Jakohihnanvaihto 156 2.0 TS

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Jakohihnanvaihto 156 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ohjeet ovat vuoden 2002 Autodatasta, lievästi vanhat mutta pitänee paikkansa. Vastuu on kuitenkin lukijalla. Kiitokset ohjeista kuuluu jiibee:lle!

Auton aikaisempi käyttö ja huolto on aina otettava huomioon.

Moottorin vaurioituminen
VAROITUS:
Ennen sylinterikannen irroitusta tulisi tehdä puristusmittaus kaikille sylintereille, vaikka jakopään hihnan vaurioituessa normaalisti esiintyy moottorivaurioita.

Korjausaika - tunteina
Tarkastus:
145/146/155/Spider/GTV----------0,15
156------------------------------------0,20

Irroitus ja asennus:
145/146/155------------------------2,90
156-----------------------------------2,95
Spider/GTV--------------------------2,90

Erikoistyökalut:
Nokka-akselin lukitustyökalu ---------------- Alfa Romeo no. 1.825.041.000.
Imupuolen nokka-akselin pitotyökalu ------AR no. 1.822.155.000
Pakopuolen nokka-akselin pitotyökalu -----AR no. 1.822.146.000.
Jakopään hihnan kiristystyökalu -------------AR no. 1.822.149.000.
Tasapainoitushihnan kiristystyökalu --------AR no. 1.822.154.000.

Erikoisvarotoimet:
Ota irti akun maadoitusjohdin.
Älä kierrä kampiakselia tai nokka-akselia kun hammashihna on irti.
Poista sytytystulpat, jotta moottoria on helpompi kiertää.
Kierrä moottoria normaaliin pyörimissuuntaan (ellei toisin mainita).
Älä kierrä moottoria nokka-akselin tai muun hammaspyörän välityksellä.
Noudata kaikkia kiristystiukkuuksia.

Purkaminen:
1. Irroita:
Ulkopuolinen käyttöhihna.
Kampiakselin hihnapyörä [1].
Jakopään hihnan ylempi suojakansi [2].
Jakopään hihnan alempi suojakansi [3].
Sytytyspuolat.
Sylinterinkannen suojus [5].
Keskimmäinen sytytystulppa – sylinteri 1.
2.Asenna mittakello sylinteri 1. keskimmäisen sytytystulpan koloon [6].
3. Kierrä kampiakselia hitaasti 1. sylinterin yläkuolokohtaan. Käytä mittakelloa.
4. Varmista että tasapainoitusakselin merkit ovat kohdallaan [7] & [8].
5. Varmista että hihnan merkit ovat kohdakkain hihnapyörän merkkien kanssa [9] & [10].
6. Löysää tasapainoitushihnan kiristimen mutteri [11].
7. Irroita tasapainoitushihna.
8. Irroita tasapainoitushihnan hihnapyörä kampiakselista [4].
9. Löysää jakopään hihnan kiristimen mutteri [12].
10. Irroita jakopään hihna.

Asennus
1. Varmista että kampiakseli on sylinterin 1 kohdalla yläkuolokohdassa. Käytä mittakelloa [6].
2. Pidä nokka-akselin hihnapyöriä paikoillaan. Käytä työkalua No. 1.822.155.000 ja 1.822.146.000 [13] & [14]. Löysää kummastakin nokka-akselinhihnapyörästä pultti.
3. Irroita No. 3 imu ja pako nokka-akselin laakerikannet [15] & [16].

HUOM: Tunnistamista varten merkitse laakerikannet ennen poistoa.
4. Aseta lukitustyökalut laakerinkansien paikalle [15] & [16], työkalu no. 1.825.041.000.

Huom: Estääksesi vaurioitumista, varmista että lukitustyökalut ovat linjassa kulloisenkin nokan profiilin kanssa.

5. Asenna hammashihna seuraavassa järjestyksessä:
Kampiakselin hammaspyörä.
Ohjainpyörä.
Pakopuolen nokka-akselin hammaspyörä.
Imupuolen nokka-akselin hammaspyörä.
Kiristinpyörä.
Vesipumpun hihnapyörä.
6. Varmista että hihnan merkit ovat linjassa hammaspyörien kanssa [9] & [10].
7. Kiristä jakohihna maksimi kireyteensä. Käytä työkalua no. 1.822.149.000 [17].
8. Kiristä kiristimen mutteri [12].
9. Pidä nokka-akselin hammaspyöriä paikallaan. Käytä työkalua no. 1.822.155.00 ja 1.822.146.00 [13] & [14].
10. Kiristä kummankin nokka-akselin hammaspyörän pultit.
11. Poista mittakello [6].
12. Irroita lukitustyökalut [15] & [16].
13. Aseta laakerikannet takaisin oikeille paikoilleen.
14. Voitele nokka-akselin laakerikannen pultit. Kiristä pultit 13-16 Nm tiukkuuteen.
15. Kierrä kampiakselia kaksi kierrosta myötäpäivään, sylinterin 1 yläkuolokohtaan [6].
16. Aseta kiristintyökalu no. 1.822.149.000 [17].
17. Löysää kiristimen mutteri [12].
18. Käännä kiristinpyörää niin kauan kunnes osoitin [18] on linjassa reiän kanssa [19].
19. Kiristä kiristimen mutteri 21-26 Nm tiukkuuteen [12].
20. Varmista että kampiakseli on yläkuolokohdassa sylinterin 1 kohdalla [6].
21. Linjaa tasapainoitusakselin ajoitusmerkit [7] & [8].
22. Aseta tasapainoitushihna paikalleen.
23. Aseta kiristystyökalu paikalleen, no. 1.822.154.000 [20].
24. Käännä kiristintä kunnes reikä [21] on linjassa kiristimen keskikohdan kanssa [22].
25. Kiristä kiristimen mutteri [11].
26. Kierrä kampiakselia kaksi kertaa myötäpäivään, sylinterin 1 yläkuolokohtaan [6].
27. Varmista että ajoitusmerkit ovat linjassa [7], [8], [9] & [10].
28. Asenna osat purkamisen vastaisessa järjestyksessä takaisin.
29. Kiristä kampiakselin hihnapyörän pultit 24-26 Nm tiukkuuteen.



Valmistaja: Alfa Romeo Malli: 156 2,0 AD2002
Moottorin tunnus: 323.01 Teho: 114 (155) 6400 2.7.2003
Viritys: R-Kat Vuosimalli:1997-02
Liitteet
jakop_1.JPG
(480.98 KiB) Ei vielä ladattu

Vastaa Viestiin