic inch

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mitä siihen sakkolappuun on kirjoitettu?
VMP

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Siihen on kirjoitettu: Tutkalla, muu liikenne harvahko, vaikka tiellä oli muitakin autoja.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

Pahoin pelkään, että jos käräjillä on vastakkain sinun sanasi ja polliisin sana, polliisi taitaa voittaa...

Lukeeko lapussa muuten, että kiistät ylinopeuden?

Tuo leveäkaistatien pätkä seiskaa vaikuttaa muuten olevan aika taajaan poliisin partioima, muutenkin kuin nyt käynnissä olevan ylinopeuksien tarkkailuviikon aikana.

-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."

jannejm
Viestit: 131
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 22:12
Paikkakunta: mansesteri

Viesti Kirjoittaja jannejm »

jaahas... että kevät tuli ja kesänopeudet :)

jos kiistät sakon, joudut selittämään tilannetta jälkikäteen.

sitten kysymys, oliko rekka mittaushetkellä sinun kohdallasi???
ja toiseksi, menikö mittaus bemarin piikkiin vai oliko sulla tosiaan 150km/h nopeutta?
ex ar147

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Toisessa lapussa lukee, että väitän ajaneeni 115km/h ohituksen vuoksi. Mutta eikö oikeus asioissa ole niin että se, joka väittää pitäisi myös todista? Koska periaattessa poliisi voi sanoa myös oikeudessa, että minulla oli vaikka 200km/lasissa... :roll: Jotain todisteita paitsi sanoja hänen järjen mukana on annettava
Nothing beats cubic inch

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

jannejm kirjoitti: sitten kysymys, oliko rekka mittaushetkellä sinun kohdallasi???
ja toiseksi, menikö mittaus bemarin piikkiin vai oliko sulla tosiaan 150km/h nopeutta?
En tiedä oliko rekka mittaushetkellä minun kohdallani, koska en nähnyt poliisin eikä poliisi sanoi mitään mittaus menetelmästä...

En tiedä menikö bemariin piikin, kun tutkan näytössä ei ollut mitään numeroita(olen katsonut senjälkeen kun minua pysäytetiin). Minulla kyllä oli ylinopeus, mutta ei niin raju, että kortti lähtisi. Arvoisat alfistit olkaa varovaisia siellä tiellä, senjälkeen kun minua saatiin kiinni, 20ssa minuuttissa meni ohi peräti 6 poliisi autoa ja pyörää :shock:
Nothing beats cubic inch

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Hankala tuota on kait kiistää jos on tutkalla mitattu. Se ei kuitenkaan estä valittamasta käräjäoikeuteen. 50km/h ylityksellä veikkaisin lähemmäs 3kk ajokieltoa (eikös 50km/h ylinopeus ole raja josta menee automaattisesti käräjille?). Toivottavasti ei mene kesä tämän takia pilalle. :(
Tein itse - säästin

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

onko siis tuo 150km/h kirjoitettu siihen sakkolappuun? Jos kyllä, niin vaikeaksi menee ilman todistajien apua.
VMP

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^^
Siis 3 kuukautta? :shock: Eikö poliisin ole pakko vähentää tietyn km/h määrän mitattusta nopeudesta ns. tutkavirhettä?

^
On sakoon kirjoitettu 150km/h. Todistajia on(oltiin 3 hlöa kyydissä), mutta ne on toisen maan kansalaisia ja asuvat pysyvästi ulkomailla. Onko siitä kuitenkin jotain hyytyä?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Eikai niiden mitään tarvitse vähentää. 50km/h ylityksestä helposti heilahtaa se 3kk kieltoa, jos ei ole elanto kortista kiinni. Ja toki muiden ihmisten todistus painaa vaakakupissa, vaikka olisikin ulkomaalaisia.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Luokaa kahdeksan vuotta sitten otin kaverin 200 MB laitoksella 111 km/h 80 alueella. Ja takana tulleen puolesta. Tuolloinkin takaa tuli nopeampi auto josta otettiin nopeus. Itse jatkoin hymyilyä
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

