Dellortot säätöihin
Valvoja: Moderators
- Tiige
- Viestit: 2846
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Dellortot säätöihin
Taustaa:
Koneena on ~220tkm ajettu 75:n 1.6TC johon tehty tehty kansiremontti hiljattain. Kaasareina 2xdellortto dhla 40. Tämän jälkeen tammikuussa käytetty päästömittauksessa josta irtosi varsin mallikelpoiset paperit. Tällöin tyhjäynti oli juuri karvan alle 1000rpm.
Ongelma:
Nykyään tyhjäkäynti on lämpimänä 1500-1700rpm(vaikka ryyppy ei jää varmasti päälle). Tyhjäkäynnin seosruuvit on kaikki tasaisesti 3,5 kierrosta auki. Näillä säädöillä tammikussa oli päästöt: CO n.3 ja HC n.100. Mitään muutosta koneeseen ei ole tämän jälkeen tehty.
Toinen ongelma on käyntiin lähteminen lämpimällä koneella. Kylmänä lähtee varsin hyvin, mutta lämpimä joutuu sahaamaan kauan kaasupohjassa. Silloin tuntuu että ensin lähtee 2-3 pytyllä ja kun kaasun pitää pohjassa niin herää viimeinenkin mukaan. Samalla saattaa pölläyttää harmaan pilven putkesta. Silloin myös bensa tuoksuu. Vaikuttaisi siis että kastelisi tulpat, miksi?
Kokeltu on kiertää kaikkia tyhjäkäynnin seosruuveja kierros kiini. Ei vaikuttanut kumpaakaan ongelmaan, joten palautin takaisin alkuperäisiin säätöihin. Mitä muita säätöjä noista löytyy? Kaasareiden synkkassa olemisesta ei ole oikein mitään tietoa kun ei ole mittareita, mutta käynti on melko tasaista ja vetää ihan ok.
Koneena on ~220tkm ajettu 75:n 1.6TC johon tehty tehty kansiremontti hiljattain. Kaasareina 2xdellortto dhla 40. Tämän jälkeen tammikuussa käytetty päästömittauksessa josta irtosi varsin mallikelpoiset paperit. Tällöin tyhjäynti oli juuri karvan alle 1000rpm.
Ongelma:
Nykyään tyhjäkäynti on lämpimänä 1500-1700rpm(vaikka ryyppy ei jää varmasti päälle). Tyhjäkäynnin seosruuvit on kaikki tasaisesti 3,5 kierrosta auki. Näillä säädöillä tammikussa oli päästöt: CO n.3 ja HC n.100. Mitään muutosta koneeseen ei ole tämän jälkeen tehty.
Toinen ongelma on käyntiin lähteminen lämpimällä koneella. Kylmänä lähtee varsin hyvin, mutta lämpimä joutuu sahaamaan kauan kaasupohjassa. Silloin tuntuu että ensin lähtee 2-3 pytyllä ja kun kaasun pitää pohjassa niin herää viimeinenkin mukaan. Samalla saattaa pölläyttää harmaan pilven putkesta. Silloin myös bensa tuoksuu. Vaikuttaisi siis että kastelisi tulpat, miksi?
Kokeltu on kiertää kaikkia tyhjäkäynnin seosruuveja kierros kiini. Ei vaikuttanut kumpaakaan ongelmaan, joten palautin takaisin alkuperäisiin säätöihin. Mitä muita säätöjä noista löytyy? Kaasareiden synkkassa olemisesta ei ole oikein mitään tietoa kun ei ole mittareita, mutta käynti on melko tasaista ja vetää ihan ok.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- 90
- Viestit: 8047
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
vaikuttaisi vähän siltä että saisi liikaa kakkua..olisiko neulaventtiilit jumiutunut auki jolloin voisi aiheuttaa pientä tulvimista kaasareihin? itsellä oli aikanaan samantapaisia ongelmia ja bensanpinnat olivat kaasareissa liian korkealla..
Viimeksi muokannut 90, 03 Touko 2008, 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Tiige
- Viestit: 2846
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Tämä voisi tosiaan olla mahdollista. Aivan liikaa soppaa se tuntuu lämpimänä käynnistäessä saavan. Onko noissa muuten mitään muuta ruuvillä säädettävää säätöä kuin tyhjäkäynti seos, läppien synkka ja sitten se rajoitin ruuvi jolla säädetään kaasuläppien lepo asento. Mitä merkitystä tällä viimeiseksi mainutulla edes muuten on? Eikös tyhjäkäynnillä läppien kuuluisi jokatapauksessa olla täysin kiini?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2846
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Nyt on kurkittu kaasarien kansien alle ja ihmetys senkus lisääntyy. Mielestäni neulaventtilit ei vuoda! Kokeilin puhaltaa bensaliittimeen samalla kun varovasti nostaa kohoja ja ainakaan minun keuhkoilla en saanut ilmaa menemään neulaventtiilin läpi kun se oli kiini. Molempien kaasareiden kohot tuntuivat kelluvan varsin nätisti. Lisäksi katsoin seosputket ja suuttimet läpi. Ei näkynyt roskia ja kaikki seosputkien reiät olivat auki. Ideoita?
Laitan tähän nyt vielä suuttimien koot jos joku osaisi sanoa ovatko ne vakiot vai onko joku joskus niitä vaihdellut?
- Neulaventtiili 150
- Pääsuuttimet 130
- Pääilmasuuttimet 180
- Seosputket 7772.10
- Tyhjäkäyntisuutin 57
Laitan tähän nyt vielä suuttimien koot jos joku osaisi sanoa ovatko ne vakiot vai onko joku joskus niitä vaihdellut?
- Neulaventtiili 150
- Pääsuuttimet 130
- Pääilmasuuttimet 180
- Seosputket 7772.10
- Tyhjäkäyntisuutin 57
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
- Tiige
- Viestit: 2846
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Kiitokset. Ovat siis vakio kokoiset suuttimet. Tuli katsottua tulpat ja ne näyttivät tältä. Lienevät ihan ok? Tulpat on n. 7tkm ajetut ngk BP6ES. Vanhoja viestejä lueskellessa tuli vastaan suosituksia monikärkitulpista. Hyviä suosituksia? Lodgehan ei taida enään mistään saada.Niko Tuomola kirjoitti:Haynesin Alfettakirja antaa samat, paitsi seosputket 7772.11
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta