156 Ovipahvin irroitus

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

156 Ovipahvin irroitus

Viesti Kirjoittaja Smacket »

OVIPAHVIN IRROITUS:

Ovipahvin irroittaminen ja mm. sähköliittimien tarkistus: tarkoituksena löytää syy sähköpeilin sekä ulkolämpötilan anturin ajoittaiseen toimimattomuuteen. Kävin siis hommiin:


Kuva

Ovi auki ja hommiin!

Kuva

Ovenkahvan takana löytyy tuollainen pieni muovilipake, jonka irroittamalla pienellä meisselillä alta paljastuu...

Kuva

...pieni ristipäinen ruuvi. Ruuvia vaan auki...

Kuva

... jonka jälkeen koko ovenkahvan ja diskantti kajarin kotelo lähtee vetämällä pois.Tässä pienenä niksinä se, että tuota koteloa kannattaa vetää hieman oikealle, sillä kotelon toisessa päässä on tuollaiset pienet lipakkeet jotka tulevat ovipahvin alle.

Kuva

Noin, kotelo irti!

Kuva

Löysin omasta autostani tälläisen irtonaisen kaapelin keltaisella liittimellä varustettuna, joka ei ole kytketty mihinkään ( eikä myöskaan vastakappaletta ollut selvästi näkyvissä. Mikä mahtanee olla?

Kuva

Seuraavaksi kaiutin kotelon kimppuun. Kotelo lähtee siististi pikakiinnikkeistään hieman meisselillä avittamalla.

Kuva

Suojaritilä irti. Alta paljastuu kaiutin.

Kuva

Kaiuttimen neljä ristipäistä ruuvia auki, jolloin elementti onkin vapaa.

Kuva

Elementti irroitettuna.

Kuva

Kaiutin elementin kaapelit irti...

Kuva

... jonka jälkeen pääsemmekin ruuvaamaan pois kaksi ristipäistä ruuvia, jotka sitovat ovipahvin kulman peltiin.

Kuva

Tämän jälkeen on hyvä käydä ovikahvan kimppuun.

Kuva

Nosta ovikahvan syvennyksen pohjalta suojakumi pois. Alta paljastuu kaksi kuusiokolo ruuvia.

Kuva

Ruuvit auki...

Kuva

... jonka jälkeen kahvakotelo lähteekin irti nostamalla.

Kuva

Irroitetaan ikkunanostimen kytkimen kaapeli.

Kuva

Noin, kahvakotelo ja liitin irroitettuna.

Kuva

Kotelon alta paljastuu vielä kaksi 10-millin mutteria

Kuva

Jotka lähtevät helposti auki esimerkiksi pienellä räikällä.

Kuva

Noin, nyt kaikki ruuvi ja mutterikiinnikkeet ovat avattu ovipahvin irroitusta varten. Vielä pelinkolmion avaaminen.

Kuva

Pelikolmion muovi lähtee varovasti nykäisemällä irti...

Kuva

... kas niin! Huom! Heti tuon pelikolmion suojan alla näkyykin tuo sähköpeilin ja ulkolämpötilan tunnistimen liitin.

Kuva

Viimeinen vaihe onkin sitten varsinaisen ovipahvin irroitus. Irroittaminen kannattaa aloittaa alhaalta varovasti vetämällä sisäänpäin, jolloin pahvin takana olevat muovikiinnikkeet napsahtavat pois lukituksestaan.

Kuva

Varovasti vain vetämällä ovipahvi antautuu yksi nuoviklipsu kerrallaan.

Kuva

Ovipahvi kannattaa lopulta nostaa ylöspäin, jotta pahvi nousee ikkunan vieressä olevasta syvennyksestä siististi pois ilman vaurioita tai taitteita ovipahviin. Mutta näin! Ovipahvi irti - Helppo juttu!

Kuva

Ovipahvi irroitettuna.

Kuva

Ovi ilman pahvia. Selkeää ja siistiä.

Kuva

Heti silmääni osuikin tuo sähköpeilin ja ulkolämpötila-anturin liitin, joka näytti olevan löysällä! Tässä siis vika pelin toimimattomuuteen sekä lämpötila-näytön oireiluun!

Kuva

Liitin painamalla kiinni - "naps" - ja heti testaamaan mitä lämpötilanäyttö sanoo...

Kuva

... ja hyvin pelaa! Myös peilin sähkösäädöt alkoivat toimimaan moitteetta. Kas jos liitin on löysällä niin ihmekkös tuo... :P


Näin kaksi pikkuvikaa korjattu helposti! En alkanut sitten sen kummemmin tuon oven valkoista suojamuovia repimään auki, sillä vika korjaantui näillä eväillä. Ovipahvin kasaus taas luonnollisesti työvaiheet käänteisessä järjestyksessä suorittaen. :)

Kiitokset vielä kerran Qtiolle hyvästä avaus-selosteesta!
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Vastaa Viestiin