Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Miten Alfabbs:n jengin maastopyöräilyharrastukset jakselevat?

Tuolla bianchi-keskustelussahan jo aiemmin keskusteltiin hiukan maastopyöräilyharrastuksesta, mutta ehkä ylläpito sallii myös lisäkeskustelua aiheesta.

Onko porukka investoinut viime aikoina uuteen kalustoon?

Onko Tahko MTB 120-tapahtumaan lähdössä ketään palstalaisia tänä viikonloppuna? Itsellä olisi tarkoitus käynnistää Alfa iltapäivällä ja lähteä kohti Tahkoa. Pyörä tosin menee muissa kyydeissä.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kyllähän sitä tulee poljettua lenkkejä sen pari sataa kilsaa per viikko eli ihan entiseen malliin.
Lenkkifillari on iskussa on meno maistuu.
Pientä takapakkia tuli kun freeridejäykkis joutui ilkivallan kohteeksi ja menetti keulan, etukiekon ja etujarrun pitkäkyntiselle. Sikäli siis tuo freeryde on nyt tauolla.

Tahko jää minulta tänäkin vuonna väliin työkiireiden vuoksi.

Minkäs matkan meinasit Tahkolla polkasta, 60 vai 120km?

Ruokoton on ainakin palstalaisista lähdössä mukaan kuudellekympille.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Janne:

Eikös sinulle tullut se 5-Spot joku aika sitten? Miten on pyörä pelannut?

Tahkolla on tarkoitus ajaa taas puolimatka eli 60 km. Pitkä matka olisi mukava joskus ajaa, mutta tällä hetkellä ei riitä aikaa harjoitteluun riittävästi. Meidän n. 15 hengen porukasta lähes kaikki on ajamassa Tahkolla. Viime vuonna ensimmäistä kertaa yksi kaveri ajoi 120 km ja tänä vuonna pitkälle matkalla on lähdössä peräti 4 henkilöä. Saa nähdä miten äijien käy.

Matkakuume alkaa jo nousta, vielä muutama tunti töissä ja sitten kohti Tahkoa. Ruokoton taitaa olla jo matkalla kun näyttää hänkin olevan Oulusta saakka. Täytyy yrittää tarkkailla paikan päällä 156 SW:tä, jos vaikka saisi bongattua hänet.

Tahko MTB:n sivut asiasta kiinnostuneille:

http://www.tahkomtb.fi/
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Mulla on tosiaan se Turner 5-spot. Runko on muuten viimeisiä sillä vanhalla kunnon linkulla eikä sitä päivitettyä mallia.
Tässäpä kokemuksia:
5 tuumaa on takana joustoa ja saman verran on edessäkin eli suht balanssissa tuo pyörä on joustojen puolesta. Keulana toimii Maniskan Black joka ei kyllä hoida hommiaan ihan niin hyvin kuin haluaisin. Sen sijaan perä toimii kuin unelma ja pyörä kiipeääkin erittäin hyvin pitkäjoustoiseksi "trailipyöräksi". Takaiskari on Foxin RP3:n kolmella eri asetuksella, eli perän saa "kokonaan auki", pro pedal asetuksilla toimivaksi sekä lähes kokonaan lukkoon. Periaatteessa tulee kyllä ajettua 99% ajoista säätö keskiasennossa.

Mun ajotyylihän on jotain xc:n ja freeriden välimaastoa (joku kutsuu sitä aggressive xc:ksi) ja tuossa ajossa pyörä on omiaan. Puhtaaseen cross-countryyn toi on hiukka liian raskas, mutta kestääpähän vähän rajumpaakin käsittelyä. Painoa on nyt noin 13,5kg mikä ei ole paha lukema. Kiekot ja kammet vaihtamalla painosta lähtisi pois ainakin kilo.

Kokemukset kitinäleekereistäkin on vain positiivisia. Ei mitään narinaa tai valittamista siltäkään osin. Aikaisemmassa rungossani (Cannondale Super V) penkin ja kampien välimatka muuttui perän joustaessa. Tämä aiheutti aika omituisen ajotekniikan ja ihmeellisen pyörityksen varsinkin isoissa heitoissa. Turnerissa tätä ongelmaa ei enää ole kun tämä pituus on stabiili.

Rungon mitoitus (medium) on meikäläiselle korkeuden puolesta vähän rajoilla. Sen sijaan kabiinissa on hyvin tilaa 110mm stemmillä ja ohjaamo tuntuu todella avaralta verrattuna Super V:n L-koon runkoon. Olihan se Superi myös korkea ja lyhyt mitoitukseltaan. Turner sen sijaan on pitempi ja matalampi, jopa niin matala että tulee kolisteltua kampia kiviin - mitä ei ole koskaan aikaisemmin tapahtunut.

Avatar
tomtom
Viestit: 42
Liittynyt: 13 Elo 2004, 23:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Mitenkäs meni Tahko? Oli kuulemma melko paljon taas kumeja mennyt puhki kivikoissa. Itse en ole siellä ollut, mutta paikanpäällä olleelta kuulin raporttia. Ens vuonna ehkä 45 tai 60km. Pitää katsoa miten tota 18 kilosta jaksaa ruveta riuhtomaan. Tosin pitäis varmaan Alfaanki vaihtaa takas, että kehtais täällä enempää taas kirjotella ;)
ex-Talbot/ex-164TS/ex-156 V6/ex-Golf GTI/ex-TurboSaab

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Tahko meni suunnitelmien mukaan. Äsken vasta kotiuduin Tahkon jälkeiseltä Itä-Suomen kiertueelta. Reissulla tuli 1.400 km GTA:n mittariin.

Itse Tahko meni siis ongelmitta, aikani oli 4h 42 min 60 km matkalla. Reitti oli jonkin verran aiempia vuosia helpompi, mutta kyllä sieltä edelleenkin löytyi nautittavia pätkiä riittämiin. Järjestelyt pelasivat jälleen kerran kuin junan vessa ja tapahtuma on kaikin puolin erinomainen. Paikalla oli taas tällä kertaa ennätysmäärä osallistujia eli reilusti yli 900. Suosittelen tapahtumaa lämpimästi.

Miten Ruokottomalla sujui? Oliko muita paikalla?
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Mitenkäs on alfamiekkosten pyöräilyt tälle kesälle sujuneet?
Ainakin nämä kuivat kelit on suosinut ajoja ja kilsoja lienee kertynyt ennätysmäärä.

Itselläni kilsoja on kertynyt ennätysmäärä ja loppua ei näy. Talvella ehtii varmaan sitten levähtään kun nyt menee illat ja viikonloput metsiä könytessä.

Turneriin (vanha kuva albumissa) vaihtui Manitoun tilalle Foxin Vanilla RLC haarukka ja ero on hirvittävä. Nyt pyörässä on tehtaan suunnittelupöydällä kuutioimat joustot sekä edessä että takana. Voimansiirtokin on vaihtunut Shimanosta SRAMiin ja minusta tuntuu että Shimppaa ei enää mun pyörään tule.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Juuri äsken tultiin tavanomaiselta lauantain yhteislenkiltä. Ajoaika 4h 4 min, keskisyke 138.

Tahkon jälkeen ei ole tullut ajeltua kovin paljoa, kun lomilla ei oikein ehtinyt. Nyt kun on taas työt alkaneet, niin eiköhän tässä ala pyörälenkkejäkin tulemaan ahkerampaan tahtiin.

Aika SRAM-pitoiseksi minullakin voimansiirto on mennyt. Viime syksystä asti vaihdevipuina ovat olleet SRAMin X.0 triggerit ja takavaihtajana SRAM X.0. Etuvaihtaja on vielä Shimanoa. Nuo X.0:t ovat kyllä olleet erinomaiset.

Valitettavasti hajotin juuri ennen Tahkoa omaa tyhmyyttäni oikeanpuoleisesta vaihdevivusta sisältä yhden pienen osan, joka on suurinpiirtein ainoa osa siellä sisällä, jota ei saa varaosina. Tahkolle piti vaihtaa tuon takia vanha Shimanon takavaihtaja ja eri vaihdevipu, jotka on vieläkin pyörässä kiinni. Pitänee ostaa uusi X.0-vipu, jotta saa homman taas toimimaan.

Vanilla on varmasti erinomainen, herkkä ja pehmätoiminen keula ja sopinee Turneriin oikein mainiosti.

Ai niin, eihän talvellakaan tarvitse levähtää kun maastossa voi ajella ympäri vuoden. ;)
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Päivitetäänpä tätäkin taas tauon jälkeen.

Miten palstalaisten maastopyöräharrastukset jakselee? Onko ketään tulossa tulevana sunnuntaina Lahden seuduille Finlandia-maastopyöräilyyn? Itsellä ei ole taaskaan aikeita osallistua, mutta eiköhän sitä katsomaan taas tulla. Voi olla että ollaan porukalla samassa paikassa kuin viime vuonna eli Tiirismaan tv-maston juurella, jossa on suurin piirtein ainoa teknisempi paikka reitillä. Siinä on hyvä ihmetellä jalkautuvia maastopyöräilijöitä.

7.10 järjetetään sitten oma MTB-safari täällä Lahdessa. Siellä on luvassa hienoja ja haastavia polkuja ilman kilpailumeinkiä. Tästä lisäinfoa kotisivuillamme www.mckramppi.com
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
skylark
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Huhti 2006, 22:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja skylark »

Tänä kesänä on kyllä tullut enemmän kilometrejä maantiefiksillä kuin maastopyörällä... Tahkokin jäi harmittavasti nyt tänä vuonna väliin kun olin Italiassa. Finlandia oli hiukan harkinnassa mutta tod.näk. lasten kanssa laiskottelu vie voiton. Kerran on tullut tuo (taisi olla 2003) ajettua ja se on (ainakin oli) kyllä aika pururatapyöräilyä... :roll: Tour de Tre tuli taas 2,5vkoa sitten ajettua, tänä vuonna oli uusi enskaryhmä 1B ja ~80km kivikkojuurakkoa... :twisted:

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Pururatapyöräilyä/teknisesti helppoa baanaa tuo Finlandia on edelleenkin.

Tervetuloa meidän safarille Skylark, se on samantyyppinen tapahtuma kuin TdT eli ajellaan ryhmissä ei-kilpailumeiningillä. Viime syksyn safarilla oli paikalla n. 70 henkilöä.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Enpä pääse Finlandiaan minäkään. Ei ehdi valmistua pyörä kuntoon eikä muutenkaan raskis lähteä ajeleen.
Viime viikot on tullut kinnattua maantiefillarilla. Täytyy yrittää ottaa uudesta hankinnasta kaikki ilo irti kun on vielä kelejä.
Talvella ehtii ajella maasturilla ja oikeastaan voin sanoa että pitkästä aikaa odotan talvea fillaroinnin kannalta. Turner tulee olemaan hyvässä iskussa pikkupakkasille lumiränneihin :wink:

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Jeps, väliin jää Finlandiat multakin tänä vuonna... Ei oikein ole ehtinyt ajamaan tänä kesänä, mikä onkin ketuttanut juuri hyvien kelien takia. Nyt kun tuli vielä tuo vaavi taloon, niin on vähäsen muuta tekemistä. :wink: Maybe next year...

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Pitääpä kaivaa vanhaa topikkia esille kun ollaan tuossa Gasolinan kanssa poristu keskenään maastofillareista.
Joko porukka on avannut kauden vai onko pyöräilty läpi talven? Onko kalusto kokenut päivitystä?

Itselläni taitaa tänä vuonna jäädä ainakin Lohjan24 väliin, mutta Tahkolle olisi tarkoitus suunnata.

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Haa, tulin vähän aikaa sitten iltalenkiltä. 8) Ohan tossa talvellakin koluttu polkuja aina sillon tällön. Toisinaanhan noita koiranulkoiluttajien kovansileiksi tamppaamia polkuja on nopeempi ja hauskempikin pätkiä menemään talvella kuin kesällä. Nyt kyllä vasta viime päivinä tullut taas enempi ajettua. Pitäs varmaan liittyä vaikka MTBCF:ään ja ruveta käymään viikkoajoissa tms, että saisi vähän säännöllisemmän ajorytmin taas päälle. Saas nähä.

Kalustona toimii edelleen kai jo 8 (?) vuotta vanha, jäykkäperäinen cannondale loppuunkuluneine rockshoxin psyloineen ynnä muine värkkeineen. Kohta saa alkaa kolmatta kertaa vaihtamaan kuluvia komponentteja ton rungon ympäriltä että kai sitä vois jossain vaiheessa funtsia kokonaan uutta fillariakin..

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tällainen ketju olikin jo olemassa, hyvä. Yleensä on tullut läpi talven ajettua, ei kuitenkaan kovimmilla pakkasilla. Tänä talvena jäi ajot vähiin, kun runko katkes helmikuussa. Viime viikolla sain uuden ja pientä päivitystä tuli myös osiin, eli uusiks meni keula, rataspakka, ketjut, etuvaihtaja, kammet+rattaat. Viime vuonna uusin kiekot, satulatolpan ja stongan. Oikeastaan filossa ei ole enää orggis-osia kuin takavaihtaja+liipasimet ja satula, näinhän tää yleensä menee :wink:

Kakkosneloseen menen melko varmasti, muista ei ole vielä tietoa.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Tervetuloa Tahkolle tänäkin kesänä kinahmia kesyttämään http://www.tahkomtb.fi/ . Tänä vuonna taas yleisön pyynnöstä 180km, niille joille mikään ei riitä :mrgreen:

Mulla tuo mtb-innostus lähti juuri tuolta tahkolta: neljänä kesänä on tullut heiluttua talkooporukoissa ja viime kesänä sitten tuli rohjettua itsekin 60km pyöräilemään. Tänä kesänä tulee joka tapauksessa mentyä tahkolle, mutten vielä ole päättänyt tuleeko itsekin kierrettyä 60 vai tyytyykö pelkästään organisointihommiin. Päivän kunto ratkaissee :lol: Tuntuu kyllä tuo finlandian 35km oman kunnon ja reitin haasteellisuuden puolesta sopivan vartalolle huomattavasti paremmin. Finlandiaan olisi syksyllä tarkoitus kyllä lähteä ja tavoitteena olisi alittaa se 2 tuntia siellä. Jos tahkolle tulee lähdettyä niin 5 tunnin alitus olisi siellä tavoite. Viime kesänä tuli viimeisillä 15 km:llä harmittavasti hyydyttyä kramppien takia ja jäi sitten alittamatta. Oikealla jalalla ei pystynyt pariin tuntiin astumaan kunnolla kisan jälkeen, veti jalkapohjan sen verran kipeeksi.

Fillarina mulla on spider xvp reba teamilla (85-115mm) ja rp3:lla. Kalustoa ei voi syyttää ainakaan, hyvä peli on.

Paraikaa tulee odoteltua saksasta uusia osia maantiefillariin, kun oli heräteostos tunassa sutta ja sekundaa suurinpiirtein kaikki. Purin fillarin ja maalautin rungon Ferrarin Giallo Fly keltaiseksi ja kalustan pyörän uusiksi mm. hydraulisilla levareilla ja Mavicin speedcityillä. Ideana oli koettaa keräillä asfaltilla hieman lisäkilometrejä tuossa kesän aikana, jos jaksais sitten paremmin metsässäkin..


Mitäs renkaita muuten suositte metsäkaahailuissa? Pitäis varmaankin hommata tuoreempaa UST-kumesta kesäksi alle, alkaa pito jo hieman katoamaan hutkinssoneissa. Sivuttaispito niissä on kyllä uudesta lähtien ollut hieman epämääräinen.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Portti kirjoitti:Miten Ruokottomalla sujui? Oliko muita paikalla?
Täysin missasin tämän, parempi noin vuosi myöhään kuin ei ollenkaan - 4:45 meni 60km, joten melko peräkkäin ollaan menty :)

Tänä vuonna uudestaan.

Avatar
skylark
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Huhti 2006, 22:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja skylark »

Mökki on varattu Tahkolta ja 60:lle mennään taas välivuoden jälkeen. Herkistelytreeninä juostaan Stokiksen marathon 3vkoa aikaisemmin. Kalustona on nyt ollut n.15kk Horstin wunderpreisbike eli Canyon Nerve eikä siinä nyt osissa paljon järkevää päivittämisvaraa ole ellei jotain hajoa. Foxin keula lienee pakko huoltaa pikapuoliin kun hiukan lotisee, hiukan pitkäksi on mennyt. Ensi kaudeksi sitten ehkä Liteville alle jos alkaa hipottamaan ja ostolaidassa olisi myös jokin italialainen teräsrunkoinen maantiefilo-klassikko.

Kiekot ajattelin USTittaa DTswissin omalla kitillä ja heittää UST gumet (schwalbeNN 2,25) alle ennen Tahkoa. Contin verti USTeilla olen aikasemmin ajellut paljonkin ja ne on kanssa aika varma valinta, kostealla kelillä taisi olla kuluneena tosin aika liukkaat.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Tänä kesänä meitä alfisteja näyttää olevan menossa Tahkolle aika mukava joukkio. Hieno homma!

Itselläkin on taas tarkoitus kiertää 60 km. Kyseessä viides kerta kisassa + yhtenä vuotena olin vain turistina kun Tahkon reitin ennakkotutustumisessa meni runko poikki ja ei ollut pyörää itse kisan aikana. Meidän porukasta aika moni on jo siirtynyt ajamaan 120 km matkaa, mutta minun on parasta pysytellä yhdessä kierroksessa tällä kunnolla.

Talvellakin tuli taas ajettua säännöllisesti viikonloppulenkkejä. Valitettavasti luminen aika jäi kovin lyhyeksi, joten hienoista lumikelin lenkeistä nauttiminen jäi aika vähälle. Nyt on jo pari viikkoa ajeltu ilman nastarenkaita.

Kalustopuolella on tapahtunut hyvin vähän, oikeastaan ainoastaan Manitou Swinger X3 SPV-takaiskari on ainoa merkittävämpi investointi. Investoinnit ovat olleet vähissä koska mielessä siintää jo koko kaluston uusiminen tämän kesän jälkeen. Tällä hetkellä ykkösehdokas uudeksi rungoksi on Specialized Enduro SL S-Works Carbon. Katsellaan kuitenkin ensin mitä muuta mielenkiintoista v. 2008 uutuuksien joukossa on tarjolla.

Giallo:

UST-renkaista varma vaihtoehto on tuo Skylarkin mainitsema Continental Vertical Pro, se on erinomainen yleisrengas polkurymistelyyn, tosin ei ihan huipusti rullaava.

Viime kesänä itsellä oli alla Schwalbe Nobby Nic 2,25". Nobby Nicien pito pitkittäissuunnassa on hyvä, mutta sivuttaispidossa esim. kaltevissa kivikko- ja juurakkopaikoissa ei ole ihan huippuluokkaa. Rullaavuus parempi kuin Vertical Prossa. Nobby Nicien huonona puolena on myös heikot kyljet. Kivikkoajelussa kyljet menee huonoon kuntoon äkkiä.

Tällä hetkellä edessä Vertical Pro ja takana Nobby Nic, mikä vaikuttaa varsin pätevältä kombinaatiolta.

Hutsuissa on yleensä ollut hyvä pito uutena, mutta ne kuluvat nopeasti. Mallista riippuen sivuttaispidossa voi olla kylläkin ongelmia jo uutena, ainakin omissa Hutsun Spidereissa oli huono sivupito.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Tervetuloa Tahkolle tänäkin kesänä kinahmia kesyttämään http://www.tahkomtb.fi/ . Tänä vuonna taas yleisön pyynnöstä 180km, niille joille mikään ei riitä :mrgreen:
Mulle kyllä riittää toi 60km, 120 varmaan menis, mutta joutuu sitten palauttelemaan kaks viikkoa.. Olen ollut Tahkolla vain kerran, olisko ollut v2000 paikkeilla, reitti lienee muuttunut tuosta jonkin verran.

Aina, kun on maastofillaroinnista juttua niin pitää kysellä hyviä reittivinkkejä. Eli mikä polku ja seutu on jäänyt erityisesti mieleen hienoista ajomaastoista?

Hienoa kalustoa muuten Äijillä!