TestarosaFinland kirjoitti:^^
Siis 3 kuukautta? :shock:
Eikös 50 km/h ylinopeus lueta jo törkeäksi liikenteen vaarantamiseksi, josta kortti kuivuu rapeat 6 kk.
laki24.fi kirjoitti: Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on kysymyksessä silloin, jos liikenneturvallisuuden vaarantamisessa huomattavasti ylitetään sallittu enimmäisnopeus, ryhdytään ohittamaan näkyvyyden ollessa turvalliseen ohitukseen riittämätön tai ohituksen ollessa muutoin kielletty, laiminlyödään liikenneturvallisuuden vaatima pysähtymis- tai väistämisvelvollisuus, taikka muulla näihin rinnastettavalla tavalla rikotaan liikennesääntöjä. Lisäksi edellytetään, että rikos on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Minimi törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta on 30 päiväsakkoa ja vankeutta voidaan tuomita enimmillään kaksi vuotta. Ajokieltoa tulee yleensä vähintään puoli vuotta.

Liikenneturvallisuuden vaarantamisen törkeässä tekomuodossa ei myöskään edellytetä konkreettisen vaaran aiheutumista. Tunnusmerkistön täyttyminen edellyttää sitä, että teosta olisi voinut aiheutua vakava vaara toisen hengelle tai terveydelle, eikä vain turvallisuudelle. Erona tavalliseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen on siis vakavan vaaran aiheutumisen mahdollisuus ja mahdollisen vaaran kohdistuminen toisen henkeen tai terveyteen. Ei vielä riitä, että oma terveys on vaarassa. Mutta varsinkin silloin kun joku on kyydissä liikenteessä hölmöiltäessä, on vaikea vedota vaarantamismomentin puuttumiseen toisen henkilön osalta.

Ylinopeusvaarantaminen lienee tavallisimpia liikenneturvallisuuden vaarantamisten tekomuotoja. Huomattava nopeuden ylitys oikeuskäytännön mukaan on enimmäisnopeuden ylittäminen n. 50 km/h. Sitä alemmat ylinopeusvaarantamiset katsotaan helposti tavallisiksi liikenneturvallisuuden vaarantamisiksi varsinkin jos muuta liikennettä tai sääntöjen rikkomusta ei ole ollut havaittavissa.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

TestarosaFinland kirjoitti: On sakoon kirjoitettu 150km/h. Todistajia on(oltiin 3 hlöa kyydissä), mutta ne on toisen maan kansalaisia ja asuvat pysyvästi ulkomailla. Onko siitä kuitenkin jotain hyytyä?
Jos kyydissä olleet ovat vielä maassa ja halukkaita todistamaan puolestasi, ota pian yhteys poliisiasemalle ja kysy, olisiko heidän mahdollista mennä antamaan todistajanlausunto asiassasi.

Tämä siis siinä tapauksessa, että nopeutesi ei ollut 150 km/h.

-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."

jannejm
Viestit: 131
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 22:12
Paikkakunta: mansesteri

Viesti Kirjoittaja jannejm »

niin... siis sillä kyselin sitä rekkaa. tutka voi reagoida isoon objektiin joka on läheisyydessä, ja näin ollen ottaa heijastuksia ja vääristelee nopeutta. tosin tämä kaikkien konstaapelien pitää tietää.

toiseksi, tutkan tuloksesta otetaan virhemarginaali pois.
ex ar147

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Ei sana sanaa vastaan -tilanteissa sanojien ammatti juurikaan paina. Eli ei poliisin sana ole sinun sanaasi kummempi käräjäoikeudessa. Muutenhan kuka tahansa poliisi voisi keksiä mitä tahansa kenestä tahansa. Mittaustulos on jo sanaa vahvempi, mutta kun se pitäisi kohdistaa oikealle henkilölle. Näyttötaakka on poliisilla, koska Suomessa ei tarvitse todistaa itseään syyttömäksi. Todistajien kansallisuus tai kansalaisuus tai edes kansallispukuisuus ei vähennä todistuksen arvoa. Pahoin pelkään, että se polliisi vetää vielä videonauhan takataskustaan.

jannejm
Viestit: 131
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 22:12
Paikkakunta: mansesteri

Viesti Kirjoittaja jannejm »

toivottavasti löytyy video. silloin ei käy kiistäminen...
ex ar147

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3250
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Pyörissäkin on kamerat nykyään, suosittelen olemaan menemättä oikeuteen. 50 ylitystä, kyllä tuosta vähintään 3kk kortti kuivuu, valitettavasti. Onneksi et ole ammattikuljettaja - se lasketaan nykyään raskauttavaksi tekijäksi :shock:
..ammattina autoslalom..

