Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

UPS kiikutti eilen paketin, jonka sisältä paljastui Cube LTD Race 29" 2013 grey n´green:
Kuva
Kasaamiseen meni reilu puoli tuntia, koska kaikki vaijerit yms. oli esiasennettu ja säädöissään. Kerkesin vetään kolmen vartin lenkin pimeässä ja oli kyllä huikea ero Nishiki hybridiin 8) Älyttömän kevyt ja jäykkä runko. Jarruteho on mykistävä, samoin vaihteet napsuu pesään täsmällisesti. Säädöissä on toki vielä vähän hakemista. Satulaputken sain hyvin kohdalleen, mutta satulan pituussuuntaista säätöä, tankoa ja jarrukahvoja pitänee vielä säätää. Ilmakeulan pitää perehtyä erikseen. Nyt tuntui että se on todella tiukalla, mutta toisaalta en pimeässä päässyt kokeilemaan kunnon maastoihin.

Lukkopolkimet olivat myös uusi tuttavuus, mutta en vielä eilen saanut "lukkopoljin-kastetta", vaan pysyin pystyssä :-D Kerran oli lähellä, mutta onneksi pistin lukot aika löysälle. Lauantaina sitten parin-kolmen tunnin lenkki ennen saunaa, niin saa todellisen tuntuman pyörään.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Nopean näköinen peli :) Pari lenkkiä lukkopolkimilla ja et edes muista niiden olemassa oloa, todella nopeasti jalka vaan menee maahan tarvittaessa, aivan kuten ilman lukkojakin.
Giulia Super -69

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Farina kirjoitti:UPS kiikutti eilen paketin, jonka sisältä paljastui Cube LTD Race 29" 2013 grey n´green:...
Hieno peli, kyllä tuolla kelpaa maastoon lähteä. Mistä tuo loppujen lopuksi tuli tilattua?

Ilmakeulaan liittyen:

Tuliko pyörän mukana iskaripumppu? Jos ei niin sellainen kannattaa ehdottomasti hankkia, muuten ei keulan säätäminen kohdilleen onnistu.

Ensimmäinen lähtökohta keulan säätämisessä on se, että saat ilmanpaineen suurin piirtein kohdilleen. Keula on vissiin RockShox Reba. Noissa Rokkarin keuloissa pitäisi olla jommassa kummassa putkessa tarra, jossa on mainittu suositusilmanpaineet eri painoisille kuskeille. Katso sieltä ohjepaineet kun alat säätöjä tekemään. Itsellä tosin Rokkarin erimallisessa keulassa tuo suositus oli 115 psi, mutta todellisuudessa n. 80 psi oli sopiva paine minulle. Ilmeisesti yleisemminkin Rokkarin suosituspaineet ovat yläkanttiin.

Ilmanpaineen säätöventtiili löytynee Rebasta vasemman keulaputken yläpäästä ruuvaamalla ensin korkki auki. Sagin perusteella noita olisi periaatteessa hyvä säätää. Tuossa Ibiksen video-ohje sagin mittaamisesta, samat periaatteet pätee merkistä riippumatta:

http://www.youtube.com/watch?v=nVVmcrbozVY

Sitten kun paineet on kohdillaan niin voi keskittyä muihin säätöihin. Ainakin sisäänpäin-vaimennuksen (Rebound) säätö löytynee sinun keulastasi. Olisiko sen säätövipstaaki oikean keulaputken yläpäässä. Siitä voi kokeilla eri asentoja ja jos ei keksi mikä on hyvä niin laittaa säädön vaikka keskivaiheille.


Lukkopolkimiin tottuu nopeasti, mutta ensi alkuun voi tulla vahinkokaatumisia kun on pysähtymässä ja tajuaakin että jalat on kiinni polkimissa.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

^Tilasin Fun-Cornerista, eikä voi kuin kehua firman toimintaa. Lähetin tarjouspyynnön pyöristä ja osista, joista olin kiinnostunut. Kyselin "kokonaishintaa" paketille. Vastaus tuli päivässä ja sain vielä lisäalennusta muutenkin halpojen hintojen lisäksi. Paketti lähti pari päivää myöhemmin kun ennakoivat, mutta sitäkin pahoiteltiin sähköpostilla. Kaikki tilatut tavarat oli laatikossa hyvin pakattuina. Toisen kammen päässä oli pientä naarmua, mutta maastopyörähän tämä on. Vaijerit ja letkut oli paikallaan ja säädettyinä, joten kasaaminen oli helppoa ja nopeaa.

Kävin samaa pyörää katselemassa paikallisessa liikkeessä, mutta myyjä ei jostain syystä halunnut myydä kyseistä pyörää mulle, vaan tyrkytti jotain aivan muuta. Oli vähän outo fiilis, kun myyjä ei kuunnellut toiveita lainkaan. Ei sitäkään toki voi aliarvioida, että sama pyörä oli n. 350€ halvempi Fun-Cornerissa, joten päätös oli aika helppo. Kengät ostin Suomen Urheilupyörästä ja siellä aion asioida vastakin. Palvelu oli jämäkkää ja tavaraa löytyi hyllystä.

Cubessa on tosiaan Rokkarin Reba-keula. Yksi pyöräfriikki kaverini piti sitä vähimmäisvaatimuksena maastopyörään ja itsekin pidin sitä pätevän tuntuisena, kun pääsin kokeilemaan sitä yhden Trekin keulalla aiemmin. Iskaripumpun tilasin myös ja täytynee tosiaan perehtyä paineisiin ennen kuin lähden huomenna lenkille.

Tuli hommattua lokaritkin, mutta niitä ei kai voi laittaa kiinni metsälenkille, jottei menetä uskottavuutta :) Katselin tällaista SKS:n Mud-X - suojaa. http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod25806" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko Portilla tai jollain muulla kokemusta, jeesaako tuo siinä ettei naama oli ihan ravassa, jos ajelee kosteissa maastoissa? Fillarifoorumilla jotkut näitä näytti kehuvan.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11227
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Tuolta sedältä puuttuu jokunen kilke pääkopasta :shock:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Vittorio Jano kirjoitti:Oho!
Hyvää settiä. Nyt päästiin pyöräilyvideoihin, niin tässä niitä lisää:

Maastopyöräilyä Boliviassa (pitkä video).

http://vimeo.com/25391430

Danny Macaskillilla on hienoja temppuiluvideoita. Tässä Way Back Home, jolla n. 29 milj. näyttökertaa juutuubissa.

http://www.youtube.com/watch?v=Cj6ho1-G6tw

Hieman erilainen Dannyn filmi Imaginate.
https://www.youtube.com/watch?v=Sv3xVOs ... ata_player

Maantiepyörälläkin voi temppuilla. Tervemenoa yrittämään samaa kymppitonnin hiilarikiekkoisella maantiepyörällä, ei käy kalliiksi.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... mJtYaUTa0#
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Gasolina
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Melko hurjaa menoa RedBull Rampagessa, jossain alan lehdessä oli juttua suunnasta johon tapahtuma on menossa, en nyt muista miten se tarkasti oli, mutta viesti oli kuitenkin se, että on vain ajan kysymys milloin joku kuolee tuolla. Itse en taitaisi uskaltaa tuonne jalkaisinkaan..

