Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 19 Kesä 2019, 23:07



Vastaa viestiin  [ 742 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 11, 12, 13, 14, 15
Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22
Viestit: 4398
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
^Yksi maailman hienoimmista harrastuksista.


Liitteet:
20171206_140518.jpg
20171206_140518.jpg [ 118.17 KiB | Katsottu 2750 kertaa ]

_________________
Giulia Super -69
159 JTDm 210cv -08
23 Joulu 2017, 20:10
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Viestit: 1129
Paikkakunta: Orimattila
Auto: Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Eilen aloitin treenin tähtäimessä Tahko mtb ja 40km. Pyörän selässä viimeksi Tahkolla 2015 ja voin kertoo et nyt on haitari osasto hellänä, 17km erittäin mäkistä maastoa tosin hiekkatiellä, perus konkeli 300€ prismasta ajoi hyvin asiansa :-D Lahjattomat treenaa joten jos jatkan vanhaan malliin niin seuraavan kerran sitten Tahkolla pikku darrassa :silly:

_________________
Onnistuu!! Vai onnistuuko??


11 Helmi 2018, 18:52
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22
Viestit: 4398
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
^Tahko on kiva tapahtuma. Treenimetodi on oikea koska tietähän siellä pitkälti ajetaan.

_________________
Giulia Super -69
159 JTDm 210cv -08


11 Helmi 2018, 20:35
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Viestit: 3089
Paikkakunta: Riihimäki
Auto: 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Aulanko-MTB ja Tahko myös omassa tähtäimessä. Ekaa kertaa. :)


12 Helmi 2018, 07:50
Profiili
Avatar

Liittynyt: 13 Huhti 2008, 17:09
Viestit: 1472
Paikkakunta: Pirkkala
Auto: Saksalainen sedan
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Tahko ja 60km omassakin tähtäimessä tälle kesälle. Läskillä ensimmäistä kertaa. Edellinen kerta 2014, joten intoa ajamiseen on kerinnyt kertymään. Tällä kertaa ei haittaa vaikka olisi mutavelli-keli, mutta mieluummin sitä tietysti ajelee kuivalla.

Kävin eilen läskeileen jäällä ja yllätti, että vain urilla pystyi ajamaan kun ei ole nastoja. Paksun näköinen lumikerros on niin pehmeä, että rengas tapasi jään ja sit ns. mentiin.


12 Helmi 2018, 08:33
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22
Viestit: 4398
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Tämän hetkinen puuterikeli on kyllä haastava. Harvemmin ajetut polut on myös paikoin haastavia, kun rengas ei saa pitoa pohjalta vaan jää sutimaan puuterin päälle.

_________________
Giulia Super -69
159 JTDm 210cv -08


12 Helmi 2018, 12:16
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2010, 14:27
Viestit: 1306
Paikkakunta: Hämeenlinna
Auto: Alfa GT 2.0 JTS -05, MB C32 AMG -01
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Onko forumin pyöräilijät talviunilla?

Kalusto hieman päivittynyt:

1. Ragley Bigwig 27,5+

2. Santa Cruz Bronson C 1.0


Liitteet:
IMG_0747.jpeg
IMG_0747.jpeg [ 221.15 KiB | Katsottu 2270 kertaa ]
BronsonC.jpeg
BronsonC.jpeg [ 271.07 KiB | Katsottu 2270 kertaa ]
07 Elo 2018, 16:48
Profiili
Avatar

Liittynyt: 13 Huhti 2008, 17:09
Viestit: 1472
Paikkakunta: Pirkkala
Auto: Saksalainen sedan
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
^Komeita pyöriä! Varsinkin Cruzi säväyttää aina. Vähän liian kuuma ollut maastopyöräillä viime aikoina, mutta harrastuksen kannalta onneksi hieman viileämpiä iltoja on alkanut tulla.


08 Elo 2018, 07:36
Profiili
Avatar

Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Viestit: 811
Auto: Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100, Renault Twingo Sce70
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Onhan tässä läskillä tullut seikkailtua pitkin vuotta. Se on niin kivaa, ettei ehdi kirjoittelemaan... vai miten sitä laiskuuttaan läskikuskin pitää aina selitellä :-D

Ensi viikonloppuna olisi tyrkyllä Jämi84 Ikaalisten kylpylästä Jämin suuntaan. Onkohan tämä tapahtuma läskipyöräilijälle ns. mistään kotoisin? Pirkkaa tullut kierrettyä aiemmin ja sehän on kyllä mukava tapahtuma maantieosastolla. Leville olisi myös aikomus mennä, onko karttunut kokemuksia mitkä reitit ainakin pitäisi polkaista Tuskerilla läpi?


08 Elo 2018, 08:07
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Viestit: 1094
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Auto: Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Mandeprkl kirjoitti:
Onko forumin pyöräilijät talviunilla?...


Juu ei. Ihan kohtuullisen paljon on tullut ajeltua viime aikoina helteistä huolimatta. Kotinurkilla suunnistettiin kesäkuussa Jukolan/Venlojen Viesti ja 20.000 suunnistajaa ovat tehneet ihan kohtuullisen määrän uusia polkuja lähiseudulle. Niitä on tullut käytyä koluamassa.

Uutta kalustoakin on kuumeisesti odoteltu saapuvaksi. Nykyisen Ibis Ripleyn tilalle on tulossa Ibis Ripmo.

_________________
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta


08 Elo 2018, 08:07
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22
Viestit: 4398
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Viimeiset kolme viikkoa on fillarointi saanut väistyä avovesiuinnin tieltä. Polkuja koluamaan sitten taas, kun siltä alkaa tuntua :)

_________________
Giulia Super -69
159 JTDm 210cv -08


08 Elo 2018, 08:36
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Huhti 2004, 20:12
Viestit: 1905
Paikkakunta: Oulu
Auto: Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Välilevynpullistumaa on kuntoutettu pääsiäisestä saakka, joten maastopyöräily ja varsinkin singlespeed -jyystö on ollut vähissä. Muutama lenkki vain saldona maastossa tälle kesää, sillä selän heikko lenkki ilmoittelee heti kun antaa runtua kampiin. Harkinnassa onkin takinkääntö ja siirtyminen vaihteelliseen, ehkä jopa jousitettuun maastopyörään :)
On vain pirun hankala alkaa miettimään yhtään minkäänlaista seuraajaa tuollaiselle 29er täyskuituiselle 7kg maasturille.

_________________
Alfa Romeo 155 V6 1992


08 Elo 2018, 09:02
Profiili

Liittynyt: 08 Syys 2010, 11:27
Viestit: 950
Auto: Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Janne kirjoitti:
Välilevynpullistumaa on kuntoutettu pääsiäisestä saakka, joten maastopyöräily ja varsinkin singlespeed -jyystö on ollut vähissä. Muutama lenkki vain saldona maastossa tälle kesää, sillä selän heikko lenkki ilmoittelee heti kun antaa runtua kampiin. Harkinnassa onkin takinkääntö ja siirtyminen vaihteelliseen, ehkä jopa jousitettuun maastopyörään :)
On vain pirun hankala alkaa miettimään yhtään minkäänlaista seuraajaa tuollaiselle 29er täyskuituiselle 7kg maasturille.


Mites maastopyöräilyn jättäminen vähäksi aikaa telakalle ja siirtyminen maantiehommiin ja maantiefillarin säätäminen siten, että selän rasitus olis mahd. nolla? Helsingissä kaksi tuttua on käynyt säädättämässä fillarinsa Larun pyörässä jollain bikefit-menetelmällä (https://larunpyora.com/bikefit/). Molemmat harrastavat maantiepyöräilyä + 5000 kilometrin vuositahdilla ja ovat olleet tyytyväisiä, eli saaneet mm. selkään kohdistuvan rasituksen veks.

Ilmeisesti Oulussa Special Bike tarjoaa bike fitting -palvelua. https://www.specialbike.fi/


08 Elo 2018, 09:59
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Huhti 2004, 20:12
Viestit: 1905
Paikkakunta: Oulu
Auto: Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Juu SB:n bikefit on tiedossa.
Fyssäri sanoi että ei myöskään suosittele maantiefillarointia, sillä siinä terävät iskut kovien renkaiden ja ajoasennon myötä ei sovellu tuolle mun vammalle. Pullistuma on siellä alimmassa nikamassa, joka vie voimat vasemmasta jalasta varpaisin saakka. Tässä nyt odotellaan syksyyn josko kuntosalitreeni auttaisi ja paketti pysyisi kasassa. Ellei pysy, niin sitten puukkoa. Parempaan suuntaan on jo kyllä menty. Selän ja vatsalihasten kiertoliike, varovaisesti suoritettuna, lisää välilevyjn aineenvaihduntaa ja täten helpottaa. Korsettia tässä siis lähinnä kait laitetaan kuntoon heh.

_________________
Alfa Romeo 155 V6 1992


08 Elo 2018, 10:25
Profiili
Avatar

Liittynyt: 13 Huhti 2008, 17:09
Viestit: 1472
Paikkakunta: Pirkkala
Auto: Saksalainen sedan
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Portti kirjoitti:
Uutta kalustoakin on kuumeisesti odoteltu saapuvaksi. Nykyisen Ibis Ripleyn tilalle on tulossa Ibis Ripmo.
Portilla on kyllä kalusto aina ns. kohdallaan. Postaahan kuvia Ripmosta, kun saapuu. Mitkä tossa on suurimmat muutokset verrattuna Ripleyhin? Keulakulma näyttää ainakin olevan hämmentävän loiva. Missähän tulee raja vastaan näiden keulakulmien kanssa.


08 Elo 2018, 14:15
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Viestit: 1094
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Auto: Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Farina kirjoitti:
... Mitkä tossa on suurimmat muutokset verrattuna Ripleyhin? Keulakulma näyttää ainakin olevan hämmentävän loiva. Missähän tulee raja vastaan näiden keulakulmien kanssa.


Ripmon pitäisi olla aika erilainen kuin Ripley. Ripleyssa joustoa takana 120 mm, edessä minulla 140 mm. Ripmossa takana 145 mm, edessä 160 mm.

Ibiskin on Ripmossa lähtenyt nykymuodin mukaiseen geometriahömpötykseen. Nykyinen Ripley on rungoltaan kohtuullisen lyhyt ja keulakulmaltaan kohtuullisen jyrkkä (minulla Ripley V1, nykyinen V3 on hieman loivemmilla kulmilla). On toiminut minun ajossani erinomaisesti ja on kaksysiksi ketterä ja hyvä pyörä suomalaiseen puunkiertoon.

Ripmon rungossa vaakaputki/reach/akseliväli on selvästi pidempi kuin Ripleyssä, tuo akseliväli on peräti 10 cm Ripleyta pidempi. Keulakulma Ripmossa on 66 astetta mikä on 3 astetta loivempi kuin Ripleyssa. Satulakulma puolestaan on jyrkentynyt 2,5 astetta. Noissa uuden muodin mukaisissa pyörissä istutaan aiempaa edempänä mm. jyrkän satulakulman vuoksi. Saapa nähdä miten tuon kanssa tulee toimeen, ihan koeajamatta tuo on ostettu kun Suomessa ei ole koeajomahdollisuuksia.

_________________
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta


08 Elo 2018, 14:59
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2010, 14:27
Viestit: 1306
Paikkakunta: Hämeenlinna
Auto: Alfa GT 2.0 JTS -05, MB C32 AMG -01
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Hetken kun on ajellut loivemmalla keulakulmalla niin on ihan kauhuissaan jo pari astetta jyrkemmällä. Tuo Ragley on 65 asteen keulakulmalla ja siihen on tottunut oikein mukavasti. Ei paluuta... Cruzi vaatii taas hieman totuttelua mutta siitä taisi tulla ikuisuusprojekti muutenkin.

Ostin Cruzin vikoineen päivineen koska luulin saavani halvalla. Seissyt pari vuotta ajamattomana navetassa. Nyt on uusittu lähes jokainen laakeri, jarrut, rissapyörät, renkaat sekä päivitetty ohjaamoa hieman. Ja nythän se on iskarihuollossakin varmuuden vuoksi ja samalla vaihdetaan napojen laakerit. Tuolla rahalla mitä tuo on tullut maksamaan olisi todellakin saanut uuden alumiinisen postimyynti täysjouston.. Mutta.. Harrastetaan...


08 Elo 2018, 19:54
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Huhti 2004, 20:12
Viestit: 1905
Paikkakunta: Oulu
Auto: Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Meikällä kääntyi takki fatbike pohdinnoissa ja varaukseen meni 2019 Farley 9.6. Toimitus syys-loka-marraskuussa - koska sitten vapaa pyörä on Pyörä Suvalan tilaamista tarjolla. Viimeistään marraskuussa kuitenkin. Hinta oli kohdillaan ja perusspeksit ok. Kyllähän tuohonkin joutuu miettimään heti alkuunsa osien vaihtoa. Putkiosat vaihtuu Thomsonin Elite-osiin, penkki SLR:ään ja jarruja vielä mietin että pärjääkö Sramin level-t versioilla. Renkaat pitää litkuttaa heti. Noilla palikoiden vaihdoilla luulis kilon verran putoavan painoa pyörästä. Kuitukiekkojen ja NX Eaglen päivitys on sitten myöhempää tulevaisuutta.
Toinen vaihtoehto oli viime viikolla julkistettu 2019 jäykkäkeulainen Dude 8.0. Jotenkin viehätyin kuitenkin 27,5 rengaskokoon ja Farleyn sinkulaoptioon, vaikka vaihteilla sen kanssa on tarkotus ainakin alkuun ajella.
Paljonhan noita männä vuosien kuitu farleytä on menny halkeamisten vuoksi takuuseen, mutta Trekin takuut pelaa kuulemma hyvin ja tilalle on tullut jopa vastaavia 9.8 runkosettejä. Runko taitaa kumminkin olla sama 9.6:ssa ja 9.8:ssa väriä lukuunottamatta.