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Jönsson kirjoitti:Näyttötaakka on poliisilla,Pahoin pelkään, että se polliisi vetää vielä videonauhan takataskustaan.
Mutta miten se siten todistaa, jos hänellä ei ole kuvaa? Hänen tutkassa, joka on semmonen kiinteä oli tyhjä näyttö. Voiko olla niin, että hän ei saanut ylinopeutta ajavan auton arvot talteen ja senvuoksi on käyttäytänyt hyvin agresiivisti minua kohti?

Todistajien kanssa on ongelma, kun he lähtivät vielä samana päivänä takaisin ja minäkin olen jo Pietarissa kun opiskelu jatkuu, enkä voi olla poissa yliopistosta(se on myös ongelma jos lähden käräjille).

Jos heillä on kamera pyörissä niin mitä järkeä on tehdä takaajon? Kun se prkl kirjoitti minulle sakon niin ohi painoi Toyotamies 140km/h(näin tutkassa)...

Sakossa lukee 50km/h ylitys, joka merkitsee kortti pois 3ksi kuukaudeksi, mutta heidän on vähentävä jonkin verran niin siten voin vetoa tähän asiaan ja saada 1kk ajokielton?

Ja siten viimeiseen kysymykseen: Kun kesäisin ajelen taxia, jotta minulla olisi rahaa maksaa opiskelusta niin kanatako kertoa tästä jos tulee 3kk kielto?

Kiitos kaikille vastanelle, autatte tosi paljon!
Nothing beats cubic inch

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Se sakkoon kirjoitettu lukema on jo kaunisteltu, jossa se virhe on huomioitu. Jos olet oikeasti sen 150km/h ajanut niin missään nimessä ei kannata herättää yhtään enempää huomiota. Jos olet ajanut 105km/h ja koet oikeusmurhan, niin sitten eri asia.
VMP

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

TestarosaFinland kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:Näyttötaakka on poliisilla,Pahoin pelkään, että se polliisi vetää vielä videonauhan takataskustaan.
Mutta miten se siten todistaa, jos hänellä ei ole kuvaa? Hänen tutkassa, joka on semmonen kiinteä oli tyhjä näyttö. Voiko olla niin, että hän ei saanut ylinopeutta ajavan auton arvot talteen ja senvuoksi on käyttäytänyt hyvin agresiivisti minua kohti?

Todistajien kanssa on ongelma, kun he lähtivät vielä samana päivänä takaisin ja minäkin olen jo Pietarissa kun opiskelu jatkuu, enkä voi olla poissa yliopistosta(se on myös ongelma jos lähden käräjille).

Jos heillä on kamera pyörissä niin mitä järkeä on tehdä takaajon? Kun se prkl kirjoitti minulle sakon niin ohi painoi Toyotamies 140km/h(näin tutkassa)...

Sakossa lukee 50km/h ylitys, joka merkitsee kortti pois 3ksi kuukaudeksi, mutta heidän on vähentävä jonkin verran niin siten voin vetoa tähän asiaan ja saada 1kk ajokielton?

Ja siten viimeiseen kysymykseen: Kun kesäisin ajelen taxia, jotta minulla olisi rahaa maksaa opiskelusta niin kanatako kertoa tästä jos tulee 3kk kielto?

Kiitos kaikille vastanelle, autatte tosi paljon!

