Sivu 330/332

Re: Kivaa!

Lähetetty: 01 Helmi 2024, 22:29
Kirjoittaja Polforea
Piipahdettiin Hämylinnassa viettämässä iltaa Maagikot -esityksen yleisössä. Suosittelen, on kyllä huikeeta settiä. Välillä nauraa ja välillä on silmät pyörällä että mitä ihmettä tuolla nyt tapahtuu. Hyvä setti.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 01 Helmi 2024, 22:39
Kirjoittaja webs
C1 suorittelemassa. Kasassa teoriat 2h, Terveystarkastus, ajokorttilupa. Enää muutama ajotuntia ja kokeet.
Testasin teoriakoetta, niin sain ekalla 44/45.
Taidan ostaa maaliskuun tulospalkkiolla tällä kertaa jotain hiukan erilaista. Kuulen naapurin taputtavan jo käsiään :mrgreen:

Re: Kivaa!

Lähetetty: 04 Helmi 2024, 22:33
Kirjoittaja TeroPee
Tänään ajoin kolmella eri autolla. Niissä oli yhteensä 30 sylinteriä, 1240 hevosvoimaa, 1880 Nm vääntöä ja kaksi ahdinta. Ei huono päivä.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 04 Helmi 2024, 22:38
Kirjoittaja FinPat
TeroPee kirjoitti:
04 Helmi 2024, 22:33
Tänään ajoin kolmella eri autolla. Niissä oli yhteensä 30 sylinteriä, 1240 hevosvoimaa, 1880 Nm vääntöä ja kaksi ahdinta. Ei huono päivä.
Oliko joka laitteessa eri määrä sylintereitä?

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 07:25
Kirjoittaja TeroPee
Joo, jokaisessa eri määrä sylintereitä ja kaksi vaparina.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 09:11
Kirjoittaja FinPat
TeroPee kirjoitti:
05 Helmi 2024, 07:25
Joo, jokaisessa eri määrä sylintereitä ja kaksi vaparina.
8 + 10 + 12 = 30?

Hieno koeajopäivä sinulla siis!

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 09:59
Kirjoittaja TeroPee
FinPat kirjoitti:
05 Helmi 2024, 09:11
TeroPee kirjoitti:
05 Helmi 2024, 07:25
Joo, jokaisessa eri määrä sylintereitä ja kaksi vaparina.
8 + 10 + 12 = 30?

Hieno koeajopäivä sinulla siis!
Ihan oikea laskutoimitus. Tuo pikkuinen on mun oma.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 10:25
Kirjoittaja Coltti
Tuli käytyä sähköautojen jääratapäivillä Kuusamossa Juha Kankkunen driving academyssä.

Hienot puitteet, 8!! Eri jäärataa ison järven selällä.

Videotodiste: https://coltti.1g.fi/kuvat/K%C3%A4ytt%C ... WA0009.mp4

Jotain tuosta kuitenkin puuttuu...

Y on haastava luistossa vietävä, ohjauksen kanssa saa olla tosi nopea ja tarkka, että menee sillain kivasti.
Tuli myös todettua, että yli 90ast luistokulman luistostakin oikenee, kunhan kaasu on ja pysyy pohjassa :)

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 11:10
Kirjoittaja FinPat
Coltti kirjoitti:
05 Helmi 2024, 10:25
Y on haastava luistossa vietävä, ohjauksen kanssa saa olla tosi nopea ja tarkka, että menee sillain kivasti.
Tuli myös todettua, että yli 90ast luistokulman luistostakin oikenee, kunhan kaasu on ja pysyy pohjassa :)
Track Mode noissa Performanceissa on kyllä hyvä keksintö. Long Rangella ei tarvitse tuollaisesta menosta haaveilla.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 11:31
Kirjoittaja Werneri
^^
Akku mahan alla kannustanee pysymään penkkojen välissä... :-D

Ja kääntyyhän se 90 luisusta kun ulkokaarteen takapyörä ottaa ajonhallintaa penkasta... :lol:

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 11:55
Kirjoittaja Garmund
Huomasin tuon saman Ioniq5 (awd) kanssa (Hml Harviala), että suoristuu yli 90° luistosta. Muuten kyllä tuntui (osaamattomalle) vähän hankalalta pitää luistossa ja hidas ohjaus vielä teki oman haasteensa. Helppo kyllä saada luistoon.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 12:26
Kirjoittaja nipaka
Eikö Teslan ongelmana ole takapyöräluisto liukkaalla kaasua löysätessä kun "moottorijarrutuksessa" ladataan akkua.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 12:42
Kirjoittaja Garmund
nipaka kirjoitti:
05 Helmi 2024, 12:26
Eikö Teslan ongelmana ole takapyöräluisto liukkaalla kaasua löysätessä kun "moottorijarrutuksessa" ladataan akkua.
Taitaa olla ylipäätänsä sähköautoissa tuo regen + liukas tie asia mikä pitää pitää mielessä. On sitä menty ymmärtääkseni korealaisillakin sähköautoilla tuosta syystä pihalle.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 12:44
Kirjoittaja FinPat
nipaka kirjoitti:
05 Helmi 2024, 12:26
Eikö Teslan ongelmana ole takapyöräluisto liukkaalla kaasua löysätessä kun "moottorijarrutuksessa" ladataan akkua.
Joo, maantiellä kun on liukasta ja ajomoodina "Hold" / yksipoljin niin tuo on yksi haaste. Toinen asia sitten aggressiivisen ajonvakautusjärjeltelmän raivokohtaus kun auto heilahtaa 0.1°.

Jääradalla pusketaan ei-Performance Teslalla kuin Saab 96:lla konsanaan ajonvakautuksen paukuttaessa alustaa. Performance malleissa voi säätää vääntömomentin jakoa etu- ja takapään väillä sekä pienentää ajonvakautuksen paranoiaa. "Track Mode"

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... lus%20heat.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 20:35
Kirjoittaja Coltti
Ennen joulua, EnhAuton seksikkäisiin nappeihin https://enhauto.com/s3xy-buttons tuli myös drift mode. Saa siis nykyään myös SR+ ja LR versioista luistoneston ja sutimiseneston pois, kunhan on ylläoleva tuote käytössä. Neliveto menee drift modessa 50:50 jakosuhteelle.

Tykkäsin Performancen track modesta hieman enemmän, mutta ero ei ole suuri. Track modessa voimanjakosuhteeksi koin itse parhaaksi 55:45, jolloin auto jaksaa vetää itsensä suoraksi vähän paremmin. Sutimisenesto jää track modessa vissiin hieman taustalle, tuntuu että välillä tekee jotain.
Muut Teslailijat puhuivat että drift modessa ei jää mitään taustalle, mutta en kokenut eroa track moden ja drift moden välillä merkittäväksi, ainakaan katunastarenkailla.

Lisäksi S3XY buttoneilla saa säädettyä regeniä pienemmälle ja paljon muita suht hyviä ominaisuuksia. Suosittelen!

Mulla on nyt Y:ssä ratin takana molemmin puolin yhdet napit, jotka conffattu säätämään regeniä pienemmälle ja isommalle. Viimeksi tänään traileria vetäessä tulivat tarpeeseen.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 21:04
Kirjoittaja Polforea
Mitä nyt lyhyesti persantaina tyyppasin kollegan kolmosta radalla, niin kyllä sekin sivuttain luisti. Ei toki yhtä leveesti ja reippaasti kuin 159 kaasulla ohjattuna, mutta ihan selkeää heittoa sai aikaiseksi. Ehkä se vaan ei pysty enää tekemään mitään, kun ajaa tarpeeks kovaa :D

Tuo on vielä vakio, jotain lisähilpettä siihen on tiluussa, että pääsee hallinnoimaan. Ehkä justaan noita nappuloita.

Edit: niin joo, kai tuo joku LR versio on, kun vissiin ~600km rangea lupailevat (ja ajoi sillä turkuusin seutuvilta hämeeseen, rälläsi radalla ja siinä ja siinä, olisiko ajanut vielä takaisinkin) ja selkeesti AWD.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 21:31
Kirjoittaja Coltti
Jos ei ollut punaisia jarrusatuloita (performance) niin LR joo.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 21:52
Kirjoittaja Polforea
Ei osunut silmä jarruihin ainakaan sillai että olisi mieleen painunut, mutta vissiin Performancessa noita hauskamoodeja on vakionakin ja ne tuosta puuttui.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 22:31
Kirjoittaja nipaka
Coltti kirjoitti:
05 Helmi 2024, 20:35
Ennen joulua, EnhAuton seksikkäisiin nappeihin https://enhauto.com/s3xy-buttons tuli myös drift mode. Saa siis nykyään myös SR+ ja LR versioista luistoneston ja sutimiseneston pois, kunhan on ylläoleva tuote käytössä. Neliveto menee drift modessa 50:50 jakosuhteelle.

Tykkäsin Performancen track modesta hieman enemmän, mutta ero ei ole suuri. Track modessa voimanjakosuhteeksi koin itse parhaaksi 55:45, jolloin auto jaksaa vetää itsensä suoraksi vähän paremmin. Sutimisenesto jää track modessa vissiin hieman taustalle, tuntuu että välillä tekee jotain.
Muut Teslailijat puhuivat että drift modessa ei jää mitään taustalle, mutta en kokenut eroa track moden ja drift moden välillä merkittäväksi, ainakaan katunastarenkailla.

Lisäksi S3XY buttoneilla saa säädettyä regeniä pienemmälle ja paljon muita suht hyviä ominaisuuksia. Suosittelen!

Mulla on nyt Y:ssä ratin takana molemmin puolin yhdet napit, jotka conffattu säätämään regeniä pienemmälle ja isommalle. Viimeksi tänään traileria vetäessä tulivat tarpeeseen.
Entä ne joilla ei ole kiinnostusta/halua/osaamista laittaa pyörätietokoneen asetuksia sellaiseksi että niillä voi liikenteessä kulkea?
Kuinka kaipaankaan 1980 luvun Fiat 128:a.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 04:59
Kirjoittaja Coltti
nipaka kirjoitti:
05 Helmi 2024, 22:31
Coltti kirjoitti:
05 Helmi 2024, 20:35
Ennen joulua, EnhAuton seksikkäisiin nappeihin https://enhauto.com/s3xy-buttons tuli myös drift mode. Saa siis nykyään myös SR+ ja LR versioista luistoneston ja sutimiseneston pois, kunhan on ylläoleva tuote käytössä. Neliveto menee drift modessa 50:50 jakosuhteelle.

Tykkäsin Performancen track modesta hieman enemmän, mutta ero ei ole suuri. Track modessa voimanjakosuhteeksi koin itse parhaaksi 55:45, jolloin auto jaksaa vetää itsensä suoraksi vähän paremmin. Sutimisenesto jää track modessa vissiin hieman taustalle, tuntuu että välillä tekee jotain.
Muut Teslailijat puhuivat että drift modessa ei jää mitään taustalle, mutta en kokenut eroa track moden ja drift moden välillä merkittäväksi, ainakaan katunastarenkailla.

