33 päästöt

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

33 päästöt

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Elikkäs taas se aika vuodesta, kun pitäisi alfaan saada leimaa. Muuten ihan jees, mutta päästöt taas pielessä. Viime vuonna sama homma, mutta yhdellä huoltsikalla sai kikkailemalla läpi. Elikkä tyhjäkäynnillä häkä n. 0.6 ja CH 100 kieppeillä, välillä yli ja välillä ali. Kierroksilla häkä sama mutta CH sama.
Väliin käy parempanakin, mutta hiuksen hienosti yli. Katin vaihdoin vuosi sitten, Biltema laatua kylläkin. Lambdalle laitoin potikan josta pystyy säätämään seosta, mutta kun säätää tarpeeksi laihalle että häkä hyvä nii alkaa rytkyttämään ja CH nousee pilviin

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

33 leimaan

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Harjoittelen omani kanssa samaa juttua, tosin käyntihäiriöitä on muustakin syystä.

33 tahtoo jäähdyttää pakokaasut liikaa, jolloin katin lämpö ei riitä.

Omaani aion laittaa toppaukset pakosarjaan jotta lämmöt saa pysymään, ei tarvitse sitten katsastusmiehen rikkoa huudattamalla. Lisäksi orkkis lambda ja uusittu kaikki imupuolen tiivisteet ja liitokset sekä ilmi. Ilmavuodot kannattaa sulkea pois.

155 ei kanssa mene läpi jos tarvike lambda, ei vain onnistu.

2c TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ekan 33:n sain menemään läpi mittauksista forten fuel system cleanerin (tms) avulla.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
milanonmies
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Syys 2005, 11:34
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milanonmies »

Pasi kirjoitti:Ekan 33:n sain menemään läpi mittauksista forten fuel system cleanerin (tms) avulla.
Ja sitä käytellen se menee läpi edelleen:-D Fortea vaan vajaaseen tankkiin ja sitten hyvin lämmitellyllä katilla päästötestiin, sillä on noi molemmat mun 33:et saatu aina läpi päästöistä :lol:

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Mulla oli kerran 33:ssa HC:t korkealla ja syylliseksi paljastui yksi pätkivä sytytysjohto. Uudella piuhalla päästöt olivatkin sitten normaalit.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

milanonmies kirjoitti: Ja sitä käytellen se menee läpi edelleen:-D Fortea vaan vajaaseen tankkiin ja sitten hyvin lämmitellyllä katilla päästötestiin, sillä on noi molemmat mun 33:et saatu aina läpi päästöistä :lol:
Eli vanha sotaratsuni ei ole pettänyt "uutta" omistajaansa vielä :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 33 päästöt

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

jarvay kirjoitti:Lambdalle laitoin potikan josta pystyy säätämään seosta, mutta kun säätää tarpeeksi laihalle että häkä hyvä nii alkaa rytkyttämään ja CH nousee pilviin
Lambahan on katti vehkeessä sitä varten että katti toimisi halutulla tavalla eli puhdistaa pakokaasuja. lambdan toimiessa oikein seos vaihtelee rikkaan ja laihan välillä n.sekunnin parin välein. tämä aikaan saa sen että katissa CO yhdistyy O2 kanssa eli tästä tulee CO2=hiilidioksidia, HC yhdistyy O2 kanssa, tulee H2O ja CO2=vettä ja hiilidioksia, näin teoriassa. Jos seos on paikallaan,ei katti pysty puhdistamaan tuolla tavalla pakokaasuja. Eli sanoisin että vika on tossa lambda säädössä. huonolla säkällä katin kennot ovat myös sulaneet väärän seoksen takia. Suosittelen hankkimaan alkuperäisen lambdan esim multa ja tarkistamaan sitten päästöt. Jos ei mene läpi pelkällä lambdan vaihdolla,kannattaa kurkata sinne katin sisään.mulla oli n.viikon lambda rikki jonka aikana kenno meni entiseksi.

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

Eiköhän lambda eli happianturi ole nykyaikaisissa elektronisesti ohjatuissa moottoreissa sitä varten että saadaan optimaalinen polttoaineseos (1:14,5 ts. lambda) poltettavaksi. Seos pidetään jatkuvasti optimaalisena eikä sitä pumpata edestakaisin rikkaalle ja laihalle. Katalysaattorin kannalta ei ole merkitystä vaan Kolmitoimikatalysaattori toimii seuraavasti:

Hiilimonoksidi->hiilidioksidiksi
Palamattomat hiilivedyt->hiilidioksidiksi ja vedeksi
Typen oksidit->typeksi

Mutta haiskahtaa imupuolen ilmavuodolle..

