Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Velipojan varastosta löytyi minun vanha maastopyöräni jostain 90-luvun puolen välin tietämiltä. Merkiltään Grisley Mega 20. Muuten aikalailla samanlainen kuin kuvassa, mutta tässä on orkkishaarukka edessä = jäykkä.
Hain pyörän haltuuni ja kulumia maalissa lukuunottamatta vaikuttaisi olevan suht ehjän oloinen. Renkaat toki variset pois koskiessa ja eturattaan vaihtaja ei pelaa kunnolla. Tuolla tuli ajettua tuhansia kilsoja ennen ajokortin saamista. Täytyisi varmaan kunnostaa ja säilöä pala omaa historiaa 8)
Kuva
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Gasolina
Viestit: 4687
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Hieno pyörä tuo Grisley, muistelen että jollain kaverillani oli tuollainen sinisenä joskus 90-luvun puolivälissä. Vaakaputken läpi tuotu satulaputki on jännä yksityiskohta.

Sitten asiaan eli TdP 18.10.2014 klo 10.00 Nyt on hommaa kehitetty niin, että jokainen löytää varmasti itselleen sopivan ryhmän. Tarkemmin täällä > http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... ur-de-Pori
Giulia Super -69

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Laitetaan nyt tänne maastopyöräilylankaan kokemuksia On Onesta kun on sillä tullut parisen sataa kilsaa rullailtua osin maastossa ja osin kadulla, enimmäkseen hiekkateitä ja polkuja.

Automatix toimii hienosti. Välityksenä on 36 piikkinen edesä ja 19 takana, joka on ykkösvaihteen välitys. kakkonen vastaa n. 14 piikkistä. vaihto tapahtuu siinä vähän alle 20 km/h nopeudessa. Ylöspäin vaihtaa todella jouheasti veto päällä. Alaspäin tosiaan kun lopettaa polkemisen. Ajaminen vaatii hieman totuttelua, eikä vaihteisto ole parhaimmillaan jos maasto on kumpuilevaa ja mäet jyrkkiä. Ajosta tulee nykivää kun pitää himmata alhaalla, jotta saa sopivan vaihteen päälle. Tämä on oikeastaan ainoa huono puoli. Toki kaksi vaihdetta on vähän jos ajaa tavoitteena kova keskinopeus, mutta tuollaiseen retkeily/kuntoilu ja työmatkakäyttöön riittävä ja monikäyttöisempi kuin yksi vaihde. Loivat kummut ylittyy hienosti jos runttaa putkelta vähän lisää ja pitää vedon päällä. Alamäissä toki vois olla pari isompaakin pykälää, mutta kapeissa ränneissä kyllä vauhti riittää.

Muutenkin olen kyllä pyörään enemmän kuin tyytyväinen. On sopiva siihen tarkoitukseen, mihin sen olen ajatellutkin.

Vielä fiilistelykuva Näsijärven rannasta.
Liitteet
Nässyn rannasta - Copy.jpg
Nässyn rannasta - Copy.jpg (144.92 KiB) Katsottu 7723 kertaa
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Eilen tuli pistettyä kasaan uusi maasturi varastetun Konan tilalle.

Kuva
Charge Cooker 2

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

^Charge rokkaa! Tilasin alkukesästä työmatka- ja lenkkikulkineeksi Plug 3:sen, joka siis on teräsrunkoinen cyclo. Sillä on tullut rullattua nyt joku satanen ja pistää edelleen suupielet ylöspäin. Chargen oma satula miellyttää erityisesti meikäläistä ja satasen lenkkikin meni ilman mitään puutumista.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Osallistunpa itsekin hieman keskusteluun ja kysyn mielipiteitä/ehdotuksia. Innostuin kesällä nimittäin uudelleen maastopyöräilystä kun Espanjassa viikon poljin Trekillä. Oma vanhus (Finnpeak) on jäykkis ja vähän sääli tuli kun muutaman lenkin vedin tuolla juurakkoisilla poluilla. Mies kyllä kestää mutta ei uskalla ihan vetää niin kuin haluaisi, räminä ja kolina on sen verran hurjaa :)

Ehdotuksia kunnollisesta täysjoustosta otetaan siis vastaan. Trekin superfly 7 katselin "sillä silmällä" kun sain mielestäni hyvän tarjouksen. Tuntui omin vähäisin tiedoin olevan jo riittävän vakuuttavista palikoista tehty. Oli tosin viimeinen yksilö ja tätä kirjoittaessa voi olla jo mennyt. Mutta kun olen tippunut noista pihalle jos koskaan ymmärsinkään niin ehdottakaa täysjoustoa. Hirveän vaikea asiaan vihkiytymättömän saada kasaan sellaista ehdokas joukkoa. Merkkejä ja malleja on kuin karkkikaupassa irtokarkkeja. Eihän noista jaksa/ehdi puoliakaan edes etsiä kokeiltavaksi :crazyeyes:

Ehdottomasti pitäisi päästä alle kahden tontun, täys jousto nimenomaan haussa ja sen tasoiset iskarit että niitä voi tarvittaessa säätää, hydrauliset levyjarrut tietty, 29" renkaat, runko tuntuis olevan 17,5/18/M mulle, ... Mutta vinkatkaa vähän minkälaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomio valinnassa? Siis muuten kuin että käy pyörän päällä kokeilemassa ennen kuin ostaa. Jos sais vähän karsittua tuota valikoimaa! Juu, ja meillä päin on ylämäkiä ja alamäkiä yhtä paljon että sais olla hyvä molemmissa :)

Canyon
Felt
Cube
Specialized
Scott
GT
Canondale
jne

....vähemmästäkin tulee valinnan vaikeus!
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Kokeilemattomuuden uhallakin itse tilaisin Saksasta... Bike-Discount ja Radoneissa taitaa olla tänä päivänä hinta-laatusuhde parasta.

Listasta lompakolle sopiva ja runkomitta oman pituuden tai inseamin mukaiseksi. Satulakorkeudella, -etäisyydellä, stemmillä ja ohjausakselin prikoilla saa kyllä säädeltyä aika paljon sitten jälkeenpäinkin.

http://www.bike-discount.de/en/shop/ful ... rand-radon

Minusta se kokeileminenkin on vähän niin ja näin... ei siinä kaupan pihassa pyörittelyllä saa yhtään mitään todellista kuvaa pyörästä. Vaikka ajaisit sillä pienen maastolenkinkin, niin se on vasta pintaraapaisu.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Mä kiinnitän täysjoustoissa aina ekana huomion takajousituksen ratkaisuun :-D Vpp, DW-link, iDrive jne oli vielä joku vuosi sitten ne kehittyneimmät, mutta ilmeisesti ne perinteiset 4-linkku, single pivot ym yksinkertaisemmatkin geometriat toimii suht hyvin iskarien kehittyneiden propedal ominaisuuksien takia. Ongelmahan noilla simppelimmilä geometrioilla on ollut se että niissä ketjupituus muuttuu jouston aikana ja se hankaloittaa polkemista, kun taas noi kehittyneemmät geometriat on eliminoineet ko. ongelmat. Tosin en oo seurannut viime vuosina kehitystä oikeestaan lainkaan. Korjatkoon tietävämmät, jos tilanne on muuttunut. Saksalaismerkeillä takalinkut on olleet simppelimmistä päästä, siks mä vähän karsastan niiden täysjoustoja. Iskari kannattaa tsekata just propedal ominaisuuksien osalta, ne osaa aika hyvin eliminoida polkemisesta aiheutuvan "pogoamisen". Ne tunnistaa jotenkin sen polkemistaajuuden. Joskus muuten tais olla niin että maastofillareiden takaiskarien teknologiat oli ihan iskariteknologioiden huippua. Varmaan vieläkin. Kaikissa ilmaiskareissa pitäisi olla painon mukaan säätö ilmapumpulla ja sen lisäksi yleensä vähän muitakin säätöjä. Esim mun jo suht vanhassa Foxin RP3 takaiskarissa on yks säätönuppi jossa on 3 asentoa jolla voi säätää iskarin herkkyyttä maaston mukaan.

Keula, kiekot, jarrut, vaihtajat - ne tulee seuraavaksi tarkistettua. Keulassa ja kiekoissa lähinnä painoa tulee tsekattua. Kevyt pyörä on kevyt pyörä ja etenkin ylämäet menee kevyellä aina mukavammin.

Mulla on ollut aina tapana ennen jotain tollasta isompaa harrastushankintaa lueskella kaikenmaailman arvosteluja netistä ja alan lehdistä, lueskella muiden kokemuksia ja sit lopulta fiilispohjalta oon johonkin päätökseen tullut :D

Bikeradar on yksi hyvä lähtökohta lähteä haarukoimaan tarjontaa:
http://www.bikeradar.com/gear/category/ ... ain-bikes/

Englannissakin on hyvin palvelevia ja kilpailukykyiseen hintaan fillareita suomeen toimittavia liikkeitä. UK:n liikkeet toimittaa yleensä isommatkin toimitukset suomeen postikuluitta toisin kuin saksmannit. ChainReactionCycles , EvansCycles, Wiggle ym kannattaa tsekat, niillä voi olla hyviä tarjouksia näin syksyllä. Toki myös suomesta voi vielä parempia syystarjouksia löytää.

Niin, joo fillaritoriltakin saattais löytyä tähän aikaan vuodesta joku vähän käytetty hyvä täysjousto.

Täysjoustosta on aika hankala jollain asfaltilla tehdyn lyhyen koeajon perusteella tsekata oikeastaan juuri muuta kuin onko se oikean kokoinen ja sit sen takaiskarin propedal ominaisuudet. Kannattaa ainakin tsekata se että fillari ei pompi polkiessa tasasella, jos ei mahdollisuutta maastossa ajoon ole.

Onko 29" pyöräkoko ihan ehdoton? Nykyään taitaa valinnanvaraa olla 27,5" koossa huomattavasti enemmän täysjoustoissa. Esim. chainreactioncyclesillä 9 vs 33 fillaria.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Wile:

Oletko tarkemmin miettinyt, että minkälaista pyörän käyttö tulisi olemaan? Onko pyörä tulossa pelkkään harrastekäyttöön maastossa? Minkälaisissa maastoissa on ajatus ajella? Mainitsit nuo juurakot, joten jos niistä päättelen, että ajo voisi olla Kouvolan seudun poluilla (ei siis pääsääntöisesti pururadoilla) ajelua siten, että sekä ylä-, että alamäet on tarkoitus pyrkiä ajamaan, niin olenko oikeilla jäljillä?

Tuollaiseen käyttöön voisi ajatella jotain 100-120/130 mm perästä joustavaa 29" tai 27,5" pyörää. En siis rajoittaisi valintaa pelkästään kaksyseihin.

Tässäkin ketjussa aiemminkin mainitut Cube ja Canyon tarjoavat hyvää hinta-laatusuhdetta. Radon kuuluu samaan kastiin. Nyt on hyvä aika olla ostamassa pyörää kun 2014-malleja alkaa saamaan mukavilla alennuksilla, jolloin jotkut vaihtoehdot voivat ollakin hyviä ostoksia alennusten jälkeen. Millä hinnalla tuon Superflyn saisi? Tuossa näyttää olevan RockShox Reba keulana, mikä on oikein passeli keula, takanakin Rokkarin iskari. Jousituspuoli tuossa on kunnossa, voimansiirron puolella hieman halvempaa osaa kuin noissa saman hintaluokan Saksalaisissa, mutta aivan toimivaa osaa silti. Jos saat hyvän alennuksen ja pyörä on sopivan kokoinen niin aivan käypäinen peli.

Tuo oikea koko on tärkeä asia, jos se ei natsaa niin sitten kannattaa jättää kokonaan ostamatta. Ensimmäistä kunnon maastopyörää ostavalle ammattitaitoisella myyjällä on merkitystä mm. tuon kokovalinnan takia, mutta ei netistä ostaminenkaan ole mahdoton homma.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kiitos kovasti vinkeistä ja kommenteista. Apu kokonaisuuden hahmottamiseksi on enemmän kuin tarpeen. Kuitenkin iso kasa rahaa minulle. Vaikka ei noista mikään varmaan kelvoton olekaan.

Portti ihan oikein haistoit käytön. Kouvolan seudulla juurakko/kivikko polua, lisäksi hiekkateitä ja myös pururataa. Varmaan myös esim mökillä tulisi ajeltua polkuja. Meidän lähellä on mukavasti korkeuseroa ja polkuja menee metsässä julmetusti. Niitä on tullut juosten opeteltua viime vuosina. Mulla vaan polvet on aina olleet heikko kohta ja toinen on leikattu jonkinlaisella menestyksellä. Silti molemmat välillä vaivaa joten pyöräilyn kiinnostavuus varmasti vain nousee kun km tulee polville.

Superfly tarjous oli 1745€ mikä kuulosti aika mukavalta tiputukselta ovh jostain 21xx€ hinnasta. Tosin maksaako kukaan koskaan ovh hintaa?

Eilen, ja vielä pitkälle tämän vuorokauden puolelle surfasin netin syövereitä ja rupesi Canyon kiinnostamaan kovastikin. Hinnassa ollaan kyllä aika kipu rajalla kun tuohon hintaa ei tule polkimia. Tosin alkuun voisin ne lainata vanhasta. Kai ne käy? :oops: Onko noista kahdesta mitään kommenttia? Toinen 27,5 ja toinen 29. 27,5 on 600gr kevyempi, mutta huomaako sitä edes? Osat suht samoja, kai?


http://www.canyon.com/_en/mountainbikes ... tml?b=3570

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes ... tml?b=3183
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ Osasarjathan oli aika samat poislukien jarrut ja kiekot. Painoero selittynee lähinnä 29" tuumasen rungosta (takakolmio on ainakin hieman isompi) , kiekoista ja aavistuksen pidemmästä keulasta. Mutta onko sillä käytännön merkitystä? Hyvä kysymys, 29" eikös oo kevyempi polkea ?

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Tuo 27,5" -versio noista Canyoneista näyttää olevan vm. 2015 pyörä. Olisikohan runko hieman keventynyt ensi vuoden malleissa. Kuten Giallo totesikin, niin osat pitkälti samat. Painoero luultavasti lähinnä rungossa ja kiekoissa. Vaikea olisi päättää noiden välillä. Jos hinta ja saatavuus sama niin ehkä ottaisin tuon vm. 2015 pyörän. Canyoneilla vaan saattaa toimitusajat joskus olla pitkiä ja tuon 2015-mallin saatavuus voi tässä vaiheessa olla heikko.

Trek Superflyn osalta saamasi hintatarjous on ihan passeli. Jos on sopiva koko, niin ei huono vaihtoehto sekään. Runko + jousitus on riittävällä tasolla ja muita osia voi vaikka päivitellä myöhemmin.

Tuossa Cuben vaihtoehto mukaan leikkiin:

Cube AMS 120 HPA Pro
http://www.fun-corner.de/index.php/de/C ... /a-A015283
Fun-Cornerilta saa yleensä 10% alennusta kun kysyy tarjousta sähköpostilla. Tuossa Cubessa on hyvät Foxin iskari + keula ja muutkin osat hintaluokkaan nähden kohdillaan. Kiekot ovat painavat, mutta niin ovat yleensä muillakin näissä hinnoissa. Meidän porukassa on pari tuollaisella rungolla varustettua Cubea, tosin alumiinin sijasta hiilariversiona. Hyvin tuntuu kulkevan.

Jousituksiin liittyen, noissa saksanpyörissä on usein nelilinkkujousitus, joka on uudenaikaisempi ja toimivampi kuin perinteinen single-pivot. Tuohon hintaluokkaan on vaikea saada jotain VPP tai DW-link-peliä ja nykyaikaiset iskarit auttavat vielä jousituksen toimintaa mukavasti. Itse en ehkä single-pivotia ostaisi, mutta tuollainen nelilinkku kyllä pelittää hyvin.

Yksi valmistaja, joka ei ole vielä tullut esiin on Giant. Erittäin suuri pulju, tekee kohtuuhintaisia ja hinta-laatusuhteeltaan hyviä pyöriä. Lisäplussana vielä se, että käyttää omaa Maestro-jousitusratkaisua, jonka pitäisi muistuttaa toiminnaltaan DW-linkiä eli on varsin hyvä. Saisikohan Giant Anthem X -malli jostain kohtuuhintaan?
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Tossa vielä linkki katsaukseen nykyisistä takajousituksista. Aika hyvää pohdintaa ja paljon kuvia geometrioiden eroista.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Noita Radoneita näkyy olevan Bike-Discountissa jonkinmoisessa alessa jo. Tuossa Radon Slide 130 29 9.0 hintaan 1.899 eur (ovh 2.499 eur). Hyvä hinta.

http://www.bike-discount.de/de/kaufen/r ... wg_id-7261

Tuo on hieman pidempijoustoisempi (130 mm) kuin aiemmat vaihtoehdot, minusta ehkä rajoilla että olisiko sinun käyttöösi jo turhan pitkäjoustoinen. Hissitolppakin näkyy olevan tuossa jo vakiona, se on mukava varuste jyrkissä alamäissä, mutta toisaalta tuo monimutkaisuutta (lue vikaherkkyyttä) yksinkertaiseen osaan. Hinta-laatusuhde tuossa pyörässä kyllä kohdallaan.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Portti kirjoitti:Yksi valmistaja, joka ei ole vielä tullut esiin on Giant. Erittäin suuri pulju, tekee kohtuuhintaisia ja hinta-laatusuhteeltaan hyviä pyöriä. Lisäplussana vielä se, että käyttää omaa Maestro-jousitusratkaisua, jonka pitäisi muistuttaa toiminnaltaan DW-linkiä eli on varsin hyvä. Saisikohan Giant Anthem X -malli jostain kohtuuhintaan?
Voi Portti minkä teit! Tuo Giant Anthem X 29er 1 näyttää ja kuulostaa niiiin hyvältä, mutta taitaa budjetti paukkua. Vai onko vinkkiä :) Suomesta löysin bikesterin mutta hinta taisi olla jotain 2400 luokkaa...
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Wile E. Coyote kirjoitti:...Tuo Giant Anthem X 29er 1 näyttää ja kuulostaa niiiin hyvältä, mutta taitaa budjetti paukkua. Vai onko vinkkiä :) Suomesta löysin bikesterin mutta hinta taisi olla jotain 2400 luokkaa...
Vähän heikosti näyttää pikaisen googlauksen perusteella noita enää löytyvän mistään, mutta S-Tec Sports Saksassa näyttää mainostavan hintaan 1.699 eur:
http://s-tec-essence.eshop.t-online.de/ ... 013-1-0002
Tuolta kannattaa minusta ehdottomasti kysyä etukäteen, että onko pyörää heilläkään oikeasti varastossa ennenkuin tilaa. Itse olen vuosia sitten tuosta puljusta yhden pyörän tilannut ja toimitusaikalupaukset eivät pitäneet ollenkaan. Mikähän se oikea koko Giantissa mahtaisi olla sinulle? Minkä mittainen olet?

Tuolla JeJamescyclesillä briteissä näyttäisi olevan ainoastaan L-kokoa varastossa. Hinta tuolla 1.595 GBP.
http://www.jejamescycles.co.uk/giant-an ... 80973.html
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Thanks!

"hieman" eri hintaa kuin mitä itse löysin. Melkein pakko tilata tuohon hintaan :silly: Täytyy tosiaan kysyä löytyykö oikeasti...

Omat mitat on 181cm pituutta ja ns. inseam 85cm niin luulisin että M olisi oikea. L voi tuntua kömpelöltä?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Wile E. Coyote kirjoitti:...Omat mitat on 181cm pituutta ja ns. inseam 85cm niin luulisin että M olisi oikea. L voi tuntua kömpelöltä?
Noilla mitoilla taidat sattua Giantin kokotaulukoissa M- ja L-kokojen rajamaille. Parasta olisi tietysti päästä kokeilemaan molempia kokoja, mutta jos/kun se ei ole mahdollista, niin M-koko saattaisi olla turvallisempi valinta.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Portti kirjoitti:M-koko saattaisi olla turvallisempi valinta.
Pysyy kassit kunnossa? :mrgreen:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

On tää nyt vaikeaa. Kolmas tilaus menossa ja vielä yhtään pyörää ei ole matkalla :o:

"Ei meillä oikeasti sitä ollutkaan"

"Laatikossa olikin eri kokoinen runko mitä luultiin"

Mitähän seuraavaksi :?

Nyt on tilaus Giantista vetämässä, tosin hieman eri mallista jota tarjottiin korvaavana tilalle mutta en vielä iloitse. Pessimisti ei pety :wink: Ja rungon kokoakin vaihdoin juteltuani kilpaa maastopyörällä 15v ajaneelle kaverilleni. Toivottavasti ei tule siitä harmitusta kun hyppää selkään.

Mutta tommonen pitäis tulla. Oliko hyvä vaihto? (samaan ale hintaan "anteeksi pyyntönä")

http://www.giant-bicycles.com/en-in/bik ... ifications

Kuva
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Wile: Hieno homma, että asia etenee. Mikä koko siis on tulossa ja mistä?
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^^ Hyvä valinta. Tolla budjetilla noi Giantit on aika ykkösvalintoja. Yllätyin että jejamescyclesillä hiilikuituversio 27.5" X2 anthemista lähtisi 2500 €:llä. Ominaisuuksin nähden aika kilpailukykyisillä hinnoilla Gianteja myydään. Erot X1:n ja X2:n osalta taisi olla lähinnä Foxin keula ja takaiskari + Shimanon SLX osasarja X1:ssä ja Rockshoxin keula (Reba) ja iskari + SRAM X7 osasarja X2:ssa. Osasarjat vastannee aika hyvin toisiaan ja tuskinpa keuloissa/iskareissakaan suuria eroja toiminnassa on. Hyvin on ainakin mun 7 vuotta vanha Reba palvellut ongelmitta.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kiitosta paljon avusta 8)

L koko siis tulossa kun tosiaan siinä hilkulla kumpi se "oikea" olisi. Toivottavasti ajoasennon saa mieleiseksi ettei rupea harmittamaan. Mutta uskoisin kyllä. Tilasin tuolta vinkkaamastasi s-tecistä saksasta. Ainakin sähköposteihin ovat vastanneet ihan ripeästi ja pahoittelivat kun luvattua runkoa ei löytynytkään varastosta. Sanoi että oli XL runko L paketissa, vaan mistäpä noita tietää. Ensin harmitti niin että kietäydyin tuosta korvaavasta ehdotuksesta mutta kun tunnekuohu laskeutui niin muutin mieltäni :-D Runkohan on ilmeisesti erittäin pätevä ja osiahan voi sitten päivitellä.

RockShox Reba RL
Etuiskaria on kovastikin kehuttu hinta-laatu suhteeltaan loistavaksi, mutta
RockShox Monarch R
Tuosta takaiskarista löysin jonkin verran valituksia vuotavista yksilöistä joita ei saada kuntoon vaan aina alkaa vuotaa. Onko teillä tuosta kokemuksia tai toisen käden tietoa?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Tuo Advanced 2 -versio näyttää olevan pykälää kalliimpi kuin tuo aiempi X1 eli jos samaan hintaan sait niin hyvä kauppa. Advancedissa näyttää olevan jo hiilaria eturunko ja keula ja iskari tosiaan Rokkarin osia Foxin sijaan. Reba tosiaankin oikeinkin hyvä keula ja eiköhän tuo Monarch R:kin ole aivan asiallinen peli. Ei kannata pelästyä jos netistä löytyy myös ongelmatapauksia.

Mitäs polkimien suhteen meinaat? Tuollaiseen pyörään ja suunnittelemaasi käyttötarkoitukseen suosittelen ehdottomasti lukkopolkimia. Vaativat vähän opettelua alkuun ja muutama turha kaatuminenkin saattaa alkuvaiheessa tulla, mutta ovat kyllä aika hyödyllisiä maastossa ajellessa.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Joo, huomasin että lähtöhinta kovempi kuin alkuperäisessä versiossa. Antoi ymmärtää että noin anteeksi pyyntönä vielä pientä ekstra alea 8)

Klosseja olen kokeillutkin ja paikaltaan kaatunutkin niin kuin kai aika moni. Siinä pötkötin kyljelläni pyörä haarovälissä ja nauroin :lol: Onneksi pysähdyin mukavasti mättäikön kohdalle.

Nyt kun sain tuon hinnan aika maukkaaksi niin klossit polttelee kovasti. Kävin tänään kahdessa kaupassa kenkiä sovittamassa mutta valikoimat olivat olemattoman ja nollan välillä. Yksi kauppa tällä seudulla enää kokeilematta. Kenkiä en osta netistä. Onko noissa miten eroa... Niin ja mulla jäätyy varpaat herkästi. Onkohan sellaisia joilla voisi mahdollisesti polkea vuoden ympäri, tai ainakin pikkupakkasella? Vai pitääkö olla kesä ja talvi kengät? Siihen ei budjetti enää taivu.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Tosiaan kun kuvaa kattoo tarkemmin, niin eihän tossa eturungossa ole hitsaussaumoja. Ja lukihan se "carbon" spekseissäkin. Yhä vaan paremmalta diililtä tuntuu. Paljon fillaria sait budjetillasi. Olikos toi Maestro muuten se Renaultin Formula1-tiimin maastopyöräilyä harrastavan insinöörin kehittämä linkku? Muisti pätkii :)

Mun kokemuksen mukaan mun jalalle sopivat kengät pitää olla numeroa isommat jos on ne Italialaiset tai Shimanon kengät, muuten yleensä on normaalikoko ollut sopiva muun merkkisiä kenkiä sovittaessa. Tolla periaattella olen myös netistä onnistunut hyvät ja sopivat kengät hankkimaan tarjouksista edullisesti (mitä nyt yhdet Sidit osoittautui liian pieniksi normaalikokoisina. yhdet Shimanon ja yhdet DMT:n kengät sen sijaan numerona suurempina osoittautui juuri sopiviksi).

Talvella en oo oikeastaan pyöräilyä harrastanut, mutta epäilen ettei normaalit pyöräilykengät kovin lämpimiä ole talvikäytössä. Talvikäyttöön löytyviä kengiä on kyllä olemassa. Pikkasen itseäni mietytyttäisi pakkasilla ja liukkaammilla keleillä lähteä klossikengillä liikenteeseen muutenkin. Klossien mahdollinen jäätyminen ja yllättävät liukkaat paikat lähinnä pistää mietityttämään, miten hätäisesti ne kengät sais irti polkimilta :) Shimanolla on sellaisiakin polkimia (mulla on paritkin) joissa lukkopolkimen ympärillä on sellanen "suojakehä" (alumiinia tai muovia riippuen mallista), mikä mahdollistaa tavallisillakin kengillä polkemisen. Kehät voi myös irrottaa helposti , jolloin ne vastaa shimanon normaaleja lukkopolkimia. Noita kehällisiä polkimia vois käyttää talvella vaikka joidenkin lämpimien paksupohjaisten talvilenkkarien tms kanssa. Mutta tästä on varmaan parempia näkemyksiä foorumin niiltä harrastajilta jotka harrastavat maastopyöräilyä myös talvisin.

Maastopyöräilypolkimista ja klosseista mulla ei ole kokemusta kuin Shimanon SPD:stä, mutta maantiefillarissani on Lookin KEO:t ja kumpiinkin olen varsin tyytyväinen ollut. Klossit tulee yleensä polkimien mukana ja ne yleisimmät standardit menee niihin kenkien pohjassa oleviin kierteisiin heittämällä.

Jos en väärin muista niin Biltemakin myy Shimanon halvempia SPD-lukkopolkimia, Motonetistakin löytynee. Polkimien kierteethän kammissa on standardi, joten jos sulla jo jotkut polkimet löytyy niin niitähän voit ensi hätään käyttää. Mäkin ruuvasin Shimanon maastopolkimet Bianchin maantiefillariin, että pääsi heti ottamaan tyypit kun fillarin sai kotiin tuotua, ennenkuin varsinaiset maantiepolkimet ja kengät tuli postissa:)

Edit. Muistin väärin, Biltemalla onkin Shimanoa vastaavia Wellgon SPD-polkimia hyllyissään. Kevyet noi kyllä on , 300g/pari taitaa peitota hieman kalliimmatkin shimanot. Kenkiin kiinnitettävät siteet taitaa tarkoittaa klosseja :D
Viimeksi muokannut Giallo Pozzuoli, 26 Elo 2014, 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Wile E. Coyote kirjoitti:... Onkohan sellaisia joilla voisi mahdollisesti polkea vuoden ympäri, tai ainakin pikkupakkasella? Vai pitääkö olla kesä ja talvi kengät? Siihen ei budjetti enää taivu.
Aika vaikea yhtälö on löytää sellaisia kenkiä, jotka toimisivat kaikkina vuodenaikoina. Itse käytän talvella, syksyllä ja keväällä tuollaisia Shimano MT91 -kenkiä (yhtä kokoa normaalia suurempina, niin mahtuu sukkaa enemmän.)

http://www.bike-discount.de/en/buy/shim ... /wg_id-622

Kesällä noita ei kyllä mielellään käytä kun ovat turhan lämpimät kunnon kesäkeleillä.

Kesäkenkinä on tänä kesänä ollut Mavic Crossmaxit, joissa lämpimyys riittänee kohtuullisesti syksyyn/kevääseen, mutta vedenpitävyys ei ole kovin kummoinen.

http://www.bike-discount.de/en/buy/cros ... /wg_id-622

Polkimista Shimano on varma valinta. Itse käytän Crank Brothersin Eggbeatereita, mutta suosittelen kyllä ensimmäisiksi lukkopolkimiksi Shimanoita kun niissä on mahdollisuus säätää klossin irrottautumisvoimaa. Tuosta vaikka PD-M540.

http://www.bike-discount.de/en/buy/pd-m ... wg_id-8867
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kävin vähän virtuaali kenkäkaupoilla ja muutenkin pohdin asiaa ja Giallo Pozzuoli ehdotuksesi klosseista kesällä ja ainakin alkuun normipolkimien lainaaminen Finnpeakistä on hyvä idea. Esim vanhat vaelluskengät voisi hyvinkin palvella tulevana talvena pyöräkäytössä. Ainut miinuspuoli on ettei talvenaikana tule treeniä "oikeasta" polkemisesta. Mutta ehtiihän tässä vielä syksyn aikana ottaa tuntumaa klosseihin. Ja ehkä jäälle kaatuminen sattuu vähemmän jos ottaa jaloilla vastaan. Luulen kyllä että sen äkkiä oppii. Muistini mukaan opin yhtenä päivänä sen silloin joskuskin.

Portti: Shimanon klossit ja kengät siis hakuun. Kevät/kesä/syys kelpoisena mallina 8) Nythän tässä on piiskannut itsensä niin intoon ettei malttaisi odottaa uutta pyörää. Toisaalta hyvä kelata pohjia vanhalla. Onhan se noloa mennä tuolla ihmisten ilmoilla mahdottoman hienolla pyörällä jos ei kunto yhtään kestä runtata mäkeen :wink:

Sen verran vielä kysyn että kuinka "ehdoton" tuo solki on kengässä? Äkkiseltään järki sanoo että tarranauha/nauha kenkä ei ole varmaan lähellekään niin tukeva kuin tuollainen mikä lie nimeltään jota voi napsutella sopivaan kireyteen. Mutta vaikea sanoa kun ei ole koskaan moisilla polkenut. Tarkoitus ei ole lähteä kaupan kalliimpia hakemaan, mutta turha ostaa sellaisia mitkä harmittaa sitten heti kun rahat meni hukkaan.

Ps. Just tulin pyörälenkiltä ja kivaa oli vaikka lenkkarit märkänä mentiin :)
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Mulla ei oo yhdetkään noista kolmista pyöräilykengistä sellasilla muovisilla soljilla varustettuna. Mä pidän enemmän niistä perinteisistä tarranauhoista. Kolme tarranauhaa on kaikissa kengissä ja tukevasti ne jalkaan saa kiinni eikä oo niin herkkiä menemään rikki jos vaikka kolhaisee johonkin. Makukysymys toi kai on, mutta henkilökohtaisesti en noista soljista välitä. Ne kuuluu mutkamäkimonoihin ja rullaluistimiin mun puolesta :D
Onhan noissa mun DMT maantiekengissä valmistajan mukaan pohjat tehty saman toimittajan hiilikuidusta kuin Pinarellojen rungot (pohjat on tosi tukevat mutta myös mukavat jalassa), mutta tarranauhat hoitaa silti kiinnityksen - samaa mallia olisi saanut myös soljen kanssa, mutta en edes harkinnut sitä vaihtoehtoa.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Wile:

Joo, aivan järkevältä lähestymistavalta vaikuttaa sekin, että käytät lukkopolkimia keväästä syksyyn ja talvella ajelet alkuvaiheessa vaelluskengillä.

Kengän solkeen liittyen: ei ole mitenkään välttämätön, makuasioita kuten Giallo totesi.

Tuossa joitain kohtuuhintaisia vaihtoehtoja Bike-Discountin kenkävalikoimista:

Mavic Alpine XL 89,90 eur:
http://www.bike-discount.de/en/buy/alpi ... /wg_id-622

Mavic Alpine 74,95 eur:
http://www.bike-discount.de/en/buy/alpi ... /wg_id-622
- Matalampi versio tuosta ylemmästä Alpine XL:stä jos ei tykkää korkeammasta nilkkaosasta

Shimano SH-MT53 79,90 eur:
http://www.bike-discount.de/en/buy/sh-m ... /wg_id-622
- Shimanon korkeanilkkainen malli, kengissäkin Shimano on aika varma valinta

Shimano Sh-MT34B 69,95 eur:
http://www.bike-discount.de/en/buy/sh-m ... /wg_id-622
- Matalampi Shimanon kenkä
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

^Ylläolevaan lisäyksenä, että tähän aikaan vuodesta saa pyöräilykenkiä kohtuuhintaan ihan kivijalkamyymälästäkin. Vaikka hintalappu olisi verkkokauppaa korkeampi, niin normaalisti alennusta saa - kunhan muistaa pyytää. Ensimmäisiä pyöräilykenkiä hankkiessa suosittelisin käyntiä alan liikkeessä (jos mahdollista), jotta erilaiset lestit ja koot tulevat selville. Vääränkokoiset tai -lestiset kengät voivat aiheuttaa ikäviä rakkoja varsinkin pitkillä lenkeillä. Seuraavia kenkiä on sitten helpompi tilailla netistä.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kiitos taas kaikille vinkeistä. Hyvä kuulla vähän harrastajien mielipiteitä niin ei ole myyjän vietävissä.

Täällä päin vain todella heikosti ainakin juuri nyt kenkiä urheiluliikkeissä. Yksi paikka vielä käymättä ja lisäksi onhan tuossa itseasiassa tuo veturi ja siellä pari urheiluliikettä. Hassua että unohdin koko paikan, kaikki tuntuu siirtyneen sinne. Jos sielläkään ei löydy niin täytyy harkita työmatkalla pyöräilykauppaan menemistä (jos vain ehtii). Arveluttaa ostaa kenkiä ylipäänsä netistä, mutta varsinkin urheilukenkiä. Mulla on aika leveä jalka ja noi mitä olen kokeillut oli 43. Niin pienet että nippa nappa pystyi survomaan jalan kenkään. Oikea koko lienee ainakin 44 pyöräilykengissä mutta 0 kpl 44 kokoisia kenkiä paikallisissa erikoismyymälöissä. Aika heikkoa täytyy sanoa. Ihan kuin olisi kädet nostettu pystyyn "Netistä ne ostaa kuitenkin". Tai sitten se on vain tämä aika vuodesta, mutta ettei ole mitään myytävää kuulostaa pikkuisen oudolta.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Wile E. Coyote kirjoitti:...Täällä päin vain todella heikosti ainakin juuri nyt kenkiä urheiluliikkeissä. ...
Urheiluliikkeistä pyöräilykenkiä löytyy hyvin harvoin. Oletko käynyt varsinaisissa pyöräilyliikkeissä? Niissä voi jotain tarjontaa ollakin. Kouvolan pyöräliikkeitä en tunne ollenkaan, mitähän liikkeitä siellä mahtaa olla?
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Pyöräilykauppoja, jaa, niitähän on, ootas ku lasken, ...

0kpl :mrgreen:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Wile E. Coyote kirjoitti:Pyöräilykauppoja, jaa, niitähän on, ootas ku lasken, ...

0kpl :mrgreen:
Onko tiedossa reissuja esim tänne Lahteen. Täältä löytyy mm. Leppäsen Pyörä, Lahden Polkupyörähuolto ja Järvisen Pyörä ja Urheilu, joista löytynee jonkinmoista kenkävalikoimaa.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Shimanon kengät ja lukkopolkimet (MT-sarja) on ihan kelpo valinta. Itse en ihan täysin ole SPD systeemiä omaksi kokenut, joten ajelen crank brothersien polkimilla/klosseilla. Noi menee hyvin omassa käytössä lenkeillä mutta toimii myös luotettavasti DH-ssa ja Endurossa.Polkimina Mallet toimii hyvin ja näillä voi arveluttavissa paikoissa polkea vielä klossi irti tarvittaessa. Kengistä suosikit löytyy 510 Fivetenin mallistosta. Kestää hyvin ajoa ja voi laittaa jalkaan myös kadulle, jos tarvis.