FreeRidea Boliviassa on todella Super, heti kun tulee eka kuiva pakkaspäivä sluibbaan duunista ja menen Lauhanvuoreen.. :-D

Pinarellokin taipuu näköjään moneksi..
Giulia Super -69

Avatar
Gasolina
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Pieni määrä lunta tuo kivasti valoa syksyiseen metsään, nappasin kuvan varttia vaille neljä, vielä näki hyvin ajella ilman valoja. No tämä määrä lunta kuitenkin piisaa tähän lajiin, ei enempää kiitos :)
Liitteet
2013-12-08 15_49_12.jpg
2013-12-08 15_49_12.jpg (63.94 KiB) Katsottu 9145 kertaa
Giulia Super -69

Avatar
v-m.t
Viestit: 63
Liittynyt: 26 Helmi 2006, 09:46
Car(s): Alfa 156 V6, Citroen C3 Picasso.
Ex, 2(kertaa)Alfa 156 2,0 ts, ja yhen kerran 156sportwagon selespeed.
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja v-m.t »

Kävin eilen iltasella kuuden aikaan kevyellä metsäkurvailulla talvi Crossarilla,
ja maisema näytti suurinpiirtein tuolta . Eli pimeäksi käy,valona toimii
tuommoinen Northlightin ladattava ledilamppu .
melko pätevä peli 8)
pyöränä toimii näin talviaikaan Spessun Tricrossi,
47 mm leveillä Nokian nastoilla, leveämpiä ei mahdu .
takahaarukka rajoittaa tuota rengaskokoa : (

ps, talven ensimmäiset lipat jo otettu..ko ?
itse vastaten,on ja isot :fadein:
Liitteet
DSC_0158-1.jpg
DSC_0158-1.jpg (28.5 KiB) Katsottu 9097 kertaa
DSC_0154-1.jpg
DSC_0154-1.jpg (15.26 KiB) Katsottu 9097 kertaa
DSC_0159-1.jpg
DSC_0159-1.jpg (29.81 KiB) Katsottu 9097 kertaa

Avatar
Gasolina
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Crossarilla ajaminen polulla vaatii jo hiukan tekniikkaa ja keskittymistä :)
Giulia Super -69

Avatar
v-m.t
Viestit: 63
Liittynyt: 26 Helmi 2006, 09:46
Car(s): Alfa 156 V6, Citroen C3 Picasso.
Ex, 2(kertaa)Alfa 156 2,0 ts, ja yhen kerran 156sportwagon selespeed.
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja v-m.t »

Jep , onhan se asteen haastavampaa .
Kesät rymistelen tuollaisella 8)
Liitteet
22072010237-1.jpg
22072010237-1.jpg (32.5 KiB) Katsottu 9050 kertaa

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

Gasolina kirjoitti:Crossarilla ajaminen polulla vaatii jo hiukan tekniikkaa ja keskittymistä :)
Kait ny crossarilla menee mistä vaan, tai vaikka maantiekilpurillakin. Ainakin oheisessa Fillarifoorumilla bongatussa videossa mennään :-D
http://www.youtube.com/watch?v=HhabgvIIXik
Ei kannata kokeilla kotona...

Avatar
Gasolina
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

V-M, hieno peli, ja _erityisesti_ hieno polku siinä pyörän alla :) Missä päin sijaitsee?

Farina, jees, tuossa on juuri sitä tekniikkaa ja keskittymistä :) Olen kerran ollut porukkalenkillä jossa ajettiin ihan kunnon kivikko-juurakkoa höystettynä aika jyrkillä kallio dropeilla, mukana oli kaveri joka pudotteli crossarilla sellaista vauhtia ettei me enskamiehet pysytty kyydissä :shock:
Giulia Super -69

Avatar
v-m.t
Viestit: 63
Liittynyt: 26 Helmi 2006, 09:46
Car(s): Alfa 156 V6, Citroen C3 Picasso.
Ex, 2(kertaa)Alfa 156 2,0 ts, ja yhen kerran 156sportwagon selespeed.
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja v-m.t »

Tuo kuva on Metsoreitin varrelta , hyvää ajettavaa osittain singletrackiä ja osittain
vähän leveempäälatupohjaa ~ 50km siis ainakin, matkalla laavuja lampia ja mukavia maisemia ! Jyväskylän liepeiltä hyvä lähteä reitille .

Farina , totta kyllähän Crossarilla pystyy yhtälailla kikkaileen.
Itse jätän kyllä kikkailut suosiolla tuolle metsäkoneelle :-D

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Farina kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=HhabgvIIXik
Ei kannata kokeilla kotona...
Jumppapallo nosti kyllä suupieliä hymyyn :lol:
Kohtuullista kehon (ja fillarin) hallintaa vaativaa puuhaa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

v-m.t kirjoitti:Farina , totta kyllähän Crossarilla pystyy yhtälailla kikkaileen.
Itse jätän kyllä kikkailut suosiolla tuolle metsäkoneelle :-D
Meikäläisen kikkailut metsäkoneellakin ovat vielä lasten kengissä. Ajaessa oppii. Tosin viimeksi kun harjoittelin esteen ylitystä (=keulimista), päädyin selälleni. Pikkasen piti puhaltaa hiekkatiessä, ennen kuin matka jatkui...

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

Hiihtokauden peruuntumisesta (ainakin siirtymisestä) johtuen, maastopyöräkautta on päässyt jatkamaan uuden vuoden puolelle. Pakkasta kaipaisi kovettamaan polkuja ja metsäautoteitä. Onko muilla pyörät jo varastossa vai vieläkö koluatte polkuja?