Niin, kyllähän sinä voit pyytää kyytiläisiltä kirjalliset lausunnot, jotka voivat hellämieliseen tuomariin vaikuttaa psykologisella tasolla. Juridisesti pätevää on kuitenkin yleensä vain oikeudessa realiajassa ja -paikassa tapahtuva todistaminen. Silti kirjaliisesta lausunnosta ei ole ainakaan haittaa, paitsi jos poliisisetä osoittautuu sen luokan pelimieheksi, että kiistää sinulla olleen ketään kyydissä. Tuskin kuitenkaan lähtee sille linjalle. Siellä Neuvostoliitossa tilanne voisi olla toinen.

Jos poliisilla ei ole kuvaa, vaan pelkkä lukema nauhalla, voi olla todella työlästä osoittaa, että se liittyy sinun autoosi. Näin jälkikäteen ajatellen olisit voinut kieltäytyä allekirjoittamasta lappua ja antamasta ajokorttia. Sitten vain sanomaan, että en edes ajanut tuona päivänä ko. autolla.

No, en suosittele, mutta tällaiseksi voisi mennä, jos vain lähdetään mittelemään sana sanaa vastaan. Kokemuksesta voin sanoa, että vanhemmilla tuomareilla on hiton hyvä vainu sen asian suhteen, kuka valehtelee.

jannejm
Viestit: 131
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 22:12
Paikkakunta: mansesteri

Viesti Kirjoittaja jannejm »

ja ilman muuta mainitset, että tarvitset työn puolesta ajokorttia. auttaa asiaa.
ex ar147

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

TestarosaFinland kirjoitti:^^
Siis 3 kuukautta? :shock: Eikö poliisin ole pakko vähentää tietyn km/h määrän mitattusta nopeudesta ns. tutkavirhettä?
Käsiteltiin vakavana piittaamattomuutena poliisin ehdotuksesta, ja ensikertalaisena vielä vähennettiin 2vko pois. Käyttäydyin asiallisesti jne niin lukematkin ovat hieman todellisuudesta kaunisteltuja. Minulla oli myös ohitustilanne jonka lopussa tuo mitattiin. Poliisit seurasivat usean kilometrin tapahtuman jälkeen ennen kuin pysäyttivät ja totesivat ajokäytöksen olevan muutoin asiallista. Sekin varmaan lievensi ajokieltoa.

Kyllä tuo kolme kuukautta tuntui silti aivan helvetin pitkältä ajalta. Kai tässä kuitenkin vahingosta viisastuu. Hävettää vieläkin tuo mitä itselle kävi taannoin.
Tein itse - säästin

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Tänään kun ov vapaa päivä opiskeluista niin olen lukenut ahkerasti ulkomaalaisia nettisivuja. Jokaisessa maassa, kun kopit saavat kiinni ylinopeudesta heidän on näyttävä tutka mitatun likeman kanssa, eikö suomessa asiat tässä asiassa ovat erilaisia? Minulla on sellainen tunne, että poliisi ei saanut lukemat ylös ja yrittää vaan tehdä hyvän tilin valtiolle... :roll: Minulla kyllä oli ylinopeus ja olen valmis maksamaan sakoja, mutta en prkl halua saada ajokielton syytä :evil:

Kumimuumi: Oletko varma siitä, että pyörissä on kamera?

Oleino: Oliko sinulla mikä ylinopeus?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

TestarosaFinland kirjoitti:Oleino: Oliko sinulla mikä ylinopeus?
En ole asiasta ylpeä, joten en viitsi huudella asiasta sen enempää täällä. Sakkolappuun tuli kuitenkin vastaavat lukemat kuin sinulla.
Tein itse - säästin

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Niele karvas kalkki ja ota polkupyörä esiin ku on niin muutenkin niin ilmoja pidelly...

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

Käsittääkseni yli 40km/h ylityksissä poliisin pitää ottaa kortti aina pois ja yli 30km/h poliisi saa ottaa kortin pois.

Yli 50km/h ylitys on törkeä ja pitäisi mennä automaattisesti käräjille ja nuo alemmatkin kortin lähdöt kiertävät syyttäjän pöydän kautta joka katsoo olisiko niissäkin jotain aihetta isompiin seuraamuksiin.