_________________
Alfa Romeo 155 V6 1992


28 Elo 2018, 12:15
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22
Viestit: 4398
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Tour de Pori 2018
https://www.facebook.com/groups/1627080054186070/

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... 13-10-2018

http://www.pota.fi/tourdepori2018/

https://www.koivistonisku.fi/py%C3%B6r% ... %C3%A4ily/

_________________
Giulia Super -69
159 JTDm 210cv -08


01 Loka 2018, 20:29
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Huhti 2004, 20:12
Viestit: 1905
Paikkakunta: Oulu
Auto: Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Kuva

Siinäpä se L-kokoinen vm.2019 9.6:n. Ollut nyt parisen viikkoa ajossa ja tykkään kovasti. Välittömät muutokset oli ylimääräisten hilavitkuttimien poisraapiminen, renkaiden litkutus, satulan vaihto Fabricin lastujakkaraan. Lähiaikoina mennenee vielä vaihtoon kammet sekä satulatolppa ja tanko kuituisiin. Paino oli stock mallisena reippaassa 13 kilossa ja nyt ollaan 12,5kg tienoilla.
Mukavaa tuossa pyörässä on todella toimiva geometria. Pyörä kääntyy koosta huolimatta ketterästi, muttei eturengas kaadu alle, niin kuin jossain fateissä, joissa keulakulma on jyrkempi. Tämmöiselle 179cm mittaiselle tuo L-koko on just passeli. Takanavan ovat `19 mallissa uusineet. Klikkejä on nähdäkseni 108 eli todella tiuha räikkä ja se on hyvä juttu. Asia jota ei ole tullut ajateltua juurikaan. Nyt veto nappaa kiinni heti, eikä sellasta tyhjäntuntua ole lainkaan. Voisin kuvitella että singlespeed moodissa tuosta ominaisuudesta on vielä enemmän hyötyä. Pyörässä on tosiaan säädettävä perä ketjun kireyttä ajatellen SS-touhuihin, mutta itse ajelen ainakin alkuun vaihteilla selän kuntoutusprosessin vuoksi. Pykäliä on 12kpl ja tällähän kiipeää vaikka mihin. Onkin ollut yllättävää kuinka lujassa oma yksivaihde-menneisyys on. En paikotellen muista että ois kevyempiäkin pykäliä tarjolla:) Mutta sitten kun muistaa käyttää peukkua, niin kylläpä on jees.

_________________
Alfa Romeo 155 V6 1992


03 Loka 2018, 08:42
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22
Viestit: 4398
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Hieno peli! Muistan hyvin, kun ensi kerran kokeilin läskiä. Uskomattoman kevyesti kulki ja kivikkoiset nousut meni kuin itsestään.
Nyt olen tosin katsellut etujousitettua plussa tai 29" koon enskapeliä. Katsotaan mihin päädytään :)

_________________
Giulia Super -69
159 JTDm 210cv -08


03 Loka 2018, 11:12
Profiili

Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Viestit: 71
Auto: 159 1,9 jtdm
2x Fiat 128 3P, Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Enpäs ole varsin noteerannut tätä ketjua :o: Noh ku muitakin läskipyöräilijöitä (ja muita maastossa pyöräileviä on), niin laitetaas kuva omasta fillarista 8)

Avarretaan speksejä sen verra, että 2x11 Shimanon vaihteisto, edessä SLX m7000, takana XT m8000, XT m8020 4-mäntäisen hydraulijarrut edessä ja takana 203mm/180mm levyillä, SR Mulefut 80 vanteet, Jumbo jim renkaat E/T: 4,8"/4,4" ilman sisäkumeja(sekä ilman litkuja!), Rockshox Bluto 120mm keula, Rockshox Monarch RT3 200x51mm takaiskari, takapää joustaa myös 120mm :wink:

Tahko Mtb:ssä käyty kesällä. Joku saattanut siis tietämättään bongata :wink:


Liitteet:
Fillari.jpg
Fillari.jpg [ 326.14 KiB | Katsottu 1575 kertaa ]
03 Loka 2018, 16:12
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2010, 14:27
Viestit: 1306
Paikkakunta: Hämeenlinna
Auto: Alfa GT 2.0 JTS -05, MB C32 AMG -01
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
BerlinettaSport kirjoitti:
Enpäs ole varsin noteerannut tätä ketjua :o: Noh ku muitakin läskipyöräilijöitä (ja muita maastossa pyöräileviä on), niin laitetaas kuva omasta fillarista 8)

Avarretaan speksejä sen verra, että 2x11 Shimanon vaihteisto, edessä SLX m7000, takana XT m8000, XT m8020 4-mäntäisen hydraulijarrut edessä ja takana 203mm/180mm levyillä, SR Mulefut 80 vanteet, Jumbo jim renkaat E/T: 4,8"/4,4" ilman sisäkumeja(sekä ilman litkuja!), Rockshox Bluto 120mm keula, Rockshox Monarch RT3 200x51mm takaiskari, takapää joustaa myös 120mm :wink:

Tahko Mtb:ssä käyty kesällä. Joku saattanut siis tietämättään bongata :wink:


Taitaa olla ensimmäinen läskitäpäri johon törmään. Onko tuollaisessa mitään järkeä? Tai no Alfa-foorumilla turha edes kysyä... :roll:


03 Loka 2018, 20:07
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22
Viestit: 4398
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Kokeilin läskitäpäriä noin kuukausi sitten. Nopea kivikko-juurakko alamäki eli normi läskin akilleen kantapää toimi hienosti. Omaan makuun ehkä hieman liian massiivinen laite muuten. Mut kaikella on paikkansa.

