75TS täristää

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

75TS täristää

Viesti Kirjoittaja pee »

75TS täristää huomattavan lujasti 105km/h nopeudesta ylöspäin. Tärinä ilmenee jaksoittain eli välillä tärisee todella lujaa, ja taas välillä tärinä häipyy kokonaan. Siis tasaisin ajanjaksoin noin 20 sekunnin välein. Renkaat ja vanteet ovat uudet, ja samainen tärinä ilmeni entisilläkin, joten noissa vika tuskin piilee. Jarrut eivät täristä ainakaan jarrutettaessa edessä eikä takanakaan, joten vika tuskin on noissakaan. Tärinä ei myöskään häviä vauhdissa kytkimen pohjaan painamalla, joten kardaanikaan se tuskin on. Missäköhän vika voisi olla? Ainoat pyörivät osat ovat kytkin pohjassa renkaat, jarrulevyt ja vetoakselit. Viimeksimainitut kävi itselläni mielessä, mutta voiko noiden nivelet mennä niin rikki, että aiheuttaisivat moista? Tai onko kenelläkään irronnut vetoniveltä itsestään pulttiliitoksista?

Vastauksista kiitollisena,
Petri

mikkilj
Viestit: 167
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 08:17
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkilj »

Omassa Giulietassa on Täsmälleen samoja murheita. Suurimman osan vapinoista sain pois kun vaihdoin raidetangon päät. Molemmille puolille. Loppujen tutinoiden arvelen tulevan reaktiotankojen kumeista, jotka ovat totaalisen loppu.

Vilkaseppas keulan puslat ja nivelet läpi.

- J

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Jos se tärinä on sidoksissa nopeuteen eikä niinkään moottorin pyörimisnopeuteen niin tuskin se kardaanista tulee vaan esim. raidetangonpäistä tai sitten väljistä alapallonivelistä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Huonot iskaritkin voivat oirehtia niin, että tuntuu kuin renkaita ei millään saisi tasapainotettua.
- Epäkelpokeräilijä -

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Väliaikatietoja: Näyttäisi siltä, että ainakin osasyyllisinä tärinään toimivat uusien vanteiden muoviset soviterenkaat. Tuossa 75:ssa keskireikä on 58,5mm, kun taas mukana tulleet soviterenkaat on tarkoitettu etuvetoisiin, joiden keskireikä on 58,1mm. Ainakin etupyörät ovat hieman tiukat laittaa paikalleen, ja kiristyksen jälkeen jarrulevykin alkaa hieman hankaamaan paloihin. Alkuperäisillä vanteilla hankaamista ei tapahdu. Ilmeisestikin uusi vanne soviterenkaineen vääntää pyörännapaa juuri sen verran, että pysyheittoakin tulee silmämääräisesti arvioiden n. 3-4mm. Osaisiko joku sanoa pystyheitoista, että millainen määrä on liikaa? Ovatko 75:n 5-pulttiset pyörännavat niin heikkoa tekoa, että se antaa ennemmin periksi kuin muovinen soviterengas? Onko muilla kokemuksia asiasta?

Ei muuten ole helppoa vanteiden löytäminen kyseiseen autoon. Ja sitten kun sellaiset löytää, niin sarja tulee vääräillä asennuskamoilla(pultit, kun piti olla mutterit + soviterenkaat). Ja sitten vielä kertaalleen väärät mutterit... Ja nyt tärinä. Alkaa huumori loppumaan hommasta :-)

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

pee kirjoitti:Väliaikatietoja: Näyttäisi siltä, että ainakin osasyyllisinä tärinään toimivat uusien vanteiden muoviset soviterenkaat. Tuossa 75:ssa keskireikä on 58,5mm, kun taas mukana tulleet soviterenkaat on tarkoitettu etuvetoisiin, joiden keskireikä on 58,1mm. Ainakin etupyörät ovat hieman tiukat laittaa paikalleen, ja kiristyksen jälkeen jarrulevykin alkaa hieman hankaamaan paloihin. Alkuperäisillä vanteilla hankaamista ei tapahdu. Ilmeisestikin uusi vanne soviterenkaineen vääntää pyörännapaa juuri sen verran, että pysyheittoakin tulee silmämääräisesti arvioiden n. 3-4mm. Osaisiko joku sanoa pystyheitoista, että millainen määrä on liikaa? Ovatko 75:n 5-pulttiset pyörännavat niin heikkoa tekoa, että se antaa ennemmin periksi kuin muovinen soviterengas? Onko muilla kokemuksia asiasta?

Ei muuten ole helppoa vanteiden löytäminen kyseiseen autoon. Ja sitten kun sellaiset löytää, niin sarja tulee vääräillä asennuskamoilla(pultit, kun piti olla mutterit + soviterenkaat). Ja sitten vielä kertaalleen väärät mutterit... Ja nyt tärinä. Alkaa huumori loppumaan hommasta :-)
kokeileppas vanteita paikalleen ilman niitä soviterenkaita..sitten selviää onko johtuuko tärinä niistä... :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

pee kirjoitti:Tuossa 75:ssa keskireikä on 58,5mm, kun taas mukana tulleet soviterenkaat on tarkoitettu etuvetoisiin, joiden keskireikä on 58,1mm.
Mulla taas oli soviterenkaissa niin rankat viistoukset, etteivät vanteet keskittyneet 164:n vain hiukan ulkoneviin pyörännapoihin ollenkaan. Kävin sorvauttamassa uudet rinkulat teräksestä, muovisovitteiden mittojen mukaan mutta ilman viistousta. Nyt pelaa hyvin.