Jos ei mene käräjille niin paikallinen ajokorttiviranomainen saa päättää ajokiellon pituuden. Ajokiellon pituus riippuu hieman sakkohistoriasta, olosuhteista ja auton tarpeesta, tosin aina vähintään 1kk.

Pistetään tähän synnintunnustus mukaan:

Itselläni oli vajaa pari vuotta sitten eräänä kauniina kesäyönä ohitustilanteen jälkeen 124km/h tutkan taulussa ja 80 alue.
Eli 44km/h ylitys ja kortti läks jäähylle.

Sakossa luki että olosuhteet olivat: kuiva tie ja vähän liikennettä.
Ja Mittaustapa oli 'stalker, vastaantulevana'

Tuossa ollut mitään kiistettävää tai selitettävää, rangaistus tuli ihan aiheesta.

Näillä lähtötiedoilla ja puhtaalla sakkohistorialla, lähtökohtana olisi ollut n. 7-8vko:n ajokielto viranomaisen mukaan.
Mutta koska ajokortti on työssä tarpeellinen niin 'selvisin' 1kk:lla.

1kk taksireisut+muut työmatkojen järjestelyjen kustannukset ja vaiva + nelinumeroinen sakko=melkoisen isokokoinen ja pitkäaikainen vitutus. En suosittele....

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Paha tuommoisessa on mennä neuvomaan, mitä pitäisi tehdä. Itse olisin tiukannut mittaustietoja, koska olen jo kerran joutunut poliisin huijaamaksi.

Poliisin on kysyttäessä esitettävä tiedot millä perusteella nopeus on päätelty. Epäillyllä pitää olla mahdollisuus tarkistaa sakon perusteet, että voi edes tietää onko sakotus suoritettu oikeudenmukaisesti. Vasta tiedot saatuaan voi päätellä onko asiaan jotain valittamista.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

mullekkaan ei aikoinaan poliisi näyttänyt lukemia, kun pyysin :
Naispoliisi tiukkana rupesi pätemään ( vieressä ollut miespoliisi oli ihan asiallinen ) ilmeisesti Naisella oli tarvetta päteä, kun ääni ei ollut tarpeeksi matala ja pallit puuttui haaroista :mrgreen:
sanoi siis vaan : Ei tarvi näyttää, kun kaksi poliisia autossa ...
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Noissa reippaamissa vedoissa ton videon on saannut mukaan kunhan se on käynyt syyttäjällä.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

Jos kiistit sakon, eikö se tällöin käsitellä käräjillä ja asianosaisella pitäisi olla oikeus saada kopiot todisteista itseään vastaan jos tällaisia on?

En tiedä miten paljon kesätyöpaikka vaikuttaa, mutta pyydä joka tapauksessa työnantajaltasi kirjallinen todistus jossa hän kertoo että tarvitset ajokorttia voidaksesi ajaa taksia. Ja ota tämä mukaan sinne ajokiellon pituuden määrittämistilaisuuteen (tai käräjille jos kiistit).

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

motorhead kirjoitti:Itselläni oli vajaa pari vuotta sitten eräänä kauniina kesäyönä ohitustilanteen jälkeen 124km/h tutkan taulussa ja 80 alue.
Eli 44km/h ylitys ja kortti läks jäähylle.
En rupea syyllistämään / jeesustelemaan. Ainoastaan ajan kysymys milloin tuo sattuu omalle kohdalle... Vasemmalla kaistalla ajaessa pedaali on aina pohjassa.