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Parina viime vuonna työkiireet on syöny mahikset osallistua Tahkolle, mutta tänä vuonna taas yritetään. Jospa se jo onnistuis. 60km ois tarkotus ajella.

Minä olen ajellut läpi talven. Kelien salliessa ja polkujen ollessa kunnossa maastolenkkejä, muuten peruskuntoa ja voimatreeniä pyörätiellä.
Nyt on täällä päin oikeestaan pahimpia hetkiä maastossa ajamisen kannalta, joten maantie kutsuu. Kun metsät kuivahtaa, niin ajot lienee suhteessa 80-20/maasto-maantie.

Pyörästä on nyt tuoreempi kuva albumissa. Pientä ja isompaa päivitystä on lenkkimaasturi kokenut. Kiekot vaihtui huomattavasti kevyempiin (Mavic 519F/DT/XT disc vs. Mavic x317disc/DT ohennetut/DT 240s), keula Manitoun Blackistä Fox Vanilla RLC 130mm:een, vaihteet Shimpasta Sramin X.9:iin. Kampiin tuli uudet TA specialites rattaat, mutta koko kampisatsi vaihtuu kesän mittaan. Jarrut vaihtunee Grimecoista Avidin Juicy 7:ihin.

Renkaina minulla on Nokian NBX lite 2.2:et. Ne olen todennut omaan ajoon parhaiksi. Kolmas sarja menossa ja olen ollut tyytyväinen. Aikoinaan ekana ostettu rengas on edelleen käytössä työmatkapyörässä: http://www.pinkbike.com/photo/1060244/
Tuolla kumilla on ajettu paljon ja NBX:lle tyypillinen nopea kuluminen on jo pysähtynyt;)

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Jep hieno homma, että pyöräileviä Alfisteja löytyy sankoin joukoin
Tahkolle ja varmaan myös finlandiaankin. Aika monen valinta
näyttää olevan 156 ja usean vielä SW. Great! Viime syksyn Finlandiassa
tuli yksi tumma SW bongattua. Olikohan jonkun täällä olevan?

Tahkon softavastaavalla muuten on siisti itse-entisöity 60-luvun
alun kaappariovinen Fiat 600, joka oli ainakin toissakesän Tahkon
kisaviikonlopun aikana bongattavissa maalialueella.

Portti:

Kiitos rengasvinkeistä. Katselin hieman noita vertical pro renkaiden
speksejä, mutta onko niin että niitä saa vain 2.3 tuumaisina?
Spiderissa on hieman ahdas tuo takakolmio ja sinne ei taida 2.1"
rengasta isompaa saada sopimaan. Nyt alla on Hutsun Spider MRC USTit,
joista on sivuttaispidon kanssa samanlaisia kokemuksia kuin sullakin.
Muutaman kerran on vauhdikkaammissa laskuissa rengas meinannut
karata alta. Kestävyyden ja ilmanpidon osalta ei kyllä mitään
huomautettavaa ole, aika painavathan ne kyllä onkin että pitäsi
kestääkin. Litkujakaanei ole tarvinnut niissä käyttää. Hieman kevyemmät,
yhtä kestävät ja pikkaisen parempi sivuttaispito niin sitten oliskin jo
täydelliset. Nobby nicit taitaa karsiutua mainitsemiesi kesto-ongelmien
takia.

Hieno pyörä tuo Spessun uusi hiilarienduro tuplakruunukeulalla. Onnea
jos sellaisen päätät hankkia! Itsellä jos pyörän hankinta olisi
ajankohtainen niin Ibis Mojo Maverickin DUC32 tuplakruunukeulalla olisi
kärkisijoilla. Muistuttaa muuten aika paljon tuota spessua.
Mtbr.comin sivuilla omistajat on ainakin hehkuttaneet Mojoa jopa
liikuttavan yksimielisesti. Taisi olla kerran 4 tähteä ja loput pelkkää
viitosta. DUC32 olis taas tuplakruununa aika siisti ja kun siinä on just ne
säädöt mitä itse kaipaisi metässä ja kun on vielä kevyt (1.6kg)
noin pitkäjoustoiseksi (100-150mm), niin olis aika passeli. Tietysti ei ole
tullut katseltua mitä uutuuksia on tulossa, kun ei hankinnat ole
nyt niin ajankohtaisia. Intense ainakin on alkanut sylkemään
uutuusmalleja liukuhihnalta, kohta joka mallista on ainakin fro ja 29"
versiot.

Olitkos muuten viime syksynä siellä Finlandian teknisemmällä
nousuosuudella kuittailemassa taluttajille? Jotain kevyttä sananvaihtoa
muistan siltä pätkältä. Olisi kuulemma tensellä pitänyt mäki nousta
heittämällä :mrgreen: No olis ja olis, mutta kun oli just siinä
hapokasta :crazyeyes: Tuossa muuten kuva meikästä siitä kisasta,
kerrankin sattui kameran kohdalle:
http://www.liukkonen.net/mtb/finlandiam ... 6_050.html

Gasolina:

Tahkon reitti muuttui viimevuonna hieman alkuosuudeltaan ennen
kinahmia uuden golf-kentän rakennustyömään takia. Valitettavasti
tieosuuksia jouduttiin hieman lisäämään ja reitti siten hieman nopeutui.
Tänä vuonna mitään radikaalimpia muutoksia ei ole näillä näkymin
tulossa. Kuopiossa jos käyt maastofillarin kanssa niin puijon rinteiltä
löytyy teknisiä polkuja joka suuntaan. Matkaan voi lähteä vaikka puijon
tornin juurelta. Kesäisin Keskiviikkoina klo 18 voi lisäksi liittyä puijon
mäkimontulta mukaan ilmaisajelijoiden rentoon ajoporukkaan
kaahailemaan. Ajankohdat kannattaa tsekata täältä:
http://www.ilmaisajelijat.org/ . Muutaman kerran mukana on ollut eräs
naislääkärärikin, joten ensiapukin on ollut tarpeen tullen lähellä :) Ei vaan
ollut harmillisesti just silloin kun sain sormen sijoiltani..


Hieno on Jannen Turner ja NBX:t on tainneet kerätä kohtuukilometrit!

Aiemmassa viestissä taisi jäädä mainitsematta, että löytyyhän se
Italialainenkin runko täältä: 90-luvun lopun jäykkis-mtb Vicini, keltainen
tietysti ja italian lippu keulakokardissa. Se kyllä tulee toimimaan lähinnä
kioskifillarina ja laitoin siihen 28" maantievanteet alle. Odottelee sekin
vielä Mavicin v-jarruadaptereita saksasta, ennenkuin saa liikkeelle.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Gasolina kirjoitti:Aina, kun on maastofillaroinnista juttua niin pitää kysellä hyviä reittivinkkejä. Eli mikä polku ja seutu on jäänyt erityisesti mieleen hienoista ajomaastoista?
Täällä Lahden seudulla on kyllä todella paljon hienoja polkuja. Itse pääsen poluille melkein suoraan takapihalta. Tervetuloa tutustumaan vaikka meidän MTB-safarien aikaan. Perinteisesti ollaan järjestetty tuollainen isompi yhteislenkki toukokuussa ja lokakuussa. Tämän kevään päivää ei olla vielä päätetty, mutta eiköhän me taas jotan järkätä. Uutta hienoa polkua on tälläkin kertaa luvassa.