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Juu pitänee rueta noita poppaskonsteja testailee, eli forteja sun muita:) imuvuoto ei ole ainankaan kyseessä, sen verran tarkkaan tutkittu. Sytkäongelmaa itse väittäsin, vaikka olen toisia tulppia, tulpanjohtoja, puolaa, sytytyksenvaihvistinta, virranjakajaa ja sytytysboksia jo kokeillut:)

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

no ei ole tietenkään pakko uskoa,mutta sanottakoon nyt vielä että tossa n.viikko sitten erään merkin maahantuojan tiloissa pidetyssä koulutuksessa juuri puhuttiin/opiskeltiin moottorinohjausjärjestelmiä ja siellä käsiteltiin lambdan toimintaakin joka on siis niinkuin tuossa yllä sanoin.kolmitoimikatalysaattori vaatii toimiakseen muuttuvaa seosta,rikasta ja laihaa,muuten kemiallista reaktiota ei tapahdu.millä esim. CO muuttuu hiilidioksidiksi jos katalysaattooriin ei saada ylimääräistä happea johon se yhdistetään?ja minkä takia lambdan jännitteen tulee muuttua auton käydessä?

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Caijo-Romeo kirjoitti:ja minkä takia lambdan jännitteen tulee muuttua auton käydessä?
Yleisesti käytetty kapeakaistalambda-anturi ei osaa kertoa juurikaan muuta, kuin onko seos rikas vai laiha. Tästä syystä moottorinohjaus rikastaa seosta niin pitkään, kunnes lambda-anturi kertoo seoksen olevan rikas, tämän jälkeen korjataan seosta laihemmaksi kunnes anturi kertoo seoksen olevan laiha. Tämä toistetaan "miljoona kertaa", josta seuraa lambda-anturin jännitteenvaihtelu.

Kuullostaa melko uskomattomalta, että katalysaattori kaipaisi toimiakseen muuttuvaa seossuhdetta, tuosta olisi kiva nähdä ihan dokumentoitua faktaa.
VMP

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

eli jos seos olisi "paikallaan" näin olisi myös lambdan jännite?en omista mitään testilaitteita jolla nyt tähän hätään voisin kaivaa minkäänlaista testitietoa mutta sen voin sanoa että kun omasta 33sta meni lambda,oli sen jännite silloin paikkallaan ja päästöt olivat pielessä.lambdan vaihdon jälkeen alkoi järjestelmä toimia niinkuin pitää,lambda jännite vaihteli jälleen ja päästöt kohdillaan. mutta sama se mulle jos joku täällä uskoo että kun kaataa motoruppia koneeseen niin kaikki korjaantuu sillä.rahan hukkaa se kuitenkin on.

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »


ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

Caijo-Romeo kirjoitti:eli jos seos olisi "paikallaan" näin olisi myös lambdan jännite?en omista mitään testilaitteita jolla nyt tähän hätään voisin kaivaa minkäänlaista testitietoa mutta sen voin sanoa että kun omasta 33sta meni lambda,oli sen jännite silloin paikkallaan ja päästöt olivat pielessä.lambdan vaihdon jälkeen alkoi järjestelmä toimia niinkuin pitää,lambda jännite vaihteli jälleen ja päästöt kohdillaan. mutta sama se mulle jos joku täällä uskoo että kun kaataa motoruppia koneeseen niin kaikki korjaantuu sillä.rahan hukkaa se kuitenkin on.
Juurikin näin. ELikkä jännite ei-laajakaistalabdassa liikkuu 0-1 voltin välillä. Optimiseos on jotain 0,45v ja jos se tästä muuttuu niin silloin moottorinohjaus korjaa suuntaan tai toiseen. Mutta mikäli sulla on lambda jonka jännite on kokoajan 1 volttia niin moottorinohjaus yrittää korjata sitä mutta ei onnistu joten vetää rikkaalle sen tähden että rikas seos on kuitenkin moottorille vähemmän haitallinen mitä laiha. Joten seosta pyritään pitämään optimissa.

Se mitä tuossa mainitsit että korjataan seosta kahden sekunnin välein niin tarkistusaika on noin 300ms. Jos reagointiaika menee liian isoksi niin silloin todetaan lambdan olevan rikki.