_________________
Giulia Super -69
159 JTDm 210cv -08


03 Loka 2018, 20:39
Profiili

Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Viestit: 71
Auto: 159 1,9 jtdm
2x Fiat 128 3P, Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Mandeprkl kirjoitti:
Taitaa olla ensimmäinen läskitäpäri johon törmään. Onko tuollaisessa mitään järkeä? Tai no Alfa-foorumilla turha edes kysyä... :roll:
Yhtälailla järkeä kun täysjoustooses maastopyöräs. Vaikka renkaat onkin normaalia paksummat, niin ei ne silti oikeaa iskunvaimennusta korvaa. Tämä on ittelle toinen fatbike, eka oli etujoustettu ja tämä on kyllä aivan omaa luokkaansa jäykkäperäiseen verrattuna. Täpäri mtb:tä en ole kokeillut, mutta tämä fatbike on mahtavan pehmoinen ajettava.
Kaupasta ei näin mahtavaa fillaria saa ostettua :wink:


04 Loka 2018, 16:33
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Viestit: 4103
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: MiTo | Itämainen käyttis
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Järkeä tai ei niin onhan tuommoinen upea 8)

_________________
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!


04 Loka 2018, 21:43
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22
Viestit: 4398
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Gasolina kirjoitti:
Nyt olen tosin katsellut etujousitettua plussa tai 29" koon enskapeliä. Katsotaan mihin päädytään :)

Tähän päädyin;
https://www.youtube.com/watch?v=p93Z2juheUs

Lokakuussa tilasin ja toissapäivänä saapui. Pikku säätöjen, Fatty Stripperit+litkut jälkeen on nyt ajettu kolme lenkkiä ja pakko sanoa, että traili geometria toimii. Uskomatonta, että tällaisessa pyörässä on 42cm takahaarukka :)

_________________
Giulia Super -69
159 JTDm 210cv -08


12 Tammi 2019, 17:08
Profiili
Avatar

Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Viestit: 811
Auto: Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100, Renault Twingo Sce70
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Läskillä tuli 2018 ajettua n. 1100km, mikä on sattumalta enemmän kuin kolmena kesänä tuli ajettua maantiepyörällä. Toki lenkit lyhyempiä, mutta useammin tiellä, poluilla, metsässä tai tunturissa. Setämies-downhilliäkin tuli Levillä kokeiltua, mutta jos sen vaikka niin sanoisin ettei ollut mies, eikä pyörä (orkkis Rose Tusker) omimmillaan tuossa hommassa. Alamäkeen laskeminen vapaampia reittejä oli kyllä todella hauskaa puuhaa Levillä. Levin kierros oli noviiseille aika raaka pätkä ja esim. Iso-Syötteen kierros oli kaikilla tavoin viihdyttävämpi. Läski on hyvä pyörä. Sillä ajaessa ei tule turhaa rypistettyä otsa kurtussa ja voi mennä minne tahtoo. Reitit ovat monipuolistunut ja pituudesta ei tartte välttämättä tinkiä. Pisimmät maantievedot ovat olleet 80-100km luokkaa. Harmittaa lähinnä etten ajanut Pirkkaa läskillä 2018. Ehkäpä tänä vuonna..


12 Tammi 2019, 17:36
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22
Viestit: 4398
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Minä hankin fatbiken 2014 ensin kurainen ja upottava ja myöhemmin luminen talvi edesauttoi päätöstä. Paljon on tullut kyllä ajettua traili tyylisellä täpärilläkin ja fättis on saanut pölyttyä nurkassa. Wozo tuntuu kyllä nyt erittäin hyvältä käteen, mutta se ei oikea läski kait olekaan. Omassa ajoporukassa pyörät jakautuu aika lailla tasan plussakoon/29" ja läskien kesken, molemmilla on kannattajansa.

_________________
Giulia Super -69
159 JTDm 210cv -08


12 Tammi 2019, 20:03
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Viestit: 1094
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Auto: Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Farina kirjoitti:
... Postaahan kuvia Ripmosta, kun saapuu. ...


Pienellä viiveellä pari kuvaa Ibis Ripmostani:

Kuva
Kuva

_________________
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta


26 Touko 2019, 14:10
Profiili WWW

Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Viestit: 221
Auto: 159 + saksalaisia harrasteita
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
^ Hienon näköinen pyörä! Itsellä on tuo itse kasailemani sähköläski ollut kohta 2v ja tänä talvena sitä vähän päivitteöin, nykyteho ~1500W ja säädettävyys hyvä. Niin täällä Münchenissä lomaillessani satuin eilen Olympiaparkissa "eBike-Weekend" tapahtumaan, ja täytyy ssnoa että olin ällikällä lyöty. Toinen toistaan hienompaa täysjousitettua sähkömaasturia, esim. Ducatin polkupyöristä en ennen ollut kuullutkaan. Jotenkin kuitenkin alkoi kuumottamaan tuollainen hieman sirompi täysjousitettu sähkärikin kun kävin kokeilemassa Saksalaista täystehoista ovh:ltaan 8000€:n täysjousitettua sähkäriä...

