takapyörän laakerin/navan asennus, vinkkejä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

takapyörän laakerin/navan asennus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja michael »

Takapyörän laakeri jumittaa hieman vastaan (yllätys) kun sitä yrittää saada paikalleen.

ELearnin ohjeessa käytetään jotain ruuvattavaa irroitus/asennustyökalua. Mistä moista kannattaisi alkaa etsiä? Tuskin tuo mikään Alfan oma erikoistyökalu on.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Paina vanhalla laakerilla . Puu vasaran alla on kanssa helpottava .
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Sopivan kokoista hylsyä voi käyttää kans apuna ja naputella sitä vasaralla.
MP

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

MP kirjoitti:Sopivan kokoista hylsyä voi käyttää kans apuna ja naputella sitä vasaralla.
Jees, olen vaan käsittänyt että sitä ei saisi lyödä siitä, ja voimaa tuntuisi vaativan kuitenkin reilusti. Itseasiassa tuntuisi olevan tiukempi kuin vanha, joka tuli pois vaivattomasti. Aika pellepeloton-touhuksi saattaa mennä, mutta onpahan haasteita.

Avainkysymys: saako sitä laakeria paukuttaa voimalla hylsy-kumivasara-menetelmällä sisään??

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Koita putsata akselia hiomalla ympäriinsä esim. 180 santapaperilla. Tuolla karkeudella ei liikaa voi hioa käsipelillä.
Onko minkä tyyppinen laakeri - halkeaako puoliksi? Jos halkeaa, niin sitten kuulakehän puoli irti ja vanhalla laakerinkehällä+vasaralla paikalleen. Jos taas ei ole niin voihan sitäkin silti koittaa, lisäten voimaa kuitenkin pikkuhiljaa - metodi heti ja täysiä saattaa tehdä tuhoa.

Työntömitta pitäisi kuulua jokaisen tallin varusteisiin, mittaa niiden laakereiden sisähalkaisija. Jos ero 0.7mm + niin saattaa olla hankalampi homma.

Jos kuitenkin kaikki näyttää muuten hyvältä, niin vanhaa moottoriöljyä, vaseliinia tms. siihen akseliin ja sitten yritystä. VÄLTÄ kuitenkin rasvan kulkeutumista laakerin kuulapintoihin, se ei tee pitkässä juoksussa hyvää sille.
..ammattina autoslalom..

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Saa sitä jonkun verran paukuttaa jos hylsy tai muu välikappale osuu vain laakerin ulkokehään. Suoraan siihen ei saa lyödä. Pitäis sen kohtuu pienillä lyönneilla alkaa vetämään, jos on suorassa. Jos lähtee kieroon niin sitten on hankalampaa saada se taas suoraan.Varovaista naputtelua ulkokehän joka puolelta aluksi, jotta lähtee vetämään. Vanha laakeri trai sen ulkokehä on tosiaan kans aika hyvä välikappale laakerin ja vasaran väliin.
MP

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Laakerin sisäkehään voi kolisutella, silloin kun laakeria pujotellaan akselille.
Ulkokoolia kuin laakeripesään.
Jos toimii toisinpäin ompi laakeri entinen.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Ihan hyvä kommentti. Olin itte pistämässä laakeria ulkokehältä kooliin.
MP

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Laakerissa on tyypillisesti ulkokehä=ulkokooli, sisäkehä=sisäkooli ja kuulat/rullat välissä rakenteesta ja tyypistä riippuen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Sitten kun olet tarpeeksi kauan kolkutellut, ja hermot on mennyt niin irroita pyörännapa ja mene uuden laakerin ja pyörännavan kanssa johonkin pajalle. 20-30€ ja uusi laakeri on paikallaan 15minuutissa.

Tämän voi toki tehdä jo ennenkuin on hermot mennyt :wink:

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

156:n takalaakeriasetelma koostuu kahdesta laakerista jotka ovat napamötikän sisällä. erillisiä ulkokehiä ei ole, napa toimii ulkokehänä.

Sovelsin hieman ja sain paketin paikalleen ilman pajavasaralla moukarointia:

Laitoin sisemmän laakerin sisäkehän ensin akselille ruuvaamalla sitä paikalleen keskiömutterin avulla. Menee erittäin helposti, koska mutteri työntää sitä suoraan, jolloin ei jumita. Jotta sen saa pohjaan asti, käytin vanhan laakerin halkaistua sisäkehää väliholkkina ja ruuvasin lisää.

Seuraavaksi sisemmän laakerin kuulakehä paikalleen akselille.

Sitten napa ulomman laakerin ja sisäkehän kanssa siihen hollille, suoraan, ja keskiömutteria kiristämällä ulompi laakeri menee akselille ja sisempi laakeri painuu paikalleen napaan.

Sitten vain mutteri :evil: :evil: tiukalle ja lukkoon ja se on siinä. Pyörii, toimii.

Vastaa Viestiin