Kivaa!

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tiige kirjoitti:
17 Marras 2023, 20:00
ihmettelen miksi siihen ei ole suoraan rakennettu muuntajaa/regulaattoria korkeajänniteakun kylkeen joka syöttäisi sieltä tasaisesti 12v aina.
On siellä moinen, sen lyijyakun kemia vaan on yhä samaa kuin ennenkin, joten se ei lataudu kylmänä kovinkaan huikeasti. Lisäbonuksena se on tietenkin pieni, kun sen ei tartte pyörittää starttimoottoria, mikä tehostaa kivasti tuota lataushaastetta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Jiitee kirjoitti:
17 Marras 2023, 20:27
Onhan näitä. Ainakin Niron plugarissa on meillä päällä aux battery saver + moodi päällä, jos
12V- akku uhkaa hiipua. Ajoakusta lisää (milli) ampeeritunteja…
Plugarissa kyllä ymmärtää mutta en sitä että miten vaikeaa/kallista olisi täyssähköön rakentaa ajo-akun kaveriksi virtalähdettä joka syöttäisi aina 12v ilman mitään hyytyvää akkua. Eli en ymmärrä miksi se erillinen hyytyvä lyijiakku siellä on. Varmaan siihen on syynsä kun kaikissa sähkäreissä se taitaa olla? Tai se että miksi sitä 12 volttia tuotetaan ainakin joissakin autoissa vain ajaessa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Toi sähkärin 12 V akku on todellakin pieni. En muista noin olematonta nähneeni autossani sitten kasarin. Ja akkulaturin elvytystoiminto kesti tosi kauan, joten vaihtunee takuuseen seuraavassa huollossa.

Otsikon mukaista kivaa on tietty se. että sähköautojen vallatessa kerrostalojen piha-alueet, ajoakun 230 V invertteriulosotolla varustetun sähkärin, ja 12 V akkulaturin tietty, omistajalle on ainakin hallituksen varajäsenen paikka varma, kun nimi jää kyllä mieleen :lol: .

Cotzy

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
17 Marras 2023, 20:53
On siellä moinen, sen lyijyakun kemia vaan on yhä samaa kuin ennenkin, joten se ei lataudu kylmänä kovinkaan huikeasti.
https://shop.teslarati.com/collections/ ... nt-lithium

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tiige kirjoitti:
17 Marras 2023, 22:47
Plugarissa kyllä ymmärtää mutta en sitä että miten vaikeaa/kallista olisi täyssähköön rakentaa ajo-akun kaveriksi virtalähdettä joka syöttäisi aina 12v ilman mitään hyytyvää akkua. Eli en ymmärrä miksi se erillinen hyytyvä lyijiakku siellä on. Varmaan siihen on syynsä kun kaikissa sähkäreissä se taitaa olla? Tai se että miksi sitä 12 volttia tuotetaan ainakin joissakin autoissa vain ajaessa.
Suurjännitettä ei sähköturvallisuussyistä haluta pitää jatkuvasti kytkettynä, vaan pääkontaktorit katkaisee isosähkön silloin kun sitä ei käytetä. Noita kontaktoreita ajaa se pikkuakku tärkeimpänä tehtävänään, joten kun pikkuakku hyytyy, ei isosähköä saa enää kytkettyä.
Litium on tuohon ehkä parempi idea kuin lyijykemia, mutta lyijy on yhä halvempaa, joten papuja laskiessa valinta on yleensä aika selkeä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Garmund »

On sielä monessa autossa jatkuvampi 12 V akun lataus, kuin vain ajossa. Periaatteessa sen 12 V akun ei koskaan pitäisi päästä tyhjäksi. Tuntuu noissa vaan olevan softabugia tai muuta häröä, miksi välillä se 12 v akun lataus ei toimi. Ymmärtääkseni pitäisi kyllä korkeajänniteakun ollessa latauksessa lataa sitä 12 v akkua, en muista latasiko ainakin osa myös muutenkin auto sammuksissakin. (Esim. Ioniq5 on kuuluisa tuosta silloin tällöin 12v akun tyhjäksi päästämisestä ihan että ei kai vaan jostain syystä lataa sitä. Siihen kun yhdistää vielä että auto "hereilee itekeen useasti sammutettuna, tai kuski sitä herättele ite kännyapilla vähän väliä)

Samoin osassa on joku korkeajänniteakun %, minkä alla ei enää lataa 12 v akkua. (Esim 20-25%). Samoin joku etähallinnalla auton usein kyttäys tai "herättää" aina auton ja saattaa imaista yössä 12 v akun tyhjäksi.