Lisäksi S3XY buttoneilla saa säädettyä regeniä pienemmälle ja paljon muita suht hyviä ominaisuuksia. Suosittelen!

Mulla on nyt Y:ssä ratin takana molemmin puolin yhdet napit, jotka conffattu säätämään regeniä pienemmälle ja isommalle. Viimeksi tänään traileria vetäessä tulivat tarpeeseen.
Entä ne joilla ei ole kiinnostusta/halua/osaamista laittaa pyörätietokoneen asetuksia sellaiseksi että niillä voi liikenteessä kulkea?
Kuinka kaipaankaan 1980 luvun Fiat 128:a.
Kenenkään ei ole pakko hankkia Teslaa tai ylläolevia nappeja :)

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 08:01
Kirjoittaja Polforea
nipaka kirjoitti:
05 Helmi 2024, 22:31
Entä ne joilla ei ole kiinnostusta/halua/osaamista laittaa pyörätietokoneen asetuksia sellaiseksi että niillä voi liikenteessä kulkea?
Kai nyt Teslalla tai muulla pyörätietokoneellakin voi liikenteessä kulkea, sen kun menee vaan. Noi hauska-asetuksethan on tarkoitettu radalle eikä yleisen liikenteen sekaan.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 08:24
Kirjoittaja nipaka
Polforea kirjoitti:
06 Helmi 2024, 08:01
Kai nyt Teslalla tai muulla pyörätietokoneellakin voi liikenteessä kulkea, sen kun menee vaan. Noi hauska-asetuksethan on tarkoitettu radalle eikä yleisen liikenteen sekaan.
Ymmärtänette pointtini. Pidän siitä että hallitsen autoani, en halua auton hallitsevan minua. Navigaattorin ruutua lukuunottamatta ei näyttöjä autossani ole eikä tule. En halua keskustella autoni kanssa, enkä halua minkäänlaista piippausta siitä että en osaa toimia miten auto haluaa.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 09:22
Kirjoittaja Garmund
Ohan toi tyhmää että uusissa autoissa saa entistä enemmän ennen liikkeelle lähtöä laittaa ajoa haittaavia toimintoja pois päältä.

Toteutuksen laadusta riippuen, esim. kaistavahti näin talvella aiheuttaa enemmän vaaraa kuin suojaa siltä. Lisäksi kohta autojen pitää huomauttaa ylinopeudesta, eli alkavat piippaa tms. Tuo pitää ymmärtääkseni aina erikseen kytkeä pois päältä joka kerta liikkelle lähtiessä. Eihän tuo niin haittaisi jos siinä olisi mittarivirhe huomioitu ja jos nopeusrajoitus karttadata pitäisi täysin paikkansa ja liikennemerkkitunnistus jotenkin ihmeellä toimisi vaikka merkki lumessa.

Samoin osassa saa olla kokoajan tökkimässä parkkitutkia pois päältä, jos ne ovat peittyneet (ehkä voi saada valikosta pysyvästi pois). Aina kun nopeus hidastuu riittävästi (risteykset), alkaa huuto uudestaan.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 09:40
Kirjoittaja Coltti
nipaka kirjoitti:
06 Helmi 2024, 08:24
Polforea kirjoitti:
06 Helmi 2024, 08:01
Kai nyt Teslalla tai muulla pyörätietokoneellakin voi liikenteessä kulkea, sen kun menee vaan. Noi hauska-asetuksethan on tarkoitettu radalle eikä yleisen liikenteen sekaan.
Ymmärtänette pointtini. Pidän siitä että hallitsen autoani, en halua auton hallitsevan minua. Navigaattorin ruutua lukuunottamatta ei näyttöjä autossani ole eikä tule. En halua keskustella autoni kanssa, enkä halua minkäänlaista piippausta siitä että en osaa toimia miten auto haluaa.
Pointtisi vaikuttaa kovasti tyypilliseltä sähköautovastaisen kommentilta, joka aiheuttaa eripuraa ja trollaa sähköautoilijoita.

Ei mielestäni tuo mitään rakentavaa lisää tähän keskusteluun.

Jokainen kuitenkin on oikeutettu mielipiteeseensä, mutta ei aleta riitelemään tai trollailemaan muita täällä huippu hyvän henkisellä foorumilla ? :)

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 10:08
Kirjoittaja nipaka
Missä kohtaa mainitsin sähköauton? Älä siirrä omia mielikuviasi sanomakseni.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 10:10
Kirjoittaja Coltti
nipaka kirjoitti:
05 Helmi 2024, 22:31
Coltti kirjoitti:
05 Helmi 2024, 20:35
Ennen joulua, EnhAuton seksikkäisiin nappeihin https://enhauto.com/s3xy-buttons tuli myös drift mode. Saa siis nykyään myös SR+ ja LR versioista luistoneston ja sutimiseneston pois, kunhan on ylläoleva tuote käytössä. Neliveto menee drift modessa 50:50 jakosuhteelle.

Tykkäsin Performancen track modesta hieman enemmän, mutta ero ei ole suuri. Track modessa voimanjakosuhteeksi koin itse parhaaksi 55:45, jolloin auto jaksaa vetää itsensä suoraksi vähän paremmin. Sutimisenesto jää track modessa vissiin hieman taustalle, tuntuu että välillä tekee jotain.
Muut Teslailijat puhuivat että drift modessa ei jää mitään taustalle, mutta en kokenut eroa track moden ja drift moden välillä merkittäväksi, ainakaan katunastarenkailla.

Lisäksi S3XY buttoneilla saa säädettyä regeniä pienemmälle ja paljon muita suht hyviä ominaisuuksia. Suosittelen!

Mulla on nyt Y:ssä ratin takana molemmin puolin yhdet napit, jotka conffattu säätämään regeniä pienemmälle ja isommalle. Viimeksi tänään traileria vetäessä tulivat tarpeeseen.
Entä ne joilla ei ole kiinnostusta/halua/osaamista laittaa pyörätietokoneen asetuksia sellaiseksi että niillä voi liikenteessä kulkea?
Kuinka kaipaankaan 1980 luvun Fiat 128:a.
En itse pysty ymmärtämään käytettyä termiä ja Teslan ominaisuuksista kirjoitetusta tektistä tehtyä lainausta miksikään muuksi.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 10:29
Kirjoittaja lerppu
Garmund kirjoitti:
06 Helmi 2024, 09:22
Ohan toi tyhmää että uusissa autoissa saa entistä enemmän ennen liikkeelle lähtöä laittaa ajoa haittaavia toimintoja pois päältä.

Toteutuksen laadusta riippuen, esim. kaistavahti näin talvella aiheuttaa enemmän vaaraa kuin suojaa siltä. Lisäksi kohta autojen pitää huomauttaa ylinopeudesta, eli alkavat piippaa tms. Tuo pitää ymmärtääkseni aina erikseen kytkeä pois päältä joka kerta liikkelle lähtiessä. Eihän tuo niin haittaisi jos siinä olisi mittarivirhe huomioitu ja jos nopeusrajoitus karttadata pitäisi täysin paikkansa ja liikennemerkkitunnistus jotenkin ihmeellä toimisi vaikka merkki lumessa.

Samoin osassa saa olla kokoajan tökkimässä parkkitutkia pois päältä, jos ne ovat peittyneet (ehkä voi saada valikosta pysyvästi pois). Aina kun nopeus hidastuu riittävästi (risteykset), alkaa huuto uudestaan.
Tästä on pakko olla täsmälleen samaa mieltä. Ymmärrän että on pieni joukko ihmisiä, jotka tykkää säätää. Itseäni moinen rasittaa. Ja sitten on toki hurjan iso joukko ihmisiä, joille nämä ominaisuudet on tehty. He eivät taida autoforumilla notkua.

Mutta joo - tämä on vähän niinkuin elämässä yleensä. Tekemiseni ovat omalla vastuullani, ei missään nimessä autoni vastuulla.

Jotta pysytään ketjun aiheessa, niin Kivaa on se, että Stelviossa saa pysyvästi pois kaistavahdin ja start&stop on myös koodattu pois omassa yksilössä. (Muuten onkin sitten synkkää näiden ominaisuuksien kanssa. ABSit hyväksyn.)

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 11:35
Kirjoittaja FinPat
nipaka kirjoitti:
05 Helmi 2024, 22:31
Entä ne joilla ei ole kiinnostusta/halua/osaamista laittaa pyörätietokoneen asetuksia sellaiseksi että niillä voi liikenteessä kulkea?
Kuinka kaipaankaan 1980 luvun Fiat 128:a.
Tesla on mielestäni hyvä maantieauto niin kauan kun kitkaa riittää ja kaupungissa ja pienillä nopeuksilla toimii liukkaallakin hienosti. Käytännöllinen käyttöauto suurimpaan osaa käyttötapauksia mitä omalla kohdalle sattuu.

Sitten hauskempaan ajamiseen joku -90 luvun laite. Mielummin ilman ohjaustehostinta tai muuta turhaa... ;)

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 11:40
Kirjoittaja FinPat
Polforea kirjoitti:
05 Helmi 2024, 21:04
Mitä nyt lyhyesti persantaina tyyppasin kollegan kolmosta radalla, niin kyllä sekin sivuttain luisti.
Tuo on mielenkiintoista. Itse en ole osannut vakio Tesla 3 LR:ää ajaa niin että se kulkisi minkäänlaisessa oikeassa sladissa vaan ajonvakautus sanoo krunts! todella kiukkuisesti.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 12:05
Kirjoittaja nipaka
Jokaisella on oikeus ilmaista mielipiteensä. Itärajan takana asia lienee toisin. Turha on provosoitua, toki esittää oman näkökantansa. Sitä sanotaan keskusteluksi.
Mutta asiaan: BudjettiPunto kuljetti minut taas kotoa johonkin ja takaisin. Mukavasti ja lämpimästi. Yhden tojonkin ohitin kun ajoi tasan mittarinopeutta. Matka oli rauhallinen ilman mitään piippailuita tai ohjelmointeja. Hiljaistakin oli kun autolle ei tarvitse jutella ja yksinpuhelu on aika yksitoikkoista. Ja jos alkaa riitelemään, tilanne alkaa olla vakava. Radio tosin aina alkaa suoltamaan mediasisältöä kun virta-avainta käännän virtalukossa. Kaipa tuon radiotoiminnon saa pois jostain valikosta. ABS:t ja airbagit olivat toimintavalmiudessa ja ECU huolehti että reippaasti yli satkun käynyt pikkukone toimii oikein.

Hienoa että Lerppu on saanut rasittavan SS-(ei ole viittaus menneeseen sotilasosatoon)toiminnon pois. Akkukauppiaat ja starttimoottorin toimittajat tästä rasittavasta ominaisudesta varmasti pitävät.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 12:22
Kirjoittaja Gusse
^^ Hieman enemmän kolmonen heittää perää ja luistattaa, jos laittaa slip startin päälle. Toki siinäkin tilassa sitten lopulta ajanvakautus rajoittaa, mutta saa vähän eläväisemmäksi perän.
Ehkä Polforean kaverilla oli sexy-buttonit käytössä?

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 12:24
Kirjoittaja FinPat
Gusse kirjoitti:
06 Helmi 2024, 12:22
^^ Hieman enemmän kolmonen heittää perää ja luistattaa, jos laittaa slip startin päälle.
Tuota pitääkin koettaa seuraavalla moottoritien rampilla.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 12:30
Kirjoittaja Gusse
En siis tiedä miten se toimii tuossa LR-mallissa. Itsellä kun on vain perus SR :roll:

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 12:55
Kirjoittaja Polforea
Ei ollut nappuloita, ihan vakioauto. Jotain palikkaa oli tosiaan tilannut, jotta saisi hauskamoodeja päälle, voin kysyä mitä hän on tilannut.

Ja siis kyllä se ajonvakautus sieltä esiin tulee melko helpolla monessa kohtaa, mutta sopivaa vauhtia pentakaarteeseen (sellanen , jossa yleensä on todella helppo pyörähtää*) eli vasen-oikee-vasen-oikee-vasen -käärmeeseen niin ekassa mutkassa luistaa vähän, tokassa vähän enemmän ja kolmannessa jo ihan selkeästi, mutta siinä on oskillaatio jo sen verran pitkällä ja baana niin helevetin liukas, että sähköaivokaan ei pysty enää estämään luistoliikettä, vaan mennään inertialla ja luistellen. Vastaavasti kitkaympyrässä sopivan reippaalla vauhdilla ja ratinkäytöllä sai aikaan ihan selkeetä luistoa, jonka ESP kyllä tappoi kunhan pääsi siihen kiinni, mutta massa vie siinäkin aikansa ennenkö meno loppuu.

*) Räyfä on pyörähtänyt tuossa mutkakombossa viime talvena kerran, tänä talvena kahdesti. Viime vuoden Brahen tekemällä CARF-tapahtuman videolla näkyy ja kuuluu, kun incar-kuvassa näytän Brahelle kohdan "tuossa mä pyörähin".

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 13:09
Kirjoittaja mutt
-18 500:ssa on kyllä saatu kohtalainen komporomissi nykymeiningin ja elinkelpoisuuden välillä. S&S menee napista pysyvästi pois päältä, ESP antaa tilaa perseilylle ennenkuin ottaa isällisesti vauhdin pois ja luistonestokaan ei ole neuroottinen pilkunviilaaja. Lisäksi valikoista saa asetella radion toiminnan virrat kytkiessä sun muut, jos haluaa.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 13:26
Kirjoittaja FinPat
Polforea kirjoitti:
06 Helmi 2024, 12:55
Ei ollut nappuloita, ihan vakioauto. Jotain palikkaa oli tosiaan tilannut, jotta saisi hauskamoodeja päälle, voin kysyä mitä hän on tilannut.
Vakiauto jossa hauskapalikoita? :mrgreen:

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 15:20
Kirjoittaja Polforea
Nope, ei ollut jälkiasenteisia hauskuuttimia.

Tuohon Teslaan tulossa oleva palikka on S3xy Knob: https://enhauto.com/knob
nipaka kirjoitti:
06 Helmi 2024, 08:24
Ymmärtänette pointtini. Pidän siitä että hallitsen autoani, en halua auton hallitsevan minua. Navigaattorin ruutua lukuunottamatta ei näyttöjä autossani ole eikä tule. En halua keskustella autoni kanssa, enkä halua minkäänlaista piippausta siitä että en osaa toimia miten auto haluaa.
Joo ja en. Ymmärrän, tiedostan ja tunnustan, että on tietyllä tapaa mukava ja rauhoittava ajaa vanhalla autolla, joka ei osaa sanoa "piip" missään tilanteessa, ikinä, koskaan. En tykkää näytön killityksestä pimeällä ajaessa ja inhoan kosketusnäyttöjä, mutta ne eivät ole estäneet minua hallitsemasta mitään autoani. En leikkiessä tykkää yliholhoavista avustimista, mutta nekään eivät ole estäneet minua hallitsemasta mitään autoani - eivätkä ajoavustimet/ajorajoittimet yhtä työsuhdeaudia lukuunottamatta ole häirinneet liikenteessä eivätkä ole yrittäneet tappaa minua.

Ainakaan yksikään yli 100km ajamani auto ei ole vaatinut/tarvinnut mitään sen erikoisempaa asetustaiteilua liikenteessä kulkemiseen, kuin mitä vanhakin auto tarvii, eli penkin ja hallintalaitteiden säätämistä kohdalleen. Ei, läheskään kaikki niistä eivät ole olleet sellaisia, joilla haluaisin ajaa 10000km suoritetta tai joita haluaisin ostaa itselleni, mutta jokainen on ollut sellainen, että sillä voi liikenteessä kulkea.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 15:41
Kirjoittaja lerppu
Polforea kirjoitti:
06 Helmi 2024, 15:20
Nope, ei ollut jälkiasenteisia hauskuuttimia.

Tuohon Teslaan tulossa oleva palikka on S3xy Knob: https://enhauto.com/knob
nipaka kirjoitti:
06 Helmi 2024, 08:24
Ymmärtänette pointtini. Pidän siitä että hallitsen autoani, en halua auton hallitsevan minua. Navigaattorin ruutua lukuunottamatta ei näyttöjä autossani ole eikä tule. En halua keskustella autoni kanssa, enkä halua minkäänlaista piippausta siitä että en osaa toimia miten auto haluaa.
Joo ja en. Ymmärrän, tiedostan ja tunnustan, että on tietyllä tapaa mukava ja rauhoittava ajaa vanhalla autolla, joka ei osaa sanoa "piip" missään tilanteessa, ikinä, koskaan. En tykkää näytön killityksestä pimeällä ajaessa ja inhoan kosketusnäyttöjä, mutta ne eivät ole estäneet minua hallitsemasta mitään autoani. En leikkiessä tykkää yliholhoavista avustimista, mutta nekään eivät ole estäneet minua hallitsemasta mitään autoani - eivätkä ajoavustimet/ajorajoittimet yhtä työsuhdeaudia lukuunottamatta ole häirinneet liikenteessä eivätkä ole yrittäneet tappaa minua.

Ainakaan yksikään yli 100km ajamani auto ei ole vaatinut/tarvinnut mitään sen erikoisempaa asetustaiteilua liikenteessä kulkemiseen, kuin mitä vanhakin auto tarvii, eli penkin ja hallintalaitteiden säätämistä kohdalleen. Ei, läheskään kaikki niistä eivät ole olleet sellaisia, joilla haluaisin ajaa 10000km suoritetta tai joita haluaisin ostaa itselleni, mutta jokainen on ollut sellainen, että sillä voi liikenteessä kulkea.
Joudun olemaan kunnianarvoisan palstatoveri Polforean kanssa eri mieltä asetusasettelun tarpeesta liikenteessä modernilla autolla.
Otan esimerkiksi tuon toisen pihassa olevan BMW 225xe e-drive M-sportin (siinä jo alkuun nimessä makusteltavaa).
- Pysäköintitutka ei pysy pois päältä, vaan huutaa nopeuden laskiessa aina uudelleen, mikäli jokin sensori on jäässä/likainen. Nappia on painettava toistuvasti, ääni ei ole ihan laimea...(Peruuttaessa ääni pitää sietää, koska napista sammuu myös kamera, tietenkin.)
- Nelivedon pitäminen päällä vaatii kikkailua, käytännössä vaihteisto pitää asettaa sport-moodiin keppiä kuskin suuntaan nykäisemällä jotta polttomoottori pysyy varmasti käynnissä. Ja jotta neliveto on edes jollain lailla toimiva, pitää painaa esc-nappia. Joka kerta.
- Yllä kuvattu ei toimi peruuttaessa, koska vaihteistoa ei saa pakille sporttiasennossa. Tällöin pitää painaa jarrua ja kaasua samalla jotta bensamoottori käynnistyy. MUTTA tämä jekku ei toimi, ellei moodi ole joko auto- tai save-. Ja bemari käynnistyy max e-drivessä defaulttina. Jolloin esim polanteisessa jäisessä ruudussa (jos on riittävän lämmin ilma ettei polttis hörähdä käyntiin) mode pitää muttaa. Tai sutia sähköllä päin polannetta ja toivoa että bensakone hörähtää käyntiin... - Mitä se ei tee, koska jostain syystä peruutusmoodilla se ei tunnista tilannetta JA OLET JUMISSA, jos et osaa erikseen käynnistää polttista! (Eteenpäin mennessä luisto käynnistää polttomoottorin, jolloin etupää tulee mukaan.) Tämä feature raivostuttaa auton pääasiallista kuskia enemmän kuin minua. Joka kerta tähän aikaan vuodesta ruudusta lähdetään siis liikkeelle START, SAVE mode. Jarru + kaasu. sitten pakki. Sitten kun päästään D:lle, niin sport mode. Mutta vain vaihteistolle, ei koko autolle. Ainii, unohdin ESC:n! Sitäkin pitää painaa.
- Noiden jumppien jälkeen jos haluaa säästellä, niin sitten pitää alkaa peruuttelemaan valinnoissa ja kytkeä max e-drivet ja ottaa kaikki muu pois...
- Kesällä on yksinkertaisempaa, mutta joutuu noita silti räpläämään välillä. Koska auto on aika verkkainen pelkällä sähköllä, niin joskus modea pitää vaihtaa jos ajattelee liikkuvansa vilkkaasti eikä halua että moottori herää ensikertaa kun lappu on lattiassa!

