Imukumien vaihto 164

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Imukumien vaihto 164

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

164:sen kumisiin imuputkiin oli ilmestynyt halkeamia.Ja koska vanhoja oli korjattu hätäpäissään silikoonilla niin oli aika vaihtaa ne.



Kuva
Vasemmalla vanha,oikealla uusi

Ja kun autokin hieman nyki niin korjausta piti hakea sitä kautta.Ostin metritavarana Etolasta 24cm sisähalkaisijaltaan 45mm kuumuuden kestävää kumiletkua.Pätkä maksoi 7.50e ja on kuulemma veneissä käytettävää pakoputki kumia. Eli pitäisi kestää kuumuutta, bensaa yms. Kumien leikkaaminen sopivaan mittaan ei ollut ihan helppoa koska letkussa kiertää kaksi metallilankaa, mutta mattoveitsellä ja sivuleikkureilla se onnistui.

Mittasin imusarjan ja kokoojan putket ja sain niiden halkaisijaksi 45,8mm. Eli tuo 45mm joutuu venymään joka sitten aiheuttikin ongelmia. Varsinkin ku kaikki 4 pitää saada samaan aikaan menemään.

Kuva

Irroitin imukokoojan,kaksi mutteria tukitangon alapäästä.Yksi pultti tukitangon/moottorin kiinnityksestä ylhäältä. Irroitin kaikki ruiskut ja niiden jakotukin. Lisäksi imukokoojan maadoitus ja ilmämäärämittari piti irroittaa jotta imukokoojan sai riittävän kauas .

Tuossa "metri"letkussa säästää hieman mutta työ taitaa olla hieman suurempi koska se on paljon jäykempää ja varsinkin niiden ujuttaminen paikoilleen on vaikeaa. Varmistin lisäksi tiiveyden silikoonilla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin