Delta-auto ja 156:n tyhjäkäynti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Paluu vanhaan aiheeseen.. Tuon emännän 156 TS:n tyhjäkäynti alkoi huojumaan, joten putsasin kaasuläpän ja tein resetoinninkin muutamaan otteeseen. Tilanne ei kuitenkaan helpottunut yhtään, vaan jatkoi pahenemista. Kohta alkoi olla jo sellainen että sammui käytännössä aina kun pidemmän motariajon jälkeen nousi rampilta ylös ja painoi kytkimen pohjaan.

Nyt sitten ongelma hävisi itsekseen kun tein moottoripesun ja vaihdoin öljyt. Aikaisemmassa 156:ssa huomasin myös selvän eron moottoriöljyn vaihdon jälkeen, mutta nyt pesun kanssa muutos oli aika totaalinen.
Kimmo

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ongelma on varmaan ajoitusmuuntimen solenoidissa, se jumittaa syystä tai toisesta tai vuotaa? Muuntimeen jää "ennakko päälle" jolloin se ei jaksa käydä joutokäyntiä! Uusi solenoidi, muulla siitä ei pääse...

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tuo muuten on todella hyvä vinkki, ja selittää sitä miksi oire esiintyi pitkästä vedosta kerrasta tyhjäkäynnille heitettäessä. Katsotaan tuleeko ongelma ajan myötä takaisin, vai pysyykö poissa pitkäänkin.
Kimmo

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Tässä toiseen ketjuun kirjoittamaani tarinaa: (ei vaan nyt osaa tehdä sitä pikalinkkiä suoraan siihen ketjun viestiin):
Tekijä kirjoitti:Vihdoinkin voisi tämä aihe saada päätöksen tavalla tai toisella. Se ainainen "kaasuläpän puhdistus ja ECU:n nollaus" -lääke alkaa olemaan jo nähty. Ei se vaan kaikilla auta, ei todellakaan. Samoin kaikki ilmamäärämittarien ja lambdojen vaihdot ovat turhia, sillä jos niissä olisi vikaa, niin kyllä se tyhjäkäynti heiluisi myös auton ollessa paikaillaan. Tämä vika siis koskee siis autoja joissa on kaasuläpän säätö vaijerilla ja tyhjäkäytimoottorilla joka säätää läpän asentoa sähköisesti. Muissa malleissa on muut syyt.

Oikeasti, tässä on ne kaksi korjausvaihtoehtoa:

1. Oikotie. Poistetetaan ECU:lta tiedonsaanti siitä että auto liikkuu. Täällä ohjeet. Varmasti ongelma korjaantuu lopullisesti. Niin, ja saahan sen johdon liittimestäkin irti, eli ei tarvitse olla yhtä brutaali ja katkaista sivuleikkureilla sitä. Ei vaikuta ABS:ien toimintaan tai muuhunkaan kriittiseen. Kyseessä on vain mittariston ja ECU:n välinen tiedonkulku. Varmaankin liittyy moottorijarrutuksen polttoainesyötön katkaisuun jne. En kuitenkaan pitä tätä ratkaisua oikeana, sillä tehtaalta lähtiessään johto oli kiinni ja auto toimi. Miksi se nyt täytyisi olla irti toimiakseen?

2. Kivinen tie. Tehdään näin. Siis säädetään sitä kaasuläpän säätöruuvia (joka rajoittaa läpän akselin liikettä) ja nollataan jokaisen säädön jälkeen se kaasuläppä AlfaDiagin avulla. Ilman AlfaDiagilla tehtyä läpän nollaamista ei säädöllä ole toivottua vaikutusta. Eli säädetään ja haetaan sitä läpän nollakohdan paikkaa niin kauan kunnes saadaan tyhjäkäynti kuntoon. Huom! Siis todellakaan pelkkä säätö tai pelkkä softan nollaus ei auta. Ne on aina tehtävä yhdessä. Aluksi voisi kiristää, että tyhjäkäynti nousee. Sitten vaan hienosäätämään.

Itse pidin tätä vaihtoehtoa 2. huuhaana, kunnes sain tuon 1.6TS:än vähän toisella tavalla oireilleen tyhjäkäyntiogelman kuntoon. Eikä siinä todellakaan ole tätä molemmissa 2.0TS:sä ilmenevää ongelmaa. Tuossa viikonloppuna jo työstin toista 2.0TS:ää tällä vaihtoehdon 2. mukaisilla toimenpiteillä. Ei vaan riitä läppärin akku kovin moneen nollaukseen ja säätöön, mutta kunhan saan invertterin niin sitten jatketaan aktiivista säätöä.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

No niin, kummasta ongelmasta nyt oikein on kyse, 1. ei käy joutokäyntiä tai käy vaivaloisesti tai 2. käynti aaltoilee auton liikkuessa esim. valoihin ajettaessa? Nämä ovat eri asioita, "Tekijä" kertoo jälkimmäisestä ja meikäläinen ensimmäisestä viasta? Alkuperäinen ketju taisi käsitellä tätä "Tekijän" ongelmaa :shock:

Vastaa Viestiin