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Kiitos rengasvinkeistä. Katselin hieman noita vertical pro renkaiden
speksejä, mutta onko niin että niitä saa vain 2.3 tuumaisina?
2.1" versio on nimeltään Explorer Pro. Siinä on sama kuvio, mutta kapeampi rengas.
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Nobby nicit taitaa karsiutua mainitsemiesi kesto-ongelmien
takia.
Ei se kylkien kestävyys ole niin onneton. Viime kesän oli NN:t alla ja eturenkaan kyljet pitää vielä ilmat sisällään, mutta takarenkaan kyljet on finito. Vuodelle 2007 on tullut vahvemmalla kylkisuojauksella varustettu Snake Skin -versio, mutta valitettavasti vain Ei-UST-versiona. Itse aion edelleenkin tällekin vuodelle ostaa takarenkaaksi NN:n.
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Hieno pyörä tuo Spessun uusi hiilarienduro tuplakruunukeulalla. Onnea
jos sellaisen päätät hankkia! Itsellä jos pyörän hankinta olisi
ajankohtainen niin Ibis Mojo Maverickin DUC32 tuplakruunukeulalla olisi
kärkisijoilla.
Ibis Mojokin on harkittavien vaihtoehtojen listoilla. Enduro SL:n hankinnan suurin este on Spessun oma epästandardi tuplakruunukeula.
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Olitkos muuten viime syksynä siellä Finlandian teknisemmällä
nousuosuudella kuittailemassa taluttajille? Jotain kevyttä sananvaihtoa
muistan siltä pätkältä.
Siellähän me oltiin huutelemassa viattomille ohipyöräilijöille/taluttajille. Saattaa jopa olla, että se olin minä joka huuteli Intense-juttuja tai ehkä se oli porukamme 5.5 EVP:n omistaja.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Giallo&Portti> Kiitos reittivinkeistä ja kutsusta yhteislenkeille. Poikkean ilman muuta, kun vaan suinkin on mahdollista. Syyssafareissa tuntuu välillä olevan oikein runsauden pulaa, kun niitä on monella paikalla lähes samaan aikaan.
Mitä rengas valintoihin tulee niin aika pitkälle kaikki tuntuu ajelevan samoilla kumeilla. Mulla pyörii alla tällä hetkellä NBX:t ja olen niihin ollut ihan tyytyväinen. Hyvänä renkaana on mieleen jäänyt myös VertiPro(ensimmäinen leveä ja kevyt rengas markkinoilla), Hutchinson Python air light ja myös Tiogan kumeista olen tykännyt.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Portti kirjoitti: 2.1" versio on nimeltään Explorer Pro. Siinä on sama kuvio, mutta kapeampi rengas.
Pitääkin katsastaa nämä, voipa jopa löytyä lähikaupasta.
Portti kirjoitti:Siellähän me oltiin huutelemassa viattomille ohipyöräilijöille/taluttajille. Saattaa jopa olla, että se olin minä joka huuteli Intense-juttuja tai ehkä se oli porukamme 5.5 EVP:n omistaja.
Heh, noista aiemmista postauksista vähän niin arvelin. Kevyt kuittailu vaan virkistää :lol: Syksyllä pitää yrittää paremmalla menestyksellä sitä paikkaa. Finlandiassa kun saisivat vaan ne loputkin purupätkät korvattua niillä kunnon poluilla, joita siellä metsikössä kyllä myös on. Siellä jostain 10 kilometrin kohdilta lähtien se reitti on ihan nautinto ajaa.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Finlandiassa kun saisivat vaan ne loputkin purupätkät korvattua niillä kunnon poluilla, joita siellä metsikössä kyllä myös on.
Ei kannata pidätellä henkeä sitä odotellessa - voipi käydä happi vähiin. Tuolla alueella on kyllä erinomaista haastavaa polkuverkostoa, mutta Finlandian reitti välttelee hyviä teknisiä polkuja tehokkaasti. Itse asun melko lähellä sitä paikkaa, jossa oltiin huutelemassa ja tunnen nuo seudut aika hyvin.

Tänään muuten lenkillä meni Rocky Mountainin runko poikki vaakaputken ja satulaputken liitoksesta. Tiedossa varmaan aika pitkä lenkkitauko ennen kuin saan uuden rungon tilalle. Saa nähdä miten Rocky Mountain hoitaa takuuasian.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Portti kirjoitti: Tänään muuten lenkillä meni Rocky Mountainin runko poikki vaakaputken ja satulaputken liitoksesta. Tiedossa varmaan aika pitkä lenkkitauko ennen kuin saan uuden rungon tilalle. Saa nähdä miten Rocky Mountain hoitaa takuuasian.
Otan osaa. Mulla meni täsmälleen samasta paikasta helmikuussa ja pari kuukautta kesti saada uusi. Onneksi oli talvi.
Kuinka vanha pyörä sulla muuten oli rungon katketessa?

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Täällähän on keskusteltu ansiokkaasti maasturoinnista. Itselläni on takana 4 Tahkoa vuosilta 2000-2004 ja saman verran kai Finlandioita. Tällä hetkenä alla rullaa jäykkäperä-Cinelli.

Haaveilin jossain vaiheessa osallistuvani tänä vuonna tahkoiluun, mutta on sen verran vähän kilsoja takana, etten taida hennoa itseäni ruoskia Kinahmilla ja Tuulivaarassa.

Vai meni Rocky poikki Portilta? Henk.koht. Tahko-enkkani on ajettu Elementillä vuonna 2003. Silloin meni alle neljän tunnin, mutta ei menisi enää.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Gasolina:

ETSX oli 2,5 vuotta vanha. Takuuaika noilla on 5 v.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Auts! Osanotto myös täältä. Aika ilkeitä hommia nuo rungon katkeamiset. Onneksi rungollasi on kuitenkin noinkin pitkä takuuaika. Aika erikoista että samasta paikasta molemmilla rungot poikki. Tuleekohan täysjoustoissa tuohon saumaan jotain ylimääräistä rasitusta linkkujen liikeradoista johtuen?

Tensessä takuu on muistaakseni 2 vuotta ja menee nyt keväällä umpeen. Joutunee vähän kattomaan tarkemmin mistä ja miten ajelee. Budjetissa ei ole reikää uudelle rungolle.