Hyvä ja palveleva pyöräkauppa mm. Hi5bikes. Jos haluu kotimaista suosia niin hinnat on kilpailukykyiset+ihmiset saa puhelimella kiinni tarvittaessa. Myös meilit toimii ja tavaran toimitus on supernopeaa. Yleensä aamupäivän puolela tilattu tuote on seuraavana päivänä noudettavissa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Homma etenee. Shimanon polkimet tulossa, ja urheilukaupan tarjouksesta löysin shimanon kengät. Matala malli kolmella tarranauhalla istui 44 kokoisena jalkaan niin passelisti etten miettinyt enää muita. Perusmalli, mutta käypäisen oloinen. En nyt muista tarkkaa mallia tähän hätään. Olikohan -40 vai 50% ale 8)

Lisäksi siellä oli alennusmyynnissä shimanon neopreeni "sukkia" siihen kengän päälle. En tiedä kuinka pitkäikäiset nuo on mutta idealtaan ja toteutukseltaan sen verran vakuuttavat että lähtivät mukaan. Arvelisin että -10-15 asteeseen pärjää noilla. Suojaa kivasti nilkatkin viimalta :) Tuskin sen kylmemmällä tulee lähdettyäkään koska sitten alkaa keuhkoputkia mulla supistamaan->sykkeet nousee ja meno hyytyy.

Juomapulloteline lähti vielä mukaan, mutta loksuja jäin vielä miettimään. Aika hintavia muovilipareita... Vanhassa pyörässä olen käyttänyt märillä keleillä ettei ihan roiski sukille/selkään. Onko noiden suhteen ehdotuksia? Vai oletteko käyttäneet ollenkaan?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Jeesatkaas paremmin tietävät. Olen (ehkä) hankkimassa XC-tyyiiseen ajoon (pitkiä lenkkejä, ei erityisen vaativissa paikoissa ja tykkään kohtalaisesta vauhdista) täysjoustopyörää. Edellinen maasturini oli jäykkäperäinen GT Avalanche, jonka kyseenalaista ansiota on että päätin että ei ole minun hommaani tämä metsässä rymyäminen ollenkaan. Kesällä otin kuitenkin tyypit Kona Hei Hei Heillä ja olin aivan äimänä siitä miten pyörällä pystyykään ajamaan. Kai siksi ettei se tuntunut tökkäävän mihinkään ja antoi kaikki ajovirheet anteeksi. Mäetkin mentiin ylös niin että heilahti ja alas ilman mitään ylimääräistä pelkokerrointa.

Mutta asiaan, jos tässä asiassa säästää muutaman satasen ja ottaakin 29" Hei Hei Hein sijaan 27.5" Kona Preceptin niin kuinka paljon se mahtaa kokemustani muuttaa mihinkään suuntaan? Lähinnä askarruttaa noiden erilaiset takajoustotuennat ja tietenkin pyöräkoko.

Toisen puolesta on tietenkin aika hankalaa ottaa mieltymyksiin kantaa, mutta kuulisin silti mielelläni millaisia ajatuksia kokeneemmilla on asiasta.
CARF0869

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

JaniW: Vaikuttaa siltä, että aika samanlaiset speksit voisi sinulle sopia kuin Wilelle tuossa ylempänä. Sieltä voisi löytyä monta hyvää vaihtoehtoa sinullekin. Paljonko on budjetti?

Mitä noihin Kona-vaihtoehtoihin tulee, niin halvemmassa vaihtoehdossa osat ovat sellaisella tasolla, että kestävyys ja toimivuus maastokäytössä pidemmällä tähtäimellä voi olla kyseenalaista. Painoakin on viitisentoista kiloa. Itse katselisin vaihtoehtoja esim. Cube/Canyon/Radon-akselilta tai vaikka tuosta Giantista ennemmin kuin kummastakaan Konasta.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Kiitos, täytyypä lukea vielä huolella tähänastinen keskustelu.

Budjetti venyy hieman suuntaan tai toiseen, jos siihen on aihetta. Haen tässä nyt lähinnä sellaista "the most bang for the buck" -tyyppistä ratkaisua. Käytettynäkin kelpaisi jos vastaan tulee (ja tuleehan niitä kun tässä vaan jaksaa pitkin syksyä kyttäillä). Tuo Hei Hei Hei alkaa olla ylärajoilla kuitenkin.

Mikäs komponentti/komponentit tarkalleen ottaen noissa edullisemmissa arveluttaa?
CARF0869

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

JaniW kirjoitti:...
Mikäs komponentti/komponentit tarkalleen ottaen noissa edullisemmissa arveluttaa?
Voimansiirrossa Shimanon Altus/Acera/Alivio-osat eivät ole kovin laadukkaita. Fasttrax-takaiskarista en ole ikinä kuullutkaan. Keula on kyllä RockShox, mutta halvimmasta päästä. Jarrut...hmmm...ehkä toimii ehkä ei, vaikea sanoa.

Kalliimmassa Konassa astetta paremmat osat, mutta ei vielä samaa tasoa kun noissa saman hintaluokan saksan-ihmeissä.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja mlatva »

JaniW kirjoitti:Jeesatkaas paremmin tietävät. Olen (ehkä) hankkimassa XC-tyyiiseen ajoon (pitkiä lenkkejä, ei erityisen vaativissa paikoissa ja tykkään kohtalaisesta vauhdista) täysjoustopyörää. Edellinen maasturini oli jäykkäperäinen GT Avalanche, jonka kyseenalaista ansiota on että päätin että ei ole minun hommaani tämä metsässä rymyäminen ollenkaan. Kesällä otin kuitenkin tyypit Kona Hei Hei Heillä ja olin aivan äimänä siitä miten pyörällä pystyykään ajamaan. Kai siksi ettei se tuntunut tökkäävän mihinkään ja antoi kaikki ajovirheet anteeksi. Mäetkin mentiin ylös niin että heilahti ja alas ilman mitään ylimääräistä pelkokerrointa.

Mutta asiaan, jos tässä asiassa säästää muutaman satasen ja ottaakin 29" Hei Hei Hein sijaan 27.5" Kona Preceptin niin kuinka paljon se mahtaa kokemustani muuttaa mihinkään suuntaan? Lähinnä askarruttaa noiden erilaiset takajoustotuennat ja tietenkin pyöräkoko.

Toisen puolesta on tietenkin aika hankalaa ottaa mieltymyksiin kantaa, mutta kuulisin silti mielelläni millaisia ajatuksia kokeneemmilla on asiasta.
Moi!