Se 1000-1500W siihen pitäisi tehoa saada, kahdeksaa tonnoa en ala maksamaan, joten mistähän tuota pieraisisi rungon mihin saisi täysjoustot, akun runkoputkien sisään, ja runko valmiiksi sopiva "keskimoottorille"...


26 Touko 2019, 19:23
Profiili

Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Viestit: 71
Auto: 159 1,9 jtdm
2x Fiat 128 3P, Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Beta Julio kirjoitti:
Se 1000-1500W siihen pitäisi tehoa saada, kahdeksaa tonnoa en ala maksamaan, joten mistähän tuota pieraisisi rungon mihin saisi täysjoustot, akun runkoputkien sisään, ja runko valmiiksi sopiva "keskimoottorille"...

Mikäli kiinan pojan runkoon uskallat luottaa niin tuolla on ainakin vaihtoehtoja:
http://www.anglecycle.com
Kaikki rungothan on kiinan pojan tekemiä :lol:

Tuo mun täpärifatbike runko on tuolta firmalta peräisin. Takaiskarin linkussa pieni välys. Liekö sitten omaa syytä tuo kun oli purettu maalaukseen.


27 Touko 2019, 17:53
Profiili

Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Viestit: 221
Auto: 159 + saksalaisia harrasteita
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
BerlinettaSport kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:
Se 1000-1500W siihen pitäisi tehoa saada, kahdeksaa tonnoa en ala maksamaan, joten mistähän tuota pieraisisi rungon mihin saisi täysjoustot, akun runkoputkien sisään, ja runko valmiiksi sopiva "keskimoottorille"...

Mikäli kiinan pojan runkoon uskallat luottaa niin tuolla on ainakin vaihtoehtoja:
http://www.anglecycle.com
Kaikki rungothan on kiinan pojan tekemiä :lol:

Tuo mun täpärifatbike runko on tuolta firmalta peräisin. Takaiskarin linkussa pieni välys. Liekö sitten omaa syytä tuo kun oli purettu maalaukseen.


Kiitos, tuosta putiikista en ollut ennen kuullutkaan. Tilasitko siis suoraan tuolta nettisaitilta sen rungon vai aliexpressin tms kautta? Tuntuu kyllä että anonyymissä kinkkirungossa luottaisi mieluiten teräkseen, mutta kai se hiilikuidun kansss laminoitu lasikuitukin kuitenkin enempi varoittaa ennen särkymistä kuin kehnosti tehty alumiini... :)

Ei tuollakaan ollut täysjoustolla ja runkoakulla kuin Shimanon moottorin kanssa yhteensopivaa? Itse olen tykännyt tuosta bafangista moottorina, helppo ohjelmoida ja muutenkim vastannut odotuksiin, ja tehoa ei taida tuon halvemmalla enempää saada kuin Bafangin 1kW/48v vehkeet (itsellä BBSHD siis).


27 Touko 2019, 22:37
Profiili

Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
Viestit: 71
Auto: 159 1,9 jtdm
2x Fiat 128 3P, Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Oma fillarin runko tuli ebayn kautta. Runkojen ja osakomponenttien yhteensopivuudesta en sano mitään kun ei ole omakohtaista kokemusta. Joskus vain rungon hankinnan jälkeen seikkaillut tuola heidän sivuilla ja todennut että nyt sais sähköpyöränkin runkoja :) Aluksi itseäkin vähän mietitytti kuinka tulee kestämään, mutta toistaiseksi ei ole havaittavissa minkäänlaista antautumista.


28 Touko 2019, 17:38
Profiili
Avatar

Liittynyt: 13 Huhti 2008, 17:09
Viestit: 1472
Paikkakunta: Pirkkala
Auto: Saksalainen sedan
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Portti kirjoitti:
Farina kirjoitti:
... Postaahan kuvia Ripmosta, kun saapuu. ...


Pienellä viiveellä pari kuvaa Ibis Ripmostani:

[/quote] Komea Ripmo! Minulla oli itse asiassa täsmälleen saman värinen Ripmo (heikommalla osasarjalla) tilauksessa koko kevään, mutta liike ei ikinä saanut toimitettu fillaria, joten jouduimme purkamaan kaupat. Tilalle löytyi paikallisesta kivijalasta ylivuotinen, ihan kiva Stumpy.


Liitteet:
Stumpy1.jpg
Stumpy1.jpg [ 105.6 KiB | Katsottu 413 kertaa ]
31 Touko 2019, 14:22
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Viestit: 1094
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Auto: Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Farina kirjoitti:
...Minulla oli itse asiassa täsmälleen saman värinen Ripmo (heikommalla osasarjalla) tilauksessa koko kevään, mutta liike ei ikinä saanut toimitettu fillaria...


Sepä harmillista. Mistä olit Ripmoa tilaamassa?

