alfa 75 kardaanin rättinivelen vaihto

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
kemppos
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 17:34
Paikkakunta: forssa

alfa 75 kardaanin rättinivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja kemppos »

uusi alfa-harrastaja tiedustelee, että mitä kaikkea täytyy repiä irti , jotta saa vaihdettua ns. kardaanin rättivivelen? ja pitäisi vielä vaihtaa vasemmalle taakse vetonivelen suojakumi, eli kummonen homma se mahtaisi olla? jos joku antaisi yksiselitteisen vastauksen. Tarvitsenko jotain erikoistyökaluja? ainakin silmämääräisesti näyttäisi tavallisilla työkaluilla onnistuvan. mitä varaosaliikkeitä käytätte esim. alustan osien hankkimiseen, löytyykö tavallisista varaosaliikkeistä alfaan helposti osia?

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Maksoin juuri 340 euroa kahdesta 75-moottorin tukikumista Delta Autolle, joten se siitä firmasta.

Tavallisimmat osat: www.motonet.fi
Muut osat: www.tmuukkonen.fi

Löydät muut osamestat tämän saitin linkit-osiosta.

Hommaa erilaisia ja kokoisia 13 mm ja 17 mm avaimia ja hylsyjä, niillä irrotin ainakin äsken koko koneen.

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

rättinivelennivelen vaihdossa nosturi on kova sana..helpoiten nivelen onnistuu vaihtaa kun tiputtaa koko kard alas, tosin itse vaihdoin kaksi eli keski ja takanivelen..

vetoakselinsaa irti kun ottaa sen ensin irti laatikon päästä ja sitten navan puolipäästä..muistaakseni oli kiinni kuusiokolo ruuveilla laaatikon puoleisessa laipassa nämä kun ottaa pois ja löysää mutterin navasta niin lähtee kiskomalla pois spooreista, voi olla tosin lujassa ja noiden kuusiokolo ruuvien kanssa kannattaa olla skarppina ettei nuljaa tai kiristysvaiheessa vedä väärille jengoille..

Avatar
24valve
Viestit: 190
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 24valve »

Ja muista sitten merkata kardaanin puoliskojen asennot toisiinsa nähden. Muuten on vavistus&ravistus todennäköistä.

mikkilj
Viestit: 167
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 08:17
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkilj »

Juuri tuollaisen, ja itseasiassa laajemman operaation suorittaneena. Tosin eri autoon. Mutta sama tekniikka.
Suhteellisen näppärä homma. Se mitä joutuu tekemään.

- Pakoputki irti. Pakosarjasta asti.
- Kardaani pois
- Kardaanin korjaus
- Sama toisinpäin.

Se mitä tarvii on tosiaankin muutama kiintoavain. Ja hylsysarja. Myöskin pakoputken ja pakosarjan laipan pultteja varten suhteellisen pitkä jatko hylsyavaimille. Ainakin allekirjoittaneella irtosivat helpommin alakautta.

Ja tuo että merkkaa kardaanien puoliskot, on tärkeää. Ihte merkkasin myöskin sijoituksen loodan laippaan ja vauhtipyörään nähden. Tämän tosin ei pitäisi olla tarpeellista.

Linkin takaa tarkat ohjeet: http://www.gtv6.org/drv_shft.htm

- J

Avatar
jknracing
Viestit: 3074
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Ei sitä pakoputken alkupäätä tarvitse (välttämättä) irroittaa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kutosessa tarvii ainakin irroittaa koko putki takapätkää lukuunottamatta...
Viimeksi muokannut 90, 10 Kesä 2004, 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mikkilj
Viestit: 167
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 08:17
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkilj »

Samoin Giulietassa piti, koska etummainen resonanssipönttö on suoraan kardaanin alun kohdalla. Ehkä siitä olisi mahtunut irrottelemaan pultit, mutta ahdasta olisi ollut.

- J

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Tämän lisäksi minä ainakin jouduin tiputtamaan vaihteiston etupäästä alas. Ei muuten sopinut kardaani pois vaikka mitä teki.

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu mulla oli kone takapäästä irti..antoi juuri sen verran periksi että mahtui tulemaan koko pätkä kerallaan alas..eka takapää irti ja sitten etupää.

Avatar
jknracing
Viestit: 3074
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Noista neloskoneisista 75:sta oon ottanut kardaanin irti niin, et pakoputken etupätkää ei ole tarvinnut irroittaa. Ja kyllä se kardaani tulee pois paikoiltaan ilman laatikon/moottorin löysäilyä. Tarttee vaan hyvän vääntöraudan ja reilut :twisted: otteet!!!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Mulla oli hyvät (järeät) vääntöraudat ja reilut (apinanraivolla) otteet kun kardaania revin, takapäätä olisi tarvinnut runnoa pari senttiä että kardaani olisi tippunut, no tästä riemastuneena koitin keskeltä katkaista, tuloksena lohjennut keskitysholkki. En tiedä sitten mikä meni vikaan :?