Vaikka tänä aamuna Pirkkalan polut olivatkin kohtuukovia, niin yleisesti polut ja varsinkin metsäautotiet ovat olleet harmittavan mutaisia ja "imeviä" säästä johtuen. Tällöin poluilla suurimpana ongelmana aloittelijalle nousee juurien liukkaus. Nyt kun on parikymmentä metsälenkkiä takana olen löytänyt sopivan balanssin rengaspaineisiin, mutta juurien ylityksissä saa edelleen olla tarkkana. Cuben renkaana on Schwalpen Rapid Rob, mutta hieman epäilen ettei ongelmat ole pelkästään renkaasta kiinni. Juuret vaan on liukkaita ja tekniikkatasoni vielä aika alhainen. Ihan mielenkiinnosta silti kyselen, että onko jollain suositusta hyvästä 29" maastorenkaasta lähinnä XC-tyyppiseen ajoon? Saman valmistajan Nobby Nick tai Racing Ralph tuntuvat olevan yleisiä pyöräfoorumien aktiiviharrastajilla.

Joulupukki toi Suunnon Ambit 2S:n ja olen viimein päässyt seuraamaan pyörälenkkien sykkeitä yms. Melkoinen yllätys on ollut kuinka raskasta ja kokonaisvaltaista maastopyöräily todella on. Kartasta on helppo katsoa sykkeen "punaiset" alueet niiltä kohdin joissa on oltu polulla ja "keltaiset" ja "vihreät" sieltä missä on ollut siirtymiä. Samoin kropassa huomaa, että keskivartaloon ja käsiin tulee aivan eri lailla kuormitusta verrattuna asfalttirullailuun.

Avatar
v-m.t
Viestit: 63
Liittynyt: 26 Helmi 2006, 09:46
Car(s): Alfa 156 V6, Citroen C3 Picasso.
Ex, 2(kertaa)Alfa 156 2,0 ts, ja yhen kerran 156sportwagon selespeed.
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja v-m.t »

Kyllä hiihtelyt jääneet 'vähän'vähemmälle ,
Mikä on kyllä harmi , hiihtely tuo mukavasti vaihtelua tuohon pyöräilyyn.
Mut mut , saa nähdä milloin pääsee....

Maastoajelut hoituu meikäläisellä tuolla Crossarilla ,polut tosiaan sais vähän olla
kovemmassa kunnossa , ja tuossa välillä ne olivatkin .
tänään tosin innostuin kunnostamaan vanhaa sotaratsua , tuosta olisi tarkoitus
kasailla jonkinlainen fiilistelypeli (syntyy puhtaasti jämäosista).
Ohjelmassa oli takakolmion hitsailua , ratkennut aikoinaan kahdesti.

Tuo sykemittari on oiva apuväline , pääsee viivalle millä tehoilla ja kuinka pitkään.
Oppii kuuntelemaan kroppaa asteen paremmin ;-)
Liitteet
DSC_0167-1.jpg
DSC_0167-1.jpg (37.29 KiB) Katsottu 8928 kertaa

Avatar
Gasolina
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

^Melko persoonallisesti speksattu Marin :)

Kyllä täällä ajellaan aktiivisesti, eilen viimeksi. Tänään kävin juoksemassa, kun vettä satoi suht raskaasti. Säätyypin puolesta tulee ihan mieleen talvi 2006-07 silloin tosin mielestäni maapohja metsässä oli kyllä ainakin jonkin verran kohmeessa. Nyt on aivan sulaa, mutta kovin pehmeää ei mielestäni ole. Pari edellistä syksyä, siis ajanjakso loka-joulukuu oli paljon märempiä. Soratiet on kaikkein ikävämpiä, kun hiekan sekainen kura menee joka paikkaan.. Olen keskittynyt pariin polkuun joissa on kalliota ja suht kovaa pohjaa, noista saa parin tunnin voimistelun ilman soratie siirtymiä.

Itselläni alla pyörii Tiogan Factory DH:t, melkoiset mutakuokat, mutta pitoa on ihan hyvin eivätkä mene helposti rikki. Eivät kyllä kauheasti rullaa. En ole kovin hyvin perillä 29" tarjonnasta, kyllä kai sieltä löytyy jotain karkeampaa ja hyvin auki pysyvää. Liukkaissa juurissa ei pidä mikään rengas tai kumiseos, ota sellainen ajolinja, että pääset kohti suoraan yli ja vauhdin polkeminen ennen tai jälkeen, ei kohdalla. Tiedän helppo sanoa..

Kunnon enskapolku saattaa rutistaa kuskista 1000kcal/h, tämä on hyvä pitää mielessä, kun tankkaa lenkkiä varten.

Kuva 26.12.2013
Liitteet
2013-12-26 13_40_10.jpg
2013-12-26 13_40_10.jpg (157.84 KiB) Katsottu 8920 kertaa
Giulia Super -69

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

Gasolina kirjoitti:Liukkaissa juurissa ei pidä mikään rengas tai kumiseos, ota sellainen ajolinja, että pääset kohti suoraan yli ja vauhdin polkeminen ennen tai jälkeen, ei kohdalla. Tiedän helppo sanoa..
Tuo näyttää pätevän myös kivien/kiviröykkiöiden ylitykseen, se olen huomannut. Taitojen kehittyessä olen myös huomannut, että monet kohdat menisi parhaiten, jos on vauhtia riittävästi. Hitaasti väistelemällä tuntuu tulevan niitä sutaisuja ja sivuliirtoja juurien/kiven pinnoilta. Riittävän vauhdin pitäminen taas edellyttää kuntoa ja luottoa siihen että "kyllä se tuosta läpi menee". Jälkimmäisen kanssa on aloittelijalla eniten tekemistä. Mutta ehkä jonkinlainen terve kriittisyys taitotasoa kohtaan on paikallaan…

Eilen etsiskelin yhtä hyvää polkua Pirkkalasta vähän eri suunnasta. Polku katosi käytännössä kokonaan alta ja tunkkasin lähes umpimetsässä, kun vanhempi kaveri tuli siellä vastaan. "Varmasti olisi helpompia paikkoja pyöräillä", ukko tokaisi :) Niinpä, mutta se ei ole aina tarkoituksenmukaista.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Maastopyöräily on itselleni ympärivuotinen harrastus eli pyörä ei mene missään vaiheessa telakalle. Viimeisinä talvina talvipyöräilykilometrit ovat tosin jääneet aiempaa vähemmälle kun talvisin aikaa on mennyt niin paljon perheen kilpahiihtäjän huolto/kuskihommissa ja itsekin tulee hiihdeltyä jonkin verran.

Renkaista:

Rabid Rob on tuoreehko rengasmalli ja itsellä ei ole siitä kokemusta, mutta Schwalben mukaan siinä on vanhan Racing Ralphin kuvio ja sen perusteella se voi olla aika liukas rengas syyskeleillä.

Itsellä on viime vuodet ollut alla lähinnä Nobby Nicejä, ja viime kesästä asti kaksysissä on ollut edessä Nobby Nic 2.35 ja takana Rocket Ron 2.25. NN on minusta aika hyvä kompromissi pidon ja rullaavuuden välillä tuollaiseen normi-polkuajeluun. Rocket Ron on hieman rullaavampi ja on toiminut passelisti kesäisemmissä olosuhteissa, mutta syyskeleillä sekin on aika liukas. Mikäli haluaa Nobby Nicistä selvästi enemmän pitoa, niin Schwalben valikoimista löytyy Hans Dampf, mutta silloin rullaavuus kärsii jo merkittävästi.

Muiden valmistajien valikoimista esim Continentalin Mountain King vastaa suurin piirtein Nobby Niciä ja on epäilemättä hyvä rengas. Itse ajoin aiemmin tuollaisilla, mutta viimeisimpien vuosien versioista ei ole omia kokemuksia.

Farina: mitä luokkaa ne rengaspaineet sinulla on tällä hetkellä? Renkaaseen vaan leveyttä lisää ja painetta pois, niin alkaa pitoa löytymään paremmin.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Farina kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:Liukkaissa juurissa ei pidä mikään rengas tai kumiseos, ota sellainen ajolinja, että pääset kohti suoraan yli ja vauhdin polkeminen ennen tai jälkeen, ei kohdalla. Tiedän helppo sanoa..
Tuo näyttää pätevän myös kivien/kiviröykkiöiden ylitykseen, se olen huomannut. Taitojen kehittyessä olen myös huomannut, että monet kohdat menisi parhaiten, jos on vtarkoituksenmukaista...
Gasolinan vinkki on hyvä. Vanha sanonta "vauhti korjaa virheet" on ihan hyvä...tiettyyn rajaan saakka. Liukkaiden juurien ylittämisessä tuo renkaan ja juuren kohtaamiskulma on tärkeä, mutta hankalahan sitä on optimaaliseksi saada jossain juurakkohelvetissä. Sopivasti vauhtia tosiaankin ennen juurien ylittämistä, niin ei tarvitse sen liukkaan juuren päällä polkaista voimakkaasti. Rohkeasti vain juuria kohti, kyllä se itseluottamus sieltä löytyy. Ja tosiaankin ne rengaspaineet märällä kelillä alhaisemmiksi kuin kuivissa olosuhteissa.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Gasolina
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jep, rengaspaine on oleellinen juttu, itselläni 2bar toimii hyvin. Monet renkaat myös rullaavat yllättävän hyvin suht pienilläkin paineilla. Hyvistä renkaista itsellä on jäänyt mieleen mainittu Contin Mountain King Black Chili seoksella, karkea rengas joka rullasi kohtuullisen hyvin ja pitoa riitti. Huonona puolena kallis hinta ja ominaisuudet huononivat nopeasti renkaan kuluessa.

Jos painopiste on teknisissä poluissa voisi satulaa pudottaa hiukan alaspäin, helpottaa pyörän käsittelyä ja painon siirtoa. Kyllä se siitä, pääasia on, että intoa piisaa :)
Giulia Super -69

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Gasolina kirjoitti:... Jos painopiste on teknisissä poluissa voisi satulaa pudottaa hiukan alaspäin, helpottaa pyörän käsittelyä ja painon siirtoa. Kyllä se siitä, pääasia on, että intoa piisaa :)
Juurikin näin ja tästä tullaan kätevästi myös pyörän säätöihin yleisimminkin. Aiemmin mainitut rengaspaineet ovat tässä tärkeä elementti ja niiden lisäksi jousituksen säädöillä voi olla merkittävästi vaikutusta myös pitoon liukkaissa olosuhteissa. Farinalla vissiin jäykkäperä alla, joten takaiskarista ei tarvitse huolehtia, mutta jos keula on esim. liian jäykkä (ilmakeulassa liikaa ilmaa) tai paluuvaimennuksen (rebound) säädöt pielessä, niin pito liukkaassa juurakossa/kivikossa voi olla selvästi heikompi kuin optimisäädöillä.

Lisäksi ajoasennolla on merkittävä vaikutus siihen miten eri olosuhteissa uskaltaa/pystyy ajamaan eri paikkoihin. Stemmin pituus ja korkeus, ohjaustangon leveys/korkeus ja satulan korkeus/pituussäätö vaikuttavat yllättävän paljon siihen miten homma toimii. Pienillä muutoksillä näissä voi olla isoja vaikutuksia.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja mlatva »

v-m.t kirjoitti:Jep , onhan se asteen haastavampaa .
Kesät rymistelen tuollaisella 8)

Tuttu reitti. Tuolla tulee itsekkin rymisteltyä. Kalustona toimii Radon Slide 7.0 2012, jonka ohjaamoa hieman modattu stemmiä lyhentämällä. Kesäkauden toinen intohimo on hissiajelu DH pyörällä. Alamäet mennään Konan Operator 2013 mallin konkelilla.

Suunto ambit 2 on myös ahkerassa käytössä ja jopa alamäkipyöräilyssä on kalorinkulutus yllättävän kova. Tiukoissa paikoissa sykkeet nousee yllättävän korkealle. Hississä voi sitten taas palautua. Hyvää intervallitreeniä.

Rengasvalinnat pyörii maastossa tutuissa keskuisteluissakin mainituissa merkeissä. Uusin tuttavuus, joka löi alamäkiosastolla ainakin mulle läpi on toi Continentalin "der Kaiser"' 2,5" leveänä. Pitoa on sairaasti eikä rengas mene mudassakaan tukkoon. Silti nopea joka alustalla. Tästä inspiroituneena odottaa varastossa myös uusi kierros mountainkingejä 2,4" trailipyörään asennusta. Ajellaan vielä noita Nobby Niccejä loppuun.

Maastopyöräilyyn löytyy esim. YouTubesta lukuisia tekniikkaopastus videoita. Ajamaan oppii vaan ajamalla, mutta omaa ajoa voi hyvin peilata ammattilaisten vinkkeihin. Tärkeintä on, että säädöt on kohdillaan ja ohjaamo sopiva kuskille. Get on your bike, huippukuski Athertonin sanoin kuvaa hyvin sitä kuinka taidot karttuu.