_________________
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta


31 Touko 2019, 16:29
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 13 Huhti 2008, 17:09
Viestit: 1472
Paikkakunta: Pirkkala
Auto: Saksalainen sedan
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Portti kirjoitti:
Farina kirjoitti:
...Minulla oli itse asiassa täsmälleen saman värinen Ripmo (heikommalla osasarjalla) tilauksessa koko kevään, mutta liike ei ikinä saanut toimitettu fillaria...


Sepä harmillista. Mistä olit Ripmoa tilaamassa?
Cykelkraftilta Ruotsista yritin pyörää saada. Toiminta ei jättänyt kovin hyvää kuvaa...

Sinänsä olen nyt tyytyväinen et kävi näin. Stumpyn geometria on vähän konservatiivisempi ku Ripmossa olis ollut, mut huippuluokan iskarit, osasarja ja kuitukiekot tekevät pyörästä uskomattoman menijän. Mulla oli joskus alu-Stumpy vanhemmalla geolla ja siihen verrattuna tämä on ihan eri pyörä.


01 Kesä 2019, 07:55
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Viestit: 1094
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Auto: Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Farina kirjoitti:
Cykelkraftilta Ruotsista yritin pyörää saada. Toiminta ei jättänyt kovin hyvää kuvaa...


Minäkin tuon omani tilasin samasta paikasta. Toimitus kesti kyllä paljon luvattua kauemmin, mutta se ei ollut Cykelkraftista riippuvaista ja minä koin heidän palvelunsa hyväksi. Tilasin pyörän viime vuonna huhtikuun puolivälissä heti kun malli oli julkaistu. Alkuperäisen toimitusaika-arvion mukaan pyörän olisi pitänyt saapua parissa kuukaudessa juhannuksen aikoihin. Tuli lopulta puolen vuoden kuluttua lokakuun puolivälissä. Pistin sitten pyörän odottamaan kevättä ja ajoin ensimmäisen lenkin huhtikuussa n. vuoden kuluttua pyörän tilaamisesta.

Stumpjumper on varmasti hyvä pyörä. Specializedista firmana voikin sitten olla montaa mieltä.

_________________
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta


01 Kesä 2019, 11:50
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 19 Huhti 2004, 20:12
Viestit: 1905
Paikkakunta: Oulu
Auto: Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Kuva

Niner One9RDO sai vaihteet. Sinkulajumalat itkee kun vähän reipas 7 kiloinen singlespeed optimoitu pyörä gearataan.
Voimansiirtona 1x10 X0 palikat maantieketjulla :) Polkimien ja Garminin 820 navin kanssa painoa on nyt 8,3kg. Pyörässä on vielä alukiekot, möhköpenkki yms., joista ois mahdollista keventää, mutta tämä onkin tehty sillä silmällä että kestää.

_________________
Alfa Romeo 155 V6 1992


02 Kesä 2019, 09:08
Profiili
Avatar

Liittynyt: 13 Huhti 2008, 17:09
Viestit: 1472
Paikkakunta: Pirkkala
Auto: Saksalainen sedan
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Portti kirjoitti:
Minäkin tuon omani tilasin samasta paikasta. Toimitus kesti kyllä paljon luvattua kauemmin, mutta se ei ollut Cykelkraftista riippuvaista ja minä koin heidän palvelunsa hyväksi. Tilasin pyörän viime vuonna huhtikuun puolivälissä heti kun malli oli julkaistu. Alkuperäisen toimitusaika-arvion mukaan pyörän olisi pitänyt saapua parissa kuukaudessa juhannuksen aikoihin. Tuli lopulta puolen vuoden kuluttua lokakuun puolivälissä. Pistin sitten pyörän odottamaan kevättä ja ajoin ensimmäisen lenkin huhtikuussa n. vuoden kuluttua pyörän tilaamisesta.

Öööh, okei... Meillä on hieman eri tyylinen kärsivällisyys sitten. Itsellä tuli mitta täyteen, kun olin odottanut pyörää neljä kuukautta, vahvistetun kahden kuukauden sijaan. Eniten otti pannuun, että aluksi vahvistettiin pyörän saapuneen kasattavaksi kahden kuukauden kohdalla, mutta ähäkutti, eipä ollutkaan. Sitten selvitettiin varma toimitusaika, jota luvattiin "seurata haukan lailla", mutta kun aika tuli, ei taas tiedetty tilauksesta yhtään mitään. Tämä riitti minulle, kun edellinen pyöräkin tuli myytyä jo talvella sopivan ostaja ilmaantuessa. Jäi jopa sellainen kuva että purkivat kaupan ihan mielellään, kun ei tuntunut olevan käsitystä onko 2019 runkoja enää edes saatavilla.

Portti kirjoitti:
Stumpjumper on varmasti hyvä pyörä. Specializedista firmana voikin sitten olla montaa mieltä.
Jännä juttu tämä Spessun herättämä antipatia. En ole oikein koskaan päässyt siihen kiinni, vaikka olen genreä jo jonkin aikaa seurannut eri foorumeilta ja lehdistä. Iso firma, tekee välillä hassuja omia standardejaan, mutta niinhän monet muutkin tekevät? Loistavia keksintöjä pyörissä (esim. SWAT-laatikko, integroitu monitoimityökalu), mahtavia MTB-renkaita (joiden litkuttaminen on juhlaa) jne. Kyseessä ei ole toki pikantti pikkufirma, jota on kiva fanittaa, vaan ehkä vähän sellainen tylsä Audi?