Sinänsä hupaisa että kun ei starttivirtaa tartte, (+se teoriassa jatkuva lataus) niin noissa pirun pienet akut. Toisaalta noissa sähköautoissa taitaa olla selvästi enemmän ainakin auto sammuksissa virrankuulutusta.


Sinänsä hupaisaa että esim. pösöissä on ollut +20 vuotta 12 v akun vaihti, mikä sammuttaa kulutuskohteet. Mutta olikohan esim Hyundain sähkö Konankin 12v akun saa tyhjäksi sisävalolla, esim.unohtamalla takaluukun auki. :D
Suoraan vaan suoraa

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Norjalaisilla aika kova Black Friday tarjous pörssisähkön käyttäjille :mrgreen:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
nipaka
Viestit: 2104
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Toivottavasti pörssisähköläiset ei itke jos kustannukset nousee. Ainakaan julkisesti.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Asutan vanhassa talossa jossa on suora sähkölämmitys. Talvella talo on viileä.
Minulla on lämpöeristetty talli joka on talvella kylmä.
Tänään kello 15:00
Takka kylmä, ilmalämpöpumppu kiinni.
Talliin iso sähkölämmitin päälle, Bemarin akku lataukseen.
Taloon melkein kaikki sähkölämmitykset täysille, josta osa ei ole ollut käytössä ollenkaan vuosikausiin.
SUMMER, HERE I COME! :-D
Ei ole parissa tunnissa muuten vielä lämmennyt edes paljoa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Eero »

"Kesäloma" alkoi.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

gYdEbUh kirjoitti:
24 Marras 2023, 17:10
^Asutan vanhassa talossa jossa on suora sähkölämmitys. Talvella talo on viileä.
Minulla on lämpöeristetty talli joka on talvella kylmä.
Tänään kello 15:00
Takka kylmä, ilmalämpöpumppu kiinni.
Talliin iso sähkölämmitin päälle, Bemarin akku lataukseen.
Taloon melkein kaikki sähkölämmitykset täysille, josta osa ei ole ollut käytössä ollenkaan vuosikausiin.
SUMMER, HERE I COME! :-D
Ei ole parissa tunnissa muuten vielä lämmennyt edes paljoa.
Tämä oli oikein kiva, ja minulle mielenkiintoinen testi.
Kahta patteria lukuunottamatta kaikki lämpöpatterit oli täysillä klo. 15.00-00:00 plus kylppärin lattialämmitys.
Asuinkerrosten keskilämpötila nousi ihan mukaviin kesälukemiin, muttei keskimääräisesti kuitenkaan päästy hellelukemiin.
Sammutin klo. 00:00 kaiken lämmityksen, ja lämpö laski karkeasti suunnilleen yhtä nopeasti kun oli tullutkin.
Ei siis mitenkään kovin tykki sähköpatterien lämmitysteho tässä talossa ja etenkin lämmön säilyvyys (mikä vaikuttaa tietysti myös lämmitystehokkuuteen) on heikon oloinen. Lattiassa taitaa ainakin olla reiluja eristyspuutteita. (Jää maanpinnan yläpuolelle)
Noin 54m2 talli lämpeni yhdellä sähkölämmittimellä suunnilleen nollakelistä kunnon kesälukemiin.
Edit: Ja vielä noin kahdenkymmenen tunnin jälkeen siellä oli kohtuu lämmintä.
Antaa aika selkeän viittauksen talon lämpöeristyksestä..
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 25 Marras 2023, 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^ En ollu itse kotosalla. Mutta perhe sai ladattua, pyykättyä ja saunottua 49 e pikavoitot sähköpörssistä.

Hyvä Nordpool :mrgreen: !

Cotzy

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ämpärinjonottajakansan juhlapäivä / insinöörien testipäivä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
25 Marras 2023, 16:50
^ En ollu itse kotosalla. Mutta perhe sai ladattua, pyykättyä ja saunottua 49 e pikavoitot sähköpörssistä.

Hyvä Nordpool :mrgreen: !

Cotzy
Tesla saunaan yhdessä uunin kanssa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Meillei oo börsähköö, vaan kallis kiinteähintainen (14,39snt/kWh) soppari. Helpompaa elämää suoran sähkölämmityksen kanssa, kun ei voi varata sähköllä.

Mutta ei se mitään, pihalla -15 ja mikäs tässä naputellessa, kun työhuoneen nurkan pönttöuuni tarjoaa lämpöä. Niin tekee myös olkkarin pönttis ja keittiön leivinuuni. Lämmön lisäksi tuli tuo tunnelmaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kaveri käristi 174 kWh:n edestä, mutta oli harmissaan, kun ei tullut täydellistä suoritusta.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Juu, 6.7c/kWh kiinteähintainen soppari vielä voimassa jouluaattoon asti, sitten taisi pompata parisen senttiä kalliimmaksi, jos oikein muistan. Märkätiloja ja teinin huonetta (=ovi aina kiinni) lukuunottamatta lämmitys tapahtuu kokonaisuudessaan puulla, vaikka ilppikin olisi suorasähköilijän tuskaa hillitsemässä. Tosin nyt se onkin ollut helkkarin kallista lämmittää puulla, kun pesässä on palanut kiipeilykaatona kaadettu pihakoivu...

Parhaat kelit (-16°C) raivaussahatyöskentelyyn, kun päälle tippuvat lumet ei heti kastele vaatteita. Tosin sekin homma tuli tänään tämän talven osalta päätökseen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja alum »

mutt kirjoitti:
26 Marras 2023, 22:49
Parhaat kelit (-16°C) ....
Milloinkans ne vihreät ilmastomuutosasiantuntijat lupasivatkaan meille tulevan niitä lumettomia ja leutoja "saksalaistalvia"?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

alum kirjoitti:
27 Marras 2023, 14:33
Milloinkans ne vihreät ilmastomuutosasiantuntijat lupasivatkaan meille tulevan niitä lumettomia ja leutoja "saksalaistalvia"?
Sellasiahan ne tuolla etelässä pääosin jo on?

Täällä iässä ollut viikkoja aiemmin talviset kelit ja talviolosuhteet muutenkin. Samaan aikaan uudelmaalla istuttu loskapaskassa itkemässä ku täällä ollaan jo hiihtämässä.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja mutt »

alum kirjoitti:
27 Marras 2023, 14:33
mutt kirjoitti:
26 Marras 2023, 22:49
Parhaat kelit (-16°C) ....
Milloinkans ne vihreät ilmastomuutosasiantuntijat lupasivatkaan meille tulevan niitä lumettomia ja leutoja "saksalaistalvia"?
Hieman kieltä poskeen:
- Silloin kun on talvisia lämpöasteita, on se merkki ilmastonmuutoksesta
- Silloin kun talvella on pakkasta, on se merkki siitä, ettei ymmärretä sään ja ilmaston eroa

Ja metsähommissahan ilmastonmuutokseen uskotaan, maahan laitetaan eteläisempää alkuperää olevia taimia tai siemeniä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Che macchina!

En ymmärrä vaan iloitsen. Vaikka alla on kenties tavallisin Alfa Romeon malli - Giulietta - ja vaikka ajan nastarenkain lumista katua neljän kympin rajoituksineen, niin jostain syystä hiljaa mateleminenkin herättää valtavasti tunnetta. Ajaminen jopa näillä laimennuksillakin on kivaa.

Mikä tuon tunteen saa aikaan? Miten Alfa sen tekee? Paperilla ei näy mitään erikoista eikä kyseessä varmasti ole myöskään saman tallin kuumin tamma, mutta jostain naruista se vetelee sellaiseen tapaan, ettei nykyaikana luulisi olevan mahdollista. Katoaisiko taika jos ymmärtäisin sen taustaa ja syntymekanismeja? Kenties, mutta silti haluan ymmärtää. Vai haluanko :shock:

Reilu vuosi sitten koeajoin ensimmäisen kerran toimivaa Giuliettaa. Keli oli vähän siinä ja siinä olisiko matkaan ollut enää kesärenkailla asiaa, mutta hyvä kun tuli kunnon Pirelleillä ajettua. Ensin ajattelin, että ihan hyvän tuntuinen ja aika laadukkaan oloinen, muttei sen enempää. Sitten vihdoin maistoin ensimmäiset kunnon asfalttikaarteet taajamasta poistuttuani...niin seuraavalle bussipysäkille olikin jo pakko pysähtyä tekstaamaan vaimolle. Viestin sisältö oli kokonaisuudessaan tämä: "mamma mia frutti di mare". Hän ymmärsi välittömästi - ja nyt ymmärtää saman tunteenkin päästyään myöhemmin tutustumaan ratin takaa Giuliettaan, josta on nyt tarkoitus tulla hänen arkiautonsa.

En ymmärrä mitä, mutta jotain erityistä siinä laitteessa on.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Näinhän se juuri on! Kaksi vanhaa alfistia jutteli keskenään: Kyllä näissä Alfoissa sentään on jotain! Sanoo toinen, toinen vastaa: Niin prkl... aina näissä on jotain...

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^
Kyllä taisi molemmat vanhat alfistit olla oikeassa!

Avatar
nipaka
Viestit: 2104
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Pikkupakkanen ja lapinkoirien riemu tuoreessa lumessa. Lumilinko käyntiin ensinykäyksellä. :-D
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Barcelonassa taas vaihteeksi. Kivaa että tänään paistaa aurinko ja iltapäivän palaveri peruuntui. Läppärin kanssa puistoon siis.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

nipaka kirjoitti:
28 Marras 2023, 11:24
Pikkupakkanen ja lapinkoirien riemu tuoreessa lumessa. Lumilinko käyntiin ensinykäyksellä. :-D
Hemmetin lapinkoirat.Aina iloisina temmeltää ne. Mutta eilen löytyi siihenkin parannuskeino! Oikein rauhallisia nukutettuina, tässä rangan ja nivelien kuvausta varten joukkohalpuutuksella.
nukkumatti saapuu heittää unihiekkaa.jpeg
nukkumatti saapuu heittää unihiekkaa.jpeg (72.17 KiB) Katsottu 1924 kertaa

Avatar
nipaka
Viestit: 2104
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Toivottavasti asiat ovat kunnossa/korjaantuvat. Lapparit ovat parhaita (paitsi pentuterroristit) elukoita.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

nipaka kirjoitti:
28 Marras 2023, 21:02
Toivottavasti asiat ovat kunnossa/korjaantuvat. Lapparit ovat parhaita (paitsi pentuterroristit) elukoita.
Oikein hyvin kunnossa - kiitos kysymästä! Tässä otettiin nivelistä ja lonkista ja rangasta lausunnot kaikille, eivät samaa pentuetta, mutta n. vuoden ikäisiä koiria. Nyt on sitten kansissa kunto, jos vaikka joskus pentuja tekisi.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Cinquecento-e tuli pestyä 2.kerran hankinnan jälkeen juuri sopivasti ennen näitä pakkasia. Ja on yllättävän kiva päästellä lumisella sivutiellä pikkunättiä , voi vaan toivoa, että se Alfan tuleva Milano on samaa kastia potenssiin 2 sitten nelivetoisena.

Muuten , nuova 500e:ssä on lähes ihanteellinen massapainopisteen sijainti alhaalla ja lähes keskellä ( 52 % eteen ja 48% taakse ) , kiitos ajoakun optimaalisen
sijainnin 8) Hyviä uusia vuosia !
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
nipaka
Viestit: 2104
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Yllätyin kuinka hyvä ajettava on 188-korinen Punto. Voittaa EVO:n mennetullen. Ja EVO on oikeasti ooppeli.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Muija ajeli tuollaisella 9v jonka jälkeen möi sen mun silloselle työkaverille. Tää Punton ostanut oli erittäin tyytyväinen vielä monen vuoden jälkeen ja edelleen Punto ajossa
"puhun niin totta kuin osaan"

Coltti
Viestit: 156
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tuli testattua Däckproffsenin 235/45/17 3mm 480kpl eventtipiikit jääradalla. Erittäin hauskat ja sopivan pitävät renkaat :).

Kuva

Kuva
Osaavaa Alfa Romeo huoltoa/korjausta Tampereella
Www.ET-AutoTech.fi
O4O7481428

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Stelvion talviset unelmakelit Turun seudulla parina viime päivänä :-D .