Talvi-iltojen iloksi on mukava lueskella esim. Mountain Biking Uk nimistä aviisia, joko paperillta tai tablettimuodossa. Tässä on hyviä vinkkejä kaikentasoseen harrastamiseen. Inspiraation lähteeksi lienee sanomattakin selvää, että joka wannabe maastopyöräilijä alalajista riippumatta on katsellut elokuvan "where the trail ends." :-D

Avatar
Saturnus
Viestit: 140
Liittynyt: 09 Marras 2013, 00:02

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Saturnus »

Iteltä löytyy Focus Black Forest 5.0, ei oo vaan harrastekavereita täällä päin Soomea. Löytyy myös vanha japanilainen Miyata Four Twelve maantieretkipyöräprojekti, rakentuu puhdas maantie-retro ilman häkkiä, lokareita tms. ja 70-luvun Jopo prokkis. Maantiefillari kuntoon keväällä kesän retroiluja varten.

Avatar
v-m.t
Viestit: 63
Liittynyt: 26 Helmi 2006, 09:46
Car(s): Alfa 156 V6, Citroen C3 Picasso.
Ex, 2(kertaa)Alfa 156 2,0 ts, ja yhen kerran 156sportwagon selespeed.
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja v-m.t »

Tuossa varmaan kanssa aika hyvä raina ,
Huonoille keleille . . . Sit kun näkee jostain

http://m.vitalmtb.com/videos/member/Won ... =spotlight

mlatva : omakin ykköstykki on tuo Transitionin Fr vahvasti Freeride tyyliseen rymistelyyn, tosin Enskaakin tuolla on paukutettu ym....
:mrgreen:

Avatar
Gasolina
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Saturnus kirjoitti:Iteltä löytyy Focus Black Forest 5.0, ei oo vaan harrastekavereita täällä päin Soomea. Löytyy myös vanha japanilainen Miyata Four Twelve maantieretkipyöräprojekti, rakentuu puhdas maantie-retro ilman häkkiä, lokareita tms. ja 70-luvun Jopo prokkis. Maantiefillari kuntoon keväällä kesän retroiluja varten.
Huomenna aamulla klo 9.00 starttaa liki 20 henkilöä Ruosniemen uimakuopalta, enskahenkistä polku rymistelyä. Tervetuloa mukaan!
Giulia Super -69

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Janne »

Minä olen tykästynyt 2.25 Rocket Roneihin. Sellaiset on ajossa kesät-talvet. Tänäänkin täällä Oulun korkeudella polut oli rosoisessa jäässä ja pito oli loistava. Kumit on tubeleksena ja litkutettu, paineet jossain 1.5 nurkilla. Alla siis täysjäykkä sinkula, jolla mennään koko ajan täysiä.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

Portti kirjoitti:Juurikin näin ja tästä tullaan kätevästi myös pyörän säätöihin yleisimminkin. Aiemmin mainitut rengaspaineet ovat tässä tärkeä elementti ja niiden lisäksi jousituksen säädöillä voi olla merkittävästi vaikutusta myös pitoon liukkaissa olosuhteissa. Farinalla vissiin jäykkäperä alla, joten takaiskarista ei tarvitse huolehtia, mutta jos keula on esim. liian jäykkä (ilmakeulassa liikaa ilmaa) tai paluuvaimennuksen (rebound) säädöt pielessä, niin pito liukkaassa juurakossa/kivikossa voi olla selvästi heikompi kuin optimisäädöillä.

Lisäksi ajoasennolla on merkittävä vaikutus siihen miten eri olosuhteissa uskaltaa/pystyy ajamaan eri paikkoihin. Stemmin pituus ja korkeus, ohjaustangon leveys/korkeus ja satulan korkeus/pituussäätö vaikuttavat yllättävän paljon siihen miten homma toimii. Pienillä muutoksillä näissä voi olla isoja vaikutuksia.
Olen pitänyt paineita 1.8-1,9bar:ssa, koska ne on tuntuneet parhaalta kompromissilta rullaavuuden ja pidon suhteen. Rapid Robit oli pyörän ensiasennusrenkaat, joilla ajattelin hakea ensituntumat, mutta pikku hiljaa alkaa kaivata ominaisuuksia lisää.

Pyörän säätöjä olen tehnyt melkein joka lenkin jälkeen. Säädin keulan paineet aluksi ohjeiden mukaisesti, mutta ne osoittautuivat liian koviksi, kun vauhti ei ole niin huimaa. Löysäsin keulaa hieman ja laitoin reboundin ihan keskelle vaan, niin keulan toiminta alkoi tuntumaan luontevammalta. Tosin nyt kun vauhtia alkaa tulemaan enemmän, niiin alkaa miettiä että pitäisikö hieman lisätä paineita…

Tanko menee vaihtoon jahka saan tilauksen tehtyä. Ensiasennustanko on poikkeuksellisen leveä (720mm) ja mallia suora -> ranteeni eivät pidä siitä lainkaan. Koska en ole kovin harteikas, tankoa pitäisi jokatapauksessa kaventaa, mutta tarvitsisin myös taivutusta taakse päin, joten erilaisia tankomalleja on tullut selailtua. Mulla on yksi 20mm spaceri tangon alla ja olen miettinyt että pitäisikö se ottaa pois, koska jyrkässä ylämäessä satulassa polkiessa keula alkaa kevenemään. Spacerin poisottaminen tai stemmin vaihtaminen pitempään ilmeisesti auttaisi tähän? Toisaalta kumpaakaan ei kannattane tehdä ennen kuin uusi tanko on kokeiltu ja todettu mitä se vaikutti ajoasentoon.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Tommosella Focuksella tulee ajeltua, enduroa pääsääntöisesti. Maantierenkaatkin on mutta ei intoa yksitoikkoiseen asfalttikiitämiseen. Jousitus ja rengaspaineet tosi löysällä, paikallaan ilmaan hyppäämällä joustaa puolet joustovaroista.

Kuva

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Farina kirjoitti:
Portti kirjoitti:Juurikin näin ja tästä tullaan kätevästi myös pyörän säätöihin yleisimminkin. Aiemmin mainitut rengaspaineet ovat tässä tärkeä elementti ja niiden lisäksi jousituksen säädöillä voi olla merkittävästi vaikutusta myös pitoon liukkaissa olosuhteissa. Farinalla vissiin jäykkäperä alla, joten takaiskarista ei tarvitse huolehtia, mutta jos keula on esim. liian jäykkä (ilmakeulassa liikaa ilmaa) tai paluuvaimennuksen (rebound) säädöt pielessä, niin pito liukkaassa juurakossa/kivikossa voi olla selvästi heikompi kuin optimisäädöillä.

Lisäksi ajoasennolla on merkittävä vaikutus siihen miten eri olosuhteissa uskaltaa/pystyy ajamaan eri paikkoihin. Stemmin pituus ja korkeus, ohjaustangon leveys/korkeus ja satulan korkeus/pituussäätö vaikuttavat yllättävän paljon siihen miten homma toimii. Pienillä muutoksillä näissä voi olla isoja vaikutuksia.
Olen pitänyt paineita 1.8-1,9bar:ssa, koska ne on tuntuneet parhaalta kompromissilta rullaavuuden ja pidon suhteen. Rapid Robit oli pyörän ensiasennusrenkaat, joilla ajattelin hakea ensituntumat, mutta pikku hiljaa alkaa kaivata ominaisuuksia lisää.

Pyörän säätöjä olen tehnyt melkein joka lenkin jälkeen. Säädin keulan paineet aluksi ohjeiden mukaisesti, mutta ne osoittautuivat liian koviksi, kun vauhti ei ole niin huimaa. Löysäsin keulaa hieman ja laitoin reboundin ihan keskelle vaan, niin keulan toiminta alkoi tuntumaan luontevammalta. Tosin nyt kun vauhtia alkaa tulemaan enemmän, niiin alkaa miettiä että pitäisikö hieman lisätä paineita…

Tanko menee vaihtoon jahka saan tilauksen tehtyä. Ensiasennustanko on poikkeuksellisen leveä (720mm) ja mallia suora -> ranteeni eivät pidä siitä lainkaan. Koska en ole kovin harteikas, tankoa pitäisi jokatapauksessa kaventaa, mutta tarvitsisin myös taivutusta taakse päin, joten erilaisia tankomalleja on tullut selailtua. Mulla on yksi 20mm spaceri tangon alla ja olen miettinyt että pitäisikö se ottaa pois, koska jyrkässä ylämäessä satulassa polkiessa keula alkaa kevenemään. Spacerin poisottaminen tai stemmin vaihtaminen pitempään ilmeisesti auttaisi tähän? Toisaalta kumpaakaan ei kannattane tehdä ennen kuin uusi tanko on kokeiltu ja todettu mitä se vaikutti ajoasentoon.
Sopiva raiseri raiseri tanko pienellä backsweepillä ja homma muuttuu kivaksi. Endro ja dh puolella trendi on ollut kokoajan kohti leveämpiä tankoja. Tämä tuo vakautta kovissa vauhdeissa ja hypyissä mutta on pois ketteryydestä. Jos mäki on todella jyrkkää tulisi perse siirtää satula etuosaa kohti. Näin paino tulee aavistuksen eteenpäin. Eli ihan täysi istuma-asento saattaa juurikin aiheuttaa keulimista. Kannattaa tutkia stemmin korkeus yms. Tasamaalla niin,että ajoasento on optimi.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tämmöistä oli tänään, sateet alkaa näkyä maastossa, ei kuitenkaan vielä haitaksi asti.
Liitteet
2014-01-06 11_16_58 – Kopio.jpg
2014-01-06 11_16_58 – Kopio.jpg (154.72 KiB) Katsottu 8774 kertaa
Giulia Super -69

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Ei nyt varsinaisesti maastopyöräilyyn liittyvä kommentti, mutta eipä täältä parempaakaan paikkaa taida löytyä polkupyöriin liittyen.

Törmäsin Helsingissä Classic Bike nimiseen putiikkiin jossa on myynnissä italialaisia Taurus-merkkisiä pyöriä. (Tehdas kuulemma perustettu vuonna 1908.) Klassisen hienon näköisiä mankeleita, jos italialaiset tuotteet kiinnostaa. Verkkosivuilta pyöriä ei näytä vielä löytyvän. http://www.classicbike.fi/

Avatar
Tazio
Viestit: 3394
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Classic Bike on mukava paikka! Kolmesti olen käynyt ja joka kerralla poistunut pyörän kanssa :)

Tosin yksi vierailu on ollut huollosta nouto

-Tazio

Avatar
Gasolina
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Hienoja fillareita tuolla Classic Biken sivuilla! Mitä maastoajoon tulee niin ajoittain on kylmyys haitannut harrastusta tai on ainakin pistänyt välttämään pitkiä siirtymiä polkujen välillä. Muuten kyllä kivat kelit, kun lunta ei ole haitaksi asti, ainakaan vielä..
Giulia Super -69

Avatar
Gasolina
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Nyt olisi mahdollisesti Jazz Triathlonin lisäksi tulossa Jazz Mtb. Jos on kiinnostusta moiseen niin kirjoitelkaa tuonne Fillarifoorumin ketjuun tai miksei tännekin.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... 5-Jazz-MTB
Giulia Super -69

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Onko alfisteissa yhtään fatbikeria? Ite vähän innostunut, josko ensi talveksi hommaisi fätbaikin.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4694
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Pari FB:llä ajavaa kaveria tiedän, eivät tosin kuulu omaan vakioporukkaan, mutta kovasti ovat hommasta innostuneita eivätkä enää juuri perinteisellä aja. Joten kokeilemaan vaan!
Giulia Super -69

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

wekkuli kirjoitti:Onko alfisteissa yhtään fatbikeria? Ite vähän innostunut, josko ensi talveksi hommaisi fätbaikin.
Meidän porukkalenkeillä pyörii välillä jotain läskipyöriä. Niissä vaan läskit eivät ole pyörän alla vaan päällä. No joo, yhdellä sarja-pyöränvaihtajalla meidän porukassa oli jossain vaiheessa ihan oikea läskipyöräkin, tosin ei montaa kuukautta kun alla oli jo jotain ihan muuta.

Ihan mielenkiintoista tuollaista olisi kokeilla talvioloissa.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

Tahko MTB lähestyy ja samalla myös meikäläisen ensimmäinen 60km kierros. Kuntopohja alkaa olemaan kohdallaan, mutta muutama tiukempi maastolenkki pitää käydä ajamassa asfalttirullailujen jälkeen. Tavoiteajaksi olen miettinyt jotain 4:30:-4:45 väliin. Tärkeintä on toki ehjänä maaliin pääsy.

Onko muita palstalaisia lähdössä tähän tapahtumaan? Onko vinkkejä reitistä tai tapahtumasta yleensä? Olen menossa tapahtumaan työkaverin kanssa, jolla on useita Tahkoja takana, mutta muutkin kokemukset kiinnostavat.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Farina kirjoitti:Tahko MTB lähestyy ...Onko muita palstalaisia lähdössä tähän tapahtumaan? Onko vinkkejä reitistä tai tapahtumasta yleensä? ...
Taitaa olla neljäs vuosi peräkkäin kun en ole lähdössä Tahko MTB:hen, sitä ennen kuitenkin muistaakseni 7 kertaa 60 km matka ajettuna. Tänä vuonna olen menossa toista kertaa Syöte MTB:hen elokuun alussa.

Hmm...mitähän neuvoja sitä osaisi antaa. Minkä verran on maastoajoa takana ja onko kokemusta jo jostain muusta maastopyörätapahtumasta? Miten pitkiä on pisimmät maastolenkit, joita olet ajanut?

Yleisellä tasolla ajateltuna, mikäli reitti on alkupäästä sama kun oli viimeisenä ajamani vuotena, niin alussa on toistakymmentä kilometriä tietä/helppoa reittiä ennen kuin varsinainen maastossa ajo alkaa. Osallistujamääristä johtuen jonottamista on tiedossa aika lailla ja jonoissa ei hötkyily auta. Heti kun on hieman teknisesti haastavampi kohta, niin jonoja alkaa helposti muodostua kun jengiä jalkautuu. Ohi on kyllä aina hyvin päässyt kun on tietä pyytänyt.

Loppuun kannattaa säästää hieman paukkuja, että jaksaa Tahkon rinteille nousta ja loppulaskussa on perinteisesti kannattanut olla tarkkana kun väsy painaa ja vauhti meinaa karata.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Janne »

Erittäin hyviä vinkkejä Portilta. Nuo kannattaa muistaa! Hötkyily ei auta, muista ajaa omaa vauhtia ja kannattaa vetää maltilla alun abt 40km vaikka kuin kulkis. Ja pysähdy ottaan ainakin jotain herkkuja taukopaikoilla. Muista että oot maksanu niistä :)
Ja ne nousut sitten vaan jatkuu, jatkuu ja jatkuu... Tämmöselle tasamaiden tallaajalle ja sinkulakuskille ne tuntu erittäin epätoivoisilta, mutta vaihdepyörällä kannattaa pyöritellä niin pitkään kuin jalka kestää. Jalkautuminen noissa loppunousuissa on myrkkyä koiville IMHO.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

Portti kirjoitti:Taitaa olla neljäs vuosi peräkkäin kun en ole lähdössä Tahko MTB:hen, sitä ennen kuitenkin muistaakseni 7 kertaa 60 km matka ajettuna. Tänä vuonna olen menossa toista kertaa Syöte MTB:hen elokuun alussa.
Syöte MTB on ilmeisesti teknisempi ja haastavampi reitiltään kuin Tahko? Tai ainakin olen näin ymmärtänyt, kun olen lueskellut netistä "matkaraportteja" ja foorumeita. Koska olen aika rookie maastohommissa pitää ensin käydä harjoittelemassa Tahkolla ja sitten miettiä muita tapahtumia. JämiMTB:stä monet ovat puhuneet töissä, mutta se osuu ralliviikonlopulle tänäkin vuonna. Toisaalta Jämin reitti on ilmeisesti Tahkoakin helpompi ja pääosin sorateitä tms.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Farina kirjoitti:...Syöte MTB on ilmeisesti teknisempi ja haastavampi reitiltään kuin Tahko? ....
Joo, Syöte MTB:n reitillä on hyvin vähän siirtymiä, poluilla mennään lähes koko ajan. Sinänsä polkuosuuksien vaativuustaso ei ole mahdoton, mutta kun siirtymiä ei ole juurikaan, niin oikein mukavaa settiä on siellä tarjolla. Fyysisesti myös kohtuullisen rankkaa Syötteellä, kuten on Tahkollakin.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

Ensimmäinen Tahko MTB takana ja fiilikset on hyvät. Tapahtuma oli hieno ja tunnelma hyvä. Ajajien kesken heitettiin läppää matkalla, ehkä loppua kohden vähemmän kuin alussa 8)

Aikatavoite ylittyi reippaasti ja pääsin nipin napin alle viiden tunnin. Luultavasti vartin parempaan aikaan olisi päässyt, jos kaikki olisi mennyt putkeen. Lähdössä olisi pitänyt olla vähän ärhäkämpi ja hakea parempi sijoitus jonoon. Alamäkiajotekniikkaa pitää hioa ensi vuotta varten, olin ajoittain "tulppana" mäissä, kun en osannut/uskaltanut laskea kivirännejä kovempaa. Toisaalta näytti, että alamäissä kovaa menevät tulivat seuraavalla suoralla tai mäessä perä edellä vastaan. Lisäksi oli pientä hämminkiäkin matkassa. Heti alussa vanhempi ukko ajoi päiten tunkkauskohdassa ja rikkoi pullotelineeni. Pullolle ei ollut mitään paikkaa, joten jouduin sijoittamaan sen kaverin reppuun. Loppulaskussa satulaukku rikkoutui ja jouduin säätämään sitä että pysyy loppuun asti kyydissä. Viimeisen kilometrin ihmettelin että miksi keula kolisee, mutta viiden tunnin raja häämötti, enkä jäänyt sitä ihmettelemään -> etulinkku auki :crazyeyes: Sen aukeaminen jäi täydeksi mysteeriksi, mutta loppulaskussa se ei ollut vielä auki, onneksi...

Joku joskus sanoi, että 29er jäykkäperä on paras kampe Tahkolle. Lähtöviivalla jo tsekkailin, että suurimmalla osalla oli täpäri. Enkä ihmettele yhtään. Alamäet oli yllättävän kivisiä ja jäykkäperällä ei vaan pystynyt laskemaan niitä rennosti (toki tekniikassakin on hiomista). Kädet ja alaselkä oli reissun jälkeen melko valmiit. Ehkä näin vanhan ukon pitää vaan alkaa katselemaan täpäriä... Trailit olivat pääosin mielekkäitä ajettavia ja kohtuu kuivia. Huikeita maisemia ja paikkoja oli matkan varrella.