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Re: 33 päästöt

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

jarvay kirjoitti:Elikkäs taas se aika vuodesta, kun pitäisi alfaan saada leimaa. Muuten ihan jees, mutta päästöt taas pielessä. Viime vuonna sama homma, mutta yhdellä huoltsikalla sai kikkailemalla läpi. Elikkä tyhjäkäynnillä häkä n. 0.6 ja CH 100 kieppeillä, välillä yli ja välillä ali. Kierroksilla häkä sama mutta CH sama.
Väliin käy parempanakin, mutta hiuksen hienosti yli. Katin vaihdoin vuosi sitten, Biltema laatua kylläkin. Lambdalle laitoin potikan josta pystyy säätämään seosta, mutta kun säätää tarpeeksi laihalle että häkä hyvä nii alkaa rytkyttämään ja CH nousee pilviin
Laihalle se vetää. Jostain saa ilmaa joko imusarjasta tai jostain muusta. Kantaako venttiili?

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Tuleepas sitä lambdatietoutta, itse ruukaan hutkia ja sitten vasta tutkia:) Ei saa ilmaa eikä kanna venttiilit, ne on monikertaan testatut. MUTTA nyt kun tarkemmin mietin tuota omaa potikkasysteemiä, tein sen niin että voin potikalla säätää jännitteen 0-1 voltin välillä. Sillä voi säätää joko laihalle tai rikkaalle, mutta kun auto oli mittarissa, ihmettelin tuota potikan herkkyyttä, heti kun potikka on siinä asennossa että olisi kohdallaan, seos menee joko reilusti laihalle tai rikkaalle. Vika ilmeisesti siinä että kun boksia huijataan että olisi seos rikkaalla se alkaa laihentamaan niin kauon kun seos on taas kohdallaan, elikkä tuota potikkaa pitäisi siinä vaiheessa, kun alkaa laihentamaan kääntää taas toiseensuuntaan:) Elikkä toisinsanoen mahdotonta saada sitä potikkaa siihen optimiarvoon. Ratkaisu pulmaan: säädän potikalla boksin luulemaan että seos on rikkaalla, jolloin se laihentaa sen ja laitan lämpötilaanturiin toisen potikan jolla sitten rikastan seoksen kohdalleen. Siihenhän boksi ei voi sanoa enää juuta eikä jaata.??

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Pura ne purkkaviritykset pois ja palauta auto sellaiseksi kuin tehdas on sen tarkoittanut, helpompi selvittää mikä voisi ongelman aiheuttaa. Jos oletetaan, ettei nuo viritykset sotkisi ruiskun toimintaa (minkä ne varmasti tekee) vika on joko sytytyksessä tai katalysaattori ei yksinkertaisesti ole toimintalämpötilassaan.
VMP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Pois pois potikat sieltä lambdan ohjauksesta. Kuten tuossa aiemmin jo mainittiin, on peruslambda käytännössä on-off -toiminen, kuten myös moottorin säätökin. Kun ohjainyksikkö huomaa että lambdan mukaan seos on laiha, se alkaa rikastamaan seosta niin pitkään että lambda alkaa näyttämään rikasta, ja sitten taas säätö alkaa hakeutua toiseen suuntaan, kunnes jälleen lambda kääntyy laihalle. Eli jos seos ei muutu, vaikka ohjausyksikkö tekee kaikkensa, ajautuu lambasäätö säätöalueensa tappiin. Potikka ei siis tule toimimaan.

Jos haluaisit poistaa lambdaohjauksen, niin silloin riittäisi että nappaat lambdan pois. Silloin boksin lambda-karvoissa näkyy vakaa 0.45-0.5V, eikä lamdaa huomioida lainkaan. Sen jälkeen voit säätää seosta manuaalisesti ilmamäärämittarista, mutta melkoinen onnenkantamoinen on jos saat sen päästöistä läpi ilman toimivaa lamba-ohjausta.
Kimmo

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Nii nuo arvot tosiaan onkin noilla ihan alkuperässysteemeillä ilman purkkavirityksiä:) Kuitenkin pitäisi tuo leima saada jollain konstilla ja kun ei tahdo löytyä firmaa joka tuolle jotain älyäisi tehdä. Alppilassa muistaakseni joku alfoihin perehtynyt firma, mutta kun ei muista mikä?? Voikohan vaikuttaa tuo kun revin pakosarjojen ympäriltä ne pellit pois rämisemästä, että jäähtyykö pakokaasu nyt liikaa?

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

joku idiootti kirjoitti: tai katalysaattori ei yksinkertaisesti ole toimintalämpötilassaan.
Onko auto oikeasti ollut lämmin kun päästöjä on mitattu, ymmärtääkseni CO raja on 0.5 ja HC 100 joten ei autosi kamalan kaukana noista ole?