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 16:02
Kirjoittaja HANU
Näitä teidän tarinoita kun lukee, niin huomaa teidän kaipaavan allenne Stelvio QF:ää. Siitä saa kaikki estot pois ja voi ajaa luisua kesät talvet. Kesälläkin se lähtee sivuluisuun jos näin haluaa.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 16:47
Kirjoittaja nipaka
Tämä näyttää nyt menevän tietokoneautokeskusteluun, VJ korjailee jos/kun parhaaksi katsoo.
Toki on loogista että että tietokoneavusteisuus tulkitaan patteriautojen ominaisuuksiksi. Näin mainitsen koska tulkitsen sähkön olevan leikkiauton voimanlähteenä. Enkä halua ajaa autolla jonka kulutus on ratkaisevasti kiinni ulkolämpötilasta tai polttoainevaraston lämmityksestä. Ja haluan auton jonka pystyy tankkaamaan alle 5 min. Ja tiedän että polttoainetta on saatavissa sen olleessa loppumassa ilman erillistä äppiä. Ja sen pystyy maksamaan periteisillä maksuvälineillä.
Ja paljon puhutaan dinoöljyn päästöista. Missä ovat keskustelut akkuteollisuuden ja niihin liittyvistä kaivoksien haitoista? Eikä sähkökään ilmaiseksi pistorasiasta tule vaikka eräs ystäväni haluaa aina KIA:nsa kytkeä ulkopistorasiaani. Tästä kerran huomautin että varaa minulle muutaman litran dieseliä kun heillä vierailen. Ystävyyssuhde on säilynyt. Hänen bensahybridinsä on idioottimainen keksintö. Sähköllä ajaa noin 50 km ja loppu bensalla jonka tekniikka on huollettava määrävälein ja maksettava kulutuksenmukainen käyttävero, mikä täyspattereillekin tulee. Ei liene yllätys että verovapaus oli että saatiin kansa ostamaan. Nyt on oiva määrä verotettavana. Eikä kauppakeskusten ilmaiset latauspisteet tästä osattomia ole. Kummasti on lataukselle alkanut hintaa tulla.
Ja tiekoneavusteisuudesta: En ymmärrä miksi pitää jokaisella ajokerralla asettaa toimintoja päälle/pois että piippaukset saa pois päältä. EU:n direktiiveillä lienee osansa asiassa eikä Elon ole osaton asiassa. Kuinka kiinteästi Teslailijat ovat kiinnityneet Elonin firmaan?
^^
Lerpun kommettia lukiessa, ei liene kenelleään uutinen että pysyn vanhojen autojen loppukäyttäjänä.
E: anteeksi pilkun käytöt. Osaamaamattomuuteni vuosiluokan 9 äidinkielen armovitosella ei voi muuta vaatia.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 17:04
Kirjoittaja Polforea
Menee jo aika kovasti off-topicikiksi, mutta...
lerppu kirjoitti:
06 Helmi 2024, 15:41
Joudun olemaan kunnianarvoisan palstatoveri Polforean kanssa eri mieltä asetusasettelun tarpeesta liikenteessä modernilla autolla.
Et joudu, koska:
lerppu kirjoitti:
06 Helmi 2024, 15:41
Otan esimerkiksi tuon toisen pihassa olevan BMW 225xe e-drive M-sportin (siinä jo alkuun nimessä makusteltavaa).
En ole tälläisellä ajanut yli 100km, joten on mahdollista että se vaatii taikomista. Vähän kuitenkin hämmentää tuo rituaalin laajuus, joten pari tarkentavaa kysymystä.
lerppu kirjoitti:
06 Helmi 2024, 15:41
- Pysäköintitutka ei pysy pois päältä, vaan huutaa nopeuden laskiessa aina uudelleen, mikäli jokin sensori on jäässä/likainen. Nappia on painettava toistuvasti, ääni ei ole ihan laimea...(Peruuttaessa ääni pitää sietää, koska napista sammuu myös kamera, tietenkin.)
Jos tuollasen parkkitutka on samaa tasoa kuin E-sarjalaisten, niin se on ärsyttävä ja turha, toki ärsyttävyyttä lisää automaattikäynnistys nopeuden laskiessa. Se, tekeekö se autosta liikennekelvottoman, on sitten jossain määrin mielipidekysymys.
lerppu kirjoitti:
06 Helmi 2024, 15:41
- Nelivedon pitäminen päällä vaatii kikkailua, käytännössä vaihteisto pitää asettaa sport-moodiin keppiä kuskin suuntaan nykäisemällä jotta polttomoottori pysyy varmasti käynnissä. Ja jotta neliveto on edes jollain lailla toimiva, pitää painaa esc-nappia. Joka kerta.
Tarkoittaako nelivedon pitäminen päällä sitä, että pääsee mutkiin kahva edellä vai sitä, että pääsee normaalissa liikenteessä eteenpäin? Jälkimmäinen toki saattaa edellyttää nelivetoa pk-seudulla, mutta täällä maalla se onnistuu tyypillisesti vaikka toisesta päästä puuttuisi vetarit tyystin. Mutta...
lerppu kirjoitti:
06 Helmi 2024, 15:41
Tai sutia sähköllä päin polannetta ja toivoa että bensakone hörähtää käyntiin... - Mitä se ei tee, koska jostain syystä peruutusmoodilla se ei tunnista tilannetta JA OLET JUMISSA, jos et osaa erikseen käynnistää polttista!
...tämä kuulostaa siltä, että baijerin sähkömoottoriohjaus on tehty varsin onnettomasti ja selittää nelivedon vaatimuksen :(
lerppu kirjoitti:
06 Helmi 2024, 15:41
Ainii, unohdin ESC:n! Sitäkin pitää painaa.
Mites se on pilattu noissa uudemmissa? Neljän E-sarjalaisen kokemuksella normiliikenteessä niillä pärjäsi vallan hyvin ESC perusasennossa, joskin kieltämättä välillä harmitti se, että pienikin sutaisukuvittelu pudotti cruisen pois päältä.

Otsikkoon liittyen kivaa: huomenna on lomapäivä! Jippijaijee!

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 18:33
Kirjoittaja lerppu
^Tarkentavat kysymykset ymmärrettäviä ja paikallaan. Vastaus on että tämän vuoden jääpolanteet kotiseudulla ovat aidosti haastavat. Kitkoilla kun mennään, nelivetoa ihan oikeasti kaivataan varsinkin parkkipaikoilla.

Tavoistani poiketen en tällä kertaa kärjistänyt tai värittänyt yhtään - tuo oli rehellinen kuvaus 2-sarjalaisen plugarin kanssa elämisestä. BMW muistelot jos ovat purppuranhohtoisessa e-sukupolvessa, kuva on vahvasti euforianhuuruinen. Mutta jo f on askel paljon huonompaan ja g vasta onkin synkkä…

Pitäisi laittaa puikkoihin! Asia selkenisi nopeasti.