Loppuun vielä eeppinen tarina työkaveristani, joka ajoi 120km (eka kerta Tahkolla). Kaveri ei pitänyt haastetta liian kovana ja lähti ekalle kierrokselle kunnon tempo päällä. Nilsiän jälkeen takavaihtajan vaijeri pamahti poikki. Kaveri ajeli pelkällä etuvaihtajalla kohtuu siivun, sisältäen mm. Kinahmin. Ekassa huollossa uutta vaijeria kehiin ja matka jatkui. No ketjut ottivat ristikkäisestä linjasta tietysti itseensä ja seuraavaksi ketjut poikki, eikä varaosia mukana. Kuusi kilometriä tunkkausta seuraavaan huoltoon. Matka jatkui taas ja ekalta kierrokselta tultiin reilusti alle viidessä tunnissa sisältäen tekniset ongelmat. Toisella kierroksella kaveri paineli käytännössä yksinään, ajoittain seuranaan väsynyt 240km kuski. Kuntokin alkoi pikku hiljaa hiipumaan vetoavun puutteessa. Etupumppu alkoi tuntumaan oudolta, öljyt puhalsivat pihalle toisesta putkesta. Ei haitannut enää menoa. Eikä edes se että toisessa loppulaskussa takapyörästä pamahti pinna poikki. Reilu kymmenen tuntia meni reissuun, mutta helkkarin kova veto kaikkien ongelmien kanssa.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Janne »

Janne kirjoitti:Mitkä fiilikset Portilla Syöte Mtb:stä? Itselläni aika kaksijakoiset. Viime vuonna 60km vähän reilu 4 tuntiin. Nyt 120kmlla keskeytys ekan kiekan jälkeen. Kiekka vajaaseen 5 tuntiin. Liikenteessä olin täysjäykällä 29 sinkulalla ja välitykset liian isot 32-18. Ei noussu mäki enää, eikä ollu pattipätkilläkään flowtilaa:) Rata on kyllä käsittämätön. Välistä uskomattoman hienoa polkua, välistä ihan muuta.
Pitääpä quettaa omaa viime vuotista viestiä. Syy Syöte MTB:n nihkeyteen ja selän jumiutumiseen ja oikean jalan voimattomuuteen ei ollutkaan reitissä, vaan miehessä. Syötteen jälkeisenä maanantaina (podettuani 2 unetonta yötä) menin lääkärille, joka tutki selän. Välilevyn pullistuma ja repeämä. Ilmankos ekan kiekan vikat 15 tultiin jokseenkin hissunkissun:( Onneksi tajusin lopettaa kisan kesken.
Nyt selkää on kuntoutettu syksyn ja talven ajan, eikä se ole vieläkään Tahko/Syöte kuosissa.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Tiige
Viestit: 2846
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kaverin kanssa tullut harvakseltaan käytyä polkuja rymistelemässä (n. 10 kertaa kesässä). Homma hoitunut tähän asti ikivanhalla (vm. 96-97) cyclepron täysjäykällä ja painavalla maasturilla. Nyt tuli kokeiltua kaverin alumiinirunkoista ja joustokeulaista pyörää. Hommahan maistui heti huomattavasti helpommalta ja rennommalta. Ei tarvinnut runnoa väkisin ja voimalla kuten omalla fillarilla. :lol:

Siitä se ajatus sitten lähti että jos sitä hommais vähän nykyaikaisemman kaluston itellekkin niin ehkä sitä tulisi useammin lähdettyä. Koko Kouvolasta ei löytynyt varastosta sopivan kokoista runkoa itselle (191cm pituutta). Lahdesta sitten kolmannesta paikasta (Lahden polkupyörähuolto) löytyi 21,5" Trek Superfly 6. Pieni koeajo ja olin niin myyty että kaupat tuli vaikka alkuperäisen pyörään varatun budjetin joutui kertomaan kahdella.

Nyt kolme lenkkiä takana uudella pyörällä ja ihan uusi kipina löytynyt koko hommaan. :-D Säädöt edelleen vähän hakusessa. Pyörän suureen kokoon ja levyjarruihin alkaa jo tottumaan ja kohtuu hyvät rengaspaineet on löytynyt. Ilmakeula vaatii vielä säätöä. Tuntuu tulevan aika jäykkä keula jos heittää rokkarin suosituspaineet. Siitä pikkuhiljaa säädelty alaspäin. Iskaripumppu tuli onneksi ostettua samalla kun pyörä.
Liitteet
trek.JPG
trek.JPG (336.24 KiB) Katsottu 8038 kertaa
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1058
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Tuli kanssa keväällä ostettua ensimmäiseksi maastopyöräksi Trek 3900 disc -14, jäykkäperä. Näin tietämättömälle iha hyvä alottelupyörä. Keula harmittaa (suntour XCM), on jäykkyyssäätö (ei vaikuta mihinkään) ja pikalukitus, mikä on kyllä ihan kätevä. Pitäisi varmaan vaihdella rockshox tai joku muu parempi, onko ehdotuksia hyvään keulaan kuitenkin suhteellisen pienessä budjetissa? Toinen vaihtoehto kokonaan uusi pyörä. Kuitenkin vaan välillä huvinvuoksi käyn vuoressa ajelemassa niin ei nyt viitsi mitään kolmentonnin hiilikuitupyörää ostaa. Jarrut tektron hydrauliset, näistäkin ollut montaa mielipidettä, talvella kuulemma aivan p****t. En talvella onneksi ole suunitellutkaan paljoa pyöräileväni.

On tuohon mittariin kertynyt joku 300km, yleensä päivässä semmonen 10km lenkki poluilla yms. Tosin 100km tuohon mittariin tuli siitä kun kavereitten kanssa lähdettiin illalla klo23 ajamaan kaljapäissään tampereelle mänttästä. Muilla "mummopyörät" ja yhellä oli iso styroksikylmälaatikko täynnä kaljaa teipattuna jeesusteipillä ritsille. Oltiin aamu 6 perillä ja mentiin koskipuistoon ottamaan päiväunet. Auton kyydissä kylläkin takasinpäin. Ei vaan ole herkku tommosella pyörällä ajaa asvalttia kun 2.2" leveet renkaat vähän aiheuttaa pyörintävastusta. Varusteena shortsit ja t-paita, 10 astetta lämmintä yöllä.. Kaikkee sitä päähän juolahtaa. Oriveellä tuli otettua pieni 15min välikuolema ja orituvalta saadun kahvin jälkeen virtaa alkoi taas löytymään.

Joka tapauksessa mitään vikaa ei ole kerennyt pyörään vielä tulemaan. Hyvin pelittää, muutamia haamuvaihtoja tekee mutta ei se haittaa kun pirullisessa ylämäkipolussa, pelottaa vaihtaa pienempää kun tulee vähän viiveellä. Onko kellään ideoita onko tässä jämsä jyväskylä keuruu ruovesi orivesi alueella hyviä maastopyöräreittejä? Himoksessa on ilmeisesti jotain ja sinne olisi tavoitteena lähtee parin kaverin kanssa pyöräilemään.
Kantapään kautta vuodesta -93..

Vastaa Viestiin