Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 21 Tammi 2019, 10:17



Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 
164 kytkimen pääsylinterin vaihto 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Viestit: 7433
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Auto: 164 Q4, Maserati 430, Fiat Croma
Vastaa lainaamalla
Viesti 164 kytkimen pääsylinterin vaihto
Kytkimen pääsylinteri sijaitsee kuskin jalkotilan yläpuolella, ja on kiinnitetty kytkinpolkimen päähän. Laite on tämän näköinen: Kuva
Uuden saa esimerkiksi motonetistä hintaan 33.30€

Syliteri sijaitsee todella hankalassa paikkaa, itse helpotin työskentelyä hieman irroittamalla kuljettajan penkin, näin pääsin selin makuulle lattialle.

Aloita irroittamalla ratin alapuolella oleva muovinen levy, on kiinni 7 tai 8:lla ristipääruuvilla, irroita bensatankin luukun avausnapille menevät piuhat.

Sen jälkeen näkyviin tulee tällainen tötterö:
Kuva
joka siis vedetään pois, sen alta ilmestyy itse sylinteri.

Sylinterin irroitus järjestys kannattaa aloittaa pahimmasta elikkä kytkimen päästä. kun sylinteri on poissa kytkimen pää näyttää tältä:
Kuva
Sylinterin läpi menee tappi, jonka päässä on sokka, sokan irroitus lienee hankalin homma. Sen jälkeen kannattaa irroittaa sylinteri päästä lähtevä nesteletku, jonka jälkeen säiliöltä tuleva kumiletku on helpompi irroittaa. Huom! Letkun pää on alempana kuin jarru/kytkin-nesteen säiliö joten nesteet tulevat sitten pihalle, jos ei letkua tuki jollain ennen irroitusta, itse laitoin lukkopihdit letkun keskiosaan, mutta se ei auttanut, vaan nesteet valuivat kuitenkin pihalle, varaa kaiken varalta astia alle! Nestettä tulee noin 2dl, joten mistään kauheasta vahingosta ei ole kyse.

Sen jälkeen irroita itse sylinteri rungosta, kiinnitys on kahdella 13mm mutterilla: Kuva
Lenkin saa juuri ja juuri liikkumaan tarpeeksi kun sen työntää tuon rautapalkin takaa, johonka nuo maadoituspiuhat menevät.

Sitten kasaus niin että ensin sylinteri runkoon, sitten kytkimen pää kiinni ja uusi sokka, sen jälkeen letkut ja sitten nestesäiliön pinnan tarkistus. Ilmaus tapahtuu pumppaamalla kytkintä useasti jättämällä se pohjaan ja sitten avaamalla sylinterin päästä lähtevää letkua, kun nestettä tulee niin mutteri kiinni. Tätä ei tarvinnut toistaa kuin pari kertaa.

Tuosta irroitus järjestyksestä vielä, että poljin kannattaa todella olla irti sylinteristä ennenkuin avaa tuon päästä lähtevän letkun. Minä kun irroitin ensiksi letkun ja sitten sylinterin rungostaan, niin kytkinpolkimen jousi paiskasi kytkimen pohjaan ja sitten lensikin sylinterin päästä nesteet naamaan, ja tämä tapahtui vielä kolme kertaa :shock: . Voin sanoa että jarruneste ei maistu hyvältä :wink:


02 Kesä 2005, 10:19
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 1 viesti ] 

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com