164 kytkimen pääsylinterin vaihto

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

164 kytkimen pääsylinterin vaihto

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kytkimen pääsylinteri sijaitsee kuskin jalkotilan yläpuolella, ja on kiinnitetty kytkinpolkimen päähän. Laite on tämän näköinen: Kuva
Uuden saa esimerkiksi motonetistä hintaan 33.30€

Syliteri sijaitsee todella hankalassa paikkaa, itse helpotin työskentelyä hieman irroittamalla kuljettajan penkin, näin pääsin selin makuulle lattialle.

Aloita irroittamalla ratin alapuolella oleva muovinen levy, on kiinni 7 tai 8:lla ristipääruuvilla, irroita bensatankin luukun avausnapille menevät piuhat.

Sen jälkeen näkyviin tulee tällainen tötterö:
Kuva
joka siis vedetään pois, sen alta ilmestyy itse sylinteri.

Sylinterin irroitus järjestys kannattaa aloittaa pahimmasta elikkä kytkimen päästä. kun sylinteri on poissa kytkimen pää näyttää tältä:
Kuva
Sylinterin läpi menee tappi, jonka päässä on sokka, sokan irroitus lienee hankalin homma. Sen jälkeen kannattaa irroittaa sylinteri päästä lähtevä nesteletku, jonka jälkeen säiliöltä tuleva kumiletku on helpompi irroittaa. Huom! Letkun pää on alempana kuin jarru/kytkin-nesteen säiliö joten nesteet tulevat sitten pihalle, jos ei letkua tuki jollain ennen irroitusta, itse laitoin lukkopihdit letkun keskiosaan, mutta se ei auttanut, vaan nesteet valuivat kuitenkin pihalle, varaa kaiken varalta astia alle! Nestettä tulee noin 2dl, joten mistään kauheasta vahingosta ei ole kyse.

Sen jälkeen irroita itse sylinteri rungosta, kiinnitys on kahdella 13mm mutterilla: Kuva
Lenkin saa juuri ja juuri liikkumaan tarpeeksi kun sen työntää tuon rautapalkin takaa, johonka nuo maadoituspiuhat menevät.

Sitten kasaus niin että ensin sylinteri runkoon, sitten kytkimen pää kiinni ja uusi sokka, sen jälkeen letkut ja sitten nestesäiliön pinnan tarkistus. Ilmaus tapahtuu pumppaamalla kytkintä useasti jättämällä se pohjaan ja sitten avaamalla sylinterin päästä lähtevää letkua, kun nestettä tulee niin mutteri kiinni. Tätä ei tarvinnut toistaa kuin pari kertaa.

Tuosta irroitus järjestyksestä vielä, että poljin kannattaa todella olla irti sylinteristä ennenkuin avaa tuon päästä lähtevän letkun. Minä kun irroitin ensiksi letkun ja sitten sylinterin rungostaan, niin kytkinpolkimen jousi paiskasi kytkimen pohjaan ja sitten lensikin sylinterin päästä nesteet naamaan, ja tämä tapahtui vielä kolme kertaa :shock: . Voin sanoa että jarruneste ei maistu hyvältä :wink:

Vastaa Viestiin