Harraste vai käyttöauto

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

SS900
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 12:02
Paikkakunta: Helsinki

Harraste vai käyttöauto

Viesti Kirjoittaja SS900 »

Onko 10 vuotta ja vanhempi alfa valmis ajettavaksi loppuun ympärivuosella käytöllä, kuin joku tojo, vai pitäisi se siirtää suosiolla harrasteautoksi. Eihän vanhalla (75, 164, 155) näytä olla juuri rahallista arvoa ja arvostusta kansan keskuudessa. Onkohan yhdeksänluvun taitteen Alfoja enää jäljellä kymmenen vuoden päästä? Näyttää vaan siltä, että esim 164 ajetaan loppuun käyttöautoina.

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Ite en kyllä välttämättä viittis hyväkuntosella 75:sella talvella ajella. Talviautoks Lada on ainoa oikea vaihtoehto :wink:
Joona Karimaa
____________

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Itsellä on tuo 1.6 75:nen käyttöautona ja sehän on vallan hauska peli talvella. Alfalla on nyt ajeltu noin 300 tkm. eikä se ole koriltaan enään ihan uuden veroinen. (Parkkipaikka ovenkolhuja ym.) Itse olen tehnyt siihen pari ruostevaurion korjausta ja sillä tyylillä, että kestää seuraavat 15 vuotta. Toivoisin että tuokin vähiten arvostettu 75:n on ajossa vielä kymmenen vuoden päästä.

164:sta ja 155:sta olen aivan samaa mieltä. Toivottavasti ainakin hyvät yksilöt pidetään hyvänä ja säästetään tuleville Alfisteille. 164:n on autona niin hieno, että sitä on ihan turha edes verrata samanikäiseen toyotaan.

Niin ja vaikka autolla ajaisi ympäri vuoden, niin sen pystyy pitämään hyväkuntoisena käyttöautona kunhan muistaa ruostesuojaukset ym. TLC:n! :drinking:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Yksi Tojo on tullut ajettua loppuun ja yksi sitkeä golffi on työn alla, mutta 75-mallilla en yrittäisi. Tojoa voi ajaa 5 vuotta loppuun. 75 on kerta kaikkiaan liian raskas savotta loppuun ajamiseen.

Loppuunajolla tarkoitan karkeaa minimihuoltoa, ajo-ominaisuuksiin vaikuttamattomien romuosien repimistä irti ja kovaa ajoa. Eihän sellaista kehtaa edes tehdä Alfalle.

Avatar
matupatu
Viestit: 88
Liittynyt: 19 Syys 2006, 12:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja matupatu »

:evil: Kyllä nimenomaan ruostuminen Suomen suolatuilla teillä pistää
miettimään talvikäytön järkevyyttä. Harraste Alfoillanikin olen talvella ajellut
vaikka ensimmäisissä paistoi päivä pohjasta keväällä läpi. 155:ssa näyttää sinkitty kori pitävän hyvin kuosinsa mutta pohjassa kaikki jo pintaruosteessa.
"Tasunka Witko",elämäntapaintiaani

CARF0663
Viestit: 48
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:55
Paikkakunta: Suolahti

Viesti Kirjoittaja CARF0663 »

Meillä tulee kyllä talvella ajettua vähän, mutta kyllähän se suola tekee

tällöinkin tehtävänsä. Alusta täytyy vain yrittää pitää hyvässä massassa

ja katsoa ainakin renkaiden vaihdon yhteydessä, jos tarvitsee paikka

massata. Kumpikin auto on aikomuksena pitää niin kauan kuin varaosia

löytyy ja uutta peltiähän kyllä löytyy. Mitä niistä hyvistä autoista noin

vaan luopumaan. Enkä nyt tiedä tulisiko se uusikaan sen halvemmaksi

pitää.

Terveisin

CARF0663

Avatar
Oleino
Viestit: 1950
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

33 meni mulla ainakin seisontaan (luin että myös testarosa finlandilla). Toivotaan että säilyy myös jälkipolville, omaa on vähän tuunattu, mutta kaikkea ei sentään ole menetetty (alkup ovipahvit yms tallessa). Jos noista jotain edes säästyisi niin hyvä olisi. :roll:
Tein itse - säästin

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mun mielestä aika tyylikäs bokseri...etten sanoisi jopa P.O.R.N.O 8) :drinking:

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Karkeana arviona voisi sanoa, että vanhoista käyttöautoista n.10% valmistetuista on säilynyt jälkipolville. Ja tämäkin on varmaan yläkanttiin. Yleensä mitä erikoisempi ja harvinaisempi auto on uutena, sitä enemmän niitä säilyy jälkipolville. Mitä vähemmäksi ja halutummaksi jokin malli käy sen kalliimmaksi niiden hinnat nousee. Halutuimmat harrasteautot näyttäisi olevan 2-oviset ja avot. Samasta mallisarjasta 4-ovinen sedan on yleensä huomattavasti halvempi kuin 2-ovinen coupe. Nämä minun arviot perustuu 60-luvun autojen yleiseen hintakehitykseen.

Mielestäni kaikkia autoja ei tarvitse säilöä jälkipolville. Siis osan voi ajaa "loppuunkin". Yleensä hinnat nousevat kun yksilöt vähenevät. Hintojen nousuun vaikuttaa tosin enemmän mallin haluttavuus. Esim. '68 Fastback Mustangien hinnat pomppasi hurjaan nousuun elokuvan 'Puhallettu 60 sekunnissa' myötä.

Jos entisöinnin järkevyyttä katsellaan taloudellisessa mielessä, kannattaa suunnata tarmo johonkin harvinaisempaan malliin. Tällöin siihen nippelit nuppelit entisöintiin uhrattu aika ja raha on edes jotenkin mahdollista saada realisoitua myydessä, toisin kuin jossain ei halutussa mallissa. Eriasia on sitten jos autoa ei koskaan ole tarkoituskaan myydä.

Summa summarum Jos omistat todella hyvin säilyneen esim 80-luvun Alfan se kannattanee säilöä. Mutta jos se on jo päässyt ruostumaan ja käytön jälki näkyy vähän joka paikassa, niin miksei sitä voisi käyttää myös talviajossa. Itse ajelen talvi ajot '89 mallisella Tunderbirdillä (Ford), jotka on maailmallakin kohtuu harvinaisia, saati sitten Suomesa. Minun autolla on jo ajettu 350tkm, joten käytön jälki näkyy. Lisäksi ko. yksilö on ollut alusta asti suomessa myös talvikäytössä, joten en pilaa hyvää, vaikka ajelenkin talvisin.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Ei sitä toivo hyvien yksilöiden joutuvan ryöstöhyödynnettäväksi. Oman ´91 75 QV:n pidän poissa suolatuilta teiltä, jos rahat riittää. ´90 75 America saa nyt toimia talviautona. Ruostesuojauksesta on toki huolehdittava.

Ei kaikki Alfatkaan voi säilyä, mutta toivottavasti kohtuullinen määrä kuitenkin.

Vastaa Viestiin