Puuterilunta tuli se 20-25 cm ke-to yönä. Tuulen kinostamissa dyyneissä 30-50 cm.
Oman alueen pikkukatujen auraukseen meni sellaiset reilu vuorokausi, joten sai pikku sladissa pyöritellä koskemattomassa puuterilumessa to aamulla ja vielä iltapäivälläkin. Kerran jäin itsekin kiinni kaarteessa olleeseen dyyniin, mutta pakilla pois ja vauhdilla suorempaa linjaa kurvista läpi :-D .

Menee vakaasti irtolumessa ja jyrkkäreunaisissa polanteissa sinne minne ohjataan. Kertoo upeasti takaisin kuljettajalle mihin suuntaan renkaat osoittaa ja mitä on renkaiden alla.

Kaksivetoiset olivat vahvasti pulassa ja työnnettävinä joka suuntaan. Omalla etuvetosähkärillä jälkikasvu yritti päästä opiskeluihin aamulla, mutta jäi heti pihasta lähdön jälkeen mahasta lumipatjan päälle sutimaan ja piipittämään huoltoonviennin välttämättömyyttä sensoreiden kohdattua lumisen talven.
Joten etuvetosähkäri peruuteltiin talliin pariksi päiväksi pois tieltä piipittelemästä, kunnes kadut aurattu lumesta.

Cotzy

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Meillä ei eilen ollut jumissa kuin kaksi nelivetoista :D. Pitää varmaan kyllä hakea revanssia kun Coltti sai Toyotan syvemmälle hankeen kuin minä 159:n :mrgreen:. Nelisen tuntia vierähti illalla Harvialan Ice Rangella, eikä todellakaan koko aikaa kuljettu keula edellä. On se ihan syntisen kivaa tuo talviratailu 8)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Cotzy kirjoitti:
20 Tammi 2024, 13:17
Stelvion talviset unelmakelit Turun seudulla parina viime päivänä :-D .

Puuterilunta tuli se 20-25 cm ke-to yönä. Tuulen kinostamissa dyyneissä 30-50 cm.
Oman alueen pikkukatujen auraukseen meni sellaiset reilu vuorokausi, joten sai pikku sladissa pyöritellä koskemattomassa puuterilumessa to aamulla ja vielä iltapäivälläkin. Kerran jäin itsekin kiinni kaarteessa olleeseen dyyniin, mutta pakilla pois ja vauhdilla suorempaa linjaa kurvista läpi :-D .

Menee vakaasti irtolumessa ja jyrkkäreunaisissa polanteissa sinne minne ohjataan. Kertoo upeasti takaisin kuljettajalle mihin suuntaan renkaat osoittaa ja mitä on renkaiden alla.

Kaksivetoiset olivat vahvasti pulassa ja työnnettävinä joka suuntaan. Omalla etuvetosähkärillä jälkikasvu yritti päästä opiskeluihin aamulla, mutta jäi heti pihasta lähdön jälkeen mahasta lumipatjan päälle sutimaan ja piipittämään huoltoonviennin välttämättömyyttä sensoreiden kohdattua lumisen talven.
Joten etuvetosähkäri peruuteltiin talliin pariksi päiväksi pois tieltä piipittelemästä, kunnes kadut aurattu lumesta.

Cotzy
Onkohan näissä eriasteisen jyrkkiä ajonestoja? Itse turhaudun tän kanssa kun se antaa jauhaa vain ratti suht suorassa! Jos haluaisi nykäistä auton kaasulla vinoon, niin se ei kyllä onnaa. Siis ratista reilusti yli mutkan suuntaan ja hanaa ja sitten kaasua ja ohjausta annostelemalla mennään - niin kuin nelivetoa nyt ajetaan! Yhden jumalaisen hetken pirun kylmällä kun lähdin liikkeelle duunista niin Stelvion sähköaivo oli jäässä - ei kytkeytynyt. Se oli kaunista!! Miltei kyyneleet virtasi poskilla kun sai S-mutkaa laittaa tulemaan. Niin tasapainossa, niin hallittava… *liikuttuu* Mutta sitten se paholaisen keksintö heräsi henkiin ja nitisti sielun. Taas ajettiin vain ”avusteita” vastaan. Vähän liikaa kulmaa - ja BWA-BWA-bwaaaa…

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
20 Tammi 2024, 13:22
^Meillä ei eilen ollut jumissa kuin kaksi nelivetoista :D. Pitää varmaan kyllä hakea revanssia kun Coltti sai Toyotan syvemmälle hankeen kuin minä 159:n :mrgreen:. Nelisen tuntia vierähti illalla Harvialan Ice Rangella, eikä todellakaan koko aikaa kuljettu keula edellä. On se ihan syntisen kivaa tuo talviratailu 8)
Tiedän ja muistan tunteen.