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu..ei kantsi mennä keskeltä katkomaan, helpoiten tulee alas yhtenä pakettina...sorkkaraudasta oli muuten melkoisesti apua... :wink:

Avatar
jknracing
Viestit: 3074
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

GAMMA500 kirjoitti:Mulla oli hyvät (järeät) vääntöraudat ja reilut (apinanraivolla) otteet kun kardaania revin, takapäätä olisi tarvinnut runnoa pari senttiä että kardaani olisi tippunut, no tästä riemastuneena koitin keskeltä katkaista, tuloksena lohjennut keskitysholkki. En tiedä sitten mikä meni vikaan :?
Se kardaani ei muljahda sieltä alas ihan helpolla. Pitää pyöritellä kardaania & yokea ja väännellä niin sitte se tulee alas sieltä. Loppuviikosta pääsen taas koittamaan. Kardaanin keskimmäinen kuminivel on muuttunut yllättäen rautaniveleksi (=pitää helvetinmoista kilinää vaihtaessa ja kaasua löysätessä. Viime viikot olenkin ajellut veto päällä tai vapaalla.) ,elikkäs ne kumit ovat jäänneet maantielle.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Nyt taidan päästä vaihtamaan kutoseen tuon ekan nivelen :evil: On yksi pultinväli kokonaan ilman kumia, ihmettelinkin pientä vispausta joutokäynnillä kesän mittaan. Taidan joutua taas ottamaan putken etuosankin alas kun tuossa on katalysaattorikin tiellä. Se putki on kyllä vittumainen asennettava pakosarjoihin.
Eihän kenelläkään ole ehjää kumia myytävänä?

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

harvassa ovat hyväkyntoiset käytetyt..90:een löytyi aikanaan Tiippanalta uuttavastaavan kuntoinen loput jouduin ostamaan uusia..ei muuta kuin puhelu muukkoselle..

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Juu, etunivel himpun päälle 130€, mutta ajattelin vaihtaa samalla takimmaisen kun on melkolailla samalla tavoin haurastunut, ei tosin vielä paloja irtoillut. Ja vielä kun lisää tuohon kardaanin tasapainotuksen niin eiköhän tästäkin projektista miehekäs lasku saada aikaiseksi :(
Mitäs rojua tuon kardaanin mukaan pitää antaa kun vie tasapainotettavaksi, riittääkö molemmat pätkät ja keskinivel?

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

jknracing kirjoitti:Noista neloskoneisista 75:sta oon ottanut kardaanin irti niin, et pakoputken etupätkää ei ole tarvinnut irroittaa. Ja kyllä se kardaani tulee pois paikoiltaan ilman laatikon/moottorin löysäilyä. Tarttee vaan hyvän vääntöraudan ja reilut :twisted: otteet!!!
pitää paikkansa;) tuli europatuorille kiire eikä lautta odottanu...5h aikaa n.2h meni :mrgreen:

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti:Juu, etunivel himpun päälle 130€, mutta ajattelin vaihtaa samalla takimmaisen kun on melkolailla samalla tavoin haurastunut, ei tosin vielä paloja irtoillut. Ja vielä kun lisää tuohon kardaanin tasapainotuksen niin eiköhän tästäkin projektista miehekäs lasku saada aikaiseksi :(
Mitäs rojua tuon kardaanin mukaan pitää antaa kun vie tasapainotettavaksi, riittääkö molemmat pätkät ja keskinivel?
pitäisi riittää kaverin sesikafemman kard tasapainotetiin ja pajalle lähti juuri koko kardaani nivelineen päivineen..

Avatar
kterkkila
Viestit: 2383
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Usein kannattaa purkaa jopa enemmän kuin mitä välttämättä tarpeen, jos se selkeästi helpottaa hommaa.. Itse otan kyllä laatikon etupään apurungon kuusi pulttia ja koneen takakannattimen pultit irti kardaania irrottaessa. Pyssyllä apurungon pulttien irrottamiseen menee noin 20s, eikä sen jälkeen tarvitse pelätä vaurioittavansa mitään.
Kimmo / alfatune.fi

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Nyt viime kerralla jätin pakoputken etuosan paikoilleen. Homma meni näin:

1. Pakoputki etupäätä lukuunottamatta irti
2. Vaihteensiirtäjä kepin päästä irti
3. Kardaanin kannatintuhveron 2*13mm mutteria pois
4. Kardaanitunnelin poikkipalkki irti 4*13mm pultit
5. Katalysaattorimallissa on katin päällä suojapelti ruuveilla kiinni, se pois
6. Moottorin takakannattimen 2*13mm pultit auki
7. Kardaanin etupäästä boorien kiristyspultti 17mm auki
8. Takarättinivelestä 3*19mm pultit irti, niin että nivel jää kardaaniin
9. Dedion-palkin pultit irti 6*17mm, molemmin puolin 3kpl
10. Työnnetään kardaani niin pitkälle moottoriin päin kun menee, sitten väännetään Dedion-palkkia taaksepäin ja kardaanin takapää tipahtaa syliin, sitten vaan vedetään kardaani pois :)

Tunkkia ei tarvita koko hommassa! :wink:

Vastaa Viestiin