Näyttää siltä, että haluat kuitenkin enemmän vauhdikkaaseen polkuajoon soveltuvan pyörän. Molemmat Konista on hyviä vaihtoehtoja, ehkä tosiaan aloitteluun tuo Percept. Sinänsä osat on vähän kevyempää tasoa mutta soveltuu harrastamiseen ihan hyvin. Tuo keula on rockkarin xc-tk30, joka on kyllä painava, eikä välttämättä herkimmästä päästä, peruskeula. Vaihdekomponenttien toimivuudesta en olisi huolissani vaikka osasarja olisi malliston alkaen osastoa. Vaimon jäykkäperä Konasta löytyy entrylevelin palikat voimansiirrosta, enkä ole näitä nähnyt tarpeelliseksi päivittää vaikka tällä on tullut itsekkin ajeltua oman lenkkipyörän ollessa vielä "tehtaalla." Muut kuten jousituksen osat vaikuttaa paljon enemmän. Kun vaihteet on hyvässä säädössä on perstuntumalta paha sanoa, onko vaihteensiirtäjä Alivio,Saint tai XO-tason palikkaa. Kaikista kolmesta löytyy kokemusta ja kaikki toimii hyvin kunnossa ollessaan. Sit kun osia alkaa hajoilee, voi XO:n vaihtajan hinnalla ostaa muutaman Alivion rikkoutuneiden tilalle.

29" ja 27,5" alkaa olla alan standardeja. 27,5" enemmän vauhdikkaassa alamäki /Enduroajossa, vaikka kyllä tuolla 29" näkyy myös. XC puolella mennään edelleen vahvasti 29" pyörillä. Polkuajo on mukavaa isommalla kehällä ja ero on hurja esim.26" verrattuna


http://www.radon-bikes.de/bikes/mountai ... ide-29-70/

http://www.radon-bikes.de/bikes/mountai ... de-275-80/

Esim. noissa on jo osasarjat parhaasta päästä. Kannattaa toki katsoa varsinkin nyt kauden 2014. Uudet 2015 mallit tulee ja edelliskaudesta kannattaa pyytää rohkeasti tarjouksia. Konastoren pojat Laajavuoressa vääntää varmasti hinnan kohdalleen

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Joo, noissa jousituskomponenteissa tulee heti näkyviin suurimmat erot toimivuudessa. Ominaisuuksissa on isoja eroja. Voimansiirron komponenteissa toiminnalliset erot uutena selvästi pienempiä, pidemmässä juoksussa eroja alkaa tulemaan, tosin toki kalliskin osa voi hajota. Voihan sitä toki ajatella kuten mlatva totesikin, että halpoja osia voi vaihtaa muutaman kerran kalliimman hinnalla.

Toisaalta miksipä ei ostaisi noita saman hintaluokan saksalaisia kun niissä on valmiina hyvät osat. Itse suosittelisin 100-120 mm takaa joustavaa peliä joko 27,5" tai 29" sinun käyttötarkoitukseen. Fun-Cornerissa alkoi muuten juuri 2014-mallin Cube-ale. Tuossa esim. AMS 120 Pro hintaan 1599 eur. Löytyy jo Foxin keula ja iskari ja voimansiirto SLX-XT-tasoa.
http://www.fun-corner.de/index.php/de/C ... /a-A015283
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja JaniW »

No nyt on mistä valita, kiitos! :-D

Noista vaihteista minullakin on se kokemus että Shimanon A:lla alkavatkin toimivat ihan hyvin. Normiajossa en ole saanut yksiäkään hajalle, maastossa voi tietysti olla sitten eri asia. Noista joustosysteemeistä ei tosiaan ole kokemusta kuin siitä mikä oli GT:n keulassa ja se ei ainakaan vakuuttanut yhtään millään lailla.

29 on varmaan kuitenkin se mihin kallistun. Ero 26:en oli tosiaan huomattava, tuota välimallia en ole koskaan kokeillut.

Radonin 2014 mallin 8.0 -versio näyttäisi olevan tarjouksessa...
CARF0869

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Ja vielä yksi kysymys: Noissa näkee kahta erilaista takajousitusratkaisua (tuettu suoraan vaakaputkeen vs. jollain vipusysteemillä pystyputkeen). Onko tällä asialla jotain merkitystä?
CARF0869

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Noista jousituksista on hieman ylempänä hyvä linkki, ja muutakin juttua. Olikohan Portin linkkaamana? On niissä eroa. Toiset hukkaa enemmän polkemis energiaa "pomppimiseen"

Vinkatkaa tietävämmät noista lokareista. Onko sillä rintamalla hyviä ja huonoja valmistajia. Jos vaikka ymmärtäis ostaa kerralla hyvät. Kuitenkin useamman kymppiä noihinkin menee.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Olisko tämmöinen vähän huokeampi Cube Sting mistään kotoisin? Vai saako tuolla 500 e:n lisäpanostuksella lisäarvoa samassa suhteessa?
CARF0869

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

^Mä en noista polkupyöristä mitään ymmärrä, mutta kannattaa varmistaa tulevasta huoltopaikasta mitä iskunvaimentimia he pystyvät huoltamaan.

Tuli tuosta linkkamastasi Cubesta mieleen kun esim liike joka Tampereella myy Cubea, ei välttämättä pysty huoltamaan kaikkia keuloja.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Ihan hyvä muistutus. Ymmärtääkseni rock shocksin ja foxin keuloihin noin yleensäkin saa osia jotta niitä voi huoltaa. vaimolle katsotussa pyörässä oli joku suntour tai vastaava keula mikä heti sai itsellä karvat pystyyn. Kuulostaa just sellaiselta osalta joka vaihdetaan, ei huolleta.

Saksan pojat oli sitten laittanut mun osoitteeseen pikku källin. Kaikki muuten oikein paitsi maa= DE. Kiitosta vaan, tuli taas yksi päivä lisää toimitusaikaa. Nyt arvioitu toimitus perjantaina. Tosin en mä ole kotonakaan ennen perjantaita näillä näkymin :morning:
Ayrton Senna da Silva forever

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja mlatva »

JaniW kirjoitti:Olisko tämmöinen vähän huokeampi Cube Sting mistään kotoisin? Vai saako tuolla 500 e:n lisäpanostuksella lisäarvoa samassa suhteessa?
Ihan soiva peli. Ei omakohtaisia kokemuksia manitoun värkeistä mutta onhan nuo tehny jousituksen osia iät ja ajat. Tietty kannattaa katella onko nuo malliston alkupään kamaa? siinä suhteessa ei eroa juuri rokkarin alkaen mallistosta. Tosin ilmakeulaa ja remote lockia toi näyttäis tarjoavan, eli ei välttämättä kuitenkaan ihan edullisimman pään tavaraa. Muuten osalista on ihan asiallinen.

Vastaa Viestiin