Isä ja eno vuorollaan linkosivat 70- luvulla lähijärvelle kivan 2-300 metrisen jääradan,
jolla sitten siinä 17-18 vuotiaana kahdella takatuuppari-Fiiuulla päästelimme eli naapurin poika 600:lla ja
minä 850:lla. Tankki aina lähes puolittui ” kisoissa” ja hauskaa oli ihan normi
nastarenkaillakin. Sain omani kerran kyljelleenkin
noissa keimeissä…. :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Meillä oli tarjolla 2 mutkarataa, kitkaympyrä ja pitkä sekä leveä suora. 7 autoa, eli oli hyvin tilaa radoilla painaa just sydämensä kyllyydestä :D

Punaisella radat, sinisellä siirtymätiet ja vihreällä varikkoalue. Kyllä kelepasi rällätä!
Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ lähes ammattilaistyyppinen ratasysteemi teillä, propsit :-D
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No siinä määrin joo, että meitä edeltänyt kävijä oli autokoulu ;). Ja ensi kuun alussa sinne on tulossa mm. muuan CARF: http://www.carf.fi/www.nsf/43d5a7af64d7 ... enDocument

Tuo on siis ihan yrittäjävetoinen mesta, jota saa halutessaan vuokrata itekin. Minä totesin että miksipä ei, soitin Sepolle ja vähän järkestelin, niin sai lisää hauska-aikaa talvelle :). https://www.icerange.fi/
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Tuola oli kiva päästä kokeilemaan paritonnisen sähkövatkaimenkin ajokäytöstä, ajoapujen kanssa ja ilman. Välillä vähän tyhmä tuon ajonvakauksen toiminta, mutta hyvin se kuitenkin antaa vauhdissa perän luistaa, saadakseen keulan haluttuun suuntaan.


Yllättävän hyvä se oli tuolla kikkailla, mutta oli siinä huonoakin.
Hidas ohjaus, teki itelle lisää haastetta ja kaasun annostelu. (+Painon ja pehmeän alustan yhdistelmä, saattaa myöskin tehdä isommassa töyssyssä/heitossa omat temppunsa. Paremmat iskarit& jouset voisi olla hyvä hankinta jossain vaiheessa)

Hyvää, se voima heti, oli helppo irroittaa perä ja yllätti että se oikeni vaikka luistokulma yli 90 astetta (156 mainen renkaiden kääntymiskulmakin vielä tossa)

Eniten menoa hidasti kun tuota ei halunnut penkkaan, vaikka ne nyt olivatkin pehmeät. Liian kallis itelle hölmöiltäväksi (Sekä olisi kunnolla penkkaan tuuppauksen + vaurion seuraus ollut luultavasti eka ja vika ajoharjoitteluradalla käynti tuolla. Puoliso ei olisi luultavasti arvostanut yhteisen auton moisessa puuhassa kolhimista :twisted: )
Viimeksi muokannut Garmund, 21 Tammi 2024, 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^S'ois myös porukan raskaimpana ollut varmaan aika jännä nyhtää sieltä penkasta pois.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Kuva
No johan! kokonainen lauma italialaisia petoja(Cane corsoja)!
Sitten odottavan aika on pitkä, kun saadaan emä ja yksi tulisieluinen uros kotiin :mrgreen:

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Hassua miten rotunsa näköisiä jo noin pienenä. Noista kyllä kohta syntyy vipinää.

^^ ja x^
Ice Rangella oli kyllä hienot puitteet tosiaan ja radan pinta myös mitä mainioin. Voi kyllä suositella merkkikerhonkin tiimoilta tuonne mukaan menoa.