RoadKill: Mukaan vaan Tahkolle. Jos sen olet saanut joskus alle 4 tunnin menemään, niin sehän menee vaikka peruuttaen koska tahansa ! Ajoihan siellä kerran yks hurjapää 60km 1-pyöräiselläkin. Sitäpaitsi viidennestä tahkosta tulee suurmestarin arvonimi plakaatteineen, siinäpä motivaattoria :mrgreen:

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Olen pitkään ollut siinä käsityksessä, että runko ja muu tekniikka kestää aktiivista käyttöä hyvin 2vuotta ja sen jälkeen vähän huonommin. Tästä ketjusta luetut jutut kyllä tukee tätä olettamusta, mulla pyörä oli kahta kuukautta vailla kolmen vuoden.
Niin selvennykseksi vielä, että mun pyörä on Kona Kula ht eli yhtäläisyyksiä Portin pyörään hajoamisen lisäksi ei juuri ole. Jimbo sanoi messuilla mun rungon hajonneen koska koko oli mun pituiselle ihan alarajoilla. Konan matala runko ottaa kovasti iskua just tuohon satula-ja vaakaputken liitokseen. Mulle tarjottiin takuuna pykälää isompaa runkoa ja sellaisen sitten otinkin. Tää uusi runko on myös vahvistettu kriittisistä paikoista.

Roadkill> Mahdoitko olla -01 Pöheikköpyöräilyssä (Tampereen liepeiltä Pälkäneelle Aapiskukkoon ja takaisin)? Ajelin jonkin matkaa Elementillä ja Vertexillä liikkeellä olleiden kaverusten kanssa, jotka oli stadista. Itsellä pyöränä oli tuolloin Rotwild rfr03

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Suurmestarin titteli kieltämättä houkuttelisi. Saa nähdä, tässä ehtii vielä kääntää takkiaan moneen kertaan. Treenimäärä on vaan jäänyt aika lailla niistä vuosista, jolloin oikeasti kulki. Ehkä ihan retkeilymeiningillä voisi lähteä jos lähtee. Mutta kun itsensä tietää, purskahtaisi veren maku jossain vaiheessa kuitenkin suuhun.

Taisi olla Pöheikköpyöräilyssä joku muu Kalliovuori Alkuaine -kuski, tai sitten muisti on vanhemmiten mennyt. Elementti oli tosi hyvä filo, mutta silloisessa (2001) RM-geometriassa olin väliinputoaja – 19-tuumainen (joka minulla siis oli) oli liian pieni ja 21-tuumainen liian iso. Myin sitten pois.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Nostetaans vähän tätä topiccia. Tahkolla näyttää 1000 osanottajan raja menevän kevyesti rikki. Pari viikkoa sitten ilmoittautujia oli hieman yli 200 enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Ja jos sama tahti jatkuu niin ei tee tiukkaakaan. Lähtöön tulee porrastus, mutta en tiedä vielä minkälainen. Tahkon web-sivuja kannattaa seurata sen suhteen. Lisäksi ajanottoon tulee ensimmäistä kertaa RFID pohjainen systeemi. Itse sain luvan ajaa maksimissaan 25km tänä vuonna, jonka jälkeen järjestävän tahon työt kutsuu. No eipä ole kauheasti tullut treenattuakaan, kun saksasta maaliskuussa tilaamistani fillarinosista ei vieläkään ole kaikki tulleet. Etuvaihtaja osoittautui vääräksi ja sitä vielä odotellaan. Tarkoitus kun oli ajella keväällä kilometrejä ensin maantiellä.

Parin viikon päästä pitäisi käydä polkasemassa 115km maantielenkki spiderilla: http://kuopys.fi/index.php?page=vehmersalmen-kierros. Onneksi noi maantiefiloon tarkoitetut speedcityt tuli jo saksasta, niin voi heittää ne alle. Hutsun hämähäkit vois tuntua jossain kohdassa turhan raskailta.

Kuis Portti rungon takuuasiat on edistyneet? Hieno on muuten GTA:si, just kävin vilkasemassa GTA aiheisia sivujasi.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Giallo:

Uusi ETSX-runko pitäisi olla tulossa Saksan maahantuojalta takuuseen, mutta ei ole vielä saapunut. Kanadasta kuulemma joutuivat tilaamaan rungon. Toivotaan, että tulee pian.

Tahkolle 60 km matkalle olen ilmoittautunut, mutta kunto vaan heikkenee kun ei ole pyörää käytössä. Voi olla, että vauhti Tahkolla on aika rauhallista tällä kunnolla. Mukaan lähdetään kuitenkin joka tapauksessa jos vaan kesäkuun lopussa on joku pyörä jolla ajaa.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tahko jää tod näk mun osalta väliin tänä vuonna. Ei vaan pysty sovittamaan aikatauluihin, kun ohjelmassa on pari pitkähköä kansallispuisto ajelua juhannuksen jälkeen.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Gasolina: mihin kansallispuistoihin menet polkemaan? Kesäloma ajoittuu mulla myös heinäkuulle ja on käynyt mielessä, että kävis jossain hieman oudommassa maastossa polkemassa tuolloin. Ja jos on heittää hyviä vinkkejä jostain heinäkuuhun ajoittuvista mtb-tapahtumista , ei nyt mitään verenmaku suussa ajeluista kuitenkaan, niin pistäkääs vinkkejä.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Karhunkierros Kuusamossa vois olla mielenkiintoinen. Itse ajattelin käydä sen täräyttään lomalla. Aikaisemmin ei ole tullut kiekkaa heitettyä millään vempeleellä, edes jalan.

Rukan sivuilta löytynee lisätietoja.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Karhunkierrosta olen kuullut kyllä kehuttavan. Lähinnä patikoijien kokemuksia tosin oon kuullut. Laitetaan harkintaan.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Gasolina: mihin kansallispuistoihin menet polkemaan?
Seitseminen ja Susitaival-Karhunpolku olisi suunnitelmissa. Molemmissa olen käynyt ennenkin ja ovat hyviä paikkoja. Ajellaan pienellä porukalla eli eivät ole mitään jäjestettyjä tapahtumia, mukaan mahtuu kyllä.

Syksymmällä ehkä syyskuussa on tarkoitus ajella vielä lisää "puistopyöräilyä" mutta mitään tarkempaa suunnitelmaa ei syksystä vielä ole.