03 Kesä 2019, 11:52
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Viestit: 1094
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Auto: Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Farina kirjoitti:
...Jännä juttu tämä Spessun herättämä antipatia. En ole oikein koskaan päässyt siihen kiinni, vaikka olen genreä jo jonkin aikaa seurannut eri foorumeilta ja lehdistä. Iso firma, tekee välillä hassuja omia standardejaan, mutta niinhän monet muutkin tekevät? ...


Taustana tuolle Specialized-antipatialle voi olla esim. se, että firma on sellainen iso öykkäri pyörämaailmassa monen mielestä. Spessulla on ollut melko aggressiivinen tapa pyrkiä ajamaan kilpailijoita pois markkinoilta mm. lakijuttujen avulla. Spessu mm. osti aikoinaan oikeudet Horst Leitnerin kehittämään Horst-linkku-takajousitukseen ja on puolustanut tähän liittyviä oikeuksiaan voimakkaasti. Antipatioita voi lisätä myös se, että Spessu ei itse ole keksinyt tuota jousitusratkaisua vaan on ostanut ne oikeudet muualta.

Muutenkin kuin tuon Horst-linkun osalta firma on toiminut aggressiivisesti markkinoilla kilpailijoita kohtaan.

Toki sitäkään eivät kaikki ole positiivisena pitäneet, että Spessu on vuosien saatossa tosiaankin keksinyt omia standardejaan ja pyrkinyt ajamaan niitä väkisin läpi. Juu, jotkut muutkin isot valmistajat ovat tehneet samaa, mutta eipä niidenkään toimintaa ole hyvällä katsottu.

Omat henkilökohtaiset kokemukset Spessun tuotteista rajoittuvat edellisessä Ibis Ripleyssa yhdessä vaiheessa olleisiin Rovalin hiilarikiekkoihin. Tuli ostettua samalla kahteen kertaan Spessun tuotteita. Ensimmäisen ja viimeisen. Noissa oli jonkun verran takuuasioita ja niiden hoito oli sen verran surkeaa, että itse en aio jatkossa laittaa rahojani kyseisen firman tuotteisiin. Sillä rahalla mitä nuo kiekot maksoivat olisi odottanut saavansa hieman parempaa palvelua.

_________________
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta


03 Kesä 2019, 16:00
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Viestit: 3089
Paikkakunta: Riihimäki
Auto: 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla
Tässä on vähän toista vuotta ajettu YT Capralla parkkia ja funduroa. Välillä myös ihan viikkolenkkiä. Hyvä pyörä enskailun aloittamiseen, vaikka onkin jo vähän vanhan puoleinen. Tuo loiva 65 -asteen keula on ollut kyllä omaan mieleen hyvä. Keula on 160mm Pike rct3 ja iskari Monarch plus rc3 debon air 165mm joustolla. Noihin tuli tehtyä tällä viikolla 50h:n huolto.
Hauska laite, mutta on alkanut tekemään mieli jotain vastaavaa 29:ä.
Tällä hetkellä listan kärkipäässä Commencal Meta Am 29 ja Capra 29. Caproja saa välillä aika hyvillä alennuksilla, jos jaksaa odottaa. Metaa näyttäis olevan varastossa heti, mutta en ole vielä raaskinut... :roll:

Oli tossa keväällä myös Cannondalen Bad Habit2 vähän aikaa, jonka kuvittelin olevan itselleni hyvä lenkkipyörä ja korvaavan plussarenkaidensa ansiosta jopa nykyisen Canyon Dudenkin. Vaihdoin Cannondaleen keveämmät renkaat litkutettuina ja lisäsin dropperin ym., mutta silti jotenkin en syttynyt pyörästä. Se ei vain jotenkin tuntunut miltään, joten myin pois. Dude saa jäädä. Sekin tuntuu tosi hauskalta, kun välillä pitää vähän taukoa. Sillä kävin taas täräyttämässä Aulanko Mtb:n(2.kerta) ja aika parani viime vuoteen nähden yli 10min. lipokkaasra kelistä huolimatta. :)

Työmatka- ja lenkkiajoon ostin työkaverilta vanhahkon Corratecin c-crossin. Hintaansa nähden ihan hyvä, mutta kovin polttelisi Canyonin Grail Al7 tai Gt:n uusi Grade.

Talvella olin jo viittä vaille hankkimassa slackia jäykkäperäenduro-/trailipyörää. Olishan noita hienoja fillareita vaikka kuinka paljon :lol:


06 Kesä 2019, 22:03
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 742 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 11, 12, 13, 14, 15

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: foo, jalittam ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com