ps. 10 vuotta autoilua. 0 todettua rikettä.
Senza cuore saremmo solo macchine

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

No niin, tähän historiaan on tullut piste. 2kk ajokielto ja kun yksi kuukausi on jo takana niin kesäkuun 29 päivä olen taas alfan ratin takana :twisted:
Lain mukaan ajokielto on 14 viikkoa :shock: , mutta kun minun ajohistoria on ok(yksi ylinopeus sakko kyseenalaisessa tilanteessa) ja on tarve ajokortille työnpuolesta(ajan kesäisin taxia) niin lähti "vain" 2 kuukaudeksi.
Käräjille en lähtenyt, koska en pääse Venäjälta pois opiskelujen vuoksi ja myös puhelu/selvitys poliisin kanssa on tehty puhelimessa.
Olen kysynyt ko. sedältä, että miksi minulle ei ole näytetty nopeus tutkalla niin se sanoi, että en ole ensimmäinen eikä viimeinenkaan, joka sitä kysyy ja selitti asian näin: Suomessa poliisi käyttää amerikalaisia tutkia, jotka eivät "muista" nopeuden, vaan pitävät sen tallessa hyvin lyhyen ajan ja siten tiedot poistuvat. Siis tästä päätellen poliisisetä ainakin teoreetisesti voi väittää kenestä tahansa mitä tahansa kuin nimim. Jönnson jo kerran sanoi. Se kyllä tuntuu erittäin oudolta... :roll:
Nothing beats cubic inch

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Joopa..
Olen yhden virassa olevan poliisin sakon käräjillä kumonnut (+1000mk).
Kaveri oli olettanut mun kevarin äänien perusteella (kakspyttynen nelitahti ilman sen kummempaa äänenvaimennusta), että olisin kaahannut, kun todellisuudessa jouduin polkemaan pienempää ja huudattamaan sitä vehettä, että se jakso kiivetä siitä risteyksestä mäen päälle, mistä oltiin lähdössä, kaveri kyydissä. :lol:

Myöhemmin kyseinen poliisi näin myönti esitutkinnassa, eikä suostunut edes oikeuteen ilmaantumaan..:lol:

Jos sitä tutkalukemaa ei suostuta näyttämään, kyllä jotenkin haisee vähän oudolle..

E: Tää "sankari" siis luuli äänien perustella kyseessä olevan joku isompikin pyörä, ei ollut uskoa mm. rekisteriotetta missä luki että vehjes on kevari..
Viimeksi muokannut nakkis, 26 Touko 2009, 00:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
[__/==\*/==\__]

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

TestarosaFinland kirjoitti:Suomessa poliisi käyttää amerikalaisia tutkia, jotka eivät "muista" nopeuden, vaan pitävät sen tallessa hyvin lyhyen ajan ja siten tiedot poistuvat.
Kyllä mulle näytettiin se mun 22 km/h ylittänyt lukema kun kömmin sinne koppivolkkarin takakonttiin. Muistaakseni se lukema oli siinä näytöllä niin kauan kunnes tuli seuraava auto jonka ylitys oli sitten 33 km/h... Tästä tosin jo aikaa kun oli vielä markat käytössä ja sakko 720 mk.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kyllä se vaan on valitettavasti siten, että pienen ihmisen on paha todistaa toisin, jos poliisi sanoo sinun ajaneen ylinopeutta...
Ylinopeudet ovat täysin asianomaisen poliisin oman mielivallan varassa ja tuota "mitattua" nopeutta ei tarvitse "asiakkaalle" edes näyttää :evil:

Nimim. Mukamas 112km/h 80 alueella ajanut ja edelleenkin tämä tapaus VIT**TAA...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kuulin tapauksesta jossa moottoripyöräilijää oli sakotettu ylinopeudesta, laskemalla aika kauan pyörä kulki pisteesta A pisteeseen B. Syytetty oli kiistänyt nopeuden joka oli laskettu olevan 180km/h. Esitutkinnassa syytetty oli vaatinut tuota laskelmaa itselleen. Hetken aikaa ihmeteltyään oli saanut naureskellen palauttaa laskelman poliisille, laskun loppu oli kyllä 180, mutta yksikkö oli jotain ihan muuta kuin km/h :mrgreen:

Tiedä sitten mikä oli ollut todellinen nopeus, mutta ilmeisesti jokin vähän nolompi laskuvirhe oli poliisille tullut.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Seuraavanlaiset tapahtumat kyllä rokottavat poliisin uskottavuutta huomattavasti.