Jos muuten teettää sovitteet jostain ruostuvasta tavarasta niin kannattaa sitten laittaa hiukan kuparitahnaa väliin, rinkuloista tulee muuten äkkiä kiinteät...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kaverilla oli aikanaan bemarissa sama homma. Tärisi aaltoilevasti tietyssä nopeudessa motarilla. Johtui muistaakseni epäsopivista vanteista.

Btw. 75:n kardaani pyörii aina auton käydessä oli vaihde päällä tai ei.

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Abarth kirjoitti:Kaverilla oli aikanaan bemarissa sama homma. Tärisi aaltoilevasti tietyssä nopeudessa motarilla. Johtui muistaakseni epäsopivista vanteista.

Btw. 75:n kardaani pyörii aina auton käydessä oli vaihde päällä tai ei.
juu..jos ei vanteet istu kunnolla napoihin niin ei tarvi tärinän syytäkään hakea kaukaa... :)

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

No niin, syy tärinään on ainakin jossain määrin selvinnyt :-) Ja jos tässä nyt jotain pitäisi oppia, niin ainakin se, että renkaat ja vanteet kannattaa ostaa, laitattaa vanteille ja vielä lopuksi laitattaa auton alle samassa liikkeessä.

Koko tarinahan alkoi siitä, että löysin mielestäni sopivat vanteet(Rial GS, 5x98, ET 30mm, 7" leveä, 15" korkea) "parin päivän toimitusajalla" eräästä liikkeestä, joka ei sitten kyennyt myymään renkaita(Marangoni Heron 205/55x15") sopivaan hintaan. No, renkaat hankittiin toisesta paikasta jonka jälkeen mentiin tilaamaan vanteet. Vanteita ei enää saanut Suomesta, eikä niitä ollut maahantuojallakaan, joka sanoi toimituksen kestävän 5-6 viikkoa. Ne jätettiin hankkimatta kunnes kuitenkin löysin tuollaiset vanteet toisesta liikkeestä toiselta paikkakunnalta.

Vihdoin sain renkaat vanteille kolmannen liikkeen toimesta. Renkaita alle laittaessani huomasin saaneeni väärät mutterit. Prkle, takaisin vanteet myyneeseen liikkeeseen, jossa vaihdettiin mutterit ja renkaat laitettiin alle mukana tulleiden soviterenkaiden kera(sisähalkaisija 58,1mm). Alle satasen vauhdissa renkaissa en huomannut juurikaan tärinää, mutta 115km/h nopeudessa hampaat olivat jo melkein jauhona tärinän vuoksi. Nostin pyörät ilmaan yksitellen ja pyörittelin niitä jolloin huomasin aika runsaan pystyheiton ja sen, että jarrulevyt hankasivat lievästi paloihin, mitä alkuperäisillä vanteilla ei tapahtunut.

Takaisin rengasliikkeeseen. Siellä vanteet renkaineen laitettiin tasapainotuskoneeseen ja huomattiin renkaan pystyheitto. Ei muuta kuin renkaat pois vanteilta ja kas kummaa. Edellinen asentaja ei ollut laittanut rasvaa riittävästi, jolloin rengas ei ollut kunnolla "noussut vanteelle". No uutta rasvaa ja rengas vanteelle. Nyt oli jo parempi, mutta ei hyvä vieläkään. Sitten kierrettiin rengasta vanteella muutamia kertoja, jolloin pystyheitto pieneni jokseenkin siedettäväksi, mutta ei riittävän hyväksi. Ja tuo sama toistui kaikilla renkailla. Niissä oli siis pystyheittoa.

Nyt renkaat olivat taas vanteilla, mutta soviterenkaat eivät vieläkään käyneet. Seuraavaksi soviterenkaiden reikää isonnettiin hieman hiomalla jottei se aiheuttaisi jännityksiä pyörännapaan. Ja sitten vaan vanteet paikalleen. Nyt tärinä on jo paljon pienempää, ja jopa sataakahtakymppiä pystyy ajamaan, mutta kyllä noista renkaista täytyy käydä vielä valittamassa. Ihme homma, sillä minulla on jo ennestään samanmerkkiset talvirenkaat eikä niissä ole ollut mitään vastaavia ongelmia. Myyjäliikekin mainosti niiden parhaimpana ominaisuutena pyöreyttä, mutta eipä näemmä siihenkään voinut luottaa... Katsotaanpa nyt onko tällä tarinalla onnellsta loppua laisinkaan. Jos jollakulla muulla on kokemuksia Marangonin renkaista, niin kerropas. Katsotaan onko mulla vain ollut huonoa tuuria vai ovatko ne järjestään muhkuraisia :-)

Niin, lopuksi täytyy kiittää arvoisia raatilaisia lukuisista hyvistä arvauksista. Kiitos! Tämäkin säie on mielestäni ehdotonta "useimmin kysytyt kysymykset"-ainesta, sillä tärinähän voi tosiaan johtua ihan mistä tahansa pyöräntuentaan liittyvästä komponentista eikä vikaa tällöin välttämättä ole kovinkaan helppo jäljittää.

Vastaa Viestiin