Dellortot säätöihin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Dellortot säätöihin

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Taustaa:
Koneena on ~220tkm ajettu 75:n 1.6TC johon tehty tehty kansiremontti hiljattain. Kaasareina 2xdellortto dhla 40. Tämän jälkeen tammikuussa käytetty päästömittauksessa josta irtosi varsin mallikelpoiset paperit. Tällöin tyhjäynti oli juuri karvan alle 1000rpm.

Ongelma:
Nykyään tyhjäkäynti on lämpimänä 1500-1700rpm(vaikka ryyppy ei jää varmasti päälle). Tyhjäkäynnin seosruuvit on kaikki tasaisesti 3,5 kierrosta auki. Näillä säädöillä tammikussa oli päästöt: CO n.3 ja HC n.100. Mitään muutosta koneeseen ei ole tämän jälkeen tehty.

Toinen ongelma on käyntiin lähteminen lämpimällä koneella. Kylmänä lähtee varsin hyvin, mutta lämpimä joutuu sahaamaan kauan kaasupohjassa. Silloin tuntuu että ensin lähtee 2-3 pytyllä ja kun kaasun pitää pohjassa niin herää viimeinenkin mukaan. Samalla saattaa pölläyttää harmaan pilven putkesta. Silloin myös bensa tuoksuu. Vaikuttaisi siis että kastelisi tulpat, miksi?

Kokeltu on kiertää kaikkia tyhjäkäynnin seosruuveja kierros kiini. Ei vaikuttanut kumpaakaan ongelmaan, joten palautin takaisin alkuperäisiin säätöihin. Mitä muita säätöjä noista löytyy? Kaasareiden synkkassa olemisesta ei ole oikein mitään tietoa kun ei ole mittareita, mutta käynti on melko tasaista ja vetää ihan ok.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

vaikuttaisi vähän siltä että saisi liikaa kakkua..olisiko neulaventtiilit jumiutunut auki jolloin voisi aiheuttaa pientä tulvimista kaasareihin? itsellä oli aikanaan samantapaisia ongelmia ja bensanpinnat olivat kaasareissa liian korkealla..
Viimeksi muokannut 90, 03 Touko 2008, 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tämä voisi tosiaan olla mahdollista. Aivan liikaa soppaa se tuntuu lämpimänä käynnistäessä saavan. Onko noissa muuten mitään muuta ruuvillä säädettävää säätöä kuin tyhjäkäynti seos, läppien synkka ja sitten se rajoitin ruuvi jolla säädetään kaasuläppien lepo asento. Mitä merkitystä tällä viimeiseksi mainutulla edes muuten on? Eikös tyhjäkäynnillä läppien kuuluisi jokatapauksessa olla täysin kiini?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

mitään muuta ruuvilla säädettävää ei pitäisi olla ja eipä ole tuota tullut mietittyä tuota lepoasentoa sillä itsekkin olen siinä luulossa että kuuluisi olla koko ajan kiinni..

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Itellä kolmekolmosessa samanlaatuiset oireet. Ilmeisesti pitää sitten tilata huoltosarjat noihin kaasareihin ja laittaa kuntoon.
Joona Karimaa
____________

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Nyt on kurkittu kaasarien kansien alle ja ihmetys senkus lisääntyy. Mielestäni neulaventtilit ei vuoda! Kokeilin puhaltaa bensaliittimeen samalla kun varovasti nostaa kohoja ja ainakaan minun keuhkoilla en saanut ilmaa menemään neulaventtiilin läpi kun se oli kiini. Molempien kaasareiden kohot tuntuivat kelluvan varsin nätisti. Lisäksi katsoin seosputket ja suuttimet läpi. Ei näkynyt roskia ja kaikki seosputkien reiät olivat auki. Ideoita? :?

Laitan tähän nyt vielä suuttimien koot jos joku osaisi sanoa ovatko ne vakiot vai onko joku joskus niitä vaihdellut?

- Neulaventtiili 150
- Pääsuuttimet 130
- Pääilmasuuttimet 180
- Seosputket 7772.10
- Tyhjäkäyntisuutin 57
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Haynesin Alfettakirja antaa samat, paitsi seosputket 7772.11

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Niko Tuomola kirjoitti:Haynesin Alfettakirja antaa samat, paitsi seosputket 7772.11
Kiitokset. Ovat siis vakio kokoiset suuttimet. Tuli katsottua tulpat ja ne näyttivät tältä. Lienevät ihan ok? Tulpat on n. 7tkm ajetut ngk BP6ES. Vanhoja viestejä lueskellessa tuli vastaan suosituksia monikärkitulpista. Hyviä suosituksia? Lodgehan ei taida enään mistään saada.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ulkomaisilta osakauppiailta lodgeja löytää helpoiten..

helpoiten saatavilla oleva nelikärkitulppa Bosch... jos haluaa satsata kunnolla niin ehkäpä Briskin tulpat olisivat kova sana.. :wink:

jälkimmäisiä ajattelin itse kokeilla jossain välissä...

Vastaa Viestiin