75 V6 jarrupaineensäätimen korjaus

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

75 V6 jarrupaineensäätimen korjaus

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Vuotavan säätimen voi yleensä korjata, jos se vuotaa keskiakselista. Itse olen korjannut parikin säädintä ja hyvin ovat toimineet. Uuden säätimen hinta lienee siinä 100-120€. Korjauskikka on seuraavanlainen.
Syy säätimen vuotamiseen on yleensä keskiakselin tiivistyskumirenkaan kuoleentuminen.

Korjaus seuraavasti. Tee ohuesta (0.1-0.15) pellistä TÄSMÄLLEEN tiivistyskumin kokoinen prikka ja asenna se jousikuormitteisen paininosan ja tiivistyskumin väliin asennusuraan. Prikka pitää olla JUURI tiivistyskumin kokoinen tai aavistuksen tiivistyskumin ulkohalkaisijaa pienempi. Tämä korjaus perustuu siihen, että prikka painaa tiivistyskumia aavistuksen verran kasaan, jolloin se tiivistää taas keskiakselin. Keskiakseli pitää kyllä olla naarmuton ja ruosteeton, muutoin kikka ei toimi.

Sitten varovasti säätimen kasaus ja järjestelmän ilmaus. Ilmauksessa kannattaa käyttää kompurakäyttöistä jarrunesteimuria, muutoin hommasta ei tahdo tulla mitään. 75:sen takapiiri on tunnetusti hankala ilmattava.

Tätä kikkaa eivät merkkikorjaamot eivätkä muutkaan korjaamot varmaan käytä/tiedä, joten älä kysy heiltä, jos joudut teettämään työn korjaamolla. Tunnettuahan on, että säätimeen ei saa varaosana mitään korjaussarjaa.

Jos kaipaat lisäohjeita säätimen korjauksessa, laita postia.

Vastaa Viestiin