Veli sai viime keväänä moottoripyörällä sakot ja ajokieltoa ohitustilanteessa moottoritiellä. Poliisit kertoivat tutkanneensa 140km/h 100:sen alueella, itse tiesi ajaneensa vain 120km/h , tästä oli seurauksena 22 päiväsakkoa ja 5viikkoa ajokieltoa. Samaan aikaan olivat tutkanneet veljen kaverin, myöskin moottoripyörällä, jolle olivat kertoneet että "ei saatu tuon sinun kaverin nopeutta tutkattua mutta sinun kyllä". Veli kiisti myöhemmin rangaistuksen.

Tänään oli oikeudenkäynti, jossa poliisit myönsivät että veljen nopeus ei ollut tutkattu vaan arvioitu, lopputuloksena rangaistus tuli 120km/h mukaan, jolloin päiväsakot putosi huomattavasti ja ajokielto peruttiin (joka tietenkin on tullut jo lusittua).

Miten tässä voi enään itse luottaa poliisin oikeudenmukaisuuteen. Nimimerkillä kaksi ylinopeussakkoa vuoden sisällä, kummassakaan tapauksessa ei minulla ole tarkkaa tietoa nopeudestani, olen vain luottanut poliisin kertomiin lukemiin.

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Se on just se ongelma.
Minua on tutkattu venäjällä ja aina poliisi näytti minulle minun nopeuden, mutta suomessa poliisilla on yli-sana. En lähtee sanomaan, että suomessa poliisi keksii, mutta sattuu virheitä eikä poliisi myönttää niitä :evil:

Minun miekestäni sinun veljen on mentävä oikeuteen ja vaatia kovat korvaukset sitä ajalta, kun se oli kortiton!
Kun sinulla epezi tuli 2 sakkoa vuoden sisällä, eikö kortti lähtee samantien?

Mikä ihme tutka suomen lentävät käyttävät, kun nopeus ei jää muistiin? tietääkö joku, vaikka mallin?
Nothing beats cubic inch

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Venäjällä poliisi myöntää "virheensä" pientä ruplanippua vastaan... kumpi sitten on loppupeleissä parempi :wink:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^
Ei se aina menee näin. Ja Venäjällä on senverran alhaiset sakot, ettei kanattaa "tarjoa" ruplanipua :mrgreen:

30km/h ylitys=7€

60km/h ylitys=20€

yli 60km/h=korttipois
Nothing beats cubic inch

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

^ Kuinka pitkäksi aikaa tuolla venäjällä joutuu jalkamieheksi, siis on kortti pois, esimerkiksi tuollaisesta lievästä 70 km/h ylinopeudesta?
Epezi kirjoitti:Seuraavanlaiset tapahtumat kyllä rokottavat poliisin uskottavuutta huomattavasti.
Mulle on joskus tutkattu 80 alueella 111km/h. Minä ajelin letkan vauhtia ja siinä vaiheessa kun huomasin mondeon puskassa vilkaisin nopeusmittaria ja kyytiä oli sen mukaan karvan yli 90km/h. Samaan aikaan yksi paku-mazda lopetteli ohitusta ja tuli takaisin jonoon meidän auton taakse. Seuraavalla linkkupysäkillä meikäläinen sitten sakotettavaksi ja paku-mazda jatkoi matkaansa. Aavistuksen verran otti pattiin maksaa sitä sakkoa. Maijassa istuskellessa kerroin konstaapelille, että minä kyllä ajoin jonon mukana, mutta takana tullut auto oli ohittamassa siinä samaan aikaan kun se tutka ilmestyi näkyviin. Poliiseille ei kuulema sellaisia mittausvirheitä... :roll: Vieläkin kypsyttää.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^
Vaikea sanoa, mutta tietääkseni pitkäksi aika se lähtee. Itse en ole kokeillut, kun venäjän "Hyvä" laatuisilla teillä päästellä 180km/h on aika hurja :shock:
Nothing beats cubic inch

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Ja muistakaa pojat että jos kytät kysyvät että paljonkos tuli ajettua ylinopeutta niin vastatkaa että enkös minä muka ajanut ihan rajoitusten mukaan.. Eivät ole välttämättä saaneet tutkattua.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Mitähän arvioisitte, lähteekö kortti?