Mutta joo - pärjäähän sillä! Mutta rasittava se on.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 18:44
Kirjoittaja Gusse
Kyllä kuulostaa Lerpun säästöautoilu vaikealta :-D . Tosin huomannut, että haasteita tuottaa myös volvon plugari toteutus, mutta siinä on onneksi erillinen neliveto tila jolloin on bensa on kokoajan mukana. Perseestä talvella nuo joissa erilaiset voimanlähteet eri päissä ja monesti tullut talvella ikävä edellistä jaggea.

Pakko tähän myös todeta, että Muskin luomuksessa ei muuten ainakaan itsellä mitkään parkkitutkat huuda vaikka niihin olisi jäänyt lunta. Näyttöön tulee vain pikku ilmoitukset, että mikäkin anturi tai kamera on milloinkin pois päältä, mutta ajoon ne ei vaikuta tai piippaile mitään.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 18:52
Kirjoittaja artjojy
Nyt kun 3 mallin Teslalta on ajettu 3 vuotta ja 79000 km, niin on kyllä todettava, että ihan kivaa on ollut ajella. Käytännöllinen ja taloudellinen auto arjen ajoihin.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 07 Helmi 2024, 15:23
Kirjoittaja Vittorio Jano
lerppu kirjoitti:
06 Helmi 2024, 18:33
Mutta joo - pärjäähän sillä! Mutta rasittava se on.
Toi Mini taitaa olla samaa sukua.

Itselle tämä on ensimmäinen neliveto, enkä ole parempaa osannut kaivata, vaikka osin nuo puutteet tiedostankin. Paremmin tällä eteenpäin pääsee kuin 75:lla tahi vaikkapa Kadettilla.

Kesällä bensa-avusteinen sähköauto, talvella sähköavusteinen bensa-auto - niinhän se taisi mennä. Kovin mielelläni jatkaisin tällä ajamista vielä 31.3. jälkeenkin.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 07 Helmi 2024, 16:09
Kirjoittaja lerppu
Vittorio Jano kirjoitti:
07 Helmi 2024, 15:23
lerppu kirjoitti:
06 Helmi 2024, 18:33
Mutta joo - pärjäähän sillä! Mutta rasittava se on.
Toi Mini taitaa olla samaa sukua.

Itselle tämä on ensimmäinen neliveto, enkä ole parempaa osannut kaivata, vaikka osin nuo puutteet tiedostankin. Paremmin tällä eteenpäin pääsee kuin 75:lla tahi vaikkapa Kadettilla.

Kesällä bensa-avusteinen sähköauto, talvella sähköavusteinen bensa-auto - niinhän se taisi mennä. Kovin mielelläni jatkaisin tällä ajamista vielä 31.3. jälkeenkin.
Taitaa tosiaan jakaa Mini voimalinjan melko identtisenä, ellei jopa alustalevyä. Tässä ei ollut tarkoitus oikeastaan haukkua 2-sarjalaisen nelivetoa tarpeettomasti. Silloin kun molemmat moottorit ovat aktiivisina ja sähköaivosta on leikattu pahin terä, niin tämä on ihan jeppis! Voi viedä paremmin luistossa kuin Stelviota, se on ihan kivaa!

Kritiikki kohdistui auton automatiikkaan ja sen tarpeettoman monimutkaiseen suitsimiseen. Jos auton vastuulle asian jättää, voi tulla yllätyksiä auton ajokäytöksessä liukkaalla. Kun ei voi olla varma (seuraamatta) mikä vetomoodi milloinkin on päällä. Se taas ei ole kivaa...

Sinänsä minulla on ollut tätä huonompia teknisiä nelivedon toteutuksia kahdessa autossa; Suzuki Vitarassa ja Jeep Patriootissa, jotka tuntuivat keskenään kovin samanlaisilta onnettoman etuvetopainotteisen nelivetonsa kanssa. Toki parempia menemään kuin vajaavetoiset. Paras neliveto oli Mersun 1gen ML, se oli hyvä -sitten on ollut 5 kpl muita nelikkobemareita ja toki Stelvio, mitä näitä nelivetoja nyt itsellä on ollut. :silly:

Re: Kivaa!

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 18:45
Kirjoittaja Polforea
Poikkesin naapurissa :lol:

Kuva

Edit: tulipa iso kuva ja näkyypä ajotieturin resoluution huikeus hyvin. Ei se mitään, ei se ajaessa haittaa. Pienensin pikkusen.

Re: Kivaa!

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 20:16
Kirjoittaja Tiige
Polforea kirjoitti:
08 Helmi 2024, 18:45
Poikkesin naapurissa :lol:

Kuva

Edit: tulipa iso kuva ja näkyypä ajotieturin resoluution huikeus hyvin. Ei se mitään, ei se ajaessa haittaa. Pienensin pikkusen.
Taitaa olla 159 sama kuin GT että ei osaa näyttää yli 25l/100km keskikulutusta. :mrgreen:

Re: Kivaa!

Lähetetty: 08 Helmi 2024, 20:49
Kirjoittaja Polforea
Jjjjjep!

Re: Kivaa!

Lähetetty: 09 Helmi 2024, 12:58
Kirjoittaja TeroPee
Polforea kirjoitti:
08 Helmi 2024, 18:45
Poikkesin naapurissa :lol:

Kuva

Edit: tulipa iso kuva ja näkyypä ajotieturin resoluution huikeus hyvin. Ei se mitään, ei se ajaessa haittaa. Pienensin pikkusen.
Sähköautolukemia tuollainen 25 sataselle.