Milloin öljyt ja ilmanputsari on vaihdettu?
VMP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Nyt kun katsoin tulokset jutun alusta, niin tosiaankin aika lähellä ollaan. Mitäs pakokaasuanalysaattorin lambda-arvo näytti?
Kimmo

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

mattijus kirjoitti:
joku idiootti kirjoitti: tai katalysaattori ei yksinkertaisesti ole toimintalämpötilassaan.
Onko auto oikeasti ollut lämmin kun päästöjä on mitattu, ymmärtääkseni CO raja on 0.5 ja HC 100 joten ei autosi kamalan kaukana noista ole?

Milloin öljyt ja ilmanputsari on vaihdettu?
Mittaukset tosiaan kuumalla katalysaattorilla. 250 on toimintalämpötilan alaraja. Elikkä kunnolla happea ennen testausta.

Ennenvanhaan jotain oikeesti väljiä koneita saatiin leimasta läpi jollain 30% tenttuseoksella. 2 litraa bensaa ja litra jäänestoa. Kyllä meni läpi ;-)

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Jees no nyt on aika varattu korjaamolle, jos osaisivat jotain tuolle tehä.

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Juu ei tuu kesää...!! Käytin alfan pajalla. Meinasivat että rytkytys tulisi virranjakajan väljyydestä. Sorvasin uuden helan jakajaan ja varmana on jeti, ei vaikutusta! Toinen asia mitä luulivat ettei virranjakajan kansi olisi orkkis. Pitäisi se nystyrä jolla kansi kohdistetaan oikeaan kohtaan olla vähän eri paikassa? Katsoin kolmesta eri kannesta ja kaikissa se nystyrä on kahden tulpanjohdon keskellä. Jos jollakkin toimiva 33(onkohan olemassa edes) nii voisi vilkaista missä kohtaa on se nystyrä. Alkaa pikkuhiljaa oikeesti vituttaa

Jebajee
Viestit: 30
Liittynyt: 25 Tammi 2008, 18:20
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jebajee »

Mittasko ne siellä pajalla sen lamdan että on kunnossa?
Helppo tarkastaa itsekin yleismittarilla.

Onko mittauksia suoritettaessa huomattu että onko päästöt paremmat siinä 2000 vai 3000 kieppeillä?
esim jos katti ei oo enään iskussa niin se ei isommilla kieroksilla/kuormalla puhista tarpeeksi.

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

33 päästöt

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Samalla kun rytäät, tarkista että läppärunkojen alaosasta tulevat alipaineletkut ovat kunnossa. Kannattaa myös tarkistaa että ruiskusuuttimien kaapelit ja liittimet ovat kunnossa. Omassani nämä ovat ainakin riesana.
Huomaa myös se lambda, pitää olla orkkis tai bosch. Tarvikkeet ei toimi ainakaan niin kuin pitäisi.

2c
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Juu lambdan olen mitannut ja antaa oikenlaista signaalia, ainut että siinä on häiriötä aika paljon n.0,2voltin verran sellaista tiheää syheröä, mutta kuitenkin aaltoilee oikealla lailla. Ainut että ei ollut mittarissa silloin nii ei sitten tiedä onko se se kuitenkaan oikeanlaista. Kahdella bochin lambdalla kummallakin samanlaista, Lähden vielä tutkimaan ettei vain olisi ilmavuotoo missään, vaikka vähän epäilen tuota

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Vitut.. Ostakee pois...

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Eekäku... Sain kun sainki läpi ja viimesenä katastuspäivänä. Muuten oisin vieny paaliin. Kierroksilla kaikki oli hyvin, mutta tyhjäkäynnillä edelleen HC korkeella, hieman kun nosti tyhjäkäyntiä nii kaikki oli kohallaan, lambda pyöri 1 molemmin puolin. Mutta ois siltikin kiva saada tuo rytkytys pois. Onkos nuo kupariset tulpanjohdot paremmat, kuin hiiliset? ja vaikuttaako lambdan toimintaan jos pakokaasut jäähtyvät liikaa? Eikös lambdassa itsessäänki ole lämmitys? Mutta tarjouksia saa siltikin jättää:)

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Lämpö vaikuttaa sekä katin että lambdan toimintaan, mutta katin lämpö on yleensä syypää siihen ettei CO ja HC:t mene läpi.
Kimmo

Vastaa Viestiin