mikähän on kun...
Valvoja: Moderators
mikähän on kun...
...ei takajarrut mennyt tasapainoon? Oli tuossa 33:sani oikean puoleiset takajarrut kokonaan jumissa kunnes korjattiin. Sinne pistettiin uudet jarru pääsytlinterin tiivisteet, takajarrupaineentasaaja ja joitain uusia letkuja. Nyt kun nuo on isketty kiinni niin se oikea puoli jarruttaa paljon tehokkaammin kuin vasen. Sen verran on ollut tuon ABS:n kanssa ongelmaa että se on pari kertaa lakannut toimimasta ja alkanut myöhemmin toiminmaan aivan normaalisti. Lieko siinä vika? En tunne ABS:n toimintaa, mutta maallikolle se vaikuttaisi sähkökatkokselta. Ja se mikä oli vielä jännää että käsijarru kuitenkin jakaa voiman tasan takapyörien kesken. Jos jollain olisi ollut vastaavanlaisia kokemuksia, tai muutenvaan enemmän ymmärrystä, niin olisin kiitollinen infosta. Autohan on siis 33 QV -91 ABS-jarruilla ja takana on levyt.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11231
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vähän oudolta kuulostaa.
En kuitenkaan usko että ABS olisi asialla paineita sotkemassa, sehän toimii sikäli on/off-periaatteella että päästää fillareille (jokaiselle erikseen) joko kaiken sen paineen mitä polkimella käsketään tai sitten ei painetta ollenkaan. Pyörän lukkiutuessa paine ensin päästetään veks ja sitten pyöränanturin havaitessa taas pyörän kiihtymisen jarrupaineet palautetaan. On/off-toimintaa säestää vielä ainakin vanhemmissa ABSin rutina, ainakaan mun autossani sitä ei voi olla huomaamatta. Systeemin ei siis pitäisi voida leikata vain osaa jarrupaineesta pois, mutta voithan aina kokeilla napata sulakkeen veks tai irrottaa jonkun pyöränantureiden pistokkeista, kummassakin tapauksessa värkki tippuu pelistä pois.
Tyhmä kysymys: Oletko varma, ettei jarrurensseleiden vaihdon yhteydessä jäänyt yhtään ilmaa sinne jarrupiiriin?
En kuitenkaan usko että ABS olisi asialla paineita sotkemassa, sehän toimii sikäli on/off-periaatteella että päästää fillareille (jokaiselle erikseen) joko kaiken sen paineen mitä polkimella käsketään tai sitten ei painetta ollenkaan. Pyörän lukkiutuessa paine ensin päästetään veks ja sitten pyöränanturin havaitessa taas pyörän kiihtymisen jarrupaineet palautetaan. On/off-toimintaa säestää vielä ainakin vanhemmissa ABSin rutina, ainakaan mun autossani sitä ei voi olla huomaamatta. Systeemin ei siis pitäisi voida leikata vain osaa jarrupaineesta pois, mutta voithan aina kokeilla napata sulakkeen veks tai irrottaa jonkun pyöränantureiden pistokkeista, kummassakin tapauksessa värkki tippuu pelistä pois.
Tyhmä kysymys: Oletko varma, ettei jarrurensseleiden vaihdon yhteydessä jäänyt yhtään ilmaa sinne jarrupiiriin?
- Epäkelpokeräilijä -
en usko kun niitä letkuja on avattu kahteen kertaan ja molemmilla kerroilla sama tulos. Ja lisäksi sitä remppaa tehtiin pajalla et uskon ja toivon että ne on tehny sen oikein. Vika on kuitenkin niin mystinen ettei ne sen pajan miehet enää osannu oikein sanoa et mikä siinä on, niin ajattelin kysellä täältä onko kellään kokemusta ettei tarvisi maksaa siitä että ne ettii vikaa päivä kaupalla. Delta-Autossahan se tietysti tulisi kuntoon mutta tuntitaksat on kaksin kertaisia, joten se on se viimeinen vaihtoehto.
Ne miehet sitä kanssa arveli, että jos se vasemman puoleinen jarrusatula on viallinen, mutta se oli hyvin arvaus luontoinen.
Ne miehet sitä kanssa arveli, että jos se vasemman puoleinen jarrusatula on viallinen, mutta se oli hyvin arvaus luontoinen.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11231
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo se toisen satulan viallisuus voisi olla arvaukseksi ihan hyvä. Eivätköhän nuo satulat kypsy suunnilleen yhtä aikaa, joten jos toinen on jo mennyt, ei toinenkaan liene enää elämänsä keväässä.
Vähän kyllä tuntuu oudolta jos se satula ei laahaa ja käsijarrukin pelittää hienosti, mutta käyttöjarrussa ei löydy tehoa. Onhan liukuholkkien tsekattu olevan kunnossa, eli satula "kelluu" ilman vastusta?
Sitten ei enää taida jäädä paljon muita mahdollisuuksia kuin takajarrujen kuormaventtiili. Mutta sehän oli uusi, taitaa olla aika harvinaista että tuollaiset osat ovat särki heti uutena? Pääsylinterissäkään ei liene vikaa, silloin luulisi vasemman takafillarin kanssa samassa jarrupiirissä olevan oikean etupyöränkin paineiden olevan pienet.
Vähän kyllä tuntuu oudolta jos se satula ei laahaa ja käsijarrukin pelittää hienosti, mutta käyttöjarrussa ei löydy tehoa. Onhan liukuholkkien tsekattu olevan kunnossa, eli satula "kelluu" ilman vastusta?
Sitten ei enää taida jäädä paljon muita mahdollisuuksia kuin takajarrujen kuormaventtiili. Mutta sehän oli uusi, taitaa olla aika harvinaista että tuollaiset osat ovat särki heti uutena? Pääsylinterissäkään ei liene vikaa, silloin luulisi vasemman takafillarin kanssa samassa jarrupiirissä olevan oikean etupyöränkin paineiden olevan pienet.
- Epäkelpokeräilijä -
ne liukuholkitkin on tarkistettu, että ei niissä pitäis olla vikaa. samoin on koitettu jarruletkuja ristiin ja epätasapaino on samoin päin että siinä paineen tasaajassakaan ei pitäisi olla vika. Eli järkeviä selityksiä et taida olla enää kuin se satula. Sitä tässä vissiin on sitten koitettava.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
nyt viimein selkisi se vika kun tarpeeksi etsittiin. se paineen uusi tasaaja ei kuitenkaan antanut tasapuolisesti painetta. Koitettiin sitten kepillä jäätä ja se meni kuin menikin katsastuksesta läpi vaikka takajarrut ei ollutkaan tasapainossa. Kun ABS kuitenkin tasaa sen paineen. Uusi jarrusatula olisi ollut 500 egeä että vian perusteellinen etsiminen kannatti.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
joo ei siinä katsastuksesa ajanu. Kai sitä voi testata siinä jos ei pidä virtoja päällä, mutta silloin ei ABS:kään toimi.
Niin ne sanoivat että testasivat ristiin, mutta enpä tiedä sitten . Tai sitten ymmärsin väärin . Ei kuitnkaan haittaa vaikka siinä tulikin paljon työta kun ne tekivät sen suurelta osalta talkoona .
Niin ne sanoivat että testasivat ristiin, mutta enpä tiedä sitten . Tai sitten ymmärsin väärin . Ei kuitnkaan haittaa vaikka siinä tulikin paljon työta kun ne tekivät sen suurelta osalta talkoona .
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4