Vaikkei itsellä ollutkaan sopivaa kalustoa sladitteluun niin olipahan hauskaa pelkästään kyydissäkin istuneena. Monta makeaa nelivetoa paikalla ja monta pätevää kuskia. Nyt pitää vaan erityisen vakaasti päättää etten ala metsästää nelivetoautoa omaan kotiin. Pahuksen hauskaa tuo jääratatouhu tosiaan on.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Apple on vihdoinkin lisännyt kaljamaha -emojin!
IMG_9302.jpeg
IMG_9302.jpeg (8.98 KiB) Katsottu 776 kertaa
…monikäyttöinen - jos on syönyt vaikka tuhdin nachoplatterin ja turvottaa, toi käy siihenkin!

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Mukava että persvakomiehiäkin muistetaan. Tuohon kun saisi vielä Karjala-lippiksen päähän, niin maailma olisi valmis.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
nipaka
Viestit: 2104
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^^
Hienoa että iskäkin voi olla tiineessä tilassa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

nipaka kirjoitti:
29 Tammi 2024, 20:27
^^
Hienoa että iskäkin voi olla tiineessä tilassa.
IMG_9304.jpeg
IMG_9304.jpeg (129.43 KiB) Katsottu 628 kertaa

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja alum »

nipaka kirjoitti:
29 Tammi 2024, 20:27
^^
Hienoa että iskäkin voi olla tiineessä tilassa.
Näin sukupuolineutraalina (?) aikana - onko varma, että tuo on iskä?

Telkusta tuli dokumentti Henry Fordista. Minusta varsin hyvä, koska siinä oli paljon aikakauden vanhaa kuvaa, kun monissa vastaavissa tekeleissä näytetään jonkun lässyttävän toimittajan tai "asiantuntijan" naamataulua. Ford liittyy Alfaan lausahduksellaan "Every time I see an Alfa Romeo pass be I raise my hat". Ja hänen yrityksensä 1980-luvulla koettaessaan ostaa Alfa Romeon tehtaat. Jos se olisi toteutunut, Alfoja olisi voinut mainostaa tuolla lauseella. Mutta niin kuin aiemmin jo foorumillakin todettiin, silloisen käsityksen mukaan yhtiö haki vain tuotantokapasiteettia Italian markkinoille - ainakin jos on italialaisia uskominen. Kaikkine ansioineen ja vikoineen merkittävä mies joka tapauksessa auton historiassa. Monet amerikkalaiset varmaankin kysyttäessä sanoisivat Fordin keksineen auton, vaikka Fordin ansio onkin ennen kaikkea tehokkaassa valmistusmenetelmässä.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja Isola »

Vaikka Ford ei auto keksinytkään, niin Ford demokratisoi auton. Joku se olisi tehnyt ennemmin tai myöhemmin, mutta toteutuneessa historiassa saamme kiittää Fordia siitä, että autot tulivat keskiluokan ulottuville.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Kivaa!

Viesti Kirjoittaja lerppu »

alum kirjoitti:
31 Tammi 2024, 15:06
nipaka kirjoitti:
29 Tammi 2024, 20:27
^^
Hienoa että iskäkin voi olla tiineessä tilassa.
Näin sukupuolineutraalina (?) aikana - onko varma, että tuo on iskä?

Telkusta tuli dokumentti Henry Fordista. Minusta varsin hyvä, koska siinä oli paljon aikakauden vanhaa kuvaa, kun monissa vastaavissa tekeleissä näytetään jonkun lässyttävän toimittajan tai "asiantuntijan" naamataulua. Ford liittyy Alfaan lausahduksellaan "Every time I see an Alfa Romeo pass be I raise my hat". Ja hänen yrityksensä 1980-luvulla koettaessaan ostaa Alfa Romeon tehtaat. Jos se olisi toteutunut, Alfoja olisi voinut mainostaa tuolla lauseella. Mutta niin kuin aiemmin jo foorumillakin todettiin, silloisen käsityksen mukaan yhtiö haki vain tuotantokapasiteettia Italian markkinoille - ainakin jos on italialaisia uskominen. Kaikkine ansioineen ja vikoineen merkittävä mies joka tapauksessa auton historiassa. Monet amerikkalaiset varmaankin kysyttäessä sanoisivat Fordin keksineen auton, vaikka Fordin ansio onkin ennen kaikkea tehokkaassa valmistusmenetelmässä.
Oliko tää se ranskalaisten tekemä dokkari?
- Oli muuten hyvä, mutta outoja sosialistisia kaikuja ja hiukan vasemmalle kallellaan olevaa pohjavirettä…

Mutta joo - laadukas oli.

Vastaa Viestiin