Ajoin hiljasena hetkene illalla maanantaina turun motaria 100 talvirajotuksella poliisin mukaan 140 keskinopeudella autoletkan ohitustilanteessa. Lapussa lukee, että liikenne hiljainen. 20 päiväsakkoa napsus ja sano että ei ota korttia pois. On ekat sakot kyseessä, niin eikös sieltä kutsu käräjille tule? Pitääkö tässä nyt varautua että kortin vievät? Kuinka pitkä aika?
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

Java kirjoitti:Mitähän arvioisitte, lähteekö kortti?

Ajoin hiljasena hetkene illalla maanantaina turun motaria 100 talvirajotuksella poliisin mukaan 140 keskinopeudella autoletkan ohitustilanteessa. Lapussa lukee, että liikenne hiljainen. 20 päiväsakkoa napsus ja sano että ei ota korttia pois. On ekat sakot kyseessä, niin eikös sieltä kutsu käräjille tule? Pitääkö tässä nyt varautua että kortin vievät? Kuinka pitkä aika?
Oman muutaman vuoden takaisen kokemuksen perusteella arvaisin että kortti lähtee ainakin kuukaudeksi.
Käräjille ei tule kutsua jos lapussa ei lue sanaa törkeä. Sitä kyllä ihmettelen että eivät ottaneet korttia jo tien päällä pois. Ehkä tuo 40km/h ylitys on jonkinlainen rajatapaus.

Itselläni oli 124km/h 80 alueella ohitustilanteessa, eli 44km/h ylitys. Suora tie, yöaika. Ainoat autot minä, ohitettava ja kaukaa vastaantuleva virkavallan kulkupeli.

Kortti otettiin saman tien pois ja sain maksulapun 24 päiväsakolle. Kortin sain takaisin kuukauden päästä. Ensikertalaisuus ja se että tarvitsen korttia työssä vaikutti tuohon lieventävinä.

Jos laskee sakon+järjestettävien taksien/kyyditysten ym kustannukset ja vaivan sekä suuren yleisen vitutuksenniin oli erittäin opettavainen kokemus. En suosittele kenellekkään.

Mittaria tulee katsottua ohituksissa nykyisin paljon tarkemmin.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7785
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jos ei otettu heti pois, niin ei kait jälkeenpäin oteta. Paitsi niissä tilanteissa, kun on useampi sakko pohjalla. Niinhän ei tässä tapauksessa ollut.

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

Rolle kirjoitti:Jos ei otettu heti pois, niin ei kait jälkeenpäin oteta. Paitsi niissä tilanteissa, kun on useampi sakko pohjalla. Niinhän ei tässä tapauksessa ollut.
Olisikohan tuo raja sitten tuossa 40km/h ylityksen kohdilla?
Tuossa minun tapauksessani ei poliisilla tienpäällä heidän mukaansa ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa läpyskä pois saman tien.

Käsittääkseni kaikki isommat liikennesakot menevät aina nimismiehen pöydän kautta. En tiedä sitten millä perusteilla ja prosentilla noista kuuluu perästä vielä lisää.

Mutta toivottavasti ei tule jälkiseuraamuksia tuossa sinun tapauksessasi.

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

41 km/h ylitystä ja kortti lähtee. Oliskohan se niin että 30-40 km/h ylityksessä se jalkamieheksi siirtyminen on poliisin harkittavissa?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Rajahan on hyvinkin häilyvä, parhaimmillaan 45km/h ylinopeudesta jäänyt vielä kortti taskuun, toisessa tapauksessa lähti kuukaudeksi hyllylle 28km/h ylityksestä. Molemmat tapaukset ihan lähiajalta. Itsellä lähti 44km/h ylityksestä 4 kuukaudeksi hyllylle, toisaalta taas 27km/h ylityksestä sivuluisussa taajamassa hyvillä puheilla selvisin minimisakoilla.

Idioottikin oppii, juuri näinä päivinä alkaa olla 3 vuotta/250tkm huomautuksitta.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Vastaa Viestiin