Karhunkierros on kyllä kiinnostava, maasto on kuulemma melko teknistä mikä on hyvä muistaa päivämatkoja suunnitellessa.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Huh, vierähtipä tovi jos toinenkin kireäpinnaista succiskullttuurikeskustelua lueskellessa. Tohon saa varata popcornit jo mukaan. Päätinpä ihan periaatteesta, että yhtään kippurasarvista fillaria en tule hankkimaan.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Heh. Luin tuon keskustelun kun se alkoi ja hetkessä oli tullut hitosti posteja. Varsinainen keskustelu :-D

Kippurasarvipyöräilystä... Itselläni on molemmat vaikka vannoutunut maastomies olenkin. Hauskaa on ylipäätään muutenkin seurata ainaista maantie vs. maasto debattia. Eräskin paikallinen maantiemies ei ihan oikiasti pidä maastossa ajavia yhtään minään. Paskaporukkaa kuulemma. Monet kerrat oon ottanut yhteen ko. hepun kanssa ja asenne istuu todella lujassa. Fillarifoorumin Sunnuntain yhteislenkit Oulussa topikissa tätä asiaa pohdittu taas vaihteeksi paikallisessa mittakaavassa :?

PabloNeruda
Viestit: 385
Liittynyt: 12 Syys 2006, 19:55
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja PabloNeruda »

Pikkaisen heräilemässä tuollainen innostus noihin MTB pyöriin. Mistäs Tampereella päin kannattais käydä tsekkaamassa pyöriä? Mikä merkki olisi hyvä tällaiselle aloittelijalle? Hintaa sais olla 500-750€ eli budjetti on suht pieni.. En tarvi mitään überpeliä, vaan jonkun peruspyörän, jolla vois vähän maastossa ajella. Ja plussaa tietysti, jos kadullakin pääsee liikkumaan.. Ajamiset menis ehkä 50/50 kadulla ja maastossa.

Ei tosin viitsi ostaa ensimmäiseksi mitään kallista huippupeliä, koska en tiedä sitten tuon innostuksen kestämisestä. Ostaa sitten myöhemmin paremman, jos tuosta harrastus sattuu tulemaan.

edit. Onko esim. tuolla -> www.sportax.fi joitain tuohon hintahaarukkaan meneviä hyviä laitteita? On vaan tuo liike melko lähellä, niin tuolta ainakin vois käydä tsekkaamassa. Entä liike muuten? Onko kokemuksia?
Viimeksi muokannut PabloNeruda, 26 Touko 2007, 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minä mitään allekirjoita!

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Lukaisinpa minäkin tuon viestiketjun pääpiirteissään. Reilu meininki maantiekisoissa. :wink: Kyseessä näytti olevan vieläpä pelkkä kuntoilutapahtuma ja silti tuollaista touhua.
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Huh, vierähtipä tovi jos toinenkin kireäpinnaista succiskullttuurikeskustelua lueskellessa. Tohon saa varata popcornit jo mukaan. Päätinpä ihan periaatteesta, että yhtään kippurasarvista fillaria en tule hankkimaan.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

PabloNeruda kirjoitti:Pikkaisen heräilemässä tuollainen innostus noihin MTB pyöriin. Mistäs Tampereella päin kannattais käydä tsekkaamassa pyöriä? Mikä merkki olisi hyvä tällaiselle aloittelijalle? Hintaa sais olla 500-750€ eli budjetti on suht pieni.. En tarvi mitään überpeliä, vaan jonkun peruspyörän, jolla vois vähän maastossa ajella. Ja plussaa tietysti, jos kadullakin pääsee liikkumaan.. Ajamiset menis ehkä 50/50 kadulla ja maastossa.

Ei tosin viitsi ostaa ensimmäiseksi mitään kallista huippupeliä, koska en tiedä sitten tuon innostuksen kestämisestä. Ostaa sitten myöhemmin paremman, jos tuosta harrastus sattuu tulemaan.

edit. Onko esim. tuolla -> www.sportax.fi joitain tuohon hintahaarukkaan meneviä hyviä laitteita? On vaan tuo liike melko lähellä, niin tuolta ainakin vois käydä tsekkaamassa. Entä liike muuten? Onko kokemuksia?
Siitä vaan fillaria hankkimaan ja baanalle :) . Ensin suosittelen lukemaan fillari-lehden keskustelupalstaa ja etenkin fillarisuositukset osiota. Hakutoimintoa kannattaa myös käyttää. Tsekkasin tuota sportaxin tarjontaa ja tuohon hintahaarukkaan voisi ajatella tuota tarjouksessa olevaa viimevuotista Marin Hawk Hill SE:tä (679€) tai toi Kona Blastia (729€). Eli kannattaa tuolla budjetilla pysytellä etujousitetuissa fillareissa ja kiinnittää huomiota osasarjoihin (vaihtajat, jarrut ym), keulaan ja kiekkoihin. Kokemuksesta suosittelen kyllä fillaria jossa on levyjarrut ja mieluummin hydrauliset. Ne kyllä lisää hintaa valitettavasti. Mekaaniset toiminee myös, mulla ei vaan ole niistäö juuri kokemuksia.Tampereen kaupoista en juuri osaa sanoa, mutta fillari-lehden linkkisivulla on kattava kokoelma linkkejä kotimaisista fillariliikkeistä. Olennaista fillarin hankinnassa on rungon mitoituksen sopivuus, josta tuolla fillari-lehden keskusteluissa löytyy myös tarinaa. Pyörän pitää olla käsiteltävissä myös teknisemmässä maastossa. Eli mieluummin pikkasen pieni kuin liian suuri runko. Käy ihmeessä koeajelemassa eri fillareita. Jos en väärin muista niin näitä hinta/laatusuhteeltaan todella hyviksi todettuja Canyon fillareita maahantuova henkilö vaikuttaisi Tampereella? Tuon linkin takana oleva Yellowstone 4 malli vois olla aika kelpo peli harrastuksen alkuun ja menis vielä budjettiin. Merkillä ei sinänsä ole väliä, koska useimmat fillarivalmistajat tekevät (tai pikemmin teettävät ne Taiwanissa samoilla verstailla) vain rungot ja käyttävät noita yleisesti saatavilla olevia komponentteja (Shimano, SRAM, Hayes, Magura, FSA, Ritchey, Thomson, Easton, Fox, Rockshox, Manitou, Marzocchi, Mavic ym .ym.). Maastoajossa Shimanon osien tulisi olla ainakin Deore-tasoa. Shimpan osien järjestys mene huonoimmasta parhaimpaan: Altus, Acera, Alivio, Deore, LX, XT, XTR.

Mitä olen erinäisiä hybridifillareita nähnyt, niin niillä en lähtisi kyllä ihan tasaisia polkuja kummempaan maastoon ajelemaan. Maastopyörillä nyt ajelee asfaltillakin tarvittaessa ja lokasuojavirityksiäkin niihin löytyy. Tuolla 50/50 jaolla mun valintani olisi siis tuollainen jäykkäperäinen etujousitettu XC-fillari.

Itellä toi harrastus lähti kans niin, että ensin ostin käytetyn jäykkiksen, mutta seuraavana kesänä möin sen ja hommasin täysjoustoa alle osa osalta pitkin maailmaa keräillen. Niin se lähtee äkkiä homma lapasesta :-D
Viimeksi muokannut Giallo Pozzuoli, 26 Touko 2007, 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PabloNeruda
Viestit: 385
Liittynyt: 12 Syys 2006, 19:55
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja PabloNeruda »

No siinähän tuli tekstiä.. Joo eli tarkoitus olisi hankkia etujousitteinen ja jarrut saa olla ihan mekaaniset levyt. Katsoinkin jo tuota fillarilehden sivustoa..

Mitenkäs sitten tällainen perinteinen suomalainen, kuin tunturi?? esim. tuo -> http://www.tunturi.com/bicycles/product.cfm?id=108&s=f

Näyttää ihan lupaavalta ainakin omaan silmään. Siinä ainakin on tuo sinun mainostama Shimanon Deore.. Vai onko vain tunturin turha yritys päästä MTB apajille? Ylihinnoiteltua?

Vai kannattaisko pysyä esim. noissa sportaxin kauppaamissa värkeissä?

Tosin tarkoitus olisi ajaa työmatkaa, joka on n. 4km ja sitten lisäksi noita Tampereen maastoja koluta läpi.

Mitenkäs etuhaarukan jousto.. Kannattaako olla lukittavalla haarukalla, jos ajelee maantiellä?

Kyselen ehkä paljon ja vähän ehkä tyhmiäkin juttuja, mutta en oo näiden kanssa aiemmin leikkinyt.
Minä mitään allekirjoita!

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

PabloNeruda kirjoitti:No siinähän tuli tekstiä.. Joo eli tarkoitus olisi hankkia etujousitteinen ja jarrut saa olla ihan mekaaniset levyt. Katsoinkin jo tuota fillarilehden sivustoa..

Mitenkäs sitten tällainen perinteinen suomalainen, kuin tunturi?? esim. tuo -> http://www.tunturi.com/bicycles/product.cfm?id=108&s=f

Näyttää ihan lupaavalta ainakin omaan silmään. Siinä ainakin on tuo sinun mainostama Shimanon Deore.. Vai onko vain tunturin turha yritys päästä MTB apajille? Ylihinnoiteltua?

Vai kannattaisko pysyä esim. noissa sportaxin kauppaamissa värkeissä?

Tosin tarkoitus olisi ajaa työmatkaa, joka on n. 4km ja sitten lisäksi noita Tampereen maastoja koluta läpi.

Mitenkäs etuhaarukan jousto.. Kannattaako olla lukittavalla haarukalla, jos ajelee maantiellä?

Kyselen ehkä paljon ja vähän ehkä tyhmiäkin juttuja, mutta en oo näiden kanssa aiemmin leikkinyt.
Eipä tuossa mitään. Itse kyselin ihan samoja kysymyksiä ummikkona muutama vuosi sitten ja hyvä kun tuli kyseltyä ja perehdyttyä aiheeseen vähän enemmän. Onneksi oli lähipiirissä alan harrastajia, muuten olisi tietämättömänä tullut sorruttua johonkin skeidaan.

Katoin tuota Tunturia ja se näytti olevan lähinnä dirt-ajeluun, eli hyppyihin ym. suunnattu fillari ja oli aika painavakin (15kg). Tosin sen tuleekin olla aika lujarakenteinen käyttötarkoitustaan ajatellen. Ehkä noi Tunan Equillar ja Kayapo vois soveltua paremmin tuohon aiottuun käyttötarkoitukseesi. Scambo oli jo aika painava (14.5 kg) ja osatkin tais olla vähän heppoisempia. Noissa Tuntureissa näyttäis heikoin lenkki olevan noi Suntourin keulat, jotka ei kummoista mainetta nauti.

Onhan Tuna tehnyt maastorunkoja aika kauan. Broidilla löytyy teräsrunkoinen Equillar 90-luvun puolesta välistä, joka on edelleen käytössä ja toimii kuin kello. Siinä taitaa muuten olla huima 30 vuoden runkotakuu.

Lukittava etuhaarukka on ihan mukava ominaisuus. Itsellä on sellainen ja tulee käytettyä aina tasaisella pinnalla ajeltaessa. Halvemman pään keulista sitä ei taida vaan löytyä.

PabloNeruda
Viestit: 385
Liittynyt: 12 Syys 2006, 19:55
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja PabloNeruda »

Mikäs noiden pyörien paino kannattais olla, jos 15kg on paljon?

Tekeekö tuollaisella mitään?
http://www.tunturi.com/bicycles/product.cfm?id=42&s=f

Tai no tottakai sillä tekee, mutta onko ostamassa heti parempaa, kun innostuu harrastuksesta? Olis vaan suht edullinen..

Toisaalta Marin Hawk Hill SE -06 on vain n. 100€ kalliimpi, mutta mitkä on sen erot verrattuna tuohon tunaan?
Maastoajossa Shimanon osien tulisi olla ainakin Deore-tasoa.
Mikäs tässä on perusteluna? Pärjääkö aloittelija ei tuon tasoisilla värkeillä?
Viimeksi muokannut PabloNeruda, 26 Touko 2007, 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minä mitään allekirjoita!

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Huh, vierähtipä tovi jos toinenkin kireäpinnaista succiskullttuurikeskustelua lueskellessa. Tohon saa varata popcornit jo mukaan. Päätinpä ihan periaatteesta, että yhtään kippurasarvista fillaria en tule hankkimaan.
Mun mielestä "ammattilaiset" saa tuuppia toisiaan omissa kisoissaan juuri niin paljon kuin tykkäävät, mutta kilpailuluonteisissakin kuntotapahtumissa pitäis harrastajien saada ajaa rauhassa. No kyseisellä idiootilla on nimikin ja toivottavasti moinen käytös kantautuu sponssien korviin.

PabloNeruda> Tervetuloa hienon harrastuksen pariin. Giallo tuossa jo listasikin tärkeitä pyörän hankintaan liittyviä juttuja.

Avatar
tomtom
Viestit: 42
Liittynyt: 13 Elo 2004, 23:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tomtom »

"Lainaus:
Maastoajossa Shimanon osien tulisi olla ainakin Deore-tasoa.


Mikäs tässä on perusteluna? Pärjääkö aloittelija ei tuon tasoisilla värkeillä?"

Tottahan toki millä tahansa osilla "pärjää". Tosiasia vaan on se että Deorea alemmilla osilla ei kannata harkita aktiivisempaa käyttöä. Itse olen aina vannonut LX tai XT-osien nimeen. Parhaat hinta/laatusuhteet mielestäni. Kerran kun on säädetty niin ei tarvitse enään koskea, toisin kuin halpisosiin (lue: deorea halvempiin). Itsellä tällä hetkellä LX-takavaihtaja, kun entinen XT hajosi kolmeen osaan erinäisistä syistä :), eikä ole tarvinut asennuksen jälkeen kuin ketjuille öljyä näyttää.
ex-Talbot/ex-164TS/ex-156 V6/ex-Golf GTI/ex-TurboSaab

Vastaa Viestiin